KPI سئو چیست ؟ +(12 شاخص کلیدی سنجش عملکرد سئو سایت)

KPI سئو چیست ؟ +(12 شاخص کلیدی سنجش عملکرد سئو سایت)

یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در مسیر سئو و بهینه سازی وب سایت، داشتن معیارهای مشخص و واضح برای سنجش میزان موفقیت پروژه سئو است، به دلیل وجود فاکتورهای مختلف در سئو اصولا یافتن شاخص‌ های کلیدی برای سنجش میزان موفقیت آمیز بودن فرایند سئو وب سایت کار چندان ساده‌ای نیست و نیاز به تخصص و دقت بالا دارد. در این مقاله از سایت تسمینو تلاش کردیم مهم‌ترین KPIهای سئو که می‌توانید با در نظر گرفتن آن‌ ها میزان موفقیت یک پروژه سئو را بررسی کنید را خدمت شما همراهان عزیز […]

2 هفته 0 12 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

KPI در سئو چه مفهومی دارد؟ (وقت نمره دهی به تیم سئو سایت است!)
مهم‌ترین KPI (شاخص‌های کلیدی سنجش عملکرد) در سئو
شاخص‌های کلیدی سنجش عملکرد اشتباه برای سنجش سئو وب سایت!
سخن پایانی
مشاهده بیشتر

یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در مسیر سئو و بهینه سازی وب سایت، داشتن معیارهای مشخص و واضح برای سنجش میزان موفقیت پروژه سئو است، به دلیل وجود فاکتورهای مختلف در سئو اصولا یافتن شاخص‌ های کلیدی برای سنجش میزان موفقیت آمیز بودن فرایند سئو وب سایت کار چندان ساده‌ای نیست و نیاز به تخصص و دقت بالا دارد.

در این مقاله از سایت تسمینو تلاش کردیم مهم‌ترین KPIهای سئو که می‌توانید با در نظر گرفتن آن‌ ها میزان موفقیت یک پروژه سئو را بررسی کنید را خدمت شما همراهان عزیز تسمینو معرفی کنیم، برای آشنا شدن با مفهوم KPI در سئو و مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد سئو سایت، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

KPI در سئو چه مفهومی دارد؟ (وقت نمره دهی به تیم سئو سایت است!)

KPI در سئو به مفهوم وجود شاخص‌های متفاوتی اشاره دارد که می‌توان از آن‌ها برای سنجش میزان موفقیت آمیز بودن فرایند سئو یک وب سایت اشاره کرد، یعنی از KPIبه عنوان خط کش بررسی دقیق عملکرد تیم یا متخصص سئو استفاده می‌شود.

داشتن KPIهای سئو مشخص و واضح، کمک می‌کند که تیم سئو نگاهی دقیق به فرایند بهینه سازی وب سایت داشته باشند و با آگاهی به نقاط ضعف و قوت مسیر سئو، استراتژی‌های سئو جدید را برای سایت، برنامه ریزی کنند. اگر هنوز با مفهوم شاخص کلیدی عملکرد آشنایی کامل ندارید، توصیه می‌کنیم ابتدا مقاله KPI چیست را مطالعه کنید تا با مفاهیم کلی آن آشنا شوید.

مهم‌ترین KPI (شاخص‌های کلیدی سنجش عملکرد) در سئو

مهم‌ترین KPI (شاخص‌های کلیدی سنجش عملکرد) در سئو

 

با توجه به وجود فاکتورهای مختلفی در سئو از شاخص‌های عملکرد متفاوتی می‌توان به عنوان KPIدر سئو استفاده کرد، در ادامه با12تا از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد که امروزه حرفه‌ای‌ترین متخصصین سئو و بهینه سازی وب سایت، برای سنجش میزان موفقیت یک پروژه از آن استفاده می‌کنند، آشنا شوید.

1. بهبود رتبه در کلمات کلیدی هدف

بی‌شک یکی از مهم‌ترین اهداف سئو وب سایت، به دست آوردن جایگاه‌های بهتر در موتورهای جستجو است، از بهبود رتبه کلمات کلیدی در موتورهای جستجو به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی سنجش عملکرد سئو یاد می‌شود.

البته با توجه به آپدیت‌های ناگهانی الگوریتم‌ های گوگل و عملکرد پیش‌بینی نشده رقبا نمی‌توان بازه زمانی مشخصی را جهت دستیابی به رتبه‌های مدنظر در گوگل مشخص کرد اما داشتن روند رشد کلمات کلیدی در طول زمان برای سایت، جزو شاخص‌های کلیدی است که نشان‌دهنده موفقیت آمیز بودن یک پروژه سئو است.

2. افزایش ترافیک ارگانیک (organic traffic)

ترافیک ارگانیک به میزان ورودی یک وب سایت‌از موتورهای جستجو اشاره دارد، برای دستیابی به میزان ترافیک ارگانیک یک سایت می‌توان از ابزارهایی مثل گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس کمک گرفت.

چنانکه فرایند سئو وب سایت، به درستی پیاده سازی شده باشد، بی‌شک در طول 3 الی 4 ماه میزان ترافیک مشخصی از سمت موتورهای جستجو به سایت باید انتقال داده شده باشد.

3. کاهش نرخ پرش ( Decrease Bounce Rate)

نرخ پرش یا بانس ریت به میزان درصد ترک کاربران پس از ورود به یکی از صفحات سایت اشاره دارد، در صورت عدم رعایت نکات مهم‌در زمینه تولید محتوا مناسب با نیاز کاربران و عدم وجود UX مناسب، نرخ پرش وب سایت، افزایش پیدا خواهد کرد.

  • ترفندهای کاهش نرخ پرش
  1. تولید محتوای جذاب
  2. استفاده اصولی از لینک داخلی
  3. قرار دادن کال تو اکشن در سایت
  4. کاهش حجم تبلیغات
  5. بررسی میزان رضایت کاربران از محتوای صفحه و…

4. میزان حضور کاربران در سایت (Time on Site)

میزان زمان حضور کاربران، ارتباط نزدیکی با نرخ پرش دارد، یعنی هرچقدر نرخ پرش کم‌تر باشد به همان میزان، زمان حضور کاربران در سایت نیز افزایش پیدا خواهد کرد، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی سنجش عملکرد سئو، افزایش میزان زمان حضور کاربران در یک وب سایت است.

با طراحی وب سایت حرفه‌ای، تولید محتوای متناسب با نیاز کاربر، لینک بیلدینگ اصولی، می‌توان زمان حضور کاربران در سایت را افزایش داد.

5. بهبود نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک یا CTR به معنای میزان کلیک شدن بر روی عناوین وب سایت شما در موتورهای جستجو به نسبت دیده شدن آن‌ها توسط کاربران موتورهای جستجو است، درقسمت Performance سرچ کنسول، میزان نرخ کلیک هر وب سایت، قابل نمایش است.

چنانکه با اجرای درست استراتژی تولید محتوا و سئو و به کار بستن تکنیک‌های افزایش نرخ کلیک، عناوین جذاب توسط متخصصین سئو برای صفحات مختلف سایت، انتخاب شود، به سادگی نرخ کلیک یا CTR افزایش پیدا خواهد کرد.

  • روش‌های بهبود نرخ کلیک
  1. استفاده از کلمات جذاب
  2. به کاربردن عدد در عناوین
  3. استفاده از ایموجی در عنوان
  4. بازی با احساسات خواننده در عنوان‌ها
  5. کمک از ریچ اسنیپت‌ها

6. سرعت سایت (Site speed)

از سرعت سایت می‌توان به عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی سنجش عملکرد سئو وب سایت استفاده کرد، هر چقدر که میزان لود صفحات مختلف یک سایت، سریع‌تر باشد و کم‌تر کاربران خود را معطل کند، نشان از سئو بهتر از وب سایت است.

برای تست سرعت سایت می‌توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید، مهم‌ترین ابزارهایی که برای مقایسه سرعت سایت برای قبل و بعد از بهینه سازی سایت به شما کمک می‌کند به شرح زیر است:

  1. website speed test
  2. Page Speed Insights
  3. site checker
  4. Gt metrix

روش‌های کاربردی برای افزایش سرعت سایت

  1. استفاده از تصاویر کم حجم
  2. افزایش سرعت با CDN
  3. کاهش تعداد ریدایرکت‌ها
  4. بهینه سازی کد‌های قالب سایت

7. نرخ تبدیل (Conversion Rate)

بی‌شک یکی از مهم‌ترین اهداف کسب‌وکارها از راه اندازی وب سایت، تبدیل کاربران به مشتری پولساز و در نهایت رسیدن به سود است، سنجش میزان نرخ تبدیل کاربران به خریدار، یکی از ارزشمندترین KPIهای سئو است که می‌توان از آن برای بررسی موفقیت پروژه سئو استفاده کرد.

چنانکه محصول و خدمات ارائه شده در یک وب سایت، با ارزش و دارای کیفیت باشند و همچنین از تکنیک‌های بازاریابی محتوا جهت تبدیل قوی‌تر کابران به خریدار استفاده شده باشد، احتمال افزایش نرخ تبدیل بالا می‌رود.

البته فراموش نکنید که این شاخص در سایت‌هایی که محصول یا خدماتی برای ارائه ندارند و تنها جنبه برندینگ یا تولید محتوا بدون ارائه محصول و خدمات دارند، شامل نمی‌شود.

8. تعداد صفحات بازدیدشده در هر سشن «Page/session»

در دنیای وب به هر کاربر ورودی به وب سایت، سشن می‌گویند، تعداد صفحات بازدید شده توسط کاربران در هر سشن، یکی از شاخص‌های کلیدی سنجش عملکرد در سئو است.
چنانکه به مرور زمان تعداد صفحات بازدیدشده توسط کابران در هر سشن افزایش یابد، این موضوع موفقیت تیم سئو در فرایند بهینه سازی وب سایت و تولید محتوا را نشان می‌دهد.

9. ترافیک ارجاعی «Referral Traffic»

امروزه متخصصین سئو در مسیر بهینه سازی وب سایت از سایر پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز برای سئو وب سایت کمک می‌گیرند، میزان ترافیکی که از سایر شبکه‌های اجتماعی به سمت یک وب سایت هدایت می‌شود نیز جزو KPIهای سئو است که می‌توان از آن برای سنجش یک پروژه سئو استفاده کرد.

  • روش‌های دریافت ترافیک ارجاعی برای سئو
  1. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  2. لینک سازی گسترده در پلتفرم‌های مختلف
  3. حضور در اکانت شبکه‌های اجتماعی رقبا و …

10. کاهش تعداد ارورها در سرچ کنسول

از سرچ کنسول به عنوان عصای دست متخصصین سئو حرفه‌ای یاد می‌شود کاهش تعداد ارورهای موجود در بخش Coverage سرچ کنسول، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سنجش عملکرد سئو یک وب سایت است، بی‌شک سایتی که با هزاران ارور سرچ کنسول مواجه باشد، نمی‌تواند در بین رقبای خود رتبه‌های بهترین در موتورهای جستجو را کسب کند.

11. میزان بازگشت سرمایه (ROI)

در مسیر سئو و بهینه سازی وب سایت، مخارج مختلفی همچون سفارش تولید محتوا، خرید بک لینک، خرید رپورتاژ آگهی و … وجود دارد، بعد از گذشت چند ماه از آغاز پروژه چنانکه سرمایه خرج شده با جذب مشتری و رقم زدن فروش، بازگشته باشد، می‌توان به موفقیت آمیز بودن پروژه پی برد.

البته میزان بازگشت سرمایه در هر کسب‌وکاری بر اساس نوع مخاطبین هدف خود متفاوت است و نمی‌توان معیار ثابتی برای همه بیزینس‌ها تایین کرد اما در کل می‌توان میزان بازگشت سرمایه را به عنوان یک از مهم‌ترین KPIها در سئو به شمار آورد.

12. صفحات با نرخ خروج بالا «Top Exit Pages»

اصولا برخی از صفحات وب سایت، دارای بیشترین نرخ خروج کاربران از وب سایت هستند، هنر و مهارت یک متخصص سئو حرفه‌ای این است که صفحات پرداخت یا محصوول را که کاربر عادی را در آن‌ها تبدیل به مشتری کرده است، به صفحات با نرخ خروج بالا مبدل کند.

شاخص‌های کلیدی سنجش عملکرد اشتباه برای سنجش سئو وب سایت!

شاخص‌های کلیدی سنجش عملکرد اشتباه برای سنجش سئو وب سایت

برخی از افراد زمان انتخاب شاخص‌های کلیدی سنجش عملکرد سئو دچار خطا می‌شوند و موارد اشتباهی را برای سنجش موفقیت پروژه سئو در نظر می‌گیرند، در ادامه برخی از

رایج‌ترین KPIهای غلط برای سنجش پروژه سئو معرفی می‌شود.پیشنهاد می‌شود برای سنجش موفقیت آمیز بودن و عملکرد یک پروژه سئو موارد زیر را به هیچ وجه به عنوان شاخص کلیدی سنجش عملکرد سئو وب سایت، قرار ندهید!

بک ‌لینک‌‌ها (Backlinks)

تعداد زیاد بک لینک های یک وب سایت را نمی‌توان به عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد سئو قرار داد در حالی‌که بسیاری از افراد تصور می‌کنند حجم زیاد بک لینک‌های یک وب سایت به معنای موفقیت آن در روند سئو است!

نکته مهم در رابطه با بک لینک‌های یک وب سایت، میزان تاثیر آن بر رتبه گیری کلمات کلیدی هدف در موتورهای جستجو است و به صورت کلی نمی‌توان گفت که افزایش حجم بک لینک یک وب سایت، همیشه به معنای ارائه بهترین عملکرد در مسیر سئو وب سایت است!

بهبود رتبه الکسا (Alexa Rank)

وبمستران می‌توانند به سادگی با روش‌های تقلبی رتبه الکسا را جابه‌جا کنند پس افزایش رنک الکسای یک وب سایت که می‌توان به راحتی با پرداخت هزینه و تکنیک‌های دیگر، افزایش داد نمی‌تواند به عنوان یک شاخص کلیدی سنجش عملکرد سئو وب سایت باشد.

میزان فروش (sales amount)

گاهی اوقات روند سئو وب سایت، به صورت حرفه‌ای پیاده سازی شده است و وب سایت در کلمات کلیدی مد نظر به صفحه اول رسیده است اما در عمل فروشی رخ نمی‌دهد، برخی از افراد تصور می‌کنند عدم فروش به علت درست نبودن سئو سایت است در حالی‌که اینطور نیست!

پس از رسیدن به صفحه اول گوگل، معیارهای مختلفی بر فروش یک محصول یا خدمات در وب سایت، تاثیر گذار است، عواملی همچون داشتن ارائه بهترین تجربه کاربری، کیفیت محصولات و مشهور بودن برند، کلمات به کار رفته در صفحه محصول و … پس میزان کم یا زیاد بودن فروش یک وب سایت، به تنهایی نمی‌تواند شاخص مناسبی جهت بررسی عملکرد سئو باشد.

تولید محتوا طولانی (Generate long content)

بهتر است همین حالا این تصور که وجود مقالات طولانی‌تر به معنای سئو بهتر وب سایت شما را است را برای همیشه کنار بگذارید و فراموش کنید!

وجود محتواهای طولانی به هیچ وجه به عنوان یک شاخص سنجش عملکرد موفق وب سایت، به شمار آورده نمی‌شود، چون در سئو 2021 مفهوم محتوا کاملا دستخوش تغییر شده است و امروزه کارشناسان سئو بر تولید محتوای اثربخش که پاسخ نیاز کاربر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه کند، تاکید دارند.

سخن پایانی

برای سنجش موفقیت آمیز بودن یک پروژه سئو باید به موارد مختلفی توجه کنید تا بتوانید به یک نتیجه گیری درست دست یابید، به جرات می‌توان گفت که معیارهای کلیدی سنجش عملکرد سئو می‌تواند برای هر وب سایتی متفاوت باشد و هر کسب‌وکاری باید بر اساس نوع کاربران خود، وضعیت رقبا و جنس محصولات و خدمات خود، وضعیت سئو سایت خود را آنالیز کند.

در این مقاله از سایت تسمینو مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی سنجش عملکرد سئو وب سایت، معرفی شد، شما می‌توانید با کمک KPIهای مختلف معرفی شده در این مطلب، به سادگی روند موفقیت سئو وب سایت‌تان را آنالیز کنید.

فراموش نکنید که ممکن است تمامی موارد مطرح شده برای بیزینس شما کار آمد نباشد و تلاش کنید با مطابقت جنس کسب‌وکارتان در دنیای وب، از شاخص‌های کلیدی عملکرد سئو برای بررسی وضعیت وب سایت‌تان استفاده کنید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها