وبلاگ نویسی چیست؟ + روش‌های کسب درآمد از وبلاگ

وبلاگ نویسی چیست؟ + روش‌های کسب درآمد از وبلاگ

اگر سال‌های دهه ۸۰ را به یاد داشته باشید، احتمالا نام «وبلاگ» شما را به یاد پلتفرم‌های آماده مانند بلاگفا یا بلاگ‌اسکای می‌اندازد. در این پلتفرم‌ها، شما می‌توانستید محتوای متنی و تصویری را در قالب‌های آماده و با دامنه رایگان در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. با این حال، بلاگ یا وبلاگ به این معنا محدود نمی‌شود. شما می‌توانید روی دامنه‌های دیگر نیز وبلاگ‌ نویسی کنید و از این راه، درآمد نیز به‌دست آورید و کسب و کار اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید. البته درآمدزایی از راه مدیریت وبلاگ کار […]

1 سال 2 20 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

وبلاگ چیست؟
روش ساخت وبلاگ
چگونه وبلاگ نویسی را شروع کنم؟
کسب درآمد از وبلاگ نویسی
تفاوت وبلاگ و وبسایت
نتیجه‌گیری
مشاهده بیشتر

اگر سال‌های دهه ۸۰ را به یاد داشته باشید، احتمالا نام «وبلاگ» شما را به یاد پلتفرم‌های آماده مانند بلاگفا یا بلاگ‌اسکای می‌اندازد. در این پلتفرم‌ها، شما می‌توانستید محتوای متنی و تصویری را در قالب‌های آماده و با دامنه رایگان در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. با این حال، بلاگ یا وبلاگ به این معنا محدود نمی‌شود. شما می‌توانید روی دامنه‌های دیگر نیز وبلاگ‌ نویسی کنید و از این راه، درآمد نیز به‌دست آورید و کسب و کار اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید. البته درآمدزایی از راه مدیریت وبلاگ کار ساده‌ای نیست و باید برای این کار، اصولی را یاد بگیرید. روش‌های نوشتن محتوای بهینه، انتشار صحیح محتوا، استفاده از تبلیغات و رساندن محتوا به مخاطب مناسب، از جمله روش‌هایی است که در راه کسب درآمد از وبلاگ نویسی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

وبلاگ چیست؟

به محتوهای متنی تولید شده در سطح وب، وبلاگ می‌گویند.

وبلاگ از دو واژه تشکیل شده است: Web + Log. واژه وب، به معنای شبکه جهانی و لاگ، به معنای نوشته‌های روزانه است. در واقع، در وبلاگ یا بلاگ، نوشته‌ها به صورت منظم به روزرسانی می‌شوند. مطالب وبلاگ، میتوانند در هر حوزه‌ای باشند؛ اما چیزی که مهم است این است که باید بین مطالبی که در یک بلاگ منتشر می‌کنید، ارتباط منطقی برقرار باشد.

وبلاگ‌ها، در واقع همان نتایجی هستند که در جست و جوی اینترنتی می‌بینید. محتواهایی که از راه وبلاگ‌ نویسی منتشر می‌شوند، به دنبال جوابگویی به سوال مخاطبان هستند. با اینکه در ایران، محتوای موجود در شبکه‌های اجتماعی طرفداران بیشتری دارد، اما همچنان نمی‌توانیم اثر محتوای وبلاگی و ارزش نتایج ارگانیک گوگل را انکار کنیم. بنابراین، اگر شما هم به دنیای محتوا علاقه دارید، می‌توانید روی وبلاگ‌ها حساب باز کنید.

روش ساخت وبلاگ

تصور کنید که از شما بخواهند بدون نخ، خیاطی کنید! کسب درآمد از وبلاگ هم بدون ساخت آن، غیر ممکن است. در واقع شما حتما باید مالک یک وبلاگ یا صاحب امتیاز آن باشید تا بتوانید شروع به درآمدزایی کنید. برای این کار، می‌توانید بر اساس هدفتان از روش‌های مختلفی استفاده کنید.

