متا دیسکریپشن چیست؟ 9 نکته در مورد نحوه نوشتن توضیحات متا

متا دیسکریپشن چیست؟ 9 نکته در مورد نحوه نوشتن توضیحات متا

متا دیسکریپشن یکی از مهمترین متا تگ های سئو است که برای خلاصه کردن محتوای یک صفحه در 160 کاراکتر (همراه با فاصله یا space) مورد استفاده قرار میگیرد. متا تگ Description در اکثر موتورهای جستجو برای بهبود تجربه کاربری در صفحه نتایج یا SERP نمایش داده میشود. گرچه این متا تگ تاثیر مستقیمی در بهبود سئو سایت ندارد، اما بی تاثیر هم نیست. در ادامه این مطلب، اطلاعات مفیدی در خصوص نحوه نوشتن توضیحات متا و اینکه چرا هنوز هم باید از آن استفاده کنید، در اختیارتان قرار میدهیم. […]

4 سال 1 10 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

توضیحات متا چیست؟
نحوه نمایش متا دیسکریپشن در موتورهای جستجو
2 دلیل برای اینکه هنوز باید از توضحیات متا استفاده کنید
نحوه استفاده از متا تگ دیسکریپشن
گوگل همیشه هم از متا تگ توضیحات متا استفاده نمیکند
نحوه نوشتن توضیحات متا با هدف افزایش نرخ کلیک
مشاهده بیشتر

متا دیسکریپشن یکی از مهمترین متا تگ های سئو است که برای خلاصه کردن محتوای یک صفحه در 160 کاراکتر (همراه با فاصله یا space) مورد استفاده قرار میگیرد. متا تگ Description در اکثر موتورهای جستجو برای بهبود تجربه کاربری در صفحه نتایج یا SERP نمایش داده میشود. گرچه این متا تگ تاثیر مستقیمی در بهبود سئو سایت ندارد، اما بی تاثیر هم نیست. در ادامه این مطلب، اطلاعات مفیدی در خصوص نحوه نوشتن توضیحات متا و اینکه چرا هنوز هم باید از آن استفاده کنید، در اختیارتان قرار میدهیم.

توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا یکی از تگ های مهم است که با استفاده از آن میتوان به بهبود تجربه کاربری و افزایش نرخ کلیک کمک کرد. محتوای این تگ با استفاده از افزونه هایی مانند Yoast تعیین میشود. اما در صورتی ک هنگام انتشار صفحه توسط وبمستر تعیین نشود، گوگل به انتخاب خود بخشی از محتوا را به متا دیسکریپشن نمایش میدهد.

متا دیسکریپشن یک صفحه را کجا مشاهده کنم؟

برای مشاهده متا تگ Description روی صفحه مد نظر راست کلیک کنید. سپس روی گزینه “View Page Source” کلیک کنید. در صفحه ای که نمایش داده میشود، به دنبال ” meta name=”description”” باشید.

متا دیسکریپشن یک صفحه را کجا مشاهده کنم؟

طول توضیحات متا چقدر است؟

بر اساس آنچه که رسما توسط گوگل بیان شده است، طول توضیحات متا حداکثر باید 160 کاراکتر با در نظر گرفتن فاصله باشد. در صورتی که طول توضیحات بیشتر از این مقدار باشد، در صفحه نتایج تنها به اندازه 160 کاراکتر از آن نمایش داده میشود.

نحوه نمایش متا دیسکریپشن در موتورهای جستجو

همانطور که در ابتدای مطلب بیان شد، متا تگ Description در بسیاری از موتورهای جستجو معتبر بوده و قابل استفاده هستند. نحوه نمایش توضیحات متا تا حدی در موتورهای جستجوی مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال:

نحوه نمایش توضیحات متا در گوگل

نحوه نمایش توضیحات متا در گوگل

نحوه نمایش متا دیسکریپشن در یاهو

نحوه نمایش متا دیسکریپشن در یاهو

نحوه نمایش متا تگ Description در بینگ

نحوه نمایش متا تگ Description در بینگ

نظر بزرگان سئو در مورد توضیحات متا

زمانی که نوبت به یادگیری و پیاده سازی ترفندهای سئو میرسد، مراجعه به منابع خارجی احتمالا اولین راه حلی است که به ذهنمان میرسد. به همین خاطر، در این بخش قصد داریم مسیر را تا اندازه ای برای شما کوتاهتر کرده و به نظر وبلاگهای مطرح در مورد اهمیت و تاثیر متا تگ Description در سئو اشاره کنیم:

نظر ابزار سئو MOZ در خصوص متا تگ دیسکریپشن

متا تگ توضیحات متا، گرچه متسقیما به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت توسط موتورهای جستجو در نظر گرفته نمیشود، اما نقش مهمی در افزایش نرخ کلیک سایت ایفا میکند. وبمستران با استفاده از این پاراگراف کوتاه، اطلاعات مفیدی در خصوص محتوای صفحه در اختیار مخاطب قرار داده و برای کلیک روی لینک، تشویقشان میکند.

نظر Land Engine Search در مورد توضیحات متا

متا دیسکریپشن به تاثیر مستقیمی در رتبه سایت ندارد. اما با توجه به این که در صفحه نتایج نمایش داده میشود، باید حاوی کلمات کلیدی مرتبط و جذاب برای جلب نظر مخاطب باشد.

سوال بعدی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که آیا وب سایت های برتر در زمینه سئو، از متا تگ Description استفاده میکنند یا نه؟

  • MOZ از این متا تگ برای صفحه اصلی و محصولات استفاده میکند. در نتیجه صفحات وبلاگ این وب سایت، در حال حاضر توضیحات متا ندارند.
  • Search Engine Land از یک توضیح متای طولانی در صفحه اصلی خود استفاده کرده و گاهی از آنها در پست های خود استفاده می کند.
  • Watch Engine Watch از توضیحات متا طولانی در صفحه اصلی خود استفاده کرده، اما در پست های خود استفاده نمی کند.
  • SEO Book از توضیحات متا در صفحه اصلی یا پست های وبلاگ خود استفاده نکرده، اما از آن در صفحات داخلی گاه به گاه استفاده می کند.
  • Search Engine Journalاز یک توضیح مختصر متا در صفحه اصلی خود استفاده کرده اما در پست های خود استفاده نمی کند.

توضیحات متا به واسطه تاثیری که روی افزایش نرخ کلیک دارند، در بهبود رتبه بندی سایت هم اثرگذارند.اما یک فاکتور مستقل و اصلی برای سئو سایت در نظر گرفته نمیشوند.

2 دلیل برای اینکه هنوز باید از توضحیات متا استفاده کنید

اگر زمینه سئو در حال فعالیت هستید، احتمالا مشابه با لینک نوفالو این سوال برایتان مطرح میشود که اگر این متاتگ تاثیری در رتبه بندی سایت ندارد، پس چرا باید از آن استفاده کرد؟

دلیل این پرسش این است که بسیاری از افراد به متا تگ Description به چشم یک فاکتور سئو نگاه میکنند. در حالی که این متاتگ بیشتر به عنوان یک فاکتور موثر در نرخ تبدیل مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین بنا به دلایل زیر بهتر است که همچنان از این متاتگ برای صفحات مهم سایت استفاده کنید:

پررنگ کردن کلمات کلیدی در نتایج جستجو

نظرات در مورد اهمیت و نحوه استفاده از کلمات کلیدی بسیار متفاوت است. نکته ای که بسیاری از افراد در آن اتفاق نظر دارند این است که هرچه کلمه کلیدی به عبارت جستجو شده توسط کاربر، نزدیکتر باشد؛ نرخ کلیک هم افزایش می یابد. این عبارت توجه مخاطب را به خود جلب کرده و احتمالا او را قانع به کلیک کردن روی لینک میکند. به همین خاطر است که استفاده از کلمه کلیدی در “تگ عنوان” و توضیحات متا توصیه میشود.

شبکه اجتماعی های مطرح از متا تگ Description استفاده میکنند

اشتراک گذاری محتوا د شبکه های اجتماعی، یکی از أصول مهم برای افزایش آگاهی از برند، در برخی موارد برند منشن و ترافیک سایت است. در حال حاضر شبکه های اجتماعی مانند لینکدین و تلگرام، از این تگ پشتیبانی کرده و هنگام نمایش به اشتراک گذاری لینک، در صورتی که این تگ در صفحه وجود داشته باشد، توضیحات متا نمایش داده میشود.

بنابراین اگر قصد دارید هنگام به اشتراک گذاری لینک وب سایت خود، خلاصه ای مفید از محتوای صفحه در اختیار مخاطب قرار داده و او را به کلیک کردن روی لینک تشویق کنید، استفاده از تگ توضیحات متا الزامی است.

نحوه استفاده از متا تگ دیسکریپشن

برای اضافه کردن این متا تگ به یک صفحه از سایت، نیازی به دانش کدنویسی نیست. شما میتوانید با استفاده از افزونه های رایگان مانند Yoast و All in One SEO Pack ، توضیحات متا را برای صفحه تعیین کنید. با استفاده از این دو افزونه متوجه طول مجاز و استفاده یا عدم استفاده از کلمه کلیدی در متا دیسکریپشن خواهید شد.

