چطور کلمات کلیدی را برای سایت‌های خدماتی بهینه سازی کنیم؟

چطور کلمات کلیدی را برای سایت‌های خدماتی بهینه سازی کنیم؟

یکی از ابتدایی‌ترین اقداماتی که پایه و اساس یک سایت را شکل می‌دهد، تحقیق کلمات کلیدی است. بر اساس کیورد ریسرچ صحیح، استراتژی محتوایی یک وبسایت شکل می‌گیرد که مهم‌ترین مرحله‌ی یک سایت برای رسیدن به اهدافش است. تحقیق کلمات کلیدی انواع مختلفی دارد و ما در این مقاله توضیح می‌دهیم چطور برای سایت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات، بهینه سازی کلمات کلیدی را انجام دهید که منجر به افزایش درآمد مجموعه شود. کلمات کلیدی سایت‌های خدماتی و تعمیراتی، بر اساس نیاز و موقعیت جغرافیایی کاربر بهینه سازی می‌شوند و می‌توانند فقط […]

4 ماه 0 11 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

اصول تحقیق کلمات کلیدی محلی
شخصی سازی کلمه کلیدی با سئو محلی
استفاده از کلمات کلیدی بلند یا لانگ تیل (Long-tail Keyword)
استراتژی وبلاگ نویسی در  سئو محلی
مشاهده بیشتر

یکی از ابتدایی‌ترین اقداماتی که پایه و اساس یک سایت را شکل می‌دهد، تحقیق کلمات کلیدی است. بر اساس کیورد ریسرچ صحیح، استراتژی محتوایی یک وبسایت شکل می‌گیرد که مهم‌ترین مرحله‌ی یک سایت برای رسیدن به اهدافش است. تحقیق کلمات کلیدی انواع مختلفی دارد و ما در این مقاله توضیح می‌دهیم چطور برای سایت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات، بهینه سازی کلمات کلیدی را انجام دهید که منجر به افزایش درآمد مجموعه شود.

کلمات کلیدی سایت‌های خدماتی و تعمیراتی، بر اساس نیاز و موقعیت جغرافیایی کاربر بهینه سازی می‌شوند و می‌توانند فقط از طریق یک مقاله، کاربر را تبدیل به مشتری بالقوه کنند. اینکه دقیقا چطور سایت‌های موفق خدماتی متوجه می‌شوند کاربران دنبال چه چیزی هستند و چطور از طریق مقاله آن‌ها را تبدیل به مشتری می‌کنند در صورتی که محصولی برای فروش ندارند، بزرگ ترین تفاوت بهینه سازی کلمات کلیدی سایت‌های سرویس‌دهنده و سایت‌های فروشگاهی محسوب می‌شود.

در هنگام خواندن این مقاله، لطفاً به خاطر داشته باشید این بهینه‌سازی کلمات کلیدی برای سایت‌های خدماتی آنلاین و سنتی ( چه فروش دامنه و لایسنس، تعیمر در محل مثل لوله‌کشی و نجاری، هاستل و اجاره خانه های بوم‌گردی و …) قابل اجرا است و می‌توانید این استراتژی‌ها را بر اساس نوع سرویسی که ارائه می‌دهید، شخصی سازی کنید.

اصول تحقیق کلمات کلیدی محلی

بخش اول این مقاله مربوط به تحقیق کلمات کلیدی است. همانطور که یک فروشگاه، کالایی برای فروش دارد، شما کلمات قابل تبدیلی، مثل تعمیر اجاق‌ گاز در محدوده ستارخان تهران یا … را خواهید داشت که کاربران را به سایت شما می‌رساند.

برای این موارد، تحقیق کلمات کلیدی بر اساس همان روال عادی خواهد بود که با ابزارهایی مثل keyword planner این عناوین را پیدا می‌کنید ولی چون ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی میزان جستجوی محلی را به شما نشان نمی‌دهند، لازم است از دانش خود برای تخمین تقاضای بازار استفاده کنید. یک مثال با هم می‌زنیم:

ابتدا به محله‌هایی که مخاطبان بالقوه‌ی شما آن‌جا هستند فکر کنید. من برای تخمین تقاضای بازار، کل حجم جستجوی یک شهر یا کل کشور را ترکیب می‌کنم، سپس آن را بر درصد جمعیت آن شهر تقسیم کرده و درصد کمی بر اساس تراکم جمعیت آن منطق اضافه می‌کنم.

به عنوان مثال، اگر 100 نفر در کل ایران یک کلمه کلیدی را جستجو می کنند و شهر شما 10% از جمعیت را تشکیل می دهد، فرض کنید 10 نفر در حال جستجو هستند. اگر شهر شما تراکم جمعیتی بیشتری دارد، به 12 افزایش دهید – اگر کمتر است، به 8 کاهش دهید.

با گوگل ترندز هم می‌توانید یک آمار حدودی از میزان سرچ کیورد مدنظرتان مشاهده کنید که برای داشتن یک دید کلی به شما کمک می‌کند. من در تصویر زیر، عنوان “تعمیر اجاق گاز” را در گوگل ترندز سرچ کردم.

اصول تحقیق کلمات کلیدی محلی در گوگل ترند

شخصی سازی کلمه کلیدی با سئو محلی

بعد از اینکه درصدی کلی از مخاطبان هدف خود را پیدا کردید، بر اساس نوع جمعیت تخمین خود را شخصی سازی کنید. مثلا اگر مهد‌کودک دارید و شهر شما جمعیت جوانی دارد، کمی بیشتر به عدد به دست آمده از فرمول بالای خود اضافه کنید.

اگر کلینیک حیوانات خانگی دارید ولی جمعیت شهر شما متشکل از افرادی‌ست که حیوان خانگی کمی دارند، عددی که به دست آوردید را کاهش دهید.

اکنون به عنوان شخصی که در آن شهر زندگی می‌کنید یا تحقیق محلی خوبی از آن شهر انجام دادید، باید بر اساس دانش خود ادامه‌ی کار را در دست بگیرید. مثلا اگر مهد کودک شما در غرب تهران است می‌توانید از عباراتی مثل “بهترین مهد کودک غرب تهران” یا با شخصی سازی بیشتر مثل “بهترین مهد کودک جنوب غرب تهران” استفاده کنید. ( یادتان نرود که حتما عکس مهد کودکتان را با اطلاعات کامل در سایتتان قرار دهید!)

نکات زیر برای انجام سئو محلی به شما کمک می‌کنند:

  • درباره جمعیت منطقه خود تحقیق کنید. این تحقیق شامل سن، جنسیت، درآمد و تحصیلات است.
  • از کلمات کلیدی محلی استفاده کنید. از عباراتی استفاده کنید که مردم آن منطقه برای جستجوی خدمات شما استفاده می کنند.
  • روی تبلیغات محلی سرمایه گذاری کنید. تبلیغات آنلاین و آفلاین را در مناطقی که جمعیت هدف شما در آنجا زندگی می کنند اجرا کنید.
  • با انجام این کارها، می‌توانید سئو محلی را شخصی سازی کنید و مطمئن شوید که مخاطبان هدف شما را پیدا خواهند کرد.
  • هنگام انجام تحقیق کلمات کلیدی محلی، نگران جا ماندن محله‌های مختلف نباشید و آن را بر‌عهده بازاریابی دهان به دهان مخاطبانتان بگذارید. اگر آن‌ها از خدمات شما راضی باشند حتما در محله‌ی خود و در‌میان دوستانشان از شما تعریف خواهند کرد.

استفاده از کلمات کلیدی بلند یا لانگ تیل (Long-tail Keyword)

حالا نوبت استفاده از کلمات کلیدی طولانی و ارزشمند تر می‌رسد. کلمات کلیدی لانگ تیل شما را به مخاطبان هدف نزدیک‌تر خواهد کرد.

به نیازهای یک پدر و مادر شاغل فکر کنید. شب‌هایی وجود دارد که تا دیروقت سر کار هستند و نمی‌توانند به موقع فرزندان خود را  از مهد کودک تحویل بگیرند، بنابراین باید روی کلمه کلیدی “باز بودن تا دیروقت” یا “شبانه روزی” بهینه‌سازی کنید.

این امر در مورد نزدیکی به محل کار آنها نیز صدق می‌کند. به جای جستجوی “مهد کودک غرب تهران” ممکن است آنها به دنبال عبارت “مهد کودک نزدیک سعادت آباد ” یا “نزدیک شهرک اکباتان” باشند. این موضوعات را بهتر است در محتوای خود بگنجانید و شاید به عنوان یک سؤال متداول (FAQ) که توضیح می‌دهد فاصله شما تا آن مناطق چقدر است هم به کمک آن‌ها بیاید.

این نوع محتوا برای مشتری بالقوه‌ی شما ارزشمند است، به مشتریان فعلی در یافتن شما کمک می‌کند و به موتورهای جستجو می‌گوید که شما چه کاری انجام و کجا آن را ارائه می‌دهید. ابزار‌های تحقیق کلمه کلیدی به شما در این زمینه کمکی نخواهد کرد زیرا فقط اطلاعات در مقیاس بزرگ را به شما نشان می‌دهند؛ به همین دلیل شما به عنوان ارائه دهنده خدمات محلی باید از دانش خود برای ترکیب عوامل مختلف با کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه: مطمئن شوید که ساعات کاری خود را نیز در سایتتان قرار دادید. لوکیشن خود را در گوگل مپ ثبت کنید و اسکیمای مناسب که شامل روز و ساعات کاری می‌شود را در سایت خود قرار دهید. این کار تبدیل به مزیت رقابتی شما نسبت هم صنف‌های شما خواهد شد.

استراتژی وبلاگ نویسی در  سئو محلی

یک روش دیگر برای انجام تحقیقات کلمه کلیدی سایت‌های خدماتی، بررسی سوالاتی است که مخاطبان شما دارند. اگر در منطقه‌ای خشک زندگی می کنید، در مقایسه با یک منطقه جلگه‌ای و پر آب، مخاطبان شما نیازهای متفاوتی خواهند داشت.

بیایید اینجا از یک سایت که خدمات تعمیراتی یا لوله‌کشی انجام می‌دهد مثال بزنیم.

در مناطق خشک، ممکن است سقف خانه‌ها پوسیدگی داشته باشد و در آب و هوای مرطوب، ممکن است کپک یا چکه کردن سقف خانه ها رایج تر باشد.

اگر بومی منطقه هستید، باید راهکار مشکلات را پیدا کنید و حتی برای رایج ترین و غیرمعمول ترین مشکلاتی که حل می کنید، وبلاگ نویسی کنید.

با ایجاد این محتوا، می‌توانید به جامعه محلی خود و افرادی که در آب و هوای مشابه زندگی می‌کنند نشان دهید که برای رفع مشکل چه کاری لازم است. آنها می‌توانند خودشان مسئله را برطرف کنند و اگر پیچیده باشد، برای دریافت خدمات با شما تماس بگیرند.

اگر قطعات یا ابزارهایی را برای تعمیرات می‌فروشید، محصولات خود را به صورت لینک داخلی به صفحه وبلاگ خود اضافه کنید. با افزودن یک CTA در مقاله با متن “برای خرید ابزار تعمیر XY کلیک کنید ” می‌توانید با فروش محصول کسب درآمد کنید.

پست وبلاگ برای “آموزش” است، پس صفحه خدمات شما باید چه محتوایی داشته باشد؟ کلمات کلیدی را بر اساس خدماتی که ارائه می‌دهید تقسیم کنید.

کسی که دنبال آموزش تعمیر و شناسایی مشکلات وسیله‌ای است، می خواهد خودش آن را تعمیر کند یا فقط می خواهد مراحل لازم را بداند. حتی ممکن است به دنبال سطح مهارت لازم برای انجام آن باشند و سپس به این نتیجه برسند که خیلی پیچیده است؛ اینجاست که می توانید خدماتتان را پیشنهاد دهید.

اگر خدماتی که ارائه می‌دهید سرویس پکیج‌ ا‌ست، متن را بر اساس چگونگی سرویس پکیج پیش نبرید و تمرکزتان را روی توضیح خدمات خودتتان قرار دهید.

پس با هم مراحلی که لازم است طی کنید را مرور می‌کنیم:

اگر میخواهید صفحه مقاله‌تان را با کلمات کلیدی مرتبط بهینه کنید ، چهار گام اجرایی دارید:

  1. کلمات کلیدی خود را شناسایی کنید: اولین قدم این است که کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را شناسایی کنید. این کار را می توانید با انجام تحقیقات کلمات کلیدی انجام دهید.
  2. میزان جستجوی کلمات کلیدی محلی را تخمین بزنید: پس از شناسایی کلمات کلیدی خود، باید میزان جستجوی محلی آن‌ها را ارزیابی کنید. این کار کمک می کند مخاطبان هدف، شما را راحت‌تر پیدا کنند.
  3. از کلمات کلیدی مناسب در محتوای وب سایت خود استفاده کنید: پس از انتخاب عبارات، باید از آنها در محتوای وب سایت خود استفاده کنید. این کار را می توانید با استفاده از کلمات کلیدی در عنوان، متا تگ ها، متن بدنه، و لینک‌های داخلی انجام دهید.
  4. از محتوای با کیفیت استفاده کنید: علاوه بر استفاده از کلمات کلیدی مناسب، مهم است که از محتوای با کیفیت نیز استفاده کنید. این کار به موتورهای جستجو کمک می کند تا متوجه شوند وب سایت شما مطالب با ارزش و مرتبطی منتشر می‌کند.

جمع‌بندی

بهینه سازی کلمات کلیدی و افزایش نرخ تبدیل صفحات وبلاگ دو کار مهمی هستند که ارائه دهندگان خدمات باید برای بهبود رتبه‌بندی خود در نتایج جستجو انجام دهند. با انجام این کارها، می‌توانید بازدیدکنندگان بیشتری را به وب سایت خود جذب کرده و کسب‌و‌کار خود را رونق بخشید.

اکنون که چندین روش برای تحقیق در مورد عبارات کلیدی محلی برای ارائه دهندگان خدمات دارید، بیایید به آخرین قسمت، یعنی کسب درآمد بدون داشتن محصول یا خدمات، برویم.

ایده‌های زیادی در این بخش وجود دارد؛ از جمله:

فهرست خبرنامه ایجاد کنید و اسپانسر‌هایی که خدمات یا کالا‌های مکمل وب‌سایت شما را ارائه می‌دهند جذب کنید

اگر شما هنوز آماده فروش کالا یا ارائه خدمات خود نیستید، باز هم از سایت خود می‌توانید درآمد کسب کنید. با اشتراک‌گذاری محتوای مرتبط و حرفه‌ای به‌صورت هفتگی یا ماهانه، اعتماد کاربران خود را جلب کنید تا در آینده با شما تماس بگیرند؛ همچنین در شروع کار می‌توانید با جذب اسپانسر‌های مرتبط با حوزه کاری خود، مقداری از هزینه‌ها را جبران کنید.

از لینک افیلیت در محتوای خود استفاده کنید

با استفاده از لینک افیلیت در محتوای خود، می‌توانید محصولات، خدمات و راهنمایی‌های بهتری را به مخاطبانتان معرفی کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا بفهمید کدام نوع محصولات، خدمات و راهنماها بیشترین بازدهی را دارند و بتوانید اولین محصولات یا خدمت خود را خلق یا ایجاد کنید.
هنگامی که آماده گسترش خدمات خود هستید، می‌دانید که مخاطبان شما بیشتر از چه چیزهایی استفاده می‌کنند و می‌توانید به جای حدس زدن، بلافاصله وارد عمل شوید.

تبلیغات CPM یا CPC انجام دهید

پس از افزایش ترافیک سایت خود، به شبکه‌های تبلیغاتی CPM یا CPC بپیوندید و با نمایش‌ها و کلیک‌های مخاطبانتان درآمد کسب کنید.

فضای تبلیغاتی و اسپانسرینگ برای فروش قرار دهید

از فضای تبلیغاتی و اسپانسرینگ بنری برای ارائه خدمات به شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات مرتبط استفاده کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا درآمد بیشتری کسب کنید و مخاطبان خود را گسترش دهید.

راه های زیادی برای کسب درآمد با بازاریابی محتوایی وجود دارد، نکته‌ی مهم برای تبدیل آن‌ها به مشتری این است که مخاطبان را به پلتفرم‌هایی مانند خبرنامه یا بازاریابی پیامکی یا انجمن‌های خبری برسانید تا بتوانید به صورت دوره‌ای با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

 

دیدگاه ها