سرچ کنسول چیست؟+ معرفی جامع 13 بخش Google Search Console

سرچ کنسول چیست؟+ معرفی جامع 13 بخش Google Search Console

جعبه ابزار همه کاره متخصصین دنیای وب از جمله وب مستران و سئو کاران و … سرچ کنسول است، امروزه در دنیای وب، مدیریت یک وب سایت اینترنتی بدون نظارت داشتن بر سرچ کنسول آن تقریبا بی‌معنی است! سرچ کنسول به مدیریت بهتر سایت یک کسب‌ و کار اینترنتی در فضای وب کمک می‌کند، در این مقاله تلاش کردیم توضیحات جامعی از چیستی ابزار سرچ کنسول، کاربردها و مزایای آن + معرفی بخش‌ های مختلف این ابزار حرفه‌ ای را خدمت شما همراهان عزیز ارائه کنیم. اگر دوست دارید که […]

2 سال 0 17 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

سرچ کنسول چیست ؟ (جعبه ابزار جادویی وبمستران را بشناسید)
گوگل سرچ کنسول به درد چه کسانی می‌خورد؟
کاربردهای سرچ کنسول چیست؟
1. مدیریت وضعیت سایت (site management)
2. بهبود مشکلات (Improve problems)
3. چیدن استراتژی (Picking strategy)
تفاوت سرچ کنسول، گوگل آنالیتکس چیست؟
استفاده از سرچ کنسول بهتر است یا گوگل آنالیتکس؟
چطور از سرچ کنسول استفاده کنیم؟
مهم‌ترین بخش‌ های سرچ کنسول چیست؟ (معرفی 13 بخش مهم سرچ کنسول)
سخن پایانی: وبمستر بدون سرچ کنسول یعنی تعمیرکار بدون آچار فرانسه !
مشاهده بیشتر

جعبه ابزار همه کاره متخصصین دنیای وب از جمله وب مستران و سئو کاران و … سرچ کنسول است، امروزه در دنیای وب، مدیریت یک وب سایت اینترنتی بدون نظارت داشتن بر سرچ کنسول آن تقریبا بی‌معنی است!

سرچ کنسول به مدیریت بهتر سایت یک کسب‌ و کار اینترنتی در فضای وب کمک می‌کند، در این مقاله تلاش کردیم توضیحات جامعی از چیستی ابزار سرچ کنسول، کاربردها و مزایای آن + معرفی بخش‌ های مختلف این ابزار حرفه‌ ای را خدمت شما همراهان عزیز ارائه کنیم.

اگر دوست دارید که اطلاعات جامعی پیرامون ابزار سرچ کنسول به دست آورید و به شیوه حرفه‌ ای از آن استفاده کنید پیشنهاد می‌ شود تا پایان این مقاله با تسمینو همراه باشید.

سرچ کنسول چیست ؟ (جعبه ابزار جادویی وبمستران را بشناسید)

فرض کنید شما یک تعمیر کارحرفه‌ ای هستید! آیا بدون داشتن یک جعبه ابزار خوب و حرفه‌ ای می‌ توانید کارهایتان را پیش ببرید؟

قطعا نه!

در دنیای سئو و وبسمتری نیز سرچ کنسول به عنوان عصای دست وب مستران شناخته می‌شود و تقریبا مدیریت سایت بدون کمک آن غیر ممکن است یا حداقل اگر نباشد کلاف مدیریت اوضاع از دست مدیر خارج می‌شود و شرایط مدیریت سایت به هم می‌ریزد.

سرچ کنسول را می‌توان به دستیار حرفه‌ای مدیر وب سایت، تشبیه کرد که شبانه روز مشغول فعالیت در جهت خدمت رسانی به کسب‌ و کار است و با جمع آوری اطلاعات مختلف و ارائه آن به مدیر وب سایت، در جهت رشد و پیشرفت سایت، کمک می‌کند!

سرچ کنسول یعنی :

یک ابزار آنلاین حرفه‌‌ای که از سمت گوگل برای مدیریت بهتر وب سایت ارائه شده است، با کمک سرچ کنسول می‌توانید به صورت روزانه لیست کاملی از کلماتی مختلفی که وب سایت شما از آن‌ ها ورودی می‌ گیرند، بخشی از ارورها، ایرادات فنی و … را مشاهده کنید.

گوگل سرچ کنسول به درد چه کسانی می‌خورد؟

سرچ کنسول چیست

در قدم اول، برای اینکه با مفهوم دقیق سرچ کنسول آشنا شوید بهتر است بدانید که سرچ کنسول به درد کدام دسته از افراد در دنیای دیجیتال مارکتینگ می‌ خورد و آیا یادگیری کار با سرچ کنسول برای شما مناسب خواهد بود یا خیر؟

1. متخصص سئو (SEO expert)

شاید باور نکنید اما خانه دوم هر متخصص سئویی سرچ کنسول است و تقریبا باید هر روز به آن سر بزند!

اگر شما در دنیای سئو فعالیت داشته باشید برای تایین استراتژی سئو سایت و بررسی وضعیت فعلی و ارائه راهبردهای سئو در آینده نیاز به سرچ کنسول دارید.

2. مدیر کسب‌ و کار (Business Manager)

مدیر یک کسب‌وکار نیز اگر فرایند سئو وب سایت خود را به یک تیم برون سپاری کرده است بهتر است با سرچ کنسول آشنایی ابتدایی داشته باشد تا با فرایند رشد سایت و وضعیت آن، آشنا باشد و در صورت مشاهده مشکلی آن را با تیم فنی در میان بگذارد،.

الیته تحلیل سرچ کنسول نیازمند دانش و تجربه است اما آشنایی سطحی آن برای مدیر یک کسب‌وکار مفید است.

3. توسعه دهنده وب (Web Developer)

برنامه نویسان وب سایت نیز می‌توانند از سرچ کنسول برای پیدا کردن ایرادات فنی موجود در ساختار وب سایت، کمک بگیرند، خیلی وقت‌ها ایرادات پنهان کدنویسی سایت در بخش Coverage سرچ کنسول نمایان می‌شود و به راحتی می‌توان از شر آن‌ها خلاص شد.

4. دیجیتال مارکترها (Digital Marketers)

دیجیتال مارکترها علاوه بر سرچ کنسول از ابزارهای دیگری مثل گوگل آنالیتکس و تگ منیجر و … برای تجلیل وضعیت کسیب‌وکار در فضای آنلاین کمک می‌گیرند، بدون سرچ کنسول، آنالیز وضعیت سایت و بهبود بخشیدن به آن غیر ممکن است.

کاربردهای سرچ کنسول چیست؟

سرچ کنسول چیست؟

تا اینجای کار فهمیدیم که سرچ کنسول چیست و کار کردن با آن برای کدام دسته از افراد در فضای آنلاین مفید است، اما حالا سراغ 3 تا از مهم‌ترین کاربردهای سرچ کنسول می‌رویم برای کار کردن با این ابزار حرفه‌ای، 3 مزیت کاربردی آن را فراموش نکنید.

1. مدیریت وضعیت سایت (site management)

برای اینکه وضعیت پیشرفت سایت اندازه گیری شود از سرچ کنسول استفاده می‌شود؛ در حقیقت سرچ کنسول میز مدیریت یک مدیر سئو است که در آن زیرُبم‌های کارهای مدیریتی که در فرایند سئو و مدیریت سایت نظارت می‌شود و بدون استفاده از سرچ کنسول همیشه یک جای کار می‌لنگد!

2. بهبود مشکلات (Improve problems)

اصولا وب سایت‌ها هر روز با مشکلات جدیدی دسته و پنجه نرم خواهند کرد، پیدا کردن مشکلات و برطرف کردن آن‌ها نیازمند استفاده از یک ابزار حرفه‌ای مشکل یاب است که سرچ کنسول، در این زمینه به خوبی نقش ایفا می‌کند!

3. چیدن استراتژی (Picking strategy)

وب مستران ، کارشناسان سئو یا دیجیتال مارکترها از داده‌ های به دست آمده در سرچ کنسول استفاده می‌کنند تا بتوانند استراتژی سئو آینده سایت را ترسیم کنند.

تفاوت سرچ کنسول، گوگل آنالیتکس چیست؟

اگر تازه با دنیای دیجیتال مارکتینگ و سئو آشنا شده باشید احتمالا بین تفکیک مفهوم این دو ابزار آنلاین گیج شوید و کاربردهای دقیق آ‌ن‌ها را نتوانید به خوبی از یکدیگر تفکیک کنید و قطعا حق دارید و درآغاز مسیر ورود به دنیای بازاریابی دیجیتال، این موضوع عادی است!

مقایسه‌ی سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس

 

در ابزار گوگل آنالیتکس، اطلاعات کاملی پیرامون تعداد بازدیدهای روزانه از سایت، آنالیز کیفیت محتوای سایت، بررسی علاقه کاربران وب سایت، اطلاعاتی از پیرامون کاربران سایت از جمله سن، جنس، محل زندگی، علائق، روش ورودی کاربران به صفحات مختلف سایت و دیگر اطلاعات اینچنینی را به دست آورید.

