همه چیز درباره کسب و کار اینترنتی [+راهنمای جامع کسب درآمد اینترنتی]

همه چیز درباره کسب و کار اینترنتی [+راهنمای جامع کسب درآمد اینترنتی]

با فراگیرتر شدن اینترنت، رونق کسب و کار اینترنتی به هیچ وجه عجیب نیست. کسب و کار آنلاین که به حضور فیزیکی مخاطبان در یک مکان خاص محدود نیست؛ در کشورهای مختلف جهان، از کشورهای فقیر و جهان سوم تا پیشرفته‌ترین جوامع، پا گرفته است. از مدیریت فروشگاه آنلاین گرفته تا فعالیت در شبکه اجتماعی و بلاگری، همگی از نمونه‌های کسب و کار اینترنتی هستند. پیش‌بینی می‌شود که در آینده قالب شغل‌های امروزی که وابسته به حضور افراد در محل کار هستند، کاملا به دست فراموشی سپرده شوند. با رشد […]

8 ماه 35 22 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

کسب و کار اینترنتی چیست؟
تفاوت کسب و کار اینترنتی با کسب درآمد از اینترنت
انواع کسب و کار اینترنتی
آیا راه اندازی و داشتن کسب و کار اینترنتی ضرورتی دارد؟
آیا برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی به مجوز خاصی نیاز دارم؟
آیا بدون سرمایه هم می‌توان کسب و کار اینترنتی راه انداخت؟
چگونه می‌توان یک کسب و کار اینترنتی را شروع کرد؟
انتخاب حوزه فعالیت
مزایای راه اندازی کسب و کار اینترنتی
اهمیت سنجش دوره‌ای کسب و کار اینترنتی
مشاهده بیشتر

با فراگیرتر شدن اینترنت، رونق کسب و کار اینترنتی به هیچ وجه عجیب نیست. کسب و کار آنلاین که به حضور فیزیکی مخاطبان در یک مکان خاص محدود نیست؛ در کشورهای مختلف جهان، از کشورهای فقیر و جهان سوم تا پیشرفته‌ترین جوامع، پا گرفته است. از مدیریت فروشگاه آنلاین گرفته تا فعالیت در شبکه اجتماعی و بلاگری، همگی از نمونه‌های کسب و کار اینترنتی هستند.

پیش‌بینی می‌شود که در آینده قالب شغل‌های امروزی که وابسته به حضور افراد در محل کار هستند، کاملا به دست فراموشی سپرده شوند. با رشد روزافزون تکنولوژی و اینترنت، بسیاری از مردم، به‌‌سمت فعالیت اینترنتی حرکت خواهند کرد و کسب درآمد اینترنتی بسیار پرطرفدار خواهد شد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا نگاهی کامل و جامع به موضوع کسب و کار اینترنتی و زوایای مختلف آن بیندازیم.

کسب و کار اینترنتی چیست

کسب و کار اینترنتی چیست؟

پیش از هر چیزی به دنبال آن هستیم تا به درستی و به طور دقیق ببینیم که کسب و کار اینترنتی چیست؟ این شکل از کسب و کار، به فعالیت‌ها و ارائه خدمات یا محصولات در فضای اینترنتی گفته می‌شود که به هر ترتیب با سودآوری و دریافت درآمد در ارتباط خواهد بود.

به واقع در این پلتفرم، مجموعه‌ها، اشخاص و شرکت‌ها که به هر شکلی به ارائه خدمات یا کالا مشغول بوده و از این جهت یک بیزنس را اداره می‌کنند، می‌توانند با وارد کردن کسب و کار خود به پلتفرم آنلاین، از بستر فضای اینترنت برای شکل دادن به بازار خود و کسب درآمد فعال بهره ببرند. قطعا این ساختار، نیازمند اصول و قوانین خود بوده و باید برای بهره‌برداری هر چه بهتر از آن، زمینه‌های مختلف در فضای اینترنت را شناسایی کرد.

به طور مثال برای درآمدزایی در بستر اینترنت، می‌توان از پلتفرم وب سایت‌ها استفاده کرده یا به جای آن، به سراغ اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم کاملا فعال این روزها رفت.

به این شکل پیدا کردن مخاطبان در بازار هدف، به مراتب ساده‌تر شده و صاحب کسب و کار با مجموعه بزرگ‌تری روبرو است که به راحتی بیشتری می‌تواند محصولات یا خدمات خود را برای آن‌ها ارائه کرده و برداشت لازم را داشته باشد.

تفاوت کسب و کار اینترنتی با کسب درآمد از اینترنت

در نظر داشته باشید که تفاوت معنی دار و قابل توجهی میان کسب و کارهای اینترنتی و کسب درآمد از اینترنت وجود دارد که هرگز نباید این دو مفهوم را با هم یکی دانست. کسب درآمد از اینترنت بسیار گسترده بوده و به نظر می‌رسد که هر روز نیز با تنوع روش‌های بیشتری همراه شود. به طور مثال تولید محتوا، یکی از روش‌های کسب درآمد از اینترنت است. اما کسب و کارهای اینترنتی، در واقع همان مدل‌های کسب و کارهای سنتی هستند که حالا در بستر اینترنت، به ارائه خدمات و محصولات خود پرداخته و پل ارتباطی میان ارائه دهنده و مشتری را در این فضا پیدا کرده‌‎اند. البته این کسب و کارها نیز می‌توانند یک نسخه از الگوی سنتی بوده یا به طور کلی از نسخه اینترنتی متولد شده باشند.

به طور کلی کسب درآمد از اینترنت کار چندان دشواری نیست و روش‌های گوناگونی برای آن وجود دارد، اما کسب و کار اینترنتی حیطه‌ای تخصصی‌تر و دقیق‌تری است که دشواری‌های مخصوص خود را دارد.

کسب و کار اینترنتیانواع کسب و کار اینترنتی

حوزه کسب و کار در اینترنت دارای وسعت قابل توجهی بوده که در اینجا به معرفی دسته‌های اصلی آن، می‌پردازیم:

  • عرضه و فروش کالاها

رایج‌ترین نمونه برای عرضه و فروش کالاها در قالب اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی هستند. این فروشگاه‌ها که انواع مختلفی دارند محصولات و کالاهای خود یا شرکت‌های عمده‌تر و کلان‌تر را به فروش می‌رسانند. بسیاری از فروشگاه های اینترنتی به صورت تخصصی و حرفه‌ای در یک زمینه خاص فعالیت می کنند. مثلا در زمینه عرضه و فروش محصولات آرایشی و بهداشتی.

برخی از فروشگاه‌های اینترنتی هم به صورت عمده و کلان فعالیت می‌کنند و تقریبا همه اجناس و محصولات ممکن را در بستر اینترنت به فروش می‌رسانند. بزرگ‌ترین نمونه این فروشگاه‌های اینترنتی وبسایت بزرگ آمازون است. آمازون بزرگترین غول اقتصادی اینترنت بوده و مالک آن، یکی از ثروتمند‌ترین افراد جهان است. این فروشگاه اینترنتی اجناس بسیار متنوعی در همه دسته‌بندی‌ها به فروش رسانده و در سراسر کره زمین شهرت دارد.

  • ارائه خدمات

دسته بعدی کسب و کارهای اینترنتی، ارائه خدمات مختلف در بستر اینترنت است. سایت‌هایی که در این زمینه فعالیت می کنند از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. چرا که هر خدمتی که بتوان به مشتریان ارائه کرد، چه فیزیکی و چه غیر فیزیکی، در این دسته قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال سایت‌هایی که با فعالیت در اینترنت نسبت به ارائه خدمات شستشوی ماشین فعال هستند، در این دسته قرار می‌گیرند. هم چنین سایت‌های پخش و اشتراک‌گذاری فیلم در ازای ارائه امکانات و خدمات خود، از کاربران خود اشتراک دریافت می‌کنند.

هم چنین سایت‌های بازی‌های آنلاین نیز در همین دسته جای می‌گیرند. برای موارد ذکر شده، نمونه‌های داخلی و خارجی متعددی وجود دارد .

  • سایت‌های آموزشی

یکی از مهم‌ترین انواع کسب و کار اینترنت محور، آموزش در قالب امکانات مجازی دنیای اینترنت است. امروزه سایت‌های آموزشی بسیار گوناگونی وجود دارند که در ازای فروش محصولات و محتوای آموزشی خود، از کاربران هزینه دریافت می‌کنند. هم چنین بسیاری از وب سایت‌هایی که به این صورت فعالیت می کنند، دارای حق اشتراک‌های ماهیانه و سالیانه هستند و از این طریق کسب درآمد فعال دارند.

  • راه اندازی سایت خبری و یا تفریحی

یکی دیگر از قالب کسب و کارهای اینترنتی راه اندازی سایت پربازدید است. حتما تاکنون سایت‌های زیادی مانند: نمناک، بیتوته یا سایت‌های خبری مانند تسنیم , مهر نیوز و … راه مشاهده نموده‌اید که درآمد بسیار زیادی از راه جذب تبلیغات اینترنتی کسب می‌کنند. اگر چه فرایند درآمدزایی این وب سایت‌ها بسیار ساده به نظر می‌رسد؛ اما لازم است بدانید که غالبا فعالیت بسیار زیاد و هزینه‌های سنگینی برای رسیدن به این نقطه، صرف شده است.

  • مشاور سئو

اگر از زیر و بم موتورهای جستجو اطلاع دارید و مهارت‌های فنی در بسترهایی مانند Google Ads و Google Analytics دارید، تبدیل شدن به یک مشاور سئو می‌تواند گزینه پردرآمد دیگری برای شما باشد. بسیاری از صاحبان مشاغل، خصوصا کسب و کارهای کوچک، نمی‌دانند که بهینه سازی موتور جستجو (SEO) چه تاثیری می‌تواند بر روی تجارت آن‌ها بگذارد. شما می‌توانید از همین فضای آنلاین و آشنایی با روش‌های موفقیت در آن، برای کسب درآمد استفاده کنید. البته برای دستیابی به این منظور، لازم است که نمونه کارهای بسیار موفقی داشته و بتوانید مخاطبان و مشتریان خود را به اقنای لازم برسانید.

کافی است با مهارت‌های بازاریابی در فضای وب، مانند تجزیه و تحلیل داده، استراتژی تولید محتوا و… جهت افزایش ترافیک ارگانیک سایت آشنایی داشته باشید. البته لازم به ذکر است که برای افزایش کسب درآمد در این حوزه، به یک آموزش مداوم نیاز خواهید داشت؛ چرا که الگوریتم‌های گوگل روزبه‌روز در حال تغییر هستند.

  • مشاور شبکه‌های اجتماعی

هر مجموعه و کسب و کاری برای رشد در فضای آنلاین به یک نیروی دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد. اما در شرایط حال حاضر، بسیاری از شرکت‌ها یا حتی سازمان‌های متوسط و بزرگ، توان اقتصادی برای استخدام و بهره‌مندی از یک تیم بازاریابی آنلاین ندارند. به همین خاطر برای پیشبرد فعالیت‌های تجارت آنلاین، قطعا به مشاوره نیاز خواهند داشت.

از طرف دیگر با توجه به اینکه برخی بودجه لازم برای طراحی و راه اندازی سایت ندارند، رو به سوی شبکه‌های اجتماعی، مانند اینستاگرام می‌آورند. به عنوان مشاور شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به مشاغل کوچک کمک کنید تا بهترین کانال ارتباطی با مخاطبان هدف خود را پیدا کرده و بر اساس استراتژی پیشنهادی شما، تولید محتوا داشته باشند.

  • ساختن پادکست

می‌توانید با ساخت پادکست های متنوع در زمینه‌های مختلف کار خود را شروع کنید. حتی این امکان را خواهید داشت تا با ارائه خلاصه کتاب‌های معروف استارت بزنید، سپس با سپری شدن مدتی فعالیت مستمر، به درآمدزایی برسید.

  • بلاگری

این روزها بلاگر ها در فضای مجازی حسابی برای خودشان جایگاه پیدا کرده‌اند. اینستاگرام یکی از بهترین برنامه شبکه‌های اجتماعی برای شروع فعالیت بلاگری است.

  • آموزش آنلاین

اگر در زمینه خاص تخصص دارید و می‌توانید آن را به دیگران آموزش بدهید، به راحتی می‌توانید با ایجاد دوره آموزشی ابتدا به‌صورت رایگان مثلا در اینستاگرام شروع به‌کار کنید. سپس کم کم فعالیت خود را گسترش داده و بعد از آن وارد مجرای درآمدزایی شوید. البته این نیاز به داشتن برنامه مدون دارد و باید به‌طور کامل در یک ساختار برنامه‌ریزی شده قرار بگیرد.

  • کپی رایتینگ (نوشتن متون تبلیغاتی)

امروزه تبلیغات مخصوصا در بستر اینترنت نیاز ضروری هر کسب و کاری است و درست در این نقطه است که نیاز به یک کپی رایتنگ بیش از هر چیز دیگری احساس خواهد شد. اگر علاقه‌مند به نوشتن بوده و چندین متون تبلیغاتی را از قبل مطالعه کرده باشید، می‌توانید به‌صورت آزمایشی شروع به کار کرده و دست به قلم شوید. اگر واقعا توانایی بالایی داشته باشید، قطعا در طول یک ماه می‌توانید پروژه‌های زیادی را دریافت کنید و در ضمن کپی رایتینگ برای شغل دوم می‌تواند عالی باشد.

  • ترجمه کردن

اگر واقعا به زبان انگلیسی علاقه دارید و پایه زبان انگلیسی خوبی دارید، می‌توانید با ترجمه کردن مقالات دانشگاهی یا حتی برای کسب و کارهای که نیاز مبرم به مترجم دارند، به‌صورت دورکاری فعالیت کنید. در حقیقت ترجمه، زمینه فوق العاده‌ای برای کسب و کارهای اینترنتی بوده و به خوبی می‌توانید از این مسیر درآمدزایی داشته باشید.

  • طراحی سایت

در عصر تکنولوژی ماهیت بیشتر کسب و کارها تغییر کرده است و داشتن یک سایت برای یک کسب و کار همانند ویترین فروشگاه خواهد بود. بنابراین داشتن یک سایت فروشگاهی نیاز ضروری هر کسب و کاری شده است. از این روی بیشتر کسب و کارهای سنتی، نیاز به طراحی سایت داشته و حتی آن‌هایی که در حال حاضر نیز وب‌سایتی ندارند، نیاز به تغییر آن در مواعد زمانی مختلف خواهند داشت. شاید تصور کنید طراحی بسیار کار سخت و وقت‌گیر است، اما با مسلط شدن بر این موضوع؛ می‌توانید به خوبی به این حوزه وارد شده و با کمک دانش و تجربه خود، به درآمدزایی عالی برسید.

  • طراحی گرافیکی و موشن گرافی

تمام وب سایت‌ها به طراحی گرافیک حرفه‌ای نیازمند هستند و می‌توان طراحی وب سایت و به طور کلی سایت داری را با داشتن طراح گرافیک در یک موازات دانست. موشن گرافی، تبلیغات بنری، طراحی لوگو، طراحی دیزاین وب سایت و…؛ همگی وابسته به طراح گرافیک حرفه‌ای هستند. بنابراین می‌توان با اطمینان گفت اگر در این زمینه آموزش ببیند و تخصص پیدا کنید، در آمد خوبی در انتظار شما خواهد بود.

آیا راه اندازی و داشتن کسب و کار اینترنتی ضرورتی دارد؟

پاسخ دادن به این سوال می‌تواند اهمیت حقیقی کسب و کاری که بر مبنای اینترنت بنا شده است را برای شما کاملا روشن سازد.

کسب و کارهای سنتی برای مدتی طولانی تنها راه و بهترین راه برای فروش محصول تولیدی، یا ارائه خدمات به مردم بودند. هر کس برای خرید آن چیزی که نیاز داشت به بازار یا مغازه موردنظر رفته و به خدمت یا محصولی که نیاز داشت دست می‌یافت. اما با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و پدید آمدن امکانات جدید که تحول بزرگی در زندگی انسان ایجاد کردند، نیازهای بشر نیز دست‌خوش تغییر شدند.

با پیشرفت تکنولوژی هم نیازهای جدیدی برای بشر به وجود آمد و هم راه‌های جدیدی برای رفع نیازهای قبلی شناخته شد. مثلا نیاز به شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک و تلگرام، چیزی بود که قبل از اینترنت اصلا احساس نمی‌شد. هم‌چنین راه‌های بهتر و جدیدتری برای رفع نیازهای پیشین شناخته شد که به مراتب از راه‌کارهای سنتی و قبلی آسان‌تر بودند. به عنوان مثال خدمات بانکی که بخش عمده آن امروزه از طریق اینترنت و فضای مجازی ارائه می‌شوند، موجب شدند نیاز مراجعه به بانک برای کار ساده‌ای نظیر انتقال وجه به شیوه‌ای بسیار آسان برطرف شود.

در ادامه توضیحات قبلی، لازم به ذکر است که این روند پیشرفت تکنولوژی هر روز سریع‌تر شده و انسان و نیازهایش را بیشتر تغییر خواهد داد. تا آن جایی که بنابر پیش‌بینی مختصصان، تا 5 سال آینده کسب و کارهای سنتی و قدیمی تا حد زیادی از بین خواهند رفت.

هم‌چنین گفته می‌شود حدود 80 درصد مشاغلی که در سال 2025 وجود خواهند داشت، امروزه اصلا وجود ندارند. این نشان می‌دهد که کسب و کارها و کسب درآمد با سرعت زیادی به سمت اینترنتی شدن می‌روند. بنابراین باید این حقیقت را پذیرفت که آینده شغل‌ها و کسب و کارها، در اینترنت است. این حقیقتی است که چه تلخ و چه شیرین، اجتناب‌ناپذیر بوده و به زودی، اینترنت و ابزارهایش اصلی‌ترین منبع کسب درآمد عمده مردم خواهندبود.

به همین دلیل است که داشتن کسب و کار اینترنتی برای عقب نماندن از رقابت در این بازار و میدان یک امر ضروری است. یادگیری اصول و تکنیک‌های این حیطه برای هرکس که در اندیشه داشتن درآمد تضمینی و برتری در رقابت با سایر رقباست یک امر بسیار مهم به شمار می‌آید.

آیا برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی به مجوز خاصی نیاز دارم؟

جواب منفی است. در حالت عادی شما برای شروع کسب و کار اینترنتی خود نیاز به هیچگونه مجوزی ندارید! مگر نماد اعتماد الکترونیکی وب سایت که بسیاری از درگاه‌های بانکی زمانی که می‌خواهید در وب سایت خود یک صفحه پرداخت داشته باشید از شما طلب می‌کنند. در حقیقت اگر نماد را برای وب سایت نداشته باشید، نمی‌توانید در وب سایت خود امکان فروش چیزی را داشته باشید.

گرفتن نماد اعتماد وب سایت نیز کار ساده‌ای است. فقط ثبت نام کنید و  زمانی که وب سایت شما در اینترنت قرار گیرد، به خوبی بررسی شده و در صورت تائید و نبود مشکلی، این نماد به شما اعطا خواهد شد. البته اگر وب سایت یا کسب و کار اینترنتی شما، صفحه پرداخت ندارد، نیازی به این نماد نیز نخواهید داشت!

سعی کنید که نگذارید که مطالب توهین آمیز، جنسی و سیاسی به کسب و کار اینترنتی شما راه پیدا کنند. به واقع لازم است که تابع قوانین کشور باشید، چرا که در تمام دنیا چنین بحث‌هایی مانع پیشرفت یک کسب و کار اینترنتی خواهد شد.

آیا بدون سرمایه هم می‌توان کسب و کار اینترنتی راه انداخت؟

بدون شک بله! در شرایط اقتصادی فعلی ایران و بعد از بحران کرونا، بسیاری از افراد به فکر راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی در فضای آنلاین افتادند. اما چالش اصلی که با آن رو به رو بودند، تامین بودجه اولیه برای شروع تجارت آنلاین بود.

این در حالی است که برای شروع، لزوما به سایت و بودجه کلانی نیاز نیست. در بین انواع شبکه‌های اجتماعی، بعد از فیلتر شدن تلگرام، اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران به حساب می‌آید. برای ایجاد یک صفحه تجاری در این سوشال مدیا، به هیچ سرمایه اولیه‌ای نیازی نخواهیدداشت. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که با یک استراتژی هدفمند، تولید محتوا کرده و از طریق هشتگ‌گذاری، به مخاطبان هدفتان برسید. کسب و کارهایی که از این طریق راه‌اندازی می‌شوند، اصطلاحا کسب و کار موبایلی نام گرفته و اتفاقا درآمد بالایی هم خواهند داشت. مانند اینفلوئسرهایی نظیر صدف بیوتی!

به جز این حتی راه‌اندازی وب‌سایت نیز در بدو امر، هزینه و سرمایه اولیه آنقدر زیادی نیاز نداشته و شما می‌توانید با هزینه‌های محدود وب سایت مورد نظر خود را راه اندازی کرده و زمان و انرژی کافی از آن پس برای آن بگذارید. این هزینه‌ها در مقایسه با هزینه‌های فروش فیزیکی و راه‌اندازی شرکت یا مغازه حقیقی، بسیار متفاوت خواهند بود.

انواع کسب و کار اینترنتی آشنا شوید

 

چگونه می‌توان یک کسب و کار اینترنتی را شروع کرد؟

هرکسی می‌تواند کسب و کار خود را وارد اینترنت کرده و در آن جا به جذب مشتری بپردازد. برای راه‌اندازی و شروع کسب و کار اینترنتی می‌توان مراحل زیر را به اختصار نام برد:

  • انتخاب حوزه فعالیت

مرحله اول این است که حوزه فعالیت و کار خود را مشخص کنید. اگر در حال حاضر دارای یک کسب و کار در قالب‌های سنتی هستید، حوزه فعالیت شما در اینترنت هم همین حوزه فعلی کسب و کار شماست. مثلا اگر در زمینه فروش لباس فعالیت می‌کنید، این فرصت را خواهید داشت که یک سایت و یک پیج اینستاگرام با همین موضوع راه‌اندازی کنید.

اما اگر در حال حاضر صاحب یک کسب و کار نیستید، بهتر است از حوزه‌ای کار خود را شروع کنید که در آن تخصص دارید. این بسیار مهم است که بتوانید در حیطه‌ای فعالیت کنید که در آن حرف زیادی برای گفتن داشته باشید. چرا که رقابت در فضای مجازی بالا بوده و برای موفق شدن در این فضا، تخصص یک امر ضروری به شمار می‌آید.

  • بررسی و آنالیز بازار و رقبا

پیش از هرکاری لازم است نقشه و برنامه‌ای برای آن کار تنظیم شود. در این صورت است که فعالیت‌ها به صورت هدفمند و معنی‌دار دنبال می‌شوند و مسیر فعالیت واضح خواهد بود. لازمه شروع کسب و کار اینترنتی و برنامه‌ریزی برای آن، داشتن شناختی کامل و دقیق از بازار هدف و نحوه فعالیت رقبا است.

به همین جهت ضروری است که بازار هدف را بررسی و آنالیز کنید؛ سلیقه مخاطبان خود در فضای مجازی را بشناسید و با خواسته‌های آن‌ها آشنایی کاملی داشته باشید. هم چنین شما باید بدانید رقبایتان چه کسانی هستند و چه خدماتی به مشتریان خود ارائه می‌دهند. شما می‌توانید با بررسی دقیق رقبای کاری خود، نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بشناسید و به این ترتیب خدمات و محصولات خود را در سطح بهتری از آن‌ها ارائه دهید.

  • ساخت و طراحی وبسایت و پیج اینستاگرام

یک وبسایت اینترنتی و یک پیج اینستاگرام، دو ابزار لازم و ضروری برای هر کسب و کاری هستند که می‌خواهد در اینترنت فعالیتی جدی و موثر داشته باشد.

مشتریان شما بسیاری از نیازهای خود را در موتور جستجوی گوگل سرچ می‌کنند. داشتن یک وبسایت با ساختار مناسب و محتوای جذاب که پاسخگوی نیازهای کاربران باشد و به خوبی سئو شده باشد، شما را از سایر رقبایتان جلو می‌اندازد. در مورد سئوی سایت در ادامه توضیحاتی ارائه خواهد شد.

در کنار سایت، داشتن یک پیج خوش ساخت و حرفه‌ای برای فعالیت و جذب مشتری از اینستاگرام لازمه هر کاری است. چرا که میلیون‌ها مخاطب و مشتری در این شبکه اجتماعی وجود دارند. اینستاگرام در اصل یک شبکه اجتماعی مبتنی بر سرگرمی و محتوای ویدیویی و تصویری است؛ اما با امکانات مخصوص خود فضایی عالی برای کسب و کارها و شغل‌های مختلف فراهم کرده و فعالیت اصولی در اینستاگرام می‌تواند میزان فروش و کسب و کار شما را چندین برابر کند.

  • جذب مخاطبان و تبدیل آن‌ها به مشتری

مرحله نهایی در کسب و کار اینترنتی، جذب مخاطب و تبدیل این مخاطب‌ها به مشتریان وفادار برای کسب و کار است. همان‌طور که گفته شد، با استفاده از امکانات یک وب سایت می‌توان از میان میلیون‌ها جستجویی که هر روز در گوگل انجام می‌شود، صدها و هزاران مشتری برای کار خود پیدا کرد. هم‌چنین در اینستاگرام میلیون‌ها مخاطب حضور دارند که می‌توان با فعال نگه داشتن یک پیج، آن‌ها را نیز جذب کرد.

  • سئو سایت یا بهینه سازی پیج

برای جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری، اصول بسیاری وجود دارد. در واقع، مهم‌ترین مرحله در کسب و کار اینترنتی همین مرحله است. از جمله موارد مهم در این زمینه، سئو کردن سایت است.

استراتژی سئو سایت به معنی بهینه‌سازی سایت برای قرار گرفتن در نتایج برتر گوگل است. بنابراین با سئوی سایت می‌توان مشتریانی که از طریق گوگل به دنبال خدمات هستند را جذب کرد. در ادامه با ارائه محتوایی ارزشمند و کاربردی و جلب اعتماد و رضایت مخاطبان سایت، آن‌ها متقاعد می‌شوند که از محصولات و خدمات شما استفاده کنند. بدین ترتیب، مخاطبان سایت به مشتریان شما تبدیل می‌شوند.

هم‌چنین برای جذب مشتری از اینستاگرام، لازم است با ارائه محتوایی جذاب، سرگرم کننده و ارزشمند ابتدا مخاطبان را به پیج و زمینه کسب و کار خود علاقمند کرد. پس از آن به تدریج باید بر علاقه مخاطبان پیج افزود و آن‌ها را به سمت وبسایت هدایت کرد تا پس از دیدن وبسایت و توضیحات داخل آن، نسبت به خرید محصولات شما اقدام نمایند.

مزایای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

از جمله مزایای راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. به دست آوردن بازار هدف بزرگ‌تر
  2. هزینه‌های راه اندازی و به مراتب جاری کمتر
  3. افزایش نرخ فروش و سودآوری بالاتر
  4. امکان تغییر سیاست‌های فروش به مراتب سریع‌تر و راحت‌تر
  5. برندسازی آسان‌تر و فوری‌تر
  6. امکان تجارت بین المللی با دردسرهای کمتر
  7. و …

اهمیت سنجش دوره‌ای کسب و کار اینترنتی

همانطور که در کسب و کارهای فیزیکی یا سنتی، آمارگیری از میزان فروش، درآمد خالص و مواردی مشابه اهمیت دارند، در حوزه کسب و کار اینترنتی هم این نظارت و سنجش دوره‌ای یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت شما است. به‌وسیله این ارزیابی می‌توانید نقاط ضعف و قوت برند خود را بشناسید، استراتژی‌های کسب و کار آنلاین خود را بهبود دهید و در صورت لزوم سیاست‌های جدیدی برای کسب درآمد اینترنتی از سایتتان، در نظر بگیرید.

با توجه به نقش کلیدی که دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی در موفقیت این نوع از بیزینس‌ها دارند، فعالیت در این مشاغل یکی از امن‌ترین مسیرهای شغلی محسوب می‌شود. کار در حوزه کسب و کار آنلاین هم مانند هر حوزه دیگری نیازمند تخصص، مهارت و تجربه است. شما چه تجربه و نظری در این زمینه دارید؟ آن‌ها را در قسمت نظرات با ما و دیگر همراهان تسمینو به اشتراک بگذارید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2018/09/06

با سلام
خیلی ممنون از مقاله بسیار خوبتون

2018/09/14

با سلام خدمت شما دوست عزیز
مطالبتون بسیار عالی بود
ممنون میشم به وبلاگ من که در رابطه با راز و رمز پول دراوردن و کسب و کار اینترنتی هستش سر بزنید و در صورت امکان تبادل لینک داشته باشیم.
متشکرم

    2020/10/12

    salam .lotfan link baraye man befrestid

2019/01/02

ممنون بابت مقاله ی بسیار عالی و کاربردیتون .

2019/01/30

ممنون بابت مقاله ی بسیار عالی و کاربردیتون .

2019/05/23

بیتکوین

2019/12/12

سلام از شما بابت
انتشار مطالب جالبتون

2019/12/27

سلام این سایت برای کسانی که به دنبال کسب درامد خوب در اینترنت میگردن میخوره توی سایت ثبت نام کن و اگه زرنگ باشی پول خوبی گیرت میاد:

2020/01/30

ممنون مطلب بسیار مهمی بود و به درد بخور

2020/03/26

مطالب خوبی بود ممنون

2020/05/31

یکی از دیگه از روش های کسب درآمد ااپلود ویدیو هست که من باهاش خیلی موفق بودم البته صبوری کردم سایتیم که توش فعالم فیلو هست

    2020/09/25

    چه خوب…
    حتما بزودی بررسی و به ایده های کسب و کار اینترنتی اضافه میکنیم

2020/06/22

یکی از بهترین مقالاتی که درباره کسب و کار اینترنتی خونده بودم بود این مقاله

    2020/09/25

    ممنون از نظر خوبتون جواد جان

2020/06/24

ممنون
لذت بردیم.

2020/08/04

ممنون از مقاله خوبتون

    2020/08/04

    ممنون سعید جان

2020/08/30

راههای زیادی هست برای کسب درآمد اینترنتی مثل دیدن تبلیغات و درآمد به دلار داشتن با روزی ۲ تا ۵ ساعت کار

    2020/08/30

    بله مواردی که فرمودین نیز جز ایده های کسب و کار اینترنتی هستش که بزودی در مقاله فوق معرفی خواهیم نمود

2020/09/22

یکی از بهترین مقالاتی بود که در زمینه کسب و کار اینترنتی خوندم. منم یه سایت برای باربری غرب تهران راه اندازی کردم و خوشبختانه خیلی توی گرفتن سرویس های بیشتر به من کمک کرده.

    2020/09/25

    ممنون از نظر خوبتون سینا جان
    امیدوارم براتون مفید بوده باشه

      2020/09/25

      خواهش میکنم خوشحال میشم یه سر به سایتم بزنید.

2020/10/04

سلام
چقدر مقاله خوبی بود
خیلی وقت بود دنبال ایده های کسب و کار اینترنتی میگشتم که با خوندن این مقالتون یه جرغه ای زد به سرم که حتما بزودی یک کسب و کار اینترنتیه خیلی خوب راه میندازم و نتیجشو با شما در میون میزارم

    2020/10/04

    ممنون مهدی جان
    انشالا بتونی توی کسب و کارت موفق باشی همیشه

2020/12/30

خیلی خوب!
استفاده کردیم🙂

2021/06/05

سلام وقت بخیر

سایت کسب و کار آنلاین بنر این امکان رو برای شما فراهم کرده
که شما بتوانید کسب و کار آنلاین خودتون رو داخل کسب و کار های آنلاین بنر
ثبت کنید و خدمات مورد نظر رو ارائه بدید

تشکر

2021/07/18

سلام مقاله کسب و کار اینترنتی جالب بود من 28 سالمه خیلی دوس دارم تو این زمینه کارهای اینترنتی و غیرحضوری کارکنم بنظورتون تو چه زمینه شروع کنو که به درآمدزایی هم برسم؟

    2021/07/20

    ما در مقاله کسب وکار اینترنتی شغل گوناگونی معرفی کردیم میتونید یک بررسی انجام بدید ببیند در کدام زمینه توانایی و استعداد دارید.

2021/12/05

سلام خسته نباشید
میشه این پست رو آپدیت کنید چون حس میکنم راه های جدید کسب و کار اینترنتی هم ارائه شده !
در هر صورت ممنون بابت بلاگ خوبتون.

2022/05/08

واقعا اطلاعات جالبی بود در مورد کسب و کار اینترنتی
مرسی تسمینو

2023/12/11

ممنون از مقاله ی خوبتون
کدوم شاخه از کسب و کار اینترنتی سود بیشتری داره؟

    2023/12/13

    خواهش می‌کنم جناب باقری عزیز
    برای انتخاب حوزه فعالیت در کسب و کار های اینترنتی بهتره در ابتدا الویت خودتون رو برای انتخاب، روی موضوعاتی بذارید که بهشون علاقه و مهارت دارید کسب و کار اینترنتی هم مثل هر کار دیگه ای نیاز به زمان داره تا بتونید رشد مناسبی در اون داشته باشید و اگر علاقه نداشته باشید به اون حوزه، زود دلسرد می‌شید