کتاب الکترونیکی تسلط بر داده‌‌های ساختار یافته (Structured data) منتشر شد!

تنظیمات سئو برای وردپرس داررای نکاتی است که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم

سئو وردپرس چیست؟ آموزش مراحل و پلاگین‌های مورد نیاز

در دنیای تجارت آنلاین امروز، جذب ترافیک و افزایش رتبه در موتورهای جستجو، کلید موفقیت هر وب سایتی است. وردپرس به عنوان محبوب‌ترین پلتفرم ساخت وب سایت، ابزارهای قدرتمندی برای بهینه‌سازی سئو ارائه می‌دهد. با این حال، پیاده‌سازی و استفاده...

فهرست مطالب

در دنیای تجارت آنلاین امروز، جذب ترافیک و افزایش رتبه در موتورهای جستجو، کلید موفقیت هر وب سایتی است. وردپرس به عنوان محبوب‌ترین پلتفرم ساخت وب سایت، ابزارهای قدرتمندی برای بهینه‌سازی سئو ارائه می‌دهد. با این حال، پیاده‌سازی و استفاده صحیح این ابزارها می‌تواند برای افراد کم‌تجربه چالش‌برانگیز باشد.

این راهنمای جامع به شما کمک می‌کند تا با انجام گام‌های ساده و بدون نیاز به دانش فنی و تخصصی خاص، سئوی وردپرس خود را بهبود داده و ترافیک ارگانیک سایتتان را افزایش دهید.

سئو (SEO) چیست؟

سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو مخفف Search Engine Optimization است که به سایت‌ها کمک می‌کند تا با افزایش رتبه در نتایج جستجو، بازدیدکنندگان بیشتری را به صورت ارگانیک جذب کنند.

با انجام اقدامات لازم برای سئو وبسایت، می‌توانید محتوای سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید و شانس خود را برای حضور در رتبه‌های برتر نتایج جستجو افزایش دهید.

چرا سئوی سایت وردپرسی مهم است؟

با توجه به اینکه بیش از 43% از سایت‌ها با وردپرس راه‌اندازی شده‌اند، سئوی سایت وردپرسی در سال‌های اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است. بهینه سازی و سئوی سایت وردپرسی به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به تبلیغات، بازدیدکنندگان بیشتری را به صورت ارگانیک از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل جذب کرده و رتبه بالاتری در نتایج جستجو کسب کنید. این مساله بهبود نرخ تبدیل، احتمال خرید یا ثبت نام کاربران را افزایش می‌دهد.

سئو وردپرس در واقع راهی است تا سایتتان را هرچه بیشتر با الگوریتم و قواعد پیچیده ارزیابی و رتبه‌بندی موتورهای جستجو مانند گوگل هماهنگ کنید. این هماهنگی رتبه سایت شما در لیست نتایج جستجو را بالاتر برده و مخاطبین بیشتری را به محتوای شما جذب می‌کند.

وردپرس امکاناتی را برای بهبود سئو سایت‌ها ارائه می‌دهد که در ادامه آنها را در قالب یک چک لیست برای سئو وردپرس آورده‌ایم.

آموزش تنظیمات سئو برای وردپرس

استفاده از روش‌های ساده زیر تاثیر چشم‌گیری در بهبود سئو وردپرس سایتتان ایفا می‌کند.

1. قابلیت مشاهده سایت‌تان برای موتورهای جستجو را چک کنید

یکی از تنظیمات پیش فرض سئو در وردپرس، پنهان کردن سایت از موتورهای جستجو است. ممکن است قبل از راه‌اندازی سایت و برای اینکه گوگل محتواهای بی ارزش را کرول (Crawl) نکند، از بخش تنظیمات > خواندن، تیک “از موتورهای جستجو درخواست کن تا محتوای سایت را بررسی نکنند” را فعال کرده باشید. بعد از راه‌اندازی و طراحی سایت باید این گزینه را غیرفعال کنید تا موتورهای جستجو سایت شما را کرول و ایندکس کرده و در نتایج جستجو ظاهر کنند.