یعنی شما با کمک سرچ کنسول:

اطلاعات مفیدی پیرامون کلمات کلیدی که کاربران با سرچ کردن آن‌ها وارد سایت شما شده‌اند، بررسی مسائل فنی … به دست می‌آورید.

اما با گوگل آنالیتیکس :

می‌توانید اطلاعات مفیدی پیرامون رفتار کاربران وب سایت‌تان، علاقه مندی آن‌ها، بررسی موارد محبوب برای کاربران و … را به دست آورده و بر اساس نیاز بازار هدف‌تان و نیاز مشتریان‌تان فعالیت وب سایت‌تان را بهینه کنید.

استفاده از سرچ کنسول بهتر است یا گوگل آنالیتکس؟

بین این دو ابزار هیچ نوع برتری وجود ندارد و هر کدام کاربردهای خاص خودشان را دارند، اگر قصد دارید به عنوان یک وب مستر جرفه‌ای در فضای وب فعالیت داشته باشید استفاده از سرچ کنسول و گوگل آنالیتکس در کنار یکدیگر به شما توصیه می‌شود.

چطور از سرچ کنسول استفاده کنیم؟

برای استفاده از سرچ کنسول جهت بررسی و آنالیز سایت باید چهار قدم زیر را بردارید تا بتوانید به خوبی از این ابزار آنلاین کمک بگیرید.

مرحله اول : سرچ کنسول را جستجو کنید!

برای وارد شدن به سرچ کنسول در گوگل به صورت انگلیسی عبارت Google Search Console را سرچ کرده و روی لینک اول کلیک کنید.

روش های ورود به سرچ کنسول

مرحله دوم: (start now) را انتخاب نمایید

پس از کلیک کردن روی لینک اول، صفحه زیر برای شما نمایش داده خواهد شد ، برای ادامه کار باید گزینه start now  را انتخاب کنید.

ثبت سایت در search console

مرحله سوم : وب سایت‌تان را تایید کنید

برای اینکه سرچ کنسول گوگل، این موضوع را درک کند که شما وب مستر سایت هستید و دلیل منطقی برای ارائه اطلاعات به شما داشته باشد، نیاز به تایید وب سایت‌ تان در سرچ کنسول گوگل دارید برای این کار در ابتدا باید دامنه سایت‌ تان طبق تصویر زیر وارد کنید.

وریفای دامنه سایت در سرچ کنسول

2 روش تایید سایت در سرچ کنسول

روش اول : دانلود فایل html  ارائه شده توسط سرچ کنسول و آپلود آن در هاست.

تاییدیه فنی دامنه در گوگل سرچ کنسول

روش دوم: عدم استفاده از فایل  html و کمک گرفتن از ترفندهای زیر برای وریفای در سرچ کنسول:

  1. قرار دادن تگ html در بخش هوم پیج
  2. وصل کردن سرچ کنسول به کمک اکانت گوکل آنالیتیک
  3. کمک گرفتن از تگ منیجر برای وریفای کردن اکانت سرچ کنسول

روش های ثبت دامنه در گوگل سرچ کنسول

فراموش نکنید که زمانی که شما وب سایت‌ تان را به سرچ کنسول متصل می‌ کنید هیچ اطلاعاتی برای شما نمایش داده نخواهد شد و برای جمع‌ آوری داده توسط این ابزار حدود یک هفته زمان لازم است، پس صبور باشید و برای تماشای اطلاعات استخراج شده از سایت‌ تان  عجله نکنید.

مهم‌ترین بخش‌ های سرچ کنسول چیست؟ (معرفی 13 بخش مهم سرچ کنسول)

سرچ کنسول، دارای بخش‌های مختلفی است که هر کدام، کارایی‌های خودشان را دارند برای استفاده بهتر از این ابزار جذاب حرفه‌ای آشنا بودن با مفهوم دقیق کارکرد هر بخش از سرچ کنسول برای شما واجب است!

Performance (کارایی)

سایت شما از کدام کلمات کلیدی ورودی  دارید؟ چند درصد از کاربران روی عناوین مختلف محتواهای وب سایت شما کلیک می‌کنند؟ میزان درصد نرخ کلیک نسبت به بازدید از محتوای وب سایت شما در صفحه نتایج چقدر است؟ و …

 

منو Performance گوگل سرچ کنسول

پاسخ تمامی سوالاتی از دسته سوالات بالا در بخش PERFRMANC گوگل برای شما قابل نمایش است، در بخش PERFORMANCE اطلاعات زیر درباره سایت‌ را می‌توانید بررسی کنید:

  • Total Clicks : تعداد کلیک‌ها
  • Total Impression: تعداد بازدید از صفحات
  • Average CTR: درصد کلیک‌ها نسبت به بازدید
  • Average Position : رتبه تقریبی در صفحه نتایج
  • QUERIES : کلمات جست‌جو شده
  • PAGE: بررسی صفحات
  • CONTRIES: کشورهای کاربران
  • DEVICES: نوع دستگاه کاربران
  • SEARCH APPEARANCE : بررسی ظاهر جستجو
  • Dates: آنالیز تاریخ‌ها

URL inspection (بازرسی آدرس اینترنتی)

فرض کنید قصد دارید اطلاعات کاملی پیرامون یکی از آدرس‌های اینترنتی وب سایت‌تان به دست آورید بخش Url inspection برای این کار به کمک شما می‌ آید و می‌ توانید به کم آن درباره وضعیت ایندکس، تعداد ارورهای یک یوار ال، و موبایل فرندلی بودن آن و.. اطلاعات خوبی را در این بخش بدست آورید.

منو URL inspection در گوگل سرچ کنسول

Coverage (پوشش)

ارورهای سرچ کنسول در سایت، به مرور زمان سلامتی کامل وب سایت شما را نابود می‌کنند! در بخش Coverage می‌توانید از شر تمامی ارورهای خلاص شوید.

بخش Coverage در سرچ کنسول، که تحلیل‌ گر ارور های موجود در ساختار سایت شما است، شامل 4 بخش اصلی زیر است:

  1. error : ارورهای موجود برطرف نشده داخل وب سایت
  2. valid with warning: صفحات ایندکس شده درگیر مشکل نیاز به بهبود
  3. valid : نمایش صفحات بدون خطا یا آدرس‌های اینترنتی ایندکس شده که در سایت مپ نیستند
  4. excluded : لیست ارورهایی که دارای مشکل بود و حالا خطای آن‌ها برطرف شده است.

 

منو Coverage و بررسی خطاهای سایت در سرچ کنسول

Sitemaps (نقشه های سایت)

ایندکس شدن صفحات مختلف سایت بدون سایت مپ، کار ساده‌ای نیست! شما می‌توانید با کمک این بخش، پس از راه اندازی سایت‌‌تان سایت مپ وب سایت تان را به گوگل معرفی کنید تا به روند ایندکس صفحات مختلف وب سایت تان در گوگل، سرعت ببخشید.

بخش sitemap در سرچ کنسول، دو قسمت را به شما ارائه می‌کند که می‌توانید از آن کمک بگیرید:

  1. Add a new sitemap : اضافه کردن یک سایت مپ جدید برای ایندکس بهتر صفحات
  2. Submitted sitemaps: سایت مپ‌های ارائه شده پیشین در سرچ کنسول

ثبت نقشه‌ی سایت در سرچ کنسول گوگل

Removals (حذف‌ها)

ممکن است صفحات مختلفی از وب سایت شما در گوگل، ایندکس شده باشند که قصد حذف کردن آن ها را داشته باشید در این شرایط میتوانید از بخش Removals سرچ کنسول کمک بگیرید و خیلی ساده از شر صفحات اضافه ایندکس شده خلاص شوید.

بخش Removals در سرچ کنسول، شامل سه قسمت زیر است:

  1. Temporary Removals: (حذف موقت صفحه از ایندکس گوگل)
  2. Outdated content (حذف محتوای کهنه)
  3. Safe Search Filtering Request (درخوسات یک جستجوی امن از گوگل)

کاربرد بخش Removals در پنل سرچ کنسول

Page Experience (تجربه از صفحه)

اینکه کاربران شما زمان استفاده از تلفن همراه یا لب تاپ، چه احساسی را تجربه می‌کنند به یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو در سال 2023 تبدیل شده است!

در این بخش سرچ کنسول، آمار و ارقام جالبی پیرامون تجربه کاربران وب سایت شما وجود دارد که می‌ توانید با کمک آن UX بهتری را برای کابران وب سایت ایجاد کنید.

بررسی Page Experience سایت در سرچ کنسول گوگل

Core web vitals (کروب ویتال)

Core web vital، با جمع آوری داده‌های مختلف از زمان ورود کاربر به صفحه آنالیز جامعی از تجربه کاربری افراد زمان بررسی و آنالیز سایت شما را ارائه میکند، معیارهای ارائه شده در ابزار شامل سه مورد زیر است:

  • Poor : ضعیف
  • Need improvement : نیاز به بهتر شدن
  • Good : عالی

بررسی Core web vitals (کروب ویتال) در سرچ کنسول

Mobile Usability (قابلیت استفاده از موبایل)

موبایل فرندلی بودن وب سایت، به یکی از مهم‌ترین فاکتور های سئو در سال 2022 تبدیل شده است که در بخش Mobile Usability می‌ توان اطلاعات جامع و مفیدی را پیرامون آن بدست آورد و در راستای بهبود آن اقداماتی را انجام داد.

