گوگل ترند برای بهبود سئو سایت ؛ آموزش کار با گوگل ترندز

گوگل ترند برای بهبود سئو سایت ؛ آموزش کار با گوگل ترندز

گوگل ترندز یکی از ابزارهای سئو گوگل است که میزان محبوبیت کلمات و تغییرات آن‌ها را در بازه زمانی و منطقه جغرافیایی مشخص، نشان می‌دهد. Google Trend به کاربران نشان می‌دهد که افراد چه چیزی را در یک زمان، مکان یا فصل خاصی جستجو می‌کنند. این اطلاعات به صاحبان کسب و کارها کمک می‌کند تا استراتژی بازاریابی مناسبی را برای هر زمان داشته باشند. بنابراین گوگل ترند یک ابزار سئو ساده نیست و با استفاده از آن می‌توانید از رقبا پیشی گرفته و فرصت‌های مناسبی را برای فروش کالا و […]

2 ماه 0 12 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

گوگل ترندز چه قابلیت‌هایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؟
چطور از گوگل ترندز استفاده کنیم؟
5 کاربرد گوگل ترند برای استفاده در سال 2024
جمع‌بندی
مشاهده بیشتر

گوگل ترندز یکی از ابزارهای سئو گوگل است که میزان محبوبیت کلمات و تغییرات آن‌ها را در بازه زمانی و منطقه جغرافیایی مشخص، نشان می‌دهد. Google Trend به کاربران نشان می‌دهد که افراد چه چیزی را در یک زمان، مکان یا فصل خاصی جستجو می‌کنند. این اطلاعات به صاحبان کسب و کارها کمک می‌کند تا استراتژی بازاریابی مناسبی را برای هر زمان داشته باشند. بنابراین گوگل ترند یک ابزار سئو ساده نیست و با استفاده از آن می‌توانید از رقبا پیشی گرفته و فرصت‌های مناسبی را برای فروش کالا و خدمات پیدا کنید. در این نوشته قصد داریم به آموزش کار با گوگل ترندز پرداخته و شما را با ویژگی‌ها و امکانات مختلف آن آشنا کنیم.

همچنین یاد خواهید گرفت چطور موضوعات ترند و روندهای فصلی را شناسایی کرده و با استفاده از آن‌ها، استراتژی سئو خود را تدوین کنید. پس تا انتها همراه ما باشید.

گوگل ترندز چه قابلیت‌هایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؟

Google Trends یک ابزار رایگان است که نمودار و داده‌های مربوط به میزان ترند و رشد جستجو یک عبارت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این ابزار در سال 2006 معرفی شد و از آن زمان تاکنون به یکی از ابزارهای اصلی متخصصان سئو و تولیدکنندگان محتوا تبدیل شده است.

گوگل ترندز امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • بررسی میزان سرچ کلمات
  • پیدا کردن کلمات کلیدی مشابه
  • پیدا کردن موضوعات مرتبط
  • مقایسه میزان محبوبیت کلمات کلیدی در سال‌های گذشته
  • پیش‌بینی روندهای آینده
  • بررسی میزان رشد برند

نکته مهم: دقت داشته باشید که Google Trends به جای نشان دادن حجم جستجو کلمات، میزان محبوبیت عبارات را بین 0 تا 100 نشان می‌دهد. بنابراین برای دریافت نتایج بهتر، در کنار گوگل ترند از keyword planner هم استفاده کنید.

چطور از گوگل ترندز استفاده کنیم؟

برای استفاده از این ابزار، وارد سایت trends.google.com شده و در نوار جستجو، کلمه مورد نظر را وارد نمایید.

با سرچ کلمه کلیدی مورد نظر در گوگل ترندز، می‌توان متوجه محبوبیت و ترند آن کلمه شد.

در صفحه جدیدی که باز می‌شود، نمودار مربوط به کلمه مورد نظر را مشاهده خواهید کرد. برای مقایسه کلمات با یکدیگر، کافی است بر روی گزینه compare کلیک کرده و کلمه جدید را وارد کنید.

همچنین با استفاده از فیلترهای موجود می‌توانید کشور، بازه زمانی، دسته‌بندی و منبع جستجو را مشخص نمایید. به طور مثال اگر منبع جستجو را بر روی youtube قرار دهید، میزان محبوبیت کلمات را فقط در یوتیوب نشان خواهد داد.

در گوگل ترندز می‌توانیم تاریخ جستجو، دسته بندی موضوعی و کشور مد نظر را برای مشاهده نتیجه محبوبیت یک کلمه انتخاب کنیم.

اگر صفحه را کمی به سمت پایین اسکرول کنید، در بخش Compared breakdown by subregion، میزان محبوبیت کلمات در شهرهای مختلف ایران را به همراه نقشه مشاهده خواهید کرد.

در ابزار گوگل ترند می‌توان میزان محبوبیت کلمه کلیدی در شهرهای مختلف را نیز بررسی کرد.

در بخش Related queries نیز، کلمات کلیدی مشابه نمایش داده می‌شود. این بخش کمک می‌کند تا تحقیقات کلمات کلیدی را به صورت حرفه‌ای انجام دهید.

در سایت گوگل ترند می‌توان کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کرد.

5 کاربرد گوگل ترند برای استفاده در سال 2024

گوگل ترند در ظاهر ابزار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما با کمک آن کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید که از جمله آن‌ها می‌توان به تدوین استراتژی محتوایی و تدوین استراتژی سئو اشاره کرد. در ادامه آموزش گوگل ترندز، بیشتر با کاربردهای این ابزار آشنا خواهیم شد.

1. مقایسه دو کلمه کلیدی با یکدیگر

یکی از مهمترین کاربردهای Google Trends، مقایسه دو یا چند کلمه کلیدی با یکدیگر و نمایش میزان محبوبیت آن‌ها است. با کمک این ابزار می‌توانید دو کلمه را باهم مقایسه کرده و ببینید کدام یک محبوبیت بیشتری دارد.

فرض کنید یک فروشگاه آنلاین فروش لوازم کادویی دارید. احتمالا بارها به این موضوع فکر کرده‌اید که در هر فصل چه محصولی بیشترین فروش را دارد؟ کاربران در هر فصل یا یک منطقه خاص (به طور مثال تهران) به دنبال چه محصولاتی هستند؟

یا تصور کنید به دنبال راه‌اندازی یک کسب و کار جدید هستید و بین فروشگاه لباس زنانه و لباس مردانه تردید دارید. در این مواقع، شاید اولین سوالی که با آن مواجه شوید این باشد که کدام یک تقاضای بیشتری در بازار دارد؟

بهترین راه برای پاسخ به سوالات بالا، استفاده از ابزار گوگل ترند است. برای درک بهتر موضوع، لباس زنانه و مردانه را در این ابزار جستجو کردیم و نتیجه این شد که لباس زنانه میزان جستجو بیشتری در طول یکسال گذشته در ایران داشته است. (در نمودار، لباس زنانه با رنگ قرمز و لباس مردانه با رنگ آبی نمایش داده شده است.)

سایت گوگل ترند امکان مقایسه دو یا چند کلمه کلیدی را با هم می‌دهد.

نکته مهم: کاهش یا افزایش میزان جستجو یک کلمه، با خود آن عبارت سنجیده می‌شود. در مثال بالا، افت نمودار لباس مردانه به معنای کم بودن رقابت در آن یا کم بودن حجم جستجو نیست. بلکه افت نمودار، کم شدن میزان محبوبیت آن را نشان می‌دهد. در حال حاضر، کلمه خرید لباس مردانه جزو عبارت‌های پر جستجو و پررقابت به شمار می‌رود.

2. پیدا کردن موضوعات پرطرفدار

پیدا کردن ایده‌های جدید برای تولید محتوا، کمک می‌کند تا میزان ترافیک ورودی از موتورهای جستجو را به حداکثر برسانید. در گوگل ترند بخشی به نام Trending Now وجود دارد که موضوعات پرطرفدار را نشان می‌دهد. برای دسترسی به این بخش، کافی است به تب Trending Now در مراجعه نمایید. در این صفحه، بعد از انتخاب کشور، موضوعات ترند روز (Daily search trends) و موضوعات ترند لحظه‌ای (Realtime search trends) آن کشور را مشاهده خواهید کرد.

با گوگل ترندز میتوانیم موضوعات پرطرفدار و در حال ترند را پیدا کنیم.

3. شناسایی بهترین زمان برای فروش کالا و خدمات

یکی دیگر از کاربردهای گوگل ترندز، نشان دادن بهترین زمان برای فروش کالا و خدمات خاص است. به طور مثال، اگر در حوزه فروش گل و گیاه فعالیت می‌کنید، احتمالا در مناسبت‌هایی همچون روز مادر و ولنتاین، جستجو خرید گل در گوگل افزایش پیدا می‌کند. بنابراین با جستجو کلمات مربوط به حوزه کاری‌تان می‌توانید این‌چنین زمان‌هایی را شناسایی کنید. با اینکار متوجه خواهید شد که چه زمانی برای برگزاری کمپین تبلیغاتی مناسب است.

برای کسب نتیجه بهتر، توصیه می‌کنیم بازه جستجو را بر روی «2004 – present» بگذارید تا اطلاعات دقیق‌تری در اختیار شما قرار دهد. همچنین بهتر است به چند سال قبل برگردید و اطلاعات آن‌ها را نیز بررسی نمایید.

حتی با کمک این ابزار می‌توانید روندهای سخت را نیز پیش‌بینی نمایید. فرض کنید برای یک شرکت بیمه در حال تولید محتوا هستید. در این شرایط با نگاه کردن به چند سال گذشته می‌توانید زمان‌هایی که میزان تصادفات، طوفان یا آتش سوزی بیشتر بوده را شناسایی کرده و در آن بازه زمانی، کمپین‌های خود را ایجاد نمایید.

همچنین با نگاه کردن به گذشته متوجه خواهید شد که یک موضوع پرطرفدار آیا همیشه تکرار می‌شود یا در یک زمان خاص و به صورت موقت پرطرفدار شده بود.

4. بهبود سئو محلی

Google Trends به کاربران این امکان را می‌دهد تا محبوبیت کلمات کلیدی را در سراسر جهان، در کشور یا منطقه جغرافیایی خاص مشاهده کنند. جستجوهای منطقه‌ای کمک می‌کند تا بدانید مشتریان بالقوه شما در چه منطقه‌ای حضور دارند. به طور مثال، با جستجو کلمه «خرید طلا» متوجه می‌شویم که این کلمه در 12 ماه گذشته در شهرهای کرمانشاه، تهران و همدان بیشترین میزان جستجو را داشته است.

با ابزار google trends می‌توانیم روند جستجو کلمه کلیدی را در هر شهر مشاهده کنیم.

5. بررسی وضعیت رقبا

در این بخش از آموزش کار با گوگل ترند، یکی دیگر از قابلیت‌های این ابزار، یعنی بررسی رقبا را معرفی خواهیم کرد. با مقایسه بصری برند خودتان با برند رقیب، متوجه خواهید شد که در چه وضعیتی قرار دارید. برای مثال، در تصویر زیر دو برند، Netflix و Hulu را مقایسه کرده‌ایم. این داده‌ها نشان می‌دهد که هر دو برند روند یکسانی را داشته‌اند. اما میزان جستجو برند Netflix بیشتر از Hulu بوده است.

ابزار google trends کمک می‌کند تا دو برند را با یکدیگر از لحاظ میزان جستجو مقایسه کنیم.

6. استفاده از گوگل ترند برای بهبود سئو سایت

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای Google trends، بهبود سئو سایت است که در ادامه به بررسی کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

  • تحقیق کلمات کلیدی

زمانی که تحقیق کلمات کلیدی انجام می‌دهید، لازم است میزان محبوبیت و فراوانی چند کلمه کلیدی را باهم مقایسه کنید. به طور مثال، فرض کنید در حال نوشتن مقاله برای سایت هستید و نمی‌دانید کلمه کلیدی «آموزش سئو» بیشترین میزان جستجو را در گوگل دارد یا کلمه کلیدی «آموزش SEO».

از آنجایی که Google Trends آمار کلمه کلیدی را به صورت زنده نمایش می‌دهد، به راحتی و با یک جستجوی ساده می‌توانید میزان فراوانی و محبوبیت این کلمات را باهم مقایسه کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، آموزش سئو، جستجو بیشتری دارد و بهتر است آن را به‌عنوان کلمه کلیدی اصلی انتخاب نمایید.

از طریق گوگل ترندز می‌توان تحقیق کلمات کلیدی صحیحی انجام داد.

بنابراین اگر از قبل، فهرستی از کلمات کلیدی را آماده کرده‌اید، می‌توانید با کمک گوگل ترندز، عملکرد آن را در طول زمان بررسی کنید. در نتیجه متوجه خواهید شد که آیا این کلمات برای استراتژی سئو شما مناسب هستند یا خیر.

  • پیدا کردن موضوعات و کلمات کلیدی مرتبط

یکی دیگر از کاربردهای گوگل ترند در سئو، پیدا کردن کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط است. بعد از جستجو کلمات کلیدی، اگر صفحه را کمی به پایین اسکرول کنید، دو بخش با نام‌های Related topics و Related queries وجود دارد که به ترتیب، موضوعات مرتبط و کلمات کلیدی مشابه را نشان می‌دهند. با تحلیل داده‌های سئو مربوط به موضوعات و کلمات کلیدی مرتبط می‌توانید ایده‌های تولید محتوا پیدا کرده و میزان ترافیک سایت را افزایش دهید.

گوگل ترند برای هر کلمه کلیدی که وارد می‌کنید، 25 موضوع و کلمه مشابه نشان می‌دهد. برای مشاهده این کلمات کافی است در بخش پایین کادر Related querie یا Related topics، بر روی فلش‌های جلوی showing 1-5 of 25 queries کلیک نمایید. همچنین در بالای کادر نیز امکان فیلتر نتایج وجود دارد. اگر گزینه top را انتخاب کنید، کلمات را از بیشترین میزان جستجو به کمترین میزان مرتب می‌کند. اما در صورتی که Rising را انتخاب کنید، کلمات کلیدی که میزان رشد بیشتری دارند را نمایش خواهد داد.

از طریق google trends می‌توان کلمات و موضوعات ترند کیورد مدنظر را پیدا کرد.

  • ایجاد محتوا تایپک کلاستر (Topic Cluster)

بخش‌ موضوعات مرتبط و کلمات کلیدی مشابه، علاوه بر تحقیق کلمات کلیدی، برای ایجاد محتواهای تاپیک کلاستر نیز موثر هستند. در سال‌های گذشته، استراتژی‌های مختلفی برای تولید محتوا وجود داشت که با تغییر الگوریتم‌های گوگل، تقریبا اکثر آن‌ها فراموش شده‌اند. در حال حاضر، محتوا تاپیک کلاستر یکی از بهترین استراتژی‌ها برای تولید محتوا و افزایش ترافیک سایت به شمار می‌رود. در صورتی که این استراتژی را به درستی در سایت پیاده کنید، ساختار لینک‌های داخلی سایت بسیار قوی خواهد بود. در نتیجه، گوگل به راحتی ساختار سایت را درک می‌کند.

  • پیدا کردن ایده تولید محتوا برای یوتیوب

گوگل ترندز علاوه بر نمایش میزان محبوبیت کلمات کلیدی در گوگل، میزان محبوبیت آن‌ها در یوتیوب را نیز نشان می‌دهد. با کمک داده‌های مربوط به یوتیوب، ایده‌های مختلفی را برای تولید محتوا در حوزه کاری خود پیدا خواهید کرد. همچنین با کمک این داده‌ها می‌توان استراتژی مناسبی را برای یوتیوب تدوین کرد.

جمع‌بندی

گوگل ترند یکی از بهترین ابزارها برای پیدا کردن ایده‌های جدید، مقایسه کلمات با یکدیگر و تحقیق کلمات کلیدی به شمار می‌رود. بنابراین اگر به دنبال بهبود سئو سایت هستید، حتما به سراغ این ابزار رفته و از امکانات مختلف آن استفاده کنید. در این نوشته سعی کردیم نکات مهم و کاربردی آموزش کار با گوگل ترندز را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. چنانچه در این رابطه نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید، آن را در بخش نظرات با ما مطرح نمایید.

حامد نوری
حامد نوری

یادگیری موضوعات جدید و اشتراک گذاری آن با دیگران همیشه برام جالب بوده و هست. همین مساله سبب شد تا به حوزه تولید محتوا بیام. در این مسیر سعی می کنم بهترین محتوا را در اختیار مخاطبان قرار بدم؛ البته هنوز در ابتدای راه هستم و این مسیر ادامه دارد.

دیدگاه ها