استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست و چه مراحلی دارد؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست و چه مراحلی دارد؟

همان‌طور که می‌دانید، امروزه کمتر کسی است که چندین ساعت از روز خود را در فضای دیجیتال سپری نکند. همین الان که شما در حال مطالعه این مطلب هستید، نشانه‌ای از وابسته بودنتان به این فضا است؛ بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این موضوع شود. یکی از بسترهایی که دیجیتالی شدن روی آن بسیار تاثیر گذاشته، مارکتینگ یا همان بازاریابی است. از گذشته تاکنون، همه کسب و کارها نیاز به بازاریابی و تبلیغات داشتند؛ اما از آنجایی که این موضوع پیوند تنگاتنگی با سبک زندگی انسان‌ها دارد، در هر دوره دست‌خوش […]

2 سال 0 12 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

استراتژی چیست؟
چرا در دیجیتال مارکتینگ به استراتژی نیاز داریم؟
برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای چه کارهایی باید انجام دهیم؟
برای داشتن یک استراتژی اثربخش در دیجیتال مارکتینگ چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟
 سخن پایانی در مورد استراتژی دیجیتال مارکتینگ
مشاهده بیشتر

همان‌طور که می‌دانید، امروزه کمتر کسی است که چندین ساعت از روز خود را در فضای دیجیتال سپری نکند. همین الان که شما در حال مطالعه این مطلب هستید، نشانه‌ای از وابسته بودنتان به این فضا است؛ بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این موضوع شود. یکی از بسترهایی که دیجیتالی شدن روی آن بسیار تاثیر گذاشته، مارکتینگ یا همان بازاریابی است. از گذشته تاکنون، همه کسب و کارها نیاز به بازاریابی و تبلیغات داشتند؛ اما از آنجایی که این موضوع پیوند تنگاتنگی با سبک زندگی انسان‌ها دارد، در هر دوره دست‌خوش تغییرات قرار می‌گیرد. برای پیشرفت یک کسب و کار آنلاین در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال، اول از همه نیاز به یک استراتژی منطقی داریم. در این مقاله، قصد داریم به طور کامل درمورد Digital Marketing و نحوه تدوین استراتژی برای آن صحبت کنیم. اگر شما هم از علاقه‌مندان به این حوزه هستید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

استراتژی چیست؟

این روزها ممکن است در حوزه‌های مختلف کلمه استراتژی به گوشتان خورده باشد. این واژه برخلاف ظاهرش، معنای بسیار ساده‌ای دارد. در واقع منظور از استراتژی، همان برنامه‌ای است که شما برای انجام هر کاری مشخص می‌کنید. در واقع نیازی نیست که کار مورد نظر حتما یک پروژه یا فرآیند تخصصی باشد، بلکه ممکن است که شما برای رفتن به سفر نیز یک استراتژی بچینید. به بیانی بهتر، همین که در شروع سفر مشخص می‌کنید که از چه مسیری به کجا بروید، چند روز اقامت داشته باشید، چقدر هزینه کنید و… نوعی تدوین استراتژی است.

چرا در دیجیتال مارکتینگ به استراتژی نیاز داریم؟

بازاریابی دیجیتال هم مانند هر پروژه‌ای، در ابتدای راه نیاز به یک استراتژی حرفه‌ای دارد تا به طور کامل مشخص کند که قرار است در این فرآیند چه کارهایی در چه زمانی انجام شود. برخی از افراد که بدون توجه به این موضوع و بدون هیچ برنامه مشخصی اقدام به بازاریابی ازطریق فضای دیجیتال می‌کنند، تنها زمان و هزینه خود را هدر می‌دهند. چرا که بدون برنامه، خیلی زود شکست خواهند خورد؛ بنابراین استراتژی دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند تا راحت‌تر به هدف خود برسید و با مصرف بهینه زمان و سرمایه، بهترین نتیجه ممکن را دریافت کنید. از دیگر دلایلی که اهمیت وجود استراتژی در بازاریابی دیجیتال را اثبات می‌کند، عبارتند از:

  • استراتژی کمک می‌کند تا علاوه بر هدف‌های اصلی، اهداف خرد نیز به نتیجه برسند.
  • تدوین یک استراتژی جامع برای بازاریابی دیجیتال از دانش و بر اساس تحقیقات صورت می‌پذیرد و بر مبنای حدس و گمان نیست.
  • در کار کل تیم نظم ایجاد می‌کند و به تلاش‌هایتان جهت می‌دهد.
  • سبب دیده شدن بیشتر برند خواهد شد.

برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای چه کارهایی باید انجام دهیم؟

حال که با مفهوم و اهمیت استراتژی در دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing Strategy) آشنا شدید، احتمالا این سوال برایتان ایجاد شده که برای داشتن یک استراتژی حرفه‌ای در بازاریابی دیجیتال، باید چه کارهایی انجام دهیم؟ درست است که در قسمت قبل گفتیم معنای استراتژی بسیار ساده است؛ اما برای انجام هر کاری باید اصول مربوطه را بدانید. تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ نیز مراحل ویژه‌ای دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

اولین چیزی که صاحبین یک کسب و کار و بازاریابان باید بدانند این است که مشتریان آن‌ها چه کسانی هستند و پرسونا مشتری چیست؟ در واقع باید از همان ابتدا بدانید که هدف شما از فرآیند بازاریابی جذب و جلب توجه چه گروهی از افراد جامعه است. زمانی که این موضوع مشخص شود، قادر خواهید بود دقیقا برنامه‌ها و استراتژی‌های خود را با توجه به سلایق همان قشر ببندید.

به عنوان مثال، اگر در حوزه فروش پوشاک کودکان فعالیت می‌کنید، بیشتر مشتری‌های شما مادرانی هستند که کودکان 1 تا 10 ساله دارند؛ همچنین ممکن است بعضی از بچه‌هایی که به سن مشخصی رسیده‌اند، خودشان بخواهند لباسشان را انتخاب کنند؛ بنابراین در تبلیغاتتان نباید از استفاده از تم کودکانه غافل شوید.

  • گام دوم: مشخص کردن اهداف و منابع

برای آن‌که کارهایتان بهتر پیش برود، لازم است کسب و کار خود را به بخش‌های مجزایی تقسیم کنید. اما هدف هر کدام از این اجزا باید در راستای یک هدف واحد باشد. برای آنکه بخش بازاریابی کارهای خود را پیش ببرد، به منابع مشخصی نیاز دارد. این منابع می‌توانند ابزارهایی مانند تجهیزات کامل عکاسی و فیلم‌برداری و یا بودجه‌ای که در اختیار متخصصین این حوزه قرار می‌دهید، باشند.

  • گام سوم: ارزیابی کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

برای آن‌که نظارت و کنترل کافی به کانال‌های در دسترس‌تان داشته باشید، لازم است ابتدا یک نمای کلی از وضعیت همه آن‌ها مشخص کنید. این رسانه‌ها می‌توانند اکتسابی، پولی و یا شخصی باشند که در ادامه در مورد هر کدام توضیحاتی ارائه خواهیم کرد:

  • رسانه پولی (Paid Media)

برای دستیابی به چنین کانال‌هایی باید تعرفه مشخصی بپردازید. ابزارهایی مانند تبلیغات بنری در سایت‌های مختلف، گوگل ادز، تبلیغات تلویزیونی، پست‌های اسپانسردار و… چند نمونه از این نوع کانال‌ها است.

  • رسانه فردی (Owned Media)

هر کانال دیجیتالی که برای برند خود ساخته‌اید، در دسته رسانه‌های فردی قرار می‌گیرند. مواردی مانند سایت، اکانت اینستاگرام، کانال تلگرامی، وبلاگ و… نمونه‌هایی از این دست هستند.

  • رسانه اکتسابی (Earned Media)

همان‌طور که از نام این نوع رسانه مشخص است شما باید برای به دست آوردن آن تلاش کنید. به عنوان مثال، اعتباری که برند شما ازطریق بازاریابی دهان به دهان کسب می‌کند، جزو کانال‌های اکتسابی است. محتوایی که شما در اینستاگرام و یا وبلاگتان منتشر می‌کنید و چندین بار دست به دست می‌شود و یا تجربه یک مشتری راضی نیز در این دسته قرار می‌گیرد. درواقع شما می‌توانید با ارتقا سطح کیفیت محصولات و یا خدمات خود، بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای مشتریانتان را افزایش دهید.

  • گام چهارم: برنامه‌ریزی برای تولید محتوا

قلب دیجیتال مارکتینگ برای هر برندی، تولید محتوا است. به بیانی بهتر، هیچ کمپین بازاریابی بدون تولید محتوا اصولی به موفقیت نخواهد رسید؛ به همین دلیل باید با دقت کامل برای این موضوع برنامه‌ریزی داشته باشید. هرچیزی که شما برای مطالعه یا تماشا در اختیار مخاطبانتان می‌گذارید، محتوا است. این کار باعث می‌شود تا بازدیدکنندگان به سرنخ‌هایی برای فروش تبدیل شوند و از این طریق اهداف کسب و کارتان را محقق کنید.

  • گام پنجم: بررسی کمپین‌های رسانه‌های اکتسابی

در بخش‌های قبلی به طور کامل در مورد رسانه‌های اکتسابی صحبت کردیم. در این مرحله باید با دقت کارهایی که به منظور بازاریابی انجام داده‌اید را مرور کنید و به آن‌ها امتیاز دهید. ابزارهای زیادی برای بررسی بهتر و دقیق‌تر وجود دارند. به عنوان مثال، گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا محتوایی که بیشترین آمار اشتراک‌گذاری را داشته، شناسایی کنید؛ همچنین اقداماتی که رضایت مشتری را در پی دارد و یا پست‌هایی که در شبکه اجتماعی بهترین بازخوردها را داشتند، در این گام شناسایی کنید. بدین ترتیب قادر خواهید بود نقاط قوت خود را تقویت کنید و نقاط ضعف را اصلاح نمایید.

