تفاوت HTTP و HTTPS چیست+ [ 8 راز تاثیر SSL در سئو]

تفاوت HTTP و HTTPS چیست+ [ 8 راز تاثیر SSL در سئو]

یکی از مفاهیم پرتکراری که ممکن است در دنیای سئو و بهینه سازی وب سایت زیاد به گوشتان خورده باشد، HTTP و HTTPS است، این دو عبارت، دو ساختار متفاوت تشکیل‌دهنده دامنه وب سایت هستند که امروزه متخصصین سئو حرفه‌ای، مدل دوم آن یعنی HTTPS را پیشنهاد می‌کنند. احتمالا شما معنای دقیق HTTP و HTTPS را نمی‌دانید و به همین دلیل وارد بلاگ ما شده‌اید تا اطلاعات جامع و دقیقی پیرامون این دو مفهوم و تفاوت‌های آن‌ها به دست آورید. در این مقاله از سایت تسمینو قصد داریم سفر کوتاهی […]

2 سال 0 9 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

تفاوت http و https چیست ؟
معرفی HTTP و HTTPS+ آشنایی با تفاوت‌ها آن‌ها
HTTP چیست؟
HTTPS چیست؟
تفاوت اصلی HTTP و HTTPS چیست ؟
دو دوست وفادار HTPPS را بشناسید ( SSL و TLC)
SSL چیست؟
چرا باید از HTTPS استفاده کنید؟ 10 دلیل مهم و ضروری
آیا HTTPS برای سئو سایت و رتبه‌گیری ساده‌تر مفید است؟
6 مزیت HTTPS برای سئو سایت که فعال کردنش را از همین حالا واجب می‌کند
چطور دامنه سایت را از HTTP به HTTPS تغییر دهیم؟ (فعال کردن SSL)
سخن پایانی
مشاهده بیشتر

یکی از مفاهیم پرتکراری که ممکن است در دنیای سئو و بهینه سازی وب سایت زیاد به گوشتان خورده باشد، HTTP و HTTPS است، این دو عبارت، دو ساختار متفاوت تشکیل‌دهنده دامنه وب سایت هستند که امروزه متخصصین سئو حرفه‌ای، مدل دوم آن یعنی HTTPS را پیشنهاد می‌کنند.

احتمالا شما معنای دقیق HTTP و HTTPS را نمی‌دانید و به همین دلیل وارد بلاگ ما شده‌اید تا اطلاعات جامع و دقیقی پیرامون این دو مفهوم و تفاوت‌های آن‌ها به دست آورید.

در این مقاله از سایت تسمینو قصد داریم سفر کوتاهی به دنیای پر پیچ و خم HTTP و HTTPS داشته باشیم، اگر شما هم صاحب یک سایت اینترنتی هستید و علاقه دارید به صورت مفصل با مفاهیم HTTP و HTTPS، تفاوت آن‌ها، کاربردها و مزیت‌ها و شیوه درست پیاده‌سازی آن‌ها آشنا شوید، پیشنهاد می‌شود مطالعه این مطلب را به هیچ وجه از دست ندهید.

در ابتدای مطلب، به سراغ ارائه توضیحات اجمالی و کلی از مفاهیم HTTP و HTTPS خواهیم رفت و در قدم بعد راجع‌به نقش مهم این دو پروتکل در ساختار دامنه وب سایت و تاثیر آن بر سئو سایت و روش اعمال آن روی دامنه سایت صحبت می‌کنیم.

 

تفاوت http و https چیست ؟

http https
احتمال افشای اطلاعات بین کاربر و سایت امنیت بالای صفحات
امنیت پایین صفحات امکان نفوذ سخت هکرها
درگاه پرداخت نامطمئن ایجاد درگاه پرداخت امن
نامعتبر و غیرمطمئن برای گوگل ایجاد اعتبار برای گوگل
رتبه‌گیری سخت امکان رتبه‌گیری آسان‌تر
عدم محبوبیت برای EAT محبوب برای الگوریتم EAT
قابل دسترسی برای سودجویان جلوگیری از سواستفاده سودجویان
از بین بردن اعتماد در فروشگاه‌های آنلاین اعتمادزایی راحت‌تر در فروشگاه‌های آنلاین
غیر مفید برای سایت‌های تجاری مفید برای سایت‌های مالی تجاری
نداشتن هشدار خطر امکان ایجاد هشدار در صورت مشاهده هشدار
عدم رمزنگاری صحیح داده‌ها رمزنگاری داده‌های دریافتی و ارسالی
از بین بردن وفاداری کاربران ایجاد وفاداری در کاربران وب سایت
کاهش فروش آنلاین افزایش فروش آنلاین
اعتبار و اعتماد جهانی نداشتن اعتبار داخلی و بین‌المللی