برداشتن تیک نمایش به موتورهای جستجو برای ایندکس سایت وردپرس، از مهم‌ترین اقدامات سئو در وردپرس است

2. از ساختار URL سئو فرندلی در وردپرس استفاده کنید

یکی از تنظیمات سئو وردپرس تنظیمات پیوندهای یکتا است؛ از URL هایی استفاده کنید که شامل کلمات کلیدی‌تان باشند و محتوای صفحه را توصیف کنند تا موتورهای جستجو آنها را بهتر درک کنند. برای نمونه یکی از URL های سئو فرندلی عبارتند از:

https://www.site.com/common-wordpress-errors/

URLهای عددی که هیچ اطلاعاتی درباره محتوای صفحه به کاربر نمی‌دهند و صرفا ترکیب عجیبی از اعداد هستند، باعث افت سئوی سایت شما می‌شوند. بهتر است از URLهای نام نوشته که شامل ترکیبی از کلمات کلیدی محتوای سایت هستند استفاده کنید. برای تغییر فرمت لینک صفحه که به آن پیوند یکتا (Permalink) گفته می‌شود، از پیشخوان، وارد تنظیمات > پیوندهای یکتا شده گزینه post name را انتخاب کرده و ساختار پیوند یکتا را بر اساس نام نوشته تنظیم کنید. سپس ذخیره تغییرات (Save Changes) را بزنید.

تعیین ساختار پیوندهای یکتا برای افزایش سئو وردپرس

نکته: اگر مدت زیادی است که از پیوندهای یکتا استفاده می‌کنید تنها درصورتی ساختار را تغییر دهید که از URLعددی استفاده می‌کنید. تغیر ساختار در سایت‌هایی که مدت زیادی از راه‌اندازی آنان می‌گذرد ممکن است باعث کاهش رتبه شود. بهتر است برای تغییر پیوندهای یکتا از یک متخصص سئو مشورت بگیرید.

3. فرمت سایت برای استفاده از  WWWیا آدرس بدون WWW را تعیین کنید

موتورهای جستجو دو سایت https://www.domain.com و https://domain.com را به منزله دو دامنه جدا در نظر می‌گیرند، پس شما برای بهینه سازی سایت باید فقط یکی از آنها را به موتورهای جستجو معرفی کنید. در بخش تنظیمات > عمومی آدرس وردپرس و آدرس سایت URL موردنظر خود را تنظیم کنید.

تعیین نشانی دقیق سایت وردپرسی

4. تنظیمات سئو سایت را با نصب بهترین افزونه سئو سایت انجام دهید

برای تنظیمات سئو سایت، تحلیل آن و ارائه راهکارهای سئو یک افزونه مناسب انتخاب و نصب کنید. افزونه‌های سئو مانند یواست و رنک مث امکاناتی مانند آنالیز سئو، انواع اسکیما، ساخت نقشه سایت، پیشنهاد کلمات کلیدی و غیره را ارائه می‌دهند؛ افزونه رنک مث نسبت به یواست از امکانات بیشتری برای تنظیمات سئو وردپرس برخوردار است.

5. نقشه سایت (Site Map) را بسازید و در سرچ کنسول ثبت کنید

یکی دیگر از تنظیمات سئو برای وردپرس، افزودن نقشه سایت است. نقشه سایت یک فایل جامع است که همه صفحات سایت شما را فهرست می‌کند تا موتورهای جستجو سریع‌تر آنها را پیدا کرده، ایندکس و کرول کنند. افزودن نقشه سایت، رتبه شما را در موتورهای جستجو افزایش نمی‌دهد اما کمک می‌کند تا موتورهای جستجو صفحات شما را سریع‌تر پیدا کنند.

ساخت نقشه سایت یکی از اقدامات مهم تنظیمات سئو سایت

برای ساخت سایت مپ باید از افزونه‌های  سئو مثل رنک مث استفاده کنید. بعد از ایجاد، برای اضافه کردن نقشه سایت به گوگل ابتدا باید سایت‌تان را به سرچ کنسول با آدرس https://search.google.com/search-console/ متصل کنید.

بعد از اتصال به سرچ کنسول، از منوی سمت چپ روی گزینه Sitemap کلیک کنید. آدرس سایت مپ را زده و آن را Submit کنید.

