مزایا نیچ مارکتینگ و اهمیت آن در بازاریابی

مزایا نیچ مارکتینگ و اهمیت آن در بازاریابی

نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) یا بازاریابی گوشه ای، بر کالاها و خدماتی تمرکز دارد که بیشترین سود و کمترین رقابت را می‌طلبند. نیش مارکتینگ جایی است که دقت، تمرکز و شخصی‌سازی در محصولات و خدمات نمایانگر هدف کسب‌وکار می‌شوند. این مزایا نیچ مارکتینگ در کنار سایر مزایا از جمله حمایت اجتماعی بیشتر، افزایش وفاداری به برند و استفاده موثر از منابع بازاریابی، ویژگی‌هایی هستند که در بازارهای گسترده به طور معمول یافت نمی‌شوند. در این مقاله از تسمینو، نیچ مارکتینگ، مزایا و یافتن بازار گوشه‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهیم […]

4 ماه 0 13 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

نیچ مارکتینگ چیست؟
مزایا بازاریابی گوشه ای
افزایش ترافیک برای سایت نیچ
اقدامات پس از راه‌اندازی بازار گوشه‌ ای
آنچه در نیچ مارکتینگ آموختیم
مشاهده بیشتر

نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) یا بازاریابی گوشه ای، بر کالاها و خدماتی تمرکز دارد که بیشترین سود و کمترین رقابت را می‌طلبند. نیش مارکتینگ جایی است که دقت، تمرکز و شخصی‌سازی در محصولات و خدمات نمایانگر هدف کسب‌وکار می‌شوند. این مزایا نیچ مارکتینگ در کنار سایر مزایا از جمله حمایت اجتماعی بیشتر، افزایش وفاداری به برند و استفاده موثر از منابع بازاریابی، ویژگی‌هایی هستند که در بازارهای گسترده به طور معمول یافت نمی‌شوند.

در این مقاله از تسمینو، نیچ مارکتینگ، مزایا و یافتن بازار گوشه‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با آگاهی کامل از آن بهره‌مند شویم.

نیچ مارکتینگ چیست؟

بازاریابی گوشه ای به یک استراتژی بازاریابی اشاره می‌کند که بر هدف قراردادن بخش خاصی از بازار، اغلب گروه کوچک و تخصصی از مصرف‌کنندگان با نیازها، ترجیحات و ویژگی‌های متمایز تمرکز دارد. بازاریابان نیچ به جای تلاش برای جذب مخاطبان گسترده، محصولات، خدمات و تلاش‌های بازاریابی خود را برای برآوردن نیازهای منحصربه‌فرد یک بازار خاص تنظیم می‌کنند. شناخت مشتریان، هدف‌گذاری بازار و تعیین نیازها در تدوین استراتژی نیش مارکتینگ نقش به‌سزایی دارند. مخاطب هدف در این شیوه بازاریابی، عموما مخاطبان خاصی هستند که به دنبال محصولات و خدمات به خصوصی می‌گردند.

وقتی شرکت شما محصولات و خدمات خاصی را ارائه می‌دهد، با صرفه‌جویی در پول و بهره‌وری بیشتر سود می‌برید. همچنین کسب‌وکار شما مزیت بیشتری نسبت به رقبایی که به صورت گسترده کار می‌کنند، خواهد داشت. به عنوان مثال، در صنعت لوازم دیجیتال، انواع گوشی موبایل، تبلت و لپ‌تاپ وجود دارد. شما با ارائه قاب انواع گوشی، خدمات خود را تنها محدود به افرادی که این کالا را می‌خواهند، می‌کنید.

زمانی که شرکت‌ها خدمات محدود خود را در یک بازار خاص ارائه می‌دهند، مشتریان و اعتماد بیشتری را جذب می‌کنند؛ زیرا با این کار نشان می‌دهند که تخصصی‌ترین آن رشته هستند بنابراین جلب اعتماد مشتری نیز آسان‌تر خواهد بود.
در ادامه به برخی از مزایای نیچ مارکتینگ نگاهی می‌اندازیم.

مزایا بازاریابی گوشه ای

چه در حال راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار باشید چه در حال توسعه آن، بازاریابی نیچ راهی موثر برای تثبیت موقعیت در بازار و صنعت است. در ادامه مزایای نیچ مارکتینگ که معمولا کارآفرینان از آن بهره‌مند می‌شوند را تشریح خواهیم کرد.

استفاده موثر از منابع بازاریابی

با تمرکز بر جامعه هدف کوچک‌تر، می‌توانید از منابع بازاریابی کمتری برای یافتن مشتریانی که به محصول شما علاقه‌مند هستند، استفاده کنید. این افراد بیشترین نیاز را به محصول شما دارند و به احتمال زیاد تبدیل به مشتری می‌شوند.

همچنین نیچ مارکتینگ به شما کمک می‌کند در بودجه ی بازاریابی و تبلیغات خود صرفه‌جویی کنید. این موضوع به این دلیل است که خریداران کمتری نسبت به بازارهای گسترده خواهید داشت. با فعالیت در بازار گوشه ای، می‌توانید به طور موثر هزینه را صرف بازاریابی و تبلیغات کنید و انواع خاصی از مشتریان بالقوه را هدف قرار دهید.

حمایت اجتماعی بیشتر در بازاریابی گوشه ای

همسوکردن محصولات یا خدمات خود با گروه کوچکی از مشتریان یک راه عالی برای تشویق افراد به بازاریابی دهان به دهان و ثبت نظرات مثبت به شمار می‌رود. این شکل از حمایت اجتماعی روشی قدرتمند است؛ زیرا می‌توانند کسب‌وکار شما را وارد بازاری بزرگ‌تر و سودآورتر کنند.

بازارهای گسترده و همه جانبه اغلب از بازارهای نیچ شکل می‌گیرند. بنابراین امروز از گوشه‌ بازار شروع به کار می‌کنید، اما می‌توانید بازار بزرگ تری به عنوان چشم انداز کسب و کارتان در نظر بگیرید. در ابتدا، به ساختن پایه‌‌های محکم و استوار بپردازید تا منجر به موفقیت در مقیاس بزرگ‌تری شود.

رقابت کمتر

فعالیت در یک بازار خاص به این معنی است که شما با رقابت کمتر یا بدون رقیبت روبرو خواهید شد. بسیاری از شرکت‌ها یا افراد دوست دارند به مشتریان زیادی خدمات‌رسانی کنند. با محدودکردن بازار هدف برای کسب و کار خود، محصول خاصی را ارائه می‌دهید که بسیاری از شرکت‌ها را از دور رقابت حذف می‌کند.

این موضوع مانند لبه تیغ است؛ زیرا به طور معمول، مشتریان کمتری به دنبال محصول یا خدمات شما هستند. بنابراین باید وارد بازاری شوید که مخاطبان کافی دارد.

افزایش وفاداری به برند در نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ به افراد و کسب‌وکارها امکان وفاداری به برند را می‌دهد. تعامل با افراد کمتر به این معنی است که جذب مشتریان بالقوه و ایجاد روابط با کیفیت آسان‌تر است. مخاطبان متوجه خواهند شد که نیازهای آن‌ها را درک می‌کنید. آن‌ها شما را به عنوان یک فروشنده دلسوز می‌بینند، نه فروشنده‌ای که فقط به پول آن‌ها علاقه دارد.

حال که با مزایای نیش مارکتینگ آشنا شدید، در این بخش به بررسی یافتن بازار نیچ می‌پردازیم.

به کشف علایقتان بپردازید

آیا سرگرمی یا مهارتی وجود دارد که به آن علاقه دارید یا در آن خوب هستید؟ کمی وقت بگذارید تا در مورد حوزه‌های مورد علاقه‌تان به‌عنوان ایده‌های بازار نیچ فکر کنید.

در زیر چند سوال برای کمک به طوفان فکری و ایده‌ یابی وجود دارد.

  • از چه مهارت‌هایی به طور طبیعی برخوردارم؟
  • چگونه مسائل را حل می‌کنم؟
  • از یادگیری چه موضوعاتی لذت می‌برم؟
  • چگونه از گذراندن اوقات فراغت خود لذت ببرم؟
  • آیا دوستان، خانواده و همکاران در مورد موضوع خاصی از من راهنمایی می‌خواهند؟

نوشتن پاسخ‌های این سوالات کمک می‌کند تا نقاط قوت اصلی خود را شناسایی کنید. این کشف به شما این امکان را می‌دهد تا روی یک ایده بازار خاص که پتانسیلش را دارید، سرمایه‌گذاری کنید.

مشکلات و نیازهای مشتریان را متوجه شوید

اکنون که ایده‌های بازار هدف را پیدا کردید، به مشکلاتی فکر کنید که این بازار با آن‌ها مواجه است. آیا علاقه شما می‌تواند نیازهای مشتری این بازار را برآورده کند؟ آیا انگیزه خرید آن‌ها را می‌دانید؟

انجام تحقیقات بازار و تعیین استراتژی ورود به بازار به شما کمک می‌کنند تا رفتارهای خرید و چالش‌های مشتریان را تعیین کنید.

ابزارهای مختلفی برای کشف شخصیت مشتریان (Customer Persona) وجود دارد. استفاده از آن‌ها به شما ایده بهتری در مورد ارائه خدمات خواهد داد.

در مورد رقبا تحقیق کنید

قبل از اینکه وقت و انرژی خود را روی توسعه یک کسب‌وکار متمرکز سازید، درباره رقبای بازار هدف تحقیق کنید. ممکن است یک ایده قابل اجرا داشته باشید، اما با چند کسب‌وکار دیگر رقابت خواهید کرد؟ اینجاست که ابزارهای تحقیق به کار می‌آیند. بهترین ابزارها در این مرحله، شامل Google Trends و ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی هستند.

جایگاه و سودآوری خودتان را بدانید

اگر منابع و زمانتان را به یک کسب‌وکار جدید اختصاص می‌دهید، باید توانایی سودآوری داشته باشد. در ادامه چند فاکتور وجود دارد که باید هنگام نهایی‌کردن جایگاهتان در بازار، آن‌ها را در نظر بگیرید.

  • کیفیت محصول. آیا محصول شما دست ساز، سازگار با محیط زیست یا ممتاز است؟
  • قیمت. آیا می‌خواهید اقلام لوکس را بفروشید یا قیمت آن‌ها را منصفانه در نظر می‌گیرید؟
  • مکان. مخاطب هدف کجاست؟ آیا آن‌ها در کشور یا منطقه خاصی هستند؟
  • ارزش‌ها و علایق مشتری. آیا وگان‌ها، علاقه‌مندان به محیط زیست، مسافران یا دوستداران ورزش را هدف قرار می‌دهید؟
  • جمعیت‌شناسی مشتری. آیا به افراد به صورت مستقیم می‌فروشید یا در جامعه خاصی مانند جامعه گیاهخواران فعالیت دارید؟ محدوده سنی، تحصیلات و سطح درآمد آن‌ها چگونه است؟

برای تعیین قیمت محصولات یا خدماتتان، بهتر است نیم نگاهی به قیمت محصولات رقبا داشته باشید تا بتوانید محصولات خود را به صورت رقابتی قیمت‌گذاری کنید.

محصول یا خدمات را تست کنید

یک وب‌سایت ساده یا صفحه فرود برای کسب‌وکار خود بسازید تا مشتریان بتوانند شما را پیدا کنند. یک دوره تست رایگان از محصول یا خدمت را ارائه دهید یا نمونه‌های رایگان را در اختیار مشتریان هدف بگذارید. این دوره آزمایش اولیه نباید هزینه زیادی داشته باشد. با این حال، می‌توانید از تبلیغات پولی نظیر گوگل ادسنس برای هدایت ترافیک به وب‌سایت خود استفاده کنید. همچنین دیگر روش‌های بازاریابی مانند افیلیت مارکتینگ می‌توانند محصولات و خدمات شما را به مخاطبان زیادی معرفی کنند.

افزایش ترافیک برای سایت نیچ

سایت نیچ به دلیل نوپایی، معمولا ترافیک بسیار اندکی دارد. برای افزایش ترافیک به چنین سایتی، برخی اقدامات لازم است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

فرآیند تحقیق کلمات کلیدی را به درستی پیاده‌سازی کنید

کلمات کلیدی که حجم جست‌وجو متوسط تا کم را دارند، بهترین کلمات برای استفاده در سایت هستند. این رویکرد برای تحقیق کلمات کلیدی دارای سه مزیت است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  1. اگر محتوای زیادی را پیرامون این کلمات کلیدی کم حجم منتشر کنید، می‌توانید ترافیک ورودی را افزایش دهید و از طریق تبلیغات نمایشی کسب درآمد کنید.
  2. برندهای بزرگ‌تر و وب‌سایت‌های معتبر، کمتر به کلمات کلیدی کم حجم و غیر رقابتی علاقه نشان می‌دهند. این موضوع بدین معنا است که با رقابت کمتری روبرو هستید.
  3. این محتواها معمولا در طول زمان برای سایر کلمات کلیدی طولانی (Long Tail) که مرتبط هستند، رتبه‌‌های خوبی دریافت می‌کنند.

تولید محتوا و سئو محتوا را در پیش بگیرید

تولید محتوا یکی از بهترین روش‌های جذب ترافیک برای سایت نیچ است. انواع محتوای مفید و کاربردی درباره سوال کاربران یا نیازهای بازار هدف بنویسید. در حین نگارش، سئو محتوا را نادیده نگیرید. سئو محتوا به دیده‌شدن صفحات توسط گوگل کمک می‌کند و بدون آن، رتبه‌گرفتن ممکن نخواهد بود. محتوای بهینه برابر است با ترافیک بیشتر. بنابراین سعی کنید به پرسش مخاطب خیلی زود پاسخ دهید و لقمه را دور سر او نپیچانید. به طور مثال، اگر مزیت یک قاب گوشی را توضیح می‌دهید، به او نگویید چرا به قاب موبایل نیاز دارد! محتوای شما باید دقیق، مختصر و بدون اشتباهات گرامری و نگارشی باشد.

محتوا را مطابق خواست مخاطب و گوگل بنویسید

گوگل از الگوریتمی به نام E-A-T برای تشخیص میزان دقت، تخصصی‌بودن و قابل اعتمادبودن محتواها استفاده می‌کند. در هر زمینه‌ای که برای بلاگ سایتتان محتوا می‌نویسید، حتما به صحت و دقت آن توجه کنید تا بیشترین امتیاز را از طرف گوگل بگیرید. در امتداد امتیاز بالا، رتبه صفحات ارتقا یافته و در صدر نتایج قرار می‌گیرند.

صبور باشید

دریافت رتبه بالا در نتایج گوگل به مقدار قابل توجهی مقالات و بک‌لینک‌های با کیفیت نیاز دارد. ماه‌ها باید روی بلاگ و سایتتان کار کنید تا در نتایج صفحه اول دیده شوید. به طور حدودی حداقل شش ماه طول می‌کشد تا نتایج زحمات شما دیده شوند. پس در این مدت به تولید محتوا و سئو سایتتان بپردازید و از آن‌ها غافل نشوید.

اقدامات پس از راه‌اندازی بازار گوشه‌ ای

پس از طی‌کردن مراحلی که به یافتن بازار نیچ کمک می‌کنند، حال نوبت اقداماتی است که باید پس از راه‌اندازی آن انجام دهید. این فعالیت‌ها به پایداری کسب‌وکار و مشتریانتان کمک می‌کنند و منجر به حفظ رابطه با افراد می‌شوند.

آماده پذیرش فرصت‌های جدید باشید

فقط به این دلیل که در یک بازار خاص هستید به این معنی نیست که نمی‌توانید به گسترش یا راه‌هایی برای بهبود خدمات فکر کنید. بسیار مهم است که فرآیند کاری را با موفقیت طی کنید، اما احتمال ساخت خدمات و محصولات خودتان یا ارائه آن‌ها به بازارهای جدید را نادیده نگیرید.

با این حال، به همان میزان که توسعه خدمات و محصولات ایده خوبی است، باید به کیفیت و تداوم آن‌ها هم فکر کنید. سوالاتی که در ادامه خواهند آمد به تعیین این دو پارامتر می‌پردازند.

  • آیا فرصتی برای یک خط تولید جدید دارید؟
  • اگر قصد ارائه خدمات یا محصولات جدید را به صورت آزمایشی داشته باشید، این فرآیند چگونه پیش خواهد رفت؟
  • آیا دوره آزمایشی می‌تواند به فرصت‌هایی با ارزش جدید منجر شود؟
  • آیا در فرآیند تولید محصولات و خدمات جدید، محصولات قبلی تحت تاثیر قرار می‌گیرند؟ کیفیت آن‌ها افت می‌کند؟

به یاد داشته باشید که دوره آزمایشی را تنها در صورتی انجام دهید که بتوانید ایده‌های جدیدتان را به طور کامل ارزیابی کنید، بدون اینکه کیفیت محصولات موجود و استاندارد خدمات خود را به خطر بیندازید.

به صدای مشتریان خود گوش دهید

ممکن است فکر کنید که هیچ‌کس کسب‌وکارتان را بهتر از خودتان نمی‌شناسد، اما اشتباه می‌کنید. مشتریانتان یکی از بهترین ارزیاب‌های برند و خدماتتان هستند.

حتی بهترین طرح بازاریابی نیچ محکوم به شکست است؛ مگر اینکه به صدای مشتریانتان گوش دهید. نگران طرح پرسش از آن‌ها نباشید؛ زیرا خودشان به شما مسائل و ضعف‌ها را خواهند گفت. برخی از مشتریان نیز به بیان نقاط مثبت و جنبه‌های کارآمد محصول هم می‌پردازند.

اگر از شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزار بازاریابی استفاده نمی‌کنید، بهتر است همین حالا شروع کنید. رسانه‌های اجتماعی برای دریافت بازخورد فوری در مورد محصول یا خدمات و اینکه چقدر در راضی نگه‌داشتن مشتریان خوب عمل می‌کنید، بی‌رقیب هستند. اگر مشتری مشکلی دارد، تمام تلاش خود را برای حل آن در سریع‌ترین زمان ممکن به کار بگیرید. فقط به این دلایل که ممکن است خدمات و محصولات شما در برابر بازار گسترده کوچک باشند یا فقط یک محصول خاص را ارائه می‌دهید، به این معنی نیست که می‌توانید از شنیدن صدای مشتریان صرف‌نظر کنید.

بله، نظارت بر نظر مشتریان آنلاین زمان‌بر است. اما این نکته را فراموش نکنید که بازاریابی دهان‌به‌دهان فوق‌العاده قدرتمند است. در نیچ مارکتینگ، باید با دقت به آنچه مردم می‌گویند گوش دهید و بلافاصله برای اصلاح اشتباهات خود اقدام کنید.

آنچه در نیچ مارکتینگ آموختیم

نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) با تمرکز بر تخصصی‌کردن محصولات و خدمات در یک بازار محدود، امکان استفاده بهتر از منابع، تولید و تامین سریع‌تر محصولات و جذب تعداد زیادی مشتری را فراهم می‌کند. بازاریابی گوشه‌ ای فروش به یک بازار خاص را هدف قرار می‌دهد که این استراتژی می‌تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد. کلید موفقیت این است که مخاطبان خود را پیدا کنید و هر کاری را که برای رضایت آن‌ها می‌توانید، انجام دهید. مزایا نیچ مارکتینگ افرادی که به تازگی مایلند بیزینسی را راه بیندازند یا با بودجه کم وارد بازار شوند، به خود جذب می‌کند.

نظر شما درباره نیچ مارکتینگ چیست؟ آیا مزایا آن شما را ترغیب به راه‌اندازی کسب‌وکارتان می‌کند؟ خوشحال می‌شویم نظر خود را با تیم تسمینو و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نگین فاتحی
نگین فاتحی

نزدیک به 3 سال مشغول گشت‌وگذار در دنیای محتوای متنی هستم. از نوشتن و بازی با کلمات لذت برده و انرژی زیادی می‌گیرم. همیشه تلاش می‌کنم بهترین محتوا رو بنویسم تا بتونم چالش‌ها و دغدغه‌های مخاطب رو برطرف کنم. امیدوارم نوشته‌هام رو دوست داشته باشین و واستون مفید باشن.

دیدگاه ها