تاثیر مخرب اشتباهات لینک سازی در سئو؛ معرفی رایج‌ترین اشتباهات لینک بیلدینگ

تاثیر مخرب اشتباهات لینک سازی در سئو؛ معرفی رایج‌ترین اشتباهات لینک بیلدینگ

اشتباهات لینک سازی از جمله مسائلی است که برای همه متخصصان سئو ممکن است پیش بیاید. در نگاه اول ایجاد لینک داخلی و خارجی برای سایت شاید ساده به نظر برسد؛ اما اگر اصول و قوانین آن رعایت نشود باعث جریمه شدن یا پنالتی شدن از طرف گوگل خواهد شد. همانطور که موتورهای جستجو هر روز پیچیده‌تر می‌شوند، استراتژی‌های ایجاد لینک هم تکامل پیدا می‌کنند و باید از آن‌ها پیروی کنید. یکی از مهمترین مسائلی که قبل از ایجاد استراتژی لینک سازی باید با آن آشنا شوید، اشتباهات لینک بیلدینگ […]

4 روز 0 14 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

10 مورد از اشتباهات لینک سازی در سئو که می‌تواند سایت را نابود کند!
اشتباهات رایج در لینک سازی داخلی
اشتباهات لینک بیلدینگ را جدی بگیرید!
مشاهده بیشتر

اشتباهات لینک سازی از جمله مسائلی است که برای همه متخصصان سئو ممکن است پیش بیاید. در نگاه اول ایجاد لینک داخلی و خارجی برای سایت شاید ساده به نظر برسد؛ اما اگر اصول و قوانین آن رعایت نشود باعث جریمه شدن یا پنالتی شدن از طرف گوگل خواهد شد. همانطور که موتورهای جستجو هر روز پیچیده‌تر می‌شوند، استراتژی‌های ایجاد لینک هم تکامل پیدا می‌کنند و باید از آن‌ها پیروی کنید.

یکی از مهمترین مسائلی که قبل از ایجاد استراتژی لینک سازی باید با آن آشنا شوید، اشتباهات لینک بیلدینگ است؛ این مسئله کمک می‌کند تا روش‌های بهینه‌ای را برای Link building استفاده کنید. در ادامه نوشته قصد داریم رایج‌ترین اشتباهات لینک سازی در سئو را بررسی کنیم تا لینک سازی را به صورت طبیعی انجام داده و رتبه سایت را در گوگل افزایش دهید.

این مقاله شامل دو بخش است که در بخش اول اشتباهات لینک‌سازی خارجی و در بخش دوم اشتباهات لینک سازی داخلی را بررسی خواهیم کرد.

10 مورد از اشتباهات لینک سازی در سئو که می‌تواند سایت را نابود کند!

تحقیقات انجام شده بر روی 1 میلیون نتیجه جستجوی گوگل توسط وب‌سایت Backlinko نشان می‌دهد که بک لینک‌ها مهمترین عامل در رتبه‌بندی سایت‌ها هستند. داشتن بک لینک‌های باکیفیت علاوه بر رتبه‌بندی سایت در ترافیک ورودی و فروش کلی نیز تاثیرگذار است؛ اما متاسفانه هنوز هم برخی از متخصصان و کارشناسان سئو اشتباهات زیادی را در ساخت لینک انجام می‌دهند.

اشتباهات لینک سازی نه تنها باعث کاهش رتبه سایت در نتایج جستجو می‌شود، بلکه ممکن است گوگل سایت را به طور کامل ایندکس نکند. در ادامه لیستی از اشتباهات لینک سازی خارجی را آماده کرد‌ه‌ایم که تا جای امکان باید از آن‌ها دوری کنید.

1. لینک سازی از سایت‌های غیرمرتبط

ایجاد لینک از سایت‌های غیرمرتبط و بدون ارتباط معنایی درست مانند شلیک کردن به پای خود است. از نظر گوگل و سایر موتورهای جستجو لینک‌هایی باکیفیت هستند که بین سایت‌ها ارتباط موضوعی وجود داشته باشد. برای مثال اگر از سایتی با موضوع آشپزی برای سایتی با موضوع امور مالی لینک سازی انجام دهید، به احتمال زیاد نه تنها رتبه سایت افزایش پیدا نمی‌کند، بلکه احتمال دارد با مشکلاتی نیز مواجه شوید.

برای جلوگیری از انجام اشتباهات لینک سازی در سئو حتما ارتباط موضوعی و محتوایی سایت‌ها را بادقت بیشتری بررسی کنید؛ اما اگر نتوانستید سایت‌های مشابه را پیدا کنید، بهترین گزینه ارسال پست مهمان در سایت‌های عمومی است. در هنگام انتخاب سایت‌های عمومی به سراغ آن‌هایی بروید که چند محتوای مرتبط با حوزه کاری شما از قبل منتشر کرده‌اند.

2. دریافت لینک از محتواهای بی‌کیفیت، کپی شده و تکراری

یکی دیگر از اشتباهات لینک سازی، دریافت بک لینک از محتواهای کپی یا بی‌کیفیت است. متاسفانه برخی از افراد به جای تولید محتوای باکیفیت و لینک سازی از طریق آن، از محتواهای کپی شده استفاده می‌کنند. فرض کنید قصد دارید از طریق نوشتن رپورتاژ آگهی برای سایت لینک سازی انجام دهید؛ در صورتی که برای پست مهمان از محتوای بی‌کیفیت یا کپی شده از سایر سایت‌ها استفاده کنید، لینک ایجاد شده هیچ ارزشی نخواهد داشت.

دقت داشته باشید که معمولا سایت‌های باکیفیت قبل از قرار دادن رپورتاژ آگهی در سایت، سرقت ادبی و کپی بودن آن را بررسی می‌کنند؛ بنابراین وقتی یک سایت هر نوع محتوایی را قبول می‌کند، نشان می‌دهد که در سطح حرفه‌ای فعالیت نمی‌کند. به همین دلیل بهتر است قبل از انجام لینک سازی حتما کیفیت محتوا و کپی نبودن آن را بررسی کنید.

از دیگر اشتباهات، ساخت بک لینک در محتواهای تکراری است. برای مثال اگر سایتی در مورد یک موضوع چندین محتوای مشابه در سایت داشته باشد، الگوریتم‌های گوگل تصمیم می‌گیرند کدام محتوا را در رتبه‌بندی نمایش دهند؛ بنابراین اگر در محتواهای تکراری لینک سازی انجام دهید، احتمال دارد گوگل آن را نادیده بگیرید و هیچ تاثیری نداشته باشد.

3. بهینه کردن بیش از حد انکرتکست

گوگل از انکرتکست (Anchor Text) برای فهمیدن موضوع صفحه پیوند شده و ارتباط معنایی بین آن‌ها استفاده می‌کند. برای اینکه لینک سازی به صورت طبیعی باشد، از انکرتکست‌های مختلفی استفاده کنید؛ بر اساس تحقیق کلمات کلیدی و استراتژی،گاهی انکرتکست‌ها کاملا مشابه با کلمه کلیدی اصلی و گاهی انکرتکست‌هایی که ارتباط معنایی با کلمه کلیدی اصلی دارند به کار برده می‌شود.

با این که استفاده از انکرتکست‌های کاملا مشابه با کلمه کلیدی اصلی (Exact Match) یک پیروزی سریع به شمار می‌رود، اما بیشتر از مفید بودن می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در واقع یکی از اشتباهات لینک سازی در سئو استفاده از انکرتکست‌های Exact Match به صورت غیرطبیعی است. هنگامی که موتورهای جستجو یک الگوی غیرطبیعی و تکراری از لینک سازی را مشاهده می‌کنند، این مسئله را به‌عنوان تلاشی برای دستکاری نتایج جستجو در نظر می‌گیرند.

زمانی که فقط بر روی انکرتکست‌های تطابق دقیق تمرکز می‌کنید، فرصت کسب رتبه برای کلمات کلیدی مرتبط، طولانی و مترادف را از دست می‌دهید؛ کلماتی که می‌توانند ترافیک زیادی را به سایت شما هدایت کنند.

توصیه می‌کنیم برای لینک سازی از انکرتکست‌های LSI (مترادف)، Long Tail (طولانی)، Partial Match (کلمه کلیدی اصلی به همراه کلمه دیگر)، Generic (کلمات عمومی) و سایر موارد به صورت توزیع شده استفاده کنید.

4. خرید بک لینک غیراصولی

از دیگر اشتباهات لینک سازی که بسیاری از افراد مبتدی و افرادی که آشنایی با سئو ندارند انجام می‌دهند خرید بک لینک به صورت غیراصولی است. دقت داشته باشید خرید بک لینک زمانی به سئو سایت آسیب می‌زند که به صورت عمده انجام شود. برای مثال اگر دیده باشید برخی سایت‌ها به یکباره 10 هزار بک لینک را به فروش می‌رسانند.

در نگاه اول خرید این نوع لینک‌ها شاید وسوسه‌انگیز باشد، اما یک اشتباه بسیار بزرگ در ساخت لینک به شمار می‌رود که باید از آن دوری کنید. این نوع لینک‌ها کاملا بی‌کیفیت هستند و باعث جریمه شدن از طرف گوگل خواهند شد.

نکته مهم: با اینکه رپورتاژ آگهی همان خرید بک لینک است، ولی چون از سایت‌های معتبر انجام می‌گیرد و فرایند ساخت لینک طبیعی است، باعث افزایش رتبه سایت می‌شود؛ البته به شرطی که اصول و قوانین آن رعایت شود.

5. ساخت بک لینک فالو به تنهایی

ساخت تنها بک لینک فالو یکی دیگر از اشتباهات لینک بیلدینگ است. هنگامی که از یک سایت لینک فالو دریافت می‌کنید، گوگل آن را به‌عنوان یک تایید در نظر می‌گیرد؛ با این حال اگر یک سایت فقط لینک‌های فالو داشته باشد موتورهای جستجو به آن شک می‌کنند و در نتیجه احتمال دارد سئو سایت با آسیب‌هایی مواجه شود.

برای اینکه لینک سازی طبیعی به نظر برسد باید ترکیبی از لینک‌های فالو، نوفالو و UGC داشته باشید. این نوع لینک سازی فرایند ساخت بک لینک را طبیعی نشان می‌دهد و موتورهای جستجو نیز با دیدی مثبت به آن نگاه می‌کنند. این نکته در مورد سایت خودتان هم صدق می‌کند؛ یعنی اگر از سایت خودتان به سایت‌های دیگر لینک می‌دهید حتما ترکیبی از لینک‌ها را استفاده کنید.

6. حذف نکردن لینک‌هایی با کیفیت پایین و لینک‌های اسپم

بک لینک‌هایی که با گذشت زمان برای سایت ایجاد می‌شوند، همگی از کیفیت بالایی برخوردار نیستند؛ به همین دلیل لازم است لینک‌های سایت را بررسی کرده و آن‌هایی که از کیفیت کافی برخوردار نیستند را حذف کنید. در واقع می‌توان گفت عدم توجه به لینک‌های سایت جزو اشتباهات لینک سازی در سئو است که بسیاری از افراد توجهی به آن نمی‌کنند.

اگر در روند بررسی لینک‌ها با موارد زیر مواجه شدید به احتمال زیاد بی‌کیفیت هستند و باید حذف شوند.

  • لینک‌هایی که از مزارع لینک دریافت کرده‌اید. مزارع لینک به سایت‌هایی گفته می‌شود که با هدف ایجاد بک لینک ایجاد شده‌اند. این سایت‌ها از نظر گوگل ارزش بسیار پایینی دارند.
  • سایت‌هایی که ارتباط موضوعی با سایت شما ندارند.
  • سایت‌هایی که توسط گوگل ایندکس نشده‌اند.
  • سایت‌هایی که محتوای تکراری زیادی دارند.
  • سایت‌هایی که تعداد لینک‌های خارجی آن‌ها بیش از حد و غیرعادی است.
  • سایت‌هایی که هشدار ویروس یا بدافزار از آن‌ها دریافت کرده‌اید.

اینکه چه لینک‌هایی را نگه دارید یا حذف کنید بستگی به استراتژی سئو سایت دارد. برای بررسی لینک‌های سایت می‌توانید از ابزارهایی همچون گوگل سرچ کنسول، Moz، SEMRush، Ahrefs یا Majestic SEO استفاده کنید.

بعد از شناسایی لینک‌های اسپم باید با استفاده از ابزار Disavow آن‌ها را به گوگل معرفی کنید.

7. عدم شناسایی لینک‌های شکسته

لینک شکسته (Broken Link) به لینک‌هایی گفته می‌شود که کاربران بعد از کلیک کردن بر روی آن‌ها به صفحه مورد نظر هدایت نمی‌شوند. در این مواقع معمولا صفحه 404 به کاربران نمایش داده می‌شود. وجود چنین لینک‌هایی فرایند ایندکس کردن صفحات را با مشکل مواجه خواهد کرد. حال فرض کنید تعداد زیادی بک لینک از سایت‌هایی دارید که کاربران با کلیک کردن بر روی آن‌ها به صفحه 404 در سایت شما منتقل می‌شوند.

عوامل مختلفی باعث به وجود آمدن بک لینک شکسته می‌شود که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • وجود غلط املایی در آدرس URL
  • حذف شدن صفحه
  • تغییر نام صفحه
  • تغییر نام دامنه

به‌عنوان صاحب سایت یا متخصص سئو باید با کمک ابزارهای بررسی لینک، لینک‌های سایت را بررسی کرده و ببینید آیا بک لینک شکسته وجود دارد یا خیر. در واقع می‌توان گفت یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در لینک بیلدینگ عدم توجه به لینک‌های شکسته است که در طولانی مدت مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

بعد از شناسایی این لینک‌ها در صورت امکان لینک آن‌ها را تغییر دهید؛ اما اگر امکان تغییر وجود نداشت با ابزار Disavow آن را به گوگل اطلاع دهید.

8. عدم توجه به جایگاه لینک

یکی دیگر از اشتباهات لینک سازی، عدم توجه به محل قرارگیری لینک است. موتورهای جستجو به جایگاه لینک‌ها در سایت نیز اهمیت می‌دهند و برای هر کدام ارزش جداگانه‌ای قائل هستند. برای مثال ارزش لینک سایدبار و فوتر با لینک‌های قرار گرفته در داخل محتوا کامل متفاوت هستند. دریافت لینک از فوتر، سایدبار یا بیوگرافی نویسنده مانند گذشته ارزشمند نیستند و باید در استفاده از آن‌ها احتیاط کنید.

9. لینک سازی PBN

از دیگر اشتباهات لینک بیلدینگ می‌توان به لینک سازی شبکه‌ای (Private Blogging Network) اشاره کرد. این روش قبلا در میان سئوکارها رایج بود؛ اما در حال حاضر استفاده‌ای ندارد و می‌تواند صدمات زیادی را به سئو سایت وارد کند. در این روش مدیر سایت مجموعه‌ای از سایت‌ها و وبلاگ‌هایی را ایجاد کرده و محتوای مرتبط با موضوع سایت را در آن‌ها قرار می‌دهد.

این سایت‌ها بعد از گذشت مدتی جایگاه بالایی کسب می‌کنند و می‌توان از آن‌ها برای سایت اصلی لینک سازی انجام داد. در واقع می‌توان گفت بک لینک PBN یک شمشیر دو لبه است که هم می‌تواند مفید باشد و هم آسیب‌زا. در حال حاضر توصیه می‌کنیم به دنبال این نوع لینک سازی نباشید چرا که:

  • ساخت شبکه‌ خصوصی وبلاگ‌ها هزینه زیادی دارد.
  • کاری زمان‌بر است.
  • تمرکز شما را از سایت اصلی دور می‌کند.
  • امکان دارد با جریمه‌های سنگینی از طرف گوگل مواجه شوید.

10. ساخت تعداد زیادی بک لینک در دوره زمانی کوتاه

ساخت تعداد زیادی بک لینک از سایت‌هایی با اعتبار بالا می‌تواند باعث افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو شود؛ اما یکی از اشتباهات لینک سازی که افراد انجام می‌دهند ساخت تعداد زیادی بک لینک در مدت زمان کوتاه است. در صورتی که سرعت لینک سازی شما بالا باشد احتمال جریمه شدن از طرف گوگل وجود دارد. برای مثال در ماه‌های گذشته به طور میانگین 30 بک لینک دریافت کرده‌اید؛ اما اگر این تعداد به یکباره به بالای 300 لینک برسد، شاید گوگل به آن شک کند.

برای اینکه ساخت بک لینک به صورت طبیعی انجام شود از یک متخصص سئو بخواهید تا استراتژی لینک سازی سایت را تدوین کند.

اشتباهات رایج در لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی نقش بسیار مهمی در سئو سایت دارند و به میزان قابل توجهی رتبه صفحات را در موتورهای جستجو افزایش می‌دهند. در صورتی که این کار به صورت اصولی انجام نشود باعث گمراهی کاربران و موتورهای جستجو خواهد شد؛ در نتیجه با از دست دادن کاربران و کاهش رتبه ضرر زیادی را تجربه خواهید کرد. بررسی و رفع اشتباهات لینک سازی داخلی فواید زیر را به دنبال دارد:

  • موتورهای جستجو ساختار سایت را بهتر درک می‌کنند.
  • کاربران تجربه بهتری را به دست می‌آورند؛ چرا که به راحتی می‌توانند پاسخ‌های خود را پیدا کنند.
  • ارزش و اعتبار پیوندهای داخلی افزایش پیدا می‌کند. لینک سازی اصولی باعث انتقال اعتبار یک صفحه به صفحه دیگر می‌شود؛ در نتیجه همه صفحات سایت اعتبار بیشتری پیدا می‌کنند.

اشتباهات مختلفی در لینک سازی داخلی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

1. وجود تعداد زیادی لینک داخلی در یک صفحه

یکی از رایج‌ترین اشتباهات لینک سازی که برخی افراد مرتکب آن می‌شوند، ایجاد تعداد زیادی لینک‌داخلی در یک صفحه است. در نگاه اول داشتن لینک‌های زیاد می‌تواند باعث افزایش رتبه سایت شود؛ اما واقعیت این است که این اقدام، فقط زمانی باعث افزایش رتبه خواهد شد که لینک‌سازی داخلی بر اساس نیاز کاربر ساخته شده‌باشد. همچنین احتمال دارد سایت شما به‌عنوان هرزنامه در نظر گرفته شود؛ علاوه بر آن تجربه خوبی را برای کاربران رقم نمی‌زند.

برای بررسی تعداد لینک‌های داخلی هر صفحه می‌توانید از ابزارهای بررسی سایت مثل Moz ،Semrush یا Screaming Frog استفاده کنید.

2. ایجاد حلقه یا زنجیره‌ای از ریدایرکت‌ها

تغییر آدرس صفحه‌ای به صفحه دیگر به دلایل مختلفی در همه سایت‌ها اتفاق می‌افتد؛ اما زمانی که این تغییر مسیر تبدیل به زنجیره یا حلقه‌ای از ریدایرکت‌ها شود مشکلاتی را به همراه دارد. فرض کنید لینک صفحه A به صفحه B و لینک صفحه B به صفحه C ریدایرکت شده باشد. در این شرایط بارگیری صفحه C به کندی اتفاق می‌افتد و ربات‌های گوگل دچار مشکل می‌شوند. به این حالت در اصلاح ایجاد زنجیره‌ای از ریدایرکت‌ها می‌گویند که باید از آن دوری کنید.

حالت دیگر این است که شما لینک A را به لینک B و دوباره لینک B را به لینک A ریدایرکت کنید. در این حالت حلقه‌ای از ریدایرکت‌ها به وجود می‌آید که این حالت هم ربات‌ها و کاربران را گیج می‌کند و در نتیجه به مقصد نهایی هدایت نمی‌شوند.

برای پیدا کردن زنجیره یا حلقه ریدایرکت‌ها می‌توانید از ابزارهایی مثل Screaming Frog استفاده کنید.

اشتباهات لینک بیلدینگ را جدی بگیرید!

اشتباهات لینک سازی برای هر سئوکار با هر تخصص و تجربه‌ای می‌تواند به وجود بیاید؛ به همین یادگیری اشتباهات لینک بیلدینگ برای همه افراد لازم و ضروری است. از آنجایی که لینک سازی تاثیر بسیار زیادی در رتبه‌بندی سایت‌ها دارد، حتما باید استراتژی مناسبی داشته باشید. در این نوشته سعی کردیم رایج‌ترین اشتباهات لینک سازی در سئو را بیان کنیم.

دقت داشته باشید که در بحث سئو کیفیت لینک اهمیت بیشتری نسبت به تعداد آن دارد؛ بنابراین کیفیت را در اولویت قرار دهید.

حامد نوری
حامد نوری

یادگیری موضوعات جدید و اشتراک گذاری آن با دیگران همیشه برام جالب بوده و هست. همین مساله سبب شد تا به حوزه تولید محتوا بیام. در این مسیر سعی می کنم بهترین محتوا را در اختیار مخاطبان قرار بدم؛ البته هنوز در ابتدای راه هستم و این مسیر ادامه دارد.

دیدگاه ها