تاثیر ارور 404 بر سئو؛ روش ‌های رفع خطای 404 در سایت‌های وردپرسی و غیر وردپرسی

تاثیر ارور 404 بر سئو؛ روش ‌های رفع خطای 404 در سایت‌های وردپرسی و غیر وردپرسی

یکی از شناخته شده ترین ارورهای موجود در وب، خطای 404 است. این ارور در اصل یک کد وضعیت (Status) از پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) است که برای منابع ناموجود در سرور  و سایت استفاده می‌شود؛ زمانی که کاربر دنبال یک منبع مشخص از سایت می‌گردد ولی صفحه‌ی درخواستی در سرور وجود ندارد، ارور 404 (404:Page not found) را مشاهده می‌کند. این صفحات علاوه بر ایجاد تجربه کاربری منفی، اثرات مخربی بر سئو نیز خواهند گذاشت. در این مقاله، مهم‌ترین علل نمایش و راهکارهای رفع خطای 404 توضیح داده شده […]

3 ماه 0 7 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

ارور 404 چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟
ظاهر خطای 404، چگونه است؟
بهترین راه حل برطرف کردن ارور 404 : استفاده از ریدایرکت 301
چطور ریدایرکت 301 را برای از بین بردن خطای 404 ایجاد کنیم؟
آموزش ریدایرکت 301 از طریق فایل htaccess
بهترین افزونه‌های ریدایرکت در وردپرس
آدرس‌ های 404 را به کدام صفحه سایت، ریدایرکت کنیم؟
نکته کلیدی! یک صفحه ارور 404 اختصاصی، طراحی کنید!
راه حل برطرف کردن خطای 404 توسط کاربر
لینک‌ های شکسته، همکارهای ارورهای 404 برای ضربه زدن به سئو سایت شما!
سخن پایانی:  تا دیر نشده از شر صفحات 404 سایت‌تان خلاص شوید!
مشاهده بیشتر

یکی از شناخته شده ترین ارورهای موجود در وب، خطای 404 است. این ارور در اصل یک کد وضعیت (Status) از پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) است که برای منابع ناموجود در سرور  و سایت استفاده می‌شود؛ زمانی که کاربر دنبال یک منبع مشخص از سایت می‌گردد ولی صفحه‌ی درخواستی در سرور وجود ندارد، ارور 404 (404:Page not found) را مشاهده می‌کند.

این صفحات علاوه بر ایجاد تجربه کاربری منفی، اثرات مخربی بر سئو نیز خواهند گذاشت. در این مقاله، مهم‌ترین علل نمایش و راهکارهای رفع خطای 404 توضیح داده شده است؛ پس اگر قصد یافتن و رفع این خطا را دارید این مقاله از تسمینو را از دست ندهید.

ارور 404 چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

صفحات 404، زمانی در سایت شما نمایش داده می‌ شوند که URL  صفحه مورد نظر، پاک شده و دیگر در دسترس نباشد، البته گاهی اوقات، خطا های سمت کاربر هم چون تایپ اشتباه صفحه مورد نظر نیز می‌ تواند منجر به نمایش خطای 404 شود.

ظاهر خطای 404، چگونه است؟

نوع شکل ظاهری این خطا، در سایت‌ های مختلف، متفاوت است و به نوع طراحی قالب و … سایت مورد نظر، بستگی دارد ، به عنوان مثال ، ظاهر این خطا در مرورگر کروم ، زمانی که یک آدرس اشتباهی که وجود ندارد را تایپ کنیم، به شکل زیر است:

ارور 404 در کروم

آیا ارور 404 برای سئو سایت، ضرر دارد؟

همیشه نه ! همانطور که پیش‌ تر گفتیم گاهی اوقات علت نمایش این ارور، خطا از سمت کاربر به علت غلط تایپی صفحه url است و قطعا گوگل به خاطر اشتباه کاربرانش سایت شما را جریمه نمی‌کند اما چنان که علت نمایش صفحه 404، مشکل فنی سایت شما باشد، قطعا برای سئو سایت‌ تان ضرر خواهد داشت.

تصور کنید کاربری وارد سایت شما می‌شود و پس از مشاهده خطای 404 صفحه مورد نظر را ترک می‌کند، این رفتار، نشان دهنده عدم تطابق محتوای صفحه با نیاز کاربر شما است و سینگال منفی را سمت گوگل می‌فرستد و با تکرار این موضع ممکن است، اتفاقاتی همچون کاهش ترافیک یا رتبه را در سایت‌ تان مشاهده کنید.


عواقب رفع نکردن خطای 404 کدام است؟

1. افزایش  بانس ریت (نرخ پرش کاربران).

2. بد سابقه شدن سایت شما نزد گوگل.

3. از دست رفتن کراول باجت سایت (بودجه خزش).

4. کاهش رتبه‌ های سایت در طول زمان.

5. ایجاد تجربه کاربری (ux) منفی.

بهترین راه حل برطرف کردن ارور 404 : استفاده از ریدایرکت 301

چنانکه مدیر سایت هستید و با مشکل وجود صفحات 404 در سایت‌ تان مواجه هستید، استفاده از ریدایرکت 301 می‌ تواند به شما برای خلاص شدن از شر ارور های 404، کمک کند. ریدایرکت 301، برترین راه حل برای رفع مشکلات خطای 404 است، این ریدایرکت، یک تغییر مسیر است که تمامی اعتبار و قدرت صفحه مبدا را به مقصد، انتقال می‌دهد؛ با ایجاد ریدایرکت 301 از یک صفحه، نه تنها کاربران، بلکه خزنده‌های گوگل نیز به صفحه مبدا دسترسی نخواهند داشت و دیگر خبری از خطای 404 نیز نخواهد بود.

چطور ریدایرکت 301 را برای از بین بردن خطای 404 ایجاد کنیم؟

برای ایجاد ریدایرکت، در سایت‌های غیر وردپرسی باید تکه کد ریدایرکت 301 را با کمک فایل htaccess در صفحه مدنظر تان قرار دهید، البته می‌ توانید از طراح سایت، در خواست فیلد اختصاصی برای ریدایرکت را نیز داشته باشید.

آموزش ریدایرکت 301 از طریق فایل htaccess

برای این‌ کار باید وارد پوشه root هاست سایت‌تان شوید و در فایل htaccess ، کد ریدایرکت 301 مد نظر برای صفحه مبدا و مقصد را وارد کنید، جهت ساختن این کد، از سایت htaccessredirect.net، بخش htaccess Generator،  کمک بگیرید و یا از تکه کد زیر استفاده نمایید :

Redirect 301 old.com http://example.com

در سایت‌های وردپرسی، کار ساده‌ تری در پیش دارید و خیلی راحت‌، می‌توانید با کمک افزونه‌های مختلف، ریدایرکت 301 را بین صفحات مختلف سایت‌ تان جهت انتقال قدرت و برطرف کردن خطای 404 ایجاد کنید.

بهترین افزونه‌های ریدایرکت در وردپرس

  • Redirection
  • Safe Redirect Manager
  • easy Redirect Manager
  • Attachment Pages Redirect
  • plugin 404 to 301

آدرس‌ های 404 را به کدام صفحه سایت، ریدایرکت کنیم؟

ترجیحا بهتر است صفحه دارای خطای 404 را به صفحه‌ ای از سایت که از نظر محتوایی به به URL  دارای خطای 404 مرتبط است ریدایرکت کرد اما اگر اطلاعی از محتوای صفحه 404 ندارید بهترین کار ، انتقال قدرت آن با ریدایرکت 301 به صفحه اصلی سایت است.

نکته کلیدی! یک صفحه ارور 404 اختصاصی، طراحی کنید!

به دلایل مختلفی ممکن است ارور 404 در سایت شما به نمایش در بیاید و راه فراری از آن وجود ندارد اما شما می‌توانید با طراحی یک صفحه 404 اختصاصی و جذاب ، از ترک صفحه 404 توسط کاربران تان جلوگیری کنید، زمان طراحی صفحه 404، نکات زیر را در نظر بگیرید:

1.استفاده از المان‌ های جذاب برای کاربر

2.دعوت به سرچ مجدد داخل سایت از طریق باکس جست‌ و جو

نمونه صفحه خطای 404 هوشمندانه :

نمونه صفحه 404

 

 

راه حل برطرف کردن خطای 404 توسط کاربر

گاهی اوقات ممکن است خطا از سمت کاربر نیز منجر به نشان داده شدن ارور 404 در سایت شود یعنی در سرور و URL مدنظر مشکلی وجود ندارد و تنها بی‌ دقتی از سوی کاربر موجب نمایش خطای 404 شده است، در چنین مواردی، کارهای زیر می‌تواند به رفع مشکل نمایش خطای 404 کمک کند.

1.رفرش کردن صفحه مورد نظر با کلید ترکیبی CTRL+F5

2.اصلاح آدرس URL صفحه مقصد

3.پاک کردن کش مرورگر

4.سرچ کردن دوباره کلمه کلیدی صفحه+آدرس سایت

5.امتحان کردن با مرورگر دیگر

6.تماس با پشتیبانی سایت جهت رفع مشکل

لینک‌ های شکسته، همکارهای ارورهای 404 برای ضربه زدن به سئو سایت شما!

لینک‌ های شکسته همان پل‌ های ارتباطی هستند که به صفحات دارای خطای 404، ختم‌ می‌شوند، کاربران اینترنت علاوه بر سرچ کردن در گوگل، می‌توانند از طریق لینک‌های داخلی و خارجی نیز به صفحات 404 شما برسند، پس اگر قصد پیدا کردن صفحات 404 سایت‌تان را دارید می‌توانید به آسانی با کمک یافتن لینک‌ های شکسته، خطا های 404 را نیز پیدا کنید.

بهترین ابزارهای پیدا کردن لینک‌های شکسته سایت

  • Online Broken Link Checker
  • Xenu Link Sleuth
  • Google Webmaster Tools
  • Power Mapper Link Checker
  • Link Checker

سخن پایانی:  تا دیر نشده از شر صفحات 404 سایت‌تان خلاص شوید!

وجود خطای ۴۰۴ در صفحات مختلف سایت، می‌تواند آسیب‌ های جبران ناپذیری به ساختار سئو سایت شما وارد کند. این ارورها معمولاً زمانی نمایان می‌شوند که دامنه به یک آدرس URL ناموجود یا دارای اشتباه تایپی اشاره کند، فایل‌ها یا پوشه‌ها پیکربندی اشتباه داشته باشند  یا یک فایل htaccess اشتباه در روت سایت بارگذاری شده باشد. در این مقاله تسمینو به توضیح کامل خطای 404 و روش‌های برطرف کردن آن پرداخته شد. رفع خطای 404 کار پیچیده‌ای نیست و می‌توانید با خیال راحت از آموزش ارائه شده در این مطلب استفاده کرده و در جهت رفع لینک‌های شکسته‌ی سایتتان، اقدامات لازم را انجام دهید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها