الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟+ مزایا Google Hummingbird

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟+ مزایا Google Hummingbird

پس از معرفی الگوریتم‌ پاندا جهت بهبود کیفیت محتوا و الگوریتم پنگوئن، برای مبارزه با بک لینک‌ های اسپم، هنوز در نتایج صفحات موتورهای جست‌وجو سایت‌‌هایی دیده می‌شد که با عبارت سرچ شده توسط کاربران، هم‌‌خوانی نداشتند. همین موضوع، موجب شد گوگل یک مهمان تازه را به جمع باغ وحش الگوریتم‌‌های خود به نام مرغ مگس خوار (Hummingbird) اضافه کند. الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟ با تولد مرغ مگس خوار به عنوان یکی از الگوریتم های گوگل، درک این موتور جستجو از ارتباطات معنایی محتوای موجود در سایت‌ها افزایش یافت […]

2 سال 5 11 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟
چرا الگوریتم مرغ مگس‌خوار، معرفی شد؟
از گراف دانش و سمنتیک سرچ گوگل، عصای دست مرغ مگس خوار گوگل چه می‌دانید؟
گراف دانش (Knowledge graph google)
سمنتیک سرچ (Semantic Search)
الگوریتم مرغ مگس‌ خوار گوگل، عاشق کدام سایت‌ها است؟
وجود کلمات lsi در مقالات
استفاده از لانگ تیل کیوردها
داشتن کدهای اسکیما در محتوا
آیا مرغ مگس خوار گوگل، سایت‌ها را جریمه می‌کند؟
الگوریتم مرغ مگس خوار، به کاربران اعتماد می‌کند!
کدام رفتار کاربران، برای مرغ مگس خوار مهم است؟
سخن پایانی: با وجود الگوریتم مرغ مگس‌خوار، بر تولید محتوای مفهمومی تمرکز کنید!
مشاهده بیشتر

پس از معرفی الگوریتم‌ پاندا جهت بهبود کیفیت محتوا و الگوریتم پنگوئن، برای مبارزه با بک لینک‌ های اسپم، هنوز در نتایج صفحات موتورهای جست‌وجو سایت‌‌هایی دیده می‌شد که با عبارت سرچ شده توسط کاربران، هم‌‌خوانی نداشتند. همین موضوع، موجب شد گوگل یک مهمان تازه را به جمع باغ وحش الگوریتم‌‌های خود به نام مرغ مگس خوار (Hummingbird) اضافه کند.

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

با تولد مرغ مگس خوار به عنوان یکی از الگوریتم های گوگل، درک این موتور جستجو از ارتباطات معنایی محتوای موجود در سایت‌ها افزایش یافت و در نتیجه کیفیت نتایج جست‌وجو بهتر شد. در این مقاله به صورت کامل، این الگوریتم جذاب و هوشمند + روش‌های بهینه‌سازی محتوا برای آن، ذکر شده است، اگر شما نیز دوست دارید شناخت کاملی از مرغ مگس خوار گوگل داشته باشید، تا پایان این مطلب، با تسمینو همراه باشید.

چرا الگوریتم مرغ مگس‌خوار، معرفی شد؟

پیش از ظهور این الگوریتم، وب‌سایت‌‌ها تنها با تکرار کردن بیش از حد کلمات کلیدی (کیورد استافینگ) بدون ارائه اطلاعات ارزشمند به راحتی، بهترین نتایج جست‌وجو را به دست می‌آوردند. این الگوریتم متولد شد تا با درک بهتر معنای محتوای صفحات، بهترین و نزدیک‌‌ترین نتایج را به کاربران، نمایش دهد. در حقیقت این الگوریتم نیز مانند دیگر الگوریتم‌های گوگل با هدف اصلی کمک به داشتن نتایج جستجوی بهتر به کاربر و بهبود تجربه کاربری وی در فضای گوگل ایجاد شد و اتفاقا توانست به هدف خود نیز به خوبی دست یابد.

Moz در رابطه با ماهیت Hummingbird می‌گوید:

در واقع الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، تطابق بیشتر نتایج موتورهای جستجو با عباراتی که کاربران، سرچ می‌‌کنند را هدف اصلی خود قرار داده است.

