Spam Score چیست؟ : کاهش اسپم اسکور سایت

Spam Score چیست؟ : کاهش اسپم اسکور سایت

Spam Score یکی از معیارهای بررسی کیفیت سایت است که توسط ابزار MOZ تعیین میشود. این فاکتور، یکی از مواردی است که هنگام خرید رپورتاژ آگهی و یا پست مهمان باید بدان توجه داشته باشید. گرچه این معیار کاملا دقیق نیست، اما بررسی آن هنگام خرید ریپورتاژ هم خالی از لطف نیست. در ادامه این مطلب همراه ما باشید، تا با روشهای کاهش اسپم اسکور سایت آشنا شوید. اسپم اسکور چیست؟ بر اساس آنچه که MOZ اعلام کرده است، اسپم اسکور به معیاری گفته میشود که با اندازه گرفتن فاکتورهایی که […]

4 سال 1 10 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

اسپم اسکور چیست؟
اهمیت اسپم اسکور در سئو سایت
8 روش برای کاهش اسپم اسکور سایت
مشاهده بیشتر

Spam Score یکی از معیارهای بررسی کیفیت سایت است که توسط ابزار MOZ تعیین میشود. این فاکتور، یکی از مواردی است که هنگام خرید رپورتاژ آگهی و یا پست مهمان باید بدان توجه داشته باشید. گرچه این معیار کاملا دقیق نیست، اما بررسی آن هنگام خرید ریپورتاژ هم خالی از لطف نیست. در ادامه این مطلب همراه ما باشید، تا با روشهای کاهش اسپم اسکور سایت آشنا شوید.

اسپم اسکور چیست؟

بر اساس آنچه که MOZ اعلام کرده است، اسپم اسکور به معیاری گفته میشود که با اندازه گرفتن فاکتورهایی که معمولا منجر به پنالتی شدن از سوی گوگل میشوند، درصد اسپمی بودن سایت را مشخص میکند. این ابزار برای تعیین Spam Score سایت، از 27 فاکتور مختلف استفاده میکند. 27 معیاری که بر اساس تجربه، باعث جریمه گوگل میشوند.

چگونه اسپم اسکور سایت را بدست آورم؟

همانطور که گفته شد، این معیار توسط ابزار سئو MOZ ارائه میشود. در نتیجه برای بررسی این فاکتور در خصوص سایت خودتان یا دیگران، باید ابتدا در سایت MOZ ثبت نام کنید. خوشبختانه این قسمت از ابزار رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه نیست. سپس میتوانید از طریق بخش Link Explore ، لینک سایت مد نظرتان را وارد کرده و گزارش کاملی در مورد اسپم اسکور و اعتبار دامنه و صفحه دریافت کنید. علاوه بر این، میتوانید افزونه MOZ را در مرورگر خود نصب کرده و وارد حساب کاربریتان شوید. سایتی که قصد بررسی آن را دارید در یک تب جدید باز کنید تا درصد اعتبار دامنه و spam score برایتان نمایش داده شود.

نتیجه ای که از این ابزار میگیرید، احتمالا درصدی بین مقادیر زیر است:

  • 1-30٪ کم
  • 60-31٪ متوسط ​
  • 61-100٪ زیاد

توجه به این نکته مهم است که اسپم شدن سایت در گوگل لزوما نتیجه بالا بودن اسپم اسکور سایت نیست. این معیار تنها یادآوری میکند که سایت شما با سایت های اسپمی، چند عامل مشترک دارد. بهتر است به این عاملها توجه کنید و در صورت امکان هریک از مشکلات را به صورت طبیعی رفع کنید.

اهمیت اسپم اسکور در سئو سایت

وقتی صحبت از سئو میشود، اسپم اسکور را میتوان از دو جنبه متفاوت بررسی کرد. Spam Score معمولا زمانی افزایش می یابد که دامنه سایت مشکل داشته باشد و یا لینکهای خارجی سایت اسپم یا مخرب باشند. در صورتی که سایت منتخب شما، از لحاظ این فاکتور مقدار بالایی داشته باشد؛ به احتمال زیاد لینک گرفتن از آن ارزش زیادی برای شما نخواهد داشت. هرچند این مسئله یک قانون کلی نیست. چرا که بسیاری از سایتهای برتر جهان، علی رغم اسپم اسکور بالایی که دارند، رتبه های برتر صفحه نتایج گوگل را به خود اختصاص داده است.

همانطور که در مطلب پنالتی گوگل گفته شد، هرچه که تعداد بک لینک های اسپم یک سایت بیشتر باشد، شانس جریمه شدن سایت از سوی گوگل بیشتر میشود. وب سایت ها می توانند به راحتی با استفاده از ابزار MOZ اسپم اسکور سایت را بررسی کرده و همچنین گزارش مفصلی درباره همین مورد دریافت کنید. در صورتی که یک سایت بک لینک های بی ارزش با spam score پایین باشند، نتیجه مخربی در سئو سایت خواهد داشت.

8 روش برای کاهش اسپم اسکور سایت

برای جلوگیری از اسپم شدن سایت در گوگل بهتر است که برخلاف استانداردهای این موتور جستجو قدم بر ندارید. اما در صورتی که خیلی دیر از مواردی که در ادامه معرفی میکنیم، مطلع شدید؛ جای نگرانی نیست. میتوانید از روشهای زیر به منظور کاهش اسپم اسکور سایت استفاده کنید:

عدم استفاده از برخی دامنه ها

هنگام خرید دامنه، علاوه بر نام دامنه، انتخاب های متعددی برای بخش پسوند دارید. دامنه هایی که پسوند .com ، .org ، .ir دارند، معتبر هستند و خیلی کم پیش می آید فعالیت اسپمی داشته باشند. بر اساس آنچه که MOZ اعلام کرده است، شانس افزایش اسپم اسکور سایت هایی با دامنه های زیر، بیشتر است:

  • .rest
  • .buzz
  • .gq
  • .tk
  • .fit
  • .cf
  • .top
  • .ml
  • .work
  • .ga

به مرور به تعداد صفحات سایت اضافه کنید

سایتهایی که فعالیت اسپمی دارند، معمولا با یک هدف خاص ایجاد شده و تعداد صفحاتشان بسیار محدود و کم است. یکی از مهمترین صفحاتی که در هر سایتی با فعالیت قانونی باید وجود داشته باشد، صفحه تماس با ما است. اطلاعات تماس، ماننده آدرس، شماره و ایمیل را حتما در بخش های مختلف سایت، مانند فوتر و یا یک صفحه جداگانه قرار دهید. معمولا سایتهایی که اسپم هستند، صفحات درباره ما و تماس با ما نداشته و همین مسئله موجب نگرانی موتور جستجو و مخاطب میشود.

در انتخاب نام دامنه دقت کنید

نامی که برای آدرس سایت انتخاب میکنید، گرچه یکی از فاکتورهای رتبه بندی سئو سایت نیست، اما یکی از سیگنال هایی است که MOZ برای تعیین اسپم اسکور سایت بدان توجه میکند. یکی از روشهای کاهش اسپم اسکور سایت تغییر آدرس سایت به یک آدرس بهینه شده است. از جمله مهمترین مواردی که هنگام انتخاب نام دامنه باید به آن توجه کنید، طول و مفهوم نام است. نام دامنه میتواند شامل 253 کاراکتر باشد. اما توصیه اکید ما این است که برای جلوگیری از خطای تایپ و از بین بردن تجربه کاربری، تا حد امکان نام دامنه را کوتاه و با مفهوم انتخاب کنید.

برخی از سئو کاران معتقدند استفاده از کلمه کلیدی در نام دامنه در سئو سایت تاثیر مثبتی دارد. در حالی که این تصور لزوما صحیح نیست و در برخی موارد تاثیر عکس دارد! علاوه بر این، از عدد در نام دامنه استفاده نکنید؛ مگر در شرایطی که عدد جزئی از اسم برند شما باشد.

آدرس حساب کاربری لینکدین را به سایت لینک کنید

جالب است بدانید علاوه بر اطلاعات تماسی که در سایت قرار میدهید، آدرس حساب کاربری لینکدین شرکت یا مجموعه، یکی دیگر از مواردی است که به کاهش اسپم اسکور سایت کمک میکند. لینکدین یکی از معتبرترین شبکه های اجتماعی است که داشتن حساب کاربری در آن به اعتبار شما می فزاید.

از گواهینامه SSL استفاده کنید

اگر در حال حاضر از http استفاده میکنید، بهتر است از شرکت هاستینگ خود بخواهید گواهینامه SSL را برایتان فعال کند. در این حالت دامنه شما از http به https تغییر پیدا میکند. با استفاده از SSL ، کلیه اطلاعات رد و بدل شده بین کاربر و سرور، رمزگذاری میشود. در صورت فعال نبودن SSL ، کاربران سایت اخطاری دریافت میکنند که به معنای ناامن بودن وب سایت شما است. این گواهینامه نه تنها به بهبود سئو سایت کمک کرده بلکه مانع از افزایش درصد اسپم اسکور سایت میشود.

طبیعی لینک سازی کنید

خرید بک لینک و رپرتاژ آگهی، یکی از روشهای افزایش آگاهی از برند است. اما نکته قابل توجه این است که گوگل سایتهایی که برای دریافت لینک هزینه پرداخت میکنند و یا مزرعه لینک دارند، جریمه سنگینی در نظر میگیرد. به همین خاطر است که یکی از دلایل اسپم شدن سایت در گوگل، لینک سازی غیر طبیعی است. خرید بک لینک،  بک  لینک PBN و … از جمله مواردی هستند که منجر به افزایش اسپم اسکور سایت میشوند. مهمترین نکاتی که در این خصوص باید بدان توجه کنید عبارت هستند از:

  • تعداد لینک های خارجی: لینک سازی طبیعی یکی از مشکلترین تکنیکهای سئو خارجی است. لینک سازی زیاد در کوتاه مدت برای سایتی که تولید محتوای با کیفیت نداشته و یا از لحاظ سئو تکنیکال مشکلات زیادی دارد، قطعا یک سیگنال بد برای موتورهای جستجو خواهد بود.
  • تعداد دامنه هایی که به شما لینک داده اند: توجه کنید که تعداد بک لینک های یک سایت، متفاوت از تعداد دامنه هایی است که به آن لینک داده اند. برای ایجاد تنوع در استراتژی لینک سازیتان، بهتر است از دامنه های متنوع و ترجیحا مرتبط با کارتان لینک بگیرید.
  • کیفیت لینکهای خارجی: از ابزارهای مختلف مانند Ahrefs برای بررسی و اعتبار سایت مد نظرتان استفاده کنید. متن و لینکی که برای قراردادن در سایتهای دیگر انتخاب میکنید، نقش به سزایی در اثرگذاری لینک خارجی ایفا میکنند. اگر لینک سایتتان را در پروفایل یک سایت رها کنید، قطعا هیچ نتیجه مثبتی نخواهید گرفت!

جهت آشنایی بیشتر با سئو خارجی می‌توانید به مقاله سئو خارجی چیست؟ مراجعه کنید.

از گوگل تگ منیجر استفاده کنید

تقریبا هیچ یک از سایتهای اسپمی، از گوگل تگ منیجر استفاده نمیکنند. بهتر است برای افزایش اعتبارتان نزد گوگل، استفاده از این ابزار رایگان گوگل را فراموش نکنید.

از فاآیکون استفاده کنید

فاآیکون لوگویی است که در مرورگر به کاربر نمایش داده میشود. گرچه این فاکتور از نگاه بسیاری بی اهمیت به نظر میرسد، اما جالب است بدانید که عدم وجود آن یکی از دلایل افزایش اسپم اسکور سایت است. این لوگو معمولا همان لوگوی اصلی مجموعه است که در سایز کوچکتری در مرورگر نمایش داده میشود.

نتیجه گیری

Spam Score چیست یکی از رایجترین سوالات افراد زمانی است که قصد انتشار رپروتاژ در سایتهای دیگر دارند. گرچه این معیار رسما توسط گوگل تایید نشده و توسط ابزاری به نام MOZ تعیین میشود، اما بررسی آن ضرری هم ندارد. خوشبختانه روشهای مختلفی برای کاهش اسپم اسکور سایت وجود دارد که همگی در راستای بهبود تجربه کاربری و رعایت استانداردهای گوگل است.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/05

سلام روز زیباتون بخیر
واقعا فکرش رو نمیکردم اینقدر Spam Score یا همون کاهش اسپم اسکور سایت رو سئو تاثیر زیادی داشته باشه !