serp چیست و چگونه در سرپ نمایش داده شویم؟

serp چیست و چگونه در سرپ نمایش داده شویم؟

اگر به تازگی وارد دنیای سئو شده‌اید، احتمالا واژه‌ی serp چندین و چند بار به گوش‌تان خورده است. پیش از هر چیزی بهتر است با این مفهوم آشنا شوید. در این مطلب به شما می‌گوییم که سرپ به چه معناست و چگونه در آن نمایش داده شویم. با ما همراه باشید. معنی Serp چیست؟ واژه‌ی Serp واژه‌ای از عبارت Search Engine Result Page و به معنای صفحه‌ی نتایج گوگل است. برای درک بهتر این مفهوم بهتر است با یک مثال پیش برویم. فرض کنید که شما در گوگل عبارت سئو […]

1 سال 0 10 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

معنی Serp چیست؟
اهمیت نمایش سایت در Serp
چگونه در سرپ نمایش داده شویم؟
ویژگی‌ها و عناصر نتایج در سرپ
جمع بندی از Serp چیست و چگونه در سرپ نمایش داده شویم؟
مشاهده بیشتر

اگر به تازگی وارد دنیای سئو شده‌اید، احتمالا واژه‌ی serp چندین و چند بار به گوش‌تان خورده است. پیش از هر چیزی بهتر است با این مفهوم آشنا شوید. در این مطلب به شما می‌گوییم که سرپ به چه معناست و چگونه در آن نمایش داده شویم. با ما همراه باشید.

معنی Serp چیست؟

واژه‌ی Serp واژه‌ای از عبارت Search Engine Result Page و به معنای صفحه‌ی نتایج گوگل است. برای درک بهتر این مفهوم بهتر است با یک مثال پیش برویم. فرض کنید که شما در گوگل عبارت سئو چیست را جستجو می‌کنید و دکمه ی اینتر را می‌زنید. در این موقعیت صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که در آن سایت‌های متفاوت در قالب یک لیست به شما نمایش داده می‌شوند؛ به این صفحه صفحه‌ی نتایج گوگل یا همان سرپ گفته می‌شود. اما چرا همه‌ی افراد به دنبال این هستند که سایت خود را در بین نتایج جستجو نمایش دهند؟ در ادامه با اهمیت سرپ آشنا می‌شویم.

اهمیت نمایش سایت در Serp

فرض کنید که شما بهترین وب‌سایت، باکیفیت‌ترین محصولات یا خدمات، مناسب‌ترین قیمت و هزاران مزایای دیگر را به مشتریان خود ارائه می‌کنید اما تا زمانی که نتوانید خود را در معرض دید و دسترس آن‌ها قرار بدهید، هیچ تراکنش مالی اتفاق نخواهد افتاد؛ درست همانند این است که شما مغازه‌ای لوکس را در یک مجتمع مسکونی راه‌اندازی کنید و کسی به آن دسترسی نداشته باشد.

اگر شما بتوانید در میان نتایج صفحه‌ی اول قرار بگیرید، مشتریان بالقوه‌ به سادگی به شما دسترسی پیدا خواهند کرد و درآمد شما چندین و چند برابر خواهد شد. البته باید این نکته را بدانید که حضور شما در صفحه‌ی دوم تقریبا با عدم وجود شما در هیچ یک از صفحات تفاوت چندانی ندارد؛ زیرا اکثر کاربران بین نتایج اول تا سوم در صفحه‌ی اول پاسخ نیاز خود را دریافت می‌کنند و به صفحات بعد نمی‌روند. حال که با اهمیت serp آشنا شدیم، بهتر است بدانیم که چطور می‌توانیم در سرپ نمایش داده شویم.

چگونه در سرپ نمایش داده شویم؟

پیش از هر چیزی باید بگوییم نتایجی که در سرپ نمایش داده می‌شوند به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند: نتایج طبیعی و نتایج پولی. نتایج طبیعی همان سایت‌هایی هستند که برای سئو و بهینه سازی سایت و تولید محتوا زمان گذاشته‌اند و گوگل آن‌ها را به عنوان نتایجی مناسب برای کوئری جستجو شده می‌شناسد. اما برخی از نتایج پولی هستند. در ادامه هر دو دسته را بررسی خواهیم کرد.

  • نمایش ارگانیک در صفحه نتایج گوگل

جالب است که بدانید 1.14 میلیارد وب‌سایت در جهان وجود دارد و حدودا در هر ثانیه 3 وب‌سایت جدید ساخته می‌شود؛ بنابراین با یک نگاه ساده به این اعداد و ارقام می‌توانید متوجه شوید که برای هر عبارتی که جستجو می‌شود، تعداد زیادی نتیجه وجود دارد که تنها 10 مورد از آن‌ها در صفحه‌ی اول نمایش داده می‌شوند. به عنوان مثال برای عبارت خرید رپورتاژ، 17,100,000 نتیجه وجود دارد که گوگل آن‌ها را رتبه‌بندی کرده است.

شاید برای شما هم این سوال به‌وجود آید که این رتبه‌بندی بر اساس چه معیاری است؟ به طور کلی باید بگوییم که گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها به بیش از 200 پارامتر توجه می‌کند که به آن سئو می‌گویند. سئو خود یک شاخه‌ی تخصصی است که موارد متفاوتی مانند تولید محتوا و رپورتاژ آگهی در آن نقش مهمی را ایفا می‌کنند. برای آن که بتوانید به صورت طبیعی در سرپ نمایش داده شوید، باید استراتژی مناسبی را برای سئو سایت خود در نظر بگیرید. این روش ممکن است کمی زمان‌بر باشد اما باید بدانید که اگر بتوانید فرآیند سئو سایت خود را با موفقیت طی کنید و به صفحه اول گوگل برسید، ثبات پایداری را خواهید داشت و تنها با مراقبت از سایت می‌توانید جایگاه خود را حفظ کنید.

  • نمایش در سرپ به صورت پولی

یکی از راه‌های سریع برای نمایش در سرپ، تبلیغات گوگل است. شرکت گوگل امکانی را با نام گوگل ادز (google ads) در نظر گرفته که شما می‌توانید سایت خود را با پرداخت هزینه‌ی تبلیغات در صفحه‌ی اول سرپ به نمایش بگذارید. هزینه‌ی تبلیغات در گوگل متفاوت است و بر اساس پارامترهای مختلفی مانند کلمه کلیدی، میزان رقابت و کشور نمایش دهنده مشخص می‌شود.

تبلیغات گوگل به این صورت است که شما یک کمپین تبلیغاتی با کلمات کلیدی موردنظر خود ایجاد می‌کنید. در زمانی که کاربران آن کلمه‌ی کلیدی را در گوگل جستجو کنند، سایت شما به آن‌ها نمایش داده می‌شود و شما به ازای تعداد کلیک‌هایی که بر روی تبلیغ شما صورت گرفته، هزینه‌ی آن را پرداخت می‌کنید. البته این سرویس گوگل برای دامنه‌های ir. تحریم است و شما باید بر روی دامنه‌ی com. و به کمک راه‌های عبور از تحریم این کار را انجام دهید. این روش با اینکه سریع‌ترین راه است اما تنها تا زمانی که هزینه‌ی گوگل ادز را پرداخت کنید، در صفحه سرپ نمایش داده خواهیدشد.

تا به این‌جا با معنای سرپ، اهمیت و راه‌های نمایش در آن آشنا شدیم. در ادامه می‌خواهیم با عناصر مهم در سرپ آشنا شویم.

ویژگی‌ها و عناصر نتایج در سرپ

ویژگی‌ها و عناصر نتایج در سرپ

به صورت استاندارد در صفحه‌ی نتایج عنوان صفحه، آدرس URL و توضیحات متا نمایش داده خواهد شد. اما با هوشمندتر شدن گوگل، عناصر دیگری به این صفحه اضافه شده که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • تاریخ ایجاد یا بروزرسانی صفحه

در برخی از کلمات کلیدی، زمان نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ به همین دلیل گوگل در صورتی که تشخیص دهد تاریخ آن مطلب برای کاربر مهم است، تاریخ را در کنار توضیحات متا نمایش می‌دهد.

  • Featured Snippets

فیچر اسنیپت‌ها در واقع قسمتی از محتوای صفحه را جدا کرده و به گوگل در درک محتوای صفحه کمک می‌کنند. برخی از featured snippet ها در سرپ نیز نمایش داده می‌شوند. این کار باعث می‌شود که پیکسل بیشتری از سرپ را به خود اختصاص دهید و از سوی دیگر نتایج دیگر را به پایین صفحه هدایت کنید. بیشتر اسنیپت‌ها به صورت متن هستند اما در حال حاضر در زبان انگلیسی شاهد featured snippet به صورت ویدیو نیز هستیم و به زودی برای زبان‌های دیگر مانند فارسی نیز اضافه خواهد شد. برخی از featured snippet هایی که از آن‌ها به کرات استفاده می‌شود، عبارت‌اند از:

  • لیست‌های شماره‌دار: برای نمایش مراحل کار و طرز تهیه ‌غذاها
  • لیست‌های بدون ترتیب: برای معرفی لیست بهترین‌ها، پرفروش‌ترین‌ها و سایر آیتم‌های موردی
  • سوالات متداول: پاسخ کوتاه و تک خطی به سوالات احتمالی و پرتکرار کاربران
  • جداول: نمایش تعرفه، قیمت، تاریخ و سایر دیتاهای قابل ارائه در قالب جدول
  • امتیاز: نمایش امتیاز محصولات و محبوبیت مطالب
  • Local Packs

این نوع نمایش در سرپ به صورت نقشه‌ای دارای شماره تماس، آدرس و ساعت کاری است. در صورتی که نام یک صنف را سرچ کنید با این کادر در سرپ روبرو خواهید شد. برای آن‌که به این صورت نمایش داده شوید باید در گوگل مپ کسب و کار خود را ثبت کرده و بر روی Local SEO یا همان سئو محلی کار کنید.

  • کادر پاسخ مستقیم

بیشتر از آن‌که گوگل خود را موتور جستجو بداند، سعی دارد به عنوان موتور پاسخگو عمل کند؛ به همین دلیل در جستجوی برخی کوئری‌ها در ابتدا پاسخ سوال را به شما نشان می‌دهد و در ادامه لیستی از سایت‌ها را مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال اگر عبارت meter to centimeter را جستجو کنید، کادری به شما نمایش داده خواهد شد که می‌توانید محاسبات را درون آن انجام دهید.

  • نتایج تصویری

بر اساس آن چیزی که در گوگل سرچ می‌کنید، ممکن است که در ابتدا تصاویری مرتبط را به شما نشان دهد و بعد از آن سایت‌های مرتبط لیست می‌شوند. برای مشاهده‌ی این عنصر در سرپ می‌توانید عبارت آسمان آبی را در گوگل سرچ کنید.

  • نتایج ویدیویی

نتایج ویدیویی بیشتر در آموزش‌ها و یا طرز تهیه غذاها نمایش داده می‌شوند. اغلب این ویدیوها به صورت یک کادری که حاوی 3 ویدیو است، نمایش داده می‌شوند. در حال حاضر قریب به اتفاق تمامی این ویدیوها از یوتیوب استخراج می‌شوند؛ بنابراین بهتر است از حالا برای زمانی که این قابلیت به زبان فارسی نیز اضافه می‌شود، سایت خود را آماده کنید.

  • پنل اطلاعات

در برخی از جستجوها، در کنار لیست نتایج کادری حاوی اطلاعات مهم در رابطه با آن کوئری نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال اگر عبارت کتابخانه ملی را در گوگل جستجو کنید، در پنل اطلاعاتی که در سمت راست صفحه نتایج، اطلاعات زیر را مشاهده خواهیدکرد:

  • آدرس وب‌سایت
  • آدرس کتابخانه
  • شماره تماس
  • توضیح کوتاه در رابطه با این مکان
  • ساعات کاری
  • سوال و جواب کاربران
  • امتیازهای اخذ شده
  • کادر اطلاعات

همان‌ طور که در بالا نیز اشاره کردیم، گوگل دوست دارد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن کاربر را به پاسخ خود برساند؛ بنابراین برای برخی از جستجوها مانند جستجوی عبارت دلار اطلاعاتی راجع به این ارز و مقایسه‌ی آن با ریال (زیرا IP از کشور ایران است) را به شما نمایش می‌دهد.

جمع بندی از Serp چیست و چگونه در سرپ نمایش داده شویم؟

همان‌طور که در این نوشتار خواندیم سرپ همان صفحه‌ی نتایج جستجوی گوگل است که عناصر مختلفی را با توجه به نوع کوئری جستجو شده، نشان می‌دهد. برای آن‌که بتوانید در سرپ نمایش داده شوید، باید بهای زمانی و یا بهای مالی بپردازید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاه ها