Algorithm Hummingbird الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل

از گراف دانش و سمنتیک سرچ گوگل، عصای دست مرغ مگس خوار گوگل چه می‌دانید؟

حالا سوال اصلی اینجاست که الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، چطور بخش‌های مختلف محتوا را بررسی کرده و ارتباط معنایی در آن را کشف می‌کند؟  گراف دانش و جست‌وجوی معنایی، 2 همکار کاربلد این الگوریتم قدرتمند گوگل، برای درک بهتر ارتباطات معنایی محتواهای موجود در وب‌سایت‌‌های مختلف هستند.

در اینجا می‌بینیم که این دو دستیار چه ماهیتی دارند:

گراف دانش (Knowledge graph google)

احتمالا شما نیز زمان سرچ کردن، باکس حاوی اطلاعات مفید مربوط به کلمه‌ای که سرچ‌ کرده‌اید را در صفحه serp، دیده‌اید. این باکس همان گراف دانش گوگل است که شامل دیتاهای مفید و مربوط به عبارت اصلی مورد سرچ، جهت پاسخ به سوال اصلی کاربر است. لازم به توضیح است که اطلاعات مربوط به این باکس، توسط گوگل از مطالب سراسر وب، با کمک داده‌های ساختار یافته جمع‌آوری می‌شود.

گراف دانش و سمنتیک سرچ گوگل به الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل بسیار کمک می‌کنند.

سمنتیک سرچ (Semantic Search)

قابلیت جست‌وجوی معنایی در گوگل، موجب شده است که نتایج ارائه شده در صفحه serp، تنها بر اساس یکسان بودن کوئری جستجو شده توسط کاربر با کلمات کلیدی موجود در محتوای وب‌سایت‌ها نباشد و بر اساس ارتباط معنایی، بهترین نتیجه برای کاربران نمایش داده شود. به واقع این دستیار گوگل دارای فهمی با هوش مصنوعی از مترادف‌های کلماتی است که توسط کاربر سرچ شده و نتایج را محدود به همان عبارات تایپ شده در نوار جستجو نخواهدکرد.

همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید زمان سرچ کردن، از کلمه خواهر و هدیه استفاده نشده است، اما به دلیل هوشمندی گوگل و قابلیت جستجوی معنایی، به علت کاربردن عبارت مترادف زمان سرچ، نتایج جست‌وجو همان چیزی است که کاربر نیاز دارد. این شکل از نتایج به تمامی عبارات مشابه، حتی عباراتی که درک معنی آن‌ها از سوی گوگل بسیار عجیب به نظر می‌رسد، تکرار شده و شما را به عنوان یک کاربر شگفت‌زده خواهد کرد.

جست و جوی معنایی گوگل-الگوریتم مرغ مگس خوار چیست

الگوریتم مرغ مگس‌ خوار گوگل، عاشق کدام سایت‌ها است؟

اگر شما نیز می‌خواهید که از این الگوریتم به نفع وب‌سایت خود استفاده کرده و بتوانید در رده‌بندی گوگل، امتیاز و رتبه بهتری به دست بیاورید، قطعا راه حل مناسبی برایتان وجود دارد. تمرکز اصلی مرغ مگس خوار، بر بررسی ارتباط معنایی محتوای موجود در سایت‌تان است، اگر خواهان دوستی با این الگوریتم هستید، زمان تولید محتوا، نکات زیر را جهت سئو محتوا برای الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، فراموش نکنید.

وجود کلمات lsi در مقالات

کلمات lsi یا Latent Semantic Indexing، به معنای عباراتی هستند که با کلمه کلیدی هدف شما ارتباط معنایی قوی دارند. فرض کنید قرار است درباره ماشین‌ها محتوایی بنویسید، خب سوال اینجاست که گوگل چطور می‌خواهد متوجه شود منظور شما از ماشین‌ها، انیمیشن است یا مدل‌های اتومبیلی؟ استفاده از عبارات مرتبط به کلمه کلیدی هدف‌‌تان، به گوگل و کاربر جهت درک مفهوم کلمه کلیدی اصلی کمک خواهد کرد.

  • 4 ابزار کاربردی پیدا کردن کلمات کلیدی lsi

  1. Alexa
  2. Keyword Difficulty
  3. LSI Graph
  4. Google’s Keyword Planner

با استفاده از این ابزار و البته سرچ خود گوگل و دنبال کردن وب سایت رقبا، می‌توانید به یک لیست بلندبالا از کلمات کلیدی مترادف یا همان Lsi برسید. به این شکل برای شکل دادن به بریف محتوایی، با یک گروه از کلمات روبرو هستید که باید در صفحه وب سایت شما با چیره دستی به کار برده شوند.

استفاده از لانگ تیل کیوردها

استفاده کلمات کلیدی دم دراز یا لانگ تیل کیورد نیز برای جلب توجه الگوریتم مرغ مگس خوار، یک پیشنهاد فوق‌العاده است. سعی کنید در محتوای‌‌ خود از پرسش‌های چند کلمه‌ای حاوی عبارات کلیدی هدف که توسط کاربران جست‌وجو می‌شوند، به خوبی بهره ببرید.

2 روش محبوب برای پیدا کردن لانگ تیل کیوردها

  1. فکر کردن به نحوه سرچ و جست‌وجوی کاربرانتان

  2. کمک گرفتن از ساجست‌های گوگل در پایین صفحه سِرپ

استفاده از کلمات کلیدی طولانی برای جلب رضایت الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل بسیار مفید است.

این یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و مسئولیت‌های شخصی است که مسئولیت سئو وب‌سایت شما را برعهده دارد. شناسایی این کوئری‌ها کمک خواهد کرد تا بهترین ساختار برای محتوای صفحه با کلمات مهم را دنبال کرده و به صورت هدفمند آن را برای کاربر و گوگل بهینه‌سازی کرد.

داشتن کدهای اسکیما در محتوا

وجود کدهای اسکیما نیز به درک معنایی بهتر مرغ مگس خوار گوگل از محتوای سایت‌ شما کمک می‌کند، استفاده از اسکیما علاوه بر شانس حضورت محتوای سایت‌تان در صفحه serp، به بهبود رتبه نتایج جست‌وجو نیز برای شما منجر خواهد شد.

گراف دانش گوگل را که کمی پیش‌تر پیرامون آن صحبت کردیم، به یاد دارید؟ یکی از راه‌های حضور در این گراف، استفاده درست از کدهای اسکیما برای محتوای سایت است.

  • نه کم بنویسید و نه زیاد

در گذشته، نوشتن مقالات طولانی بدون ارائه محتوای مفید و تنها با داشتن اضافه گویی و بمباران کلمات کلیدی، مسیر رسیدن به خط 1 گوگل بود، اما حالا به لطف آپدیت‌های جدید گوگل و وجود الگوریتم‌هایی مثل مرغ مگس خوار، این موضوع بی‌اهمیت شده است. در حقیقت شما چیزی که باید به کاربر بدهید، درست همان چیزی است که او می‌خواهد، نه بیشتر و نه کمتر!

زمان تولید محتوا باید تمام تمرکزتان را بر رفع دغدغه اصلی کاربر بگذارید و به میزانی که لازم است محتوا بنویسید. اگر سوال کاربر شما تنها با نوشتن 200 کلمه برطرف می‌شود، به همین مقدار اکتفا کنید و زیاده گویی نکنید.

  • بهینه سازی انکرتکست‌‌ها

انکر تکست‌ همان کلمات و عبارات داخل محتوا هستند که با کلیک کردن بر روی آن‌ها به صفحات جدید داخل سایت یا وب سایت‌های دیگر هدایت می‌شوید. تلاش کنید انکرتکست‌های هر محتوا با ساختار و موضوع آن مرتبط باشد و از کلمات بی‌ربط به موضوع اصلی برای لینک دهی، استفاده نکنید.

آیا مرغ مگس خوار گوگل، سایت‌ها را جریمه می‌کند؟

الگوریتم مرغ مگس‌خوار، سایت‌ها را جریمه نمی‌کند.

خیر! این الگوریتم، برای جریمه وب‌سایت‌ها متولد نشد، اما چنان که روش تولید محتوای وب‌سایت شما بر خلاف دستورالعمل‌های مرغ مگس خوار باشد، نتیجه دلخواه را در موتورهای جست‌وجو به دست نخواهید آورد. پس برای رسیدن به اهداف‌تان در دنیای سئو باید با گوش به فرمان دستورات مرغ مگس خوار باشید.

الگوریتم مرغ مگس خوار، به کاربران اعتماد می‌کند!

محوریت اصلی کار این الگوریتم، به دست آوردن رضایت کاربران است. مرغ مگس خوار در ابتدا تمام تلاش خود را جهت نمایش نزدیک‌‌ترین نتایج به عبارت جستجو شده توسط کاربر، انجام می‌دهد؛ اما در نهایت، رفتار کاربران نسب به نتایج ارائه شده، نتیجه نهایی را برای رتبه‌بندی سایت‌‌ها، مشخص می‌کند.

کدام رفتار کاربران، برای مرغ مگس خوار مهم است؟

  1. انتخاب عنوان جهت کلیک در صفحه Serp
  2. مدت زمان ماندن در سایت
  3. نرخ پرش (ترک سایت توسط کاربران)

هر چقدر که در 3 مورد بالا، رفتار کاربران به نفع وب‌سایت شما باشد، مهربانی و توجه الگوریتم مرغ مگس‌ خوار نیز به سایت‌‌ شما افزایش پیدا کرده و نتایج بهتری را در فرایند سئو مشاهده خواهید کرد. از این روی اهمیت زیادی دارد که صفحات وب‌سایت خود را با در نظر گرفتن این نکات، به بهترین شکل برای به دست آوردن حداکثر رضایت کاربر، بهینه‌سازی کنید.

سخن پایانی: با وجود الگوریتم مرغ مگس‌خوار، بر تولید محتوای مفهمومی تمرکز کنید!

با ورود مرغ مگس خوار به جمع الگوریتم‌‌های باغ وحش گوگل، استفاده از تکنیک‌‌هایی همچون کیورد استافینگ، بدون تولید محتوای با ارزش، برای رسیدن به رتبه‌‌های بهتر موتورهای جستجو، کاملا بی‌ارزش خواهندبود.

اگر شما هم مشغول سئو وب سایت خود هستید، بهتر است با این الگوریتم، دست دوستی بدهید و با استفاده از نکاتی که در این مقاله مطرح شد، سایت‌‎تان را برای الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، بهینه سازی کنید. شما چطور از این الگوریتم به نفع وب‌سایت خود استفاده کرده و مقالات را چگونه برای آن بهینه‌سازی می‌کنید؟ تجربیات و نظرات خود در این باره را با ما در میان بگذارید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2021/12/14

حس میکنم برای محتوا ایرانی هنوز جای پیشرفت داره این هوش مصنوعی الگوریتم مرغ مگس خوار !
صرفا نظر شخصی !

2021/12/18

سلام وقت شما بخیر
مقاله خیلی خوبی بود
راجب الگوریتم گورخر هم پیشنهاد میکنم مقاله بنویسید در صورت امکان

2021/12/28

درود
همین که مرغ مگس خوار گوگل سایتی رو جریمه نمیکنه جای شکر داره.
ولی باید حواسمون به محتوایی که تولید میکنیم باشه. چون ممکن ایندکس نشه !
#maybe

در کل ارزش خواندن داشت،پیشنهاد میکنم بخونید
خسته نباشی تسمینو

2022/01/03

درود
در اول بخوام نقد کنم اینه که ،الگوریتم مرغ مگس خوار واقعا،زمان خوبی گوگل معرفی کرد
و دوم اینه که تسمینو عزیز مرسی بابت محتوا خوبت.

حتما پیشنهاد میکنم بخونید

2022/01/29

چه خوش گفت تسمینو:
تمرکز اصلی مرغ مگس خوار، بر بررسی ارتباط معنایی محتوای موجود در سایت‌تان است.
تمام همین بس