چطور در گوگل دیسکاور موفق عمل کنیم؟

چطور در گوگل دیسکاور موفق عمل کنیم؟

به‌عنوان یک کارشناس سئو، حتما از ارزش محتوایی که به سوال مخاطبان پاسخ دهد، خبر دارید. اکنون تصور کنید کاربران سوالی نپرسیده باشند و به‌دنبال موضوع خاصی نباشند؛ در این شرایط چطور می‌توانیم آن‌ها را به وبسایتمان هدایت کنیم؟ گوگل با انتشار فناوری دیسکاور (Discover) به این سوال پاسخ داد. گوگل دیسکاور که فقط برای تلفن همراه در دسترس است، اطلاعاتی را به کاربران نمایش می‌دهد که خودشان هم تصور نمی‌کردند به آن نیاز دارند. این فناوری تا سال 2018 با نام گوگل فید (Google Feed) خطاب می‌شد. دیسکاور از […]

8 ماه 1 20 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

گوگل دیسکاور چگونه کار می‌کند؟
چه موضوعاتی برای کاربران جالب هستند؟
آیا می‌توانیم سایت را برای ورود به Google discover بهینه سازی کنیم؟
تخصص، تجربه، اعتبار و اعتماد (E-E-A-T) چه اهمیتی دارد؟
آیا دیسکاور فقط اخبار را نمایش می‌دهد؟
چطور در گوگل دیسکاور با کاربران ارتباط برقرار کنیم
استفاده از ویژگی دنبال کردن (follow)
نکات کلیدی درباره دیسکاور
مشاهده بیشتر

به‌عنوان یک کارشناس سئو، حتما از ارزش محتوایی که به سوال مخاطبان پاسخ دهد، خبر دارید. اکنون تصور کنید کاربران سوالی نپرسیده باشند و به‌دنبال موضوع خاصی نباشند؛ در این شرایط چطور می‌توانیم آن‌ها را به وبسایتمان هدایت کنیم؟ گوگل با انتشار فناوری دیسکاور (Discover) به این سوال پاسخ داد. گوگل دیسکاور که فقط برای تلفن همراه در دسترس است، اطلاعاتی را به کاربران نمایش می‌دهد که خودشان هم تصور نمی‌کردند به آن نیاز دارند.

این فناوری تا سال 2018 با نام گوگل فید (Google Feed) خطاب می‌شد. دیسکاور از اطلاعاتی که موتور جستجوی گوگل درباره کاربران جمع‌آوری کرده است استفاده می‌کند تا برای هر کاربر محتوای منحصربه‌فرد و مرتبط با علایق (Interests) و سرگرمی‌هایش را نمایش دهد.

این فناوری با پیش‌بینی رفتار کاربران و ارائه محتوای مناسب هرکاربر، کاری بسیار فراتر از پاسخ دادن به سوالات، انجام می‌دهد. گوگل دیسکاور فعالیت اشخاص در این موتور جستجو را بررسی می‌کند و نتایج شبیه و مرتبط را به کاربران پیشنهاد می‌دهد. گوگل با انتشار Discover، مسیری جدید و قدرتمند برای هدایت ترافیک در وبسایت‌ها ایجاد کرده است.

گوگل دیسکاور شامل انواع مختلف محتوا از جمله اخبار، مقالات، ویدیوها، تبلیغات و ریچ اسنیپت (special rich results) مثل امتیازات مسابقات ورزشی زنده و… است. می‌توانید این فناوری را که برای هر کاربر به‌صورت جداگانه شخصی‌سازی شده است، در صفحه اصلی گوگل مشاهده کنید.

با پیشرفت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (machine learning) به نظر می‌رسد، فعالیت دیسکاور در زمینه کشف خواسته‌های کاربران، دقیق‌تر و استفاده از آن هم رایج‌تر شود. در این مقاله نگاهی عمیق‌تر به این تکنولوژی می‌اندازیم؛ پس اگر کنجکاو هستید که چطور از دیسکاور گوگل به نفع خودتان استفاده کنید با ما همراه باشید.

گوگل دیسکاور چگونه کار می‌کند؟

گوگل محتوایی را برای قرار گرفتن در دیسکاور، واجد شرایط می‌داند که اولا ایندکس شده باشد و دوما قوانین محتوای گوگل را نقض نکند. همانطور که اپلیکیشن‌هایی مثل فیسبوک و تیک‌تاک از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای ارائه ویدیوهای پیشنهادی به شما استفاده می‌کنند، گوگل هم از الگوریتمی برای تهیه نتایج شخصی‌سازی‌شده استفاده می‌کند.

گوگل با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده درباره کاربران، فرآیند جستجو را به سمت «جستجوی بدون پرسش» سوق داده، که در آن درک «کاربر» جایگزین درک «سوال» شده است. در Discover مرکز توجه «کاربر» است. این فناوری به‌صورت خودکار محتوای شخصی‌سازی‌شده برای هر فرد را بر اساس موارد زیر تعیین می‌کند:

  • تاریخچه جستجو
  • تاریخچه مرورگر
  • فعالیت برنامه
  • مکان (باتوجه به تنظیمات حساب کاربری گوگل و تنظیمات حریم خصوصی)

دیسکاور از این اطلاعات برای تعیین موضوعات مرتبط به هر شخص که با نام «علایق» شناسایی می‌شوند، استفاده می‌کند.

چه موضوعاتی برای کاربران جالب هستند؟

برای درک عمیق‌تر مفهوم علایق در سیستم گوگل دیسکاور، بیش از 700 نمونه از این نتایج مورد مطالعه قرار گرفتند. شاید این مقدار از نمونه‌ها در مقایسه با تعداد کل آن‌ها به چشم نیاید؛ با این وجود تحقیقات نتایج جالبی را به‌همراه داشتند.

بیشترین فراوانی در زمینه ورزشی و سرگرمی

درحالی که شاید دیسکاور شما از اخبار سلبریتی‌ها پر شده، دیگران اخبار ورزشی و آخرین به‌روزرسانی‌های آن را مشاهده می‌کنند. می‌توان گفت که محتوای مربوط به ورزش و سرگرمی بیشتر از موارد دیگر وارد دیسکاور می‌شود.

تمرکز زیاد روی سرگرمی‌ها و فعالیت‌ها

هرکاری که در اوقات فراغتتان انجام می‌دهید، از نانوایی گرفته تا زنبورداری، احتمالا محتوای مربوط به آن را بعدا در Discover خود مشاهده خواهید کرد.

حضور قوی برندها

تقریبا تمام مواردی که وارد دیسکاور می‌شوند شامل یک برند خاص یا مشاغل محلی هستند. دیسکاور قصد دارد محتوای تازه‌ای را به کاربر نشان دهد؛ اما این باعث نمی‌شود که به فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و برندهای مورد علاقه او توجه نکند.

دسته‌بندی مخصوص برای سئو

در تصویر زیر تمام علایق کاربران که مورد بررسی قرار گرفته بودند، براساس دسته‌بندی ( تحصیلی، مالی و…) و نوع آن‌ها (برند، محصول، فرد و…) مرتب شده‌اند. همانطور که می‌بینید، سئو دسته‌بندی مخصوص خود را دارد که 27% از کل علایق را به خود اختصاص داده است.

دسته بندی‌های مختلفی که در دیسکاور گوگل نمایش داده می‌شوند.

دریافت ورودی و فیدبک از کاربر

کاربران می‌توانند با دنبال کردن یا لغو کردن موضوعات، انتخاب «نمایش بیشتر» یا «نمایش کمتر» و بلاک کردن سایت‌های خاص، بازخورد مستقیمی برای گوگل ارسال کنند. آن‌ها از این طریق در فرآیند شخصی‌سازی نتایج دیسکاور خود، با گوگل مشارکت می‌کنند. معمولا گوگل مستقیما برای کاربران تقاضای بازخورد می‌فرستد.

گوگل در فناوری دیسکاور خود بصورت مستقیم از کاربر نظر سنجی می‌کند

آیا می‌توانیم سایت را برای ورود به Google discover بهینه سازی کنیم؟

بله امکان بهینه‌سازی سایت برای ورود به گوگل دیسکاور وجود دارد. این فناوری یک موتور پیشنهاد شخصی‌سازی شده است که هدفش ارائه محتوای مرتبط و جذاب به کاربران بر اساس علایق و تاریخچه جستجو آن‌هاست. مهم‌ترین کاری که باید در بهینه‌سازی سایتتان انجام دهید، تمرکز روی تولید محتوای باکیفیت، جذاب و مناسب مخاطبان هدفتان است.

تفاوت اصلی بین بهینه‌سازی سنتی و بهینه‌سازی برای دیسکاور، انتقال مرکز توجه از «پرسش» به «کاربر» است. در شیوه‌های سنتی، کارشناسان و مدیران سئو روی سوالات کاربران و ارائه نتایج مرتبط با آن تمرکز می‌کردند؛ اما دیسکاور گوگل بدون اینکه کاربر سوالی بپرسد، فقط بر اساس شناختی که از او دارد، محتوای مطابق با علایقش را نمایش می‌دهد.

برخی از اقداماتی که می‌توانید برای افزایش بازدید سایتتان در دیسکاور انجام دهید، در ادامه آورده شده‌اند:

  • تولید محتوای جذاب و باکیفیت بالا
  • اضافه کردن داده‌های ساختاریافته به مقالات
  • انتشار مقالات درباره موضوعات پرطرفدار و ترند
  • استفاده از تصاویر و ویدیوها با کیفیت بالا
  • بهینه‌سازی تجربه صفحه (page experience)
  • تقویت تخصص، تجربه، اقتدار، اعتماد (E-E-A-T)

تخصص، تجربه، اعتبار و اعتماد (E-E-A-T) چه اهمیتی دارد؟

گوگل تلاش می‌کند صفحه‌ای را در دیسکاور قرار دهد که محتوای آن نه تنها جالب، بلکه معتبر و قابل اعتماد هم باشد. عوامل تخصص، تجربه، اعتبار و اعتماد که با نام مختصر «E-E-A-T» شناخته می‌شوند، نقش اساسی در این تعیین کیفیت ایفا می‌کنند.

هنگام تولید محتوا برای ورود به دیسکاور گوگل باید اطلاعات را گلچین کنید و موضوعاتی را در اولویت قرار دهید که با تخصص شما یا تخصص و تجربه تولیدکنندگان محتوایتان همخوانی داشته باشند. روی ارائه اطلاعات ارزشمند و مرتبط با این موضوعات تمرکز کنید تا با گذر زمان در این حوزه مخصوص به اعتبار برسید. اگر در موضوعی اعتبار داشته باشید، نتایج بهتری در مقایسه با سایر موضوعاتی که با تخصص و برندتان همخوانی ندارند، به‌دست می‌آورید.

وقتی که موضوعات را اولویت‌بندی کردید، مراحل زیر را برای بهبود وضعیت E-E-A-T سایت خود انجام دهید:

محتوای باکیفیت تولید کنید

محتوای کاملا تحقیق‌شده، دقیق و آموزنده تولید کنید که چیزی به دانسته‌های مخاطبانتان اضافه کند. از انتشار محتوای گمراه کننده، هیجان‌انگیز و بی‌کیفیت که به اعتماد مخاطبان ضربه می‌زند، خودداری کنید.

محتوا را مدام به‌روزرسانی کنید

تاریخ انتشار هر محتوا را به‌وضوح مشخص کنید، مقالات قدیمی را به‌روزرسانی کنید و در صورت لزوم، تاریخ به‌روزرسانی‌ها را در صفحه درج کنید.

تخصص خود را نمایش دهید

روی اعتبار، توانایی، صلاحیت و تجربه نویسندگان و تولیدکنندگان محتوایتان تاکید کنید تا با این کار بتوانید تخصص خود را به گوگل نشان دهید. این تاکید شامل نمایش دادن بیوگرافی نویسنده، سابقه کار حرفه‌ای، مدارک، گواهینامه‌ها و شهرتش در این صنعت می‌شود.

از داده‌های ساختار یافته (Structured Data) استفاده کنید

از داده‌های ساختار یافته استفاده کنید تا اطلاعات بهتر به موتور جستجوی گوگل انتقال پیدا کنند.

سابقه کار معتبری داشته باشید

به طور مداوم محتوای مرتبط و باکیفیت منتشر کنید تا این ثبات در سابقه کاریتان ثبت شود و در جایگاه خود به اعتبار بیشتری برسید.

شفاف باشید

منابع را به وضوح مشخص کنید، از مراجع معتبر استفاده کنید و در مورد روش کار تحریریه‌تان، فرآیند بررسی صحت محتوا، اطمینان از کیفیت محتوا، هرگونه وابستگی، حامیان مالی و… کاملا شفاف عمل کنید.

تجربه وبسایت را بهبود دهید

با تمرکز بر مواردی مثل سازگاری با موبایل، سرعت بارگذاری صفحات، HTTPS و طراحی کلی وبسایت، تجربه‌ای کاربرپسند و قابل اعتماد ایجاد کنید.

با دنبال کردن این مراحل می‌توانید شرایط E-E-A-T سایت خود را بهبود دهید، محتوای ارزشمند تولید کنید و اعتبار و قابل اعتماد بودن سایتتان را نشان دهید تا شانس بیشتری برای حضور در دیسکاور گوگل داشته باشید.

آیا دیسکاور فقط اخبار را نمایش می‌دهد؟

تقریبا می‌توان به این سوال جواب مثبت داد. از آن‌جایی که یکی از اهداف گوگل دیسکاور ارائه محتوای جدید است، عجیب نیست که سایت‌های خبری زیادی را در نتایج آن مشاهده کنید؛ اما سایر سایت‌ها هم از Discover ترافیک ورودی دریافت می‌کنند.

با بررسی ترافیک دیسکاور گوگل در 12 ماه، برای بیشتر از 11000 لینک از 62 دامنه مختلف و تجزیه و تحلیل آن، این 11000 لینک شامل موارد پایین بود:

  • 46% درصد سایت‌های خبری
  • 44% درصد سایت‌های تجارت الکترونیک
  • 7% سایت‌های مربوط به سرگرمی
  • 2% سایت‌های مسافرتی
  • 1% متعلق به سایر صنایع

یک درصدی که به سایر صنایع اختصاص داده شده است، شامل دسته‌بندی‌های مختلفی از قبیل موارد زیر می‌شود:

  • B2B
  • خودرو
  • تحصیلات
  • مالی
  • سلامتی

در ادامه مهم‌ترین نتایج این تحقیقات را بررسی می‌کنیم.

سایت‌های خبری 99 درصد از کلیک‌ها را دریافت کردند

هرچند که اخبار کمتر از 46 درصد لینک‌های بررسی شده را تشکیل می‌دادند؛ اما 99 درصد کلیک‌ها را از آن خود کردند و به طور محسوسی کلیک‌های بیشتری نسبت به تعداد هر صفحه نمایش داده شده داشتند.

سایت‌های خبری بیشترین سهم کلیک را در google discover دارند

یکی از سایت‌های خبری که در این تحقیقات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، بیشتر از 30 درصد از ترافیک کل وبسایتش را از طریق دیکساور به دست آورده بود. با بررسی سایت‌های دیگر هم می‌توان به این نتیجه رسید که دیسکاور گوگل، ترافیک بیشتری را نسبت به جستجوی ارگانیک به سمت وبسایت‌ها روانه می‌کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که محتوای خبری به جمع بزرگ‌تری از مخاطبان نمایش داده می‌شود؛ درحالی که محتوای مربوط به سایر صنایع، مخاطبان هدف کمتری دارد.

گوگل در اطلاعیه‌ای که درباره دیسکاور منتشر کرد بر این ایده تاکید می‌کند:

«وقتی نوبت به اخبار می‌رسد، معتقدیم که همه باید به اطلاعات یکسانی دسترسی داشته باشند.»

وبلاگ‌ها از صنایع دیگر وارد دیسکاور می‌شوند

در سایت‌های غیرخبری که یک درصد از کل کلیک‌ها (با مقدار بالای 1 میلیون در مدت 12 ماه) را به خود اختصاص داده بودند، این کلیک‌ها بین محتواهای مختلف پخش شده‌اند. رایج‌ترین نوع محتوا در این صنایع، پست‌های وبلاگ هستند.

در سایت‌های غیر خبری بیشترین میزان discover مربوط به مقالات بلاگ است.

موضوعات این بلاگ‌ها کاملا وابسته و مرتبط با علایق و سرگرمی‌های کاربران از جمله پیاده‌روی، آرایش و تغذیه هستند.

مقالات بلاگی که به دیسکاور راه یافتند از تاپیک‌های مختلف هستند.

همچنین:

  • 49% از کلیک‌های سایت‌های تجارت الکترونیکی درنهایت به صفحه محصولات رسیدند که شامل صفحه دسته‌بندی و صفحات جزئیات محصول می‌شود.
  • در سایت‌های مربوط به سرگرمی بیشترین درصد کلیک (16%) را صفحاتی که محتوای اصلیشان ویدیو بود ( مثل تیزر فیلم‌ها یا مصاحبه با بازیگران)، دریافت کردند.
  • بیشترین سهم کلیک در سایت‌های مسافرتی مربوط به صفحاتی با پیشنهادات ویژه برای هتل و تور گردشگری بود که 53% از نرخ کلیک را به خود اختصاص دادند.

