پنالتی گوگل چیست و راه خلاصی از جریمه گوگل

پنالتی گوگل چیست و راه خلاصی از جریمه گوگل

پنالتی گوگل یا جریمه گوگل یک کابوس وحشتناک برای بسیاری از وبسمتران است که در برخی موارد نتیجه تلاش چند ساله آن‌ها را از بین می‌برد! رایج‌ترین نشانه گوگل پنالتی، افت ناگهانی ترافیک سایت است که گاهی منجر به ناپدید شده از صفحه نتایج گوگل هم می‌شود! مواجهه با این شرایط گرچه دلهره‌آور است، اما خوشبختانه روزنه‌ای برای امیدواری وجود دارد. گرچه بیرون آمدن از این وضعیت دشوار است، اما غیر ممکن نیست! در این مطلب قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی در خصوص جریمه گوگل در اختیارتان قرار دهیم. […]

4 سال 1 19 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

گوگل پنالتی چیست؟
انواع پنالتی گوگل
12 راهکار برای رفع گوگل پنالتی در سال 2021
ابزار آنلاین بررسی گوگل پنالتی
مشاهده بیشتر

پنالتی گوگل یا جریمه گوگل یک کابوس وحشتناک برای بسیاری از وبسمتران است که در برخی موارد نتیجه تلاش چند ساله آن‌ها را از بین می‌برد! رایج‌ترین نشانه گوگل پنالتی، افت ناگهانی ترافیک سایت است که گاهی منجر به ناپدید شده از صفحه نتایج گوگل هم می‌شود! مواجهه با این شرایط گرچه دلهره‌آور است، اما خوشبختانه روزنه‌ای برای امیدواری وجود دارد. گرچه بیرون آمدن از این وضعیت دشوار است، اما غیر ممکن نیست!

در این مطلب قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی در خصوص جریمه گوگل در اختیارتان قرار دهیم. بنابراین اگر به دنبال روش‌های کاربردی به منظور رفع گوگل پنالتی هستید در ادامه این مطلب، همراه ما باشید.

گوگل پنالتی چیست؟

پنالتی گوگل، به مجازاتی گفته می‌شود که بزرگترین موتور جستجوگر جهان، برای یک سایت به دلیل نقض قوانین در نظر می‌گیرد. به طور کلی، جریمه گوگل زمانی اتفاق می‌افتد که یک سری از الگوریتم های گوگل بروز شده یا گوگل به سایت شما به دلیل استفاده از استراتژی سئو کلاه سیاه، مشکوک شده است!

هدف هریک از الگوریتم های گوگل، ارائه بهترین نتیجه به کاربر است. جالب است بدانید هرچه که استراتژی سئو سایت شما، به استانداردهای این الگوریتم‌‌‌ها نزدیک‌تر باشد، شانس شما هم برای بهبود رتبه سایت و افزایش ترافیک هم بیشتر می‌شود. به همین خاطر است که یک سئوکار، قبل از هرچیز باید با این استانداردها آشنایی کامل داشته و گام به گام از برنامه مدنظر خود را بر این اساس پیش ببرد.

اما نکته حائز اهمیت این است که گوگل همیشه هم به نتیجه بررسی الگوریتم‌های خود اکتفا نمیکند. هر روز افراد زیادی مسئولیت بررسی دستی برخی از وب‌سایت‌ها را به عهده دارند. گاهی اوقات برخی از وب‌سایت‌ها، با دور زدن الگوریتم‌ها، موفق به کسب رتبه‌های برتر در صفحه نتایج گوگل میشوند. در این شرایط اگر گوگل متوجه کوچک‌ترین تناقضی در عملکرد سایت شود، از نیروهای انسانی خود میخواهد که بار دیگر همه چیز را در خصوص سایت مدنظر بررسی کرده و نتیجه را اعلام کنند!

در حالت کلی، فرقی نمیکند که جریمه گوگل به دلیل بررسی دستی یا الگوریتم‌ها اتفاق افتاده است؛ نتیجه هر دو یکی یعنی کاهش ترافیم ارگانیک سایت است!

انواع پنالتی گوگل

جریمه گوگل، بسته به اینکه به صورت دستی یا توسط الگوریتم‌ها اعمال شده، به دو دسته کلی تقسیم میشود.

  • جریمه دستی گوگل

این نوع جریمه معمولا توسط بررسی دستی یک سایت توسط گوگل اعمال میشود. برخی از رایج‌ترین دلایل جریمه گوگل به صورت دستی عبارت‌اند از:

  • لینک سازی خارجی غیر طبیعی

لینک سازی خارجی، یکی از معیارهای مهم گوگل، برای بررسی کیفیت وب‌سایت و محتوای آن است. به همین خاطر، اگر گوگل متوجه شود که برای هریک از لینک‌های خارجی سایت، هزینه‌ای پرداخت شده یا این لینک‌سازی توسط صاحب سایت انجام شده است، قطعا جریمه سختی برای‌تان در نظر خواهد گرفت. برخی نمونه‌های این نوع لینک‌سازی عبارت‌اند از:

  • لینک‌های خارجی بی‌کیفیت، لینک‌های پنهان و لینک‌های خارجی با یک کلمه‌کلیدی خاص!
  • لینک‌های پنهان شده در پاورقی یا قالب سایت
  • قرار دادن لینک در فروم‌ها، بخش کامنت دیگر سایت‌ها

در چنین مواردی، گوگل لینک‌های ایجاد شده را بی‌ارزش در نظر می‌گیرد. و در صورتی که بیش از اندازه تکرار شوند، در نهایت سایت پنالتی گوگل میشود. البته لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد، تنها صفحه ای که لینک آن در فروم، فوتر و … وجود دارد؛ پنالتی می‌شود. در نتیجه احتمال پنالتی شدن کل سایت در این حالت، کم است.

پنالتی گوگل با لینک سازی خارجی

  • محتوای تکراری یا بی کیفیت

همان‌طور که در مطلب تگ کنونیکال چیست گفته شد، هدف اصلی گوگل، بهبود تجربه کاربری است. پس ارائه چندین لینک با یک محتوا در صفحه نتایج گوگل، قطعا آخرین چیزی است که گوگل به آن علاقه دارد! بنابراین اگر شما در حال انتشار محتوای تکراری یا بی‌کیفیت هستید، جریمه گوگل خیلی هم دور از انتظار نیست.

برخلاف لینک سازی غیرطبیعی، در صورتی که گوگل پنالتی ناشی از محتوای بی‌کیفیت باشد، می تواند تأثیر قابل توجهی در ترافیک ارگانیک شما داشته باشد. در این شرایط، معمولا پایم اخطار “Thin content with little or no added value.” در اختیار وبمستر قرار میگیرد.

  • اسپم بودن

گرچه جریمه گوگل به دلیل اسپمی بودن وب‌سایت، به ندرت رخ میدهد، چرا که تعداد این وب‌سایت‌ها روز به روز در حال کم شدن است؛ اما گاهی اوقات به دلیل تولید محتوای هرز و یا رفتارهای مخرب، رخ میدهد.

یکی از دلایل گوگل پنالتی به دلیل اسپم بودن، استفاده از هاستی است که سابقه خوبی نزد گوگل ندارد! معمولا سایت هایی که به صورت اسپم فعالیت میکنند، از هاست رایگان یا بی‌کیفیت استفاده میکنند. بنابراین اگر چند سایت اسپم روی یک هاست راه‌اندازی شده باشند، ممکن است تمامی سایت‌های موجود روی همان هاست، شامل جریمه گوگل شوند. بنابراین در انتخاب هاست دقت کنید!

  • پاندا پنالتی

الگوریتم پنالتی، مسئولیت بررسی کیفیت محتوای سایت را به عهده دارد. در صورتی که پنالتی به دلیل الگوریتم پاندا اتفاق بیافتد، حتی اگر تنها بخشی از محتوای سایت مشکل داشته باشد، جریمه شامل کل سایت خواهد شد. بنابراین حتی اگر چند صفحه با محتوای بی‌کیفیت در سایتتان داشته باشید، احتمال پنالتی شدن از طرف الگوریتم پاندا وجود دارد.

  • پنگوئن پنالتی

الگوریتم پنگوئن مسئولیت بررسی کیفیت لینک‌های خارجی یک سایت را به عهده دارد. بر خلاف پاندا پنالتی، اگر جریمه به دلیل الگوریتم پنگوئن رخ دهد، تنها روی برخی از صفحات خاص سایت، اعمال می‌شود. بنابراین در این شرایط برای بازیابی سایت، باید تنها روی همان صفحات کار کنید. سایر صفحات همچنان فرصت رتبه گرفتن دارند. برخی از مواردی که باعث این نوع پنالتی میشوند، عبارت‌اند از:

  • مشابه بودن لینک های خارجی

طبیعی بودن در هریک از معیارهای مدنظر گوگل و سایر موتورهای جستجو، اصلی ترین نکته‌ای است که هنگام تدوین استراتژی سئوی سایت باید در نظر داشته باشید. پس اگر به عنوان مثال تنها در بخش نظرات دیگر سایت‌ها، لینک سایت خود را قرار می‌دهد یا تنها از یک متن برای لینک سازی استفاده می‌کنید، بدون شک در حال ارسال سیگنال غیر طبیعی بودن برای گوگل هستید!

  • کیفیت لینک های خارجی سایت

 هر وب‌سایتی دارای تعدادی بک لینک اسپم و البته بک لینک باکیفیت است. این حالت تا زمانی طبیعی است که تعداد لینک‌های مخرب و بی‌کیفیت، بیشتر از لینک‌های باکیفیت نشود. البته لازم به ذکر است که وجود چنین لینک‌های مخربی، باعث سوءظن و افزایش حساسیت گوگل نسبت به سایت می‌شود. بنابراین حتما کیفیت لینک‌های خارجی سایت خود را بررسی کرده و هرچه سریع‌تر برای حذف آن‌ها اقدام کنید.

  • سرعت لینک سازی

 اگر در مدت زمان کوتاهی، تعداد زیادی لینک خارجی برای سایت شما ساخته شود، این احتمال وجود دارد که گوگل متوجه غیرطبیعی بودنشان شود.


بیشتر بخوانید :


12 راهکار برای رفع گوگل پنالتی در سال 2021

حال بهتر است که نگاه کاملتری به دلایل جریمه گوگل داشته باشیم. در بخش قبل به رایج‌ترین مواردی اشاره شد که در دراز مدت قطعا نتیجه‌ای به جز گوگل پنالتی به همراه ندارد. اما در ادامه به سایر مواردی که باز هم منجر به این مشکل می‌شوند اشاره می‌شود:

  • لینک های شکسته سایت

هیچ چیز بدتر از وجود چندین صفحه با خطای 404 برای کاربر و البته گوگل نیست! این خطا معمولا زمانی ایجاد میشود که یک لینک بنا به دلایل مختلف از سایت حذف شده اما چیزی جایگزین آن نشده است. در صورتی که تعداد این صفحات در سایت زیاد باشد، به این معنا است که کاربر به آنچه که نیاز دارید، نمی‌ر‌سد! در نتیجه گوگل به همین دلیل جریمه‌ای برای سایت شما در نظر می‌گیرد. برای شناسایی لینک‌های شکسته، می‌توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید:

نه تنها کاربران، بلکه خزنده های گوگل هم از بودن در یک صفحه برای مدت زمانی طولانی به دلیل کند بودن سایت، احساس رضایت نمیکنند. بنابراین هرچه که سرعت سایت شما بهتر باشد، شانس شما هم برای رتبه گرفتن بیشتر می‌شود. چرا که گوگل همواره در ارائه بهترین نتایج به کاربران است.

اگر شاهد افت ترافیکی در سایت خود هستید، ممکن است به دلیل کند بودن صفحات سایت شما باشد. حتماً از ابزارهایی مانند ابزارهای Pingdom ، Google PageSpeed ​​Insights ، GTMetrix و… استفاده کنید تا از عملکرد صفحه و سرعت بارگذاری آنها مطلع شوید. اگر سرعت بارگذاری سایت شما، بیش از 2 الی 3 ثانیه است، بهبود سرعت سایت را در اولویت قرار دهید. در صورتی که در این خصوص نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید از مطلب  افزایش سرعت سایت وردپرس استفاده کنید.

برخی از راه‌کارهای مفید در این خصوص عبارت‌اند از:

  • نصب افزونه های سبک (و محدود کردن استفاده از افزونه‌های مختلف)
  • فعال کردن حافظه پنهان یا کش صفحه
  • استفاده از هاست پر سرعت
  • بهینه سازی تصاویر سایت

 

  • بهینه سازی انکر تکست لینک ها (متن لینک)

متنی که برای لینک دهی انتخاب می‌کنید، چه لینک داخلی و چه لینک خارجی، اهمیت زیادی در سئو دارد. یکی از دلایل پنالتی گوگل، استفاده بیش از اندازه از یک متن، برای لینک سازی داخلی یا خارجی است. استفاده بیش از اندازه از کلمه کلیدی هنگام لینک‌دهی، به دلیل اینکه در همان صفحه هدف هم احتمالا از همان کلمه کلیدی زیاد استفاده شده است،

منجر به کیورد استافینگ میشود. مسئله‌ای که بسیاری از سئوکاران از اهمیت آن غافل هستند. بنابراین برای لینک‌دهی، خصوصا لینک سازی خارجی، از متن لینک متفاوت استفاده کنید.

  • عدم استفاده از محتوای تکراری و قدیمی

همان‌طور که گفته شد، الگوریتم پاندا، مسئولیت بررسی کیفیت محتوای یک سایت را به عهده دارد. استفاده مداوم از محتواهای تکراری یکی از رایج‌ترین دلایل جریمه گوگل است. به همین دلیل توصیه می‌شود که در صورت استفاده از محتوای تکراری، ذکر منبع را فراموش نکنید. علاوه‌براین، به خاطر داشته باشید که گوگل برای محتواهای جدید، اهمیت بیشتری قائل است. پس بروزرسانی محتواهای قدیمی را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید.

  • عدم استفاده بیش از اندازه از پاپ آپ یا تبلیغ

یکی از روش‌های کسب درآمد از سایت، قرار دادن تبلیغ در آن است. اما استفاده بیش از اندازه از تبلیغات مانند تبلیغات بنری، تبلیغات AdSense، تبلیغات Infolinks، تبلیغات وابسته و… قطعا مضر خواهد بود. از تبلیغاتی استفاده کنید که برای کاربر مفید بوده و به تجربه کاربری صدمه‌ای نمی‌زند.

علاوه‌براین، استفاده از بیش از اندازه از پاپ آپ، خصوصا در مواردی که مانع از دیده شدن محتوای صفحه می‌شود، به تجربه کاربری آسیب می‌زند. در نتیجه گوگل متوجه این مسئله شده و احتمالا برای مدتی سایت شما را پنالتی کند.

  • حذف کدهای مخرب یا مشکوک در سایت

تضمین امنیت اطلاعات و سیستم کاربران، یکی از وظایف اصلی گوگل است. در صورتی که برنامه یا کد مخربی در سایت شما وجود داشته باشد، گوگل آن‌ها را شناسایی کرده و از طریق گوگ سرچ کنسول، گزارشی در خصوص آنها در اختیارتان قرار می‌دهد. در صورت دریافت این اخطار، هرچه سریع‌تر کدها را بررسی کرده و حذف کنید.

