بک لینک اسپم چیست؟ و تاثیر Spam BackLinks بر سئو

بک لینک اسپم چیست؟ و تاثیر Spam BackLinks بر سئو

لینک‌سازی درست و اصولی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو و بهینه سازی وب‌سایت است، گاهی اوقات به علت عدم تجربه و دقت کافی متخصص سئو، لینک‌های اسپم و بی‌کیفیت برای وب سایت تولید می‌شوند، که به آن‎‌ها بک لینک اسپم گفته می‌شود. این بک لینک‌ها در مرور زمان قدرت سئو سایت شما را نابود می‌کنند! گاهی اوقات، وبمستر سایت به علت نداشتن تخصص کافی، با دستان خود لینک سازی اسپم انجام می‌دهد، اما بعضی وقت‌ها تولید بک لینک‌های بی‌کیفیت زیر سر رقبا برای ایجاد سئو منفی برای وب‌سایت شما است! […]

2 سال 16 16 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بک لینک اسپم چیست؟ (دشمن سایت شما در مسیر لینک سازی!)
تفاوت بین لینک سازی مخرب و باکیفیت چیست؟ (لینک‌های اسپم را شکار کنید!)
تاثیر بک لینک اسپم در سئو
اهمیت حذف لینک های اسپم یا مخرب
چگونه متوجه شوم که بک لینک اسپم دارم یا نه؟
از کجا می‌توانم لیستی از لینک‌های خارجی وب سایت خود را پیدا کنم؟
چگونه می‌توانم تعیین کنم که کدام لینک‌ها اسپم هستند؟
آموزش حذف بک لینک اسپمی
سخن پایانی: مراقب بک لینک‌های اسپم وب سایت‌تان باشید!
مشاهده بیشتر

لینک‌سازی درست و اصولی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو و بهینه سازی وب‌سایت است، گاهی اوقات به علت عدم تجربه و دقت کافی متخصص سئو، لینک‌های اسپم و بی‌کیفیت برای وب سایت تولید می‌شوند، که به آن‎‌ها بک لینک اسپم گفته می‌شود. این بک لینک‌ها در مرور زمان قدرت سئو سایت شما را نابود می‌کنند!

گاهی اوقات، وبمستر سایت به علت نداشتن تخصص کافی، با دستان خود لینک سازی اسپم انجام می‌دهد، اما بعضی وقت‌ها تولید بک لینکهای بی‌کیفیت زیر سر رقبا برای ایجاد سئو منفی برای وب‌سایت شما است! در چنین اوضاعی باید به خوبی بدانید که بک لینک چیست و همیشه گوش به زنگ باشید و زمان خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی، مراقب عدم تولید بک لینک‌های اسپم، باشید.

اگر شما نیز در دنیای سئو و بهینه سازی وب‌سایت، مشغول فعالیت هستید و به دنبال کسب اطلاعات جامع در رابطه با چیستی بک لینک‌های اسپم، روش‌های شناسایی آن‌ و ترفندهایی جهت خلاص شدن از شر تاثیرات منفی لینک‌های بی‌کیفیت اسپم هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بک لینک اسپم چیست؟ (دشمن سایت شما در مسیر لینک سازی!)

احتمالا پیش از هر چیزی می‌پرسید که اصولا spam backlink چیست که تا این اندازه در خراب شدن همه زحمات سئو، موثر بوده و باید نسبت به آن، هشیار بود؟

لینک‌هایی که کیفیت پایینی دارند یا به روش نادرست و در زمان‌بندی غیر اصولی تولید می‌شوند، بک لینک اسپم نام دارند، به همین سادگی!

در مسیر لینک سازی وب سایت‌تان باید مراقب عدم ایجاد این دسته از لینک‌ها باشید و همچنین در دوره‌های زمانی مشخص با بررسی بک لینک‌های وب سایت‌تان، بک لینک‌های ایجاد شده برای وب سایت‌تان را کنترل کنید تا در تله سئو منفی ایجاد شده توسط رقبا دچار نشوید!

بک لینک اسپم

تفاوت بین لینک سازی مخرب و باکیفیت چیست؟ (لینک‌های اسپم را شکار کنید!)

اگر صاحب یک وب سایت هستید، احتمالا این سوال برایتان ایجاد می‌شود که چگونه می‌توان متوجه شد لینک سازی سایت، اصولی و با کیفیت انجام شده است؟ یا مشخصه‌های لینک سازی مخرب چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟ در واقع اگر این نشانه‌ها را نشناسید؛ راهی برای شما وجود ندارد که این بک لینک‌ها را خنثی کرده و تاثیر منفی آن‌ها را از بین ببرید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام تدوین استراتژی سئو سایت باید در نظر داشته باشید، این است که همه چیز باید با کمترین میزان ردپا و بیشترین تاثیرگذاری انجام شود.

در این شرایط است که گوگل کلیه رفتارهای شما در فضای وب را طبیعی تلقی کرده و به مرور زمان به اعتبار سایت‌تان افزوده می‌شود. از نظر گوگل، تمام لینک‌های خارجی سایت شما ارزش یکسانی ندارند و باید این موضوع را کاملا در نظر داشته باشید.

برخی از آن‌ها به شدت موثر بوده و منجر به افزایش اعتبار دامنه شما می‌شوند. در حالی که برخی دیگر کاملا برخلاف قوانین بهینه سازی موتورهای جستجو هستند. بنابراین اگر قصد دارید از استراتژی سئو سایت، نتیجه مثبت بگیرید باید در مورد تفاوت لینک های اسپم با لینک‌های باکیفیت اطلاعات داشته باشید.

  1. اعتبار منابع برای لینک سازی

وب سایتی که برای لینک سازی و قرار دادن لینک سایت خود در آن انتخاب کرده‌اید، بارزترین شاخص کیفیت لینک سازی است. به عنوان یک قاعده کلی ، هرچه اعتبار و کیفیت محتوای سایت پایین‌تر باشد، کیفیت لینک ساخته شده هم پایین‌تر خواهد بود. علاوه بر این، در برخی موارد، به دلیل عدم ارتباط موضوعی دو سایت با یکدیگر، لینک از نظر گوگل بی‌‎کیفیت در نظر گرفته می‌شود.

به عنوان یک قاعده کلی، هرچه که اعتبار دامنه سایتی که از آن برای سایت خود لینک گرفته‌اید، بیشتر باشد، ارزش لینک برای سایت شما هم بیشتر خواهد بود. لازم به ذکر است که در میان انواع سایت‌هایی که برای گرفتن بک لینک مورد استفاده قرار می‌گیرند، سایت‌هایی با پسوندهای .gov و .edu اعتبار زیادی دارند.

  1. هدف از لینک سازی

همان‌طور که قبلا هم گفته شد، هدف از لینک سازی بهبود اعتبار و رتبه سایت است. اما این کار باید به اندازه‌ای طبیعی انجام شود، که گوگل متوجه قصد اصلی شما نشود! برخی از لینک‌ها، تنها با هدف افزایش ترافیک سایت ساخته می‌شوند. در این شرایط گوگل این لینک را به عنوان بک لینک اسپم شناسایی می‌کند، چرا که هیچ ارزش اضافه‌ای برای کاربران ندارد.

  1. ساختار لینک

ساختار لینک معمولا با هدف ایجاد آن مرتبط است. به عنوان مثال، اگر لینک وب سایت شما در کامنت‌های یک وبلاگ، بدون هیچ توضیح اضافه و مرتبطی قرار بگیرد از نظر گوگل لینک مخرب و اسپم خواهد بود.

  1. نوع لینک

اگر Google متوجه شود که شما در حال استفاده از یک لینک مانند صفحه اصلی در همه سایت‌های دیگر هستید، قطعا آن را مخرب محسوب می‌کند. بنابراین به هیچ وجه از یک یا دو لینک ثابت برای لینک‌سازی در سایت‌های دیگر استفاده نکنید.

علاوه بر صفحه اصلی، از لینک صفحاتی استفاده کنید که رتبه‌دار بودن آنها در صفحه اول نتایج گوگل، اهمیت زیادی برایتان دارد.

  1. فرکانس و دفعات لینک سازی

تعداد لینک‌هایی که در یک روز برای وب سایت شما ساخته می‌شود، در برخی مواقع نشانه‌ای از اسپم بودن آن‌ها خواهد بود. خصوصا در شرایطی که چند لینک در یک روز، در یک سایت ساخته می‌شود. علاوه بر این، اگر یک لینک در یک روز، در چند سایت مختلف مورد استفاده قرار گیرد، به احتمال زیاد اسپم است. لینک سازی طبیعی، باید به صورت کاملا پراکنده در سایت‌هایی با اعتبار متفاوت، انجام بگیرد.

تعداد زیادی لینک، از یک سایت در مدت زمانی کوتاه، نشانه‌ای از لینک سازی اسپم برای گوگل خواهد بود.

تاثیر بک لینک اسپم در سئو

تا به اینجا مشخص شده است که اگر لینک سازی به صورت اصولی انجام نشده باشد، به مرور زمان نه تنها در سئو سایت تاثیر منفی خواهد داشت؛ بلکه به مرور زمان منجر به پنالتی شدن سایت از طرف گوگل می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که اگر این لینک‌ها به موقع از سایت شما پاک نشوند، روز به روز تاثیر منفی آن‌ها، بیشتر می‌شود. هم‌زمان با از بین بردن لینک‌های اسپم به فکر ساخت لینک‌های با کیفیت باشید. لینک‌هایی که در آخر منجر به بهبود رتبه سایت شما می‌شوند.

در مسیر لینک سازی وب سایت‌تان باید مراقب عدم ایجاد این دسته از لینک‌ها باشید و همچنین در دوره‌های زمانی مشخص با بررسی بک لینک‌های وب سایت‌تان آن‌ها را به درستی کنترل کنید.

تاثیر بک لینک اسپم در سئو

 

جالب است بدانید که گوگل موقع جریمه سایت شما در خصوص استفاده از لینک‌های بی کیفیت، توجهی به میزان محبوبیت سایت شما در میان کاربران ندارد. اما خبر بد اینکه گوگل قبل از اعمال جریمه هیچ اطلاعیه خاصی در اخیتارتان قرار نداده و مشخص هم نمی‌کند تا چه زمانی طرد شدن از طرف بهترین موتور جستجوی جهان ادامه دارد. به همین جهت توصیه می‌شود که همواره وضعیت لینک سازی خارجی سایت خود را بررسی کرده و موارد بی‌کیفیت را از بین ببرید.

اهمیت حذف لینک های اسپم یا مخرب

شایع‌ترین اثر لینک‎‌‌های مخرب در یک سایت، کاهش رتبه صفحاتی است که از آن‌ها برای لینک سازی استفاده شده است. مسئله‌ای که معمولا هیچ وبمستری به آن علاقه ندارد! البته در شرایط بدتر، در صورتی که تعداد این لینک‌ها بیش از اندازه باشد یا سئوکار سایت از انجام این سبک لینک سازی دست برندارد، جریمه بدتری اعمال شده که آن هم حذف شدن از فهرست ایندکس گوگل است!

چگونه متوجه شوم که بک لینک اسپم دارم یا نه؟

در بالا دیدیم که بک لینک اسپم چیست؟ اما روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید متوجه شوید سایت شما دارای بک لینک‌های اسپم هست یا خیر. 4 مورد از این روش‌ها عبارت هستند از:

  1. سفارش اشتباه بک لینک سازی

بسیاری از افرادی که مسئولیت لینک سازی سایت را به افراد خبره در این کار نمی‌سپارند، از روش‌های معمول مانند ایجاد لینک پروفایلی برای ساخت بک لینک رایگان استفاده می‌کنند. در 90 درصد مواقع این لینک‌ها اسپم و بی‌کیفیت بوده و خسارت زیادی به سایت وارد خواهند کرد.

  1. دریافت اعلان خطر از طرف گوگل

سئو منفی یکی از تکنیک‌های حذف رقیب از صفحه نتایج گوگل است. گاهی اوقات بدون آنکه متوجه شوید، مورد خشم یک رقیب قرار گرفته و به دلیل کارهای مضری که برای سایت شما انجام داده، از طرف گوگل یک پیغام دریافت می‌کنید. البته همیشه هم به این اندازه خوش شانس نیستید و هیچ وقت چنین اعلانی از سمت گوگل دریافت نخواهید کرد و تنها جریمه آن مشمول حال شما می‌شود.

  1. افت ناگهانی ترافیک سایت

در صورتی که کاملا ناگهانی و بدون هیچ مقدمه‌ای، متوجه افت ترافیک سایتف خصوصا در مهم‌ترین صفحات سایت شدید احتمالا جریمه گوگل آغاز شده است.

  1. بررسی لینک‌های خارجی سایت

بهترین کار، بررسی لینک‌های خارجی سایت است. از طریق ابزار مختلف از جمله سرچ کنسول، می‌توانید لینک‌های مخرب را شناسایی کرده و آن‌ها را حذف کنید.

از کجا می‌توانم لیستی از لینک‌های خارجی وب سایت خود را پیدا کنم؟

گوگل توصیه می‌کند که اولین و تنها مکانی که باید برای یافتن لیستی از لینک‌های خارجی وب سایت خود جستجو کنید، کنسول است. وارد گوگل سرچ کنسول شده و از منوی سمت چپ وارد بخش Links شوید. با این وجود می‌توانید از سایر ابزارهای کمکی، مانند MOZ و ahref هم برای کامل‌تر کردن این لیست استفاده کنید. چرا که در برخی موارد، لینک‌های خارجی در کنسول نمایش داده نمی‌شوند.

چگونه می‌توانم تعیین کنم که کدام لینک‌ها اسپم هستند؟

به هر یک از لینک‌های خارجی نگاهی بیندازید تا ببینید که از کجا آمده‌اند. بک لینک‌هایی که از سایت‌هایی با اعتبار بالا و مرتبط با موضوع سایت شما ایجاد شده‌اند را نگه داشته و موارد دیگر را حذف کنید.  اگر پیوندهای شما از هر یک از انواع سایت‌های زیر ایجاد شده باشند، به احتمال زیاد اسپم هستند و باید حذف شوند:

  • سایت‌هایی که محتوای نامناسب و غیر اخلاقی دارند: برای این منظور باید وب سایت‌ها را تک به تک بررسی کرده و از این حیث مطمئن شوید.
  • سایت‌هایی که توسط گوگل ایندکس نشده‌اند: دقت داشته باشید که آیا گوگل خود به این وب‌سایت‌ها اعتباری داده یا به کلی از نظر گوگل هم هنوز قابل قبول نیستند.
  • سایت‌هایی که هشدار ویروس یا بدافزار دارند: این موضوع بسیار کلیدی بوده و بک لینک‌های ساخته شده در این وب سایت‌ها، به مراتب مضرتر خواهند بود.
  • سایت‌هایی که دارای گواهینامه SSL نیستند: بررسی این مورد به سادگی انجام شده و کافی است که وب‌سایت را باز کرده و ببیند در آدرس بار آن، گواهینامه SSL وجود دارد یا خیر.
  • سایت‌هایی که عمر دامنه آنها خیلی کم است: این حاکی از آن است که لینک دهی کاملا به مقصود منفی بوده یا وب‌سایتی که به شما بک لینک داده، هنوز اعتباری نداشته که بخواهید از آن سود ببرید.
  • سایت‌هایی که ترافیک بسیار کم دارند: در صورتی که وب سایتی ترافیک مناسبی نداشته باشد گرفتن لینک از آن، نه تنها هیچ سودی برای شما نخواهد داشت؛ بلکه بدتر باعث می‌شود تا این لینک‌ها از طرف ربات‌های گوگل اسپم شناخته شوند.
  • سایت‌هایی که تعداد لینک‌های خارجی آن‌ها بسیار زیاد است: زمانی که یک وب سایت تعداد لینک‌های خارجی زیادی دارد؛ این بدان معناست که در حال درآمدزایی از مسیر فروش لینک بوده و تجمع این حجم از لینک مختلف، آن وب سایت را به یک مزرعه لینک اسپم تبدیل خواهد ساخت.
  • سایت‌های که بی ربط از لحاظ موضوعی با سایت شما هستند: در نظر بگیرید که ربات‌های هوشمند گوگل، چطور متوجه بی ارتباط بودن موضوعی وب سایت شما با وب سایتی که از آن بک لینک اسپم دریافت کرده‌اید، نخواهند شد؟ قطعا این اتفاق افتاده و از این بابت جریمه می‌شوید. این شاید دیر و زود داشته باشد؛ اما سوخت و سوز ندارد.

بهتر است که هر یک از لینک‌های ایجاد شده را به صورت دستی بررسی کرده و لینک‌هایی که در قسمت‌هایی مانند کامنت (به شکل بک لینک کامنتی)، سایدبار یا فوتر سایت‌های دیگر ایجاد شده‌اند را حذف کنید.

حذف بک لینک اسپم

آموزش حذف بک لینک اسپمی

برای جلوگیری از تاثیر مخرب بک لینک اسپمی روی امتیاز سئوی سایت، باید هرچه سریع‌تر این لینک‌ها را با استفاده از روش‌های گفته شده شناسایی و سپس حذف کنید.

اولین اقدامی که باید انجام دهید، ارتباط با صاحب سایت و اعلام درخواست جهت حذف لینک سایت شما است. گرچه احتمال جواب گرفتن از این روش بسیار کم است و در بسیاری از موارد افراد آن را امتحان نمی‌کنند، اما این همان چیزی است که گوگل از شما انتظار دارد.

البته، بسیاری از سایت‌های اسپمی هم راه ارتباطی درستی نداشته و برقراری ارتباط با صاحب سایت تقریبا غیر ممکن است. مگر آنکه از طریق WHOIS Domain Lookup اطلاعات صاحب سایت را پیدا کرده و از طریق ارسال ایمیل با او ارتباط برقرار کنید.

اما از آنجایی که احتمال پیگیری و دریافت نتیجه مثبت روش گفته شده بسیار کم است، روش دیگری هم جلوگیری از تاثیر چنین لینک‌هایی روی سئو سایت وجود دارد. شما می‌توانید از طریق Disavow کردن لینک، از گوگل بخواهید از ارتباط بین سایت اسپمی و سایت شما صرف نظر کند.

در مطلبی که در خصوص آموزش دیساوو کردن لینک برای شما قرار دادیم، در مورد نحوه انجام این کار و بایدها و نبایدهایش اشاره شد. به خطر داشته باشید که استفاده از این روش نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد.

قبل از آنکه فایل درخواست‌تان را برای گوگل ارسال کنید، از طریق انواع ابزار آنالیز بک لینک سایت، کیفیت لینک را بررسی کرده و درخواستتان را آماده کنید. پس از ارسال درخواست صبور باشید؛ پردازش پرونده ارسالی شما زمان‌بر است. در این مرحله تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که صبر کنید تا رتبه‌بندی شما به آرامی بهبود یابد.

سخن پایانی: مراقب بک لینک‌های اسپم وب سایت‌تان باشید!

در این مطلب در خصوص بک لینک اسپم و تاثیر آن در سئو صحبت کردیم. به طور کلی لینک‌هایی که از سایت‌هایی با اعتبار کم و غیر مرتبط از لحاظ محتوایی ایجاد می‌شوند، لینک مخرب شناخته شده و تاثیر مثبتی در سئو سایت ندارند. به همین جهت مهم است که هنگام خرید بک لینک و یا خرید رپورتاژ آگهی، به مواردی از قبیل ساختار و محل لینک، سایت و موضوع آن توجه ویژه‌ای شود. شما پیش از این چطور بک لینک اسپم وب سایت خود را شناسایی کرده و چه راهکاری برای خنثی کردن آن‌ها را امتحان کرده‌اید؟ تجربیات و نظرات خود در این باره را با ما و دیگر کاربران وب سایت به اشتراک بگذارید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2020/07/06

سلام
از طریق کنسول گوگل متوجه بک لینک اسپم شدیم
اما چطور این لینک ها را حذف کنیم؟

    2020/07/06

    سلام
    باید لینک های اسپم خود را disavow کنید میتوانید با یک سرچ ساده در گوگل آموزش disavow کردن لینک های اسپم را مشاهده نمایید.

      2020/07/06

      بله انجام دادم
      ممنون از پاسخگویی

2020/09/29

“در ۹۰ درصد مواقع این لینک ها اسپم و بی کیفیت بوده و خسارت زیادی به سایت وارد میکند.”
از این قضیه مطمئن هستید؟ چون خیلی از سایتهایی که الان بالا هستن توی گوگل لینک پروفایل های زیادی هم دارن!

    2020/09/30

    سلام
    هر نوع لینک سازی ای اگه زیاده روی بشه داخلش برای سایت دچار مشکل میشه و حتی پنالتی
    اگه در فروم ها با کلمه کلیدی اصلی لینک سازی نشه یا خیلی کم انجام بشه یا اینکه سایتتون برند باشه و لینک خیلی داشته باشه مطمئنن بهتون آسیبی وارد نمیکنه
    و همچنین این روش های لینک سازی قبلا واقعا خوب بودن ولی به مرور دارن منسوخ میشن طی آپدیت های جدید گوگل
    البته بستگی به روش لینک سازیتون داره در فروم ها

2020/10/21

سلام مقاله خیلی خوبی بود
من چندین ساله که دارم توی حوزه سئو کار میکنم و سئو سیاه خیلی دیدم انواعش رو که روی سایت هام پیاده کردن

2021/06/16

سلام، به نظرتون بهترین کار برای بک لینک سازی چیه؟ تولید محتوا؟

    2021/06/22

    سلام بله تولید محتوا یکی از راههای کاربردی برای لینک سازی سایت ما هست

2021/07/10

سلام. ممنونم از مطلب بسیار کاربردی و جالبتون. آیا راهی هست که سایت مخرب به ما لینک نده؟ آیا بعد از دیساو کردن بک لینک های مخرب به تدریج رتبه قبلی سایت برمیگرده؟ چون الان اسپم ها رتبه سایتم رانابود کردن و اگه بخوام مطلب بزارم و به سایتی لینک بدم به نوعی سایت من اسپم به حساب میاد .به نظرتون باید صبر کنم؟ خواهش میکنم پاسخ را به جمیلم ارسال کنید تا اطلاع یابم. ممنونم از توجهتون

    2021/07/10

    سلام . در حال حاظر راهی برای اینکه سایتی مخرب به شما لینک نده وجود نداره و فقط میتوانید دیساو کنید در مورد سوال بعدی تان که به رتبه قبلی خود برمیگرددید در واقع پنجاه پنجاه هست و نمیتوان جواب قطعی داد.

2021/07/22

سلام
با بررسی ahref متوجه شدمتوی یک روز بیش از3000 لینک برای من ارسال شده و هنوز ادامه داره، تنها راه جلوگیری فقط disavow هستش، راه دیگه ای نیست

    2021/07/24

    بله تنها راه موجود دیساو کردن میباشد.

2021/08/07

سلام بنده قبلا خیلی سایت های کامنتی و پروفایلی خارجی و بیخود زیاد داشتم وهرچی ریپورتاژ میرفتم تاثیری نمیدیدم در صورتیکه با همون ریپورتاژ های که رفته بودم باید جایگاهم خوب میبود که نبود در کل نشستم تو سه فار از 300 تا بک لینک از سایت دریافتی 150 تاش رو تو سه مرحله پاک کردم الان تو کلمه کلیدی بعد از سه ماه سایتم اومده لینک دوم یک هفته هستش که همه تغییرات پاک شدن لینک ها رو دارم میبینم.

2021/12/05

واقعا خسته نباشید ممنون بابت این بلاگ مفید
واقعااا درگیر این بک لینک های اسپم بودم ،همش دنبال این بودم چطور جلوگیری کنم از لینک سازی مخرب که با توجه به این پست حرفی برای گفتم نمیمونه تشکر 🤍

2022/05/10

بک لینک اسپم وقتی به سایتون میزنن باید چیکار کنم؟
ممنون میشم راهنماییم کنید

2022/10/22

مقاله مفیدی بود