  • گام ششم: بررسی کمپین‌های رسانه‌های پولی

همان کاری که در گام قبلی انجام دادید را در مورد رسانه‌های پولی نیز انجام دهید. به عنوان مثال، پلتفرم‌هایی که در یک ماه گذشته برای پخش تبلیغاتتان به آن‌ها پول پرداخت کرده‌اید را بررسی کنید و ببینید تا چه اندازه موفق بوده‌اند. پس از انجام ارزیابی‌های لازم، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا هزینه کردن برای هرکدام از آن‌ها به‌صرفه و پربازده است و یا بهتر است که متوقف شود.

  • گام هفتم: تهیه سند استراتژی جامع

در این مرحله قرار نیست کار خاصی انجام دهید، بلکه فقط باید تمام مراحلی که تا اینجا ذکر کردیم را در کنار هم قرار دهید و پیش ببرید. تمام این گام‌ها در کنار هم یک سند استراتژی کامل هستند؛ بنابراین هرکجا که نمی‌دانستید چه کاری باید انجام دهید، می‌توانید به این سند رجوع کنید. معمولا استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ برای طولانی مدت، مثلا 6 تا 12 ماهه تدوین می‌شوند.

برای داشتن یک استراتژی اثربخش در دیجیتال مارکتینگ چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

تا این قسمت از مطلب با اهمیت استراتژی در بازاریابی و مراحل تدوین آن آشنا شدید. رعایت یک‌سری نکات به اثربخش بودن این برنامه کمک خواهد کرد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

Digital Marketing-استراتژی دیجیتال مارکتینگ

  • افزایش ارزش طول عمر مشتری

در بازاریابی، باید به این نکته دقت داشته باشید که همیشه با مشتریان فعلی‌تان ارتباط خود را حفظ کنید. چراکه نگه داشتن مشتری، از جذب آن راحت‌تر خواهد بود. برخی کارهایی که بدین منظور می‌توانید انجام دهید، عبارتند از:

  • تعامل هرچه بیشتر با مشتریان در بسترهای گوناگون
  • مشخص کردن مشتری‌های ارزشمند
  • سنجش منظم استراتژی

شاید فکر کنید که مشخص کردن یک استراتژی برای یک سال آینده کافی است؛ اما همیشه به این مسئله دقت کنید که شرایط هیچ‌گاه یکسان نمی‌ماند. به بیانی بهتر، اقدامی که در دو ماه پیش به نفع کسب و کار شما بوده، ممکن است در حال حاضر به ضرر آن تمام شود؛ بنابراین بهتر است به صورت مداوم برنامه‌های بازاریابی خود را بررسی کنید و همه چیز را تحت نظر داشته باشید.

  • تولید محتوای ارزشمند

محتوایی از نظر کاربران ارزش دارد که نیازهای او را برطرف کند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که به دنبال شناخت نیازهای آنان باشید و بهترین راهکارها ارائه دهید.

  • استفاده از اتوماسیون

یکی از چیزهایی که در فرآیند بازاریابی بسیار موثر است، استفاده از اتوماسیون می‌باشد. در واقع سیستم‌ها قادر هستند هر کاری را بارها بارها تکرار کنند و خسته نشوند؛ بنابراین کارهایی مانند ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و یا ایمیل خوش‌آمدگویی را به آن‌ها بسپارید و خودتان به دنبال امور مهم‌تر باشید.

 سخن پایانی در مورد استراتژی دیجیتال مارکتینگ

همان‌طور که در مقاله پیش رو مطالعه کردید، یکی از امور مهمی که هر کسب و کاری باید همواره به آن توجه داشته باشد، دیجیتال مارکتینگ و تدوین استراتژی برای آن است؛ اما از آنجایی که این کار کاملا تخصصی و زمانبر است، یک صاحب کسب و کار ممکن است نتواند به خوبی از پس آن بربیاد. به همین دلیل در اکثر مجموعه‌ها، یک تیم به منظور بازاریابی دیجیتال فعالیت دارد و از این طریق یک برند به مخاطبین معرفی می‌شود.

اتفاقا این روزها بازار کار خوبی هم برای تخصص دیجیتال مارکتینگ فراهم شده است. اگر شما هم جزو علاقه‌مندان این حوزه هستید و تمایل دارید در این زمینه فعالیت کنید، رشدانا می‌تواند به شما کمک کند. رشدانا پلتفرم توانمندسازی نیروی انسانی، با برگزاری مسیر های رشد مهارت آموزی و دوره‌هایی مثل دوره دیجیتال مارکتینگ، سئو سایت، طراحی سایت و سایر عنوان های شغلی دیجیتال، همراه با منتورینگ و انجام پروژه، تلاش می‌کند تا با تربیت نیروی انسانی ماهر، مشکل کمبود نیروی متخصص در سازمان‌ها را برطرف کند.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها