بودجه خزش چیست؟ روش‌های افزایش کراول باجت

بودجه خزش چیست؟ روش‌های افزایش کراول باجت

کراول باجت (Crawl Budget ) یکی از اصلی‌ترین مفاهیم سئو است که البته در برخی مواقع به آن کم‌توجهی می‌شود. بودجه خزش، سهمیه‌ای است که موتورهای جستجو برای کاوش و ایندکس کردن صفحات یک وب‌سایت در بازه‌ی زمانی مشخص اختصاص می‌دهند. این بودجه، تعیین‌کننده‌ی میزان دسترسی موتورهای جستجو به محتوای سایت شماست و نقشی کلیدی در رتبه‌بندی صفحات شما در نتایج جستجو ایفا می‌کند. با افزایش کراول باجت، شانس شما برای دیده شدن در گوگل بیشتر خواهد بود. از آنجایی که بسیاری از متخصصان سئو به این عامل توجه ندارند، […]

3 ماه 1 16 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بودجه خزش (Crawl Budget) چیست؟
چطور میزان کراول باجت سایت را تشخیص دهیم؟
چرا باید کراول باجت را جدی بگیریم؟
راهکارهای جادویی افزایش بودجه خزش سایت
 سخن پایانی در مورد Crawl Budget
مشاهده بیشتر

کراول باجت (Crawl Budget ) یکی از اصلی‌ترین مفاهیم سئو است که البته در برخی مواقع به آن کم‌توجهی می‌شود. بودجه خزش، سهمیه‌ای است که موتورهای جستجو برای کاوش و ایندکس کردن صفحات یک وب‌سایت در بازه‌ی زمانی مشخص اختصاص می‌دهند. این بودجه، تعیین‌کننده‌ی میزان دسترسی موتورهای جستجو به محتوای سایت شماست و نقشی کلیدی در رتبه‌بندی صفحات شما در نتایج جستجو ایفا می‌کند.

با افزایش کراول باجت، شانس شما برای دیده شدن در گوگل بیشتر خواهد بود. از آنجایی که بسیاری از متخصصان سئو به این عامل توجه ندارند، افزایش این سهمیه می‌تواند اثرات بی‌نظیری بر روی سایت شما داشته باشد.  با توجه به اهمیت بالای این موضوع، در این مطلب از تسمینو می‌خواهیم بدانیم که کراول باجت چیست و چگونه باید آن را افزایش داد.

بودجه خزش (Crawl Budget) چیست؟

بودجه خزش در حقیقت به مقدار زمانی گفته می‌شود که خزنده‌های گوگل در سایت شما حضور دارند. هنگامی که شما یک مطلب جدید را در سایت خود بارگزاری می‌کنید،‌ خزنده‌های گوگل برای ایندکس کردن آن دست به کار خواهند شد. چنانچه شما بتوانید کراول باجت خود را افزایش دهید، به طور قطع سرعت ایندکس شدن مطالب نیز بیشتر خواهد شد. خزنده‌های گوگل به صورت مرتب به سایت‌ها سر می‌زنند تا صفحات جدید را ایندکس کنند. یک سئوکار حرفه‌ای باید برای افزایش بودجه خزش و منظم کردن آن اقدام نماید.

چنانچه شما بتوانید بیشترین استفاده ممکن را از بودجه خزش ببرید، به طور قطع مشکلاتی همچون ایندکس نشدن مطالب برای شما به وجود نخواهد آمد. همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، بسیاری از سئوکاران از فرصت‌های موجود در بودجه خزش غافل هستند. از همین رو شما این فرصت را خواهید داشت  که از عدم آگاهی در این بخش استفاده کرده و سایت خود را رشد دهید. برخی از افراد ایندکسینگ را با کراول شدن اشتباه می‌گیرند. برای اینکه یک صفحه ایندکس شود حتما باید در ابتدا کراول شود. این در حالی است که امکان دارد یک صفحه کراول شود ولی ایندکسینگ برای آن رخ ندهد.

چطور میزان کراول باجت سایت را تشخیص دهیم؟

برای اینکه بتوانید کراول باجت چیست و چه اهمیتی در سایت شما دارد، حتما باید میزان آن را بررسی کنید. اگر شما یک وب مستر یا سئوکار باشید حتما با ابزار سرچ کنسول آشنایی دارید. این ابزار به وبمسترها کمک می‌کند تا شرایط سایت خود را از نظر موتور جستجوی گوگل بسنجند. خوشبختانه در سرچ کنسول قسمتی برای کراول باجت قرار داده شده است که می‌توانید میزان آن را به طور دقیق ببینید. برای این کار باید مسیر مشخصی را در سرچ کنسول دنبال کنید. بر همین اساس ابتدا به قسمت settings بروید.

در این بخش گزینه crawl را پیدا کرده و در نهایت بر روی آن کلیک کنید. بعد از این مراحل صفحه crawl stats برای شما باز می‌شود. در این صفحه شما می‌توانید میزان بودجه خزش سایت خود را مشاهده کنید. همچنین urlهایی که خزنده‌های گوگل به سراغ آن‌ها رفته‌اند نمایش داده می‌شوند. با توجه به قابلیت‌های سرچ کنسول، می‌توانید که بودجه خزش را در بازه‌های زمانی مختلف مشاهده کنید.

چرا باید کراول باجت را جدی بگیریم؟

وقتی که می‌خواهید برای سئوی سایت خود اقدام کنید، باید حتما تمامی عوامل را در کنار هم در نظر بگیرید. هنگامی که یک محتوای جدید توسط شما در سایت منتشر می‌شود، در آغاز کراول شدن آن توسط خزنده‌ها صورت می‌گیرد. در این حالت گوگل محتوای شما را بررسی کرده و بر اساس الگوریتم‌هایی که دارد به آن جایگاه می‌دهد. وقتی که شما زمان کراول شدن سایت خود را ندانید، ممکن است که انتشار را در زمان نامناسب انجام دهید. در چنین شرایطی رقبای شما از فرصت استفاده کرده و بلافاصله تمام جایگاه‌ها را برای خود درو می‌کنند.

از همین رو شما قبل از اینکه رقابت شروع شود بازی را باخته‌اید. از طرفی اگر مدتی بگذرد و محتوای شما ایندکس نشود، خطر دزدیده شدن محتوا نیز به وجود می‌آید. ممکن است که برخی از رقبا مطلب شما را که هنوز ایندکس نشده بر روی سایت خود قرار دهند. همه این موارد نشان می‌دهد که شما باید به درستی از بودجه خزش خود استفاده کنید تا از این جهات نسبت به رقبا دست برتری داشته باشید.

راهکارهای جادویی افزایش بودجه خزش سایت

حال که می‌دانید بوجه خزش چیست، باید برای رشد هر چه بیشتر سایت خود از آن استفاده کنید. برای اینکه سئوی داخلی سایت شما بهبود یابد، جدی گرفتن کراول باجت می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. بسیاری از سئوکاران به دنبال راهی هستند که از کراول باجت به نحو احسن استفاده کنند. به همین جهت ما در تسمینو به دنبال آن هستیم که شما را با راهکارهای جادویی دوازده‌گانه آشنا سازیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

کراول باجت در سرچ کنسول

  • سرعت سایت را افزایش دهید

اگر می‌خواهید که بودجه خزش زیادی داشته باشید، باید در قدم اول سرعت سایت خود را بالا ببرید. به طور کلی در آموزش سئو نیز به سرعت سایت اشاره شده است که باید آن را در اولویت خود قرار دهید. اگر سرعت سایت شما پایین باشد، خزنده‌های گوگل مدت زمان بیشتری را در پشت سایت شما معطل می‌مانند. همین موضوع سبب می‌شود که این خزنده‌ها سایت شما را ترک کنند. برای اینکه این مساله برای شما به وجود نیاید،‌ حتما برای افزایش سرعت سایت خود برنامه‌ریزی لازم را انجام دهید. خوشبختانه راه‌های زیادی برای افزایش سرعت سایت وجود دارد. شما با تهیه یک هاست مناسب، استفاده از CDN و بهینه سازی تصاویر می‌توانید سرعت را تا جایی که امکان دارد بالا ببرید.

  • از زنجیره ریدایرکت استفاده نکنید

یکی از کارهای مرسوم که در بین سئوکارها رواج زیادی دارد استفاده از زنجیره ریدایرکت است. زمانی که شما می‌خواهید مخاطب خود را به یک صفحه خاص از سایتتان منتقل کنید، از گزینه ریدایرکت استفاده می‌کنید. بسیاری از افراد در چنین شرایطی از ریدایرکت چنج استفاده می‌کنند. از آنجایی که در این حالت کراولرهای گوگل معطل می‌شوند، به احتمال زیاد بخش زیادی از کراول باجت شما را به هدر خواهد داد. حال که می‌دانید تاثیر زنجیره ریدایرکت بر کراول باجت چیست، سعی کنید که از روش مستقیم برای ریدایرکت کمک بگیرید. در این حالت تعداد لینک‌های واسطه کمتر شده و خزنده‌ها بلافاصله صفحه اصلی را پیدا می‌کنند.

  • لینک‌های شکسته را از بین ببرید

لینک شکسته به لینکی گفته می‌شود که همچنان در نتایج جستجو حضور دارد ولی صفحه آن در سایت حذف شده است. به همین جهت وقتی کاربری بر روی لینک شکسته کلیک می‌کند، با  خطای ارور ۴۰۴ روبرو می‌شود. گفتنی است که بخش زیادی از بودجه خزش شما صرف کراول کردن این موارد می‌شود. از همین رو بهتر است که در اولین فرصت این لینک‌ها را از بین ببرید و از شر آن‌ها خلاص شوید. در حال حاضر بروکن لینک چکرهای زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید لینک‌های خراب سایت خود را بیابید و آن‌ها را از بین ببرید. بعد از اینکه متوجه شدید تاثیر لینک‌های شکسته بر کراول باجت چیست،‌ حتما باید برای رفع این مشکل اقدام کنید.

بهترین هاست

وقتی که می‌خواهید یک سایت را راه‌اندازی کنید،‌ بدون شک انتخاب یک هاست مناسب بیش از هر چیز دیگری اهمیت پیدا می‌کند. شما با داشتن یک هاست خوب می‌توانید نرخ بودجه خزش خود را افزایش دهید. در حال حاضر شرکت‌های زیادی هاست را ارائه می‌دهند. هاست نقش قلب تپنده وب‌سایت شما را دارد، شما باید میزبان وبی را انتخاب کنید کم‌ترین میزان ارور و به اصطلاح داون شدن را داشته باشد. برخی از هاست‌ها در طول زمان دچار مشکلاتی می‌شوند که ممکن است سایت شما را از دسترس خارج کند. به همین جهت کراول باجت شما نیز در عمل به هدر خواهد رفت.

هنگامی که شما از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید،‌ تعداد زیادی از سایت‌ها از منبع مشترک بهره می‌برند. به همین جهت در هنگام شلوغی سرور میزان کراول باجت سایت شما هم کاهش پیدا می‌کند. چنانچه دوست دارید این مساله برای شما به وجود نیاید،‌ خرید هاست اختصاصی چاره کار خواهد بود. در این حالت برای سئوی سایت خود نیز کار آسان‌تری در پیش خواهید داشت.

  • سایت مپ Site map را بهینه کنید

سایت مپ

اگر شما آموزش سئو را پشت سر گذاشته باشید به خوبی از اهمیت بالای سایت مپ اطلاع دارید. هنگامی که شما سایت مپ را تعریف کرده و ایجاد می‌کنید،‌ گوگل راحت‌تر لینک‌ها را پیدا کرده و آن‌ها را کراول می‌کند. اگر مدت زمان زیادی از ایجاد نقشه سایت شما گذشته است،‌ به احتمال زیاد نیاز به بروزرسانی خواهد داشت. به طور مثال ممکن است که صفحات حذف شده یا برگه‌های نوایندکس در داخل سایت مپ وجود داشته باشند. همین موارد سبب می‌شود تا کراول باجت سایت شما به هدر برود. از آ‌ن‌جایی که می‌دانیم تاثیر سایت مپ بر کراول باجت چیست، حتما باید برای بهینه‌سازی هر چه بهتر آن اقدام نماییم. به طور کلی به شما پیشنهاد می‌شود که در بازه‌های زمانی مشخص برای آپدیت سایت مپ اقدام کنید تا مشکلی از این جهت برای سایت به وجود نیاید.

  • لینک دهی داخلی را فراموش نکنید

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های سئو سایت استفاده از لینک سازی داخلی است. برای اینکه خزنده‌های گوگل  بتوانند در بین صفحات مختلف سایت شما بچرخند، باید از لینک سازی داخلی کمک بگیرید. زمانی که صفحات با این لینک‌ها به هم متصل می‌شوند، دقیقا همچون یک شبکه به هم پیوسته عمل می‌کنند. به همین جهت خزنده‌ها نیز کار آسانی برای کراول کردن لینک‌های مختلف دارند. البته نباید فراموش کرد که لینک سازی داخلی نیز اصول خاص خودش را دارد که شما باید خود را برای آن آماده کنید. انتخاب انکرتکست‌های درست و متنوع می‌تواند کمک بسیار زیادی در این مورد بکند پس به هیچ عنوان از این مورد غافل نشوید. اگر به فکر افزایش کراول باجت سایت خود هستید،‌ حتما لینک‌دهی داخلی را جدی بگیرید.

  • بک لینک قوی برای سایت بسازید

لینک سازی خارجی یا همان بک‌ لینک سازی یکی دیگر از راه‌های افزایش بودجه خزش است که باید برای آن برنامه داشته باشید. به طور کلی گوگل به سایت‌هایی که بک لینک قوی دارند اعتماد بیشتری دارد. فقط از دامنه‌های قوی و مطمئن بک لینک بگیرید تا برای شما از این جهت مشکلی به وجود نیاید. بهترین راه برای خرید بک لینک و استفاده طبیعی و موثر از لینکسازی، خرید رپورتاژ آگهی است. این روش باعث می‌شود که گوگل برای سایت شما بودجه خزش بیشتری را در نظر بگیرد که می‌تواند سرعت ایندکس شدن مطالب را به سرعت افزایش دهد. البته فراموش نکنید که فرایند لینک سازی بیشتر به ایندکسینگ صفحات مختلف وب سایت شما کمک خواهد کرد و ازآن باید به عنوان یک مکمل قوی در کنار دیگر ترفندهای بهینه سازی کراول باجب مثل افزایش سرعت، بهینه سازی سایت مپ استفاده کنید.

  • مشکل زامبی پیج‌ها را حل کنید

زامبی پیج‌ها به صفحاتی در داخل وب‌سایت اشاره دارند که هیچ نوع ورودی از گوگل ندارند و کاربران نیز با آن‌ها کاری ندارند. در حقیقت این صفحات با نداشتن هیچ فایده‌ای تنها سایت شما را شلوغ کرده و قدرت سایت شما را کاهش می‌دهند، برای افزایش میزان بودجه خزش وب سایت‌تان باید از شر صفحات زامبی پیج خلاص شوید. برای اینکه بتوانید مشکل زامبی پیج‌ها را حل کنید راه‌های زیادی وجود دارد. به طور مثال می‌توانید از لینک سازی داخلی استفاده کنید. در این حالت پیج از حالت زامبی خارج شده و جذب مخاطب خواهد کرد. همچنین در چنین شرایطی آپدیت محتوا نیز تا حد زیادی کمک کننده است. با این حال اگر حس کردید که هیچ کدام از این راه‌ها موثر نیستند، بهتر است که به سراغ حذف دائمی این صفحات بروید.

  • تولید محتوای سئو شده و یونیک

یک سئوکار خوب حتما می‌داند که اهمیت تولید محتوا در کراول باجت چیست و راهکارهای مناسبی برای آن دارد. همان‌طور که می دانید تولید محتوای یونیک مهم‌ترین بخش از سئوی داخلی سایت است. به همین جهت باید برای انجام آن برنامه ریزی درست و اصولی صورت بگیرد. خزنده‌های گوگل حساسیت بسیار زیادی به محتوای کپی دارند. به همین جهت اگر سایتی دارای محتوای کپی باشد، نرخ کراول باجت آن به مقدار زیادی با کاهش روبرو می شود. از همین رو حتما سعی کنید که محتوای یونیک باکیفیت بسازید تا بتوانید به راحتی بودجه خزش سایت خود را افزایش دهید. خوشبختانه با وجود نیروهای متخصص تولید محتوا این دغدغه نیز برای شما وجود نخواهد داشت.