ساخت نقشه سایت و ثبت آن در سرچ کنسول

6. تنظیمات سئو پست‌های وبلاگ‌تان را انجام دهید

داشتن یک استراتژی برای محتوای سایت یکی از اقداماتی است که باید برای تنظیمات سئو سایت وردپرس انجام دهید. بخش عمده سئو نوشته بر عهده خود شماست. افزونه‌ها صرفا پیشنهاداتی برای بهبود سئو ارائه و بخش‌های مختلف آن را آنالیز می‌کنند. برای نمونه در شکل‌های زیر نوشتن عناوین، متادیسکریپشن و لینک یکتا بر عهده خود شماست و افزونه صرفا معیاری از مناسب بودن یا عدم تناسب آن‌ها در اختیار شما می‌گذارد.

بهینه سازی نوشته در وردپرس با افزونه های سئو

همچنین لینک‌سازی داخلی یکی از اقدامات ضروری در سئو وردپرس است برای مثال می‌توانید از مقالات مرتبط به یکدیگر لینک رفت و برگشتی بدهید.

برای محصولات و بقیه پست تایپ‌ها اینکار را مجددا انجام دهید.

7. کیورد ریسرچ (Keyword Research) مهمترین خدمات و محصولات را انجام دهید

با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی رایگان و پولی مانند کیوردچی و SEMrush، کیوردهای حوزه خود را به همراه حجم سرچ آنها پیدا کنید و آنها را برای صفحات‌تان هدف گذاری کنید. البته بهترین ابزار برای تحقیق کلمات کلیدی، نتایج گوگل یا همان SERP است. از Suggestion‌های گوگل و بخش People also Search کمک بگیرید.

کیورد ریسرچ کمک می‌کند تا کاربران با جستجوی عبارت موردنظر شما را در گوگل پیدا کنند و بهینه سازی سئو وردپرس صفحه‌تان با آن احتمال رتبه گرفتن شما را بالاتر می‌برد.

8. از تگ‌ها (برچسب) و دسته‌های صحیح در وردپرس استفاده کنید

یکی دیگر از تنظیمات سئو وردپرس، استفاده از دسته‌ها (Categories) و برچسب‌ها (Tag) است که برای مدیریت مطالب بلاگ و محصولات سایت به کار می‌روند. با دسته و برچسب کاربران محتوای شما را راحت‌تر پیدا کرده و موتورهای جستجو نیز ساختار محتوای شما را بهتر درک می‌کنند.

دقت کنید که چه موضوعاتی را باید جزو دسته‌ها در نظر بگیرید و چه موضوعاتی را به عنوان برچسب انتخاب کنید. یکی از ساده ترین کارها بررسی رقبا و بنچ مارک کردن در حوزه کاری خودتان و انتخاب دسته محصولات است.

9. عادت کنید از لینکسازی داخلی استفاده کنید

لینک سازی داخلی یکی از اقدامات برای تنظیمات سئو وردپرس است که اعتبار صفحات شما را تقویت می‌‍کند.

بیش از حد لینک‌سازی نکنید و برای لینک‌سازی صفحات مرتبط به یکدیگر، نیاز و سوالات کاربر را در نظر بگیرید. بهتر است از صفحات جزئی و تخصصی به صفحات کلی لینک بدهید. با این کار اعتبار را به صفحات اصلی منتقل می‌کنید. برای مثال در صفحه محصول حتما باید به صفحه دسته محصول لینک بدهید ولی از صفحه دسته نمی‌توانید به صفحه محصولات لینک بدهید.

نکته: اگر قصد دارید به صفحات خارجی لینک دهید بهتر است آنها را نوفالو کنید.

از افزونه‌هایی مانند Broken Link Checker می‌توانید برای بررسی و اسکن لینک‌های داخلی سایت خود استفاده کنید. این افزونه لینک‌های شکسته و معیوب را به شما معرفی می‌کند. به‌علاوه اگر با ابزار اسکریمینگ فراگ آشنایی دارید می‌توانید وضعیت لینک‌های داخلی سایت خود را بررسی کنید.

