کارشناس تولید محتوا و وظایف او

کارشناس تولید محتوا و وظایف او

کارشناس محتوا در سال‌های اخیر، به‌عنوان نیرویی حیاتی در تیم مارکتینگ ظاهر شده‌ است که رشد کسب‌وکارها را به‌طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد. محتوانویس با توانایی عجیب خود در مجذوب‌کردن مخاطبان و ساختن روایت‌های جذاب، ماهیت بازاریابی را دوباره تعریف کرده‌ است. همانطور که به جلو پیش می‌رویم، اهمیت حضور کارشناس تولید محتوا در شرکت‌ها بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند؛ زیرا تاثیر آن‌ها در تبلیغات آنلاین و بازاریابی، بیش از تبلیغات تلویزیونی و بازاریابی سنتی مشهود است. در این مقاله از تسمینو، به شرح جزئیات و وظایف کارشناس تولید […]

3 ماه 0 20 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

کارشناس تولید محتوا کیست؟
درآمد محتوانویس
اهمیت محتوانویسی
کار کارشناس تولید محتوا
وظایف کارشناس محتوا
چگونه تولیدکننده محتوا شویم؟
آنچه در مورد کارشناس تولید محتوا آموختیم
مشاهده بیشتر

کارشناس محتوا در سال‌های اخیر، به‌عنوان نیرویی حیاتی در تیم مارکتینگ ظاهر شده‌ است که رشد کسب‌وکارها را به‌طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد. محتوانویس با توانایی عجیب خود در مجذوب‌کردن مخاطبان و ساختن روایت‌های جذاب، ماهیت بازاریابی را دوباره تعریف کرده‌ است. همانطور که به جلو پیش می‌رویم، اهمیت حضور کارشناس تولید محتوا در شرکت‌ها بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند؛ زیرا تاثیر آن‌ها در تبلیغات آنلاین و بازاریابی، بیش از تبلیغات تلویزیونی و بازاریابی سنتی مشهود است.

در این مقاله از تسمینو، به شرح جزئیات و وظایف کارشناس تولید محتوا می‌پردازیم و از اهمیت آن در عصر حاضر صحبت می‌کنیم.

کارشناس تولید محتوا کیست؟

سازندگان محتوا یا محتوا نویس‌ها متن، ویدیو یا پادکست‌های سرگرم‌کننده، آموزشی و تعامل‌برانگیز برای سایت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین تولید می‌کنند. این افراد اطلاعات را جمع‌آوری یا تولید می‌کنند و اغلب در رسانه‌های آنلاین به اشتراک می‌گذارند. محتوانویس‌ها بر مفاهیم سئو محتوا مسلط بوده و متن‌های متناسب با نیاز مخاطب و موتورهای جست‌وجو می‌نویسند.

فرمت‌های محبوب محتوایی عبارتند از:

  • ویدیوها (مانند ویدیوهای YouTube)
  • تصاویر (مانند گرافیک، میم یا عکاسی)
  • محتوای صوتی (مانند پادکست)
  • آثار مکتوب (مانند وبلاگ و متن‌های تبلیغاتی)

Specialists Content برای کانال‌های مختلف انواع محتوای نام برده‌شده را تولید می‌کنند. کارشناس تولید محتوا بسته به پلتفرم و توانایی خود در یک یا چند حوزه مذکور می‌تواند محتوا تولید یا جمع‌آوری کند. یک محتوا نویس خوب مخاطب را جذب و او را به یک مشتری وفادار تبدیل می‌کند.

درآمد محتوانویس

درآمد تولید محتوا معمولا به چهار شکل تعیین می‌شود:

1) کلمه‌ای
2) دستمزد ساعتی
3) تعداد مقالات آماده‌شده
4) درآمد ثابت
در ادامه به تشریح هر یک از این موارد می‌پردازیم. لازم به ذکر است که لیست پیش‌رو برای محاسبه دستمزد کارشناسان محتوای متنی و فارسی مشخص شده است.

محاسبه دستمزد کارشناس محتوا بر اساس تعداد کلمات

شیوه درآمدزایی به‌صورت کلمه‌ای متداول‌تر و پرتقاضاتر از شیوه‌های دیگر است. در این روش که فریلنسرها از آن استفاده می‌کنند، تعداد کلمات مقاله یا متن محاسبه می‌شود. کارشناس محتوا با توجه به توافق صورت‌گرفته با کارفرما مبلغی بین 70 تا 200 تومان به ازای هر کلمه دریافت می‌کند. بنابراین در این روش دستمزد نویسنده محتوا متغیر و وابسته به تعداد کلمات خواهد بود. اگر محتوا نویس توانایی نگارش متن‌های یونیک و غیرکپی را داشته باشد دستمزد او بالاتر رفته و به کلمه‌ای 200 تومان هم می‌رسد. افرادی که دستمزد آن‌ها بالاتر و معادل کلمه‌ای 300 تومان است معمولا محتوای تخصصی یا محتوا به زبان انگلیسی می‌نویسند. نویسنده‌های تازه‌کار بهتر است با دستمزد پایین‌تر کار کنند تا سابقه کار و رزومه خوبی برای خود بسازند.

دستمزد محتوانویس به‌صورت ساعتی

در این روش که کمتر از روش تعداد کلمات متداول است نویسنده با توجه به میزان وقتی که برای محتوا می‌گذارد دستمزد خود را به کارفرما ابلاغ می‌کند. این روش نسبت به روش کلمه‌ای منصفانه‌تر است؛ زیرا برخی محتواها ساعات بیشتری می‌طلبند و برخی محتواها زمان کمتری برای نوشتن نیاز دارند. برای تعیین دستمزد ساعتی خودتان می‌توانید با توجه به حقوق ثابت یک کارمند با تخصص و سابقه کاری مشابه با شما، هزینه هر ساعت تولید محتوا را محاسبه کنید.

درآمد براساس تعداد مقالات آماده‌شده

در این شیوه محاسبه درآمد تولید محتوا دیگر تعداد کلمات ملاک نیست؛ بلکه مقالات آماده‌شده معیار محاسبه دستمزد خواهد بود. در این شرایط، باید نرخ هر مقاله با تعداد کلمات مشخصی را تعیین کنید؛ به‌طورمثال، هر مقاله 1000 کلمه‌ای بین 70 تا 200 هزار تومان قیمت دارد. در جلسه مذاکره با کارفرما، حتما باید این نرخ را ابلاغ و توافق کنید.

حقوق ثابت کارشناس تولید محتوا

در این شیوه Content Specialist در یک شرکت یا آژانس دیجیتال مارکتینگ استخدام شده و حقوقی بین 6 الی 12 میلیون (در سال 1402) دریافت می‌کند. شهر، شرکت، میزان تخصص و سابقه کار نویسنده روی تعیین دقیق حقوق او تاثیر مستقیمی دارند. به‌طورمثال حقوق یک کارشناس محتوا با سه سال سابقه کار بیش از 8 میلیون است. اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید و بیش از دو سال سابقه کار داشته باشید درآمد شما در ماه بیش از 15 میلیون خواهد بود.

کارشناس محتوا، یکی از حیاتی‌ترین اعضای تیم مارکتینگ است.

اهمیت محتوانویسی

ایجاد محتوای ارزشمند به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مشتریان را جذب و وفاداری به برند را ایجاد کنند. نوشتن محتوا همچنین به بهبود رتبه‌ صفحات در موتورهای جست‌وجو، افزایش ترافیک وب‌سایت و فروش کمک می‌کند. در ادامه اهمیت محتوانویسی را تشریح خواهیم کرد.

مخاطبان بیشتر به شما اعتماد می‌کنند

وقتی محتوایی را در مورد موضوعی می‌نویسید که نسبت به آن دانش و تخصص کافی دارید خود را به‌عنوان یک متخصص در این زمینه مطرح می‌کنید؛ به‌خصوص اگر محتوا مفید یا ابلاغ‌کننده مسیرهای جدید باشد، مخاطبان بر اساس اطلاعات صحیحی که به اشتراک گذاشته‌اید تمایل دارند به شما اعتماد کنند.

محتوا همیشگی است

خوبی محتوا این است که در طول زمان از بین نرفته و در پلتفرم باقی می‌ماند. فرقی نمی‌کند در سایت محتوا را منتشر کنید یا در شبکه‌های اجتماعی؛ در هر صورت محتوا ماندگار است و این موضوع ارزش کار و تخصص شما را بالاتر می‌برد.

به سئو سایت کمک می‌کند

اگر سایتتان بدون محتوا باشد قطعا هیچ رتبه‌ای از گوگل دریافت نمی‌کند. بیل گیتس می‌گوید: «محتوا پادشاه است.» همیشه به یاد داشته باشید که پادشاه سایتتان محتوا خواهد بود که بدون آن داشتن یک وب‌سایت کاملا بی‌معنی است.

منجر به جذب مخاطبان جدید می‌شود

افرادی که در اینترنت به‌دنبال سوالات و پاسخ چالش‌هایشان هستند، اطلاعات کامل و مفید می‌خواهند. حال تصور کنید در هر ماه هزاران و شاید میلیون‌ها افراد را به‌واسطه محتوای غنی سایتتان جذب خواهید کرد. در نهایت با طراحی قیف فروش به‌صورت اصولی می‌توانید آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید.

مکمل بازاریابی درونگرا است

بازاریابی درونگرا با استفاده از خلق محتوای مفید و کاربردی تلاش دارد مخاطبان را به سمت یک برند جذب کند. محتوا اصلی‌ترین نقش را در Inbound Marketing ایفا می‌کند و شاه‌کلید موفقیت در کمپین‌های بازاریابی، متن‌های خلاقانه و جذاب هستند.

جایگاه برندتان را تثبیت می‌کند

ایجاد آگاهی از برند و به شهرت‌رساندن یک کسب‌وکار نیاز به زمان دارد. برای مطلع‌کردن مخاطبان از حضورتان در فضای آنلاین باید توسط مطالب جذاب و مفید اقدام کنید. اگر اطلاعات تاثیرگذار باشند تعداد مراجعه افراد به سایتتان بیشتر شده و در نهایت آگاهی از برند اتفاق می‌افتد.

سهم بازار را افزایش می‌دهد

سهم بازار به درآمد شما اشاره دارد. توسط محتوای کاربردی سهم بازار را به نفع خودتان بیشتر می‌کنید و فروشتان را افزایش می‌دهید. تنها راز این موضوع آگاهی‌رسانی است؛ به‌طوری‌که مخاطبان احساس کنند شما دغدغه آن‌ها را فهمیده‌اید و تلاش دارید مشکلاتشان را برطرف کنید.

 

 مهارت های کارشناس محتوا

مهارت های کارشناس تولید محتوا به او کمک می‌کنند در میان همکاران خود برجسته باشد و بتواند بهترین محتوا را ارائه دهد. در ادامه به مهارت‌هایی که یک کارشناس تولید محتوا باید داشته باشد اشاره می‌کنیم.

پژوهش‌محوربودن

تولیدکنندگان محتوا برای نوشتن بهترین متن‌ها تحقیقات گسترده‌ای در موضوعات مختلف انجام می‌دهند. از طرف دیگر، پیداکردن منابع به‌روز و معتبر در مسیر تولید محتوا به فرد کمک زیادی می‌کند.

خلاقیت

خلق‌کردن بخش اصلی شغل Content Specialists است. به‌طورمثال، برای نوشتن 2000 کلمه نیاز به خلاقانه فکرکردن و تحقیقات کافی دارید که تنها با دو ویژگی پژوهش‌محوربودن و خلاقیت ممکن خواهد شد.

مدیریت زمان و وظایف

این دو ویژگی زمانی که فریلنسر هستید بسیار مهم‌تر می‌شوند. برای تحویل به‌موقع پروژه‌ها نیاز به مدیریت زمان و وظایف است؛ به گونه‌ای که بتوان در مدت مشخصی تمام وظایف را انجام داد.

کار تیمی

اگر در یک شرکت یا آژانس دیجیتال مارکتینگ مشغول به‌کار شوید باید با اعضای سایر تیم‌ها برای نوشتن بهترین محتوا همکاری داشته باشید. به‌طور‌مثال گاهی نیاز است با تیم گرافیک همکاری کنید تا تصاویر هم‌راستا با متن‌های نوشته‌شده باشند.

آشنایی با سئو محتوا

تمام تلاش کسب‌وکارها دیده‌شدن است. این دیده‌شدن توسط موتورهای جست‌وجو یا الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد. برای آنکه محتوای شما در این پلتفرم‌ها رتبه بگیرند و دیده شوند باید با سئو محتوا آشنایی داشته باشید. سئو محتوا یک دانش پایه و بسیار ساده است که با کمی جست‌وجو در اینترنت آن را یاد خواهید گرفت.

ساده‌نویسی

کارشناس تولید محتوا باید از کلمات ساده استفاده کرده و لحن مناسبی را در نوشته‌هایش به‌کار بگیرد. در بسیاری از حوزه‌ها نیاز به استفاده از کلمات ساده است تا مخاطب به‌سرعت موضوع را متوجه و جذب نوشته شود. اگر از افعال یا گرامرهای زبانی پیچیده استفاده کنید قطعا جذابیت محتوا کم شده و مخاطبان خود را از دست می‌دهید.

ویراستاری

در ابتدای مسیر کاری‌تان باید هر محتوا را حداقل یکبار بازبینی یا Review کنید. این کار به کاهش خطاهای دستور زبانی و املایی کمک می‌کند. محتوای شما باید بدون هرگونه ایرادی باشد تا اعتماد مخاطب از دست نرود. بنابراین تسلط به دستور زبان و شیوه صحیح املای کلمات برای کارشناس محتوا بسیار مهم است. به‌علاوه که با گذشت زمان و افزایش دانش و تجربه برخی اوقات باید ویرایش متن دیگران را نیز انجام دهید.

آشنایی با زبان انگلیسی و ترجمه

بیشتر محتواها از منابع انگلیسی زبان ترجمه می‌شوند؛ بنابراین بسیار مهم است که به ترجمه صحیح مسلط و با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید. این یکی از مهارت‌های واجب برای هر تولیدکننده محتوا است که در بسیاری از آگهی‌های شغلی ذکر می‌شود.

آشنایی با ورد یا داکس

ماکروسافت ورد و گوگل داکس دو ابزار ضروری برای نوشتن هستند. استفاده از هر دو بسیار ساده است و با چند روز الی چند هفته آموزش یا به‌کارگیری به‌سرعت به آن‌ها مسلط می‌شوید. لازم نیست در ابتدای کار همه قابلیت‌های آن‌ها را کشف کنید؛ بلکه فقط روی امکاناتی که موردنیازتان هستند یا در آینده‌ای نزدیک مجبور به استفاده از آن‌ها می‌شوید تمرکز کنید.

توانایی ادیت عکس

در برخی از شرکت‌ها وظیفه پیداکردن عکس و درج آن در سایت به عهده تولیدکننده محتوا است؛ بنابراین باید با یکی از ابزارهای ویرایش عکس مانند فتوشاپ آشنایی داشته باشید. جای نگرانی نیست؛ چرا که تنها نیاز به تغییر سایز و کاهش حجم تصویر است و تسلط همه جانبه به این نرم‌افزار در شغل تولید محتوای متنی هیچ‌وقت به کارتان نخواهد آمد.

آشنایی با سیستم مدیریت محتوا

پس از نوشتن متن، برای درج آن در سایت باید از یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده کنید. آشنایی با وردپرس بسیار ساده است و زمان کمی از شما می‌گیرد؛ تنها کافیست با نحوه درج متن، تصویر، انتخاب عکس شاخص و متن جایگزین تصاویر در این سیستم آشنا باشید.

آشنایی با هوش مصنوعی

امروزه هوش‌های مصنوعی نظیر ChatGPT بسیار سروصدا کرده‌اند که دلیل آن هم واضح است؛ این ابزار سرعت نوشتن و تولید محتوا را بیشتر کرده و توانایی نگارش افراد را افزایش داده است. بنابراین اگر با چت جی پی تی آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌دهیم همین امروز یک اکانت در سایت آن ساخته و شروع به کارکردن کنید. ارتباط با این هوش مصنوعی بسیار ساده است؛ کافیست همان چیزی که می‌خواهید را برای او بنویسید و نتایج را دریافت کنید. در اینجا مایلیم این نکته را خاطرنشان کنیم که دستورات دقیق و تشریحی به ChatGPT، نتایج بهتری را رقم می‌زنند؛ پس سعی کنید هر آن چیزی که می‌خواهید را برای آن بنویسید و جزئیات را عنوان کنید.

داستان‌سرایی

این مهارت را انتهای لیست آورده‌ایم؛ زیرا داشتن آن اختیاری است و البته مزیت رقابتی محسوب می‌شود. داستان سرایی در بازاریابی  می‌تواند مخاطبان بیشتری نسبت به متن‌های ساده جذب کند. مخاطبان بیشتر برای کسب‌وکارها به معنای افزایش سرنخ‌ها و فروش بیشتر خواهد بود. بنابراین اگر بیش از یک سال از شروع کارتان می‌گذرد، پیشنهاد می‌دهیم حتما به سراغ یادگیری داستان‌سرایی بروید و بدین ترتیب درآمدتان را بیشتر کنید.

دو تا از اساسی‌ترین مهارت‌هایی که برای کارشناس محتوای حرفه‌ای شدن به آن نیاز دارید، خلاقیت و پژوهش‌محور بودن است.

کار کارشناس تولید محتوا

کار کارشناس تولید محتوا شامل نوشتن و ایجاد آگاهی می‌شود. یک نویسنده باید برای پست‌های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی، خبرنامه‌های ایمیلی و هر چیزی که به نوشتن محتوا برای پلتفرم‌های دیجیتال مربوط است اطلاعات را جمع‌آوری کرده و یک خروجی قابل‌قبول ارائه دهد. نویسندگان محتوا اغلب بخشی از تیم بازاریابی دیجیتال هستند که با طراحان، ویراستاران و بازاریابان برای ایجاد اطلاعات ارزشمند همکاری می‌کنند. در ادامه کار یک محتوانویس را تشریح خواهیم کرد.

تحقیق

اولین مرحله در کار وبلاگ نویسی تحقیق است. یک محتوانویس برای نوشتن باید به‌خوبی تحقیق کند و اطلاعات را کنار همدیگر بچیند؛ چراکه متن‌های با کیفیت براساس ساعت‌ها تحقیق نوشته می‌شوند.

نوشتن

همانطور که پیش‌تر عنوان کردیم، کارشناس محتوا باید پس از تحقیق و استخراج اطلاعات درست، شروع به نوشتن کند؛ در این مرحله ممکن است اطلاعات بدست‌آمده را با دانش خود ترکیب کرده تا بهترین متن را بنویسد. بهترین متن نیز محتوایی است که مخاطب را از مشکلات آگاه کرده و راه‌حل‌های ممکن را پیش‌روی او می‌گذارد.

سئو

هنگام نوشتن، باید حواس تولیدکننده محتوا به سئو باشد؛ زیرا در نهایت هدف کارفرما ایجاد آگاهی از برند، جذب مخاطب و افزایش فروش است که این اهداف تنها توسط محتوای سئوشده محقق می‌شوند.

ویرایش

پس از طی‌کردن تمام این مراحل، نوبت به ویرایش متن می‌رسد. در بسیاری از مواقع به‌دلیل سرعت بالای تایپ ممکن است نویسنده مرتکب برخی خطاهای املایی یا حتی خطاهای دستوری شود. بنابراین کارشناس محتوا باید محتوای نوشته‌شده خود را یک‌بار بازبینی و تمام ایرادات آن را برطرف کند.

همکاری

در نهایت، همکاری با سایر افراد گروه دیجیتال مارکتینگ آخرین کاری است که نویسنده محتوا باید انجام دهد. کارشناس تولید محتوا یکی از اعضای حاضر در تیم بازاریابی دیجیتال است که با کمک طراحان می‌توانند کمپین‌های تبلیغاتی را اجرا و به ثمر برسانند.

وظایف کارشناس محتوا

اولین وظیفه کارشناس محتوا نگارش متن‌های دقیق و غیرکپی است. کپی‌بودن متن به رتبه صفحه در گوگل آسیب می‌زند و در نهایت رتبه سایت نیز کاهش می‌یابد. به‌علاوه، کارشناس تولید محتوا وظیفه نوشتن محتوای سئوشده را به‌عهده دارد تا گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو به‌سرعت متوجه صفحه شده و به آن رتبه بدهند. در ادامه به وظایف کارشناس محتوای متنی اشاره می‌کنیم.

  • نگارش و تهیه محتوای متناسب با ارزش‌ها و محصولات برند برای انتشار در بلاگ یا شبکه‌های اجتماعی (یا هردو)
  • انتشار محتوا مطابق با تقویم محتوایی
  • ساختاربندی صحیح محتوا برای ایجاد آگاهی از موضوع و ساده‌سازی متن
  • جست‌وجو درباره محتواهای به‌روز و جدید از منابع معتبر
  • ویرایش محتوا پیش از انتشار آن‌ها و اطمینان از صحیح‌بودن جملات و علائم نگارشی

با توجه به نوع همکاری‌تان با برندها (فریلنسری یا کارمندی) و همچنین کسب‌وکاری که برای آن کار می‌کنید برخی از این وظایف بیشتر یا کمتر هستند؛ به‌طورمثال، اگر برای یک آژانس دیجیتال مارکتینگ کار کنید ممکن است تولید محتوای پروژه‌های آن به شما سپرده شود که در این صورت تنها وظیفه یافتن عناوین، ترجمه محتوا و ویرایش آن‌ها را خواهید داشت.

اگر تیم سئو مجموعه کلمات کلیدی را در اختیارتان قرار دهد، دیگر نیازی به یافتن عناوین ندارید؛ بلکه با توجه به موضوعاتی که در اختیارتان قرار گرفته باید محتوای مناسب را پیدا و ترجمه کنید. در برخی از مجموعه‌ها که خود محصولی ندارند و پروژه کسب‌وکارهای دیگر را مدیریت می‌کنند شما به‌جای نگارش برای خدمات شرکتی که در آن کار می‌کنید، باید مسئول نوشتن محتوای پروژه‌های دیگران باشید.

اما مسئولیت ویرایش متون پیش از انتشار آن‌ها وظیفه‌ای است که با هر شیوه همکاری باید آن را انجام دهید.

چگونه تولیدکننده محتوا شویم؟

وبلاگ‌نویسی و تولید محتوا نیاز به مهارت‌های نوشتاری قوی، خلاقیت و ویرایش دقیق متون دارند. این افراد با گردآوری یا نوشتن محتوای غیرکپی متن‌های خلاقانه می‌نویسند؛ به‌طوری‌که اطلاعات کافی به مخاطب رسانده و او را ترغیب به تعامل کنند. در ادامه به مواردی که در مسیر محتوانویس‌شدن باید به آن‌ها توجه کنید خواهیم پرداخت.

به خودتان زمان بدهید

ساختن چیزی بدون زحمت و زمان ممکن نیست. ویرایش یک ویدیو ساده 60 ثانیه‌ای ممکن است ساعت‌ها طول بکشد؛ ضبط یک قسمت پادکست چند روز زمان می‌برد؛ حتی شاید ماه‌ها طول بکشد تا صدای دلنشینی پیدا کنید که برای مخاطب هدفتان جذاب باشد. نوشتن یک پست برای بلاگ سایتتان ساعت‌ها زمان خواهد برد. بنابراین در ابتدا باید صبوری را تمرین کنید و از صرف زمان‌های زیاد برای تولید محتوا ناامید نشوید.

رویکردتان را مشخص کنید

هر پلتفرم موضوع، قالب‌ و رویکرد خاص خود را نیاز دارد تا اثربخشی محتوا در آن به حداکثر برسد. به‌طور مثال، برای وب‌سایت محتواهای طولانی و بیش از 1000 کلمه اثربخشی بیشتری دارند؛ در حالی‌که محتوای مناسب برای اینستاگرام متن‌های کوتاه است؛ اما در لینکدین باید اطلاعات کافی که عموما طولانی هم هستند را به اشتراک بگذارید. بنابراین ابتدا پلتفرم موردنظر را انتخاب کنید و سپس به سراغ مراحل بعدی بروید. همانطور که برای نویسنده‌شدن تلاش می‌کنید حواستان را به بهترین محتواها برای هر پلتفرم نیز بدهید.

به‌صورت روزانه بنویسید

اگر هدفتان نوشتن برای سایت‌ها باشد باید محتوای طولانی‌تری نسبت به شبکه‌های اجتماعی بنویسید. توانایی تولید محتوای طولانی نیز نیاز به تمرین روزانه دارد تا علاوه بر سرعت‌بخشیدن به تایپ، قادر به نگارش و ویرایش هم باشید. حتی اگر مایلید در پلتفرم‌های اجتماعی فعالیت کنید باز هم باید به نوشتن، لحن محتوا و ذائقه مخاطب هدف مسلط باشید که در این صورت هم نیاز به تمرین مداوم و روزانه خواهید داشت.

شروع به نوشتن محتوای دقیق کنید

پس از گذشت چند ماه بهتر است درباره موضوعاتی که به آن‌ها علاقه دارید تحقیق و شروع به نوشتن کنید. در این مرحله باید فرض را بر این بگذارید که به کارفرما تعهد داشته و ملزم به ارائه محتوای باکیفیت هستید. تمام تلاش خودتان را برای نگارش بهترین محتوا انجام دهید و یادتان نرود که به‌خوبی درباره موضوع و پلتفرم تحقیق کنید.

رزومه‌ خودتان را بسازید

حال که چندین ماه را صرف یادگیری و تمرین کردید نوبت ساخت رزومه رسیده است. تمام محتوایی که نوشته‌اید را در یک شکل و شمایل منظم و چشم‌گیر جمع کرده و رزومه تک صفحه‌ای بسازید. بهتر است تمام نمونه‌ کارهایتان را در یک سایت یا پلتفرم قرار دهید و لینک آن‌ها را در رزومه‌تان بگذارید. رزومه باید ساده اما در عین حال گویا باشد. حتما در رزومه خود عنوان «کارشناس تولید محتوا» را قید کنید تا کارفرما یا مسئول استخدام با یک نگاه متوجه جایگاه درخواستی‌تان شود. بهترین نرم‌افزار برای نوشتن رزومه Word و بهترین فرمت برای ارائه آن PDF است.

گوشه‌چشمی به کارآموزی داشته باشید

اگر با یک دوره یادگیری تولید محتوا را شروع کردید و طبق اصول اولیه پیش رفته باشید ممکن است نیازی به گذراندن کارآموزی نباشد؛ اما چنانچه خودتان این کار را یاد گرفتید حتما باید در یک شرکت یا آژانس دیجیتال مارکتینگ کارآموز شوید. این دوره به شما کمک می‌کند با پروژه‌های واقعی سروکار داشته باشید و همزمان مهارت‌های مدیریت زمان و کار تیمی را یاد بگیرید. کارآموزی معمولا بین یک تا سه ماه طول می‌کشد که بسته به شرکت موردنظر، این زمان متغیر است.

خودتان را به‌روز نگه دارید

یک قاعده در مهارت نوشتن وجود دارد و آن هم این است که همیشه می‌توانید بهتر از قبل بنویسید. سعی کنید از منطقه امنتان خارج شده و خودتان را به چالش بکشید. چالش‌ها فرصت‌های جدیدی برای یادگیری هستند که می‌توانند رشد حرفه‌ای شدنتان را بیشتر کنند. یکی از روش‌های مفید برای به چالش‌کشیدن خود، ارسال رزومه برای شرکت‌های بزرگ است؛ با این کار می‌توانید نقاط ضعف کارتان را متوجه شده و در جهت پرکردن خلاها و مهارت‌هایتان قدم بردارید.

بیشتر کتاب بخوانید

کتاب‌خواندن دایره لغاتتان را گسترده و مهارت نوشتن‌تان را تقویت می‌کند. با خواندن کتاب می‌توانید به انواع سبک‌های نوشتن مسلط شوید و با توجه به پلتفرمی که در آن فعالیت می‌کنید، از بهترین سبک ممکن بهره ببرید. با توجه به اینکه در حوزه دیجیتال مارکتینگ مشغول به‌کار هستید از خواندن کتاب‌هایی که در این زمینه نوشته شده‌اند غافل نشوید.

محتوای دیگران را مطالعه کنید

در سایت‌های معتبر ایرانی بگردید و نویسندگانی که محتوای زیادی نوشته‌اند را دنبال کنید. با خواندن نوشته‌های آن‌ها ذهن خود را پرورش می‌دهید و آن را آماده خلاقیت و تولید می‌کنید. همچنین سایت ویرگول پلتفرم بسیار خوبی برای دنبال‌کردن افراد خوش‌قلم است.

آنچه در مورد کارشناس تولید محتوا آموختیم

در قرن 21 دیگر دوران تبلیغات کسل‌کننده و شیوه‌های سنتی بازاریابی گذشته است. در این دوره اصالت و مرتبط‌بودن محتوای یک برند اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. کارشناس تولید محتوا این تغییر اساسی را درک می‌کند و با ایجاد محتوای جذاب و ارزشمند که با نیاز مخاطبان هدف هم‌سو است، حرکت می‌کند. محتوانویس با قلم شیوا و رسای خود ترافیک وب‌سایت را افزایش داده و فروش بیشتر را رقم می‌زند. کارشناس محتوا با نوشتن پست‌های وبلاگ، متن‌های تعامل‌برانگیر برای شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌ها، نقش به‌سزایی در کمپین‌های بازاریابی ایفا می‌کند. تقاضا برای محتوا نویس در سال 1402 بیش از سال‌های پیشین بوده است؛ زیرا کسب‌وکارهای آنلاین به اهمیت بازاریابی محتوا پی‌برده و سعی در استخدام افراد خلاق و خوش‌ذوق دارند.

حال مایلیم نظر شما را راجع به این شغل بدانیم. آیا کارشناس محتوا هستید؟ در چه زمینه‌ای محتوا می‌کنید و پلتفرم مورد علاقه‌تان چیست؟ تیم تسمینو و سایر مخاطبان از خواندن نظر شما خوشحال می‌شوند.

نگین فاتحی
نگین فاتحی

نزدیک به 3 سال مشغول گشت‌وگذار در دنیای محتوای متنی هستم. از نوشتن و بازی با کلمات لذت برده و انرژی زیادی می‌گیرم. همیشه تلاش می‌کنم بهترین محتوا رو بنویسم تا بتونم چالش‌ها و دغدغه‌های مخاطب رو برطرف کنم. امیدوارم نوشته‌هام رو دوست داشته باشین و واستون مفید باشن.

دیدگاه ها