افزونه مفسر کد در ChatGPT چیست؟

افزونه مفسر کد در ChatGPT چیست؟

مفسر کد یکی از افزونه‌های رسمی OpenAI در ChatGPT است که با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون، قابلیت دانلود و آپلود فایل را فراهم می‌کند. متخصصان سئو که از پایتون برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کردند، اکنون به‌کمک این افزونه وارد جهان بزرگ‌تری از آخرین و بهترین تکنولوژی‌های هوش مصنوعی شده و فایل‌های بزرگ را سریع‌تر آنالیز می‌کنند. در زمان نگارش این مقاله، نسخه آزمایشی مفسر کد در دسترس کاربران ChatGPT+ قرار دارد. چطور به مفسر کد دسترسی پیدا کنیم؟ برای شروع کار با این افزونه، باید مراحلی که […]

9 ماه 0 11 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

چطور به مفسر کد دسترسی پیدا کنیم؟
5 راه استفاده از مفسر کد در سئو
تجزیه و تحلیل سئو سایت را با ChatGPT آسان کنید
مشاهده بیشتر

مفسر کد یکی از افزونه‌های رسمی OpenAI در ChatGPT است که با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون، قابلیت دانلود و آپلود فایل را فراهم می‌کند. متخصصان سئو که از پایتون برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کردند، اکنون به‌کمک این افزونه وارد جهان بزرگ‌تری از آخرین و بهترین تکنولوژی‌های هوش مصنوعی شده و فایل‌های بزرگ را سریع‌تر آنالیز می‌کنند. در زمان نگارش این مقاله، نسخه آزمایشی مفسر کد در دسترس کاربران ChatGPT+ قرار دارد.

چطور به مفسر کد دسترسی پیدا کنیم؟

برای شروع کار با این افزونه، باید مراحلی که در ادامه ذکر شده‌اند را طی کنید.

گام اول: وارد اکانت ChatGPT خود شوید و گزینه Settings & Beta را انتخاب کنید.

مرحله اول فعالسازی مفسر کد چت جی پی تی

گام دوم: گزینه Beta features را در پنجره باز شده انتخاب کرده؛ سپس code interpreter را فعال کنید.

مرحله دوم فعالسازی مفسر chatgpt

گام سوم: یک گفتگوی جدید ایجاد کنید؛ پس از آن با کلیک روی ChatGPT-4 منوی جدیدی با گزینه code interpreter را مشاهده خواهید کرد.

مرحله سوم فعالسازی مفسر کد در chatgpt 4

گام آخر: پس از انتخاب code interpreter، دکمه‌ای به شکل« + » را در سمت چپ کادر ورودی مشاهده خواهید کرد. به‌کمک این گزینه می‌توانید فایل‌های خود را آپلود کنید.

محل آپلود فایل در چت جی پی تی

5 راه استفاده از مفسر کد در سئو

هرچند که این افزونه همچنان درحال بررسی است و همه‌ی کاربردهای احتمالی آن هنوز کشف نشده‌اند؛ اما ما درادامه این مقاله، به بررسی چند مورد از مهم‌ترین مزایای این پلاگین برای کارشناسان سئو می‌پردازیم:

  • تصویرسازی برای لینک سازی داخلی
  • تحلیل لاگ فایل سرور
  • تشخیص موضوعیت کلمات کلیدی
  • بهینه‌سازی تایتل و متادسکریپشن
  • نقشه‌برداری خودکار از ریدایرکت‌ها

تصویرسازی برای لینک‌سازی داخلی وبسایت

با استفاده از این افزونه می‌توانید لینک‌های داخلی وبساییتان را ردیابی کنید، سایر فرصت‌های لینک سازی داخلی را بررسی کنید و درنهایت خروجی را در قالب یک فایل تصویری با فرمت دلخواهتان، تحویل بگیرید. ChatGPT به راحتی می‌تواند معنی هر ستون از فایل شما را تفسیر کند؛ اما بهتر است درهنگام آپلود، توضیحات بیشتری هم ارائه دهید.

نمونه پرامپت درست برای بررسی لینک سازی داخلی

“Uploaded is an internal linking report that tracks the internal links across my website. Please do the following:

  1. Analyze the different columns and understand their purpose.
  2. Create a chart that shows additional internal linking opportunities
  3. Using the link position column, create a relationship chart that shows where most of the internal links are coming from
  4. Create a table that shows which destination links are getting the most and least internal links
  5. Create a relationship chart that shows the relationship between anchor text and number of times it appears as anchor text for an internal link. Please only use this for link positions that equal Content.
  6. Create a relationship chart that shows the relationship between anchor text and link position

The output should be an HTML file that has all of this information with the ability to hover over the charts and see the tooltip information.”

نتیجه این پرامپت: هنگامی که درخواست چند نمودار مختلف را دارید، بهتر است خروجی نهایی را در قالب یک فایل html با قابلیت hover دراختیار داشته باشید تا کار بررسی و گزارش آسان‌تر شود.

در ادامه چند نمونه از تصویرسازی‌هایی که در نتیجه اجرای دستورات قبل به‌دست آمده‌اند، آورده شده است.

نمودار هیت مپ ساخته شده برای بررسی وضعیت لینکسازی داخلی توسط پرامپت chatgpt

نقشه حرارتی لینک سازی داخلی: این نقشه به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی صفحاتی را که می‌توانند به صفحه‌ای دیگر لینک بدهند، تشخیص دهید. در این نمودار:

Xها صفحات مقصد را نشان می‌دهند.

Yها صفحات منبع را نشان می‌دهند.

شدت رنگ، تعداد لینک‌های بین صفحات را نشان می‌دهد.

رنگ زرد کمرنگ نشان‌دهنده فرصت‌های لینک سازی است.

توزیع مکان لینک‌ها: این نمودار به‌سادگی نشان می‌دهد که بیشتر لینک‌های شما در کدام قسمت صفحات قرار دارند.

نمودار توزیع لینکهای داخلی توسط پرامپت چت جی پی تی

رایج‌ترین انکرتکست‌ها: می‌توانید رایج‌ترین انکرتکست‌های سایتتان را به‌راحتی با نرم افزار screaming frog پیدا کنید؛ اما مفسر کد در ChatGPT هم قابلیت انجام این کار را دارد.

نمودار توزیع انکرتکست‌ها توسط chatgpt4

رابطه بین انکرتکست و مکان قرارگیری لینک: اگر از کلمات کلیدی حساس‌تر به‌عنوان انکرتکست استفاده می‌کنید، بهتر است آن‌ها را در داخل محتوا قرار دهید. نمودار زیر این فرآیند را سریع‌تر و راحت‌تر می‌کند.

توسط این پرامپت chatgpt می‌توانید نموداری از رابطه انکرتکست‌ها و محل قرارگیری آن‌ها بدست آورید

تجزیه و تحلیل لاگ فایل سرور

ابزارهای زیادی برای تجزیه و تحلیل لاگ سرور وجود دارند و بسیاری از آن‌ها رایگان هستند؛ اما پلاگین مفسر کد در ChatGPT شما را از بسیاری از محدودیت‌های ابزارهای رایگان خلاص می‌کند. با آنالیز لاگ فایل می‌توانید درک بهتری از نحوه کرال شدن سایتتان توسط گوگل پیدا کنید.

نمونه پرامپت درست برای تجزیه و تحلیل لاگ فایل سرور:

“Attached are access log files from my website’s host. Please do the following:

  1. Analyze them for hits from any useragent that contains “google”.
  2. Create a chart that shows how Google crawls my site over time. Include a metric for status 200 hits and non-200 hits.
  3. Create a diagram to visualize the pages that get hit the most.
  4. Tell me the pages that get the least hits from Google.”

نتیجه این پرامپت:

بازدید در طول زمان: این نمودار درک شما از نحوه کرال شدن سایتتان توسط گوگل را بالا می‌برد؛ به‌علاوه بازدیدها از صفحات با استاتوس کد 200 و غیر از 200 را هم نمایش می‌دهد(برای تفکیک بهتر نمودارها می‌توانید از ChatGPT درخواست کنید که رنگ آن‌ها را تغییر دهد).

نمودار ایجاد شده توسط پرامپت chatgpt که نشان دهنده تعداد کراول صفحات است

صفحات با بیشترین بازدید: این نمودار صفحات با بیشترین میزان بازدید توسط گوگل در مدت زمان تعیین‌شده را نشان می‌دهد.

نمودار صفحاتی که بیشترین مقدار کراول را دارا هستند که توسط chatgpt رسم شده است.

تشخیص موضوعیت در تحقیق کلمات کلیدی

 از پایتون در گذشته هم برای تشخیص موضوعیت کلمات کلیدی استفاده می‌شد. اکنون مفسر کد با قابلیت‌های جدیدش این فرآیند را بسیار کاربرپسندتر کرده است. این پلاگین در تجزیه و تحلیل سریع مجموعه‌ای بزرگ از کلمات کلیدی، برجسته کردن موضوعات تکراری و حتی گروه‌بندی کلمات در موضوعات و کلاسترهای مختلف به کمکتان می‌آید.

نمونه پرامپت درست برای تشخیص موضوعیت در تحقیق کلمات کلیدی:

“Attached is a large list of keywords and their search volume. Please do the following:

  1. Analyze all of the keywords.
  2. Group them into topic clusters and create a visualization to display the results.
  3. List common themes that occur throughout.”

لطفا این نکته را در نظر داشته باشید که اگر لیست بسیار بزرگی از هزاران کلمه کلیدی دارید، باید از قبل به ChatGPT هشدار بدهید تا از تکنیک‌هایی برای جلوگیری از خطای محدودیت حافظه استفاده کند.

نتیجه این پرامپت: در ادامه نمونه‌ای از نتایج این درخواست برای لیستی با 6257 کلمه کلیدی، بررسی می‌شود. همانطور که می‌بینید  ChatGPT کلاسترهای ایجاد شده را نام‌گذاری هم کرده است.

نمودار کلاسترینگ کلمات کلیدی توسط جی پی تی 4

بهینه‌سازی تگ تایتل و متادسکریپشن

این هوش مصنوعی به بهینه‌سازی تگ تایتل و متا دسکریپشن به‌صورت عمده کمک می‌کند. هرچند که انجام این کار به‌صورت دستی کیفیت بهتری خواهد داشت؛ اما اگر به یک بازنویسی سریع نیاز دارید، حتما از این افزونه استفاده کنید. این پلاگین خصوصا برای بهینه‌سازی تگ تایتل یا متادسکریپشنی که خیلی طولانی یا خیلی کوتاه باشد، گزینه مناسبی است.

نمونه پرامپت درست برای بهینه‌سازی تگ تایتل و متادسکریپشن

“Attached is a list of titles and meta descriptions that need to be optimized.

  1. – Please keep the titles between 50-65 characters.
  2. – Please keep the meta descriptions between 150-165.
  3. – Please create a CSV export of the results.”

نتیجه این پرامپت: در ادامه یک نمونه از نتیجه نهایی این دستور آورده شده است.

خروجی csv ایجاد شده توسط دستور داده شده به gpt4

نقشه‌برداری خودکار ریدایرکت‌ها

با استفاده از ChatGPT می‌توانیم به‌صورت خودکار نقشه‌ای از ریدایرکت‌های سایت داشته باشیم.  ChatGPT تا زمان نگارش این مقاله (آگوست 2023) نمی‌تواند بدون استفاده از افزونه‌هایش، وبسایت‌ها را کرال کند و این یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعفش به‌شمار می‌رود. از آنجایی که درحال‌حاضر نمی‌توانیم افزونه‌ها را با مفسر کد ترکیب کنیم؛ این هوش مصنوعی باید با بررسی url slug ارتباط صفحات را پیدا کند.

نمونه پرامپت درست برای نقشه‌برداری خودکار از ریدایرکت:

“Attached are two lists of URLs. I need help creating a redirect map of the old URLs to the new URLs. Rely on the slug of the URL to find the closest match. The lists may not be the same length. The goal is to find a matching URL for every URL on the old URLs list. Please export the results into a CSV file. Column A should be the old URLs and column B should have the corresponding URL from the new URL list. Column C should have the similarity percentage.”

نتیجه این پرامپت:

نقشه ریدایرکت‌های شناسایی شده توست پرامپت نوشته شده برای چت جی پی تی

تجزیه و تحلیل سئو سایت را با ChatGPT آسان کنید

آینده برای متخصصان سئو که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، بسیار روشن به‌نظر می‌رسد. ما در آستانه ظهور عصر جدیدی هستیم که در آن هوش مصنوعی فقط یک ابزار تجملی نیست، بلکه می‌تواند همه چیز را تغییر دهد و کارها را بسیار آسان‌تر کند. مطمئنا ما در ابتدای این مسیر هستیم؛ اما همین الان هم منظره آینده فوق‌العاده است.

منبع: Search Engine Land

هانا حاجتی
هانا حاجتی

همیشه از مطالعه و گشت‌وگذار در دنیای محتوای متنی لذت می‌بردم و دوست داشتم بخشی از این چرخه تولید محتوا باشم. سعی می‌کنم محتوایی بنویسم که علاوه‌بر رفع نیاز‌ها و سوالات مخاطبین، براشون جذاب و قابل تعامل باشه. امیدوارم با نوشته‌هام ارتباط برقرار کنید و براتون مفید باشن.

دیدگاه ها