  • جلوگیری از تکرار کلمه کلیدی یا کیورد استافینگ

منظور از تکرار کلمه کلیدی، به کار بردن بیش از اندازه یک کلمه، در متن است. برای جلوگیری از تکرار یک کلمه در متن، بهتر است که مترادف‌ها و کلمات LSI استفاده کنید. در سال‌های گذشته از این تکنیک برای بهبود رتبه سایت استفاده می‌شد!

  جهت پی‌بردن به جزئیات بیشتر روی عبارت کلمه کلیدی چیست؟ کلیک کنید.

  • جلوگیری از از بین رفتن لینک های خارجی

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو، لینک های خارجی یک وب‌سایت است. در صورتی که شما اخیرا لینک‌های با کیفیت خود را بنا به دلایل مختلف، از دست داده باشید، احتمال اینکه افت رتبه و ترافیک سایت را تجربه کنید، وجود دارد. گاهی اوقات، اگر از بین رفتن این لینک های خارجی بیش از اندازه اتفاق بیافتد، گوگل به طور کامل، صفحه سایت شما را از نتایج حذف می‌کند. برای بررسی وضعیت بک لینک‌های سایت، از ابزاری همچون ahref استفاده کنید.

  • عدم استفاده از متن پنهان در سایت

گاهی اوقات برخی از متن یا لینک های پنهان در سایت خود استفاده می‌کنند. البته پنهان از دید کاربر عمومی نه گوگل! جالب است بدانید که حتی اگر چنین مواردی را به شکل‌های مختلف در کد CSS جای دهید، گوگل به راحتی متوجه خواهدشد. برخی از این ترفندهای مخرب عبارت‌اند از:

  • استفاده از متن سفید روی یک پس زمینه سفید
  • استفاده از متن، زیر یک عکس
  • اندازه قلم سایت را روی 0 تنظیم کردن
  • لینک کردن یک کاراکتر در یک متن چند صد کلمه ای

 

  • نخریدن لینک و تبادل لینک

همان‌طور که پیش از این هم گفته شد، طبیعی بودن هر کاری که در راستای بهبود رتبه سایت انجام می‌دهید، اهمیت زیادی دارد. در صورتی که هنگام لینک سازی خارجی، گوگل متوجه فرآیند تبادل لینک یا پرداخت هزینه به ازای دریافت لینک شود، قطعا جریمه سنگینی برای‌تان در نظر خواهد گرفت.

  • عدم استفاده از انکر تکست های خاص

انکر تکست یا متن پیوند به کلمه یا عبارتی گفته می‌شود که از آن برای لینک دهی، چه داخلی و چه خارجی استفاده می‌شود. استفاده از متن پیوند مشابه و همیشگی، خصوصا در لینک دهی خارجی، یکی از دلایل اصلی مشکوک شدن گوگل به نحوه فعالیت شما و در نتیجه جریمه گوگل است.

استفاده از کلمه کلیدی هدف صفحه به عنوان یک تکنیک کلاه سیاه شناخته شده و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. علاوه بر لینک سازی خارجی، در لینک سازی داخلی هم باید مراقب انکر تکست‌هایی که انتخاب می‌کنید، باشید. بهتر است برای رتبه گرفتن در تمام عبارت‌های مرتبط با موضوع صفحه، از LSIهای مرتبط استفاده کنید.

برای لینک‌سازی بهتر، می‌توانید از متن پیوند به همراه نام برند و یا آدرس دامنه سایت استفاده کنید. به عنوان مثال:

  • تسمینو
  • tesmino.com

 

  • حذف محتوای اسپمی کاربران از سایت

در سایت‌هایی که کاربران اجازه انتشار محتوا دارند، سایتهای UGC، احتمال پنالتی گوگل وجود دارد. جالب است بدانید گوگل موزیلا را یک بار به دلیل انتشار محتوای اسپمی توسط کاربران، جریمه کرد. بنابراین اگر وب‌سایتی دارید که به صورت فروم فعالیت کرده و یا امکان انتشار پست مهمان را فراهم کرده است،

به صورت منظم روی فعالیت کاربران، نظارت داشته باشید. برای کنترل هرچه بهتر شرایط، پیشنهاد ما استفاده از تگ نوفالو برای محتواهایی است که توسط کاربران ایجاد می‌شوند.

ابزار آنلاین بررسی گوگل پنالتی

برای بررسی اینکه از طرف گوگل جریمه شده‌اید یا نه، روش‌های مختلفی وجود دارد. اولین کاری که باید انجام دهید مراجعه به بخش manual action در سرچ کنسول است. در صورتی که در این بخش هیچ اخطاری از طرف گوگل وجود نداشت، می‌توانید از دیگر ابزارها جهت اطمینان کامل استفاده کنید:

آشنایی با مفهوم سرچ کنسول دارای اهمیت بالایی است که برای کسب اطلاعات دقیق از آن می‌توانید به مقاله سرچ کنسول چیست مراجعه کنید

SEMrush Sensor یکی از ابزارهای پرکاربرد سئو در جهان است. (در حال حاضر بیش از 3 میلیون کاربر در سطح جهان در حال استفاده از این ابزار هستند.) با استفاده از این ابزار، شما میتوانید به سادگی متوجه دلیل نوسانات در نتایج جستجو را شناسایی کنید. نکته حائز اهمیت در خصوص این ابزار این است که برای طیف وسیعی از وب‌سایت‌ها، با موضوعات مختلف قابل استفاده بوده و همگام با آپدیت‌های گوگل، خود را بروز نگه می‌دارد.

SEMrush Sensor : ابزار ردیابی الگوریتم گوگل

تصویر بالا، نمونه ای از نتیجه بررسی این ابزار برای یک وب‌سایت به خصوص است. همان‌طور که در راهنمای ابزار گفته شده است، low به معنای مرتب بودن اوضاع و high به معنای تغییر بزرگ در الگوریتم‌های گوگل است.

اگر می‌خواهید بدانید که وب‌سایت شما تا چه اندازه تحت تاثیر بروز رسانی الگوریتم‌های گوگل قرار گرفته است، می‌توانید از این ابزار رایگان سئو استفاده کنید. با استفاده از اکانت جیمیل خود یک حساب کاربری در این سایت ایجاد کرده و از این ابزار برای بررسی وضعیت سایت، استفاده کنید. به محض آنکه وارد حساب کاربری خود شدید، آدرس سایت را وارد نمایید تا بررسی وضعیت آن آغاز شود.

ابزار پنگوئن از Barracuda برای شناسایی پنالتی گوگل

  • ابزار بررسی پنالتی Fruition

fruition جدیدترین ابزار رایگان بررسی پنالتی است که به شما امکان می دهد به‌صورت گرافیکی ببینید کدام یک از بروزرسانی‌های Google روی رتبه‌بندی یا ترافیک وب‌سایت شما تأثیر گذاشته است. در صورتی که از نسخه رایگان ابزار استفاده کنید، تنها قادر به بررسی وضعیت دو دامنه در 3 ماه گذشته خواهید بود.

ابزار بررسی پنالتی fruition برای شناسایی جریمه گوگل

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/05

سلام وقت بخیر 😥
کاش زودتر این بلاگ رو میزاشتید من جز بلاگ تسمینو جایی رو دنبال نمیکنم.
خیلی دیر شده که بخوام در مورد پنالتی گوگل بدونم چون سایتم جریمه گوگل شده مثل این که !
حالا باید تلاش کنم راه هایی که پیشنهاد کردید رو پیش ببرم برای خلاصی از جریمه گوگل :(((
بازم ممنون 💔