به یاد داشته باشید که محتوای غیرخبری فقط بر اساس علایق هر کاربر در دیسکاورش نمایش داده می‌شود؛ درنتیجه همیشه مخاطبان کمتری دارد.

محتوای گوگل دیسکاور معمولا ماندگاری کوتاهی دارد

با توجه به تمرکز گوگل روی ارائه محتوای جدید، بیشتر صفحاتی که در این تحقیقات بررسی شدند، فقط برای سه یا چهار روز در Discover قرار داشتند. نتایج نشان دادند که بیشترین حجم ترافیک ورودی از دیسکاور گوگل، مربوط به یک یا دو روز بعد از انتشار صفحه بوده است.

بطور معمول طول عمر هر محتوا در google discover، 3 روز است.

با این‌حال، برخی از محتواهای پخته‌تر که با نام همیشه سبز (evergreen) هم شناخته می‌شوند، موفق شدند ترافیک طولانی‌مدتی از آن دریافت کنند.

محتوا‌های همیشه سبز حتی می‌توانند تا بیش از 100 روز در دیسکاور گوگل باشند

این نمودار ترافیک ورودی از دیسکاور گوگل را برای یک محتوای همیشه سبز نشان می‌دهد. گوگل از این محتوا برای پاسخ به علایق جدید یا در حال تکامل کاربران استفاده می‌کند.

به خاطر بسپارید که اکثر صفحات، عمر و ماندگاری کوتاهی (در حدود سه یا چهار روز) در دیسکاور دارند؛ اما محتوای همیشه سبز می‌تواند مدت طولانی‌تری در گوگل دیسکاور باقی بماند و ترافیک بیشتری دریافت کند.

کاربران واکنش مثبتی به محتوای گوگل دیسکاور نشان می‌دهند

یکی از اولین چیزهایی که در مورد سیستم دیسکاور جلب توجه می‌کند، CTR یا نرخ کلیک بالای آن است. مقدار نرخ کلیک در بین تمام صفحات موجود در این تحقیقات، 11% تخمین زده می‌شود و اگر سایت‌های خبری (که بیشتر داده‌ها را تشکیل می‌دهند) را در نظر نگیریم، میانگین نرخ کلیک به 6% می‌رسد.

بصورت میانگین نرخ کلیک مقالات در دیسکاور 6% است

بررسی همان 62 دامنه نشان می‌دهد که نرخ کلیک در جستجوی سنتی حدودا 4% است.

متاسفانه نمی‌توان این اعداد را به‌طور مستقیم با هم مقایسه کرد؛ زیرا نرخ کلیک به صورت تعداد کلیک تقسیم بر ایمپرشن (clicks ÷ impressions = CTR) محاسبه می‌شود و نحوه محاسبه ایمپرشن در Discover با جستجوی سنتی متفاوت است. در پایین دلایل این تفاوت را توضیح می‌دهیم:

  • در جستجوی سنتی، هر زمانی که کاربر صفحه نتایج را باز کند، برای تمام لینک‌های موجود در آن صفحه، ایمپرشن ثبت می‌شود.
  • ایمپرشن دیسکاور گوگل فقط وقتی برای یک لینک ثبت می‌شود که کاربر صفحه را به اندازه کافی پیمایش کند تا آن را ببیند.

پس در نظر داشته باشید که صفحات در دیسکاور نرخ کلیک بیشتری نسبت به جستجوی سنتی دریافت می‌کنند؛ اما شاید این اتفاق ارتباطی با رفتار کاربر نداشته و صرفا به علت نحوه متفاوت محاسبه ایمپرشن‌ها، صورت گرفته باشد.

چطور در گوگل دیسکاور با کاربران ارتباط برقرار کنیم

در جستجوهای سنتی سوالاتی که پرسیده می‌شدند، نقطه اتصال بین نیاز کاربر و محتوای مرتبط به آن بودند؛ اما فناوری دیسکاور گوگل، محتوا را قبل از اینکه کاربر سوالی بپرسد، نمایش می‌دهد. دیسکاور نتایج را براساس ارتباطات بین محتوای سایت‌ها و علایق کاربران، تعیین می‌کند.

مواردی که باید حتما برای ورود به دیسکاور گوگل در نظر داشته باشید را در ادامه بررسی می‌کنیم:

سازگاری با موبایل

از آن‌جایی که فناوری گوگل دیسکاور فقط در تلفن همراه در دسترس است، به‌راحتی می‌توانید دلیل اهمیت این مورد را درک کنید. همیشه گزارش قابلیت استفاده در موبایل (mobile usability report) را در سرچ کنسول سایتتان بررسی کنید تا مطمئن شوید که خطایی ندارد. اگر متوجه هر خطایی شدید، به‌سرعت آن را برطرف کنید.

تمرکز روی موجودیت‌ها (Entities)

علایق، نوعی موجودیت، شی یا مفهوم هستند که برای هر کاربر به صورت منحصربه‌فردی تشخیص داده می‌شوند. از سرگرمی‌های عمومی گرفته تا برندها و کسب‌وکارهای خاص، همگی می‌توانند قسمتی از علایق کاربر باشند.

با استفاده از Entity Explorer که توسط Marketer’s Center منتشر شده است، می‌توانید روابط بین موجودیت‌ها را مشاهده کنید و ببینید چه نهادهایی با نام تجاری، صنعت، محصولات و … برند شما در ارتباط هستند.

ابزار Entity explorer برای هر انتیتی یک گراف به همراه تمام موارد مرتبط ارائه می‌کند.

انتیتی‌هایی که می‌توانند نقطه ارتباطی بین شما و مخاطبانتان باشند را مشخص کنید.

انتیتی‌هایی که نقطه اشتراک برند شما و علایق کاربر است شانس بالایی برای ورود به گوگل دیسکاور دارند

در نظر گرفتن ترندها

گوگل دیسکاور به شدت شبیه به قسمت فید (Feed) در اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی کار می‌کند. برای بالا بردن شانس‌تان در ورود به دیسکاور، همیشه حواستان به این باشد که چه اتفاقی در شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد. حتما موضوعات ترند و پرطرفدار را پوشش دهید و مطمئن شوید که دکمه اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی را در وبسایتتان قرار داده و بهینه‌سازی کرده‌اید.

تولید محتوای مرتبط، مفید و جالب برای مخاطبان هدف

وقتی که نقطه ارتباط با کاربران را پیدا کردید، درباره آن عمیق‌تر فکر کنید و محتوایی بنویسید که  کاربرانتان را هم تحت‌تاثیر قرار دهد. یکی از راه‌های انجام این کار تشخیص روابط بین موضوعات است. اگر بتوانید به نوعی محتوایتان را با موضوعاتی که در زمان حال در جریان هستند گره بزنید، امتیاز تشویقی می‌گیرید.

همانطور که قبل‌تر ذکر شده بود، مطمئن شوید عناوینی را انتخاب کرده‌اید که با تخصص شما هماهنگی دارند و نشان دهنده E-E-A-T قوی سایتتان هستند.

عنوان‌های خوب برای صفحات

برای افزایش شانس خود در دیسکاور، باید مطمئن شوید تمام عناوینی که برای صفحاتتان در نظر گرفتید، محتوای موجود در آن صفحات را به خوبی به تصویر می‌کشند. این کار به الگوریتم‌ دیسکاور گوگل کمک می‌کند که به سرعت تشخیص دهند محتوای شما در مورد چیست و مربوط به کدام کاربر خاص است.

استفاده از تصاویر با کیفیت بالا

علاوه بر تولید محتوای جالب برای کاربران، یکی دیگر از بهترین راه‌های جذب مخاطب و تقویت محتوا برای ورود به Discover، استفاده از تصاویر بزرگ و با کیفیت است. تصاویرتان باید حداقل عرض 1200 پیکسل داشته باشند؛ همچنین از قرار دادن لوگوی سایتتان روی عکس‌ها خودداری کنید.

بازنگری استراتژی‌های محتوای ویدیویی

با  انتقال تمرکز گوگل از محتوای متنی به محتوای تصویری، ویدیوها حضور گسترده‌تری در دیسکاور پیدا کردند؛ درحالی که در نتایج تحقیقات، ویدیوها تنها 17% از محتوا را تشکیل می‌دهند. باید ذکر کرد که این آمار شامل یوتیوب که منبع اکثر ویدیوهای Discover است، نمی‌شود.

شاید نتوان اندازه دقیقی برای این موضوع ذکر کرد؛ اما تولید ویدیوهای جذاب و بهینه‌سازی کانال یوتیوب برندتان می‌تواند به افزایش حضور شما در دیسکاور گوگل و نتایج جستجو کمک بزرگی کند. به‌طور معمول  19% از نتایج دسکتاپ شامل ویدیو و منبع 92 درصد از آن ویدیوها، یوتیوب است.

عدم استفاده از بزرگنمایی و روش‌های شوک

هدف گوگل دیسکاور ارائه اطلاعات مرتبط و قابل اعتماد به کاربران تلفن همراه است؛ درنتیجه این فناوری با سایت‌هایی که از اطلاعات گمراه‌کننده یا جزئیات اغراق‌آمیز در محتوایشان استفاده می‌کنند، مقابله و آن‌ها را جریمه می‌کند.

همچنین باید از هر گونه تکنیکی که برای دریافت کلیک‌های ارزان (cheap clicks) طراحی شده است، اجتناب کنید. محتوایی که برای تحریک خشم مخاطب، توهین یا برچسب زدن استفاده می‌شود، از نمونه‌های بارز این تکنیک‌ها هستند.

استفاده از ویژگی دنبال کردن (follow)

یکی از ویژگی‌های عالی گوگل دیسکاور، قابلیت دنبال کردن (follow) است. کاربران با دنبال کردن وبسایت موردعلاقه‌شان، همواره در جریان آخرین به‌روز‎‌رسانی‌های آن هستند. این ویژگی به زبان انگلیسی برای افرادی که از مرورگر کروم در سیستم عامل اندروید (Chrome Android) استفاده می‌کنند در دسترس است و به‌طور پیش‌فرض از فیدهای RSS یا Atom استفاده می‌کند.

اگر بیش از یک فید در سایت خود دارید، می‌توانید با تعیین اینکه گوگل کدام فید را در بخش <head> دنبال کند، این ویژگی را برای سایت خود بهینه کنید. برای اطمینان از اینکه گوگل می‌تواند فید شما را پیدا کند، مطمئن شوید که توسط فایل robots.txt مسدود نشده باشد، به‌روز باشد و حتما عنوان و لینک در آن درج شده باشند.

پیگیری عملکرد

هنگامی که محتوایی را در دیسکاور گوگل دارید، می‌توانید نحوه عملکرد آن را از طریق قسمت گزارش عملکرد برای دیسکاور (Performance Report for Discover) بررسی کنید.

در این گزارش اطلاعاتی در مورد تعداد بازدیدها، کلیک‌ها و نرخ کلیک برای هر محتوایی که در 16 ماه گذشته وارد گوگل دیسکاور شده است، ارائه می‌شود. توجه داشته باشید فقط محتوایی که ایمپرشن گرفته باشد، در این گزارش ذکر می‌شود.

نکات کلیدی درباره دیسکاور

گوگل دیسکاور فرصت‌های بی‌نظیری را در اختیار صاحبان وبسایت‌ها و کارشناسان سئو قرار می‌دهد. بهترین نکته در مورد آن، انطباقش با استراتژی‌های موجود در سئو سایت است. شما باید محتوایی باکیفیت برای مخاطبان هدفتان تولید و منتشر کنید و مطمئن شوید که صفحاتتان ایندکس شده و با تلفن همراه سازگار است.

فقط به یاد داشته باشید که مثل هر چیز دیگری، اصول سئو برای Discover هم در حال پیشرفت و تکامل است؛ اما اگر صفحاتی با محتوای باکیفیت دارید که مطابق موارد ذکر شده در این مقاله هستند، نگران نباشید. ربات‌های گوگل محتوای شما را به عنوان پیشنهادات خودکار در دیسکاور کاربران قرار خواهند داد و این موضوع باعث دیده شدن بیشتر، ترافیک بیشتر و نرخ تبدیل بیشتر سایتتان خواهد شد.

 

منبع: Search engine journal

هانا حاجتی
هانا حاجتی

همیشه از مطالعه و گشت‌وگذار در دنیای محتوای متنی لذت می‌بردم و دوست داشتم بخشی از این چرخه تولید محتوا باشم. سعی می‌کنم محتوایی بنویسم که علاوه‌بر رفع نیاز‌ها و سوالات مخاطبین، براشون جذاب و قابل تعامل باشه. امیدوارم با نوشته‌هام ارتباط برقرار کنید و براتون مفید باشن.

دیدگاه ها

2023/08/19

مقاله کاملی بود خانم حاجتی

سپاس