الگوریتم EAT چیست و چگونه بر سئو اثر می‌گذارد؟

الگوریتم EAT چیست و چگونه بر سئو اثر می‌گذارد؟

 گوگل الگوریتم‌های فراوانی برای تشخیص بهترین و مفیدترین سایت‌ها و محتواها دارد تا بتواند بهترین نتایج را به کاربران نشان دهد. الگوریتم EAT نیز یکی از این الگوریتم‌ های گوگل است. اگر شما صاحب یک وب سایت یا تولید کننده محتوا باشید، حتما باید این الگوریتم گوگل را بشناسید تا بتوانید محتوای استانداردی را تهیه کرده و در اختیار کاربران قرار دهید. اگر همیشه این پرسش در ذهن شما وجود داشته که چطور محتوای باکیفیت‌تری تولید کنید تا گوگل و کاربرانش عاشق وب سایت شما شوند، در صدر نتایج جستجو […]

2 سال 1 14 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

الگوریتم EAT چیست؟
تاثیر الگوریتم EAT بر سئو چیست؟
چک لیست الگوریتم EAT برای بهبود سئو سایت
YMYL چیست و تأثیر  YMYL بر الگوریتم EAT چیست؟
صفحات YMYL در الگوریتم EAT گوگل
چرا باید الگوریتم EAT گوگل را جدی بگیریم؟
مشاهده بیشتر

 گوگل الگوریتم‌های فراوانی برای تشخیص بهترین و مفیدترین سایت‌ها و محتواها دارد تا بتواند بهترین نتایج را به کاربران نشان دهد. الگوریتم EAT نیز یکی از این الگوریتم‌ های گوگل است. اگر شما صاحب یک وب سایت یا تولید کننده محتوا باشید، حتما باید این الگوریتم گوگل را بشناسید تا بتوانید محتوای استانداردی را تهیه کرده و در اختیار کاربران قرار دهید. اگر همیشه این پرسش در ذهن شما وجود داشته که چطور محتوای باکیفیت‌تری تولید کنید تا گوگل و کاربرانش عاشق وب سایت شما شوند، در صدر نتایج جستجو قرار بگیرید و به سود بیشتری دست یابید، باید گوش به فرمان انتظارات الگوریتم EAT در فرایند سئو و تولید محتوا باشید. در این مقاله، آموزش کامل مفهوم الگوریتم EAT را به همراه تکنیک‌‌های بهینه‌سازی سایت بر اساس این الگوریتم به شما توضیح می‌دهیم. تا پایان این مطلب با تسمینو همراه باشید.

الگوریتم EAT چیست؟

E-A-T در لغت به معنای تخصص (Expertiseاقتدار (Authoritativeness) و اعتماد (Trustworthiness) است. الگوریتم E-A-T یکی از دستورالعمل‌هایی است که گوگل برای تعیین اینکه آیا محتوا برای خوانندگان ارزشمند است و آیا باید رتبه خوبی داشته باشد یا خیر، استفاده می‌کند.

اولین اشاره به E-A-T در سال 2014 زمانی رخ داد که گوگل این مفهوم را به راهنمای کیفیت جستجوی خود اضافه کرد. در آن زمان به ارزیابان کیفیت جستجوی گوگل دستور داده شد که به موارد زیر توجه کنند:

  • تخصص سازنده محتوا.
  • معتبربودن سازنده محتوا، خود محتوا و وب‌سایت.
  • قابل‌اعتماد بودن سازنده محتوا، خود محتوا و وب‌سایت.

به طور خلاصه، E-A-T مشخصه‌ای است که نشان می‌دهد یک صفحه برای کاربران مفید و باکیفیت است.

what is eat - الگوریتم EAT

تاثیر الگوریتم EAT بر سئو چیست؟

آیا تا به حال عبارت “محتوا پادشاه است” را شنیدهاید؟ یا “فقط محتوای باکیفیت ایجاد کنید؟” این عبارات در حالی که نیت خوبی دارند، چیزی در مورد آنچه که یک محتوای باکیفیت را می‌سازد به ما نمی‌گویند. تصاویر بیشتر؟ محتوای طولانی‌تر؟ تگ Alt زیاد است؟ متای بهتر؟ کدام یک باعث تولید محتوای بهتر می‌شوند؟

گوگل با معرفی الگوریتم EAT به ما اطلاعاتی هر چند کم در مورد محتوای باکیفیت داده است و این می‌تواند پیامدهای زیادی برای بازاریابان محتوا و متخصصان سئو داشته باشد. دستورالعمل‌های E-A-T به بازبین‌های انسانی واقعی که صدها وب‌سایت را ارزیابی می‌کنند، می‌گوید که گوگل دقیقاً چه نوع محتوایی را با کیفیت بالا می‌داند.

طبق دستورالعمل EAT، محتوای عالی باید:

  • به کاربران کمک کند.
  • توسط یک متخصص ایجاد شود.
  • در یک سایت معتبر درج شود.
  • قابل اعتماد باشد.
  • به طور منظم به‌روز شود.

در صورت امکان، محتوا باید به صورت تخصصی نوشته شود، اگرچه مقالات عمومی از افرادی با تجربه واقعی در صورت لزوم قابل قبول است. 

نکته: صفحاتی که نفرت پراکنده می‌کنند یا باعث آسیب رساندن، ارائه اطلاعات نادرست یا فریب کاربران می‌شوند، ممکن است رتبه E-A-T پایین‌تری از ارزیاب‌های جستجو دریافت کنند.

چک لیست الگوریتم EAT برای بهبود سئو سایت

اکنون شما می‌دانید که الگوریتم EAT چیست و چه اهمیتی برای سئو سایت دارد. حال زمان آن فرارسیده است که محتوای سایت خود را بهبود و ارتقا دهید. رعایت نکاتی که در چک لیست زیر معرفی می‌کنیم، به سایت شما کمک می‌کند تا معتبرتر و قابل اعتمادتر باشد.

  • خودتان را به بازدیدکنندگان معرفی کنید

هر سه ضلع دستورالعمل‌های EAT نشان می‌دهد که گوگل می‌خواهد بداند چه کسی محتوا را ایجاد می‌کند و آیا آن شخص(ها)/وب‌سایت، منبع قانونی برای آن دانش است یا خیر. اگر در سایت خود یک صفحه “درباره ما” یا یک صفحه “تیم” ندارید که مشخص کند تیم شما و تولیدکنندگان محتوای شما چه کسانی هستند، اکنون زمان آن فرا رسیده است که آن را ایجاد کنید. ایجاد صفحات مربوط به هر نویسنده، یک راه ساده برای تثبیت تخصص، اقتدار و قابل اعتماد بودن تیم شما است.

تکنیک‌هایی ساده جهت اعتمادپذیرکردن سایت شما:

  • استفاده از گواهی SSL
  • نوشتن اطلاعات کامل در صفحات درباره ما و تماس با ما 
  • نمایش صفحات قوانین سایت به صورت دقیق
  • نمایش نمونه‌کارها، محصولات و خدمات سایر
  • ارائه نظرات مشتریان قبلی به کاربران جدید
  • ذکر دقیق آدرس، شماره تلفن محل کسب‌ و کار
  • معرفی تیم همکاران همراه با عکس و بیوگرافی
  • برای تولید محتوا از کارشناسان کمک بگیرید

گوگل فقط محتوای خوب نمی‌خواهد؛ بلکه می‌خواهد محتوا توسط افرادی ارائه شود که در آن زمینه متخصص هستند. به جای استخدام نویسندگان ناشناس یا انتشار محتوای بدون نام، برای تولید محتوای حرفه‌ای، با متخصصان در این زمینه همکاری کنید. این افراد می‌توانند محتوایی که گوگل به آن اعتماد می‌کند را برای شما تولید کنند. یک روش عالی برای تولید محتوا توسط افراد متخصص، مصاحبه با یک دانشمند، استخدام یک متخصص برای پست مهمان، یا همکاری با شرکت دیگری برای انتشار تحقیقات درجه یک است.

سایر روش‌های تولید محتوای خوب برای گوگل توسط افراد/سایت‌(های) معتبر عبارت‌اند از:

  • گرفتن بک لینک از سایت‌های معتبر
  • خرید رپورتاژ از رسانه‌های قوی
  • کمک گرفتن از تکنیک برند منشن
  • حضور فعال در فروم‌های گفتگوی اینترنتی

ترفندهایی که در تولید محتوای باکیفیت به شما کمک می‌کنند:

  • استفاده از منابع انگلیسی مرجع در فرایند تولیدمحتوا
  • قرار دادن اینفوگرافیک، ویدیو و پادکست مرتبط
  • داشتن تحقیق کلمه کلیدی حرفه‌ای و شناخت عمیق مخاطبان
  • درک عمیق هدف جستجوی کاربر در فرایند تولیدمحتوا
  • مختصر و مفید نوشتن به جای پرکردن صفحه از کلمات نامرتبط!
  • محتوای خود را به طور منظم بروز کنید

ما هر روز حجم باورنکردنی از داده‌ها را ایجاد می‌کنیم. کاربران اینترنت تا سال 2025، هر روز به طور متوسط 463 میلیارد گیگابایت داده ایجاد خواهند کرد. این بدان معناست که محتوا به سرعت منسوخ می‌شود. در طی این مدت، ابزارها به‌روز می‌شوند، سایت‌ها آفلاین می‌شوند، افراد نقش‌های جدیدی را بر عهده می‌گیرند و گوگل همواره الگوریتم‌های خود را بروز می‌کند. متخصصان سئو معتقد هستند، میانگین طول عمر محتوای آنلاین بسته به موضوع و صنعت حدود دو سال است. با گنجاندن به‌روزرسانی محتوا در استراتژی سئو، محتوای خود را دقیق و بروز نگه دارید. همچنین لینک‌ شکسته  سایت خود را هر سال بررسی کنید، به ویژه برای محتواهایی با رتبه بالاتر.

  • به منابع باکیفیت بالا لینک دهید

اگر می‌خواهید به عنوان یک متخصص و منبع موثق شناخته شوید، باید به داده‌های معتبر و واقعی تکیه کنید. به منابع رسمی، مطالعات و مقالات تحقیقاتی لینک دهید تا از مقاله خود پشتیبانی کنید و نشان دهید که می‌دانید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید. می‌توانید از منابع قابل اعتماد مانند NCBI و JSTOR برای یافتن منابع مطالعاتی برای پشتیبانگیری از اظهارات خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید به توییت‌ها، مقالات یا گزارش‌های انجام شده توسط متخصصان صنعت لینک دهید. توصیه می‌شود از تکنیک‌های لینک بیلدینگ کمک بگیرید. 

  • دیدگاه‌های متعدد را در نظر بگیرید

محتوا برای قابل اعتماد بودن، باید از زوایای مختلف به مشکلات نگاه کرده و بررسی کند که هر زاویه چه نقشی در بحث کلی دارد. به عنوان مثال، اگر محتوای شما در مورد بهترین انواع بستنی است، به احتمال زیاد یک نوع بستنی برای هر فردی مناسب نیست. ممکن است یک نفر نوعی از بستنی که با شیر محلی تهیه شده است را دوست داشته باشد و شاید فرد دیگری برای انتخاب بین بستنی ساده و یخی مشکل داشته باشد. زوایای مختلف بی پایان هستند. اما، هدف این است که دیدگاه‌های مختلف درباره یک موضوع را توضیح دهید تا در مخاطبان خود اعتماد ایجاد کنید و اینطور به نظر برسد که شما یک متخصص هستید.

  • به شهرت آنلاین و برند منشن خود توجه کنید

شهرت آنلاین (برند منشن) شما می‌تواند بر قابل اعتماد بودن سایت و محتوای شما تأثیر بگذارد. باتوجه کردن به اخبار منفی و پاسخ سریع به نظرات منفی، از اعتبار برند خود محافظت کنید. در تمامی شبکه‌های اجتماعی برای نام تجاری خود پروفایل ایجاد کنید (تا شخص دیگری سعی در مالکیت آن‌ها نداشته باشد!)، و مشتریان را تشویق کنید که نظرات مثبتی در مورد برند شما ارائه دهند. اگر این کار برای کسب و کار شما منطقی نیست، نیازی به تلاش برای ساختن یک برند بزرگ ندارید، اما مطمئن شوید که نام خوب شما لکه‌دار نمی‌شود.

YMYL چیست و تأثیر  YMYL بر الگوریتم EAT چیست؟

YMYL چیست و تأثیر  YMYL بر الگوریتم EAT چیست؟

گوگل از عبارت “ Your Money or Your Life مخفف: YMYL ” به معنای پول یا زندگی شما برای توصیف موضوعات یا صفحاتی استفاده می‌کند که در صورت ارائه مطالب نادرست می‌توانند به طور بالقوه بر شادی، سلامت، ثبات مالی یا ایمنی فرد تأثیر بگذارند. این نوع محتواها ریسک بالایی دارند؛ به همین دلیل است که الگوریتم‌های گوگل این صفحات را با استاندارد بالاتری بررسی می‌کنند. 

گوگل درباره الگوریتم YMYL می‌گوید:

در رابطه با صفحات YMYL، ما معتقد هستیم که کاربران از ما انتظار دارند با سخت‌ترین استانداردهای قابل اعتماد و ایمنی کار کنیم. به این ترتیب، در جایی که الگوریتم‌های ما تشخیص می‌دهند که درخواست کاربر به موضوع «YMYL» مربوط می‌شود، در سیستم‌های رتبه‌بندی خود به عواملی مانند درک خود از اعتبار، تخصص یا قابل اعتماد بودن صفحاتی که در پاسخ ارائه می‌کنیم، اهمیت بیشتری می‌دهیم.

درک آنچه که گوگل می‌خواهد از نظر EAT برای صفحات شما ارزش قائل شود، می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید تلاش خود را در بهبود کیفیت سایت در کجا متمرکز کنید. به طور کلی، EAT امتیاز یا معیار واحد نیست که بتوانیم آن را اندازه‌گیری کنیم. گوگل اطلاعاتی را از سرتاسر وب جمع‌آوری می‌کند تا بفهمد که آیا وب سایت و مطالب شما به اندازه کافی معتبر هستند یا نه. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، توصیه گوگل این است که دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجو (QRG) را مطالعه کنید.

صفحات YMYL در الگوریتم EAT گوگل

اکنون بیایید تاثیر صفحات YMYL در الگوریتم EAT گوگل را بررسی کنیم. شما باید بدانید که آیا موضوعاتی که پوشش می‌دهید YMYL محسوب می‌شوند یا خیر. هنگام انتشار موضوعات YMYL، همچنین به آنچه که گوگل از نظر EAT (تخصص، اقتدار و اعتماد) برای محتوای شما ارزش قائل است، توجه کنید. احتمالا برای شما هم پیش آمده است که برای یافتن پاسخ یک پرسش پزشکی، در گوگل جستجو کنید اما زمان مطالعه توصیه‌های مختلف درسایت‌های متنوع، برای اعتماد کردن به یک سایت، دو دل شوید و شک کنید. لیست برخی از سایتهای YMYL رایج تحت تاثیر الگوریتم EAT عبارتند از:

  • وب سایت‌های پزشکی
  • وب سایت‌های ورزشی
  • وب سایت‌های آموزش مالی
  • وب سایت‌های حقوقی 
  • وب سایت‌های خبری 

چرا باید الگوریتم EAT گوگل را جدی بگیریم؟

ما در این مقاله از تسمینو به شما گفتیم که الگوریتم EAT  چیست و چه تاثیر بر سئو دارد. دانستیم که الگوریتم EAT تغییر بزرگی نیست که رتبه‌بندی جستجو را کاهش دهد. بلکه یک دستورالعمل داخلی است که به گوگل کمک می‌کند تا تشخیص دهد که آیا یک محتوا با کیفیت است یا خیر. اما این بدان معنا نیست که بر سئو بی‌تاثیر است. متخصصین سئو می‌توانند از دستورالعمل‌های چک لیست الگوریتم EAT برای ارتقاء کیفیت در فرآیند تولید محتوای خود استفاده کرده و محتوایی عالی تولید کنند که احتمالاً گوگل رتبه خوبی را کسب می‌کند. امیدوار هستیم که شما بتوانید برای رشد و پیشرفت سایت‌ خود و رسیدن به نتایج بهتر از الگوریتم EAT استفاده کنید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2022/08/13

الگوریتم خوبیه، ولی خب یکی سخت ترین الگوریتم های گوگل حس میکنم همین EAT .
چون داخل حوزه پزشکی سخت میشه کار کرد.سخت گیریه خیلی زیادی میکنه.