بک لینک هرمی انبوه و انواع استراتژی آن

بک لینک هرمی انبوه و انواع استراتژی آن

بک لینک هرمی (Pyramid Backlink) یک تکنیک هوشمندانه است که توسط متخصصان سئو، به‌منظور افزایش رتبه سایت و بهبود وضعیت سئو سایت ابداع شد. مهندسی لینک سازی هرمی مانند اهرام ثلاثه مصر، با برنامه‌ریزی دقیق و تقارن انجام شده است. بک لینک هرمی انبوه، توسط  ارتباط‌گرفتن با سایت‌های قدرتمند، سعی در کسب رتبه‌های برتر گوگل دارد. در این مقاله از تسمینو، به بررسی دلایل لینک سازی هرمی، تاثیر آن، انواع لینک‌ها و بررسی چند نکته خواهیم پرداخت. تعریف بک لینک هرمی ابتدا یک هرم را تصور کنید؛ پایه‌ این هرم […]

8 ماه 2 10 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

تعریف بک لینک هرمی
دلایل لینک سازی هرمی
تاثیر بک لینک هرمی در سئو
انواع لینک ها در لینک سازی هرمی
چند نکته درباره بک لینک هرمی انبوه
آنچه در بک لینک هرمی آموختیم
مشاهده بیشتر

بک لینک هرمی (Pyramid Backlink) یک تکنیک هوشمندانه است که توسط متخصصان سئو، به‌منظور افزایش رتبه سایت و بهبود وضعیت سئو سایت ابداع شد. مهندسی لینک سازی هرمی مانند اهرام ثلاثه مصر، با برنامه‌ریزی دقیق و تقارن انجام شده است. بک لینک هرمی انبوه، توسط  ارتباط‌گرفتن با سایت‌های قدرتمند، سعی در کسب رتبه‌های برتر گوگل دارد.

در این مقاله از تسمینو، به بررسی دلایل لینک سازی هرمی، تاثیر آن، انواع لینک‌ها و بررسی چند نکته خواهیم پرداخت.

تعریف بک لینک هرمی

ابتدا یک هرم را تصور کنید؛ پایه‌ این هرم پهن‌تر و قوی‌تر است؛ اما هرچه به راس نزدیک می‌شویم، عرض آن کاهش می‌یابد. در بک‌ لینک هرمی، پایه هرم یا سطح سوم، پر‌لینک‌ترین سطح است و هرچه به سطح اول یا راس هرم نزدیک می‌شویم، تعداد لینک‌ها کاهش می‌یابند؛ اما کیفیت آن‌ها بیشتر می‌شود. در این روش سطوح زیرین به سطوح بالاتر خود لینک می‌دهند و بدین ترتیب، منجر به قوی‌ترشدن اعتبار در راس می‌شوند. این لینک‌ها به‌عنوان یک پل عمل کرده و به جریان پیج رنک اجازه می‌دهند تا از سطوح مختلف عبور کند و در‌نهایت به وب‌سایت شما برسد.

دلایل لینک سازی هرمی

عوامل متعددی نیازمان را به لینک سازی هرمی تشدید می‌کنند که در این بخش به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • این لینک‌ها به گوگل کمک می‌کنند به یک سایت رتبه بدهد.
  • بک‌لینک‌های هرمی نقطه شروعی برای معرفی سایتتان هستند.
  • از وب‌سایت‌های معتبر لینک دریافت خواهید کرد.
  • پس از ساخت لینک‌های هرمی، رتبه سئو بهبود می‌یابد.
  • با بک لینک‌های مناسب، شاهد افزایش بازدید سایت خواهید بود.
  • فرصت‌های درآمد و فروش بیشتر خواهند شد.
  • منجر‌به افزایش اعتبار سایتتان می‌شود.
  • به ایجاد ارتباط و بهبود آن‌ کمک شایانی می‌کند.
  • به‌عنوان منبع ترافیک دائمی عمل خواهد کرد.

دلایلی که مطرح شدند، همگی از مزایای بک لینک هرمی هستند. اگر این استراتژی به‌درستی برنامه‌ریزی شده و پیش رود، منجر به نتایج درخشانی خواهد شد.

تاثیر بک لینک هرمی در سئو

همانطور که گفته شد، بک لینک هرمی دارای مزایایی است که تاثیر مستقیمی بر سئو و بهبود رتبه سایت دارد؛ زیرا سایت‌های سطح اول با قدرت و اعتباری که دارند، ارزش وب‌سایت شما را هم چند برابر می‌کنند. اما این روش مانند یک تیغ دو لبه عمل می‌کند؛ اگر سایت‌هایی که در سطح دوم و سوم قرار دارند، ضعیف باشند یا از طرف گوگل جزء سایت‌های اسپم به‌شمار آیند، بک‌لینک‌های هرمی اثری بدی روی وب‌سایت خواهند گذاشت. همچنین در برخی مواقع، دست شما برای گوگل رو می‌شود؛ بدین معنا که او متوجه لینک‌سازی‌های غیرطبیعی و کاذب خواهد شد که در این حالت، خیلی زود سایتتان را جریمه می‌کند.

استفاده از بک لینک هرمی انبوه و لینک‌سازی هرمی ریسک بالایی دارد.

انواع لینک ها در لینک سازی هرمی

استراتژی بک لینک هرمی دارای سه سطح مختلف است که از پایه هرم تا راس آن ادامه دارد. سطوح پایین منجر‌به افزایش اعتبار سطوح بالاتر می‌شوند و در‌نهایت، راس هرم به سایت شما لینک می‌دهد. در ادامه به تشریح هر سطح و نحوه عملکرد آن خواهیم پرداخت.

  • لینک سازی سطح سوم

هدف اصلی بک لینک‌های ردیف سوم، تقویت لینک‌های سطح دوم است. معمولا اشخاصی که از این روش استفاده می‌کنند بر این عقیده هستند که لینک‌های این سطح روی وبسایت اصلی تاثیری ندارند و کیفیتشان مهم نیست. به این ترتیب، پیوندهای این سطح اغلب شامل موارد زیر هستند:

  • انجمن
  • دایرکتوری‌ها
  • نظرات وبلاگ
  • وب 2.0
  • شبکه وبلاگ خصوصی (PBN).

دریافت بک‌لینک از این منابع بسیار آسان است. به همین دلیل بیشترین لینک‌ها در سطح سه قرار دارند.

  • لینک سازی سطح دوم

اگرچه بک‌لینک‌های سطح دوم به‌طور مستقیم تاثیری روی وب‌سایتتان ندارند، اما همچنان بر اعتبار پیوندهای ورودی به سایت تاثیرگذارند. لینک‌های سطح دوم اغلب شامل موارد زیر هستند:

  • شبکه‌های اجتماعی و پروفایل آن‌ها
  • سایت‌های خبری
  • دایرکتوری با کیفیت بالا
  • وب 2.0 با کیفیت بالا

لینک‌های این سطح اهمیت بیشتری نسبت‌به لینک‌های سطح سوم دارند؛ بنابراین کیفیت دامنه در این مرحله مهم خواهد بود.

  • لینک سازی سطح اول

در راس هرم، پیوندهای ردیف اول را داریم. این دامنه‌ها به‌طور مستقیم به سایت شما لینک داده و بالاترین اعتبار را منتقل می‌کنند. به این ترتیب، کیفیت و اعتبار دامنه آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این ردیف معمولا شامل لینک‌های زیر می‌شود:

  • پست مهمان در سایت‌های معتبر
  • استناد (Citation)
  • صفحه منابع
  • رپورتاژ در سایت‌های با کیفیت بالا
  • سایت‌های دولتی
  • سایت‌های .edu

از آنجایی که اکثر سایت‌های معتبر دارای استانداردهای سخت‌گیرانه درباره کیفیت محتوا هستند، دریافت بک‌لینک از آن‌ها کمی دشوار است. در بیشتر موارد، برای نوشتن محتوای باکیفیت، باید مطالعه‌ای جامع یا اطلاعات کاملی داشته و سپس اقدام به نوشتن و نشر آن‌ها نمایید.

چند نکته درباره بک لینک هرمی انبوه

در کنار استفاده از مزایای لینک سازی هرمی، باید به برخی نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، توجه کنید.

  • تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید

در شروع فعالیت سایتتان، تحقیق کلمات کلیدی را به‌درستی انجام دهید. توسط ابزارهایی که در این زمینه طراحی و عرضه شده‌اند، کلمات کلیدی کوتاه، متوسط و بلند را انتخاب کنید و از هر کدام در جای مناسب استفاده نمایید. در این زمینه، استفاده از ابزارهای جامع مانند گوگل سرچ کنسول را فراموش نکنید.

  • تولید محتوا را جدی بگیرید

بهترین روش افزایش بازدید وب‌سایت، تولید محتوایی است که کاربران به‌دنبال آن هستند. این کار از طریق تحقیق کلمات کلیدی ساده می‌شود؛ چرا که در مرحله جستجوی کلمات، متوجه می‌شوید کاربران به‌دنبال چه هستند. لازم به ذکر است که حتما باید محتوای سئو‌شده بنویسید تا گوگل متوجه کیفیت مقاله‌های شما شود و به آن‌ها رتبه مناسب اختصاص دهد.

  • پیش از عمل بررسی کنید

برای نگارش محتوای جدید، ابتدا به محتواهایی که وجود دارند، نگاهی بیندازید. چه تعداد کلمه دارند؟ کدام تیترها بهتر هستند؟ جای کدام عناوین در آن‌ها خالی است؟ این شیوه، مسیر کسب رتبه را هموار می‌کند؛ رتبه‌ای که اکنون در دست رقیب است. توسط این روش، می‌توانید رتبه بهتری نسبت به رقبا در برخی کلیدواژه‌ها بگیرید که همین موضوع، باعث محبوبیت سایتتان نزد گوگل خواهد شد.

  • بهتر از رقبا بنویسید

سایت‌هایی که به‌مدت طولانی در اینترنت فعالیت می‌کنند و کلمات کلیدی خوبی را پوشش داده‌اند، بهترین الگو برای مسیرتان هستند. کسب‌وکارهایی که در حوزه فعالیت شما مشغول به‌ کارند و تمام تلاششان را برای جذب مخاطب به‌کار می‌گیرند، رقیبتان محسوب می‌شوند. از نحوه عملکرد آن‌ها الگو بگیرید و با مشاهده نمونه‌های خارجی، سعی کنید، بهتر از رقبا باشید.

  • با دانش کامل لینک سازی هرمی را انجام دهید

لینک سازی هرمی یکی از روش‌های کلاه خاکستری لینک‌سازی است. همانطور که می‌دانید، روش‌های کلاه خاکستری سئو مانند حرکت‌کردن روی لبه تیغ عمل می‌کنند. اگر با دانش کم و ناقص اقدام به ساخت بک لینک هرمی انبوه کنید، نتیجه چیزی جز افت رتبه و جریمه توسط گوگل نخواهد بود. بهتر است در شروع مسیر این کار را انجام ندهید و از روش‌های کلاه سفید سئو اقدام به افزایش رتبه سایت نمایید.

  • از لینک‌های Follow و Nofollow استفاده کنید

اگر تمام بک لینک‌های سایت از نوع Follow یا Nofollow باشند، گوگل نسبت‌به اقدامات لینک‌سازیتان حساس می‌شود. اما استفاده از هر دو لینک، فرآیند را طبیعی‌تر نمایش داده و گوگل را مشکوک نمی‌کند؛ بنابراین به‌طور همزمان از هر دو روش لینک‌سازی استفاده کنید.

  • از چندین روش بهره ببرید

برای لینک سازی هرمی چندین روش پیش‌رو دارید: وبلاگ‌ها، سایت‌های دانشگاهی، انجمن‌‌ها و…. . استفاده از یک پلتفرم منجر‌به مشکوک‌شدن گوگل خواهد شد؛ بنابراین از تمام روش‌هایی که پیش‌تر نام بردیم برای لینک‌سازی استفاده نمایید.

  • انکرتکست‌های متفاوتی را به‌کار بگیرید

استفاده از یک انکرتکست به‌منظور لینک‌سازی، رفتار طبیعی در سئو نیست. اگر هدفتان افزایش رتبه است، باید از انکرتکست‌های متنوعی بدین منظور استفاده کنید.

  • به روند به‌روزرسانی و عملکرد الگوریتم‌ها دقت داشته باشید

الگوریتم‌های گوگل به‌طور مرتب به‌روز می‌شوند. شما به‌عنوان یک متخصص سئو باید در جریان تمام آپدیت‌ها و عملکرد هر یک از الگوریتم‌ها باشید. خبرها حاکی از آن است که لینک‌سازی دیگر مانند گذشته برای گوگل اهمیت زیادی ندارد؛ اما نتایج نشان می‌دهند که این روش همچنان یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی محسوب می‌شود.

  • استراتژی طراحی کنید

برای موفقیت کسب‌وکارتان، حتما یک استراتژی اصولی طراحی کنید. استراتژی چشم‌انداز مناسبی به شما می‌دهد و اهدافتان را روشن می‌کند. به یاد داشته باشید که ممکن است ساخت بک لینک هرمی بهترین استراتژی برای وب‌سایتتان نباشد؛ چرا که روش‌های بهتری برای افزایش رتبه سایت وجود دارد. بنابراین پیش از هر اقدامی، اهداف و چشم‌انداز خود را مرور کنید.

آنچه در بک لینک هرمی آموختیم

درست مانند یک هرم باستانی که نشان از نبوغ و استقامت انسان دارد، بک لینک هرمی نمادی از هماهنگی هنرمندانه استراتژی سئو است. مطالعات وب‌سایت‌های مطرحی همچون Ahrefs نشان داد که صفحات با لینک‌های بیشتر، رتبه‌های بالاتری نیز دارند. لینک سازی هرمی، ایجاد شبکه‌ای از بک لینک‌ از سایت‌های مرتبط است که از لایه‌های پایین‌تر به لایه‌های بالاتر اشاره دارند. در‌نهایت، بک لینک هرمی انبوه می‌تواند منجر‌به بهبود رتبه و وضعیت سئو می‌شود.

با این حال، درک این نکته مهم است که موتورهای جست‌وجو، به ویژه گوگل، امروزه از هوشمندترین الگوریتم‌ها برای تشخیص لینک‌های هرمی استفاده می‌کنند. این روش که سئو کلاه خاکستری نامیده می‌شود، مانند تیغ دو لبه عمل می‌کند؛ در‌عین‌حال که مزایایی ارائه می‌دهد، ممکن است منجر‌به افت رتبه، پنالتی‌شدن صفحه یا سایت شود. اگر قصد انجام این نوع از لینک‌سازی را دارید، به شما توصیه می‌کنیم که بسیار محتاط عمل کنید.

آیا شما تجربه مشابهی از لینک سازی هرمی داشته‌اید؟ این روش در چه مدت اثربخشی خود را ثابت کرد؟ نظرتان را با ما در میان بگذارید تا خوانندگان این مقاله نیز از آن بهره ببرند.

نگین فاتحی
نگین فاتحی

نزدیک به 3 سال مشغول گشت‌وگذار در دنیای محتوای متنی هستم. از نوشتن و بازی با کلمات لذت برده و انرژی زیادی می‌گیرم. همیشه تلاش می‌کنم بهترین محتوا رو بنویسم تا بتونم چالش‌ها و دغدغه‌های مخاطب رو برطرف کنم. امیدوارم نوشته‌هام رو دوست داشته باشین و واستون مفید باشن.

دیدگاه ها

2024/01/14

ممنونم از مقاله کامل و خوبتون
آیا امکان پذیر هست که برای هر سه فاز لینک سازی هرمی، از بک لینک های رایگان استفاده کنیم؟

    2024/01/15

    سلام آقای علایی
    خوشحالیم که برای شما کاربردی بوده.
    در این نوع لینک سازی، راس هرم باید یک رپورتاژ از رسانه پرقدرت باشه و دو مرحله‌ی پایین تر، به همون نسبت باید اهمیت کاهش پیدا کنه. پس بهتره در هر سه فاز، از بک لینک های رایگان و کم کیفیت استفاده نکنید.