کمپین لینک بیلدینگ چیست؟ + مراحل ایجاد کمپین لینک سازی

کمپین لینک بیلدینگ چیست؟ + مراحل ایجاد کمپین لینک سازی

کمپین لینک سازی (link building campaign) فرایندی هدفمند برای به دست آوردن لینک‌های باکیفیت از سایر سایت‌ها است. هر کمپین بر روی یک هدف کلی متمرکز است تا با جذب لینک‌های بیشتر، رتبه سایت را در موتورهای جستجو افزایش و ترافیک ورودی را بیشتر کند. برای ایجاد کمپین لینک سازی کارهای مختلفی انجام می‌شود که یک سری از آن‌ها برای اجرای موفق کمپین ضروری هستند؛ بنابراین آشنایی و اجرای این اصول، مهم‌ترین مرحله در لینک‌سازی است. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه برنامه‌ریزی و اجرای کمپین لینک […]

2 هفته 0 13 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

چرا ایجاد کمپین لینک سازی مهم است؟
آشنایی با انواع لینک سازی
مراحل ایجاد کمپین لینک بیلدینگ
قدم بعدی در کمپین لینک سازی!
مشاهده بیشتر

کمپین لینک سازی (link building campaign) فرایندی هدفمند برای به دست آوردن لینک‌های باکیفیت از سایر سایت‌ها است. هر کمپین بر روی یک هدف کلی متمرکز است تا با جذب لینک‌های بیشتر، رتبه سایت را در موتورهای جستجو افزایش و ترافیک ورودی را بیشتر کند. برای ایجاد کمپین لینک سازی کارهای مختلفی انجام می‌شود که یک سری از آن‌ها برای اجرای موفق کمپین ضروری هستند؛ بنابراین آشنایی و اجرای این اصول، مهم‌ترین مرحله در لینک‌سازی است. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه برنامه‌ریزی و اجرای کمپین لینک بیلدینگ آشنا کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

چرا ایجاد کمپین لینک سازی مهم است؟

گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها فاکتورهای مختلفی را در نظر می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تعداد بک‌لینک‌ها‌ است. لینک‌ها به گوگل کمک می‌کنند تا بداند هر صفحه چقدر اعتبار دارد؛ بنابراین در نزد گوگل صفحه‌ای که لینک‌های معتبر دریافت کرده، پراهمیت‌تر و مهم‌تر از دیگر صفحات است. دقت داشته باشید که در گذشته فقط تعداد لینک‌ها برای گوگل مهم بود؛ اما امروزه گوگل به جای تمرکز بر تعداد لینک‌های سایت به کیفیت آن‌ها توجه می‌کند تا مطمئن شود محتوای ارزشمند را به کاربران نشان می‌دهد.

تا اینجا متوجه شدیم که لینک سازی نقش بسیار مهمی در افزایش رتبه سایت دارد؛ اما چطور می‌توان تعداد لینک‌ها را افزایش داد؟ اینجاست که کمپین لینک سازی به شما کمک می‌کند تا به صورت هدفمند و اصولی تعداد لینک‌های سایت را افزایش دهید؛ آن هم لینک‌های باکیفیت. اگر برای لینک سازی خارجی هدف خاصی نداشته باشید شانس دریافت بک‌ لینک‌ باکیفیت را از دست خواهید داد.

کمپین لینک سازی یک فرایند دائمی است و همواره باید بر روی آن کار کنید. همچنین در کنار آن باید فعالیت‌های دیگر سایت مثل تولید محتوا، ارائه خدمات حرفه‌ای به مشتریان و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را هم انجام دهید.

آشنایی با انواع لینک سازی

لینک‌هایی که برای سایت ایجاد می‌شوند دو نوع هستند:

لینک‌های طبیعی (organic Links)

لینک‌هایی هستند که افراد با میل خود و بدون تلاش از طرف شما در سایت خود قرار می‌دهند. فرض کنید شما در محتوای خود تحقیقی را انجام داده‌اید و سایر سایت‌ها نیز به محتوای شما لینک داده‌اند؛ بدون اینکه از آن‌ها درخواستی کرده باشید. به این نوع لینک‌ها، لینک‌های طبیعی می‌گویند. گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز ارزش زیادی برای این نوع لینک‌ها قائل هستند. بررسی لینک‌های طبیعی کمک می‌کند تا بدانید مردم به چه نوع محتواهایی علاقه دارند؛ با انتشار این دست از محتواها می‌توانید لینک‌های طبیعی زیادی به دست آورید.

لینک‌های دستی (Manual Links)

لینک‌هایی دستی به لینک‌هایی گفته می‌شود که خودتان نسبت به ایجاد آن‌ها اقدام کرده‌اید؛ یا با پرداخت هزینه یا به صورت رایگان. برای ساخت لینک‌های دستی روش‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نوشتن پست مهمان و رپورتاژ آگهی اشاره کرد.

در ایجاد کمپین لینک سازی اگر هدفتان ایجاد لینک‌های دستی است، باید این کار را به صورت طبیعی انجام دهید. الگوریتم‌های گوگل بسیار پیچیده هستند و خیلی راحت فرق بین لینک سازی طبیعی و غیر طبیعی را متوجه می‌شوند. منظور از لینک سازی طبیعی این است که سایت شما با سایت ارجاع‌دهنده لینک ارتباط موضوعی داشته باشد، لینک در محل مناسبی قرار بگیرد، از انکرتکست درست استفاده کنید و فالو و نوفالو بودن لینک را در نظر بگیرید؛ همچنین نباید به یک باره تعداد زیادی لینک ایجاد کنید.

مراحل ایجاد کمپین لینک بیلدینگ

استراتژی لینک سازی از یک سری مراحل تشکیل شده است که برای داشتن کمپین موفق باید قدم به قدم اجرا شوند.

1. بررسی وضعیت فعلی سایت

به‌عنوان یک متخصص سئو مهم‌ترین کاری که قبل از اجرای کمپین سازی باید انجام دهید، آنالیز و تعیین وضعیت فعلی سایت است. برای انجام این کار:

  • بررسی کنید در حال حاضر چند بک‌لینک دارید.
  • کدام سایت‌ها به شما لینک داده‌اند.
  • کیفیت و قدرت دامنه‌هایی که به شما لینک داده‌اند چقدر است.
  • جایگاه کلمات کلیدی سایت در موتورهای جستجو به چه شکل است.
  • کدام سبک از محتواها لینک بیشتری دریافت کرده‌اند.

بعد از انجام کارهای بالا، مقایسه‌ای بین لینک‌های فعلی و لینک‌های رقبا داشته باشید. در این بررسی ببینید کدام یک از سایت‌ها به رقبا لینک داده‌اند اما شما هیچ لینکی از آن‌ها ندارید. همچنین ببینید رقبا در کدام محتواها و دسته‌بندی‌ها بیشترین لینک را دریافت کرده‌اند.

از آنجایی که بررسی این موارد به صورت دستی کار بسیار سختی است، توصیه می‌کنیم از ابزارهای سئو مثل Google search console، MOZ یا Ahrefs استفاده کنید.

اگر هیچ اطلاعاتی از وضعیت فعلی سایت ثبت نکنید، پیشرفت‌هایی که در آینده اتفاق می‌افتد را متوجه نمی‌شوید؛ چرا که مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا نتایج لینک سازی قابل مشاهده باشد.

2. تعیین اهداف کمپین لینک سازی

قدم بعدی در ساخت کمپین لینک بیلدینگ تعیین اهداف است. باید مشخص کنید چه هدفی از لینک سازی دارید و به چه چیزی می‌خواهید برسید؟ آیا می‌خواهید رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب کرده و ترافیک بیشتری جذب کنید یا هدفتان برندسازی است؟ تعیین اهداف کمک می‌کند تا دید کلی نسبت به کارهایی که باید انجام دهید پیدا کنید.

اهداف کمپین باید با اهداف کلی شرکت متناسب باشند و در پیشرفت آن تاثیری بگذارند. همچنین اهداف باید واقع‌بینانه و با تمرکز بر روی دستاوردهای بلندمدت تعیین شوند؛ نه موفقیت یک شبه و سریع!

مهم‌ترین سوالی که در تعیین هدف کمپین لینک سازی برای افراد پیش می‌آید این است که چه مدت طول می‌کشد تا رتبه سایت در موتورهای جستجو افزایش پیدا کند؟

مدت زمان تاثیر لینک سازی بر روی رتبه و افزایش ترافیک وبسایت به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • رقابت در حوزه کاری شما تا چه اندازه است.
  • کلمات کلیدی که انتخاب کرده‌اید تا چه اندازه رقابتی هستند.
  • رقبای شما تا چه اندازه بر روی لینک سازی فعالیت می‌کنند.
  • قدرت دامنه شما چقدر است.
  • از چه نوع لینکی استفاده می‌کنید. آیا لینک‌ها از نوع فالو هستند یا نوفالو؟

با توجه به فاکتورهای بالا تاثیر لینک سازی امکان دارد از چند روز تا چند ماه طول بکشد. حتی ممکن است ساخت لینک هیچ تاثیری بر روی رتبه سایت نداشته باشد. در این شرایط باید استراتژی خود را تغییر داده و با قدرت بیشتری لینک‌های قوی ایجاد کنید.

بهتر است کمپین لینک سازی را با اهداف کوچک شروع کرده و آن را به طور مداوم ادامه دهید. داشتن اهداف خیلی بزرگ و جاه‌طلبانه آسیب‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت.

3. شناسایی محتواهای مهم و استفاده از آن‌ها برای ساخت لینک

قدم سوم در ایجاد کمپین لینک سازی شناسایی محتواهای مهمی است که اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهند. این محتواها، دارایی‌ها‌ و سرمایه‌هایی هستند که در‌حال‌حاظر دارید. با کمک این دارایی‌ها می‌توانید مردم را ترغیب کنید تا به سایت شما لینک دهند.

برای مثال اگر شرکت شما هر سال تحقیقات دست اول منتشر می‌کند، این مساله کمک می‌کند تا لینک‌های باکیفیتی را دریافت کنید. همچنین محتوای همیشه سبزی که تولید می‌کنید هم یک راه بسیار عالی برای دریافت بک‌لینک هستند. با کمی فکر کردن راه‌های مختلفی برای استفاده از دارایی‌های فعلی برای دریافت لینک پیدا خواهید کرد.

4. شناسایی سایت‌های مناسب برای لینک سازی

مرحله بعدی در ایجاد کمپین لینک بیلدینگ شناسایی وب‌سایت‌های مرتبط با حوزه کاری خودتان است؛ سایت‌هایی که اعتبار دامنه بالایی دارند و برای لینک سازی مناسب هستند. برای بررسی اعتبار این سایت‌ها ابزارهای مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به SEMrush، Ahrefs و MOZ اشاره کرد.

سایت‌هایی که برای اجرای کمپین لینک سازی لیست می‌کنید باید با کسب و کار و مخاطبان شما متناسب باشند. همچنین این سایت‌ها را باید بر اساس اعتبار اولویت‌بندی کنید. بهتر است رایگان یا پولی بودن این سایت‌ها را هم مشخص نمایید؛ این مساله در تعیین بودجه نقش بسیار مهمی دارد.

5. تولید محتوای باکیفیت

محتوای ارزشمند و باکیفیت همیشه مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد و افرادی زیادی به آن‌ها لینک می‌دهند. لینک سازی را چه به صورت طبیعی انجام داده باشید و چه با پرداخت هزینه، افراد دوست دارند موقع وارد شدن به سایت با محتوای مفیدی مواجه شوند؛ بنابراین یکی از مراحل بسیار مهم در کمپین لینک سازی، تولید محتوای مناسب و استمرار در این زمینه است. علاوه بر محتوای سایت، محتواهایی که برای پست مهمان یا رپورتاژ تولید می‌کنید هم باید باکیفیت باشد.

در هنگام تولید محتوا باید موارد متعددی را در نظر بگیرید که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
  • کجا زندگی می‌کنند؟
  • چه علایقی دارند؟
  • آیا رسانه‌های اجتماعی را دنبال می‌کنند یا به وب‌سایت علاقه دارند؟

همه این موارد مربوط به پرسونا مخاطب شما می‌شوند. پرسونا مخاطب در انتخاب کلمه کلیدی، لحن محتوا، موضوعاتی که باید مطرح شود و سایر موارد تأثیرگذار است.

برای اینکه افراد را ترغیب کنید تا به محتوای شما لینک دهند باید مثل یک ماهیگیر از قلاب استفاده کنید. منظور از قلاب در محتوا این است که محتوا را به گونه‌ای بنویسید که کاربران را درگیر کند؛ اما سوال اینجاست، چطور بفهمیم چه محتوایی کاربران را درگیر می‌کند؟ برگزاری مسابقه، اخبار، استفاده از ویدیو و داده‌های تصویری، محتواهای مرجع و انتشار آمار از جمله محتواهای درگیرکننده هستند. اگر شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید متوجه می‌شوید کاربران به چه نوع محتواهایی علاقه دارند.

6. مشخص کردن نوع لینک

کار مهم دیگری که در ایجاد کمپین لینک سازی انجام می‌دهید، مشخص کردن انواع لینک‌هایی است که نیاز دارید. این مساله کمک می‌کند تا محتوا را بر اساس هدف لینک تولید کنید. برای لینک بیلدینگ انواع مختلفی از لینک‌ها را می‌توان در نظر گرفت که عبارتند از:

  • لینک به صفحه اصلی سایت
  • لینک به صفحه محصول یا صفحه دسته‌بندی
  • لینک دادن با نام برند
  • لینک دادن با کلمات کلیدی خاص

امکان ترکیب این لینک‌ها با یکدیگر وجود دارد. برای مثال می‌توانید با نام برند به صفحه اصلی لینک سازی کنید. اینکه کدام یک از این انواع را به کار ببرید، بستگی به استراتژی سئو، وضعیت فعلی سایت و اهداف شما دارد. بررسی وضعیت لینک‌های رقبا و اینکه از چه انکرتکست‌هایی برای لینک سازی استفاده کرده‌اند به شما در این کار کمک زیادی می‌کند.

7. تعیین استراتژی برای کمپین لینک سازی

استراتژی‌های مختلفی برای اجرای کمپین لینک بیلدینگ وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید محتوای جامع که ارزش اشتراک‌گذاری داشته باشد. محتواهای راهنما، مطالعات تحقیقاتی، مطالعات موردی و محتواهای تصویری برخی از این محتواها هستند.
  • تولید پست مهمان در وب‌سایت‌هایی با اعتبار دامنه بالا
  • کمک گرفتن از دایرکتوری‌های معتبر که موضوعشان با سایت شما مرتبط است.
  • کامنت‌گذاری زیر محتواهای مرتبط با موضوع سایت شما
  • ارتباط با بلاگرها و اینفلوئنسرها و مذاکره با آن‌ها برای لینک سازی
  • شناسایی لینک‌های خراب (در این استراتژی لینک‌های شکسته سایت‌های مرتبط را پیدا می‌کنید و بعد از مذاکره با صاحب سایت، لینک‌های خود را با آن‌ها جایگزین می‌کنید.)

برای اجرای استراتژی‌های بالا باید وقت کافی اختصاص بدهید و سایت‌های مرتبط با حوزه کاری خود را شناسایی کنید. بعد از آن لازم است از طریق تماس تلفنی، ارسال ایمیل یا سایر راه‌های ارتباطی با صاحبان این سایت‌ها مذاکره کنید.

یکی از بهترین استراتژی‌هایی که اگر به صورت درست و اصولی انجام دهید نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت، خرید رپرتاژ آگهی است. در حال حاضر سایت‌های معتبر زیادی با دریافت هزینه به شما اجازه می‌دهند تا لینک خود را در سایت قرار دهید؛ به همین دلیل در اجرای کمپین لینک سازی توجه زیادی به این مساله می‌شود.

8. اجرای کمپین لینک بیلدینگ

بعد از انجام کارهای بالا دقیقا می‌دانید که کمپین لینک سازی را باید از کجا شروع کنید، چه محتوایی نیاز دارید و با چه انکرتکست‌هایی باید به چه صفحاتی از سایت لینک دهید. همچنین لیستی از سایت‌های معتبر و مرتبط با حوزه کاری خود را شناسایی کردید. در این مرحله نوبت به اجرای کمپین با توجه به اهداف و بودجه‌تان می‌رسد. هر محتوایی که برای لینک سازی نیاز دارید را تولید کرده و آن‌‌ها را در سایت‌های مورد نظر قرار دهید.

برای اینکه لینک سازی به صورت طبیعی اتفاق بیفتد، لینک‌ها را طی چند روز یا چند هفته با توجه به استراتژی‌هایی که دارید ایجاد کنید. لینک سازی یکباره احتمال جریمه از طرف گوگل را افزایش می‌دهد.

9. بررسی و پیگیری نتایج کمپین لینک سازی

پیگیری نتایج کمپین و بررسی آن‌ها آخرین مرحله در اجرای کمپین است. این مرحله اهمیت زیادی دارد و به شما نشان می‌دهد کمپین چه بازدهی داشته‌است. برای مشاهده نتایج لینک بیلدینگ باید صبور باشید زیرا امکان دارد نتایج از چند روز تا چند ماه به طول بینجامد. برای اینکه سایت شما همواره رتبه خوبی در موتورهای جستجو داشته باشد باید به دائما بر روی لینک سازی کار کنید.

قدم بعدی در کمپین لینک سازی!

کمپین لینک سازی یک راه بسیار موثر برای افزایش ترافیک وبسایت، بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو، برندسازی و جذب مشتریان و مخاطبان جدید است؛ به شرطی که قوانین مربوط به لینک سازی رعایت شود. از آنجایی که الگوریتم‌های گوگل حساسیت زیادی به استفاده از روش‌های غیراصولی دارند، توصیه می‌کنیم با دقت بیشتری این کار را انجام دهید. در صورتی که هیچ آشنایی با الگوریتم‌های گوگل و قوانین لینک سازی ندارید، با افراد متخصص و حرفه‌ای مشورت کنید. برگزاری کمپین لینک بیلدینگ به صورت اشتباه نه تنها فایده‌ای برای شما ندارد، بلکه باعث جریمه شدن از طرف گوگل خواهد شد.

امیدواریم مطالب ارائه شده در این محتوا برای شما مفید باشد. چنانچه نیاز به راهنمایی داشتید خوشحال می‌شویم در بخش نظرات آن را مطرح کنید.

اگر قصد دارید کسب و کارتان را در دنیای اینترنت مطرح کرده و کمپین لینک بیلدینگ را به صورت اصولی برگزار کنید، تسمینو آماده کمک به شما عزیزان است. پلتفرم رپورتاژ آگهی تسمینو به شما کمک می‌کند تا مسیر رسیدن به اهداف سریع و راحت شود.

حامد نوری
حامد نوری

یادگیری موضوعات جدید و اشتراک گذاری آن با دیگران همیشه برام جالب بوده و هست. همین مساله سبب شد تا به حوزه تولید محتوا بیام. در این مسیر سعی می کنم بهترین محتوا را در اختیار مخاطبان قرار بدم؛ البته هنوز در ابتدای راه هستم و این مسیر ادامه دارد.

دیدگاه ها