  • بهینه سازی کراول باجت با تگ نو ایندکس

کراول باجت

در داخل یک سایت تعداد لینک‌های زیادی وجود دارد که هر کدام آن‌ها توسط خزنده‌های گوگل کراول می‌شوند. ممکن است که شما نخواهید برخی از صفحات توسط گوگل خزیده شده یا ایندکس شوند. به طور مثال صفحاتی همچون تماس با ما و درباره ما در این بخش قرار می‌گیرند. در صورتی که این صفحات در سایت شما نیز وجود دارند، می توانید که به آسانی از تگ نو ایندکس برای کراول نشدن آن‌ها استفاده کنید. زمانی که شما این تگ را برای بک لینک می‌گذارید، خزنده‌ها اجازه کراول کردن و ایندکس کردن آن را نخواهند داشت. در این حالت بودجه خزش سایت شما نیز به هدر نمی‌رود و دقیقا برای صفحات مهم حفظ خواهد شد. استفاده درست و اصولی از تگ نو ایندکس در آموزش سئو نیز به طور مفصل بیان می‌شود.

  •  زمان‌بندی درست برای انتشار محتوا

یکی از ایراداتی که در بسیاری از سایت‌ها دیده می‌شود، بی‌برنامگی در زمان انتشار محتوا است. این در حالی است که یک سایت با برنامه همیشه برای انتشار محتوای خود نظم دارد. چنانچه شما در ساعت‌های مشخص و به شکل منظم محتوای خود را منتشر کنید،‌ خزنده‌های گوگل نیز عملکرد خود را منظم کرده و ایندکس صفحات به طور پیوسته صورت می‌گیرد. اگر دقت کرده باشید مطالب سایت‌های خبری بلافاصله ایندکس می‌شود. با توجه به انتشار محتوای سایت خبری در بازه زمانی کوتاه، کراول باجت این سایت‌ها نیز بسیار زیاد است. شما هم این فرصت را خواهید داشت که تولید محتوای خود را منظم کنید تا از بودجه خزش بیشتری بهره‌مند شوید. حال که فهمیدید کراول باجت چیست و تا چه اندازه اهمیت دارد، حتما تولید محتوای اصولی و منظم را سرلوحه کار خود قرار دهید.

  •  صفحات تنها و یتیم را نجات دهید

شاید شنیدن اصطلاح صفحه یتیم کمی برای شما عجیب بوده باشد. احتمالا با خود پرسیده‌اید که ارتباط صفحات یتیم با کراول باجت چیست؟ صفحه یتیم به مواردی گفته می‌شود که به هیچ صفحه دیگری لینک نداده‌اند و هیچ صفحه‌ای نیز به آن‌ها لینک نشده است. این صفحات زمانی به وجود می‌آیند که ساختار لینک سازی داخلی با مشکل مواجه است. از آنجایی که این صفحه‌ها لینکی در داخل خود ندارند، خزنده‌های گوگل سخت‌تر آن‌ها را پیدا می‌کنند و خزش آن‌ها طولانی‌تر خواهد شد. به همین جهت این مورد می‌تواند بر روی کراول باجت سایت شما تاثیر منفی داشته باشد. در حال حاضر شما با ابزار اسکمرینگ فراگ می‌توانید این موارد را پیدا کرده و با انجام لینک سازی اصولی مشکل را حل کنید.

 سخن پایانی در مورد Crawl Budget

اهمیت بودجه خزش زمانی مشخص می‌شود که با برنامه ریزی درست آن، هم باعث ایندکس سریع‌تر محتوای سایت در گوگل می‌شوید و هم به بهبود جایگاهتان کمک می‌کنید. بهینه سازی کراول باجت به معنای مدیریت هوشمندانه نحوه خزش و فهرست بندی صفحات سایت توسط موتورهای جستجو است. این فرآیند، فرصتی ارزشمند برای هدایت کراولر‌ها به سمت صفحات مهم و باکیفیت سایت فراهم و از هدررفت منابع ارزشمند آن ها در صفحات کم اهمیت تر جلوگیری می‌کند. در این مطلب از سایت تسمینو به بررسی ۱۲ راهکار طلایی برای افزایش کراول باجت و بهینه‌سازی آن پرداختیم. در صورتی که شما به صورت برنامه‌ریزی‌شده این قواعد را پیاده کنید،‌ شاهد نتایج مثبت آن در سایت خود خواهید بود. تمامی این روش‌ها امتحان شده هستند به طوری که شما معجزه را بودجه خزش سایت خود مشاهده می‌کنید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2022/08/13

محتوا خوبی بود در کل متوجه شدم که نباید باجت سایتم رو هدر بدم.