بررسی Mobile Usability در پنل سرچ کنسول

Enhancements (بهبودها)

برخی از گزارش‌ های مهم مرتبط با اسکیما های به کار رفته در ساختار کد نویسی سایت را می‌توانید در این بخش مشاهده کنید، این قسمت سرچ کنسول برای کد نویسان سایت و متخصصین سئو که با بخش سئو تکنیکال سروکار دارند مفید است.

بخش Enhancements در پنل سرچ کنسول

Security & Manual Actions (امنیت و اقدامات دستی)

سرچ کنسول در صورت بروز مشکل امنیتی در ساختار وب سایت‌شما یا مشکوک شدن گوگل به فعالیت سئو کلاه سیاه سایت‌ تان در از طرق بخش Manual Action، هشدار امنیتی ارسال می‌کند.

البته به یاد داشته باشید همیشه قرار نیست برای مورد تنبیه قرار گرفته شدن از سمت گوگل در این بخش، هشدار دریافت کنید و گاهی اوقات بدون خبر قبلی وب سایت شما پنالتی و تنبیه می‌شود.

بررسی Security & Manual Actions در پنل سرچ کنسول

دو بخش اصلی Security & Manual Actions در سرچ کنسول :

  • Security (امنیت) : نمایش هشدارهای امنیتی
  • Manual Actions (اقدامات دستی): نمایش هشدار اقدامات لازم

Legacy tools an reports (ابزار گزارش‌دهی)

هدف گذاری بخشی از کلمات کلیدی برای کشورهای دیگر، آنالیز کردن و بررسی دقیق دامنه‌های اینترنتی پارامتردار و گزارش برخی از رقبا خلافکار در سطح وب با کمک این ابزار انجام می‌شود.

بررسی ابزار گزارش‌گیری Legacy tools an reports در پنل سرچ کنسول

معنی بخش‌های مختلف Legacy tools an reports در سرچ کنسول:

  • International targeting (هدف گذاری بین المللی) : کاربرد برای سئو سایت‌های خارجی
  • Massages (پیام‌ها) : بررسی پیام‌های دریافتی از سمت گوگل
  • Url parameters (پارامتر‌های URL) : اصلاح و تفکیک دقیق یوآرال‌های پارامتر دار
  • Web tools (ابزارهای وب) : سرویس‌های ارائه شده توسط گوگل به وب مستران

Links (لینک‌ها)

این بخش سرچ کنسول، برای بررسی بک لینک‌ های ایجاد شده سایت شما مفید است، اینکه از کدام وب سایت لینک گرفتید و چه تعداد لینک خروجی را دارید میتوانید در این بخش ببینید البته اگر قصد دارید به صورت تخصص بک لینک‌ های سایت‌تان را بررسی کنید ابزارهایی مثل ahrfو Moz برای این کار مناسب‌تر هستند.

آموزش بخش Links در ابزار سرچ کنسول

در بخش LINKS سرچ کنسول چه اطلاعاتی را می‌توانیم بررسی کنیم؟

External links (لینک های خارجی) : بررسی تعداد لینک‌های خارجی وب سایت
Internal links ( لینک های داخلی) : آنالیز وضعیت لینک‌های خارجی وب سایت
Top linking sites (سایت های لینک دهنده برتر ) : مشاهده بهترین سایت‌های لینک دهنده
Top linking text (متن پیوند دهنده برتر) : بررسی پرتکرارترین انکر تکست‌ها

سخن پایانی: وبمستر بدون سرچ کنسول یعنی تعمیرکار بدون آچار فرانسه !

فرقی ندارد که در کدام بخش از دنیای وب مشغول فعالیت هستید! اگر به عنوان وب مستر با گوگل و وب سایت سروکار دارید استفاده از سرچ کنسول برای شما واجب است و پیشنهاد می شود از همین حالا سروکار داشتن با زیروبم های این ابزار دوست داشتنی را یاد بگیرد تا بتوانید بهتر مدیریت وب سایت تان را انجام دهید.

کار با سرچ کنسول سخت نیست! در این مقاله تمامی مفاهیم اولیه پیرامون این ابزار را یاد گرفتید، حالا کافی است دست به کار شوید و با اتصال وب سایت‌ به سرچ کنسول و آغاز تحلیل و بررسی، به صورت عمیق‌تر با این ابزار جذاب آشنا شوید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها