لینک داخلی چیست؟ (تاثیر لینک سازی داخلی بر سئو)

لینک داخلی چیست؟ (تاثیر لینک سازی داخلی بر سئو)

هایپر لینکی که صفحات متعلق به یک دامنه را به هم پیوند می‌دهد، لینک داخلی (internal link) نام دارد. لینک سازی داخلی علاوه بر کمک به کاربر برای پیدا کردن محتواهای مرتبط، به خزنده‌های گوگل نیز کمک می‌کند تا صفحات مختلف را یافته، بین آن‌ها پیمایش و ساختار آن را درک کند. این نوع لینک سازی، می‌تواند داخل متن یا منوهای سایت باشد و با انکر‌‌تکست مناسب، در ارزش دادن به یک صفحه و افزایش سرعت ایندکس صفحات جدید تاثیر می‌گذارد. در این مقاله تسمینو، تاثیر لینک سازی داخلی را […]

2 ماه 5 14 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

لینک سازی داخلی چیست؟
اهمیت لینک سازی داخلی در سئو
اعتبار صفحات را از طریق لینک داخلی به یک‌دیگر منتقل کنید
انواع لینک سازی داخلی
رایج‌ترین مشکلات لینک سازی داخلی
آموزش ایجاد استراتژی لینک سازی داخلی
جمع‌بندی
مشاهده بیشتر

هایپر لینکی که صفحات متعلق به یک دامنه را به هم پیوند می‌دهد، لینک داخلی (internal link) نام دارد. لینک سازی داخلی علاوه بر کمک به کاربر برای پیدا کردن محتواهای مرتبط، به خزنده‌های گوگل نیز کمک می‌کند تا صفحات مختلف را یافته، بین آن‌ها پیمایش و ساختار آن را درک کند. این نوع لینک سازی، می‌تواند داخل متن یا منوهای سایت باشد و با انکر‌‌تکست مناسب، در ارزش دادن به یک صفحه و افزایش سرعت ایندکس صفحات جدید تاثیر می‌گذارد. در این مقاله تسمینو، تاثیر لینک سازی داخلی را بررسی می‌کنیم و به بررسی انواع، مشکلات رایج و آموزش استراتژی کارآمد آن می‌پردازیم.

لینک سازی داخلی چیست؟

اگر پیش از این آموزش سئو را دنبال کرده باشید؛ حتما در خصوص ساختارهای لینک‌دهی در وب‌سایت‌ها می‌دانید. لینک داخلی، به شکلی از لینک‌سازی در ساختار Seo On page گفته می‌شود که یک صفحه از سایت را به یک صفحه دیگر از همان سایت، مرتبط می‌کند. بنابراین اصلی‌ترین تفاوتی که در خصوص لینک سازی داخلی و لینک‌دهی خارجی می‌توان به آن اشاره کرد؛ این است که لینک سازی خارجی بین دو دامنه مختلف انجام می‌شود. این در صورتی است که لینک سازی داخلی؛ همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، در صفحات داخلی یک وب‌سایت صورت می‌گیرد.

اهمیت لینک سازی داخلی در سئو

اگر بدانید که سئو چیست یا سئوی سایت شامل چه اقداماتی می‌شود؛ بهتر درک خواهید کرد که لینک‌سازی داخلی به درک بهتر موتورهای جستجو از ساختار سایت، کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در مرحله اول برای بسیاری از شما عزیزان ایجاد می‌شود، این است که اهمیت لینک داخلی در سئو چیست؟ مزایای Internal Link به‌طورکلی عبارت‌اند از:

افزایش سرعت ایندکس مطالب، یکی از مهم‌ترین مواردی است که اکثر وبمستران به دنبال هستند. به طور کلی موتورهای جستجو مانند گوگل، برای هر وبسایت، یک بودجه محدود جهت ایندکس اختصاص می‌دهند. این بودجه بر اساس میزان تولید محتوا، اعتبار سایت و… تعیین می‌شود. بنابراین شما باید از این بودجه محدود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

ساخت لینک داخلی یکی از ترفندهایی است که در همین راستا می‌توانید از آن استفاده کنید. با استفاده از لینک داخلی، ربات‌های گوگل سریع‌تر صفحات جدید شما را شناسایی کرده و آن‌ها را با احتمال موفقیت بالاتری ایندکس خواهند کرد.

بر اساس آنچه که گوگل در خصوص لینک سازی داخلی بیان کرده است: برخی از صفحات سایت، در حال حاضر توسط گوگل بررسی و ایندکس شده‌اند. بنابراین در صورتی که لینک صفحات جدید در این صفحات قرار داشته و از نوع فالو باشند، خیلی سریع‌تر توسط گوگل شناسایی شده و ایندکس خواهند شد.

علاوه‌براین، لینک سازی داخلی یکی از روش‌هایی است که از طریق آن می‌توانید ارتباط معنایی و موضوعی بین صفحات سایت خود را هم به کاربر و هم به موتورهای جستجو نشان دهید. هرچه که این ارتباط منسجم‌تر باشد، شانس ایندکس شدن صفحات جدید هم بیشتر خواهدشد؛ بنابراین در زمان سفارش تولید محتوا باید حتما ارتباط معنایی و موضوعی بین مقالات را درنظر داشته باشید.

اعتبار صفحات را از طریق لینک داخلی به یک‌دیگر منتقل کنید

اگر استراتژی لینک سازی داخلی مدونی داشته باشید، می‌توانید اعتبار صفحات‌تان را به یکدیگر منتقل کنید. مسئولیت این انتقال به عهده الگوریتمی به نام PageRank است. این الگوریتم با بررسی کیفیت و اهمیت هر صفحه، یک ارزش برای آن تعیین کرده و در صورت ایجاد لینک داخلی، این ارزش را به صفحات لینک شده به آن هم انتقال می‌دهد.

به عنوان مثال، تصور کنید که شما برای یکی از صفحات سایت، لینک سازی خارجی را در ساختار سئو خارجی انجام می‌دهید. قطعا بعد از مدتی اعتبار این صفحه به خصوص افزایش یافته و جایگاه آن در گوگل هم بهتر خواهد شد. شما می‌توانید از این اعتبار، برای افزایش اعتبار دیگر صفحات هم استفاده کنید.

افزایش مدت زمان ماندگاری و بهبود تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت

ساخت لینک داخلی، یکی از بهترین روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توانید تجربه کاربری را بهبود ببخشید. به عنوان مثال تصور کنید که صاحب یک سایت فروشگاهی هستید. کاربری از طریق سرچ به صفحه محصول سایت شما می‌رسد. در صورتی که شما در مورد همان محصول به خصوص، محتواهایی از قبیل نقد و بررسی، مقایسه و… تهیه و منتشر کرده باشید، می‌توانید از طریق لینک‌دهی هم مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت را افزایش دهید، هم به تمام سوالات او در خصوص محصول پاسخ دهید.

انواع لینک سازی داخلی

حال که با اهمیت لینک سازی داخلی در سئو آشنا شدید، نوبت آن رسیده که با انواع لینک داخلی در سایت هم آشنا شوید. از یک نگاه لینک سازی داخلی را می‌توان به دو نوع فالو و نوفالو تقسیم‌بندی کرد. لینک‌های فالو؛ همان لینک سازی‌های معمولی هستند که قرار است از طریق ربات‌های گوگل دنبال شوند. اما لینک‌های نوفالو شده؛ قرار نیست از طریق ربات‌های گوگل دنبال شده و در واقع با نوفالو کردن یک لینک، به گوگل این چراغ قرمز را می‌دهید که صفحه مقصد نباید اعتباری از صفحه‌ای که لینک نوفالو در آن قرار دارد؛ بگیرد.

از نگاهی دیگر؛ دسته‌بندی‌های زیر را داریم:

  • لینک داخلی راهنما یا Navigational

این نوع لینک، همان‌طور که از نامش مشخص است، برای کمک به کاربران جهت دریافت پاسخ سوالاتشان، در سطح سایت به کار برده می‌شود. از این نوع لینک معمولا در جایگاه‌های زیر استفاده می‌شود:

  1. منوی اصلی
  2. فوتر سایت
  3. ساید بار سایت

هدف از لینک‌سازی داخلی از نوع Navigational، کمک به بهبود تجربه کاربری، جهت بررسی تمام قسمت‌های مهم سایت است.

  • پیوندهای داخلی متنی

پیوندهای داخلی متنی معمولاً در محتوای اصلی صفحه قرار می‌گیرند. به عنوان مثال لینک‌هایی که در توضیحات یک محصول قرار می‌دهید. (مثالی که پیشتر به آن اشاره کردیم.) این لینک‌ها از طریق یک انکر تکست مرتبط با صفحه مبدا، به صفحه‌ای دیگر از سایت، لینک می‌شوند. با استفاده از این سبک لینک‌سازی، ارتباط موضوعی بین صفحات مختلف را مشخص می‌کنید. در این صورت اگر صفحه اعتبار خوبی داشته باشد، از طریق الگوریتم PageRank به صفحات دیگر هم منتقل خواهد شد.

لینک داخلی در کنار لینک سازی خارجی ، ترفندی اثربخش

رایج‌ترین مشکلات لینک سازی داخلی

گرچه مزایای ساخت لینک داخلی غیر قابل انکار است، اما اشتباهاتی که در این زمینه رخ می‌دهد هم تاثیر مخرب زیادی در سئو دارد. برخی از رایج‌ترین مشکلاتی که در خصوص این ترفند سئو می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، عبارت هستند از:

  • لینک داخلی شکسته

خطای 404، نتیجه لینک‌ شکسته‌ای است که داخل سایت وجود دارد. این مشکل معمولا زمانی ایجاد می‌شود که یک صفحه از سایت شما حذف شده و به صفحه مرتبط دیگری، ریدایرکت نشده است. دقت داشته باشید که در صورت عدم رفع ارورهای 404، مشکلات زیادی برای وب‌سایت شما پیش آمده و لازم است که خیلی زود پس از شناسایی این یوارال‌ها، نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنید. به علاوه از طریق برنامه اسکریمینگ فراگ؛ می‌توانید تمام لینک‌های 404 را شناسایایی کرده و یک به یک نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنید.

  • کراول نشدن لینک

این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که فرمت URL مشکل دارد. به عنوان مثال از کاراکترهای غیر مجاز در ساختار URL استفاده شده است. برای رفع این مشکل می‌توانید از گوگل کنسول و بخش Links کمک بگیرید. لازم است که خیلی سریع، این صفحات را اصلاح کرده و مشکل کراول کردن را برطرف کنید.

  • ساخت بیش از اندازه لینک داخلی

مقدار مشخصی برای تعداد لینک‌های داخلی یک صفحه وجود ندارد. اما قطعا ایجاد تعداد زیادی لینک، می‌تواند به عنوان یک سیگنال منفی شناخته شود. برای رفع این مشکل می‌توانید از ابزارهای کمکی مانند ahrefs استفاده کنید.

  • استفاده از تگ نوفالو برای لینک های داخلی

در مورد متا تگ‌های مهم سئو، پیش از این یک مطلب جامع و کامل تهیه کرده و در اختیارتان قرار دادیم. تگ نوفالو، یکی از تگ‌هایی است که اگر برای لینک‌های داخلی سایت استفاده شود، مضر خواهد بود. از این تگ معمولا برای لینک‌های خارجی سایت استفاده می‌شود که البته استفاده از آن برای تمام لینک‌های خارجی هم توصیه نمی‌شود.

  • عمق خزش صفحه بیش از سه کلیک

هرچه که تعداد کلیک‌های لازم برای رسیدن به یک صفحه بیشتر باشد، گوگل برای آن صفحه ارزش کمتری قائل خواهد شد. در نتیجه بهتر است که عمق خزش صفحات مهم سایت را کم و در حداکثر 3 کلیک تعیین کنید. عمق خزش یا همان Crawl Depth را می‌توانید به راحتی از طریق اسکریمینگ فراگ دنبال کرده و صفحاتی که دارای عمق خزش بالاتر از 3 هستند را تک به تک؛ با لینک سازی صحیح، بهبود ببخشید.

  • استفاده از یک لینک داخلی

همان‌طور که پیش از این گفته شد، هدف استفاده از لینک داخلی، نشان دادن ارتباط موضوعی بین صفحات سایت است. در نتیجه اگر تنها از یک لینک (مانند لینک صفحه اصلی) استفاده کنید، هم در سئو و هم در تجربه کاربری امتیاز منفی خواهید گرفت.

  • ریدایرکت 301

استفاده بیش از اندازه از لینک‌های داخلی منجر به از بین رفتن بودجه سایت خواهد شد، خصوصا برای سایت‌های بزرگ با تعداد صفحات بالا. در نتیجه تا حد امکان از ریدایرکت 301 جز در مواقع ضروری، استفاده نکنید.

  • چرخه ریدایرکت‌های پی در پی

در برخی موارد، یک صفحه اول به صفحه دوم و سپس به صفحه سوم ریدایرکت می‌شود. در این حالت یک چرخه و حلقه از ریدایرکت ایجاد شده است. این چرخه میتواند هم سرعت بارگذاری سایت را افزایش داده و هم تجربه کاربری را دچار مشکل کند. در صورتی که مجبور به استفاده از ریدایرکت هستید، از همان ابتدا صفحه اول را به صفحه سوم ریدایرکت کنید.

  • لینک صفحات HTTPS به صفحات HTTP

استفاده از گواهینامه SSL یکی از روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توانید از اسپمی شناخته شدن سایت و در نتیجه پنالتی گوگل جلوگیری کنید. در صورتی که کاربر را به صفحات HTTP هدایت کنید، در واقع او را در یک مسیر غیر امن قرار داده‌اید.

آموزش ایجاد استراتژی لینک سازی داخلی

آموزش ایجاد استراتژی لینک سازی داخلی

برای ایجاد لینک داخلی و تهیه یک استراتژی هدفمند، مراحل زیر را دنبال کنید. (در صورتی که با مفاهیمی از قبیل هاب پیج، پیلار کلاستر و… آشنایی ندارید، می‌توانید از وبینار معماری محتوایی آقای بابک بنیادی استفاده کنید.)

  • تهیه لیستی از صفحات هاب

اولین گام برای تهیه استراتژی لینک‌سازی داخلی، تعیین صفحات هاب سایت است. این صفحات، معمولا صفحات اصلی سایت هستند که حجم زیادی از ترافیک سایت را به خود اختصاص می‌دهند. این صفحات معمولا کلملات کلیدی کوتاهی داشته و هدف رتبه گرفتن در کلمات کلیدی دم بلند نیست. به عنوان مثال در یک سایت فروشگاهی لوازم خانگی، دسته ماشین لباس‌شویی! این صفحات معمولا در منوی اصلی سایت قرار می‌گیرند.

در تهیه استراتژی، باید کلمه کلیدی اصلی صفحه هاب به همراه کلمات کلیدی مترادف را مشخص کرده و هر بار از یکی از کلمات برای لینک‌دهی استفاده کنید.

  • تعیین خوشه‌های محتوایی

در این مرحله، باید محتواهایی که با یکدیگر ارتباط موضوعی دارند را مشخص کرده و در یک دسته قرار دهید. به خاطر داشته‌باشد، در این مرحله منظور از دسته، سئو دسته‌بندی داخل سایت نیست. با استفاده از محتواهایی که در این صفحه قرار می‌گیرند، می‌توانید ارتباط و انسجام داخل سایت را هم به کاربران و هم به گوگل نشان دهید.

  • انتخاب انکر تکست مناسب و بهینه

در طول این مطلب آموزشی، بارها به این نکته اشاره شد که هنگام ساخت لینک داخلی، نباید از یک انکر تکست ثابت استفاده کرد. رفتار طبیعی یکی از مهم‌ترین اصولی است که هنگام لینک سازی طبیعی باید به آن توجه داشته باشید. در نتیجه برای انتخاب انکر تکست درست، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. تنوع: در انتخاب انکر تکست خلاق باشید. از یک متن برای لینک سازی استفاده نکنید. بهتر است که از کلمات کلیدی مرتبط با صفحه که توسط کاربران جستجو می‌شوند استفاده کنید.
  2. استفاده از کلمات دم بلند یا long tail: اگر به دنبال جایگاه برتر در صفحه نتایج گوگل هستید، بدون شک باید از کلمات کلیدی دم بلند استفاده کنید.
  3. عبارت متنی مرتبط: به منظور افزایش نرخ‌کلیک و بهبود تجربه کاربری، از کلماتی برای لینک سازی استفاده کنید که با موضوع لینک، ارتباط معنایی دارند.
  • تعیین اعتبار صفحات

معمولا هر چه که تعداد لینک‌های خارجی یک صفحه بیشتر باشد، اعتبار صفحه هم بیشتر خواهد بود. بنابراین استراتژی لینک سازی خارجی و داخلی سایت شما، تا حدی در ارتباط با یک‌دیگر هستند. پس صفحاتی که برایشان لینک سازی کرده‌اید را مشخص کرده و دسته بندی مرحله 2 قرار دهید.

  • لینک سازی از مطالب جدید در مطالب قدیمی

این اشتباه ساده‌ای است که بسیاری از سئوکاران مرتکب می‌شوند. با درج مطالب جدید و لینک سازی در آن‌ها، فرصت عالی و البته ضروری لینک سازی در مطالب قدیمی به مقصد مطالب جدید، نادیده گرفته می‌شود. این در حالی است که باید با انتشار مطالب جدید؛ در مطالب قدیمی‌تر نیز لینک‌هایی به مقصد مطالب جدید داده شده و به این شکل چرخه لازم شکل بگیرد.

جمع‌بندی

استراتژی صحیح در لینک‌ سازی داخلی، یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی است که باید برای سئو داخلی سایت بردارید زیرا ساختار صحیح آن، در ارزش‌دهی به صفحات مهم و پیمایش توسط خزنده‌های گوگل تاثیرگذاری بالایی دارد. لینک داخلی شاید ساده و جزئی به نظر برسد اما تغییر چشم‌گیری بر ورودی‌های شما ایجاد خواهد کرد. در این مقاله تاثیر لینک‌ سازی داخلی را بررسی کردیم و به استراتژی ایجاد آن پرداختیم و امیدواریم با رعایت این موارد و انتخاب انکر‌تکست مناسب، تاثیر آن را مشاهده کنید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2020/09/27

ممنون از مقالتون. شما برای لینک های داخلی همین مطلب از تگ نوفالو استفاده کردید مشکلی نداره ؟

    2020/09/28

    ممنون از نظرتون
    خیر لینک ها نوفالو نیستند فالو هستند کلیه لینک ها

2021/12/05

سلام وقت بخیر
این بلاگ استراتژی لینک سازی داخلی واقعا ساده کاربردی بود هر جا خوندم ! به این مفیدی نبود مقالش!
مرسی تسمینو برای زحمتی که روی محتوا خودش میکشه. <3

2024/01/31

وقتتون بخیر
وقتی تعداد مطالب سایت زیاد میشه برای ساخت لینک داخلی تو پست جدید باید موضوع تمام پست های قبلی تو ذهنم باشه و به فراخور نیاز لینک بگذارم. تو بلاگ های بزرگ که دیگه خیلی سخت میشه.
می خواستم بدونم بهترین راه برای این کار چیه؟ آیا افزونه یا ابزاری هست که برای یک پست لینک های مرتبط پیشنهاد بده؟ و این که شما و دیگر بلاگ های بزرگ چکار می کنند با این مشکل که گفتم؟

    2024/01/31

    وقت شما هم بخیر
    بله به صورت ذهنی خیلی سخت هست و ممکنه لینک‌سازی بهم ریخته زیادی در سایتتون ایجاد کنه. بهترین راه کار، استفاده از ابزار xmind هست. به این صورت که شما ابتدا پیلار کلاستر سایتتون رو میچینید، ساختار سایت رو در xmind ترسیم می‌کنید و برای لینک‌سازی‌های داخلی یا خارجی ازش کمک میگیرید. تمام سایت‌های بزرگ از این ابزار استفاده میکنن.