برد کرامب چیست؟ و تاثیر Breadcrumb بر سئو

برد کرامب چیست؟ و تاثیر Breadcrumb بر سئو

اگر در دنیای سئو فعالیت دارید، احتمالا عبارت برد کرامب یا خرده نان‌ و تاثیرات فوق العاده آن‌ بر فرایند سئو سایت، به گوشتان خورده است. Breadcrumb، همچون تابلو راهنمای مسیریابی کاربران در سایت شما عمل می‌کند و اگر بتوانید به درستی از آن استفاده کنید، اثرگذاری قابل توجهی بر بهبود تجربه کاربری و همین طور موقعیت سئو وب‌سایت شما خواهد گذاشت. در صورت پیاده‌سازی درست این قابلیت، می‌توانید از نتایج فوق‌العاده آن در سئو تکنیکال سایت و بهبود تجربه کابران خود، استفاده کنید، در این مقاله 0 تا 100 […]

2 سال 1 10 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

برد کرامب چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟
چرا برد کرامب، به خرده نان معروف است؟
انواع برد کرامب کدام است؟
مزایای استفاده از برد کرامب برای سئو
چطور از برد کرامب در ساختار سایت استفاده کنیم؟
آیا مشکلات پیاده سازی برد کرامب، قابل تشخیص است؟
استفاده از سرچ کنسول برای تست عملکرد Breadcrumb
استفاده از ابزار Rich Result Test
چند هشدار مهم‌ زمان استفاده از برد کرامب که نباید از یاد ببرید!
سخن پایانی در مورد برد کرامب
مشاهده بیشتر

اگر در دنیای سئو فعالیت دارید، احتمالا عبارت برد کرامب یا خرده نان‌ و تاثیرات فوق العاده آن‌ بر فرایند سئو سایت، به گوشتان خورده است. Breadcrumb، همچون تابلو راهنمای مسیریابی کاربران در سایت شما عمل می‌کند و اگر بتوانید به درستی از آن استفاده کنید، اثرگذاری قابل توجهی بر بهبود تجربه کاربری و همین طور موقعیت سئو وب‌سایت شما خواهد گذاشت.

در صورت پیاده‌سازی درست این قابلیت، می‌توانید از نتایج فوق‌العاده آن در سئو تکنیکال سایت و بهبود تجربه کابران خود، استفاده کنید، در این مقاله 0 تا 100 چیستی برد کرامب و باید و نبایدهای استفاده از آن، ارائه می‌شود. با تسمینو همراه باشید.

برد کرامب چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

اصولا Breadcrumb، در منوی بالایی سایت، قرار دارد. البته جایگاه آن، بر اساس نوع طراحی و قالب سایت‌ها، ممکن است متفاوت باشد. Breadcrumb مسیری که کاربر، برای رسیدن به صفحه مقصد، پیموده است را به ترتیب با در برداشتن لینک صفحات قبلی، نمایش می‌دهد.

backlinko.com، در رابطه با برد کرامب، می‌گوید:

در سئو 2021، استفاده از برد کرامب، برای گوگل و کاربرانش، بسیار مهم است، شما می‌توانید با استفاده از این ساختار، به صورت خودکار، لینک‌های داخلی مفیدی را در صفحات مختلف سایت‌تان ایجاد کنید، برای داشتن بهترین ساختار سئو استفاده از Breadcrumb  یا همان خرده نان‌ها را فراموش نکنید.

 

برد کرامب چیست

چرا برد کرامب، به خرده نان معروف است؟

احتمالا افسانه هانسل و گرتل، 2  خواهر و برادری که برای گم نشدن در جنگل، از ریختن خرده نان‌ها روی زمین استفاده کرده‌اند را شنیده‌اید!
برد کرامب، دقیقا همچون این خرده‌نان‌های روی زمین در قلب وب‌سایت شما عمل می‌کند و به کاربران‌تان مسیری که آمده‌اند را نشان می‌دهد و از گم شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. این یکی از تکنیک‌های سئو داخلی است که در صورت شناخت صحیح آن‌، برایتان کارایی زیادی خواهد داشت.

انواع برد کرامب کدام است؟

امروزه سئوکاران، از مدل‌های مختلف برد کرامب، در ساختار  سایت استفاده می‌کنند، با محبوب‌ترین مدل‌های برد کرامب، آشنا شوید:

  • تاریخچه: مسیر پیموده شده در سایت
  • مکان: ارائه راهنمای حضور در مکان فعلی کاربر
  • خرید: نشان دادن مراحل مسیر خرید به کاربر
  • ویژگی: نمایش ویژگی‌های محصول یا خدمات

مزایای استفاده از برد کرامب برای سئو

امروزه سئو، به یک پازل پیچیده و جذاب، تقسیم شده است که باید به درستی قطعات آن را کنار هم بچینید تا به نتیجه دلخواه، دست پیدا کنید، Breadcrumb نیز همچون یکی از تکه‌های پازل مهم سئو سایت است که برای رسیدن به رتبه‌های برتر، باید آن را در نظر بگیرید، مهم‌ترین مزایای استفاده از برد کرامب، به شرح زیر است.

  •  بهبود تجربه کاربری (User experience)

آپدیت‌های اخیر گوگل، نشان داده است که تجربه کاربری خوب بیش از هرچیزی امروزه برای گوگل و رنکینگ وب‌سایت‌های اینترنتی مهم است؛ وجود Breadcrumb یا همان راهنمای مسیر مشخص و واضح در سایت، موجب می‌شود که کاربر به راحتی مسیر صفحه‌ای که آمده است را شناسایی کند و دچار سردرگمی در صفحات وب‌سایت شما نشود. در حقیقت زمانی که کاربر در صفحات مختلف وب‌سایت شما پیش رفته و دسته‌بندی‌های مختلف را برای رسیدن به یک صفحه دنبال می‌کند، نیاز دارد که مسیر خود را مشاهده کرده و این مسیر باید به وسیله ربات‌های گوگل نیز قابل تشخیص باشد.

  • افزایش حضور کاربر (Time on Site)

برد کرامب‌ها بهانه‌های خوبی برای چرخ زدن کاربر در سایت‌شما هستند، پس اگر به فکر افزایش زمان حضور کاربران در سایت هستید نباید پیاده‌سازی درست Breadcrumb را دسته کم بگیرید.

با کمک برد کرامب، شما دو نشان را با یک تیر خواهید زد! این ساختار بی‌نظیر با افزایش زمان حضور کاربران در سایت‌تان به صورت مستقیم، میزان بانس ریت صفحات را نیز کاهش می‌دهد و همچون یک معجزه برای بهبود صفحات مدنظر شما برای رسیدن به بهترین رتبه‌های موتورهای جست‌وجو عمل می‌کند. به علاوه زمانی که کاربر میان صفحات مختلف پیش می‌رود، شانس این شکل خواهد گرفت که در هر صفحه بین این مسیر ماندگاری داشته باشد که شاید در ابتدا اصلا به فکر دنبال کردن آن نبوده است.

  • محبوب شدن نزد گوگل!

بهتر است بدانید که گوگل، عاشق وب‌سایت‌هایی است که از داده‌های ساختار یافته منظم جهت راهنمایی برای مسیریابی در سایت استفاده می‌کنند، می‌باشد؛ تجربه نشان داده است سایت‌هایی توانسته‌اند رتبه بهتری در موتورهای جست‌وجو داشته باشند که اکثرا از برد کرامب استفاده کرده‌اند. از این روی اگر تا به حال به فکر استفاده از بردکرامب برای وب‌سایت خود نبوده‌اید؛ حتما این ساختار را به وب‌سایت خود اضافه کرده و تغییرات عالی آن را به زودی درک خواهید کرد.

چطور از برد کرامب در ساختار سایت استفاده کنیم؟

برای پیاده سازی Breadcrumb در سئو داخلی سایت‌تان، مسیر پیچیده‌ای را در انتظار نخواهید داشت. در ادامه با قرار دادن بردکرامب در سایت آشنا شوید.

اگر وردپرسی هستید؛

کارتان خیلی ساده است و تنها با نصب یک افزونه، در کمتر از چند دقیقه می‌توانید ساختار دلخواه Breadcrumb را در سایت‌تان پیاده سازی کنید و لذت ببرید، البته توجه کنید که تنها از یک افزونه برای ایجاد Breadcrumb استفاده کنید تا با تداخل، مواجه نشوید. در این خصوص لازم است که از بهترین افزونه که سنگینی روی وب‌سایت شما ایجاد نکرده و در ضمن عمل‌کرد بدون نقصی نیز داشته باشد، برای این منظور استفاده کنید.

بهترین افزونه‌های ایجاد برد کرامب در وردپرس

بهترین افزونه‌های بهینه سازی وردپرس که می‌توانید برای ایجاد ساختار برد کرامب خودکار استفاده کنید، به شرح زیر هستند:

  1. Yoast SEO
  2. Rank Math
  3. Breadcrumb NavXT
  4. Woo Commerce Breadcrumbs
  5. Flexy Breadcrumb

اگر از cms‌های شخصی استفاده می‌کنید؛

داستان ایجاد برد کرامب در سایت‌هایی که با وردپرس ایجاد نشده‌اند، کمی متفاوت است و باید از دانش کد نویسی برای انجام این کار، برخوردار باشید. پیشنهاد می‌شود برای پیاده سازی صحیح Breadcrumb در سایت‌هایی با cms اختصاصی از دولوپر‌ حرفه‌ای کمک بگیرید. دقت داشته باشید که نبود این ساختار در وب‌سایت شما، به عنوان یک نقص در نظر گرفته شده و در میدان رقابت با رقبای خود که از آن بهره برده‌اند، عقب خواهید ماند.

آیا مشکلات پیاده سازی برد کرامب، قابل تشخیص است؟

برای بررسی مشکلات پیاده سازی برد کرامب در وب‌سایت خود، دو راه حل دارید:

استفاده از سرچ کنسول برای تست عملکرد Breadcrumb

بله! خوشبختانه در سال‌های اخیر گوگل سرچ کنسول، آپدیت شده است و در صورت اجرای درست Breadcrumb و استفاده از اسکیمای آن در ساختار سایت، شما بخشی به همین اسم در Enhancements سرچ کنسول خواهید داشت که می‌توانید در آن گزارشی دقیق از وضعیت ارورها و … برد کرامب سایت‌تان دریافت کنید. به این ترتیب اگر ساختار این ویژگی به هر شکلی در وب‌سایت شما دچار مشکل باشد، می‌توانید از طریق سرچ کنسول نسبت به آن آگاهی پیدا کرده و نسبت به رفع این مورد اقدام کنید.

برد کرامب در سرچ کنسول

استفاده از ابزار Rich Result Test

البته گوگل سرچ کنسول، مشکلات موجود در ساختار Breadcrumb را با تاخیر به شما نمایش خواهد داد و بهتر است برای بررسی سریع وضعیت کدهای Breadcrumb سایت‌تان از ابزار rich results test، استفاده کنید. تنها کافی است ساختار url مدنظرتان را با این ابزار تست کنید تا یک بررسی دقیق در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنید.

چند هشدار مهم‌ زمان استفاده از برد کرامب که نباید از یاد ببرید!

طراحان سایت نابلد ممکن است به علت نداشتن درک درستی از Breadcrumb از این ساختار به شیوه غلطی استفاده کنند و در نتیجه آسیب‌های بدی به ظاهر سایت و تجربه کاربران وارد کنند، در ادامه با مهم‌ترین کارهایی که نباید زمان پیاده سازی برد کرامب انجام دهید آشنا می‌شوید.

  • طولانی نوشتن هر عنوان

هر بخش از Breadcrumb، باید کوتاه و خلاصه باشد و به کاربر صفحه قبلی را یادآوری کند، پس باید از عناوین بلند و گیج کننده، خودداری کنید. در حقیقت شما قرار است که از این ساختار برای نظم‌دهی به وب‌سایت خود استفاده کرده و کاربر را به شکلی بهینه‌تر بین صفحات هدایت کنید. اگر از عبارات طولانی در این مورد استفاده کرده باشید، بدتر نتیجه معکوس داشته و کاربر گیج خواهد شد.

  • عدم استفاده از علائم مشخص

بین کلمات مختلف در ساختار برد کرامب، باید از علامت واضحی استفاده کنید تا کاربر به خوبی مسیر رفت و برگشت خود را درک کند، استفاده از علائمی همچون خط فاصله یا خط عمودی، اصلا پیشنهادات خوبی نیستند، علائمی مثل : > یا فلش‌های ساده، بهترین انتخاب برای عبارات بین Breadcrumb به حساب می‌آیند. بنابراین در این خصوص سعی نکنید که خیلی متفاوت رفتار کرده و علامات عجیب به کار بگیرید.

  • اصلا نیازی به آن ندارید!

درست است که گفتیم استفاده از برد کرامب، تاثیرات خیلی خوبی در فرایند سئو سایت خواهد داشت، اما فراموش نکنید هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد! به ماهیت و ساختار سایت‌تان دقت کنید و اگر تصور می‌کنید که بردکرامب، موجب شلوغ شدن بی‌دلیل صفحه‌تان می‌شود و نیازی از کاربر رفع نمی‌کند، بهتر است از آن استفاده نکنید. به طور معمول در وب سایت‌های فروشگاهی و وب‌سایت‌هایی که به هر ترتیب دسته‌بندی‌های لایه لایه داشت و نیاز به هدایت کاربر از میان این صفحات اصلی و دسته بندی دارند، برد کرامب کارایی کامل خواهد داشت.

سخن پایانی در مورد برد کرامب

برای رسیدن به خط 1 موتورهای جست‌وجو باید بی‌رحمانه از تمامی ترفندها و نکات بهینه‌سازی سایت استفاده کنید، وجود برد کرامب در سایت، یکی از نکات کلیدی خیلی مهمی است که امروزه بسیاری از متخصصین، آن را نادیده می‌گیرند. وجود بردکرامب، علاوه بر نقش بسیار مهم در ایجاد UX مناسب برای داشتن بهترین ساختار طراحی سایت، برای سئو سایت نیز نقش ضروری دارد که باید به آن توجه کنید.

شما با استفاده درست از این ساختار، یک مسیر راهنمای مشخص و واضح برای حرکت کاربران‌تان در سایت خلق می‌کنید. در این مقاله مهم‌ترین نکات پیرامون Breadcrumb (عنصر حیاتی و لازم برای تمامی سایت‌ها) ذکر شد، اگر خواهان ایجاد بهترین ساختار سئو هستید استفاده از این ابزار موثر را فراموش نکنید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2022/08/06

خیلی از سایت ها هستن، که کلا برد کرامب استفاده نمیکنن دلیلش نمیدونم واقعا !!
برد کرامب برای هر سایت نیازه اصلیه.چه از نظر تجربه کاربری چه از نظر سئو!
در کل محتوا خوبی بود لذت بردم از خوندنش باعث شد کامنت بزارم:)