10. از ریچ اسنیپت‌ها (Rich snippets) یا اسکیما (Schema) استفاده کنید

احتمالا تا به حال با سایت‌هایی برخورد کرده‌اید که به همراه امتیاز صفحه یا سوالات متداول (FAQ) در نتایج ظاهر می‌شوند. به این اطلاعات اضافی ریچ اسنیپت گفته می‌شود. این اطلاعات با استفاده از Schema Mark up به صفحه اضافه شده و نمایش جامعی از سایت به مخاطب عرضه می‌کنند. یکی دیگر از تنظیمات سئو در وردپرس افزودن اسکیما که نوع خاصی از کد HTMl هستند به صفحه است، به این ترتیب به موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری درباره سایت‌تان می‌دهید.

افزونه رنک مث بعنوان یکی از کاملترین افزونه های سئو وردپرس، از 20 نوع اسکیما از جمله اسکیمای محصول، ویدیو، سوالات متداول و غیره پشتیبانی می‌کند. تمامی چک لیست سئو که تاکنون ذکر کردیم اعم از ساخت نقشه سایت، تنظیمات نوشته و.. را نیز می توانید در این افزونه انجام دهید.

11. از کامنت‌ها و نظرات استفاده کنید

گوگل وجود کامنت در صفحات سایت را یک سیگنال مثبت قلمداد می‌کند. این یعنی مقاله شما به اندازه کافی برای کاربر مفید بوده است که کاربر با آن تعامل داشته یا به اصطلاح engage شده است. این تنظیمات سئو در وردپرس را می‌توانید از بخش دیدگاه‌ها انجام دهید؛ برای مثال می‌توانید از تایید نظرات اسپم جلوگیری و یا نظرات را صفحه بندی کنید.

12. از لینکسازی خارجی غافل نشوید.

علاوه بر سئو داخلی، با لینک‌سازی خارجی می‌توانید از صفحات و سایت‌های دیگر برای سایت‌تان اعتبار بگیرید. سایت‌های بک لینک رایگان و پولی به بهبود و افزایش سئو وردپرس کمک می‌کنند. گوگل این اقدام را یک سیگنال مثبت ارزیابی می‌کند.

13. سرعت سایت و پرفورمنس آن را بهینه کنید

سرعت و پرفورمنس (Performance) سایت یکی از تنظیمات سئو وردپرس است که روی تجربه کاربری و رتبه بندی سایت توسط گوگل تاثیر می‌گذارد. هر چه سرعت لود صفحات و پارامترهای سرعت سایت بهتر باشد،کارایی و پرفورمنس آن بالاتر رفته و امتیاز بالاتری در گوگل کسب می‌کند.

با استفاده از ابزارهای جی تی متریکس، لایت هاوس گوگل و Page Speed Insight می‌توانید پرفورمنس سایت را اندازه گیری کنید؛ این ابزارها راهکارهایی برای بهبود سرعت پیشنهاد می‌دهند. استفاده از افزونه‌های مانند راکت با بهینه سازی و کاهش حجم تصاویر، بهینه سازی فایل‌ها، کش وردپرس و غیره به افزایش سرعت و پرفرومنس سایت شما کمک می‌کنند.

14. امنیت سایت وردپرسی را فراموش نکنید

گوگل روزانه سایت‌های زیادی را به عنوان بدافزار در لیست سیاه خود قرار می‌دهد. بنابراین امنیت تاثیر زیادی روی رتبه بندی سایت شما دارد. فقط با نصب یک افزونه امنیت مثل وردفنس و تنظیمات آن می‌توانید امنیت سایت خود را تضمین کنید.

15. SSL یا HTTPS را برای سایت خود فعال کنید

یکی از اقدامات برای بهبود سئو سایت وردپرس، فعال‌سازی SSL است که با افزایش امنیت سایت اعتبار شما را نزد کاربران برای خرید از سایت بالا می‌برد. امنیت و اعتبار سایت نیز برای گوگل یک سیگنال مثبت است که به افزایش سئو سایت کمک می‌کند. برای فعالسازی گواهینامه SSL می‌توانید از هاست سی پنل > بخش Security و قسمت TLS/ SSL اقدام کنید.

در این مقاله یک چک لیست از اقدامات لازم برای تنظیمات سئو وردپرس را آورده‌ایم. با رعایت این چک لیست، اولین قدم‌ها برای بهینه سازی سایت‌تان در موتورهای جستجو را بردارید.

منبع: راست چین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *