گراف دانش یا Knowledge Graph چیست؟

گراف دانش یا Knowledge Graph چیست؟

کم گوی و گزیده گوی چون دُر! این روزها، گوگل هم به این شعر مشهور ایرانی پایبند است. Knowledge Graph یا گراف دانش گوگل، کادری است که در آن، اطلاعات به صورت مختصر نمایش داده می‌شود. احتمالا زمانی که نام اشخاص، شرکت‌ها، غذاها و مواردی از این قبیل را جست و جو می‌کنید، با این کادر در گوشه سمت راست صفحه مواجه شده باشید. استفاده از گراف دانش، می‌تواند تجربه کاربری بهتری برای کاربران رقم بزند. اما چگونه می‌توانیم برای خود یا شرکتمان یک Knowledge Graph بسازیم؟ آیا می‌توانیم اطلاعات […]

1 سال 0 15 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

گراف دانش یا Knowledge Graph چیست؟
انواع Knowledge graph
دلیل استفاده گوگل از گراف دانش
تاثیر گراف دانش گوگل بر سئو
تفاوت گراف دانش و rich snippet
نحوه ساخت نمودار دانش در گوگل
سخن آخر
مشاهده بیشتر

کم گوی و گزیده گوی چون دُر! این روزها، گوگل هم به این شعر مشهور ایرانی پایبند است. Knowledge Graph یا گراف دانش گوگل، کادری است که در آن، اطلاعات به صورت مختصر نمایش داده می‌شود. احتمالا زمانی که نام اشخاص، شرکت‌ها، غذاها و مواردی از این قبیل را جست و جو می‌کنید، با این کادر در گوشه سمت راست صفحه مواجه شده باشید. استفاده از گراف دانش، می‌تواند تجربه کاربری بهتری برای کاربران رقم بزند. اما چگونه می‌توانیم برای خود یا شرکتمان یک Knowledge Graph بسازیم؟ آیا می‌توانیم اطلاعات موجود در این بخش را تغییر دهیم؟ این قابلیت گوگل، چه مزایایی دارد؟ در این مقاله از تسمینو قصد داریم به این قبیل سوالات پاسخ دهیم. در پایان، می‌توانید یک Knowledge Graph برای خودتان داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

گراف دانش یا Knowledge Graph چیست؟

Knowledge graph یا گراف دانش که گاهی از آن با نام نمودار دانش نیز یاد می‌کنند، بخشی از نتایج جست و جو در گوگل است. در این بخش، اطلاعات مهم درباره یک شخص، شرکت، غذا، گیاه یا مواردی از این قبیل، در یک کادر مجزا از سایر نتایج به نمایش در می‌آید. اطلاعات موجود در این بخش، با هدف بهبود تجربه کاربردی تدوین شده‌اند و می‌توانند اطلاعاتی مانند تاریخ، مکان، نام و جزییات مهم را بسیار سریع منتقل کنند.

گراف دانش یا Knowledge Graph

این بخش، در سال 2012 به نتایج جست و جوی گوگل اضافه شد. پیش از آن، تمام نتایج به صورت لیست رتبه بندی شده به نمایش درمی‌آمدند. با شکل گیری گراف دانش، ابتدا این کادر اطلاعاتی تنها در امریکا و به زبان انگلیسی در دسترس بود. با این حال، تنها در عرض چند ماه، گراف دانش به تمام زبان‌های دنیا توسعه یافت و هرروز بیشتر رشد می‌کند. دلیل این موضوع، این است که اطلاعات موجود در گراف دانش بسیار مفید و موثرتر از نتایج طولانی و خسته کننده است. در بیشتر مواقع، کاربران از همین قسمت به پاسخ خود می‌رسند. پس آیا می‌توان گفت که این بخش، ضد سئو و افزایش ترافیک سایت‌ها است؟ در این صورت، ساخت گراف دانش چه کمکی به ما و مخاطبان خواهد کرد؟برای فهمیدن این نکات، مقاله را تا پایان دنبال کنید.

انواع Knowledge graph

گراف دانش چه انواعی دارد؟

در گوگل، می‌توانید در نتیجه جست و جوی موارد زیر،  نتایج را در قالب نمودار دانش ببینید:

  • کتاب‌ها، نشریات و مجلات
  • انواع سازمان‌ها، سایت‌ها، شرکت‌ها و کسب و کارها
  • رویدادهای تاریخی، سیاسی و اجتماعی
  • کسب‌وکارهای خصوصی و محلی
  • انواع فیلم و سریال و تئاتر
  • انیمیشن و بازی‌های ویدئویی
  • موسیقی‌ها و سازها در سبک‌های مختلف
  • افراد و شخصیت‌ها
  • تیم‌های ورزشی یا گروه‌های هنری
  • مکان‌های مختلف در جهان
  • خوراکی‌ها، مواد غذایی و نوشیدنی
  • انواع گل‌ها، گیاهان و درختان
  • محصولات مختلف خانگی، صنعتی و…

توجه داشته باشید که این بخش‌ها، در حال توسعه هستند و می‌توان هر موضوعی که مشابه این موارد باشد را در این قالب جا داد.

اطلاعات موجود در گراف دانش گوگل

در نمودارها، اطلاعات باید به مختصرترین و کامل‌ترین شکل ممکن ارائه شوند. درباره Knowledge Graph نیز این موضوع صدق می‌کند. اطلاعات این بخش، باید تمام چیزی که کاربر درباره یک مفهوم می‌خواهد را در اختیار او قرار دهد. اگرچه این اطلاعات بسته به مفهوم موردنظر، کمی متفاوت خواهند بود، اما می‌توان آن‌ها را در دسته‌های زیر خلاصه کرد:

اطلاعات موجود در Knowledge graph

  • خلاصه‌ای از مفهوم، شخص یا عبارت جست و جو
  • توضیحات بیشتر درباره چیستی یا کیستی موضوع
  • تصاویر مختلف از مفهوم مورد جست و جو شامل شخص، محصول، مکان و…
  • اطلاعات تاریخی، شناسنامه‌ای و حقیقی به صورت تیتر منظم
  • لینک به سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی مختلف
  • آثار موجود از شخص مورد نظر مانند فیلم‌ها، کتاب‌ها یا آهنگ‌ها
  • فهرست بازیکنان تیم‌‌‌های ورزشی یا اعضای گروه هنری
  • لیست تصاویر بازیگران حاضر در یک فیلم
  • آثار مرتبط با فیلم، کتاب یا  شخص مورد جست و جو
  • اطلاعات آدرس، تماس و شبکه‌های اجتماعی شرکت‌ها و سازمان‌ها

البته باید توجه داشته باشید که تمامی این اطلاعات، درباره تمام موارد جست و جو وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال ممکن است در منابع اطلاعاتی گوگل، سال تولید یک فیلم وجود نداشته باشد و به همین دلیل، این بخش در گراف دانش به نمایش در نیاید. شما می‌توانید به عنوان کاربر گوگل، این اطلاعات را تکمیل و اصلاح کنید.

دلیل استفاده گوگل از گراف دانش

بهبود تجربه کاربری! این بهترین دلیل برای ایجاد گراف دانش است. بهتر است بدانید که قدمت نمودار دانش، به سال‌ها پیش از اقدام گوگل برمی‌گردد. انسان‌ها، همیشه برای ارائه سریع اطلاعات به دیگران، از اسکیما استفاده می‌کنند. داشتن یک الگو و نمودار منظم، می‌تواند حجم زیادی از اطلاعات را در کمترین زمان ممکن به کاربران منتقل کند. در واقع گوگل با ایجاد این کادر اطلاعاتی، کاربران را متقاعد می‌کند که برای سوالات بعدی خود نیز به او مراجعه کنند.

گراف دانش در بهبود تجربه کاربری موثر است

از سویی، اعتبار اطلاعات موجود در این بخش، از اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند. به این دلیل که گوگل، اطلاعات Knowledge Graph را از معتبرترین منابعی که در دسترس دارد جذب می‌کند تا بتواند کاربران خود را راضی نگه دارد. البته، بهتر است بدانید که گوگل با انجام این کار، وارد رقابت با محتواهای موجود در سایت‌ها می‌شود. سوال این است که به عنوان یک سایت محتوا محور، چطور باید در این رقابت، موفق شویم؟

تاثیر گراف دانش گوگل بر سئو

همانگونه که گفتیم، گراف دانش باعث می‌شود که کاربر خیلی سریع به پاسخ سوالات خود برسد. به همین دلیل انگیزه او برای ادامه جست و جو رفع می‌شود. اگر در زمینه تولید محتوا فعالیت داشته باشید، حتما می‌دانید که امکانات جدید گوگل مانند جایگاه صفر یا Knowledge Graph، همگی در راستای سرعت بخشی به روند جست و جو طراحی شده‌اند. بنابراین می‌توانند باعث کاهش نرخ کلیک سایت‌هایی شوند که در زمینه تولید محتوا فعالیت دارند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، بهتر است به دو نکته توجه داشته باشید:

  1. حضور شما در گراف دانش باعث می‌شود به عنوان یک سایت معتبر شناخته شوید. راستش را بخواهید در زمینه سئو، نرخ کلیک مهم است اما همه چیز نیست. وقتی یک گراف دانش برای شرکت یا سایتتان بسازید، اعتبار شما نزد کاربران و خود گوگل بیشتر می‌شود. در نتیجه می‌توانید در نتایج بعدی، توجه بیشتری را به خود جلب کنید.
  2. می‌توانید روی موضوعاتی تمرکز کنید که درباره چیستی و کیستی حرف نمی‌زنند. گاهی لازم است به تناسب شرایط موجود، محتواهای خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، درباره گل نیلوفر یک گراف دانش کامل وجود دارد. شما می‌توانید درباره نحوه پرورش، خواص یا مواردی از این قبیل بنویسید و ترافیک خاص خود را بگیرید.

گراف دانش در بهبود رتبه ی گوگل تاثیر می‌گذارد.

تفاوت گراف دانش و rich snippet

اگر با ریچ اسنیپت آشنایی داشته باشید، احتمالا تا اینجای کار برایتان سوال شده باشد که تفاوت گراف دانش با این مفهوم چیست؟ آیا این دو موضوع ارتباطی با هم دارند؟ rich snippet حاصل کاربرد داده‌های نشانه‌گذاری شده یا همان اسکیما در ساختار کدهای HTML وب‌سایت هستند. این کار از جمله تکنیک‌های سئو داخلی است. ریچ اسنیپت اطلاعات مفید را به صورت کوتاه و بدون نیاز به ورود به وبسایت به کاربران انتقال دهید. این مفهوم، تنها در مختصر شدن اطلاعات با گراف دانش ارتباط دارد و در باقی موارد، متفاوت هستند. به طور دقیق، می‌توانیم این دو موضوع را طبق موارد زیر مقایسه کنیم:

  • Knowledge Graph در یک بخش کاملا مجزا به نمایش درمی‌آید. در حالی که ریچ اسنیپت، در کنار نتیجه اصلی و کنار سایر اطلاعات سایت ظاهر می‌شود.
  • شما می‌توانید روی محتوای گراف دانش تغییراتی ایجاد کنید، اما نمی‌توانید در ریچ اسنیپت این کار را انجام دهید و نتایج کاملا خودکار هستند.
  • تاثیر Knowledge Graph روی کاهش نرخ کلیک و رساندن کاربر به محتوای موردنظر، کمی بیشتر از rich snippet است.
  • اطلاعات گراف دانش در عین اختصار، دقیق‌تر و کامل‌تر از اطلاعات موجود در ریچ اسنیپت است.

نحوه ساخت نمودار دانش در گوگل

برخی از گراف‌های دانش، مانند اطلاعات مربوط به یک محصول یا مفهوم، توسط خود گوگل شکل می‌گیرد. همانطور که گفتیم، بر خلاف ریچ اسنیپت، شما می‌توانید روی محتوای Knowledge Graph دخالت داشته باشید. از آن‌جایی که نرخ کلیک، ممکن است با نمایش گراف دانش کمتر شود، بهتر است سعی کنید خودتان هم وارد این چرخه شوید و از این فرصت، برای معرفی برند یا محصولتان استفاده کنید.

ساخت نمودار دانش دو حالت دارد؛ یک حالت این است که برای برند یا شرکتتان یک گراف دانش بسازید. حالت دوم، این است که بخواهید برای خودتان یا یک شخص دیگر Knowledge Graph ایجاد کنید تا با جست و جوی نامتان، کاربران بتوانند اطلاعات شما را ببینند.

ایجاد گراف دانش گوگل شرکتی

برای اینکه هنگام جست و جوی نام یک شرکت، در کنار صفحه یک گراف دانش نمایش داده شود، باید اطلاعات لازم برای پر کردن آن در دسترس گوگل باشد. این اطلاعات شامل مواردی هستند که به طور معمول، در یک Knowledge Graph وجود دارند؛ مانند اطلاعات تماس، آدرس، نوع فعالیت و مواردی از این قبیل. بنابراین برای ایجاد این بخش، باید زمینه آن را فراهم کنید.

1- یک صفحه ویکی پدیا برای برند خود بسازید

یکی از منبع‌های گوگل برای ساخت گراف دانش، ویکی پدیا یا ویکی دیتا است. وجود اطلاعات یک شرکت در این بخش‌ها، به گوگل ثابت می‌کند که این سازمان اعتبار لازم برای حضور در نتایج به صورت مجزا و در قالب Knowledge Graph را دارد. به همین دلیل حتما باید اطلاعات شرکتتان را در این قسمت‌ها وارد کنید. این اطلاعات می‌تواند شامل نام، حوزه فعالیت، نام رییس، لوگو و عکس‌های مربوط به برند باشد.

2- آدرس خود را در Google map ثبت کنید

برای ایجاد گراف دانش، آدرس خود را در سرچ کنسول ثبت کنید

اگر دقت کرده باشید، یکی از اطلاعات مهمی که در بخش گراف اطلاعاتی گوگل درباره شرکت‌ها وجود دارد، آدرس و اطلاعات تماس آن‌ها است. برای اینکه گوگل بتواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد، باید وارد گوگل مپ شوید و محل دقیق شرکت را مشخص کنید. همچنین، سعی کنید تمام جزییات را ذکر کنید. به عنوان مثال، ساعات فعالیت و تلفن تماس معتبر برای کاربران بسیار مهم است.

3- جست و جوی ارگانیک سایت را بالا ببرید

هیچ چیز به اندازه‌ی جست و جوی بالای نام برند، باعث اعتباربخشی به شرکت شما نخواهد شد. از ترفندهای مختلف مانند لینک‌سازی، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، ارائه آدرس سایت به مشتریان و کارهایی از این قبیل استفاده کنید تا نام برندتان بیشتر در گوگل جست و جو شود. این کار به گوگل می‌فهماند که اطلاعات شما برای کاربران زیادی مهم است و در نتیجه با ایجاد گراف دانش، سعی می‌کند این موضوع را حل کند.

4- در Google My Business ثبت‌نام کنید

اگر برند شما یک مکان فیزیکی دارد، بهتر است در این برنامه ثبت نام کنید. با کمک Google My Business، می‌توانید اطلاعاتی مانند مکان، شماره تماس و آدرس سایت خود را در اختیار گوگل قرار دهید. اگر اطلاعات شما کاملا معتبر باشند، گوگل از آن‌ها برای ساخت نمودار دانش استفاده خواهد کرد.

5- سایت خود را از نظر محتوایی غنی نگاه دارید

یکی از نکات مهمی که برای ورود به گراف دانش گوگل باید در نظر داشته باشید، این است که سایت شما باید از نظر محتوایی غنی باشد. مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و برای آن‌ها محتوا تولید کنید. این کار باعث می‌شود نرخ جست و جوی شما بسیار بالا برود و بتوانید به راحتی وارد Knowledge Graph شوید. همچنین دقت کنید که حتی پس از ورود به نمودار دانش گوگل، به تولید محتوای منظم و مستمر ادامه دهید تا اعتبار بیشتری کسب کنید و جایگاهتان تثبیت شود.

6- از اسکیما در سایت خود استفاده کنید

یکی از روش‌های تخصصی برای داشتن یک گراف دانش، استفاده از اسکیما در ساختار سایت است. Schema Markup با استفاده از یک سری کد دستوری، سایت شما را به گوگل معرفی می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از اسکیما، نام نویسنده، نوع محتوا، هدف از فعالیت، موضوع و مواردی از این قبیل را برای سایت خود تعریف کنید تا گوگل آن‌ها را شناسایی کند. نشانه‌های استاندارد اسکیما که در سایت مرجع Schema.org در دسترس هستند، می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند. از اسکیما می‌توانید در ایجاد ریچ اسنیپت هم استفاده کنید و از نتایج آن روی اعتباربخشی به سایت خود استفاده کنید.

ایجاد گراف دانش گوگل شخصی

ساخت گراف دانش شخصی در گوگل به آسانی گراف شرکتی نیست! به عنوان یک شخص، اگر بخواهید وارد نتایج جست و جو شوید باید تعداد زیادی از کاربران شما را جست و جو کنند. برای این کار، ابتدا باید یک حوزه تخصصی برای خود تعریف کنید و در آن فعالیت لازم را داشته باشید. اولین قدم، این است که نام و اطلاعات خود را در ویکی پدیا ثبت کنید تا در صورت نیاز، گوگل بتواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

ایجاد گراف دانش شخصی

ترجیحا یک سایت شخصی برای خود داشته باشید و نام و اطلاعات خود را به عنوان تولید کننده محتوا یا مولف در آن تعریف کنید. این کار باعث اعتبار بخشی و ساخت یک برند شخصی روی نامتان خواهد شد. با این حال، پروسه تایید گراف اطلاعات شخصی ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.

نحوه اصلاح نمودار دانش گوگل

یکی از مشکلات رایج موجود در گراف دانش، این است که به دلیل تعدد منابع اطلاعاتی، ممکن است چندان دقیق هم نباشد. البته با گسترش منابع و افزایش دقت گوگل این مشکل کمتر شده است، اما بازهم درصد آن کاملا صفر نیست. در این شرایط، می‌توانید به گوگل گزارش خطا بدهید. این کار، از بخش feedback استفاده کنید. در چند حالت، احتمال رسیدگی به گزارش شما چندبرابر خواهد شد:

  • دیگران هم مشکل مشابه را گزارش کرده باشند.
  • شما درباره اطلاعات ارائه شده صاحب امتیاز باشید؛ مثلا زمینه فعالیت شرکتتان غلط ذکر شده باشد.
  • اطلاعات درباره خود شما یا یکی از اشخاص نزدیک به شما باشد.

سخن آخر

گراف دانش، یکی از نتایجی است که گوگل از سال 2012 آن را در کنار نتایج دیگر خود به صورت یک کادر مجزا نمایش می‌دهد. Knowledge Graph می‌تواند کاربران را خیلی سریع به پاسخ موردنظرشان برساند و به همین دلیل، یکی از راه‌های عالی برای معرفی برند خود به دیگران است. برای ساخت یک گراف دانش، باید طی فرآیندی، اطلاعات خود یا کسب و کارتان را برای گوگل تعریف کنید تا در نهایت، در نتایج جست و جو به صورت یک نمودار دانش ظاهر شوند. امیدواریم خواندن این مقاله، برایتان مفید و موثر بوده باشد.

دیدگاه ها