معرفی بهترین ابزارهای بررسی و آنالیز بک لینک رقبا

معرفی بهترین ابزارهای بررسی و آنالیز بک لینک رقبا

ابزارهای آنالیز بک لینک به صاحبان سایت‌ها و دیجیتال مارکترها کمک می‌کنند تا وضعیت بک لینک‌ها را بررسی کنند. در سال‌های اخیر بسیاری از فاکتورهای گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها دچار تغییر و تحولاتی شده است؛ اما در این میان بک لینک همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و هرچه کیفیت آن بهتر باشد شانس بیشتری برای کسب رتبه‌های بالا گوگل دارید. در این میان با استفاده از ابزارهای بررسی بک لینک می‌توانید کیفیت لینک‌های سایت را مورد ارزیابی قرار داده و تغییرات مورد نیاز را در آن‌ها اعمال نمایید. همچنین […]

1 هفته 0 15 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

مزایای آنالیز بک لینک
ابزارهای آنالیز بک لینک خوب چه ویژگی‌هایی دارند؟
7 ابزار برتر برای بررسی بک لینک سایت
کدام ابزار برای بررسی بک لینک‌ها مناسب است؟
جمع‌بندی
مشاهده بیشتر

ابزارهای آنالیز بک لینک به صاحبان سایت‌ها و دیجیتال مارکترها کمک می‌کنند تا وضعیت بک لینک‌ها را بررسی کنند. در سال‌های اخیر بسیاری از فاکتورهای گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها دچار تغییر و تحولاتی شده است؛ اما در این میان بک لینک همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و هرچه کیفیت آن بهتر باشد شانس بیشتری برای کسب رتبه‌های بالا گوگل دارید. در این میان با استفاده از ابزارهای بررسی بک لینک می‌توانید کیفیت لینک‌های سایت را مورد ارزیابی قرار داده و تغییرات مورد نیاز را در آن‌ها اعمال نمایید. همچنین با کمک این ابزارها می‌توان نسبت به آنالیز بک لینک رقبا نیز اقدام کرد. در ادامه نوشته قصد داریم شما را با بهترین ابزارهای آنالیز لینک‌های سایت آشنا کنیم.

مزایای آنالیز بک لینک

یکی از مهمترین مراحل در استراتژی بک لینک بررسی وضعیت لینک‌های سایت است. برای افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو وقت زیادی را برای تولید محتوا اختصاص می‌دهیم. همچنین در کنار آن پول زیادی برای نویسندگان و ساخت بک لینک صرف می‌شود. در صورتی که انجام این کارها منجر به ایجاد بک لینک‌های باکیفیت برای سایت نشود، همه زحمات به هدر می‌رود؛ علاوه بر آن رتبه سایت نیز ضربه زیادی را متحمل می‌شود.

برای اینکه بدانید تلاش‌های شما تا چه اندازه تاثیر داشته‌است باید به سراغ ابزارهای آنالیز بک لینک بروید. بررسی بک لینک مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شناسایی لینک‌های اسپم: لینک اسپم به لینک‌هایی گفته می‌شود که از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند و به صورت هرزنامه به سایت شما اشاره می‌کنند. این لینک‌ها امکان دارد توسط خودتان یا رقبا ایجاد شده باشد. در صورتی که این لینک‌ها را به موقع شناسایی و رفع نکنید صدمات زیادی را به وجود می‌آورند.
  • آنالیز بک لینک رقبا: با بررسی بک لینک رقبا متوجه می‌شوید که آن‌ها در چه جایگاهی قرار دارند و از چه منابعی برای ساخت بک لینک استفاده کرده‌اند. همچنین در این بررسی سایت‌هایی را پیدا می‌کنید که به رقبا لینک داده‌اند و شما هیچ لینکی از آن‌ها ندارید؛ بنابراین می‌توانید آن‌ها را به استراتژی لینک سازی خود اضافه کنید.
  • مشاهده تعداد لینک‌های سایت: سومین فایده ابزارهای بررسی بک لینک نشان دادن تعداد لینک‌های سایت است. برای مثال اگر به تازگی رپرتاژ آگهی خریداری کرده‌اید، این ابزارها آن را به شما نشان می‌دهند؛ همچنین متوجه می‌شوید که بک لینک ایجاد شده از چه نوعی است؛ فالو، آنفالو یا تبلیغاتی.

ابزارهای آنالیز بک لینک خوب چه ویژگی‌هایی دارند؟

قبل از پرداختن به بحث اصلی یعنی معرفی ابزارهای بررسی بک لینک قصد داریم ویژگی‌های یک ابزار خوب و حرفه‌ای را بررسی کنیم.

  • سادگی: اولین ویژگی‌ مهمی که یک ابزار بررسی بک لینک باید داشته باشد، رابط کاربری ساده و بدون مشکلات فنی است. این مساله برای افراد مبتدی اهمیت زیادی دارد.
  • ارائه اطلاعات صحیح: داده‌هایی که این ابزار در اختیار ما قرار می‌دهد باید قابل اعتماد و به روز باشد؛ چرا که از این داده‌ها برای تصمیم‌گیری و ایجاد استراتژی استفاده می‌کنید.
  • قیمت مناسب: ابزاری که برای بررسی بک لینک‌ها استفاده می‌کنید باید با بودجه کسب و کار و اهداف بازاریابی شما همخوانی داشته باشد.
  • عملکرد و سرعت مناسب: از آنجایی که قرار است با کمک این ابزارها به تجزیه و تحلیل رقبا پرداخته و سایت خود را بررسی کنید، حتما باید سرعت و عملکرد خوبی داشته باشند.
  • Disavow کردن لینک‌ها: برخی از ابزارها به شما این امکان را می‌دهند تا لیست بک لینک‌های بی‌کیفیت را برای گوگل ارسال کنید تا با Disavow کردن آن‌ها جلوی کاهش رتبه را بگیرید.
  • پیشنهاد لینک جدید: ابزارهای لینک‌سازی می‌توانند بک لینک‌های جدید را شناسایی کرده و آن را به شما اطلاع دهند. همچنین این ابزارها قابلیت شناسایی لینک‌های شکسته را نیز دارند.

ابزارهایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد همه این ویژگی‌ها را دارند و بارها و بارها امتحان خود را پس داده‌اند؛ بنابراین با توجه به اهداف بازاریابی و نیازهای خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

7 ابزار برتر برای بررسی بک لینک سایت

ساخت بک لینک برای سایت بدون استفاده از ابزارهای آنالیز بک لینک کار بسیار سخت و دشواری خواهد بود؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم کار کردن با این ابزارها را یاد بگیرید. ابزارهای زیادی برای ردیابی لینک‌ها وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. Semrush؛ برترین ابزار برای آنالیز بک لینک رقبا

سمراش یکی از ابزارهای محبوب و قدرتمند برای تحقیق کلمات کلیدی، بررسی لینک‌های داخلی و خارجی سایت است. این ابزار به سئوکارها و دیجیتال مارکترها کمک می‌کند تا بهترین استراتژی را برای محتوا و لینک‌سازی تدوین کنند. همچنین کاربران با این ابزار می‌توانند استراتژی‌های رقبا را تجزیه و تحلیل کرده و رتبه کلمات در موتورهای جستجو، تعداد بک لینک‌ها و عملکرد هر یک از کلمات کلیدی را رصد کنند.

Semrush بیش از 39 ویژگی منحصر به فرد دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • بررسی و آنالیز لینک‌های سایت: در این ارزیابی متوجه می‌شوید کدام یک از لینک‌ ها در رتبه‌بندی تاثیر گذاشته‌اند و کیفیت هر کدام از لینک‌ها به چه صورت است.
  • ممیزی سایت (Site Audit): با کمک این ابزار می‌توانید مواردی که به رتبه‌بندی سایت صدمه می‌زنند را شناسایی کنید.
  • بررسی سئو داخلی: سمراش محتواهای سایت شما را بررسی کرده و راه‌هایی را برای بهبود آن‌ها پیشنهاد می‌دهد. البته این بخش برای محتواهای انگلیسی کاربرد دارد و برای محتواهای فارسی بررسی دقیقی انجام نمی‌دهد.
  • تجزیه و تحلیل رقبا: Semrush به شما این امکان را می‌دهد تا کلمات کلیدی، رتبه و تعداد بک لینک‌های رقبا را به طور دقیق بررسی کنید. در این بررسی می‌توانید نقاط قوت و ضعف آن‌ها را شناسایی کرده و استراتژی جامعی برای پیشرفت طراحی نمایید.
  • نمایش لینک‌های شکسته: اگر لینک‌های شکسته سایت را در زمان مناسب شناسایی و رفع نکنید صدمات زیادی به دنبال خواهد داشت. سمراش با شناسایی و نشان دادن این لینک‌ها مسیر بهینه‌سازی سایت را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

تعداد ابزارهای سمراش بسیار زیاد است؛ توصیه می‌کنیم حتما در این سایت ثبت نام کرده و از امکانات بی‌نظیر آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که برای دسترسی کامل به همه ابزارهای Semrush باید نسخه پولی آن را خریداری نمایید؛ البته نسخه رایگان نیز دارد ولی امکانات آن محدود است.

2. Ahref

Ahref جزو قوی‌ترین ابزارهای آنالیز بک لینک در جهان است. این ابزار در ابتدا برای بررسی بک لینک طراحی شده بود؛ اما در سال‌های اخیر امکانات مختلفی به آن اضافه شده و در حال حاضر برای بررسی کلمات کلیدی، تحلیل رقبا و بررسی وضعیت سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مهمترین ویژگی‌های Ahrefs می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • Site Explorer: در این بخش از Ahrefs می‌توانید عملکرد کلمات کلیدی خود و رقبا را بررسی کرده و ببینید کدام یک از صفحات بازدید بیشتری را از گوگل داشته‌اند. همچنین امکان مشاهده بک لینک رقبا، رتبه دامنه، تعداد لینک‌های خارجی، تعداد بک لینک‌ها و بررسی ساختار کلی سایت وجود دارد.
  • Site Audit: این بخش از سایت Ahrefs مسائل فنی و سئو داخلی سایت را بررسی و مواردی که باعث کاهش رتبه در موتورهای جستجو می‌شود را نشان می‌دهد.
  • Keywords Explorer: با بررسی کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود می‌توانید هزاران ایده برای تولید محتوا پیدا کنید. همچنین Ahrefs پتانسیل هر یک از کلمات از لحاظ رتبه گرفتن و ترافیک را به شما اطلاع می‌دهد.

در حالت کلی هر ابزاری که برای تجزیه و تحلیل سایت و نظارت لینک‌ها نیاز دارید را Ahrefs فراهم کرده است؛ بنابراین به راحتی می‌توانید کمپین لینک‌ سازی را برگزار کرده و رتبه کلمات کلیدی را افزایش دهید.

3. MOZ؛ قدرتمند در تحلیل بک لینک‌های سایت

Moz یک ابزار بسیار قدرتمند برای تجزیه و تحلیل عمیق بک لینک‌های سایت است. این ابزار فاکتورهای مختلفی از جمله Domain Authority (اعتبار دامنه) و Page Authority (اعتبار صفحه) دارد که به بررسی کیفیت بک لینک های سایت کمک می‌کنند. همچنین با کمک Moz می‌توانید نسبت به آنالیز بک لینک رقبا اقدام کرده و فرصت‌های ارزشمندی را برای افزایش جایگاه خود پیدا کنید.

یکی از ویژگی‌های عالی این ابزار رایگان بودن بخش Link Explorer است. تنها کاری که باید انجام دهید وارد کردن URL مورد نظر و مشاهده اطلاعات دقیق هر یک از لینک‌ها است؛ البته با خرید نسخه Pro امکانات مختلفی در اختیار شما قرار می‌گیرد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • مشاهده مشکلات فنی سایت
  • تجزیه و تحلیل رقبا
  • شناسایی فرصت‌هایی برای کسب رتبه بالا در صفحه نتایج جستجوی گوگل
  • قابلیت ادغام با ابزارهای Google Search Console و Google Analytics

در میان ابزارهای آنالیز بک لینک Moz بیشترین محبوبیت را در میان سئوکاران دارد؛ این ابزار جامعه بزرگی از کاربران و متخصصان دارد که در بخش وبلاگ آموزش‌های حرفه‌ای تولید می‌کنند و در زمینه‌های پررقابت مشغول به فعالیت هستند.

4. Linkminer

LinkMiner یکی از ابزارهای محبوب بررسی بک لینک است و زیر مجموعه Mangools به شمار می‌رود. با کمک این ابزار می‌توانید بک لینک‌های سایت را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنید. همچنین امکان بررسی بک لینک‌های رقبا نیز وجود دارد. تنها کاری که در LinkMiner باید انجام دهید وارد کردن لینک سایت خود یا یکی از رقبا است. بعد از آن اطلاعات کاملی از تعداد بک لینک‌ها و سایر موارد به شما نشان داده می‌شود.

این ابزار هم برای افراد مبتدی و هم برای افراد حرفه‌ای مناسب است؛ به خصوص برای افراد مبتدی که تجربه زیادی در کار کردن با ابزارهای پیشرفته را ندارند.

بهتر است بدانید برای استفاده از LinkMiner باید یکی از پلن‌های پولی آن را خریداری نمایید.

5. Majestic seo

یکی دیگر از ابزارهای بررسی بک لینک Majestic SEO است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا بک لینک‌های یک دامنه خاص را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنید. از مهمترین ویژگی‌های Majestic SEO می‌توان به مقایسه و آنالیز بک لینک رقبا و شناسایی فرصت‌های جدید برای لینک‌سازی اشاره کرد. همچنین این ابزار معیاری به نام Trust Flow دارد که با استفاده از آن کیفیت بک لینک‌های یک سایت را تعیین می‌کند.

در کنار همه این امکانات Majestic SEO به کاربران کمک می‌کند تا تاثیر کمپین‌های لینک بیلدینگ را بررسی کرده و گزارش کاملی از آن به دست آورند؛ بنابراین در صورتی که به دنبال بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو هستید، Majestic seo جزو بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود.

اسکرین شات از پنل ابزار Majestic seo

6. BuzzSumo

BuzzSumo یکی از بهترین ابزارها برای تجزیه و تحلیل محتوا شناخته می‌شود. با کمک این ابزار می‌توانید محتواهایی با بیشترین اشتراک‌گذاری را در حوزه کاری خود شناسایی کرده و با استفاده از آن‌ها لینک‌های قوی و باکیفیت ایجاد کنید. در صورتی که قصد دارید کمپین لینک‌سازی مبتنی بر محتوا ایجاد کنید، BuzzSumo یک ابزار بسیار مفید و کارآمد خواهد بود.

یکی از قابلیت‌های بسیار عالی این پلتفرم امکان ترکیب آن با سایر ابزارهای آنالیز بک لینک مثل سمراش است. این قابلیت کمک می‌کند تا استراتژی‌های لینک‌سازی کارآمد تدوین کنید.

از مهمترین قابلیت‌های BuzzSumo می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پیدا کردن محتواهای محبوب بر اساس میزان اشتراک‌‌گذاری، میزان تعامل و موضوع
  • پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری
  • تحلیل و بررسی و مقایسه کلمات کلیدی با یکدیگر

در حالت کلی می‌توان گفت buzzsumo برای بازاریابان محتوا طراحی شده‌است.

7. OpenLinkProfiler

OpenLinkProfiler بر خلاف ابزارهای بالا، یک ابزار رایگان برای بررسی بک لینک‌های سایت است. این ابزار در تحلیل لینک‌های سایت عملکرد بسیار خوبی دارد و به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌ موثری برای لینک سازی تدوین کنید. از مهمترین ویژگی‌های openlinkprofiler می‌توان به آنالیز بک لینک رقبا و تجزیه و تحلیل سایت اشاره کرد. تنها کاری که باید انجام دهید عضویت در سایت و وارد کردن آدرس سایت مورد نظر در کادر مربوطه است. نتایج را نیز می‌توانید با توجه به نوع لینک (فالو، نوفالو و انکرتکست) فیلتر کنید.

این ابزار برای افرادی مناسب است که به دنبال تجزیه و تحلیل سریع و رایگان بک لینک‌ها هستند.

8. Google Search console

سرچ کنسول یکی از قوی‌ترین ابزارهای سئو به شمار می‌رود که شرکت گوگل به صورت رایگان آن را در اختیار وبمسترها قرار داده است. مدیران سایت‌ها و متخصصان سئو می‌توانند با اتصال سایت به این ابزار، فاکتورهای مهم سایت مثل لینک‌های داخلی و خارجی و میزان ورودی از موتور جستجوی گوگل را آنالیز کنند. برای مشاهده بک لینک‌های سایت در سرچ کنسول کافی است به منو links مراجعه کنید. در قسمت Top Linking sites لیست سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند قابل مشاهده‌است.

سرچ کنسول یک ابزار رایگان برای بررسی لینک های سایت است.

کدام ابزار برای بررسی بک لینک‌ها مناسب است؟

ابزارهایی که در این نوشته معرفی کردیم هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. شما باید با توجه به اهداف و نیازهایی که دارید یک یا ترکیبی از این ابزارها را انتخاب کنید. سایت Backlinko در یک آزمایش ابزارهای Moz, Ahrefs, SemRush و Majestic Seo را بررسی کرده است. در این بررسی moz Pro توانست بیشترین میزان بک لینک را برای یک سایت پیدا کند. برای مثال این ابزار توانست حدود 18 هزار بک لینک را برای سایت backlinko شناسایی کند؛ این در حالی است که ahrefs توانسته بود حدود 15 هزار لینک را تشخیص دهد.

بخش دیگر آزمایش مربوط به سرعت شناسایی بک لینک جدید بود. فرض کنید رپورتاژ آگهی جدیدی خریداری کرده‌اید و قصد دارید بعد از گذشت چند روز نتایج حاصل از آن را بررسی کنید. در صورتی که سرعت شناسایی این لینک‌ها طول بکشد، باید مدت زمان زیادی منتظر بمانید. در این آزمایش سایت Moz pro توانست بعد از گذشت 1 روز بک لینک‌های جدید را شناسایی کند. در رتبه‌های بعدی نیز سایت‌های Majestic seo (2 روز)، Ahrefs (4 روز) و SemRush (18 روز) قرار گرفتند.

در حالت کلی می‌توان گفت هر کدام از ابزارهای آنالیز بک لینک جایگاه مخصوص به خود را دارند و نمی‌توان یکی را بر دیگری ترجیح داد؛ اینکه کدام یک از ابزارها برای شما مناسب است به استراتژی کسب و کارتان بستگی دارد.

جمع‌بندی

ابزارهای آنالیز بک لینک که در این نوشته معرفی کردیم جزو ابزارهای محبوب و پرطرفدار در میان سئوکارها هستند. با کمک این ابزارها می‌توانید نسبت به آنالیز بک لینک رقبا و سایت خود پرداخته و فرصت‌های جدیدی را برای لینک سازی پیدا کنید. برخی از ابزارهای بررسی بک لینک برای ساخت لینک‌های جدید، برخی برای مدیریت و برخی دیگر برای تجزیه و تحلیل بک لینک‌ها مناسب هستند؛ بنابراین اولین قدم مشخص کردن امکاناتی است که از یک ابزار انتظار دارید.

مطمئناً هر کدام از ما تجربه‌ای متفاوت از ابزارهای آنالیز بک لینک داریم. خوشحال می‌شویم تجربیات خود را از کار کردن با این ابزارها با ما به اشتراک بگذارید.

حامد نوری
حامد نوری

یادگیری موضوعات جدید و اشتراک گذاری آن با دیگران همیشه برام جالب بوده و هست. همین مساله سبب شد تا به حوزه تولید محتوا بیام. در این مسیر سعی می کنم بهترین محتوا را در اختیار مخاطبان قرار بدم؛ البته هنوز در ابتدای راه هستم و این مسیر ادامه دارد.

دیدگاه ها