۱- ساخت وبلاگ با استفاده از پلتفرم‌های آماده

تصور کنید می‌خواهید یک آشپزخانه تاسیس کنید. شما در زمینه آشپزی تخصص خوبی دارید؛ اما آشنایی زیادی با تجهیزات صنعتی ندارید. برای این کار، می‌توانید یک آشپزخانه آماده بخرید و به کار خود بپردازید. وبلاگ نویسی هم دقیقا مثل همین است! ممکن است یک فرد در زمینه تولید محتوا بسیار متخصص باشد، اما با ساخت وبلاگ آشنایی نداشته باشد. چنین فردی بهتر است از پلتفرم‌هایی استفاده کند که برای وبلاگ‌نویسی طراحی شده‌اند.

برای ساخت وبلاگ می‌توان از پلتفرم‌های آماده نیز استفاده کرد.

پلتفرم‌هایی مانند بلاگفا یا میهن بلاگ، به شما کمک می‌کنند که بدون هیچ دردسری یک وبلاگ بسازید. این سیستم‌ها، یک دامنه برای شما ایجاد می‌کنند و می‌توانید اکانت خود را داشته باشید. برای استفاده از چنین پلتفرم‌هایی، نیاز به هیچ دانشی جز تولید محتوا ندارید. این روش، بیشتر به افرادی توصیه می‌شود که محتواهای معمولی یا روزمره منتشر می‌کنند.

مزیت استفاده از این روش، رایگان بودن و سادگی استفاده از آن است. با این حال، چنین وبلاگ‌هایی به سختی می‌توانند در نتایج جست و جوی ارگانیک آن هم در دنیای پیچیده سئو در این روزها، به نمایش دربیایند. به همین دلیل، اگر به فکر انتشار محتوای تخصصی و کسب رتبه هستید، بهتر است از روش‌های دیگر که در ادامه آمده‌اند استفاده کنید.

۲- ساخت وبلاگ با استفاده از وردپرس

روش دیگری که در ساخت وبلاگ رایج‌تر است، استفاده از وردپرس است. این سیستم مدیریت محتوا، به شما کمک می‌کند که بدون کدنویسی، یک سایت بسازید و بخشی از آن را به وبلاگ خود اختصاص دهید. مزیت استفاده از وردپرس برای ساخت بلاگ، این است که راحت‌تر می‌توانید با اجرای اصول سئو، در نتایج جست و جو ظاهر شوید.

برای ساخت وبلاگ، می‌توان از وردپرس استفاده کرد.

همچنین، بهتر است بدانید که بلاگ‌های وردپرسی، از نظر ظاهر و تجربه کاربری، تنوع و انعطاف بیشتری دارند و می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. تمام این کارها، بدون حتی یک خط کدنویسی انجام می‌شود. تنها باید یک هاست و دامنه بخرید و با فعالسازی اکانت وردپرسی خود به صورت رایگان، فعالیت خود را شروع نمایید.

۳- ساخت وبلاگ با کدنویسی اختصاصی

آخرین راهی که ممکن است وبلاگ‌نویس‌ها سراغ آن بروند، ساخت وبلاگ با کدنویسی اختصاصی است. برای استفاده از این روش،‌ باید حتما با کدنویسی برای سایت آشنایی داشته باشید. همچنین می‌توانید با پرداخت هزینه، از متخصصین این حوزه بخواهید شما را کمک کنند. بهتر است بدانید که این روش، برای سایت‌های بسیار تخصصی و پربازدید کاربرد دارد. بنابراین اگر در ابتدای راه هستید و فقط می‌خواهید وبلاگ نویسی کنید، بهتر است سراغ این راهکار نروید و از دو روش اول استفاده کنید.

چگونه وبلاگ نویسی را شروع کنم؟

عده‌ای، به صورت ذاتی یا با تجربه قبلی، می‌دانند که باید در یک وبلاگ چه محتوایی بنویسند؛ این دسته فقط نیاز دارند که یک وبلاگ بسازند. اما اگر شما هم جزو دسته‌ای هستید که به تازگی متوجه شده‌اید می‌توان از وبلاگ‌نویسی هم درآمد داشت، احتمالا با مهارت‌های این حوزه آشنایی ندارید.

با شروع وبلاگ‌نویسی در یک حوزه‌ی محبوب، می‌توانید به کسب درآمد برسید.

برای اینکه یک وبلاگ‌نویس خوب باشید، تنها به نوشتن نیاز ندارید، بلکه باید دارای مجموعه‌ای از مهارت‌های زیر باشید:

۱- شناسایی مخاطبان هدف برای وبلاگ نویسی

اولبن قدم برای وبلاگ نویسی و کسب درآمد از آن، این است که بدانید مخاطب شما کیست؟ شناسایی مخاطب، مانند رشته‌ای است که به تمامی محتواهای شما نظم می‌دهد و آن‌ها را در یک راستا حفظ می‌کند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک وبلاگ آشپزی داشته باشید، مخاطبان شما می‌توانند افراد مبتدی، خانم‌های خانه‌دار یا آشپزهای رستورانی باشند. حتی بهتر است جزیی‌تر هم روی موضوعات خود تمرکز کنید؛ مثلا دستور پخت انواع کیک و شیرینی، غذاهای ایرانی، انواع فست فود یا موارد دیگر.

برای وبلاگ نویسی، شناسایی مخاطبین هدف قدم مهمی است.

توجه داشته باشید که اولین قدم برای کسب درآمد از وبلاگ نویسی، این است که مخاطب به محتوای شما نیاز داشته باشد. بنابراین باید مهارت شناسایی مخاطب خود را داشته باشید تا محتوای موردنیاز او را تولید کنید. این موضوع تحت تاثیر کشوری که در آن فعالیت دارید، جمعیت مخاطبان و نوع موضوع می‌تواند کاملا متفاوت باشد. به عنوان مثال، تولید محتوای صنعتی با محتواهای عمومی مانند آشپزی کاملا متفاوت خواهد بود.

۲- تولید محتوای مخاطب پسند

پس از آن‌که نیاز مخاطب خود را شناسایی کردید، باید محتواهایی تولید کنید که مخاطب آن‌ها را دوست داشته باشد. تجربه کاربری خوب، باعث وفاداری مخاطبان می‌شود به طوری که پس از مدتی، برای پاسخ سوال‌هایشان یاد شما خواهند افتاد.

تولید محتوای مخاطب پسند، باعث وفاداری کاربر می‌شود.

هر دسته از مخاطبان، به نوع خاصی از محتوا علاقه نشان می‌دهند. مثلا، اگر محتوای شما آموزشی باشد، توضیح دقیق مراحل کار، استفاده از ویدئو و تیتربندی مناسب بسیار مهم خواهد بود. در مقابل، اگر محتوای خبری تولید می‌کنید، صراحت، به روز بودن و سرعت در انتقال مطلب بسیار مهم‌تر است. محتوایی مخاطب پسند است که بتواند افراد را در وبلاگ شما نگه دارد و او را به بازدید از سایر مطالب علاقمند کند؛ بنابراین سلیقه مخاطبان خود را شناسایی کنید و محتوا را بر آن اساس بچینید.

۳- توانایی ارائه موثر محتوا در وبلاگ

هنر ارائه، مهم‌ترین قدم برای کسب درآمد از وبلاگ نویسی است. پیش از پسندیده شدن، باید دیده شوید! حتی اگر بهترین محتواها را هم در وبلاگ خود قرار داده باشید، اگر با راه‌های ارائه و افزایش بازدید سایت آشنایی نداشته باشید، نمی‌توانید به درآمدزایی فکر کنید. برای کشاندن مخاطبان به سمت محتواهای وبلاگ، باید کارهای زیر را انجام دهید:

توانایی ارائه موثر محتوا در وبلاگ، توانایی بسیار مهمی است.

  • محتواهای خود را بر اساس اصول سئو بنویسید تا در نتایج سرچ ارگانیک بالا بیایید.
  • از تبلیغات گوگل ادز استفاده کنید؛ خصوصا در ابتدای کار که دیگران با بلاگ شما آشنا نیستند.
  • فعالیت خود را به صورت موازی در شبکه‌های اجتماعی ادامه دهید و وبلاگ خود را معرفی نمایید.
  • از لینک‌سازی در سایر بلاگ‌ها یا انتشار محتواهای رپورتاژی استفاده کنید.
  • ظاهر سایت خود را ساده و منظم بچینید تا مخاطب به راحتی به محتواها دسترسی داشته باشد.

۴- آشنایی با اصول سئو و بهینه‌سازی

همانگونه که پیشتر نیز اشاره کردیم، برای ارائه بهتر محتوا و رساندن آن به دست مخاطبان، باید از سئو محتوا استفاده کنید. این کار، از نوشتن متن بهینه شده شروع می‌شود و تا رعایت اصول لینک‌سازی داخلی و خارجی و استفاده از تبلیغات موثر ادامه می‌یابد. برای سئو محتوا، می‌توانید از متخصصین این حوزه کمک بگیرید. همچنین، اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از افزونه‌هایی که برای کمک به SEO طراحی شده‌اند کمک بگیرید. اهمیت سئو در وبلاگ‌ نویسی بسیار بالا است؛ زیرا بدون رعایت این اصل، نمی‌توانید در نتایج جست و جو رتبه‌ای کسب کنید و به همین دلیل، درآمدی هم در کار نخواهد بود!

۵- توانایی تولید یا انتخاب تصویر مناسب

تصاویر، قلب محتوای شما هستند. صفحه‌ای که فقط کلمات در آن به دنبال هم چیده شده باشند، برای هیچکس جذاب نیست و نمی‌تواند نظر مخاطب را جلب کند. محتوای متنی بدون تصویر، خواننده را خسته می‌کند و ذهن او را مشوش خواهد کرد. همچنین، در اصول سئو، استفاده از تصویرهای اختصاصی و مرتبط با محتوا، بسیار مهم است. بنابراین باید یکی از دو شرط زیر را داشته باشید:

در هنگام تولید محتوا، از تصاویر مرتبط استفاده کنید.

  • بتوانید تصویرهای کاملا اختصاصی تولید کنید؛ این کار، با استفاده از اپلیکیشن‌های ساده موبایلی مانند Inshot یا Canva امکان‌پذیر است. همچنین در صورت نیازهای حرفه‌ای‌تر، می‌توانید از Adobe Photoshop هم استفاده کنید.
  • توانایی انتخاب صحیح تصویر برای محتواهای خود را داشته باشید. شما می‌توانید از سایت‌هایی مانند Unsplsh یا Freepik برای دانلود تصاویر رایگان و باکیفیت استفاده کنید. حتی اگر نمی‌توانید تصویر تولید کنید، استفاده از این عکس‌ها می‌تواند به محتوایتان جلوه بهتری ببخشید.

۶- ساخت محتواهای غیرمتنی در وبلاگ نویسی

محتواها فقط به متن محدود نمی‌شوند. پیش از این درباره اهمیت تصاویر صحبت کردیم؛ اما برای موفقیت در حوزه وبلاگ نویسی، باید انواع دیگری از محتوا را نیز بشناسید و از آن‌ها در کنار محتواهای متنی استفاده کنید. از جمله:

در وبلاگ نویسی، از محتواهای غیرمتنی مانند پادکست و ویدئو استفاده کنید.

  • محتواهای ویدئویی: بسیاری از مخاطبان، دیدن را به خواندن ترجیح می‌دهند. شما می‌توانید بلاگ خود را به آپارات یا یوتیوب متصل کنید و علاوه بر متن، ویدئو نیز در بلاگ خود انتشار دهید.
  • پادکست‌ها: محتواهای صوتی، یکی از جدیدترین انواع محتوا هستند که به دلیل قابلیت استفاده در مکان‌های مختلف و طیف گسترده مخاطبان، بسیار محبوبند. تولید پادکست به صورت موازی با محتوای متنی و انتشار آن در پلتفرم‌های مخصوص، بسیار به رشد شما کمک خواهد کرد.
  • اینفوگرافی: علاوه بر تصاویری که در میان متن استفاده می‌کنید، گاهی از تصاویری که دارای اطلاعات مختصر هستند نیز بهره ببرید. این نوع محتوا به دلیل انتقال سریع مطلب بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.

۷- مدیریت منظم و دائمی بلاگ

مهم‌ترین اصل در وبلاگ نویسی، این است که باید مداومت داشته باشید. بلاگ، باید همیشه به روز باشد و محتواهای جدیدی در آن منتشر شود. حتی محتواهای قدیمی شما باید به صورت منظم بررسی و به روز رسانی شوند تا همیشه بتوان روی آن‌ها حساب کرد. تمامی اصول سئو و کسب رتبه، به مداومت شما بستگی دارند؛ حتی اگر تمام محتواهایتان در رتبه ۱ قرار داشته باشند، باید بدانید که این وضعیت کاملا ناپایدار است و اگر کمی از وبلاگتان غافل شوید، دچار مشکل خواهید شد.

کسب درآمد از وبلاگ نویسی

پس از ساخت وبلاگ و شروع قدم به قدم تولید محتوای اصولی، نوبت به ایده‌های کسب درآمد می‌رسد. در ابتدا، بهتر است تمرکز خود را روی اصول اولیه مانند جذب مخاطب، بالا بردن ترافیک، کسب رتبه خوب در نتایج جست و جو و پر بار ساختن وبلاگ خود با محتواهای منحصر به فرد بگذارید. پس از تمامی این کارها، می‌توانید به راحتی وارد مسیر کسب درآمد از وبلاگ شوید. این کار را می‌توانید از راه‌های زیر انجام دهید:

۱- تبلیغات؛ ساده‌ترین راه کسب درآمد از وبلاگ‌ نویسی

اولین راهی که هر وبلاگ نویسی می‌تواند سراغ آن برود، تبلیغات است. البته باز هم تاکید می‌کنیم که استفاده از این روش‌ها، به شرطی منجر به درآمد خواهد شد که وبلاگ شما پر بازدید باشد و رتبه خوبی در نتایج به دست بیاورد. برای تبلیغات در وبلاگ، می‌توانید از راهکارهای مختلفی استفاده کنید و درآمدهای ریالی یا دلاری به دست آورید.

تبلیغات نمایشی

در این حالت، شما آگهی یا متن تبلیغاتی دیگران را در وبلاگ خود قرار می‌دهید و به ازای آن پول دریافت می‌کنید. این روش دو حالت دارد: در حالت اول، به ازای مقدار مشخصی بازدید، هزینه دریافت می‌کنید. به عنوان مثال به مشتری می‌گویید که برای ۱۰۰۰ بازدید یا کلیک، Nتومان دریافت خواهید کرد و پس از رسیدن به این میزان، یا آگهی را حذف می‌کنید و یا هزینه مجدد تعیین می‌کنید.

حالت دوم، این است که شما کاری به میزان بازدید یا کلیک ندارید. مثل اینکه یک مغازه را اجاره دهید و ماهانه پول دریافت کنید. در این روش هم شما در واقع بخشی از بلاگ خود را می‌فروشید تا بنر تبلیغاتی در آن نمایش داده شود. توجه داشته باشید که در انتخاب مشتریان بسیار دقت کنید؛ آگهی‌های نامرتبط با فعالیت بلاگ شما، می‌توانند باعث ریزش مخاطبان و کاهش بازدید کلی شوند.

تبلیغات کلیکی

یکی از مرسوم‌ترین راه‌های کسب درآمد از وبلاگ در تمام دنیا، استفاده از تبلیغات کلیکی است. در این روش، شما به ازای هر کلیکی که روی متن تبلیغ می‌شود، هزینه خاصی دریافت خواهید کرد. اگر در زمینه محتواهای غیرفارسی کار می‌کنید و می‌توانید یک حساب دلاری داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم سراغ سرویس‌های خارجی مانند Google AdSense بروید. این سرویس‌ و موارد مشابه، از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند، بنابراین اگر بلاگ شما به زبان فارسی است، بهتر است سراغ مواردی بروید که در ایران فعالیت دارند و از آن‌ها درآمد ریالی کسب کنید.

۲- بازاریابی رابطه‌ای یا  Affiliate Marketing

احتمالا هنگام بازدید از بلاگ‌های دیگر، متوجه شده‌اید که برخی محصولات را از سایر سایت‌ها به شما پیشنهاد می‌دهند. یکی از راه‌های کسب درآمد در حوزه وبلاگ نویسی، این است که مخاطبان خود را برای خرید یک محصول هدایت کنید. وقتی این مخاطب، به خریدار تبدیل شود، بخشی از سود فروش به شما پرداخت خواهد شد. این روش، در واقع بر اساس پورسانت و به شدت به میزان اعتماد کاربران به شما وابسته است. پیش از استفاده از همکاری در فروش، باید تعامل خوبی با مخاطبان خود ایجاد کنید و وفاداری آن‌ها را به دست آورید تا بتوانید به خرید ترغیبشان کنید.

برای کسب در آمد از وبلاگ، می‎توان از همکاری در فروش (Affiliate Marketing) استفاد کرد.

۳- کسب درآمد از وبلاگ نویسی با فروش اشتراک

احتمالا با رسانه‌های اشتراکی آشنایی دارید؛ این رسانه‌ها، در دورانی نه چندان دور به صورت مجلات دوره‌ای منتشر می‌شدند و شما می‌توانستید با خرید اشتراک، در هر دوره شماره جدید را دریافت کنید. اگر در زمینه‌های تخصصی وبلاگ‌ نویسی می‌کنید، می‌توانید از این روش برای کسب درآمد بهره ببرید. اغلب افراد برای آموختن جدیدترین نکات در حوزه شغلی و تحصیلی خود، حاضر به پرداخت هزینه هستند.

برای کسب در آمد از وبلاگ، می‌توان از روش فروش اشتراک استفاده کرد.

البته به یاد داشته باشید که دنیای اینترنت، پر از اطلاعات رایگان و در دسترس در حوزه‌های مختلف است؛ به همین دلیل اگر حوزه شما عمومی باشد، نمی‌توانید از این روش استفاده کنید. کسب درآمد اشتراکی، به دلیل ثبات و دوره‌ای بودن، بسیار محبوب است؛ اما محدودیت‌های خاص خود را دارد. به عنوان مثال، شما به عنوان یک پزشک می‌توانید مقالات تخصصی وبلاگ خود را به صورت اشتراکی در اختیار دیگران قرار دهید و در عوض، مقاله‌هایی که شامل دانش عمومی هستند را به صورت رایگان برای همه انتشار دهید.

۴- وبلاگ نویسی و محتواهای رپورتاژی

اگر در حوزه محتوا فعالیت داشته باشید، احتمالا با نام رپورتاژ آگهی آشنایی دارید. این نوع نوشته‌ها، با هدف تبلیغ یک برند یا محصول نوشته می‌شوند. محتواهای رپورتاژی عموما کوتاه، دارای اطلاعات محدود و هدایت کننده هستند و در وبلاگ‌هایی غیر از وبلاگ خود برند مورد تبلیغ منتشر می‌شوند. این مقالات، ممکن است به صورت آماده در اختیار شما قرار داده شوند تا آن‌ها را در وبلاگ خود منتشر کنید. همچنین، گاهی مشتریان از شما می‌خواهند که خودتان یک مقاله رپورتاژی بنویسید تا به اصطلاح، ریتم و آهنگ مقالات قبلی بلاگ شما را داشته باشد و طبیعی‌تر به نظر برسد. البته به یاد داشته باشید که این نوع نوشته‌ها، باید صادقانه تبلیغاتی بودن خود را نشان دهند تا از اعتماد مخاطب کاسته نشود.

برای خرید رپورتاژ آگهی دائمی می‌توانید از پلتفرم رپورتاژ آگهی تسمینو اقدام نمایید

۵- فروش محصول، خدمات یا آموزش‌ها

بهترین مسیری که می‌توانید برای کسب درآمد از وبلاگ انتخاب کنید، این است که در آن محصول، خدمات یا آموزش‌های خود را معرفی نمایید و آن‌ها را به فروش برسانید. اگرچه این کار را نمی‌توان خیلی سریع آغاز کرد، اما بهتر است بدانید که در میان تمام روش‌ها، بیشترین درآمد از همین راه حاصل می‌شود. برای استفاده از این روش کسب درآمد از وبلاگ نویسی، باید حداقل یکی از سه شرط زیر را داشته باشید:

فروش محصول، خدمات یا آموزش‌ بهترین روش کسب درآمد از وبلاگ‌نویسی است.

  • تجربه کاری منحصر به فردی داشته باشید و آن را آموزش دهید.
  • توانایی مشاوره در زمینه خاصی را داشته باشید. (مثلا مشاوره دیجیتال مارکتینگ)
  • محصول فیزیکی یا الکترونیکی برای فروش داشته باشید و آن را در بلاگ معرفی کنید.

برای تمام حالت‌های بالا، علاوه بر وبلاگ، نیاز به یک وبسایت دارید که بتوانید لینک آن را در محتواهای خود قرار دهید و مشتریان را به خرید ترغیب کنید. همچنین باید علاوه بر تمرکز روی فروش محصول، همچنان ستون محتوانویسی خود را نیز حفظ کنید تا مخاطبان بیشتری جذب نموده و فروش خود را بالاتر ببرید.

تفاوت وبلاگ و وبسایت

تا اینجای کار، با وبلاگ و روش کسب درآمد از آن کاملا آشنا شدیم. سوالی که اغلب افراد از خود می‌پرسند، این است که وبلاگ با وبسایت چه تفاوتی دارد؟ آیا وبسایت گسترده‌تر و تخصصی‌تر است؟ آیا فعالیت این دو با یکدیگر یکسان است؟ چه ارتباطی بین وبلاگ نویسی و ساخت وبسایت وجود دارد؟ آیا به هم وابسته هستند یا دو حوزه کاملا جداگانه دارند؟ تفاوت این دو را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:

  • وبلاگ، دارای محتوایی منظم و به روز است، اما وبسایت دارای صفحاتی ثابت است که به ندرت تغییر می‌کنند.
  • تعامل با مخاطب در وبلاگ بسیار بیشتر از وبسایت است؛ مثلا قابلیت کامنت یا تماس در وبلاگ بیشتر است.
  • وبسایت مفهومی گسترده است و اگر بخواهید همزمان یک وبلاگ هم داشته باشید، باید آن را زیرمجموعه وبسایت قرار دهید.
  • تمامی وبلاگ‌ها یک وبسایت یا بخشی از آن هستند؛ اما هر وبسایتی را نمی‌توانیم یک وبلاگ به حساب آوریم.
  • وبلاگ‌ها عموما ترافیک بیشتری از موتورهای جست و جو جذب می‌کنند و می‌توانند منجر به افزایش بازدید از وبسایت هم بشوند.

بنابراین می‌توانیم بگوییم که وبلاگ‌ و وبسایت دو موضوع به هم پیوسته هستند. با این حال اگر فقط می‌خواهید وبلاگ‌ نویسی کنید، نیازی ندارید که خیلی تخصصی روی موضوع وبسایت متمرکز شوید. در این شرایط وبسایت شما می‌تواند تنها شامل صفحه اصلی برای معرفی و صفحه تماس باشد. اما اگر قصد فروش کالا یا خدمات خاصی را دارید، باید به فکر ساخت یک وبسایت فروشگاهی باشید. تمام این کارها به راحتی با سیستم مدیریت محتوای وردپرس قابل انجام خواهد بود.

نتیجه‌گیری

وبلاگ نویسی و تولید محتوا، در نگاه اول کار ساده‌ای به نظر می‌رسد؛ اما در حقیقت فعالیتی تخصصی و نیازمند دقت است که می‌توان از آن درآمد کسب کرد. شما می‌توانید در وبلاگ خود، انواع محتوای متنی، تصویری و صوتی را انتشار دهید و از این راه، مخاطب جذب کنید؛ همچنین، با استفاده از انواع تبلیغات اینترنتی و یا فروش محصول و خدمات، قادر به کسب درآمد از این راه خواهید بود. فقط کافیست قدم اول را بردارید؛ دامنه موردنظرتان را بخرید و کم کم شروع کنید!

اگر قصد راه‌اندازی یک وبلاگ و کسب درآمد از آن را دارید ولی فرصت نوشتن محتواهای آن را ندارید، می‌توانید سفارش تولید محتوا خود را برای کارشناسان محتوای تسمینو ارسال کنید تا محتوایی با کیفیت توسط متخصصین ما برای شما تولید شود.

دیدگاه ها

2024/02/29

بهترین سایت وبلاگ نویسی که میتونم انتخاب کنم چیه؟

    2024/03/02

    وردپرس برای وبلاگ نویسی گزینه خوبی هست و میتونید به راحتی ازش استفاده کنید.