نحوه استفاده از متا تگ دیسکریپشن

گوگل همیشه هم از متا تگ توضیحات متا استفاده نمیکند

مشابه با تگ عنوان، گوگل همیشه توضیحات متا را دقیقا همانطور که تعیین کرده اید، به مخاطب نمایش نمیدهد. در حقیقت، طبق تجزیه و تحلیل Moz، فقط 35.9٪ از متا تگهای اصلی توضیحات متا “همانطور که هست” در جستجوی Google نمایش داده می شوند. نتیجه این مطالعه که روی 70،059 مورد انجام شده است، به صورت زیر توسط این وب سایت منتشر شده است:

  • در 15.4٪ موارد، Google از متا تگ Description استفاده کرده است اما متن دیگری را هم به آن اضافه کرده است.
  • در 51.3٪ موارد، توضیحات متای نمایش داده شده کاملاً با متا دیسکریپشن تعیین شده مطابقت دارد یا آن را کاملاً در بر دارد.
  • در 3.2٪ موارد، تنها بخشی از توضیحات متای تعیین شده در صفحه نتایج گوگل نمایش داده میشود.

اساسا زمانی گوگل توضیحات متای تعیین شده را خود تعیین میکند، که یا توسط وبمستر تعیین نشده باشد و یا احساس کند این تگ به نیاز کاربر پاسخ نمیدهد. بنابراین در صورتی که شما هم جزء آن دسته از صاحبان سایتی هستید که مدام با این مشکل دست و پنجه نرم میکنید، در ادامه مطلب با آموزش نحوه نوشتن توضیحات متا همراه ما باشید.

نحوه نوشتن توضیحات متا با هدف افزایش نرخ کلیک

توضیحات متا بنویسیم یا ننویسیم؟! مسئله این است…

جواب این مسئله مهم، بله است. اصل مهمی که در نحوه نوشتن توضیحات متا باید به آن توجه داشته باشید، این است که برای تعیین مقدار این تگ، تنها اجازه استفاده از 160 کاراکتر دارید. برای نوشتن این تعداد کاراکتر محدود، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • از نام برند در توضیحات متا استفاده کنید.
  • لحن متنی که برای این متاتگ تعیین میکنید محاوره ای و جذاب باشد.
  • از کلمه کلیدی هایی که برای محتوا انتخاب کرده اید خیلی طبیعی در متن استفاده کنید.
  • به ارزشمندی محتوایی که آماده کرده اید در این تگ اشاره کنید.
  • از عباراتی برای فراخوانی به عمل استفاده کنید. مانند اطلاعات بیشتر.
  • صادق باشید. از فریب کاربر پرهیز کنید.
  • با توجه به اینکه احتمال کوتاه شدن توضیحات متا توسط گوگل وجود دارد، اطمینان حاصل کنید که به اصل مطلب در همان 120 کاراکتر اولیه، اشاره کرده اید.
  • به هیچ عنوان از کلمات کلیدی به صورت مجزا و پشت سرهم استفاده نکنید.
  • از کلمات کلیدی در عباراتی استفاده کنید که توسط کاربر جستجو شده اند. برای ایده گرفتن، کافی است کلمه کلیدی را در گوگل جستجو کرده و از موضوعات پیشنهادی در پایین صفحه SERP کمک بگیرید.

نتیجه گیری

در این مطلب ابتدا توضیحاتی در خصوص پاسخ سوال متا دیسکریپشن چیست، در اختیارتان قرار دادیم. سپس در مورد اهمیت استفاده از متا تگ Description صحبت کردیم. همانطور که گفته شد، گرچه این عامل به صورت مستقیم در سئو سایت اثر ندارد، اما در نهایت اگر به درستی استفاده شود، موجب افزایش نرخ کلیک و در نهایت بهبود سئو سایت میشود. به همین خاطر، مهم است که با نحوه نوشتن توضیحات متا آشنایی کامل داشته باشید. هنگام نگارش این پاراگراف کوتاه، بهتر است به تعداد کاراکترها (حداکثر 160 کاراکتر)، استفاده از کال تو اکشن و لحنی جذاب، دقت داشته باشید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/05

روز عالی متعالی
متا دیسکریپشن اگر بیشتر از مقدارش بزاریم مشکلی پیش میاد تاثیر منفی داره؟
اگر ممکن ممنون میشم راهنماییم کنید