تگ کنونیکال چیست؟+ تگ canonical در سئو چه تاثیری دارد؟

تگ کنونیکال چیست؟+ تگ canonical در سئو چه تاثیری دارد؟

تگ کنونیکال چیست؟ این تگ به قطعه کدی گفته می‌شود که میزان اهمیت و در واقع اولویت یک محتوا را برای خزنده‌های گوگل تعیین می‌کند. مسئله محتوای تکراری، یکی از دغدغه‌های اصلی برای سئوکاران است و باید در سئو تکنیکال به آن پرداخته شود. خصوصا برای سایت‌های فروشگاهی، که به واسطه وجود فیلترهای مختلف، احتمال ایجاد صفحات تکراری وجود دارد. اما خوشبختانه راه حلی برای از بین بردن صفحات تکراری به واسطه تگ Canonical وجود دارد. اگر در مورد نحوه استفاده و تاثیر تگ Canonical در سئو به اطلاعات بیشتری […]

2 سال 3 16 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

تگ Canonical چیست؟
تاثیر تگ Canonical در سئو
تاثیر تگ Canonical در سئو به صورت زیر خواهد بود:
چه زمانی باید از تگ کنونیکال استفاده کرد؟
نحوه استفاده از تگ Canonical
اشتباهات رایج هنگام استفاده از تگ کنونیکال
از تگ کنونیکال استفاده کنیم یا نه؟
مشاهده بیشتر

تگ کنونیکال چیست؟ این تگ به قطعه کدی گفته می‌شود که میزان اهمیت و در واقع اولویت یک محتوا را برای خزنده‌های گوگل تعیین می‌کند. مسئله محتوای تکراری، یکی از دغدغه‌های اصلی برای سئوکاران است و باید در سئو تکنیکال به آن پرداخته شود. خصوصا برای سایت‌های فروشگاهی، که به واسطه وجود فیلترهای مختلف، احتمال ایجاد صفحات تکراری وجود دارد. اما خوشبختانه راه حلی برای از بین بردن صفحات تکراری به واسطه تگ Canonical وجود دارد. اگر در مورد نحوه استفاده و تاثیر تگ Canonical در سئو به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

تگ Canonical چیست؟

تگ کنونیکال که به صورت rel = “canonical” مورد استفاده قرار می‌گیرد، به عبارتی گفته می‌شود که در کد HTML، بخش هدر قرار گرفته تا میزان اهمیت یک صفحه را به گوگل نشان دهد. به عنوان مثال، عبارت زیر به خزنده‌های گوگل نشان می‌دهد که صفحه https://tesmino.com ، نسخه اصلی و در بین صفحات مشابه، مهم‌ترین صفحه برای ما است.

<link rel=”canonical” href=” tesmino.com” />

تاثیر تگ canonical در سئو بسیار مهم است و استفاده درست از آن از همه مهم‌تر! همان‌طور که در مطلب “افزایش سرعت ایندکس مطالب در گوگل” گفته شد، خزنده‌ها همواره در حال بررسی وب‌سایت‌ها به منظور پیدا کردن مطالب جدید و رتبه‌بندی آن‌ها هستند. بنابراین زمانی که خزنده‌ها، متوجه دو صفحه با مطالب یکسان شوند، در تصمیم‌گیری دچار مشکل شده و احتمالا صفحه درستی را برای رتبه‌دهی انتخاب نخواهند کرد! در این شرایط، هیچ یک از صفحات سایت شما رتبه نگرفته و بودجه مالی و زمانی شما هدر می‌رود!

در نظر داشته باشید که در غیر این صورت، صفحاتی از وب‌سایت شما دچار کنیبالیزیشن شده یا به عبارتی دیگر صفحات هم‌نوع‌خواری کرده و موجب تضعیف یک‌دیگر و به طور کلی وب‌سایت خواهند شد.

تگ کونیکال چیست؟

تگ کنونیکال در سال 2009 معرفی شد. زمانی که گوگل، بینگ و یاهو برای یکپارچه‌سازی فضای وب و استفاده از تگ‌ها، به توافق رسیدند. به خاطر داشته‌باشید، استفاده از تگ canonical نه تنها به خزنده‌های گوگل، بلکه به خزنده‌های سایر موتورهای جستجو هم کمک می‌کند.

تاثیر تگ Canonical در سئو

همه ما از تاثیر محتوای تکراری و کپی در سئو مطلع هستیم. همه می‌دانیم که چنین محتوایی در درازمدت چه آسیبی به سئوی سایت وارد می‌کند. این اتفاق برای سئو سایت فروشگاهی نیز محتمل به‌نظر می‌آید، اما تصور اکثر ما از محتوای تکراری، زمانی است که محتوای سایت خود را با کپی کردن از سایت‌های دیگر تامین کنیم. کمتر پیش می‌آید شرایطی را تصور کنیم که در آن در حال کپی کردن از محتوای سایت خودمان هستیم! به‌عبارت‌دیگر، مصداق واقعی ضرب‌المثل “گل به خودی!”.در این شرایط، زمانی که خزنده‌ها به صفحات با محتوای تکراری رو به رو می‌شوند، نمی‌دانند که کدام یک در اولویت قرار دارد و در نتیجه کدام یک باید رتبه بگیرد! به خاطر داشته باشیم که ما فقط با چند ربات رو به رو هستیم که در جریان تصورات ذهنی ما نیستند!

از تگ کنونیکال زمانی استفاده کنید که قصد دارید محتوای تکراری را مشخص کرده و به گوگل برای درک محتوا و رتبه بندی سئو سایت، کمک کنید.

 گوگل همواره در حال بهبود الگوریتم‌های خود، به منظور کمک به کاربر است. پیش از این بسیاری از سئوکاران معتقد بودند که محتوای تکراری، دلیل اصلی گوگل برای پنالتی کردن سایت‌ها خواهدبود. گرچه این فرضیه نه به صورت کامل رد و نه کاملا تایید شده، اما همه می‌دانیم که قطعا چنین اتفاقی برای یک سایت، نتیجه خوبی به همراه نخواهدداشت. هدف اصلی گوگل، شناسایی نیاز مخاطب و رفع آن از طریق پیشنهاداتی است که در اختیارش قرار می‌دهد. به همین خاطر، هیچ دلیلی نمی‌بیند که چند صفحه با یک مضمون را در صفحه نتایج خود، چندین بار به مخاطب پیشنهاد دهد. چرا که احتمالا مخاطب گیج شده و احتمال کلیک‌کردن روی منبع و صفحه اصلی، کم می‌شود. بر اساس آمار منتشر شده، حدود 29 درصد از محتواهای وب، تکراری هستند! همین آمار نشان دهنده اهمیت و تاثیر تگ canonical در سئو است!


تاثیر تگ Canonical در سئو به صورت زیر خواهد بود:

اگر بخواهیم به تاثیر تگ کنونیکال در سئو وب‌سایت اشاره کنیم؛ این موارد قابل توجه هستند:

  • جلوگیری از هدر رفتن زمانی که گوگل به سایت شما اختصاص می‌دهد

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، گوگل بر اساس میزان فعالیت شما، زمانی را برای بررسی و رتبه گرفتن از سوی خزنده‌ها، به سایت شما اختصاص می‌دهد. به طور کلی، هرچه که اعتبار دامنه سایت شما بیشتر باشد و محتوای بیشتری ماهانه در سایت منتشر شده یا بروز شود، گوگل هم زمان بیشتری برای بررسی صفحات اختصاص خواهدداد. حال تصور کنید که قسمت اعظمی از وقت خزنده‌ها، صرف بررسی محتوای تکراری با URL‌های مختلف شود. قطعا بعد از مدتی نه تنها تعداد دفعات سر زدن خزنده‌ها را کمتر می‌کند، بلکه احتمالا از سر زدن به صفحات جدید و مهم برای شما غافل می‌ماند.

  • بهبود اعتبار صفحه در گذر زمان و لینک سازی خارجی

زمانی که از ایجاد محتوای تکراری جلوگیری کنید، در واقع از هدر رفتن زمان و هزینه‌ای که برای لینک سازی یک صفحه صرف کرده‌اید، جلوگیری می‌کنید. در این صورت، حتی اگر لینک‌سازی برای صفحه جانبی و غیر اصلی انجام شده باشد، با استفاده از این تگ، اعتبار به صفحه اصلی انتقال پیدا خواهد کرد. در نظر داشته‌باشید که بودجه کراول گوگل به میزان محدودی برای وب‌سایت شما در نظر گرفته شده است و در هر بار که خزنده‌ها به وب سایت شما سر بزنند، صفحات تکراری باعث به هدر رفتن بودجه کراول شما خواهد شد.

چه زمانی باید از تگ کنونیکال استفاده کرد؟

تگ کنونیکال Canonical

 

احتمالا مهم‌ترین سوالی که تا به اینجا برای شما مطرح شده است که چگونه می‌توان محتوای تکراری سایت را شناسایی کرد و چه زمانی باید از تگ Canonical استفاده کرد؟ در ادامه با ارائه چند مثال، به شما کمک می‌کنیم تا درک درستی از این مسئله پیدا کنید.

  • استفاده از محتوای تکراری

برخی مواقع، نیاز است که محتوای یک سایت خبری یا یک سایت رسمی دولت را در سایت خود قرار دهید. در این صورت اگر از تگ کنونیکال استفاده نکنید، گوگل این محتوای شما را کپی و نقض قوانینش در نظر می‌گیرد. به همین خاطر بهتر است که با به کار بردن rel = “canonical” خزنده را به سمت صفحه اصلی هدایت کنید. در این صورت شما می‌توانید به هر میزان که نیاز دارید، محتوای تکراری در وب سایت خود منتشر کرده و با استفاده از این تگ، بدون صدمه رسیدن به سئو، صفحات را کنونیکال کنید.

  • انجام تست A/B برای سایت

بسیاری از افرادی که در زمینه بازارایابی فعالیت می‌کنند، به منظور شناخت بهتر مخاطب و کاربر، از تست A/B استفاده می‌کنند. در این تست، یک محتوا به دو شکل مختلف ظاهر می‌شود. به عنوان مثال یک لندینگ، با یک موضوع ولی دو شکل کاملا متفاوت. در این شرایط برای آنکه از گیج شدن خزنده‌های گوگل جلوگیری کنید، باید صفحه اصلی را برای خزنده‌ها مشخص کنید.

  • آدرس دهی داینامیک (فیلتر، جستجو و ..)

همان‌طور که در ابتدای مطلب هم بیان شد، احتمال ایجاد صفحات تکراری برای فروشگاه‌های آنلاین، بیشتر از سایر وب‌سایت‌ها است. زمانی که به یک سایت فروشگاهی مراجعه می‌کنید، برای پیدا کردن کالای مورد نیازتان، احتمالا از فیلترها و یا بخش جستجوی سایت کمک می‌گیرد. مسئله مهمی که وجود دارد این است که URL‌های ایجاد شده، بعد از استفاده از فیلتر با بخش جستجوی سایت، نباید به عنوان یک آدرس جدید شناخته شوند. چرا که تمامی محتوای صفحه ثابت است، جز رنگ یا سایز محصول! در این صورت صدها صفحه با محتوای تکراری ایجاد خواهد شد. صفحاتی که اگر از ایجاد بی رویه آن‌ها جلوگیری نشود، خیلی زود تاثیر منفیشان در رتبه سایت را نشان خواهند داد.

  • مدیریت WWW و HTTPS

بخش WWW و HTTPS مربوط به آدرس هر سایت، می‌تواند دو حالت مختلف داشته باشد. یعنی بخش اصلی آدرس هر سایت، می‌تواند به 4 شکل مختلف نمایش داده شود. در حالی که هر 4 صفحه، یک محتوا دارند! در این شرایط، انتخاب پیش روی شما، استفاده از تگ کنونیکال و یا ریدایرکت 301 است! بر اساس تجربه، بهتر است که پیش از شروع فعالیت رسمی سایت، تمامی آدرس‌های غیر اصلی را به آدرس اصلی که مدنظر دارید، ریداریکت 301 کنید. (ریدایرکت دائمی با انتقال اعتبار و رتبه)

/https://www.website.com/category/product-a

/https://www.website.com/product-a

/https://website.com/product-a

/http://www.website.com/product-a

/http://website.com/product-a

/https://m.website.com/product-a

/https://www.website.com/product-a

/https://www.website.com/product-A

نحوه استفاده از تگ Canonical

تگ Canonical

حال که با انواع روش‌های ایجاد صفحات تکراری آشنا شدید، نوبت به آموزش استفاده از تگ کنونیکال می‌رسد. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که نتیجه نهایی همه آن‌ها یکی است. با این وجود بهتر است که تمام افرادی که به سایت دسترسی دارند، از یک روش یکتا برای اضافه کرد این متا تگ به کدنویسی صفحه، استفاده کنند. چرا که در برخی موارد استفاده از روش‌های مختلف مشکلات جدیدی برای سئو سایت ایجاد خواهد کرد.

  • اضافه کردن تگ کنونیکال با استفاده از افزونه Yoast

افزونه Yoast، یکی از بهترین افزونه‌های سئو وردپرس است که به دلیل کاربری ساده‌ای که دارد، برای بسیاری از وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اضافه کردن این تگ از طریق این افزونه، باید نسخه کامل پلاگین را خریداری کرده و نصب نمایید. سپس وارد صفحه‌ای که قصد دارید به عنوان محتوای اصلی به گوگل معرفی کنید شده و تگ کنونیکال را در قسمت مربوطه وارد نمایید.

تگ کنونیکال با استفاده از افزونه Yoast

  • اضافه کردن تگ Canonical به کدنویسی سایت

در صورتی که به استفاده از افزونه‌ها علاقه‌ای ندارید، می‌توانید با اضافه کردن یک قطعه کد به صفحه، شاهد تاثیر تگ canonical در سئو سایت‌تان باشید. نکته مهم این است که این کد را باید به قسمت هدر صفحه اضافه کنید.(بین تگ‌های <head> و </head>) پس اگر نمی‌دانید هدر کجاست و این قطعه کد باید کجا قرار گیرد، بهتر است از این روش استفاده نکنید.

<“<?;[‘link rel=”canonical” href=”inserturl.com<?php echo $_SERVER[‘REQUEST_URI’]

  • استفاده از رنک مث برای ایجاد تگ کنونیکال

برای استفاده از رنک مث، جهت ایجاد تگ کنونیکال، روش ساده‌ای پیش روی خود دارید. برای این منظور کافی است که به بخش advanced در باکس رنک مث در بخش انتهایی صفحه خود در ادیتور بروید. در این جا گزینه وارد کردن آدرس یا یوآرال کنونیکال در نظر گرفته شده و می‌توانید آدرس مورد نظر خود را در آن وارد کرده و صفحه را بروزرسانی کنید. دقت داشته باشید که بدون بروزرسانی کردن صفحه، این تغییر اعمال نخواهد شد. در حقیقت استفاده از این ابزار نیز مشابه به چیزی است که در یاوست سئو دیدیم و به همان راحتی می‌توان تگ را ایجاد کرد.

  • اضافه کردن تگ Canonical از طریق گوگل تگ منیجر

اگر برای بهبود سئو سایت خود از چند تگ و دستور استفاده کنید، احتمالا برای مدیریت بهتر هریک از آن‌ها، به گوگل تگ منیجر نیاز دارید. برای استفاده از این تگ ابتدا باید در این ابزار گوگل ثبت نام کرده و یک حساب کاربری برای وب سایت خود ایجاد نمایید. سپس تگ را به صفحه مورد نظرتان اضافه کنید.

اضافه کردن تگ canonical از طریق گوگل تگ منیجر

اشتباهات رایج هنگام استفاده از تگ کنونیکال

از جمله اشتباهات رایج حین استفاده از تگ کنونیکال، این موارد را در نظر داشته باشید:

  • مسدود کردن آدرس در فایل robots.txt

همان‌طور که قبلا هم گفته شد، با استفاده از robots.txt، وضعیت هر صفحه برای خزنده‌های گوگل مشخص می‌شود. اینکه باید یک صفحه توسط خزنده‌ها بررسی شده، ایندکس بشود یا نه. اما گاهی اوقات صفحه‌ای که برای آن از تگ canonical استفاده شده است، در فایل robots.txt، دسترسی به آن مسدود شده است. به همین خاطر نمی‌توان انتظار داشت که گوگل در خصوص صفحه مدنظر، درست تصمیم بگیرد.

  • قرار دادن URL کنونیکال در نقشه سایت

یکی از اشتباهاتی که برخی اوقات انجام می‌شود، قرار دادن URL کنونیکال در نقشه سایت است. در صورتی که این اشتباه را مرتکب شوید، گوگل در تشخیص نسخه‌های کنونیکال اشتباه کرده و ممکن است صفحه اشتباهی را دنبال کند.

  • استفاده از تگ noindex به همراه تگ Canonical

هرگز تگ noindex و Rel = Canonical را با هم استفاده نکنید. آن‌ها دستورالعمل‌های کاملا متناقضی هستند. همان‌طور که جان مولر گفته است، گوگل معمولاً برچسب “noindex” را در اولویت قرار می‌دهد. اما استفاده هم‌زمان از این دو تگ هنوز هم ایده خوبی نیست. اگر به هردوی این تگ‌ها در کنار هم نیاز دارید، باید از ریدایرکت 301 استفاده کنید. در غیر این صورت استفاده از rel = canonical را پیشنهاد می‌کنیم.

  • استفاده از Canonical برای تمام صفحات صفحه گذاری شده

نباید هیچ یک از صفحات صفحه‌گذاری شده را به صفحه اول، canonical کرد. در عوض باید از self-referencing برای تمامی صفحات صفحه‌گذاری شده استفاده کرد. به عنوان مثال، استفاده از rel=canonical در صفحه دو، در حالی که به صفحه اول اشاره دارد، نشان از اشتباه به کار بردن تگ است.

  • استفاده از چند تگ کنونیکال

همان‌طور که گفته شد، برای اضافه کردن این تگ به یک صفحه، تنها باید از یک روش استفاده کنید. چرا که در غیر این صورت، این کد از چند طریق مانند اضافه شدن به صورت دستی به بخش هدر سایت و همچنین افزونه، وارد کدنویسی صفحه شده و توسط گوگل نادیده گرفته می‌شود.

  • استفاده از تگ کنونیکال در <body>

Rel = canonical فقط باید در <head> یک سند ظاهر شود. اگر این تگ در بخش <body> استفاده شود، توسط گوگل نادیده گرفته خواهد شد. از این روی باید دقت داشته باشید که تگ کنونیکال را در <body> وارد نکنید.

تگ کنونیکال از نگاه گوگل

از تگ کنونیکال استفاده کنیم یا نه؟

با وجود تمام توضیحات، احتمالا این سوال برای شما مطرح می‌شود که در آخر بهتر است از این تگ استفاده کنیم یا نه؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است کمی از منظر گوگل به ماجرا نگاه کنیم. گوگل برای تشخیص صفحه اصلی در میان چند صفحه که محتوایی شبیه به هم دارند، علاوه بر تگ کنونیکال از روش‌های دیگری هم استفاده می‌کند. بنابراین استفاده از این تگ را شاید بتوانیم یک راهنما برای گوگل در نظر بگیریم و نه وحی‌منزل! مواردی از قبیل لینک سازی داخلی و نقشه سایت از جمله مواردی هستند که گوگل برای تشخیص صفحه اصلی از آن‌ها استفاده خواهد کرد.

معمولا پاسخ به این سوال زمانی مهم می‌شود که شما قصد اضافه کردن یک محصول با امکانات مختلف را به سایت دارید. به عنوان مثال محصولاتی با اندازه‌های متفاوت. بر اساس آنچه که جان مولر بیان کرده است، در این شرایط دو راه پیش رو دارید:

  1. ایجاد یک صفحه منحصربه‌فرد برای هر محصول و قابل ایندکس برای گوگل
  2. ایجاد یک صفحه برای محصول و استفاده از فیلترهای مختلف

این که کدام یک از این روش‌ها بهتر است، مستقیما به نوع محصول، میزان آشنایی مردم با انواع مختلف آن، میزان جستجوی آن در گوگل و اندازه سایت بستگی دارد.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/03/13

سلام وقت بخیر
ما از cms وردپرس و افزونه Yoast SEO استفاده میکنیم مقالاتی داریم که تعداد کامنت خیلی زیادی دارند و سرعت لود صفحه خیلی بد شده.
آیا مقالاتی که تعداد زیادی نظر و دیدگاه دارند (مثلا چند هزار کامنت) بهتره دیدگاه ها رو صفحه بندی کنیم و در هر صفحه از دیدگاه ها از rel canonical (کانونیکال که اشاره به url نسخه اصلی صفحه داره) استفاده کنیم؟

با صفحه بندی نظرات در وردپرس، برای هر صفحه از نظرات، یک url جدید تولید میشه. ایا این روش از نظر سئو درسته و محتوای تکراری محسوب نمیشه؟ یا درست نیست و تاثیر منفی روی سئوی صفحه داره؟
اگر راه حل بهتری نسبت به صفحه بندی نظرات در وردپرس دارید ممنون میشم بفرمایید (راه حلی که مشکل سئو و افت رتبه در گوگل ایجاد نکنه) چون واقعا سرعت لود صفحه خیلی کند شده.

    2021/04/12

    سلام وقت بخیر
    بهتره که بصورت ایجکس بزارین نظرات لود بشن و یا صفحه بندی کنید بهتره

2021/12/05

با عرض خسته نباشید
واقعا فکرش رو نمیکردم تگ کنونیکال رو سئو سایت اینقدر تاثیر داشته باشه
مرسی از گوگل برای تگ canonical همینو بس ❤
و مرسی از تیم تسمینو عزیز برای مقاله خوبش 💗