ساختار لینک چگونه است؟ بررسی انواع لینک در سئو

ساختار لینک چگونه است؟ بررسی انواع لینک در سئو

لینک (link) که در فارسی با نام پیوند شناخته می‌شود، یک کلمه، عبارت یا تصویر است که صفحه‌ای از سایت را به صفحه‌ای از همان سایت یا سایت دیگر متصل می‌کند. با متصل کردن صفحات به یکدیگر می‌توان کاربران را به یک آدرس یا صفحه‌ای خاص هدایت کرد. علاوه بر آن ربات‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز با کمک لینک‌ها، صفحات مختلف سایت مورد بررسی قرار می‌دهند. در دنیای اینترنت انواع مختلفی از لینک‌ها وجود دارد که هر کدام کاربرد خاصی دارند؛ به همین دلیل شناخت انواع لینک‌ها در […]

1 ماه 0 11 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ساختار لینک‌ها به چه شکل است؟
انواع لینک‌ها بر اساس مبدا و مقصد لینک
انواع ساختار لینک در سئو
یک قدم جلوتر باشید!
مشاهده بیشتر

لینک (link) که در فارسی با نام پیوند شناخته می‌شود، یک کلمه، عبارت یا تصویر است که صفحه‌ای از سایت را به صفحه‌ای از همان سایت یا سایت دیگر متصل می‌کند. با متصل کردن صفحات به یکدیگر می‌توان کاربران را به یک آدرس یا صفحه‌ای خاص هدایت کرد. علاوه بر آن ربات‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز با کمک لینک‌ها، صفحات مختلف سایت مورد بررسی قرار می‌دهند. در دنیای اینترنت انواع مختلفی از لینک‌ها وجود دارد که هر کدام کاربرد خاصی دارند؛ به همین دلیل شناخت انواع لینک‌ها در سئو برای کارشناسان تولید محتوا، سئوکارها و دیجیتال مارکترها اهمیت ویژه‌ای دارد. در ادامه نوشته با ساختار لینک‌ و انواع لینک در سئو به طور کامل آشنا خواهیم شد؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

ساختار لینک‌ها به چه شکل است؟

برای ایجاد انواع لینک‌ها در سایت از تگ a استفاده می‌کنند که ساختار آن به شکل زیر است.

<a href=”URL”  rel=”nofollow”> Anchor text </a>

ویژگی href در این ساختار برای آدرس مقصد است. هر آدرسی که در این قسمت قرار بگیرد، کاربر با کلیک کردن بر روی آن به صفحه مورد نظر شما منتقل خواهد شد. در قسمت Anchor text نیز متن لینک آورده می‌شود. بخش rel نیز مربوط به ویژگی‌های لینک است که در بخش‌های بعدی انواع آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

انواع لینک‌ها بر اساس مبدا و مقصد لینک

لینک‌ها را با توجه به مبدا و مقصد می‌توان به سه دسته کلی لینک داخلی، لینک خارجی و بک‌لینک تقسیم کرد. این لینک‌ها نقش بسیار زیادی در سئو سایت دارند و به همین دلیل باید به صورت درست و اصولی از آن‌ها استفاده کنید.

انواع لینک‌ها با توجه به مبدا و مقصد لینک عبارتند از:

1. لینک داخلی (Internal Links)

لینک داخلی به لینک‌هایی گفته می‌شود که یک صفحه از سایت به صفحه‌ای دیگر از همان سایت متصل می‌کند. لینک‌های داخلی دو هدف کلی را دنبال می‌کنند.

  • با لینک دادن به محتواها، کاربران را به روش طبیعی در سایت راهنمایی می‌کنند تا مدت زمان بیشتری در سایت حضور داشته باشند. برای مثال با قرار دادن لینک یک مقاله در داخل صفحه اصلی یا سایر صفحات، کاربران را ترغیب می‌کنید تا زمان بیشتری را در سایت سپری کنند.
  • دومین هدف لینک‌های داخلی کمک به ربات‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو برای درک ساختار سایت و ایندکس محتواها است.

2. لینک‌ خارجی (External Links)

لینک خارجی لینک‌هایی هستند که سایت شما را به سایر سایت‌ها و منابع متصل می‌کنند. در استفاده از این نوع لینک روش‌های مختلفی وجود دارد و هرکدام از متخصصان سئو ممکن است استراتژی متفاوتی برای لینکسازی خارجی داشته باشند؛ با این حال لینک دادن به سایت‌هایی با اعتبار بالا می‌تواند به بهبود رتبه سایت کمک کند. انواع لینک خارجی در سئو به دو دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • لینک ورودی (Inbound Link): هنگامی که از محتوای یک سایت به صورت مستقیم در محتوای خود استفاده می‌کنید، برای رعایت قانون کپی‌رایت و جلوگیری از جریمه شدن، لینک منبع را مشخص می‌کنید. به این نوع لینک‌دهی Inbound link می‌گویند.
  • لینک خروجی (Outbound link): در لینک خروجی شما با پرداخت هزینه یا به صورت طبیعی، لینک‌هایی را از سایت‌های دیگر برای سایت خود ایجاد می‌کنید.

3. بک‌لینک (Backlink)

بک‌لینک لینکی است که از سایت دیگر به سایت شما داده می‌شود. در میان انواع لینک‌ها، بک‌لینک‌ها بیشترین تاثیر را بر روی سئو سایت دارند؛ بنابراین هر چقدر تعداد بک‌لینک‌های سایت بیشتر باشد، اعتبار زیادی را کسب می‌کنید. با این شرط که لینک‌‌ها از منابع معتبر باشند.

بک‌لینک‌ها انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به بک‌لینک محتوایی، بک‌لینک شبکه‌های اجتماعی، بک‌لینک انجمن‌ها و بک‌لینک سایت‌های خبری اشاره کرد.

انواع ساختار لینک در سئو

هنگام قرار دادن لینک در سایت، امکان تعریف ویژگی به نام rel در تگ‌های html وجود دارد. این ویژگی‌ به ربات‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک می‌کند تا هدف لینک را متوجه شوند. فرض کنید از سایت خود به سایت دیگر لینک می‌دهید؛ اما نمی‌خواهید اعتبار سایت به لینک منبع انتقال پیدا کند. در این شرایط باید از ویژگی nofollow برای لینک‌ها استفاده کنید تا اعتبار صفحه انتقال پیدا نکند.

ویژگی‌هایی که امکان تعریف آن‌ها برای لینک‌ها وجود دارد عبارتند از:

1. لینک فالو (Follow)

به صورت پیش‌فرض همه لینک‌هایی که در سایت تعریف می‌شوند از نوع فالو هستند؛ مگر اینکه نوع آن را تغییر دهید. ربات‌های گوگل هنگام مواجهه با لینک فالو، آن را یک لینک ارزشمند در نظر می‌گیرند؛ بنابراین اگر یک سایت معتبر لینک فالو به سایت شما بدهد، از نظر گوگل ارزش بسیار زیادی دارد و باعث افزایش رتبه شما در نتایج جستجو (SERP) خواهد شد.

لینک‌های فالو به خزنده‌های موتور جستجو می‌گویند که لینک را دنبال و آن را بررسی کنند. در واقع هنگامی که از این لینک استفاده می‌کنیم، به افراد و خزنده‌های گوگل این سیگنال را می‌دهیم که صفحه پیوند داده شده معتبر است و از شما هم می‌خواهیم آن را بررسی کنید. با دریافت هر لینک فالو از سایر سایت‌ها یک امتیاز به اعتبار سایتتان افزوده می‌شود.

2. لینک نوفالو (Nofollow)

لینک نوفالو در مقابل لینک فالو قرار دارد. هنگامی که از این نوع لینک در سایت استفاده می‌کنید، به ربات‌های گوگل اطلاع می‌دهید که این لینک را دنبال نکنند. همچنین به ربات‌ها می‌گویید که لازم نیست اعتبار صفحه را به سایت مقصد منتقل کنند.

ساختار لینک نوفالو به شکل زیر است:

<a href=”URL” rel=”nofollow”> Link text </a>

اگر متاتگ nofollow را در بخش Head سایت قرار دهید، همه لینک‌های صفحه نوفالو خواهند شد.

<meta name=”robots” content=”nofollow” />

یکی از سوالاتی که در مورد لینک‌های نوفالو وجود دارد این است که آیا لینک‌های نوفالو بر روی سئو سایت تاثیر دارند؟ زمانی که لینک‌های نوفالو معرفی شدند، گوگل اهمیتی برای آن‌ها قائل نبود و آن‌ها را دنبال نمی‌کرد. اما امروزه قانون تغییر کرده و این لینک‌ها توسط ربات‌های گوگل بررسی می‌شوند. در واقع هر کدام از انواع لینک‌ها برای گوگل یک نشانه هستند که با کمک آن‌ها سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند.

از جمله تاثیرات لینک نوفالو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • لینک‌های نوفالو که از سایت‌های معتبر دریافت کرده‌اید باعث افزایش اعتبار شما نزد گوگل می‌شود.
  • ساختار لینک‌های سایت را به صورت طبیعی نشان می‌دهد.
  • اگر لینک‌های nofollow در سایت‌های پربازدید و انجمن‌ها قرار بگیرند ترافیک سایت را افزایش می‌دهند. افزایش ترافیک نیز به صورت مستقیم بر روی سئو سایت تاثیر می‌گذارد.

در سال 2019 گوگل اعلام کرد که از لینک‌های نوفالو برای تجزیه و تحلیل ساختار سایت‌ها استفاده می‌کند؛ بنابراین ربات‌های گوگل به جای نادیده گرفتن، این لینک‌ها را دنبال کرده و از آن‌ها استفاده می‌کنند.

3. لینک‌های Sponsored

لینک‌های Sponsored را زمانی استفاده می‌کنیم که برای قرار دادن آن‌ها در سایت پول دریافت کرده‌ایم. هر لینکی که در سایت وجود دارد، گوگل آن را به‌عنوان یک تایید از طرف شما در نظر می‌گیرد؛ بنابراین هنگامی که به یک سایت یا محتوا لینک می‌دهید، باید اطمینان داشته باشید که محتوای ارزشمندی دارد. اما زمانی که با دریافت پول به یک سایت لینک می‌دهید، احتمال دارد محتوای ارزشمندی نداشته باشد. در این مواقع بهتر است از ویژگی sponsored (لینک تبلیغاتی) استفاده کنید تا گوگل آن را به‌عنوان تایید در نظر نگیرد.

ساختار انواع لینک‌های تبلیغاتی در html به شکل زیر است:

<a href=”URL” rel=”sponsored”> Link text </a>

4. لینک‌های UGC

UGC مخفف عبارت User Generated content به معنای محتوای تولید شده توسط کاربر است. هنگامی که این ویژگی را برای لینک‌ها مشخص می‌کنید، ربات‌های گوگل متوجه می‌شوند که لینک در پست ایجاد شده توسط کاربر (مثل نظرات و پست‌های انجمن) قرار دارد. همچنین لینک‌های UGC به گوگل اطلاع می‌دهند که این پیوند تبلیغاتی نیست.

ساختار لینک‌های UGC به شکل زیر است:

<a href=”URL” rel=”ugc”> example link </a>

بهتر است بدانید برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس به طور خودکار ویژگی UGC را در بخش کامنت اضافه می‌کنند.

5. لینک noreferrer

فرض کنید می‌خواهید از سایت خودتان به سایت دیگر لینکی را قرار دهید؛ اما نمی‌خواهید سایت مقصد متوجه شود که این لینک از طرف سایت شما است. برای مخفی کردن این موضوع باید از ویژگی noreferrer در لینک‌ها استفاده کنید. زمانی که افراد از طریق یک لینک، سایتی را بازدید می‌کنند، در پلتفرم‌های تحلیلی مثل گوگل آنالیتیکس، منبع لینک قابل مشاهده است؛ اما افزودن ویژگی noreferrer این داده‌ها را پنهان می‌کند.

<a href=”example url” target=”_blank” rel=“noreferrer”>

زمانی که می‌خواهید به سایت رقیب لینک بدهید، به سایتی که می‌خواهید لینک دهید اعتماد ندارید یا به هر دلیل می‌خواهید اطلاعات منبع لینک خصوصی نگه داشته شود از این نوع لینک‌دهی استفاده کنید.

6. لینک noopener

Noopener یکی از انواع لینک‌هایی است که باعث افزایش امنیت سایت و جلوگیری از آسیب‌های امنیتی می‌شود. زمانی که به یک سایت لینک می‌دهید آن سایت می‌تواند با استفاده از ویژگی‌های جاوا اسکریپت مثل window.opener، تغییراتی را در صفحه اصلی شما اعمال کرده و اطلاعات آن را به سرقت ببرد. برای جلوگیری از این مساله باید از ویژگی noopener در لینک‌های سایت استفاده کنید. در سیستم مدیریت محتوای وردپرس این ویژگی به طور خودکار به لینک‌هایی که در تب جدید ایجاد می‌شود، اضافه می‌شود.

<a href=”backlink” target=”_blank” rel=”noopener”>BackLink </a>

یک قدم جلوتر باشید!

اگر متخصص سئو، تولیدکننده محتوا یا صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید، شناخت انواع لینک در سئو شما را یک قدم جلوتر می‌برد. در واقع بخش مهمی از استراتژی سئو به شناخت ساختار لینک‌ها و استفاده مداوم از آن‌ها اختصاص دارد. لینک‌ها اگر به صورت درست و اصولی در سایت استفاده شوند، خزیدن ربات‌های گوگل را آسان می‌کنند؛ در نتیجه محتواهای شما شانس بیشتری برای کسب رتبه‌های بالا به دست می‌آورد. با این حساب تاثیر انواع لینک در سئو انکارناپذیر است و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

در این نوشته سعی کردیم قدمی هر چند کوچک در راستای آشنایی با انواع لینک‌ها برداریم. خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1. آیا امکان استفاده از چند ویژگی برای یک لینک وجود دارد؟

بله، شما می‌توانید در یک لینک از چند ویژگی به صورت همزمان استفاده کنید.

Rel = “sponsored ugc nofollow”

ویژگی‌های جدید امکان دارد توسط برخی از سرویس‌ها پشتیبانی نشود؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم در کنار آن‌ها از ویژگی nofollow هم استفاده کنید.

آیا لینک‌های noopener و noreferrer بر روی سئو سایت تاثیر دارند؟

این ویژگی‌ها جنبه حفظ حریم خصوصی و امنیتی دارند؛ به همین دلیل بر روی سئو سایت بی‌تاثیر هستند.

حامد نوری
حامد نوری

یادگیری موضوعات جدید و اشتراک گذاری آن با دیگران همیشه برام جالب بوده و هست. همین مساله سبب شد تا به حوزه تولید محتوا بیام. در این مسیر سعی می کنم بهترین محتوا را در اختیار مخاطبان قرار بدم؛ البته هنوز در ابتدای راه هستم و این مسیر ادامه دارد.

دیدگاه ها