بازاریابی ویروسی – آنچه که باید در مورد این نوع بازریابی بدانید + مثال

بازاریابی ویروسی – آنچه که باید در مورد این نوع بازریابی بدانید + مثال

میلیون‌ها بازدیدکننده در چند روز اغلب ما هر روز محتواهای جدیدی که با سرعت نور پخش می‌شوند را مشاهده می‌کنیم. اما آیا تا به حال به مفهوم وایرال شدن و یا ویروسی شدن فکر کرده‌اید؟ البته نگران نباشید، منظور ویروس کامپیوتری یا بیماری‌زا نیست و منظور پخش سریع محتوا در وب است؛ آیا تبلیغ یک محصول به طور تصادفی وایرال می‌شود و یا اینکه توسط کمپین‌های ویروسی، تبلیغات ویروسی و به طور ویژه بازاریابی ویروسی به چنین جایگاه ویژه‌ای می‌رسد؟ در این مطلب قصد داریم تمامی آنچه که شما نیاز […]

3 سال 2 10 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

میلیون‌ها بازدیدکننده در چند روز
دلایل محبوبیت بازاریابی ویروسی
استراتژی‌های تاثیرگذار در بازاریابی ویروسی
نمونه داخلی استفاده از بازاریابی ویروسی
سخن پایانی
مشاهده بیشتر

میلیون‌ها بازدیدکننده در چند روز

اغلب ما هر روز محتواهای جدیدی که با سرعت نور پخش می‌شوند را مشاهده می‌کنیم. اما آیا تا به حال به مفهوم وایرال شدن و یا ویروسی شدن فکر کرده‌اید؟ البته نگران نباشید، منظور ویروس کامپیوتری یا بیماری‌زا نیست و منظور پخش سریع محتوا در وب است؛ آیا تبلیغ یک محصول به طور تصادفی وایرال می‌شود و یا اینکه توسط کمپین‌های ویروسی، تبلیغات ویروسی و به طور ویژه بازاریابی ویروسی به چنین جایگاه ویژه‌ای می‌رسد؟ در این مطلب قصد داریم تمامی آنچه که شما نیاز دارید در مورد بازاریابی ویروسی بدانید را به همراه چند مثال برای شما بازگو کنیم.

برای درک بهتر، نگاهی به ویروس منفور کرونا بیا ندازید که چگونه توانست کل دنیا را فلج کند. اما بازاریابی ویروسی برای هیچکس دردسر ایجاد نخواهد کرد و تنها از نام ویروس به دلیل سرعت بیش از اندازه گسترش خود استفاده می‌کند.

زیستگاه اصلی این نوع بازاریابی، شبکه‌های اجتماعی؛ فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و غیره است که اصلی‌ترین دلیل آن سهولت و سرعت بالای اشتراک‌گذاری محتوا در این پلتفرم‌ ها است. با این وجود باید توجه داشته باشید که این نوع بازاریابی مانند یک شمشیر دولبه می‌تواند عمل کند؛ به این معنی که گاها دیده شده است محتوای بدی که توسط یکی از شرکت‌های معروف تولید شده است دارای کم و کاستی‌ هایی است و از آنجایی که کنترل بخش زیادی از اشتراک‌ گذاری‌ها از توان شرکت‌ ها خارج است، می‌ تواند باعث لطمه زدن به اعتبار شرکت و محصولات آن شود.

دلایل محبوبیت بازاریابی ویروسی

رشد کسب و کار با بازاریابی ویروسی

به طور کلی مزایای استفاده از این گونه بازاریابی را که باعث شده‌اند استفاده از آن بسیار گسترش یابد را می‌تواند به 4 مزیت کلی تقسیم کرد:

هزینه بسیار کم در مقایسه با دیگر بازاریابی‌ ها

یکی از دلایلی که هزینه بازاریابی ویروسی در مقایسه با انواع دیگر بازاریابی بسیار ناچیز است این است که بخش بزرگی از کار توسط خود کاربران انجام می‌ گیرد. از این‌رو شما به عنوان مدیر یک کسب و کار می‌توانید با هزینه بسیار کم اگر نگوییم بدون هیچ هزینه‌ای محصولات و یا خدمات کسب و کار خود را بازاریابی کنید. در این گونه کمپین‌ ها نیازی ندارید فضایی را برای تبلیغات خود مانند بیلبورد، تیزر در تلویزیون و یا پخش تراکت خریداری کنید.

پتانسیل بالا در رشد و پیشرفت کسب و کار

شما با پخش کردن تراکت می‌توانید به تعداد بسیار محدودی از مخاطبین بالقوه خود دسترسی پیدا کنید. همچنین با درج آگهی در روزنامه‌ های کثیر‌الانتشار نیز تنها به مخاطبینی که روزنامه‌ خوان هستند دست پیدا خواهید کرد. اما اگر ویدیویی جذاب و یا محتوای متنی بسیار عالی تولید کنید می‌ توانید بی هیچ تلاش یا صرف هزینه‌ای کلان به طیف وسیعی از مخاطبین هدف دسترسی پیدا کنید. از این رو، این نوع بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و یا حتی فردی بسیار اثر بخش است و مدیران این نوع کسب و کارها می‌ توانند یک شبه رهه صد ساله را طی کنند.

هیچگونه اجباری در کار نیست

بسیاری از روش‌های بازاریابی نوعی فشار را بر مخاطبین تحمیل می‌ کنند. برای درک بهتر این موضوع به تراکت پخش کردن که نوعی بازاریابی قدیمی است، توجه کنید. در این نوع مارکتینگ اشخاصی با در دست داشتن تراکت‌ های تبلیغات جلوی افراد را می‌گیرند و به آنها تکه کاغذ هایی را می‌دهند که ممکن است هرگز آن را حتی نگاه هم نکنند.

در عوض در دنیای مجازی، اگر یک موضوع توجه شما را جلب کند، آن را برای دوستانتان خواهید فرستاد؛ دوستانتان هم به محض دیدن یک ویدیوی جالب و تبلیغاتی ممکن است آن را با شما اشتراک بگذارند. در چنین موقعیتی کاربران به طور ناخواسته سفیر بازاریابی محصولات شما خواهند بود، در حالی که شما نه آنها را استخدام کرده‌اید و نه آنها را می‌ شناسید. می‌ توان گفت تصمیم برای اشتراک گذاری پیام خود کاربر تصمیم خواهد گرفت و از آنجایی که هیچ فشار و اجباری بر روی آن نیست، درک بهتری از تبلیغات شما دریافت خواهد شد.

به رشد شما کمک خواهد کرد

در وهله اول اگر بتوانید از منظر خلاقیت و ابتکار دست به تولید محتوای درجه یکی بزنید که کاربران مشتاقانه آن را به اشتراک بگذارند در آینده نه چندان دور شاهد افزایش مشتریان بالقوه خود خواهید بود. از آنجایی که شما در تولید محتوای بازاریابی ویروسی هیچ محدودیتی ندارید، لذا می‌ توانید از بستر آماده شده بیشترین استفاده را داشته باشید.

شما قادر هستید محتوای ویدیویی خود را از چند ثانیه تا چند ساعت افزایش دهید. اما اگر بخواهید همین رویه را در بازاریابی سنتی مانند تراکت ‌پخش کردن پیاده کنید، متوجه خواهید شد که باید یک دفترچه چند صدبرگی تهیه کنید و در انتها نیز به آن هدفی که در ذهن داشته‌ ای نخواهید رسید.

استراتژی‌های تاثیرگذار در بازاریابی ویروسی

حال که با مزایای این نوع بازاریابی آشنا شده‌اید، در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با انواع مختلف استراتژی‌ها که در تولید محتوا وایرالی بسیار موثر هستند آشنا کنیم. ما استراتژی‌های تاثیرگذار در بازاریابی ویروسی را به شش بخش تقسیم کرده‌ایم که به شرح ذیل هستند:

تاثیر مثبت بر مخاطب با محتوای آمیخته با طنز

می‌توان گفت طنز و شادی از مولفه‌های بسیار تاثیرگذار در اشتراک گذاری محتواهای تولید شده در فضای مجازی هستند. افراد رغبت بیشتری به تماشای ویدیوهایی دارند که پیام آموزشی نفهته در آن همراه با شوخی باشد. در امر تبلیغات نیز، ویدیو می‌تواند یک ویدیوی تبلیغاتی فوق‌العاده بامزه یا یک ویدیوی بسیار معمولی اما همراه با شوخی باشد. به هر حال مادامی که محتوای شما آمیخته با طنز باشد افراد بیشتری به آن واکنش نشان خواهند داد به طوری که هیچ نوع بازاریابی و تبلیغات دیگری نمی‌تواند چنین راندمانی را برای شما به ارمغان آورد.

همچنین میتوانید مقاله تبلیغات همسان را دنبال کنید

 ایجاد یک محتوای ناب

با استفاده از محتواهای کلیشه‌ای هرگز به جایی نخواهید رسید. شما برای آنکه بتوانید مخاطبین بالقوه کسب و کار خود را به مشتریان همیشگی تبدیل کنید باید یک رکورد جهانی را جابجا کنید! درست مانند کاری که شرکت رد بول انجام داد. یک بدل‌کار ماهر توانست از یک سفینه فضایی خارج از جو به سمت زمین سقوط آزاد کند. این درحالی بود که تمامیِ محیط اطراف او با مارک و برند ردبول پوشیده شده بود. ویدیوی سقوط آزاد این شخص به یکی از وایرال‌ترین ویدیوهای یوتیوب تبدیل شده است.

ردبول در این تبلیغات با فراهم آوردن تمامیِ زیرساخت‌های اولیه، نام خود را برای همیشه بر زبان‌ مردم دنیا نشاند. کاری که هرگز نمی‌توان از طریق بازاریابی‌های سنتی به آن دست پیدا کرد. از ردبول به عنوان شاخص‌ترین شرکتی که از بازاریابی ویروسی بهترین بهره‌ را برده است یاد می‌شود.

استفاده بهینه از سیستم‌های اشتراک گذاری

تولید محتوای عالی بدون توجه به امکان اشتراک‌ گذاری آن در پلتفرم‌های مختلف، نمی‌تواند آنچنان سودی برای شما به عنوان مدیر یک کسب و کار و یا مدیر تبلیغاتی شرکت‌ها داشته باشد. محتوای شما باید به گونه‌ای باشد که اشتراک‌گذاری آن بسیار ساده و امکان‌پذیر در همه پلتفرم‌ های معروف باشد.

بهینه‌ سازی محتوا برای اشتراک‌ گذاری به این معنا است که در وبسایت و یا صفحه کسب و کارتان، امکان اشتراک‌ گذاری ویدیوها، عکس‌ها و متن‌ها از یک پلتفرم به یک پلتفرم دیگر فراهم باشد. با این روش به شما اطمینان داده خواهد شد که کاربران بیشتری با محصول یا خدمات شما آشنا می‌شوند.

واکنش‌گرایی

در کنار ترغیب مخاطبین خود به اشتراک گذاری، محتوای شما باید به گونه‌ ای باشد که افراد نسبت به آنچه که دیده‌اند، شنیده‌ اند و یا خوانده‌اند واکنش نشان دهند. این واکنش می‌تواند در قالب نوشتن نظرات (Comment) باشد. همین موضوع باعث می‌شود افراد بیشتری کنجکاو شوند و در جواب یکی از مخاطبین شما، تعاملی ایجاد کنند. این چرخه کمک می‌کند برند شما سر زبان‌ها بیافتد، شناخته‌تر شود و جایگاه مناسبی در جامعه برای خود دست و پا کند.

از دادن پاداش به مخاطبین غافل نشوید

با طرحِ معما و مسابقه‌های مهیج می‌توانید برای مخاطبین خود جایزه‌های نفیسی در نظر بگیرید. کمتر کسی را می‌توان یافت که با دریافت جایزه عکس العمل بدی نشان دهد. با راه اندازی مسابقه‌ای که حداقل یک ماه طول بکشد می‌توانید برند و کسب و کارتان را حداقل برای سی روز در صدر اخبار فضای مجازی قرار دهید.

سود این نوع استراتژی بازاریابی ویروسی به قدری زیاد خواهد بود (اگر به درستی انجام بگیرد) که جایزه اهدایی شما مبلغ ناچیزی به شما خواهد آمد.

همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف

یکی دیگر از تکنیک‌های بسیار مفید بازاریابی ویروسی همکاری با موسسات و شرکت‌های مختلف است. با این تکنیک، کسب و کار شما با بازار جدیدی مواجه خواهد شد که از چند جهت حائز اهمیت است: هنگامی که با یک موسسه مشهور وارد همکاری می‌شوید، می‌توانید از اعتبار آن برای اعتباربخشیدن به کسب و کار استفاده کنید. همچنین اگر همکاری شما با شرکت‌های دیگر تداوم داشته باشد، مخاطبین شما به کیفیت بالای سرویس‌دهی شما پی خواهند برد. این موضوع نیز در حفظ مشتریان پیشین و جذب مشتریان جدید بسیار موثر است.

نمونه داخلی استفاده از بازاریابی ویروسی

همانطور که گفتیم قصد داریم در پایان این مقاله، مثال واقعی را برایتان بازگو کنیم که توانسته است از طریق بازاریابی ویروسی جایگاه ویژه‌ای را جامعه کسب کند.

دیجی‌کالا

یکی از نمونه‌های بارز ایرانی که توانسته است به وسیله بازاریابی ویروسی به یکی از بهترین فروشگاه‌های آنلاین داخلی تبدیل شود، دیجیکالا است. مدیران دیجی‌کالا از هر راهبردی که در این مقاله به آن پرداخته شد به نحو احسنت استفاده کرده است.

محتوای تولید شده در این سایت، دست اول، جذاب و مختصر است. این شرکت در تمامیِ پلتفرم‌های معروف در فضای مجازی فعالیت می‌کند و مخاطبین را با آخرین اخبار روز و فروش‌های ویژه با خبر می‌کند. این شرکت با راه اندازی مسابقات مختلف سعی می‌کند مخاطبان بیشتری را به شبکه مشتریان خود متصل کند.

سخن پایانی

با بهره‌گیری از تکنیک‌های ساده و در عین حال هوشمند بازاریابی ویروسی می‌ توانید در کمترین زمان و با بودجه کم، به تبلیغات اینترنتی موثر در سطح گسترده دست پیدا کنید. پس همین امروز دست به کار شوید و به این فکر کنید که قادر به تولید چه نوع محتوای جذابی هستید که به سرعت در اینترنت دست به دست شود.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/08/15

سلام مرسی بابت اشتراک گزاریتون

2021/08/15

سلام مرسی از شما و مطالب خوبتون