بانس ریت یا نرخ پرش چیست؟ و روش های بهبود آن

بانس ریت یا نرخ پرش چیست؟ و روش های بهبود آن

آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا علی‌رغم حجم بالای بازدید سایت، نرخ تبدیل بسیار پایین است؟ یکی از دلایل تاثیرگذار در این مسئله، این است که کاربر بدون انجام تعامل مد نظر صاحب سایت، صفحه را ترک می‌کند. در دنیای سئو، از این رفتار کاربر تحت عنوان Bounce Rate یا نرخ پرش سایت یاد می‌شود. بانس ریت یا نرخ پرش، یک اصطلاح در بازاریابی داخلی است که عموما برای آنالیز ترافیک سایت کاربر دارد. این مفهوم نشان می‌دهد که چند درصد از بازدیدکنندگان سایت، بدون انجام اقدامی […]

2 ماه 1 10 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟
دلیل بانس ریت بالا چیست و چه تاثیری در سئوی سایت دارد؟
متوسط بانس ریت چیست؟
تاثیر نرخ پرش در سئو چیست؟
بانس ریت چگونه محاسبه می‌شود؟
عوامل تاثیر گذار در مقدار نرخ پرش چیست؟
Bounce Rate خوب برای سایت چقدر است؟
نرخ پرش هایی که نباید نگرانشان باشید
تفاوت نرخ خروج و بانس ریت چیست؟
مشاهده بیشتر

آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا علی‌رغم حجم بالای بازدید سایت، نرخ تبدیل بسیار پایین است؟ یکی از دلایل تاثیرگذار در این مسئله، این است که کاربر بدون انجام تعامل مد نظر صاحب سایت، صفحه را ترک می‌کند. در دنیای سئو، از این رفتار کاربر تحت عنوان Bounce Rate یا نرخ پرش سایت یاد می‌شود. بانس ریت یا نرخ پرش، یک اصطلاح در بازاریابی داخلی است که عموما برای آنالیز ترافیک سایت کاربر دارد. این مفهوم نشان می‌دهد که چند درصد از بازدیدکنندگان سایت، بدون انجام اقدامی مثل کلیک یا اسکرول سایت را ترک کرده و چند درصد در سایت باقی مانده‌اند. همچنین یکی از متریک‌های گوگل آنالیتیکس است که به تحلیلگران کمک می‌کند تا نرخ پرش صفحات را مشاهده کنند. اگر میخواهید در مورد بانس ریت اطلاعات بیشتری کسب کنید و بدانید چه مقدار آن خوب است، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟

بانس ریت یا نرخ پرش به تعداد کاربرانی گفته می‌شود که بدون انجام اقدامی هدفمند در یک بازه زمانی خاص از صفحه خارج می‌شوند. منظور از اقدام هدفمند، واکنشی است که وبمستر هنگام ساخت صفحه در نظر داشته است؛ مانند پر کردن فرم تماس با ما، دانلود یک فایل، ثبت نام در سایت، خرید محصول و … . البته لازم به ذکر است که در بانس ریت، زمان session هر کاربر اهمیت زیادی دارد. اگر کاربر بیشتر از نیم ساعت یک صفحه وب را، بدون انجام هیچ فعالیتی، باز نگهدارد، زمان session به پایان می‌رسد و سشن جدیدی ثبت می‌شود. مجددا session جدید زمانی حساب می‌شود که کاربر وارد سایت شده و به پایش سایت ادامه دهد.

دلیل بانس ریت بالا چیست و چه تاثیری در سئوی سایت دارد؟

بالا بودن مقدار این شاخص کلیدی عملکرد (KPI) که با استفاده از ابزار رایگان گوگل آنالیتیکس قابل اندازه گیری است، در نظر بسیاری از افراد یک مسئله نگران کننده‌است. در حالی که هیچ مقدار ایده‌آل و یا مطلوبی برای این معیار وجود نداشته و همه چیز به صفحه و نوع فعالیت سایت بستگی دارد. بر اساس مطالعه انجام شده توسط RocketFuel، اکثر وب‌سایت‌ها نرخ پرشی بین 26 تا 70 درصد دارند.

  • 25٪ یا کمتر: احتمالا مشکل جدی وجود دارد
  • 26-40٪: عالی
  • 41-55٪: متوسط
  • 56-70٪: بالاتر از حد طبیعی، اما بسته به وب سایت می تواند طبیعی باشد
  • 70٪ یا بالاتر: بد و یا احتمالاً مشکل جدی وجود دارد

متوسط بانس ریت چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب هم بیان شد، یک نسخه ثابت برای تمام سایت‌ها وجود ندارد و بسته به نوع صفحه و سایت، مقدار ایده‌آل متغیر خواهد بود. اما به عنوان یک راهنمای حدودی، می‌توان مقدار متوسط نرخ پرش برای سایت‌های مختلف با موضوعات متفاوت را به صورت زیر تعیین کرد:

  • 40-60٪ – سایت‌هایی با محتوای خبری
  • 70-98٪ – وبلاگ‌ها
  • 20-40٪ – فروشگاه‌های آنلاین
  • 10-30٪ – سایت‌های خدماتی
  • 70-90٪ – لندینگ پیج

تاثیر نرخ پرش در سئو چیست؟

تاثیر نرخ پرش در سئو چیست؟

این سوال را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد.

اول، منظور این است که آیا نرخ پرش روی رتبه بندی سایت من در صفحه نتایج گوگل تأثیر دارد؟

جواب کوتاه، نه است. گرچه بانس ریت سایت به عنوان یکی از KPIهای اصلی در استراتژی سئو سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما تنها فاکتوری نیست که در رتبه‌بندی نتایج شما در گوگل تاثیر داشته‌باشد. با این حال، کاملا هم نمی‌توان از تاثیر این معیار در وضعیت سلامت کلی سایت صرف نظر کرد.

بر اساس یکی از تحقیقاتی که توسط سایت Backlinko انجام شده‌است، سایت‌هایی که نرخ پرش کمتری دارند، معمولا در نتایج برتر گوگل هم قرار می‌گیرند. اما چرا؟ به این خاطر که بانس ریت بالا نشان‌دهنده‌ی یک مشکل است که بر تجربه کاربری سایت شما تاثیر می‌گذارد و باعث ترک سریع کاربران از صفحه می‌شود. به عنوان مثال بالا بودن بانس ریت سایت می‌تواند به معنی یکی از موارد زیر باشد:

  • مشکل در رابط کاربری
  • کندی سایت (پایین بودن سرعت بارگذاری سایت)
  • بهینه نبودن سایت برای موبایل
  • کپی بودن محتوا
  • قدیمی بودن محتوا
  • نداشتن ارزیابی صحیح از A/B تست

هر یک از موارد، می‌تواند یکی از دلایل ترک سایت توسط کاربر باشد. بنابراین شناسایی هر یک از آن‌ها و برطرف کردن مشکل، قطعا هم در بهبود نرخ پرش سایت و هم در وضعیت سئوی سایت تاثیرگذار است.

بانس ریت چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه نرخ پرش سایت، نیاز به استفاده از فرمول‌های سخت و پیچیده نیست! تنها کاری که باید انجام دهید این است که در ابزار رایگان گوگل آنالیتیکس(ga4) ثبت‌نام کنید. برخلاف نسخه universal،در نسخه آنالیتیکس (ga4) باید بانس ریت را به صورت دستی به گزارش مد نظر خود اضافه کنید پس به صورت زیر مراحل را پیش بروید:

  • ابتدا از منوی سمت چپ، وارد گزینه Report شوید.
  • گزارشی که نرخ پرش آن را می‌خواهید (مثل گزارش Pages and screens report) انتخاب کنید.
  • سپس از سمت راست صفحه، گزینه مداد (Customize report) را کلیک کنید.
  • در صفحه باز شده، Metric را انتخاب و از بخش Add metric، Bounce rate را اضافه کنید.
  • با زدن گزینه Save می‌توانید به گزارش برگشته و نرخ پرش صفحات را مشاهده کنید.

عوامل تاثیر گذار در مقدار نرخ پرش چیست؟

بعد از آنکه با نحوه محاسبه نرخ پرش آشنا شدید، نوبت آن است که به بررسی عوامل تاثیرگذار در آن بپردازیم:

نوع ترافیک ورودی سایت

برای آنکه درک درستی از این مفهوم داشته و متوجه شوید برای بهبود آن نیاز به تلاش هست یا نه، اولین موردی که باید به آن توجه داشته باشید، نوع ترافیک ورودی سایت است. در صورتی که کاربر از طریق وبلاگ و با جستجوی یک موضوع عمومی وارد سایت شما شده است، مانند نحوه نصب بخاری، احتمالا تنها به یک مطلب آموزشی نیاز دارد و یک خدمتی از طرف شما! پس بررسی کنید که کاربر با چه هدفی وارد سایت شما شده‌است.

طراحی و چیدمان وب سایت

طراحی سایت یکی از عوامل موثر در نرخ پرش است؛ خصوصا در نسخه تلفن همراه. المان‌هایی که به عنوان گزینه‌های کال تو اکشن (CTA) در نظر می‌گیرید، باید در فضای مناسب با دسترسی راحت قرار گیرند. یکی از مواردی که در مقاله ارورهای سرچ کنسول به آن اشاره شد، خطای مربوط به موبایل فرندلی بودن سایت است. این خطا زمانی مشاهده می‌شود که المان‌های سایت به گونه‌ای قرار گرفته‌اند که کاربر نمی‌تواند به راحتی روی گزینه مد نظرش کلیک کند.

مرتبط بودن عنوان و محتوای صفحه

نرخ کلیک یا CTR یکی دیگر از معیارهای سنجش سئوی سایت است. بالا بودن نرخ کلیک سایت، یکی از ایده‌آل‌های هر وبمستر است. اما نرخ کلیک بالا همراه با نرخ تعامل پایین، نشانگر یک مشکل بزرگ است! برخی از افراد به منظور افزایش نرخ کلیک سایت، از عبارت‌های جذاب و بعضا غیر مرتبط با محتوای سایت استفاده می‌کنند. این ترفند که به آن کلیک بیت هم گفته می‌شود، شاید در کوتاه مدت منجر به افزایش نرخ کلیک سایت شود، اما در دراز مدت موجب افزایش بانس ریت هم می‌شود! بنابراین عنوانی که برای صفحه انتخاب می‌کنید، باید کاملا با محتوای صفحه همخوانی داشته‌باشد.

سرعت سایت و رابط کاربری

در بهترین حالت، حداکثر سرعت لود سایت 3 ثانیه و سرعت رندرینگ 1.5 ثانیه است. در صورتی که سرعت سایت شما نزدیک به این مقادیر نباشد، نرخ پرش سایت هم زیاد خواهد شد. البته بالا بودن سرعت بارگذاری سایت، نه تنها از دید کاربر، بلکه از دید گوگل هم یک امتیاز منفی حساب شده و در دراز مدت موجب افت رتبه سایت می‌شود.

Bounce Rate خوب برای سایت چقدر است؟

بیشتر کارشناسان سئو می‌گویند که نرخ پرش سایت باید زیر 40٪ باشد و بیش از 55٪ نباشد. در حالت کلی، در صورتی که مقدار این پارامتر حدود 60 درصد هستند، بهتر است که از روش‌های مختلف جهت بهینه‌سازی این متریک استفاده شود. اما فراموش نکنید که همه چیز به سایت و زمینه فعالیتی آن بستگی دارد.

به عنوان مثال، سایتی که در زمینه ترجمه لغات انگلیسی فعالیت می‌کند را در نظر بگیرید. این سایت با توجه به نوع محتوا و فعالیتی که دارد، نرخ پرش بالایی هم خواهد داشت.

نرخ پرش هایی که نباید نگرانشان باشید

بالابودن نرخ پرش برخی از ورودی‌ها، عموما اتفاق نگران‌کننده‌ای نیست. حتی برخی از صفحات نیز نرخ پرش بالایی دارند زیرا مخاطب بلافاصله بعد از جواب‌گرفتن سوال خود، بدون اقدام دیگری از صفحه خارج می‌شود. برخی از بانس ریت‌هایی که درصد بالایی دارند عبارتند از:

ترافیک پولی یا از شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات پولی و شبکه‌های اجتماعی از جمله روش‌های جذب ترافیک برای سایت هستند. گرچه این دو روش در سئو سایت تاثیر مثبت دارند، اما بعضا موجب افزایش نرخ پرش سایت هم می‌شوند. بنابراین بسته به نوع ترافیک، در مورد مقدار این معیار حساس شوید. بر اساس آمار، بانس ریت تا 80 درصد برای این دو ترافیک مناسب است.

ترافیک حاصل از بلاگ

وبلاگ یک فرصت عالی برای جذب حجم زیادی از ترافیک ارگانیک است. با این حال، کاربران معمولاً برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص یک موضوع خاص به یک وبلاگ مراجعه می‌کنند که مربوط به خرید محصولات یا انجام اقدامات هدفمند دیگری نیست. به همین دلیل معمولا بانس ریت وبلاگ، بیشتر از سایر صفحات سایت است. برای بهبود نرخ پرش در این شرایط، پیشنهاد ما به شما بهبود استراتژی لینک سازی داخلی است. می‌توانید از لینک محصولات و خدمات در بخش وبلاگ استفاده کرده و کاربر را به سمت صفحات مهم سایت هدایت کنید.

تفاوت نرخ خروج و بانس ریت چیست؟

نرخ خروج (Exit Rate) یکی دیگر از معیارهایی است که احتمالا هنگام بررسی گزارش سایت با آن رو به رو شده‌اید. این دو معیار گرچه در نگاه اول کاملا مشابه هم هستند، اما اساسا متفاوت از یکدیگرند. نرخ پرش سایت، ترک کاربر از سایت تنها در یک session را محاسبه می‌کند. برای درک بهتر این دو مفهوم، بهتر است از مثال کمک بگیریم.

به عنوان مثال، اگر کسی وارد صفحه اصلی سایت شما شود و سپس مرورگر را ببندد، این رفتار به عنوان bounce rate برای صفحه اصلی شما در نظر گرفته می‌شود. در همین حال، اگر کسی در صفحه اصلی شما قرار بگیرد، سپس وارد صفحه درباره ما شده، و بعد از دیدن صفحه یکی از محصولات از سایت شما خارج شود، نرخ خروج در نظر گرفته می‌شود. به عبارتی دیگر، نرخ بانس ریت نمایانگر درصد افرادی است که بعد از ورود به یکی از صفحات شما، بدون انجام اقدامی، از صفحه خارج شده اما نرخ خروج نشان‌دهنده افرادی است که بعد از انجام چند اقدام مختلف، سایت شما را ترک کرده‌اند.

دیدگاه ها

2021/12/15

تسمینو همیشه ما رو با محتوا خودت سورپرایز میکنی.
تیتر متوسط بانس ریت واقعا عالی بود .
خسته نباشید