نحوه ایندکس سایت در گوگل | تکنیک‌ های افزایش سرعت ایندکس صفحات

نحوه ایندکس سایت در گوگل | تکنیک‌ های افزایش سرعت ایندکس صفحات

طبق بررسی‌‌های انجام شده توسط کارشناسان سئو، بیش از نیمی از ترافیک درون سایت مربوط به ورودی موتورهای جستجو می‌شود؛ به همین دلیل باید ترافیک جستجوی ارگانیک را در اولویت سئو و برنامه بازاریابی دیجیتال خود قرار دهید. پیش از دریافت ترافیک ارگانیک از طریق موتورهای جستجو که در صدر آن‌ها گوگل قرار دارد، باید به طریقه ایندکس شدن سایت در گوگل توجه داشته باشید. مفاهیم سئو با یافتن وب سایت شما، خزیدن و ایندکس شدن توسط ربات‌های موتورهای جستجو معنا پیدا می‌کنند. طی این مطلب قصد داریم ترفندهای ایندکس […]

1 سال 0 10 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

خزیدن چیست؟ (crawling)
ایندکس شدن سایت یعنی چه؟ (indexing)
راه‌های بهبود سرعت ایندکس سایت در گوگل و همچنین مدیریت آن‌ها
دلایل عدم ایندکس شدن سایت در گوگل
رستگاری با ایندکس شدن سایت در گوگل
مشاهده بیشتر

طبق بررسی‌‌های انجام شده توسط کارشناسان سئو، بیش از نیمی از ترافیک درون سایت مربوط به ورودی موتورهای جستجو می‌شود؛ به همین دلیل باید ترافیک جستجوی ارگانیک را در اولویت سئو و برنامه بازاریابی دیجیتال خود قرار دهید. پیش از دریافت ترافیک ارگانیک از طریق موتورهای جستجو که در صدر آن‌ها گوگل قرار دارد، باید به طریقه ایندکس شدن سایت در گوگل توجه داشته باشید.

مفاهیم سئو با یافتن وب سایت شما، خزیدن و ایندکس شدن توسط ربات‌های موتورهای جستجو معنا پیدا می‌کنند. طی این مطلب قصد داریم ترفندهای ایندکس شدن سایت در گوگل و همچنین بهبود سرعت ایندکس را شرح دهیم. با تسمینو همراه باشید.

خزیدن چیست؟ (crawling)

خزیدن درواقع پروسه‌ای است که طی آن ربات‌های موتور جستجو صفحات خاصی از یک سایت را مورد پردازش قرار می‌دهند. اگر سایتی دارید که به تازگی راه‌اندازی شده است، ربات گوگل باید صفحات آن را پیدا کند تا از وجود آن در بستر وب مطلع شود. کار ربات به خزیدن ختم نمی‌شود و فرآیند ایندکس صفحات نیز برعهده همین ربات است.

ایندکس شدن سایت یعنی چه؟ (indexing)

هنگامی که یک ربات صفحه‌ای را با خزیدن در آن پیدا کرده و سپس آن را به لیست سایر صفحات خزیده شده اضافه کند، فرآیند ایندکس شدن رخ داده است. موتورهای جستجو دارای فهرستی از صفحات هستند که به طرق مختلف دسته‌بندی شده‌اند. این صفحات دقیقاً صفحاتی از وب سایت شما نیستند؛ بلکه یک اسکرین شات از صفحاتی هستند که طی آخرین باری که خزش در آن‌ها رخ داده است، دیده شده‌اند. این اسکرین‌شات‌ها درواقع نسخه‌های ذخیره شده صفحات هستند.

چگونه می‌توان سرعت ایندکس سایت را افزایش داد؟

هنگامی که کاربری یک عبارت را در گوگل جستجو می‌کند، این موتور جستجو به سرعت فهرست صفحات را بررسی می‌کند تا تشخیص دهد کدام صفحات برای قرارگیری در صفحه نتایج مناسب هستند. با کمک الگوریتم‌های پیچیده ریاضی، گوگل می‌تواند تصمیم بگیرد که هر صفحه در کجای نتایج جستجو قرار داده شود. اکنون که به طریقه ایندکس شدن سایت در گوگل پی بردید، نوبت به آن می‌رسد که با روش‌های بهبود فرآیند ایندکس آشنا شوید.

راه‌های بهبود سرعت ایندکس سایت در گوگل و همچنین مدیریت آن‌ها

روش‌های مختلفی جهت بهبود سرعت ایندکس سایت در گوگل و مدیریت آن‌ها وجود دارند که می‌توانند بسیار موثر باشند. در ادامه به برخی از بهترین این روش‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • سرچ کنسول گوگل

یک حساب Google Search Console و یک حساب Google Analytics بسازید و سایت خود در آن‌ها ثبت کنید. در بخش Crawl Stats سرچ کنسول می‌توانید بررسی کنید که گوگل تا چه میزان در صفحات شما خزش داشته است.

 

ایندکس شدن سایت در گوگل

 

سرچ کنسول حتی به شما اجازه می‌دهد که پی ببرید دقیقا چه تعداد از صفحات سایتتان توسط گوگل ایندکس شده است.

بررسی ایندکس صفحات سایت در سرچ کنسول (گوگل وب مستر)

  • ابزار fetch as google

در سرچ کنسول ابزاری طراحی شده است که با استفاده از آن گوگل می‌تواند بهتر محتواهای جدید و به‌روزشده را خزش کند. این گزینه در زیر قسمت Crawl قرار داشته و Fetch as Google نام دارد. URL را در کادر متنی نشان داده شده قرار دهید و روی گزینه Fetch کلیک کنید. هنگامی که وضعیت Fetch به حالت Successful تغییر کرد، روی گزینه Submit کلیک کنید تا ایندکس انجام شود.

بهبود سرعت ایندکس شدن سایت

  • سایت مپ

نقشه سایت یا سایت مپ به عنوان راهنمایی برای ربات‌های جستجو عمل می‌کند و آن‌ها را به صفحات داخلی وب سایتتان هدایت می‌کند. شما نمی‌توانید از این موضوع مهم جهت ایندکس شدن سایت در گوگل غافل شوید. یک نقشه سایت XML ایجاد کنید و آن را در قالب حساب سرچ کنسول خود به گوگل ارسال کنید.

راه‌های ایندکس شدن سایت

  • لینک‌های ورودی

اگر سایت‌هایی که مطالب آن‌ها مورد خزش قرار گرفته و ایندکس شده‌اند به سایتتان لینک دهند، شانش ایندکس سایت شما افزایش پیدا می‌کند؛ برای این کار باید لینک‌های با‌کیفیتی را در سایت‌های محبوب دیگر به سایت خود قرار دهید. دریافت لینک‌های ضعیف از یکسری سایت نه‌چندان خوب نمی‌تواند نتیجه مثبتی را به همراه داشته باشد.

  • در سایت خود بخزید

برای اینکه بفهمید موتورهای جستجو چگونه محتوای شما را مورد خزش قرار می‌دهند، باید خودتان این فرآیند را بررسی کنید. سایت Woorank’s Site Crawl این کار را برای شما انجام می‌دهد و هر مشکلی را که می‌تواند مانع از دسترسی موتورهای جستجو به صفحات شما شود مشخص می‌کند؛ این سایت در عین حال هرگونه بهینه‌سازی را که می‌تواند برای بهبود سئو سایتتان انجام شود نشان می‌دهد.

  • پاکسازی کد

با پاکسازی درست بک اند سایت خود و همچنین اطمینان از برخورداری از کد مطابق با W3C می‌توانید به بهبود سرعت ایندکس سایت در گوگل کمک زیادی کنید.

  • سایت سریع‌تر، ایندکس سریع‌تر

تمامی گزارش‌های سئو تکنیکال حاکی از آن است که هرچه سایتتان سریع‌تر باشد، به همان میزان سرعت ایندکس مطالب در آن بالاتر خواهد بود. روش‌های زیادی برای افزایش سرعت یک سایت وجود دارند که ذکر تمامی آن‌ها طی این مطلب دشوار است. ازجمله مهم‌ترین اقدامات جهت بهینه‌سازی سرعت سایت می‌توان به استفاده از تصاویر بهینه، سرور هاستینگ خوب و مرتب‌کردن کد صفحات اشاره کرد.

  • ساختار خوب لینک‌های داخلی

اطمینان حاصل کنید که تمام صفحات وب سایت شما به‌واسطه لینک سازی درست با یکدیگر مرتبط هستند؛ به‌خصوص اگر صفحه اصلی سایت شما ایندکس شده است، مطمئن شوید که تمام صفحات دیگر با آن مرتبط هستند تا آن‌ها نیز ایندکس شوند. توجه داشته باشید که در یک صفحه بیشتر از 200 لینک وجود نداشته باشد.

  • افزودن محتوای تازه

همواره محتوای باکیفیت به سایت خود اضافه کنید؛ محتوای ارزشمند ربات‌ها را جذب می‌کند. حتی اگر سایتتان یک بار ایندکس شده باشد، با افزودن محتوای ارزشمندتر و بیشتر، از ربات گوگل می‌خواهید که سایت شما را به طور مکرر ایندکس کند. این محتوای ارزشمند به محتوای قابل مشاهده در صفحه محدود نمی‌شود، بلکه توضیحات متا و سایر مؤلفه‌های مهم سئو در وب سایت را نیز شامل می‌شود.

موارد مهم در مورد ایندکس سایت در گوگل

دلایل عدم ایندکس شدن سایت در گوگل

تا بدین‌جا به مهم‌ترین مواردی که به ایندکس شدن سایت در گوگل کمک می‌کنند اشاره کردیم. حل برخی از مشکلات رایج می‌توانند منجربه بهبود سرعت ایندکس سایت در گوگل شوند. در ادامه برخی از این عوامل را شرح می‌دهیم.

مشکلات سرور

گاهی اوقات مشکلات ایندکس مربوط به وب سایتتان نمی‌شود و امکان دارد سرور به ربات گوگل اجازه دسترسی به محتواهایتان را ندهد؛ در این حالت یا سرویس ارائه‌دهنده DNS دسترسی سایتتان را مسدود می‌کند یا سرور شما در حال تعمیر است. اگر هیچ صفحه‌ای در سایت جدیدتان ایندکس نشده است، مشکلات سرور را بررسی کنید.

دامنه ایندکس نشده

ممکن است یک دامنه استفاده شده خریداری کرده باشید و ممکن است این دامنه به دلایل نامعلومی (به احتمال زیاد سابقه اسپم) از ایندکس خارج شده باشد. در چنین مواردی، درخواست بررسی مجدد را به گوگل ارسال کنید.

فایل Robots.txt

داشتن یک فایل robots.txt ضروری است؛ اما باید آن را بررسی کنید تا ببینید آیا صفحاتی وجود دارند که دسترسی به ربات گوگل را مسدود کرده باشند؛ این موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که برخی از صفحات وب ایندکس نمی‌شوند.

متا تگ ربات (Meta Robots)

این متا تگ برای اطمینان از ایندکس نشدن سایت توسط موتورهای جستجو استفاده می‌شود. اگر یک صفحه وب خاص ایندکس نمی‌شود، وجود این کد را بررسی کنید.

پارامترهای URL

گاهی اوقات برخی از پارامترهای URL جهت جلوگیری از محتوای تکراری، فرآیند ایندکس شدن را محدود می‌کنند. هنگام استفاده از این ویژگی (که در سرچ کنسول در قسمت Configuration  یافت می‌شود) بسیار مراقب باشید؛ زیرا در آنجا به وضوح بیان می‌شود که پیکربندی نادرست پارامترها می‌تواند منجر به حذف صفحات سایتتان از فهرست ایندکس گوگل شود.

بررسی فایل .htaccess File

از فایل htaccess. عموماً برای رفع خطاهای خزیدن و مشکلات ایندکس استفاده می‌شود. پیکربندی نادرست این فایل می‌تواند منجر به تشکیل حلقه‌هایی بی‌نهایت از ایرادات و عدم ایندکس شدن سایت شود.

خطاهای دیگر

لینک های شکسته، خطاهای 404 و ریدایرکت‌های نادرست را در صفحات خود بررسی کنید؛ این مشکلات ممکن است ربات گوگل را از خزیدن و ایندکس کردن سایتتان مسدود کند.

برای اطلاع از وضعیت ایندکس سایت خود می‌توانید از سرچ کنسول استفاده کنید. این ابزار رایگان است و داده‌های زیادی در مورد وضعیت ایندکس سایتتان در گوگل جمع‌آوری می‌کند. جهت بررسی نمودار وضعیت ایندکس، روی گزینه Health در سرچ کنسول کلیک کنید.

روش‌ های ایندکس شدن سایت

رستگاری با ایندکس شدن سایت در گوگل

اگر مطالب‌ سایتتان توسط گوگل ایندکس نشوند، نمی‌توانید کسب‌وکار و خدمات اینترنتی خود را به موفقیت برسانید. سرعت مهم‌ترین نکته در سئو جهت رسیدن به نتیجه دلخواه است. هرچه سرعت ایندکس مطالبتان بالاتر باشد، روند رتبه‌بندی در صفحه نتایج نیز سریع‌تر خواهد بود و شما زودتر می‌توانید باقی مراحل استراتژی سئو سایتتان را پیاده‌سازی نمایید تا به رتبه‌های برتر برسید.

طی این مطلب مهم‌ترین عواملی که می‌توانند به ایندکس شدن سایت در گوگل کمک کنند، شرح داده شد. این موارد اگر به شکل درستی پیاده‌سازی شوند، می‌توانید شاهد نتایج خارق‌العاده آن باشید. در بخش نظرات حتما تجربه‌های خود را در این زمینه با ما درمیان بگذارید.

محمد مقصودی
محمد مقصودی

کارشناس تولید محتوا، مدیریت محتوا و علاقه‌مند به سئو

دیدگاه ها