معرفی HTTP و HTTPS+ آشنایی با تفاوت‌ها آن‌ها

شاید در ابتدای کار این سوال در ذهن شما ایجاد شود که HTTP و HTTPS چیست و کجای سایت به نمایش درمی‌آید و چطور باید نوع آن‌ها را تشخیص دهید و به این نتیجه برسید که دامنه یک سایت، HTTP  است یا HTTPS؟

برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید، باید در ابتدا به صورت جدا با هرکدام یک از این مفاهیم به خوبی آشنا شوید؛ پس در ادامه این مطلب به سراغ جزئیات HTTP و HTTPS می‌‌رویم و سپس وارد موضوع جالب تاثیرات HTTP و HTTPS بر سئو سایت می‌‌شویم.

HTTP چیست؟

HTTP مخفف عبارت انگلیسی Hyper Text Transfer Protocol است. مفهوم این عبارت در فارسی به معنای پنهان کردن ابرمتن‌های بزرگی است که درخواست‌های کاربران به سرور اصلی جهت انتقال و دریافت اطلاعات را بررسی می‌کند.

درحقیقت این پروتکل‌ها سیستم دریافتی اطلاعات کاربران در موتورهای جستجو را سرعت می‌بخشند و در نهایت موجب می‌شوند شما در کمتر از چند ثانیه هزاران کلمه متن یا حجم زیادی عکس و ویدئو را دریافت کنید و به پاسخ پرسش‌های‌تان در اینترنت برسید.

HTTPS چیست؟

این مورد نیز دقیقا همان مفهوم htpp را دارد؛ اما با این تفاوت که در این ساختار، یک S در پایان HTTP وجود دارد که وجود همین مورد ساختار دامنه را کاملا دستخوش تغییر می‌کند. ساختار  https به وجود SSL در دامنه اشاره دارد. سئوکاران حرفه‌‌ای پیشنهاد می‌کنند که تمام وب سایت‌ها از ساختار دامنه https برای افزایش امنیت وب سایت خود استفاده کنند. اگر این سوال در ذهن شما وجود دارد که فرق این دو ساختار چیست و چرا بهتر است که از HTTPS به جای  HTTP استفاده کنید؟ در ادامه با تسمینو همراه باشید.

تفاوت اصلی HTTP و HTTPS چیست ؟

مهم‌ترین تفاوت HTTP و HTTPS در بود و نبود SSL است. در حقیقت وجود ساختار SSL در HTTPS آن را به یک پروتکل امن تبدیل کرده است؛ برای اینکه بهتر و دقیق‌‌تر مفهوم این دو مورد را یاد بگیرید، باید با مفاهیمی همچون SSL و TLC آشنا شوید که در ادامه این مقاله به صورت کامل آورده شده است.

دو دوست وفادار HTPPS را بشناسید ( SSL و TLC)

هر جایی که صحبت از  HTTPS بود، شما با دو ساختار جدید به نام SSL و  TLC سروکار خواهید داشت و همین دو مفهوم، استفاده از HTTPS را برای افزایش امنیت و قدرت سئو سایت شما واجب می‌کند.

SSL چیست؟

SSL یک گواهینامه امنیتی است که اتصال امنی را بین سایت و کاربران شما برقرار می‌کند. این گواهینامه به سایت شما کمک می‌کند که اتصال امنی را بین سایت و کاربران ایجاد کنید و از نفوذ هکرها و پیش آمدن مشکلات امنیتی جلوگیری کنید.

در حقیقت SSL سپر محافظ وب سایت شما در برابر مهاجم‌ها، هکرها، پیش آمدن مشکلات امنیتی و … خواهد بود. اگر به فکر حفظ امنیت و آرامش کاربران داخل وب سایت‌تان هستید، بهتر است همین حالا دست به کار شوید و SSL را فعال کنید و دامنه وب سایت‌تان را  HTTP به HTTPS تغییر دهید.

 

SSL چیست؟

چرا باید از HTTPS استفاده کنید؟ 10 دلیل مهم و ضروری

  1. محافظت از اطلاعات
  2. شناسایی خطرات
  3. جلوگیری از هک
  4. حفط امنیت
  5. ایجاد اعتماد در کاربر
  6. کاهش میزان بانس ریت
  7. جلوگیری از نفوذ هکرها
  8. افزایش میزان فروش
  9. محافظت از اطلاعات کارت‌های بانکی
  10. بهبود اعتبار و هویت بخشی به سایت‌ها

آیا HTTPS برای سئو سایت و رتبه‌گیری ساده‌تر مفید است؟

گوگل در سال‌های اخیر تمام تمرکز خود را بر ارائه بهترین خدمات و ایجاد حس رضایت در آن‌ها قرار داده است و https نیز در همین راستا به گوگل کمک می‌کند؛ به دلیل آنکه https به گوگل برای ارائه حس بهتر به کاربران و افزایش میزان رضایت‌مندی آن‌ها از موتور جستجو کمک می‌کند. امروزه فعال بودن اس اس ال به یکی از مهم‌ترین مفاهیم سئو تکنیکال تبدیل شده است.

6 مزیت HTTPS برای سئو سایت که فعال کردنش را از همین حالا واجب می‌کند

  1. ایجاد اعتبار برای سایت
  2. انتقال حس خوب به کاربران وب سایت
  3. افزایش زمان ماندگاری در وب سایت
  4. بهبود نرخ فروش
  5. تقویت رتبه‌ها
  6. احتمال رتبه گرفتن آسان‌تر در کلمات کلیدی سخت‌تر

HTTP-HTTPS

چطور دامنه سایت را از HTTP به HTTPS تغییر دهیم؟ (فعال کردن SSL)

حالا که با اهمیت فوق‌العاده بالای (https و http) و نقش آن در سئو سایت آشنا شدید، وقت آن رسیده است که دست به کار شوید و اگر دامنه وب سایت‌تان در حالت HTTP قرار دارد، آن را تغییر دهید تا ناخواسته برای سئو سایت‌تان مشکلی ایجاد نشود. برای فعال‌سازی ssl یا همان تغییر ساختار دامنه وب سایت از http به https دو راه برای شما وجود دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم.

HTTPS-HTTP_Tesmino

فعال سازی از طریق هاست https

میزبان‌‌های وب در داخل کشور به دو دسته دایرکت ادمین و سی پنل تقسیم می‌شوند، شیوه فعال سازی https در این دو سبک میزبانی وب، متفاوت است و شما می‌توانید با مراجعه به پنل کنترل هاست وب سایت‌تان که می‌ تواند دایرکت ادمین یا سی پنل باشد، تغییرات مدنظرتان را اعمال کنید. یک راه ساده این است که به پشتیانی هاست وب سایت‌تان تیکت بزنید و در خواست تغییر از HTTP به HTTPS را داشته باشید.

فعال سازی از طریق وردپرس

فراموش نکنید که برای فعال سازی HTTPS همیشه قرار نیست با کنترل پنل هاست سروکار داشته باشید و خیلی از اوقات می‌توانید به سادگی با کمک نصب برخی از افزونه‌های خاص، SSL را روی وب سایت‌تان فعال سازی کنید، بهترین افزونه وردپرس برای راه اندازی SSL ، افزونه Simple ssl است. با کمک این افزونه شما می‌توانید به سادگی ssl سایت‌تان را فعال کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از تسمینو تلاش کردیم اطلاعات جامع و خلاصه‌ای را پیرامون مفاهیم http و https خدمت شما همراهان عزیز ارائه کنیم. اگر قصد دارید که یک وب سایت خوب و معتبر داشته باشید و گوگل به شما اعتماد کند تا به آرامی در موتورهای جستجو دیده شوید و بهترین نتایج را برای وب سایت‌تان رقم بزنید، پیشنهاد می‌شود از همین حالا به فکر راه‌اندازی https روی وب سایت‌تان باشید.

تلاش کردیم تا در این مقاله توضیحات کاملی پیرامون چیستی و مزایای استفاده از https خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. پیشنهاد می‌شود با دقت کافی، تمامی نکات مطرح شده در این مطلب را مطالعه کنید و  پیادهسازی نمایید و اگر سوالی در این باره داشتید حتما در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها