تقویم محتوا چیست؟ دانلود نمونه تقویم تولید

تقویم محتوا چیست؟ دانلود نمونه تقویم تولید

تقویم محتوایی، سازماندهی استراتژی بازاریابی، افزایش کارایی و صرفه‌جویی در زمان را ساده می‌کند. فرقی نمی‌کند جزئی از یک تیم هستید یا به تنهایی کار می‌کنید؛ برای مدیریت منابع، زمان و هزینه به یک Content Calendar نیاز دارید. اما تقویم محتوایی چیست و چگونه تهیه می‌شود؟ مزایای تقویم شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ چیست؟ ویژگی‌های نمونه موفق تقویم محتوا چیست؟ اگر به دنبال یک برنامه‌ریزی هدفمند برای تولید محتوای سایت‌تان هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید. تقویم محتوا چیست؟ تقویم محتوایی (Content calendar) که به آن تقویم سردبیری یا […]

5 روز 1 14 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

تقویم محتوا چیست؟
مزایای داشتن تقویم تولید محتوا چیست؟
اجزای تقویم محتوا چیست؟
نحوه ایجاد تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی
ابزارهای حرفه‌ای ایجاد تقویم محتوا
برخی نکات مهم ایجاد تقویم محتوایی
تقویم تولید محتوا، ابزاری کاربردی
مشاهده بیشتر

تقویم محتوایی، سازماندهی استراتژی بازاریابی، افزایش کارایی و صرفه‌جویی در زمان را ساده می‌کند. فرقی نمی‌کند جزئی از یک تیم هستید یا به تنهایی کار می‌کنید؛ برای مدیریت منابع، زمان و هزینه به یک Content Calendar نیاز دارید. اما تقویم محتوایی چیست و چگونه تهیه می‌شود؟ مزایای تقویم شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ چیست؟ ویژگی‌های نمونه موفق تقویم محتوا چیست؟ اگر به دنبال یک برنامه‌ریزی هدفمند برای تولید محتوای سایت‌تان هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوایی (Content calendar) که به آن تقویم سردبیری یا تحریریه (Editorial calendar) نیز گفته می‌شود، یک برنامه زمان‌بندی مکتوب و مدون درباره زمان و مکان انتشار محتوا‌های مورد نیاز شما در آینده است. تقویم تولید محتوا معمولاً شامل محتوا‌ها و موضوعاتی که در آینده باید تهیه شوند، وضعیت محتوا‌ها، برنامه‌ریزی‌های فرآیند‌های تبلیغاتی و به‌روزرسانی‌های محتوای موجود است.

این تقویم بسته به صلاح‌دید مدیر دیجیتال مارکتینگ، به صورت هفتگی، ماهانه و یا شش ماهه بروز خواهد شد. اطلاعاتی که درون یک تقویم محتوایی درج می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • مقالاتی که در آینده منتشر می‌شوند
  • رویدادهای تبلیغاتی که باید برگزار شوند
  • بروز رسانی محتواهای قدیمی
  • انتشار محتواهای ویدئویی مانند وبینارهای احتمالی توسط هریک از اعضای مجموعه
  • بروز رسانی وضعیت هریک از فعالیت‌های در حال انجام
  • تاریخ‌های مهم برای کسب و کار شما

مزایای داشتن تقوم محتوا

مزایای داشتن تقویم تولید محتوا چیست؟

از  جمله مزایای داشتن تقویم محتوایی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی در زمان

مهم‌ترین مزیت استفاده از تقویم محتوا این است که سازماندهی و برنامه‌ریزی پیش رو در طولانی مدت باعث صرفه‌جویی در وقت و انرژی شما خواهد شد. با استفاده از این سند چشم انداز، می‌توانید زمان باقی مانده را صرف کارهای خلاقانه‌تری برای پیاده‌سازی و بهبود استراتژی بازاریابی کنید.

  • کاهش خطاهای احتمالی

تقویم محتوایی که همواره در حال بروزرسانی است و تمام افراد تیم بازاریابی به آن دسترسی دارند، احتمال خطاهای انسانی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد؛ همچنین اگر محتوای خود را برون‌سپاری می‌کنید، بهتر است هنگام ثبت سفارش تولید محتوا، تقویم محتوایی خود را نیز ارسال کنید تا از آماده شدن به‌موقع مطالب مطمئن شوید. با برنامه‌ریزی از قبل و واضح‌کردن مسئولیت بین اعضای تیم، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که کلیه فرآیندهای گردش کار، هموار پیش می‌روند. به ویژه برای تیم‌های بزرگی که هر یک از بخش‌های مسیر تولید محتوا توسط یک فرد و یا بعضا تیم جداگانه انجام می‌شود.

  • بهبود روابط و همکاری بین افراد

زمانی که تقویم محتوا برای تمام اعضای تیم در دسترس باشد، ارتباط بین بخش‌های مختلف به شکل موثرتری برقرار خواهد شد. با استفاده از این فایل، هریک از افراد می‌دانند که فرآیند تولید یک محتوای خاص در چه مسیری قرار دارد و چه کسی مسئول آن است. در نتیجه دیگر نیازی به پیگیری از طریق نرم‌افزارهایی مانند واتساپ یا تلگرام برای ارتباط با شخص مربوطه نیست.

  • جلوگیری از انتشار محتوای نادرست

تولید محتوا به معنای ارائه اطلاعاتی به مخاطب که باید درست و مطابق با واقعیت و کاملا مسئولانه باشد. با استفاده از تقویم محتوایی می‌توانید مانع از انتشار محتوای نادرست شده و شکاف‌های احتمالی مسیر بازاریابی محتوا را پر کنید. با استفاده از اطلاعاتی که این سند در اختیار شما قرار می‌دهد، زودتر از موعد متوجه مشکلات احتمالی شده و آن‌ها را برطرف خواهید کرد.

  • افزایش خلاقیت تیم بازاریابی

زمانی که خیالتان از مسیر پیش رو راحت باشد و بدانید که باید چه مراحلی را پشت سر بگذارید، قطعا زمان بیشتری برای اضافه کردن کمی خلاقیت منحصر به فرد به استراتژی بازاریابی‌تان خواهید داشت.

تقویم محتوایی از اطلاعاتی مانند نوع محتوا، زمان انتشار و ... تشکیل شده است.

اجزای تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوایی اشکال و انواع مختلفی دارد و هر سازمان بنا‌بر ساختار و استراتژی‌های خود، این سند را تنظیم می‌کند. با این حال برخی از مهم‌ترین مواردی که در بسیاری از نمونه‌های تقویم محتوایی وجود دارند، عبارت‌اند از:

  • عنوان مقالات

عنوان محتوا، یکی از مهم‌ترین مواردی است که قبل از شروع فرآیند تولید محتوا باید تعیین شود و سایر اعضای تیم از آن مطلع باشند. این عنوان مشخص می‌کند که آیا به ارزش و شفافیت محتوا برای مخاطب توجه شده است یا نه و همینطور آیا به صورت شفاف موضوع محتوا را نشان می‌دهد یا خیر.

  • نوع محتوا

انواع محتوا شامل محتوای متنی، ویدئویی، پادکست و اینفوگرافیک می‌شود. این که از کدام نوع محتوا استفاده می‌شود، تا حدی به پرسونای مخاطب و رسانه منتخب بستگی دارد. برای هر موضوعی باید تعیین کنید که به چه نوع محتوایی نیاز دارید. برای انتخاب بهترین نوع محتوا، ساده‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید، رقابت‌سنجی است. در رسانه مورد نظرتان به آنچه که رقبا در خصوص همان موضوع انجام داده‌اند، نگاه کنید.

  • موضوع و دسته بندی محتوا

فرقی نمی‌کند تقویم محتوا را برای شبکه‌های اجتماعی تهیه می‌کنید یا وبلاگ! قطعا موضوعات و دسته‌بندی‌های مختلفی وجود دارد که باید همه آن‌ها را پوشش دهید. در این میان برخی از موضوعات برای کسب و کار شما اهمیت بیشتری دارند. بنابراین بهتر است که یک ستون هم به صورت مجزا برای بخش موضوعات و دسته بندی در نظر بگیرید. در این صورت بهتر متوجه نحوه توزیع محتوا در بخش‌های مختلف خواهید شد.

  • مرحله خرید

اگر قیف بازاریابی دارید، برای نظارت بر وضعیت مشتری می‌توانید یک بخش هم برای مرحله خرید در نظر بگیرید. از این ستون معمولا برای تشخیص وضعیت مخاطب بعد از مشاهده محتوا استفاده می‌شود. به عنوان مثال صفحه نهایی است و کاربر باید خرید انجام دهد یا نه.

  • تاریخ ویرایش محتوا

اگر محتوای شما توسط افراد مختلفی تهیه می‌شود، بهتر است که یک ستون برای تعیین زمان ویرایش و بازنگری نهایی محتوا در نظر بگیرید. در این ستون مشخص می‌شود که محتوا چه زمانی و توسط کدام‌یک از اعضای تیم باید بررسی و ویرایش شود.

  • تاریخ انتشار محتوا

فرقی نمی‌کند فریلنسر هستید یا مدیر محتوای یک سازمان. باید فوریت‌های هر محتوا را مشخص کرده و به موقع کار را تحویل دهید.

  • مشخصات تولید کننده محتوا

در این ستون اطلاعات فردی که مسئول خلق محتواست را وارد کنید. در این صورت می‌دانید چه کسی مسئول است و از سردرگمی بی‌مورد جلوگیری خواهدشد.

  • پیگیری پیشرفت فرآیند تولید محتوا

ستونی که وضعیت محتوا را نشان دهد، هم برای فریلنسرها و هم برای شرکت‌ها مهم است. اگر فریلنسر هستید، این ستون خیال کارفرما را از بابت میزان پیشرفت پروژه راحت می‌کند و اگر کارفرما هستید با استفاده از این ستون متوجه خواهید شد تا زمان پایان تولید محتوا چقدر باقی مانده است.

  • رسانه انتشار محتوا

قبل از شروع فرآیند تولید محتوا، باید بدانید که قصد دارید این محتوا را کجا منتشر کنید! بسته به رسانه‌ای که انتخاب می‌کنید، فرمت محتوا هم تغییر خواهد کرد.

  • استراتژی تبلیغاتی

در این بخش مشخص کنید که هدف شما از خلق این محتوا چه بوده است. آیا می‌خواهید از آن به عنوان رپورتاژ آگهی استفاده کنید یا پست مهمان یا یک مقاله آموزشی برای وبلاگ؟ بسته به هدف تبلیغاتی که در نظر دارید یکی را انتخاب کرده و محتوا را بر همان اساس بهینه کنید.

  • ایده‌های جدید برای محتوا

بسیار پیش می‌آید که در حین تولید یک محتوا، موضوعات جذاب و جدیدی برای محتواهای بعدی به ذهنتان برسد. برای اینکه رشته امور از دستتان خارج نشده و از طرفی ایده از ذهنتان پاک نشود، بهتر است که سریعا آن را در این ستون وارد کنید.

  • کمپین‌های تبلیغاتی

این ستون معمولا برای کسب و کارهای بزرگ کاربرد و اهمیت دارد. از طریق این ستون متوجه خواهید شد که چه کمپین تبلیغاتی با چه هدفی پیش رو دارید. به عنوان مثال، هدف آگاهی از برند است یا معرفی یک محصول یا خدمت.

دانلود تقویم محتوا برای سایت

دانلود نمونه تقویم محتوایی بلاگ سایت Backlinko

نحوه ایجاد تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی

تقویم محتوایی--content calendar

تقویم محتوایی برای شبکه‌های اجتماعی در 8 مرحله ایجاد می‌شوند. این مراحل به ترتیب عبارت هستند از:

بررسی وضعیت فعلی شبکه اجتماعی و محتواهای آن

اولین کاری که باید انجام دهید این است که وضعیت فعلی شبکه‌های اجتماعی‌تان را بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت خود را تعیین کنید. برای شروع می‌توانید موارد زیر را چک کنید:

  • حذف اکانت‌های جعلی از میان فالوورها
  • بروزرسانی پروفایل و اطلاعات حساب کاربری
  • تغییر رمز حساب‌های کاربری
  • تعیین اهداف و KPI‌های مختلف بر اساس پلتفرم انتخابی
  • تعیین مخاطب هدف و ویژگی‌های هرکدام
  • تعیین بهترین پست‌ها با نرخ تعامل بالا

انتخاب بهترین شبکه اجتماعی

برای انتخاب بهترین شبکه اجتماعی، باید اول از همه بررسی کنید که مخاطب هدف شما در کدام رسانه حضور دارد. شاید این مسئله در ایران چندان اهمیت نداشته باشد؛ چرا که با توجه به فیلتر بودن بسیاری از شبکه‌های اجتماعی، تقریبا تمامی افراد در رسانه‌هایی مانند اینستاگرام حضور دارند. با این حال این مسئله به این معنی نیست که شما نباید یک حساب کاربری فعال در شبکه‌هایی مانند توییتر و لینکدین داشته باشید.

تعیین داده‌های مورد نیاز برای ایجاد تقویم محتوایی

برای ایجاد تقویم تولید محتوا شبکه‌های اجتماعی باید بررسی کنید که به چه اطلاعاتی از تیم مارکتینگ نیاز دارید. در واقع هرچه که تعداد اعضای تیم بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد، هماهنگی بین بخش‌های مختلف هم پیچیده‌تر خواهد بود. ساده‌ترین اطلاعاتی که باید حتما در این سند وجود داشته باشند عبارت‌اند از:

  • شبکه اجتماعی
  • نوع محتوا
  • تاریخ انتشار
  • مشخصات مسئول هر بخش

در این سند می‌توانید اطلاعات کاملی در خصوص تعداد پست مورد نیاز برای هر شبکه اجتماعی، فاصله زمانی برای انتشار و … را مشخص کنید.

دانلود نمونه تقویم محتوایی سوشال مدیا

ابزارهای حرفه‌ای ایجاد تقویم محتوا

برای آن که بتوانید به بهترین شکل تقویم تولید محتوا خود را ایجاد کنید، استفاده از ابزارهای زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • گوگل شیت: گوگل شیت یا همان اکسل آنلاین گوگل، ساده‌ترین و بهترین ابزار برای آن‌هایی است که نمی‌خواهند درگیر پلتفرم‌های تسک‌گذاری شوند. شما به راحتی می‌توانید تقویم محتوایی خود را در اکسل آنلاین گوگل ایجاد کرده و با افرادی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید.

  • ترلو: ترلو بهترین و بزرگترین پلتفرم ایجاد تسک و تقویم محتوا است که البته اخیرا کمی در خصوص کاربران ایرانی مشکلاتی داشته و گاه و بی‌گاه، دسترسی به آن محدود می‌شود. در ترلو، می‌توانید بوردهای مورد نظر خود را ایجاد کرده و با ساخت تقویم محتوایی، تخصیص تسک‌ها به افراد مختلف را نیز انجام داده و یک مدیریت جامع محتوایی داشته باشید.

ترلو

  • آسانا: محیط کاربری ساده‌ای دارد و به راحتی می‌توانید از آن برای ساخت تقوی محتوایی خود استفاده کنید. در این پلتفرم امکان ایجاد تقویم تولید محتوا و مدیریت آن وجود داشته و شما می‌توانید قالب مورد نظر خود را کاملا شخصی سازه کرده و مطابق با نیازی که دارید تغییرات را روی آن اعمال کنید.

asana

  • ایرتیبل: با محیط کمی پیچیده‌تر نسبت به دیگر پلتفرم‌ها روبرو هستید، اما قالب کان بان آن در سطح بسیار عالی فرموله شده است و امکانات زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد.

airtable

برخی نکات مهم ایجاد تقویم محتوایی

اگر تصمیم به ایجاد یک تقویم محتوا برای وب سایت یا شبکه اجتماعی خود گرفته‌اید، حتما این نکات را در نظر داشته باشید:

  1. به مناسبت‌های مختلف توجه کنید.
  2. به روز رسانی محتواهای قبلی را در تقویم محتوایی خود آورده و از آن‌ها غفلت نکنید.
  3. امکان تغییرات در تقویم تولید محتوا را در‌نظر بگیرید.
  4. ظرفیت‌های تیم و مخاطب را در حین ایجاد تقویم محتوایی لحاظ کنید.

تقویم تولید محتوا، ابزاری کاربردی

تقویم محتوا نوعی سند چشم انداز است که با استفاده از آن می‌توانید از هرگونه بی‌برنامگی و خطا جلوگیری کنید. تقویم محتوایی برای شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ معمولا توسط مدیر بازاریابی تعیین شده و با سایر اعضای تیم، به اشتراک گذاشته می‌شود. در این سند مسئولیت هر فرد به صورت واضح مشخص شده و هماهنگی‌های لازم بین اعضای تیم بدون هرگونه اتلاف وقت، انجام می‌گیرد.

نمونه‌های آماده زیادی برای تقویم تولید محتوا در فضای وب وجود دارد. اما شما می‌توانید به سادگی از اکسل متناسب با آنچه که نیاز دارید، استفاده کنید. فراموش نکنید که هدف ایجاد یک برنامه مشخص و روشن است، پس درگیر ظاهر و ابزارهای مختلف نشوید.

 

در تسمینو بخوانید :

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/15

مرسی تسمینو بابت محتوا خوبت
از نظر من هر بیزنسی باید یک تقویم محتوا داشته باشه تا مسیر راهش مشخص باشه
خسته نباشید واقعا مفید بود