الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ تاثیر Pigeon Algorithm بر سئو

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ تاثیر Pigeon Algorithm بر سئو

با ورود کبوتر به جمع الگوریتم‌ های گوگل، نتایج سرچ کلمات کلیدی مربوط به کسب و کارهای محلی در موتور جست‌وجو زیر و رو شد! الگوریتم کبوتر متولد شد تا زمانی که شما نیاز به پیدا کردن نزدیک‌ترین رستوران، کافه، باشگاه یا هر نوع کسب و کار فیزیکی دیگری هستید، بتوانید با یک سرچ ساده و بدون معطلی، مکان مدنظرتان را از طریق گوگل پیدا کنید. اگر شما نیز دوست دارید بدانید که کبوتر هوشمند گوگل چطور کار می‌کند و چه تاثیراتی بر سئو سایت دارد، تا پایان این مطلب […]

2 سال 8 9 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

الگوریتم کبوتر چیست؟
الگوریتم کبوتر گوگل، چگونه کار می‌کند؟
الگوریتم کبوتر گوگل، بر ظاهر صفحه نتایج، چه تاثیری گذاشت؟
معجزه‌ای که الگوریتم کبوتر گوگل در سئو محلی، ایجاد کرد!
الگوریتم کبوتر، به نفع کاربران یا وب سا‌یت‌ها؟
بهبود نرخ CRO، مهم‌ترین کمک کبوتر به فروشگاه‌های اینترنتی
چطور سایت‌ خود را برای الگوریتم کبوتر، سئو کنیم؟
سخن پایانی: الگوریتم کبوتر گوگل، یار کمکی رشد کسب و کارهای محلی
مشاهده بیشتر

با ورود کبوتر به جمع الگوریتم‌ های گوگل، نتایج سرچ کلمات کلیدی مربوط به کسب و کارهای محلی در موتور جست‌وجو زیر و رو شد! الگوریتم کبوتر متولد شد تا زمانی که شما نیاز به پیدا کردن نزدیک‌ترین رستوران، کافه، باشگاه یا هر نوع کسب و کار فیزیکی دیگری هستید، بتوانید با یک سرچ ساده و بدون معطلی، مکان مدنظرتان را از طریق گوگل پیدا کنید.

اگر شما نیز دوست دارید بدانید که کبوتر هوشمند گوگل چطور کار می‌کند و چه تاثیراتی بر سئو سایت دارد، تا پایان این مطلب با تسمینو همراه باشید.

الگوریتم کبوتر چیست؟

کبوترها به موقعیت‌یابی حرفه‌ای خود معروف هستند! نقش کبوتر گوگل نیز حالا دقیقا همین است، به عنوان یک یار کمکی به گوگل می‌کند تا نزدیک‌‌ترین کسب و کارها از نظر موقعیت مکانی را به کاربران خود نمایش دهد. در واقع این باعث شده تا کسب و کارها و به طور کلی مراکزی که هر نوع کالا یا خدمات را ارائه می‌دهند، در یک ساختار لوکالیزه قرار گرفته و در نتایج جستجوی محلی، در رتبه‌های بالاتر جای بگیرند.

همین حالا سری به باکس جست‌ وجوی گوگل بزنید و عبارت نزدیک‌‌ترین بیمارستان‌ها به من را جست‌وجو کنید؛ اگر این کار را کرده باشید حالا لیستی از بیمارستان‌‌ها در شهری که هستید همراه موقعیت نقشه گوگل، در اختیار دارید، این اتفاق جذاب حاصل تلاش Pigeon Algorithm برای نشان دادن بهترین نتیجه مورد نیاز به شما است.

الگوریتم کبوتر گوگل، چگونه کار می‌کند؟

هر کاربر اینترنت، با داشتن IP معین، موقعیت مکانی مشخصی نزد گوگل دارد، کبوتر گوگل با دانستن موقعیت جغرافیایی کاربر از طریق شناسایی IP، سعی می‌کند زمان سرچ شدن یک عبارت، مرتبط‌ترین نتایج به موقعیت مکانی کاربر را نمایش دهد. این باعث خواهد شد تا کاربر کمترین زمان برای دستیابی به مراکز نزدیک به محل خود را صرف کرده و بتواند سریع‌تر به مقصد خود برسد. در حقیقت این الگوریتم برای بهبود تجربه جستجوی کاربران ایجاد شده، اما به شکلی سئوکاران نیز می‌توانند از آن به نفع وب‌سایت‌ها بهره ببرند.

الگوریتم کبوتر گوگل، بر ظاهر صفحه نتایج، چه تاثیری گذاشت؟

تولد این الگوریتم، در ظاهر صفحه SERP نیز تغییراتی ایجاد کرد، این تغییرات با هدف ارائه پاسخ بهتر به کاربران جست‌وجوگر عبارات کلیدی در گوگل، اعمال شد. از جمله این تغییرات، موارد زیر قابل توجه هستند:

  • کاهش تعداد لوکال پک‌ها

پیش از ورود کبوتر، باکس‌هایی که در قسمت زیر گوگل مپ، نمایش داده می‌شدند (لوکال پک) حدود 8 عدد بود اما پس از معرفی این الگوریتم، تعداد لوکال پک‌‌ها به 3 عدد کاهش یافت و کسب و کارهایی که به موقعیت جغرافیایی کاربر نزدیک‌‌تر بودند، شانس بیشتری برای حضور در لوکال پک، به دست آورند. اگر چه تعداد لوکال پک‌ها به این صورت کم شد، اما بارها هدفمندتر شده و به نیاز کاربر نزدیک‌تر شدند.

الگوریتم کبوتر گوگل

  • غلط نوشتن، عیبی نداره!

پس از آپدیت‌‌های اخیر این الگوریتم، زمان سرچ عبارات کسب‌وکارهای محلی، حتی در صورت نوشتن اشتباه کلمات کلیدی، کاربران به هدف نهایی سرچ خود می‌رسند و این اتفاق نیز نتیجه هوشمندی الگوریتم دوست داشتنی کبوتر گوگل است. به این شکل کاربر در کمترین زمان، به نیاز جستجوی خود دست خواهد یافت.

الگوریتم کبوتر گوگل

معجزه‌ای که الگوریتم کبوتر گوگل در سئو محلی، ایجاد کرد!

سئو محلی یا Local Seo به نمایش نتایج جست‌جوی نزدیک از نظر موقعیت جغرافیایی به کاربر کمک می‌کند. با معرفی الگوریتم کبوتر، حساسیت و ظرافت کار سئو محلی افزایش یافت و در نهایت، کیفیت نتایج در صفحه Serp نیز تغییر کرد و بهتر شد.

پیش از وجود کبوتر گوگل، پیدا کردن یک کسب و کار نزدیک برای کاربران در گوگل، از یافتن سوزن در انبار کاه نیز سخت‌تر بود، اما با شروع به کارکردن این الگوریتم، معجزه‌‌ای در ساختار سئو محلی گوگل نیز ایجاد شد و دقت نتایج به طرز شگفت‌انگیزی افزایش پیدا کرد.

الگوریتم کبوتر، به نفع کاربران یا وب سا‌یت‌ها؟

در روزهای ابتدایی معرفی الگوریتم کبوتر توسط گوگل، بسیاری از مدیران سایت‌ها نگران شدند که به علت قدرت‌ گرفتن بیشتر سئو محلی به لطف کبوتر، شانس حضورشان در نتایج جست‌وجو و کسب ترافیک ارگانیک، کمتر خواهد شد.

اما این تفکر کاملا غلط بود! زیرا کبوتر گوگل کمک می‌کند که کاربرانی که از نظر موقعیت مکانی به شما نزدیک‌‌تر هستند، به راحتی شما را پیدا کنند و اگر قصد فعالیت‌هایی داشته باشید که موقعیت مکانی‌تان را از دید کبوتر گوگل، پنهان کنید؛ تنها مسیر رقبایتان برای رسیدن به مشتریان هدف‌ کسب و کارشان را هموار کرده‌اید. در واقع این فروش یا نرخ کلیک شما را بالا می‌برد. تصور کنید کاربری به دنبال یک رستوران در محدوده میدان ونک است، نمایش رستوران شما در تهرانپارس، چه سودی برای وی خواهد داشت؟ آیا او روی وب سایت شما به این شکل کلیک می‌کند؟ قطعا نه! اما اگر همین نتیجه برای کاربری که به دنبال رستورانی در تهرانپارس است به نمایش دربیاید، قطعا با کلیک همراه خواهد بود.

بهبود نرخ CRO، مهم‌ترین کمک کبوتر به فروشگاه‌های اینترنتی

نرخ تبدیل کاربران سایت به مشتری، مهم‌ترین مزیت این الگوریتم برای سایت‌های فروشگاهی است که قصد فروش محصول و ارسال آن به مشتریان خود را دارند.

این الگوریتم با نمایش نزدیک‌ترین فروشگاه‌‌های اینترنتی از نظر موقعیت مکانی برای خرید محصول مورد نیاز کاربر در صفحه SERP، با نمایش جزئیات مکانی، حس اعتماد و ترغیب به خرید را در کاربر ایجاد می‌کند و همین موضوع باعث بالا رفتن نرخ CRO در کسب و کارهای اینترنتی شود که با کمک کبوتر، مشتریان خود را پیدا کرده‌اند. در واقع به این شکل به طور مستقیم به بازار هدف خود دسترسی داشته و می‌توانید با سهولت بیشتری به شکار مشتریان خود پرداخته و رفته رفته از کاربران عادی، مشتریان وفادار به دست بیاورید. این همان چیزی است که در تمام فرایند سئو و مدیریت وب‌سایت به دنبال آن بودیم.

Pigeon algorithm

چطور سایت‌ خود را برای الگوریتم کبوتر، سئو کنیم؟

برای این‌که کبوتر گوگل، آدرس محل کسب و کار شما را به خوبی یاد بگیرد، باید خودتان را به او معرفی کنید، اگر می‌پرسید چگونه؟ کارهای زیر را حتما انجام دهید.

  • گوگل مپ را دریابید (Google MAP)

همین حالا دست به کار شوید و جزئیات کسب و کارتان را در گوگل مپ ثبت کنید. زمان ثبت آدرس در نقشه گوگل، قرار دادن جزئیات خدمات، ساعت‌های حضور، شماره تلفن ارتباطی، آدرس وب سایت و آپلود تصاویر با کیفیت یونیک، فراموش نشود.

پس از گذشت چند هفته از ثبت سایت در گوگل مپ، با آپلود تصاویر جدید، ویرایش اطلاعات، پاسخ به نظرات مثبت و منفی، به صورت دوره‌ای، آن را آپدیت کنید.

  • سری به دایرکتوری‌ها بزنید (Directory Websites)

ماهیت سایت‌های دایرکتوری، معرفی لیست جامع از فعالان مختلف در یک حوزه کسب و کار است، اگر خواهان دوستی با Pigeon Algorithm هستید، سایت‌های دایرکتوری مرتبط با موضوع کار سایت‌تان را پیدا کنید و جزئیات کسب و کارتان را در آن ذکر کنید.

  • از بک لینک و رپورتاژ آگهی کمک بگیرید

کمک گرفتن از بک لینک و یا خرید رپورتاژ آگهی نیز می‌تواند به دوستی عمیق‌تر سایت شما با کبوتر گوگل، کمک کند، برای این کار از انکر تکست‌ های شامل ترکیب کلمات کلیدی هدف سایت کسب و کارتان با موقعیت مکانی‌تان استفاده کنید.

چنانچه قصد انتشار رپورتاژ آگهی دارید نیز می‌توانید آدرس‌تان را در انتهای محتوا ذکر کنید، این‌کار حتی بدون لینک‌دهی به سایت‌تان نیز می‌تواند به آشنایی کبوتر با سایت‌ شما کمک کند.

  • در فروم‌ها فعال باشید

هدف نهایی شما این است که به کبوتر گوگل، درک درستی از موقعیت جغرافیایی مکان کسب وکارتان هدیه دهید، یک راه آسان برای رسیدن به این هدف، تولید محتوا در فروم‌های مرتبط و ذکر آدرس کسب‌وکارتان می‌باشد.

(فرمول پیدا کردن فروم‌های مرتبط با حوزه کاری مد نظر: inurl : forum + کلمه کلیدی )

لینک دهی از فروم‌ها به سایت‌تان را نیز فراموش نکنید، گرچه لینک‌های دریافتی از فروم‌ها نوفالو هستند اما می‌توانند به سئو سایت شما کمک کننده باشد.

یک نکته خیلی مهم:

مراقب باشید اطلاعاتی که از آدرس کسب و کارتان در فضای اینترنت منتشر می‌کنید با موقعیت مکانی و جزئیات تماس ذکر شده در سایت‌تان، یکسان باشد و از گذاشتن آدرس‌ها و شماره‌ تلفن‌های متفاوت که موجب سردرگمی کبوتر گوگل، برای یافتن موقعیت مکانی شما می‌شود خودداری کنید.

سخن پایانی: الگوریتم کبوتر گوگل، یار کمکی رشد کسب و کارهای محلی

با معرفی الگوریتم کبوتر گوگل، تجربه جست‌وجوی بهتری برای کاربران گوگل، جهت پیدا کردن نزدیک‌‌ترین کسب و کارهای محلی، ایجاد شد. چنانچه شما هم صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید و دوست دارید با کمک کبوتر باهوش گوگل، به نزدیک‌ترین مشتریان تان از نظر موقعیت جغرافیایی معرفی شوید، نکات بهینه سازی سایت برای الگوریتم کبوتر که در این مطلب ذکر شد را به کار ببندید و بعد از چند روز از معجزه ایجاد شده توسط کبوتر برای سایت شما در نتایج صفحه Serp، لذت ببرید. شما چه تجربه‌ای در این خصوص دارید و چطور از این الگوریتم به نفع وب‌سایت خود استفاده کرده‌اید؟

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/14

سلام به تسمینو عزیز و خسته نباشید
خیلی ممنون بابت محتوای خوبت در باره google pigeon واقعا اینقدر ساده توضیح دادید آدم لذت میبره میخونه.

2021/12/15

سلام وقت بخیر
ممنون بابت محتوا خوبتون خیلی ساده و شکیبا تهیه شده بود.

2022/01/02

درود
الگوریتم کبوتر گوگل نمیدونستم،اینقدر تاثیر داره روی سرچ کردن ما
مرسی بابت این بلاگی که آماده کردید.
تنکس تسمینو

2022/01/13

خسته نباشید
با ورود الگوریتم کبوتر ،نصیحت من به شما این که هر چه زود تر کسب کار خودتون رو به گوگل مپ معرفی کنید
وسلام.

2022/02/14

سلاممم
ممنون بابت توضیح جامع و مفصل در الگوریتم کبوتر

2022/04/27

الگوریتم کبوتر گوگل یکی از بهترین الگوریتم های گوگله

2022/06/25

وقت عالی بخیر
محتوای خیلی خوبی بود، امیدوارم موفق باشید
فقط یک سوال برام پیش اومد اینه که موارد دیگه به جز الگوریتم کبوتر در لوکال سئو دخیله؟

2022/06/26

سلام وقت شما بخیر
شما میتونید برای اطلاعات بیشتر درباره سئو محلی یا لوکال سئو به این محتوا رجوع کنید.
الگوریتم ونیز گوگل چیست