بررسی کلمات کلیدی سایت و رتبه آن‌ها در گوگل

بررسی کلمات کلیدی سایت و رتبه آن‌ها در گوگل

رتبه کلمه کلیدی در گوگل به جایگاه عبارت‌ها و کلیدواژه‌ها در نتایج گوگل اشاره دارد؛ زمانی که کاربران سرچ‌های مرتبط با این کلمات را انجام می‌دهند. در چشم‌انداز دیجیتالی امروزی که موتورهای جست‌وجو به منبعی برای کسب اطلاعات تبدیل شده‌اند، کسب‌وکارها و صاحبان وب‌سایت‌ها دائما برای دیده‌شدن در صفحات نتایج (SERP) رقابت می‌کنند. تثبیت رتبه کلمه کلیدی در گوگل، که یکی از پلتفرم‌های محبوب جست‌وجو است، برای هدایت ترافیک ارگانیک به وب‌سایت‌ها و دستیابی به مخاطبان هدف، بسیار مهم تلقی می‌شود. اینجاست که مفهوم رتبه کلیدواژه‌ها مطرح می‌گردد. بررسی کلمات […]

7 ماه 4 14 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

چرا بررسی کلمات کلیدی سایت مهم است؟
ابزار رصد رتبه کلمه کلیدی
جست‌وجو دستی رتبه کلمه کلیدی در گوگل
نحوه انتخاب بهترین کلمات کلیدی به‌منظور افزایش رتبه
آنچه در بررسی رتبه کلمه کلیدی در گوگل آموختیم
مشاهده بیشتر

رتبه کلمه کلیدی در گوگل به جایگاه عبارت‌ها و کلیدواژه‌ها در نتایج گوگل اشاره دارد؛ زمانی که کاربران سرچ‌های مرتبط با این کلمات را انجام می‌دهند. در چشم‌انداز دیجیتالی امروزی که موتورهای جست‌وجو به منبعی برای کسب اطلاعات تبدیل شده‌اند، کسب‌وکارها و صاحبان وب‌سایت‌ها دائما برای دیده‌شدن در صفحات نتایج (SERP) رقابت می‌کنند. تثبیت رتبه کلمه کلیدی در گوگل، که یکی از پلتفرم‌های محبوب جست‌وجو است، برای هدایت ترافیک ارگانیک به وب‌سایت‌ها و دستیابی به مخاطبان هدف، بسیار مهم تلقی می‌شود. اینجاست که مفهوم رتبه کلیدواژه‌ها مطرح می‌گردد. بررسی کلمات کلیدی سایت به این هدف صورت می‌گیرد تا پتانسیل هر کلیدواژه شناسایی شده و برای ارتقا رتبه صفحات تلاش کنیم.

در این مقاله از تسمینو، ابزارهای رصد رتبه کلمه کلیدی، چرایی اهمیت بررسی این کلمات و نحوه انتخاب بهترین کلمه کلیدی بررسی خواهند شد.

چرا بررسی کلمات کلیدی سایت مهم است؟

ردیابی کلمات کلیدی، برای تعیین وضعیت استراتژی و عملکرد سئو سایتتان بسیار مهم است. در ادامه به پنج دلیل مهم برای بررسی رتبه کلمه کلیدی در گوگل اشاره می‌کنیم.

  • رقبای خود را زیر نظر می‌گیرید.
  • افزایش بازدید از صفحات را رقم می‌زنید.
  • در صورت افت رتبه، در کوتاه‌ترین زمان متوجه می‌شوید.
  • فرصت‌های موجود برای شناسایی کلمه کلیدی جدید را کشف می‌کنید.
  • با زیادشدن بازدید سایت، افزایش درآمد را تجربه خواهید کرد.

رصد رتبه کلمات کلیدی این مزایا را شامل می‌شود که در ادامه، به تشریح هر یک از موارد فوق می‌پردازیم.

با بررسی رتبه کلمه کلیدی در گوگل، رقبای خود را زیر نظر می‌گیرید

ردیابی کلمات کلیدی به شما امکان می‌دهد بدانید رقبایتان برای کدام کلمات رتبه گرفته‌اند و کدام جایگاه‌ها را از دست داده‌اند. این کار به گرفتن تصمیم‌های آگاهانه کمک می‌کند؛ به‌طوری که با دقت کلمات کلیدی را انتخاب خواهید کرد تا بتوانید رتبه‌های برتر را از آن خود سازید. علاوه بر این، ردیابی و تجزیه‌وتحلیل کلیدواژه‌ها دو مزیت دیگر به‌همراه دارد:

  1. نشان می‌دهد که رقبایتان چگونه در برابر کلمات کلیدی هدفتان عمل می‌کنند.
  2. بهترین محتوای آن‌ها را به‌همراه بهترین بک‌لینک‌ها مشخص می‌کند.

توسط بررسی کلمات کلیدی سایت، افزایش بازدید از صفحات را رقم می‌زنید

بررسی کلمات کلیدی نشان می‌دهد که کلمات چه رتبه‌هایی در SERP گرفته‌اند. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید کدام کلمات برای افزایش بازدید از صفحات و برندسازی انتخاب بهتری هستند.

ناظر کاهش رتبه سایتتان می‌شوید

ابزارهای ردیابی کلمات کلیدی نیز می‌توانند برای نظارت بر افت رتبه و شناسایی علت آن استفاده شوند. افت رتبه معمولا به دلیل عملکرد ضعیف‌تر نسبت به رقبا، خطاهای فنی، جریمه‌ها و موارد مشابه اتفاق می‌افتد. با تشخیص زودهنگام این موارد، می‌توانید به راحتی اقدامات لازم را برای رفع مشکلات انجام دهید.

فرصت‌های رتبه‌های برتر را شناسایی می‌کنید

به‌طور معمول، با ردیابی مداوم مهم‌ترین کلمات کلیدی سایت، می‌توانید مجموعه‌ای از فرصت‌های جدید را بر اساس حجم جست‌وجو(Search Volume) و هدف آن، رقابت و رتبه‌بندی صفحات شناسایی کنید و اولویت استفاده از کلیدواژه‌های مهم‌تر را مشخص نمایید.

ابزار رصد رتبه کلمه کلیدی

فرآیند تعیین رتبه‌ کلمات کلیدی شامل عوامل مختلفی از جمله ارتباط عبارت جست‌وجوشده با هدف کاربر، کیفیت محتوا، بک‌لینک‌های موجود در صفحه، سئو داخلی و قدرت کلی وب‌سایت است. الگوریتم‌های گوگل این عوامل را ارزیابی می‌کنند تا بهترین نتایج را برای هر جست‌وجو تعیین کنند و بر اساس آن رتبه‌ مناسب به صفحات بدهند.

اگر هنوز نمی‌دانید کلمه کلیدی چیست، با مراجعه به مقاله‌ کاملی که درباره این موضوع در بلاگ تسمینو منتشر شده است، از این فاکتور مهم سئو با خبر شوید.

رصد رتبه کلمه کلیدی در گوگل توسط یک یا چند ابزار زیر که جزء ابزارهای رایگان هستند، انجام می‌شود.

کامل‌ترین ابزار بررسی رتبه کلمه کلیدی، Rank Tracker

این ابزار در‌واقع یک نرم‌افزار است که بالاترین دقت را میان سایر ابزارها دارد. برترین ویژگی رنک ترکر، پشتیبانی از زبان فارسی و منطقه جغرافیایی ایران است. در این ابزار می‌توانید کلمات کلیدی را به‌صورت گروهی وارد نمایید. این نرم‌افزار عصای دست سئوکاران است؛ زیرا تحلیل سئو و رتبه سایتتان در موتورهای جست‌وجو را نیز انجام می‌دهد. در حال حاضر رنک ترکر در سایت‌های ایرانی وجود دارد که تنها نسخه ویندوز آن در دسترس است.

Google Search Console، ابزاری پرطرفدار برای متخصصان سئو

ابزار گوگل سرچ کنسول یکی از قوی‌ترین‌ها در حوزه سئو است. سرچ کنسول به بررسی نحوه نمایش و وضعیت سایت در نتایج گوگل می‌پردازد. استفاده از آن کاملا رایگان است و نتایج دقیقی را در اختیارتان قرار می‌دهد. تنها نقطه ضعف سرچ کنسول نسبت به سایر ابزارها، ارائه رتبه تقریبی کلمات کلیدی است؛ در حالی‌که سایت‌ها و ابزارهای معرفی‌شده، جایگاه دقیق را در اختیارتان قرار می‌دهند.

Nightwatch

این ابزار، یک افزونه کروم بوده که تا حد زیادی نیازهای روزانه‌تان را برطرف می‌کند. نسخه رایگان نایت واچ، روزانه بررسی 10 الی 20 کلمه کلیدی را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ اما برای رصد کلیدواژه‌های بیشتر، باید اقدام به خرید اشتراک نمایید. خبر خوب این است که امکان استفاده از قابلیت‌های ویژه به‌صورت رایگان فراهم است. کافیست در سایت ثبت‌نام کنید و از سرویس‌های پولی، به مدت 14 روز استفاده نمایید. حجم نایت واچ بسیار پایین است و با نصب آن، مرورگرتان دچار اختلال در عملکرد نخواهد شد.

Smallseotools

این ابزار به‌صورت گروهی رتبه کلمه کلیدی را نشان می‌دهد؛ بدین صورت که لیستی از چند کلمه را درون فیلد مربوطه می‌نویسید و رتبه تقریبی هر یک را به‌صورت جداگانه مشاهده می‌کنید. این ابزار موقعیت دقیق را در اختیارتان قرار نمی‌دهد؛ زیرا برای بررسی جایگاه کلمه، باید کشوری که مایلید از آنجا تحلیل انجام شود را انتخاب کنید. متاسفانه کشور ایران در لیست وجود ندارد و به‌دلیل تفاوت IP، این ابزار جایگاه دقیق را در اختیارتان قرار نمی‌دهد. یکی از مزیت‌های آن، این است که می‌توانید نتیجه را در قالب فایل اکسل خروجی بگیرید. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت Smallseotools، امکان نوشتن آدرس سایت و تحلیل کلیدواژه‌های آن است؛ سپس ابزار، کلماتی که در صفحه اول گوگل حضور دارند را به‌ همراه رتبه هرکدام نشان می‌دهد.

SERProbot

برترین مزیت این سایت، دقیق‌بودن نتایج آن است. این ابزار با دقت بیشتری به بررسی کلمات کلیدی سایت می‌پردازد و می‌توانید روی نتایج به‌دست آمده، حساب باز کنید. دیگر ویژگی برتر سرپ روبات، امکان واردنمودن کلمات کلیدی به‌صورت گروهی است؛ اما نتایج رتبه هر یک به‌صورت جداگانه نمایش داده می‌شوند.

بخشی از ابزارهای خارجی بررسی رتبه کلمات کلیدی نام برده شدند. حال در ادامه، به بررسی دو ابزار ایرانی که عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند، خواهیم پرداخت.

رنک فایند

این سایت توسط یک متخصص سئو ساخته شد که ابزارهای کامل بررسی وضعیت سئو را در اختیارتان قرار می‌دهد. یکی از بهترین ویژگی‌های رنک فایند، امکان واردنمودن کلمات کلیدی و سایت‌ها به‌صورت یکجا است؛ این امکان برای متخصصان سئو اهمیت زیادی دارد؛ زیرا واردکردن کلمات به‌صورت تکی، زمان زیادی از آن‌ها می‌گیرد. دیگر مزیت این ابزار، تطبیق بالا با آی‌پی ایرانی و سایت‌های ایرانی است.

میزفا

یک ابزار بررسی کلمات کلیدی سایت ایرانی است. میزفا می‌تواند بدون نیاز به سایر ابزارها، وضعیت دقیق کلمات را در کشورهای مختلف رصد کند. همچنین میزان جست‌وجو واژه‌های فارسی، یکی دیگر از امکانات این ابزار محبوب است. امکان رصد کلمه در گوشی و کامپیوتر، بررسی رقبا در گوگل و گزارش دقیق از تغییرات رتبه از دیگر ویژگی‌هایی بوده که توسط میزفا ارائه می‌شود.

جست‌وجو دستی رتبه کلمه کلیدی در گوگل

یافتن رتبه کلمه کلیدی به‌صورت دستی کمی زمان‌بر است؛ اما نتایج دقیقی در اختیارتان قرار می‌دهد و یکی از ساده‌ترین روش‌های بررسی کلمات کلیدی سایت و رتبه آن‌ها است. گوگل برای رقم‌زدن تجربه کاربری بهتر، نتایج را براساس علایق شما تنظیم می‌کند. به‌طور مثال، اگر در یک ماه گذشته بارها به بلاگ تسمینو مراجعه کرده باشید، با جست‌وجوی یک کوئری، مانند «روشهای بهبود سئو»، گوگل محتوای تسمینو را در صدر نشانده و آن را نمایش می‌دهد. با طی‌کردن مراحل زیر، می‌توانیم از این اتفاق جلوگیری و رتبه دقیق کلمات کلیدی را مشاهده کنیم.

با جستجوی دستی کلمات کلیدی سایت هم می‌توانید رتبه کلمه کلیدی در گوگل را پیدا کنید.

  • به صفحه جست‌وجو ناشناس کروم (Incognito) بروید. این قابلیت در مرورگر فایرفاکس با نام Private شناخته می‌شود. کلیدهای ترکیبی، Shift+Alt+N هستند.
  • حال کلمه کلیدی‌ مدنظرتان را جست‌وجو کنید.
  • اکنون به‌دنبال رتبه سایتتان باشید. یکی از راه‌های سریع برای یافتن سایت در 10 نتیجه، استفاده از قابلیت سرچ مرورگر است. با فشردن دکمه‌های Ctrl+F، سایتتان را در کادر مربوطه بنویسید تا در میان نتایج آن را پیدا کنید.
  • اگر سایتتان در صفحه اول حضور نداشت، باید به صفحات بعدی بروید.

استفاده از قابلیت‌های Incognito و Private مرورگرهای کروم و فایرفاکس، برای یافتن جایگاه دقیق کلمات کلیدی، یکی از روش‌های تعیین رتبه است. این کار برای پروژه‌های سئو که حساسیت بالایی دارند، بسیار مفید واقع می‌شود. به یاد داشته باشید که تعداد زیادی کلمه را جست‌وجو نکنید؛ زیرا گوگل سرچ‌های زیاد از یک IP و در بازه زمانی کوتاه را اسپم تلقی می‌کند. در این حالت، باید کدهای کپچا را حل کنید تا بتوانید به ادامه جست‌وجو بپردازید.

نحوه انتخاب بهترین کلمات کلیدی به‌منظور افزایش رتبه

انتخاب بهترین کلمات کلیدی مستلزم رعایت‌کردن برخی فاکتورها است. رعایت هر یک از مواردی که در ادامه تشریح می‌شوند، به شما در یافتن بهترین کلمات کلیدی و کسب رتبه‌های برتر گوگل، کمک خواهند کرد.

یک هدف روشن در ذهن داشته باشید

قبل از انتخاب کلمات کلیدی هدف، مهم است که بدانید چرا این کلمات برای کسب‌وکارتان مفید هستند. آیا کسب‌وکار شما به دنبال افزایش فروش یا سرنخ است؟ یا تلاش دارد بر افزایش آگاهی از برند و جذب مشتری تمرکز کند؟ بسته به هدف کلی، برنامه‌ای برای یافتن کلمات کلیدی پر جست‌وجو تنظیم کنید و با اختصاص صفحات و محتوای ارزشمند به هر یک، به نتایج برتر گوگل دست یابید.

انواع کلمات کلیدی را درک کنید

انواع مختلفی از کلمات کلیدی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای رتبه‌گرفتن سایتتان از موتورهای جست‌وجو استفاده کنید. رایج‌ترین این کلمات شامل واژه‌های کم یا کلمات کلیدی با طول کم و کوتاه (Short-tail Keywrods)، کلمات با طول متوسط (Mid-tail Keywords) و عبارت‌های طولانی (Long-tail Keywords) هستند. هر کدام از این موارد، اهداف و ویژگی‌هایی دارند، از جمله:

  • کلمات کلیدی با طول کم: حجم جستجوی بالا، نرخ رقابتی زیاد، هدف جستجوی گسترده و نرخ تبدیل پایین
  • کلمات کلیدی با طول متوسط: حجم جستجوی کم، نرخ رقابتی پایین، هدف جستجوی خاص، نرخ تبدیل بیشتر از طول کم
  • کلمات کلیدی با طول زیاد: رقابت کم، نرخ تبدیل بالاتر از Short-tail و Mid-tail، افزایش بازدید از صفحه، بهبود استراتژی بلاگ.

همچنین دو کلمه کلیدی «تازه» و «همیشه سبز» وجود دارند. همانطور که از نام آن‌ها پیداست، کلمات کلیدی «تازه» یا Fresh، آن‌هایی هستند که حجم جستجوی ناگهانی داشته و بیشتر مباحث ترند را تحت پوشش قرار می‌دهند؛ اما فقط برای مدت زمان مشخصی جست‌وجو می‌شوند.

به عنوان مثال، هنگامی که یک فیلم جدید منتشر می‌شود یا یک رویداد جهانی رخ می‌دهد، (اپیدمی کرونا در سال 2020)، کلمات مرتبط با این رویدادها بیشتر سرچ می‌شوند و حجم جست‌وجوی انفجاری پیدا می‌کنند. این واژه‌ها دارای نرخ رقابتی متوسط، هدف جستجوی خاص و نرخ تبدیل بالایی هستند.

بر خلاف کلیدواژه‌هایی با طول کوتاه که عنوان‌های ترندی و تازه را در بر می‌گیرند، کلمات کلیدی همیشه سبز، به‌طور مداوم جست‌وجو می‌شوند. مثال‌هایی از این دست عبارتند از: «چگونگی کاهش وزن»، «نکات کاهش وزن» و موارد مشابه که مردم همیشه به دنبال آن‌ها خواهند بود.

کلمات کلیدی را می‌توان به انواع و دسته‌های مختلف دیگر تقسیم کرد؛ از کلیدواژه‌های اولیه (Primary Keywords)، ثانویه (Secondary Keywords) و متنی (Contextual Keywords) گرفته تا کلمات کلیدی هدفمند، واژه‌هایی با اهداف جغرافیایی و کلمات تعیین‌کننده مشتری.

به تحلیل هدف جست‌وجو بپردازید

هدف جست‌وجو بخش مهمی از تحقیقات کلمات کلیدی و تلاش‌های بازاریابی محتوا است. خوشبختانه، لازم نیست حدس بزنید که چرا مردم واژه‌های خاصی را جست‌وجو می‌کنند. با انجام این تحقیق‌ها در گوگل، می‌توانید هدف کلی یک کلمه کلیدی خاص و ارتباط آن با محصولات، خدمات یا محتوای پیشنهادیتان را بررسی نمایید.

رقبای خود را تجزیه‌وتحلیل کنید

رقبا را زیر نظر گرفته و تحلیل کنید تا دریابید که آن‌ها در حال حاضر برای چه کلماتی رتبه خوبی دارند. همچنین، تحلیل وب‌سایت‌هایی که در صفحه اول گوگل برای واژه‌های هدفتان رتبه گرفتند را در دستور کار قرار دهید. عبارات و محتوایی که رقبای شما در حال حاضر در آن‌ها رتبه دارند را بررسی و تلاش کنید فرصت‌ها را شناسایی کرده و از آن‌ها در جهت پیشرفت و رشد خودتان استفاده نمایید.

از قدرت ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بهره ببرید

از ابزارهای پرکاربرد و متداول سئو برای یافتن ایده‌های بیشتر استفاده کنید؛ همچنین حجم جست‌وجو و ترافیک تخمینی کلمات مورد نظر خود را توسط آن‌ها بررسی نمایید.

علاوه بر این، از ابزارها و نرم‌افزارهای بررسی سئو سایت غافل نشوید؛ چرا که آن‌ها، رتبه سایتتان را بررسی کرده و کلماتی که بیشترین بازخورد را داشته‌اند، نمایش می‌دهند.

آنچه در بررسی رتبه کلمه کلیدی در گوگل آموختیم

رتبه کلمه کلیدی در گوگل به جایگاه هر کلیدواژه در این موتور جست‌وجوی محبوب اشاره دارد. برای بررسی کلمات کلیدی سایت، یکی از بهترین راهکار‌ها، استفاده از ابزارهای رتبه‌یاب است که توسط سایت‌های مطرح خارجی نظیر Smallseotools و نرم‌افزار کاملی مانند Rank Tracker محیا است. این فرآیند فرصت‌های موجود و جدید را کشف و رقبا را بررسی می‌کند تا متخصصان سئو بتوانند با توجه به نتایج، بهترین استراتژی افزایش رتبه سایت را بچینند.

ابزارهایی مانند رنک فایند، Nightwatch ،SERProbot و… بدین منظور طراحی شده‌اند که می‌توانید کلمات را به‌صورت گروهی در آن‌ها بنویسید و نتایج را به‌شکل دقیق و جزئی دریافت کنید.

در حالی که دستیابی به رتبه‌های برتر برای برخی کلمات ممکن است کاری دلهره‌آور به نظر برسد، اما با رویکرد صحیح غیرممکن نیست. با اجرای تکنیک‌های موثر سئو و به‌روز ماندن با تغییرات الگوریتمی گوگل، صاحبان وب‌سایت‌ها می‌توانند شانس خود را برای کسب جایگاه‌های برتر افزایش داده و ترافیک سایتشان را بهبود دهند.

در انتها مایلیم بدانیم تجربه شما در این زمینه چه بوده است؟ از کدام‌یک از ابزارهای مذکور استفاده کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم نظر خودتان را در کادر زیر با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

نگین فاتحی
نگین فاتحی

نزدیک به 3 سال مشغول گشت‌وگذار در دنیای محتوای متنی هستم. از نوشتن و بازی با کلمات لذت برده و انرژی زیادی می‌گیرم. همیشه تلاش می‌کنم بهترین محتوا رو بنویسم تا بتونم چالش‌ها و دغدغه‌های مخاطب رو برطرف کنم. امیدوارم نوشته‌هام رو دوست داشته باشین و واستون مفید باشن.

دیدگاه ها

2024/01/24

با سایت کیوردچی هم میشه رتبه بندی کلمات کلیدی رو دید؟؟

    2024/01/24

    سایت کیوردچی برای کیورد ریسرچ و تحقیق کلمات کلیدی مناسبه ولی اگر رتبه بندی کلمات کلیدی مد نظرتون هست بهتره از گوگل سرچ کنسول، نایت واچ و بقیه ابزارهایی که در متن ذکر شده، استفاده کنید

2024/02/12

سلام ممنونم از مطلب خوبتون
کلمات کلیدی ترند رو هم میشه از این ابزارها پیدا کرد؟

    2024/02/18

    سلام ممنونم از فیدبک شما
    برای پیدا کردن کلمات کلیدی ترند میتونید از ابزار گوگل ترندز استفاده کنید