منابع تولید محتوا: معرفی منابعی که هیچ جای دیگری پیدا نخواهید کرد!

منابع تولید محتوا: معرفی منابعی که هیچ جای دیگری پیدا نخواهید کرد!

دردسرهای یافتن منابع تولید محتوا معتبر و مفید، چالشی است که همگی ما با آن سروکار داریم. زمانی که وارد سایت‌های فارسی زبان می‌شویم، مانند این است که به یک مرکز کپی و زیراکس رفته‌ایم و برگه‌هایی که دستگاه کپی بیرون داده است را می‌خوانیم! 90% محتواها طوری هستند که انگار از روی هم دیگر کپی شده‌اند و فقط جمله‌بندی‌شان تغییر کرده است. اگر هم دست بالا بگیریم، محتواهایی را می‌یابیم که کپی‌برداری از سایت‌های فارسی نیستند اما کپی‌برداری از سایت‌های انگلیسی محسوب می‌شوند؛ نوشتن از روی سایت‌های انگلیسی و […]

10 ماه 0 10 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

5 تا از بهترین روش‌های پیدا کردن منبع برای تولید محتوا
سخن پایانی: دور مقالات اینترنتی را به‌عنوان منابع تولید محتوا خط بکشیم یا نه؟
مشاهده بیشتر

دردسرهای یافتن منابع تولید محتوا معتبر و مفید، چالشی است که همگی ما با آن سروکار داریم. زمانی که وارد سایت‌های فارسی زبان می‌شویم، مانند این است که به یک مرکز کپی و زیراکس رفته‌ایم و برگه‌هایی که دستگاه کپی بیرون داده است را می‌خوانیم! 90% محتواها طوری هستند که انگار از روی هم دیگر کپی شده‌اند و فقط جمله‌بندی‌شان تغییر کرده است.

اگر هم دست بالا بگیریم، محتواهایی را می‌یابیم که کپی‌برداری از سایت‌های فارسی نیستند اما کپی‌برداری از سایت‌های انگلیسی محسوب می‌شوند؛ نوشتن از روی سایت‌های انگلیسی و ترجمه آن‌ها به فارسی هم توعی کپی‌برداری است. کار درستی نیست که ما به‌عنوان یک نویسنده محتوا یک مقاله انگلیسی را بیابیم و آن را ترجمه کنیم. این کار را کم‌وبیش گوگل ترنسلیت هم می‌تواند انجام دهد.

راه‌حل چیست؟ این روش‌های قدیمی پیدا کردن منبع را دور بریزید و در این مطلب با ما همراه باشید. می‌خواهیم چند روش پیدا کردن منابع تولید محتوا را به شما بگوییم که بسیار حرفه‌ای و جدید هستند و باعث می‌شوند که یک محتوای ناب، جذاب و خلاقانه بنویسید؛ همچنین چندین ابزار حرفه‌ای و کارآمد را نیز به شما معرفی می‌کنیم تا در فرایند تولید محتوا دستتان باز باشد.

5 تا از بهترین روش‌های پیدا کردن منبع برای تولید محتوا

آیا می‌دانید راز نوشتن یک محتوای خوب؛ جدید و جذاب که همه دلشان بخواهد آن را بخوانند چیست؟ استفاده از این 5 منبع چیزی است که محتوای شما را ناب و دست اول می‌کند:

1. از تلفن خود استفاده کنید

همیشه نباید برای پیدا کردن منبع در اینترنت جستجو کنیم. این بار کمی خلاقیت به خرج دهید و با دو سه تا تماس، متن محتوایتان را آماده کنید. مثلاً تصور کنید که می‌خواهید در مورد عمل زیبایی بینی محتوا بنویسید و به مخاطب اطلاعات بدهید.

سعی کنید کمی متفاوت باشید؛ همه با جستجو در اینترنت اطلاعاتشان را پیدا می‌کنند، همین باعث می‌شود که نتیجه همه سایت‌ها تکراری شده است. شما کار متفاوتی کنید تا نتیجه متفاوتی بگیرید.

مثلاً این بار شماره چند مرکز زیبایی را از اینترنت بردارید و با آن‌ها تماس بگیرید. بسیاری از این مراکز مشاوره رایگان و تلفنی می‌دهند و پاسخ بسیاری از سؤالاتی که مخاطبان در مورد عمل بینی دارند را می‌گویند. شما هم به‌عنوان یک متقاضی تماس بگیرید، سؤالاتی بپرسید و اطلاعاتی که به دست می‌آورید را به شکل یک محتوا در بیاورید.

اطلاعات داغ و جدید که از یک متخصص گرفته‌اید، بسیار بهتر از اطلاعاتی است که از اینترنت در می‌آورید و قبل از شما بسیاری از افراد دیگر هم از آن استفاده کرده‌اند.

2. خودتان تجربه کنید

اگر قرار است شما به مخاطب اطلاعاتی بدهید، باید اول خودتان آن اطلاعات را لمس و کاملاً درک کرده باشید. یک روش عالی که باعث می‌شود یک محتوای بی‌نظیر و ناب و دست اول تحویل مخاطب بدهید، این است که خودتان تجربه کنید و تجربه را از دید خودتان بنویسید.

البته این روش برای همه موضوعات ممکن نیست. (قطعاً از شما انتظار نداریم برای نوشتن یک محتوا، همه فعالیت‌ها را تجربه کنید) برای مثال تصور کنید که می‌خواهید محتوایی در مورد یک نرم‌افزار بنویسید.

خودتان آن نرم‌افزار را نصب کنید و با آن کمی کار کنید. البته انتظار نمی‌رود که واقعاً مثل یک متخصص آن را یاد بگیرید. اما سعی کنید حتی در همان حد ابتدایی هم که شده آن را بررسی کنید و تجربه خودتان از محیط نرم‌افزار و نحوه کارکردن با آن را بنویسید.

صددرصد توصیه می‌کنیم که اطلاعات شخصی که در اینترنت پیدا می‌کنید را هم استفاده کنید؛ اما وقتی خودتان هم نرم‌افزار را کمی تجربه کرده باشید و تجربه خودتان را چاشنی محتوایتان کنید، همین موضوع وجه تمایز محتوای شما با دیگران می‌شود؛ به‌علاوه، مخاطب حس می‌کند که واقعاً از زبان خودتان محتوا را نوشته‌اید و به همین خاطر بهتر با شما ارتباط می‌گیرد.

3. انسان‌های دانا و با تجربه را فراموش نکنید

بسیاری از اوقات وقتی به دنبال منابع تولید محتوا می‌گردیم، یک راست به سراغ اینترنت یا کتاب و مقالات می‌رویم. اما چه چیزی بهتر از یک منبع زنده و متخصص؟ متخصصان یک کار، بهترین منبع تولید محتوا برای آن موضوع هستند.

بهترین منبع تولید محتوا، استفاده از تجربیات افراد برجسته در هر رشته ای است.

شاید با این مثال تا بهتر متوجه این موضوع شوید: نویسنده‌ای را به یاد دارم که می‌خواست یک محتوا در مورد نحوه گرم کردن طبع سرد از نظر طب سنتی بنویسد که موضوع تخصصی و سختی به حساب می‌آید؛ زیرا طب سنتی مخصوص ایران است و حتی از سایت‌های خارجی هم نمی‌شود به‌عنوان منبع برای چنین محتوایی استفاده کرد.

پس چاره‌ای باقی نمی‌ماند به‌جز این که از همان سایت‌های ایرانی استفاده کنیم. اما این کار هم که می‌شود کپی‌برداری و در نهایت یک محتوای تکراری و کم ارزش تبدیل مخاطب می‌دهد؛ پس راه‌حل چیست؟

نکته مطلب آن است که نویسنده توانست یک محتوای بی‌نظیر، ناب و بسیار جالب که حتی یک کلمه از آن هم تکراری نبود بنویسد؛ او به سراغ یک متخصص طب سنتی در نزدیکی محل کارشان رفت و از او پرسید که من اگر طبعم سرد باشد چطور باید آن را رو به گرمی ببرم.

او حتی نیازی نداشت برای این کار پولی بپردازد؛ زیرا بسیاری از این پزشکان مشاوره رایگان ارائه می‌دهند و فقط برای خرید دارو پول می‌گیرند. پزشک طب سنتی هم از سیر تا پیاز نحوه گرم کردن طبع سرد را برای او گفت و آن نویسنده این محتوا را از زبان همان پزشک برای مخاطب نوشت.

جالب است بدانید که نتیجه این کار عالی شد؛ تمام مخاطبینی که آن محتوا را خواندند بسیار لذت بردند و آن محتوا به یکی از نتایج برتر صفحه جستجوی گوگل تبدیل شد.

پس شما هم این بار که می‌خواهید محتوایی را بنویسید، برای یک بار هم که شده اینترنت را کنار بگذارید و به سراغ منابع زنده‌ای بروید که در اطرافتان هستند. فقط یادتان نرود که از آن‌ها اجازه بگیرید که صحبت‌هایشان را در قالب محتوا منتشر کنید و یا این که اسم آن‌ها را در محتوایتان ذکر کنید.

با این کار هم آن فرد راضی خواهد بود؛ زیرا تبلیغ غیرمستقیمی برای کار او می‌شود، و هم این که محتوای شما معتبرتر می‌شود. (زیرا مخاطبان به دنبال محتواهایی هستند که از منابع معتبر گرفته شده باشند؛ و چه منبعی معتبرتر از یک پزشک طب سنتی برای نوشتن چنین محتوایی؟

4. از فروم‌ها استفاده کنید

بسیاری از نویسندگان وقتی می‌خواهند محتوایی را بنویسند، صاف می‌روند سراغ وبلاگ‌ها و محتواهای از قبل نوشته شده؛ اما چرا از نظرات کاربران اینترنتی به‌عنوان منبع استفاده نکنید؟ فروم‌ها پلتفرم‌هایی هستند که کاربران در آن‌ها راجع به موضوعات مختلف بحث و گفتگو می‌کنند و نظر می‌دهد.

البته بسیاری از افرادی که در فروم‌ها نظر می‌دهند در آن موضوع خاص متخصص هستند. اگر به زبان انگلیسی تسلط دارید، سایت Quara یکی از همین فروم‌هاست که پاسخ هر سؤالی که داشته باشید را می‌توانید در آن پیدا کنید.

کافی است سؤالتان را به انگلیسی سرچ کنید و کلمه Quara را در انتهای آن بنویسید تا سؤالات مرتبط با آن موضوع و پاسخ‌هایی که دیگران داده‌اند برایتان به نمایش در بیایند. حتی اگر به زبان انگلیسی تسلط ندارید، از گوگل ترنسلیت برای ترجمه پاسخ‌ها استفاده کنید و سپس خودتان با زبان روان آن را بنویسید.

یک فروم ایرانی که می‌توانید پاسخ‌های کاربران در مورد موارد مختلف را در آن پیدا کنید و اکثر ما با آشنا هستیم، نینی سایت است. اگر می‌خواهید در مورد موضوعاتی محتوا بنویسید که آدم‌های معمولی در مورد آن تجربه دارند (از خرید گوشی گرفته تا عمل زیبایی و…) سؤالتان را در نینی سایت جستجو کنید و پاسخ افرادی که در این زمینه تجربه داشته‌اند را بخوانید. سپس همه این اطلاعات را در قالب یک محتوای جامع و کامل به مخاطب ارائه دهید.

5. کنفرانس‌ها و ویدئو ها: یکی از بهترین منابع تولید محتوا

تابه‌حال شده است یک کنفرانس آنلاین در مورد موضوع محتوایتان را تماشا کنید و اطلاعاتی که نیاز دارید را از داخل آن در بیاورید؟ وقتی یک کنفرانس یا یک ویدئوی آنلاین که در آن یک متخصص واقعی در مورد مطلب توضیح می‌دهد را تماشا کنید، خودتان هم بهتر مطلب را درک می‌کنید؛ زیرا زمانی که یک محتوای متنی را می‌خوانید، فقط یکی از حواس پنج‌گانه‌تان یعنی حس بینایی درگیر می‌شود.

اما وقتی یک کنفرانس یا یک ویدئو را تماشا می‌کنید، حس بینایی و شنوایی‌تان در کنار یکدیگر درگیر می‌شوند. دانشمندان معتقد هستند که یک راه برای بهتر درک کردن مطالب این است که تا جایی که می‌شود احساسات پنج‌گانه‌تان را بیشتر درگیر کنید؛ به‌علاوه، حرکت‌های آن سخنران، بالا و پایین رفتن تن صدای او و… همگی باعث می‌شوند که ذهنتان درگیر شود و بهتر مطلب را درک کنید. وقتی خودتان چیزی را بهتر درک کنید، بهتر هم می‌توانید آن را به مخاطب انتقال دهید.

همچنین معمولاً در ویدئوها و کنفرانس‌ها سخنران بیشتر مثال می‌زند و بیشتر موضوع را باز می‌کند. به همین علت است که می‌گوییم گاهی هم کمی تنوع دهید و به‌جای متون و مقالات نوشتاری، از ویدئوها و کنفرانس‌های آنلاین به‌عنوان یک منبع تولید محتوای عالی استفاده کنید.

سخن پایانی: دور مقالات اینترنتی را به‌عنوان منابع تولید محتوا خط بکشیم یا نه؟

در این مطلب روش‌های جدید و جالبی برای تولید محتوا به شما معرفی کردیم که کمتر استفاده می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود که این روش‌ها ناب‌تر باشند و محتوای جدیدتر و خلاقانه‌تری به شما تحویل بدهند.

جالب است بدانید که حتی برای همین مطلب هم از وبلاگ‌ها و مقالات اینترنتی به‌عنوان منبع استفاده نکرده‌ایم. بلکه از منابع زنده استفاده کرده‌ایم و از متخصصان و کارکشته‌های تولید محتوا در مورد روش‌های پیدا کردن بهترین منابع سؤال کرده‌ایم و پاسخ را از جانب ایشان شنیده‌ایم.

اگر در این باره سؤالی دارید یا منابع دیگری را می‌شناسید آن را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید. کارشناسان ما پاسخگوی تمامی سؤالات شما عزیزان هستند؛ همچنین با ارسال این مقاله برای دوستان، همکاران و افرادی که احساس می‌کنید برای آنها مفید خواهد بود، آن‌ها را در یافتن بهترین منابع تولید محتوا یاری کنید.

دیدگاه ها