سئوی محتوا چیست و چگونه محتوای سئو شده بنویسیم؟

سئوی محتوا چیست و چگونه محتوای سئو شده بنویسیم؟

در دنیای امروز کسب اطلاعات از فضای مجازی بسیار بیشتر شده است و اگر سوالی در ذهن افراد در هر خصوصی که ایجاد شود، پیش از هر چیزی به سراغ اینترنت و موتورهای جستجوگر خواهند رفت. در پی این استفاده زیاد از گوگل و اعتماد به اطلاعات آن توسط افراد، یک نیاز مهم برای ایجاد اعتماد شکل گرفته است. از این روی موتورهای جستجو، به ویژه گوگل، برای به دست آوردن بالاترین سطح اعتماد و پاسخگویی مناسب به کاربران خود، به بهترین و معتبرترین مطالب امتیاز داده و مطالب تکراری […]

2 سال 1 14 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

انواع محتواهای سئو شده
پارامترهای سئوی محتوا
در آخر آموزش سئو محتوا
مشاهده بیشتر

در دنیای امروز کسب اطلاعات از فضای مجازی بسیار بیشتر شده است و اگر سوالی در ذهن افراد در هر خصوصی که ایجاد شود، پیش از هر چیزی به سراغ اینترنت و موتورهای جستجوگر خواهند رفت. در پی این استفاده زیاد از گوگل و اعتماد به اطلاعات آن توسط افراد، یک نیاز مهم برای ایجاد اعتماد شکل گرفته است. از این روی موتورهای جستجو، به ویژه گوگل، برای به دست آوردن بالاترین سطح اعتماد و پاسخگویی مناسب به کاربران خود، به بهترین و معتبرترین مطالب امتیاز داده و مطالب تکراری را حذف خواهد کرد. به واقع گوگل مطالب تکراری را حذف و  بجای آن مطالبی را ارائه می‌دهد که از کیفیت و اولویت بالاتری برخوردار هستند. به این ترتیب نیاز به سئو داخلی، سئو محتوا و بهینه سازی صفحات اهمیت زیادی پیدا کرده و باید از این بابت تمام پارامترها و استانداردها را به خوبی بشناسیم.

Seo content - سئو محتوا

قبل از پرداخت به تعریف محتوای سئو شده ابتدا بهتر است معنی کلمه سئو را دوباره در اینجا مرور کنیم. سئو مخفف Search Engine Optimization بوده که به معنی فرآیند بهینه سازی وب سایت است. در واقع هدف از سئو، بالا بردن میزان بازدید سایت توسط کاربران است که سبب ایجاد رشد اقتصادی و افزایش نرخ تبدیل خواهد شد.

محتوای سئو شده نیز تعریفی این چنین دارد و شامل محتواهای ویدیوئی، متنی، گرافیکی و یا هر نوع دیگر از محتواها چون محتوای آموزشی، رپورتاژ آگهی، تبلیغی و … است که مطابق با دستورات و اصول خاصی تولید شده و در یک سری ساختارها و استانداردهای از پیش تعیین شده قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که طبق یک قانون نانوشته و در عین حال قطعی و بسیار مهم؛ محتوای سئو کپی و رونوشت مطلبی دیگر نیست و نمی‌توان یا بهتر بگوییم نباید آن را در سایت‌های دیگر پیدا کرد. در حقیقت محتوای سئو شده، باید کاملا یونیک و منحصر به فرد بوده و کپی برداری، حتی در حالت بازنویسی، ارزشی نخواهد داشت.

انواع محتواهای سئو شده

همان طور که در قسمت قبل نیز اشاره شد محتواها می‌توانند در انواع مختلفی تهیه و بهینه سازی شوند. اما اگر بخواهیم این محتواها را دقیق‌تر طبقه بندی کنیم، می‌توان آن‌ها را در گروه‌های زیر قرار داد:

  1. پست‌های مربوط به وبلاگ: محتواهایی که در این قالب تولید می‌شوند، بسیار گسترده هستند و می‌توانند اطلاعات مهمی چون عکس، ویدئو یا نوشته را با هم تلفیق کنند و در معرض دید بازدید کننده سایت قرار دهند.
  2. صفحات فرود: منظور از صفحات فرود وب سایت، صفحات اصلی آن هستند که بیشترین نیاز به دریافت بازدید یا کلیک از سوی کاربران را داشته و باید در بالاترین سطح بهینه سازی شوند.
  3. صفحات محصولات: همان طور که از نامش پیداست یک مجموعه از محصولات که توسط یک شرکت عرضه می‌شود را نمایش داده و تمام اطلاعات مربوط به محصول یا هر نوع خدمات دیگری مربوط به برند سایت را در اینجا مشاهده خواهید کرد.
  4. صفحات ثابت: این صفحات بیشتر آموزشی هستند و یک سری اطلاعات را برای خواننده به همراه دارند.

پارامترهای سئوی محتوا

برای آن که یک محتوا، سئو و بهینه سازی شود باید یک سری مراحل در زمان تهیه آن در نظر گرفته شود، زیرا بدون رعایت این نکات و پارامترها، محتوا نمی‌تواند آن قدرها موثر بوده و احتمالا بازخورد مثبتی نیز به همراه نخواهد داشت.  در حقیقت دستور العمل‌ها و پارامترهایی برای این محتواها تعیین کرده‌اند که اگر آن‌ها را در نوشتن و یا سفارش تولید محتوا در نظر بگیریم، محتوای تولیدی بهینه بوده و می‌توان در خصوص آن انتظار دستیابی به ورودی و کلیک مناسبی را داشت. در ادامه برخی از پارامترهای سئوی محتوا ذکر و شرح داده شده‌اند.

نکات مهم در سئو محتوا

  • انتخاب موضوع محتوا

در واقع مهم‌ترین امر برای شروع به سئوی یک محتوا، انتخاب موضوع محتوا خواهد بود. در نظر داشته باشید که بدون انتخاب کردن موضوع کاربردی و درست، به واقع دیگر تلاش‌های شما بی فایده بوده و هدر دادن وقت و هزینه محسوب می‌شوند. انتخاب موضوع، مسیر برای نوشتن محتوا را باز کرده و پس از آن، مرحله به مرحله اقدامات لازم برای یک سئوی بی نظیر محتوایی انجام می‌شود. موضوع باید به گونه‌ای باشد که به نیاز روز کاربران پاسخ داده و حداقل بخشی از دغدغه‌های آن‌ها را در بر بگیرد.

در حقیقت انتخاب موضوع باید با توجه به جهت گیری مخاطبان بوده و به همان تناسب در شرایط مکانی و زمانی لازم، به تولید محتواهای کاربرپسند پرداخت.

  • شناسایی هدف و مخاطبان محتوا

هدف یک محتوا مشخص می‌کند که موضوع خود را بر چه پایه‌ای استوار سازید و همچنین اطلاع داشتن از این که مخاطبان این محتوا چه کسانی هستند، بر نحوه نوشتن بسیار تاثیر گذار خواهد بود. به این صورت که مشخص می‌شود که کلمات را چگونه انتخاب کنید و به کار ببرید.

شناسایی مخاطب، یکی از اصولی‌ترین گام‌های سئو محتوایی است که باید حتما به شکل ظریف و دقیق آن را پیاده سازی کرد. با شناسایی مخاطب و شناخت این که آن‌ها تا چه اندازه اطلاعات داشته و چه چیزی را از محتوای شما دنبال خواهند کرد؛ می‌توانید قلاب محتوای خود را به درستی نشانه گیری کرده و به درستی در جای صحیح قرار دهید. این باعث خواهد شد که بالاترین برآورد از کاربران را تجربه کرده و صفحات وب سایت خود را بهینه سازی کنید.

  • انتخاب کلمه کلیدی

بعد از انتخاب عنوان و تعیین موضوع محتوا، نوبت به انتخاب کلمات کلیدی می‌رسد که از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که این کلمات همانی هستند که در زمان مراجعه کاربر به سایت‌های مختلف، جستجو  می‌شوند. بنابر این لازم است این کلمات به گونه‌ای انتخاب شوند تا در زمان جستجو مطالب توسط کاربر، وب سایت شما در نتایج برتر گوگل به نمایش درآمده و به کاربران پیشنهاد شود. تحقیق کلمات کلیدی باید با دقت و ظرافت کامل انجام شده و به یک سبد کامل از کوئری‌هایی دست یابید که باید در محتوای شما به کار گرفته شوند. دقت داشته باشید تک به تک کلماتی که در نوشتن محتوای خود به کار می‌گیرید در نهایت در نتایج و بازخورد آن‌ها به صورت مستقیم موثر خواهند بود. از این روی در یک تولید محتوای سئو شده، حتما تحقیق کلمات کلیدی و به کار بردن صحیح آن‌ها (به دور از افراط و تفریط) را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهید.

در نظر داشته باشید که شما باید میزان سختی و محبوبیت این کلمات را با استفاده از ابزار های جستجوی کلمات کلیدی موجود چون kwfinder، به دست آورده و سپس تصمیم گیری بهتری برای انتخاب یک کلمه کلیدی داشته باشید.

  • انتخاب تیتر برای شروع محتوا

تولید محتوا متشکل از انتخاب تیتر، زیرتیترها و بدنه محتوا است. انتخاب تیتر مناسب برای محتوا، فوق العاده حائز اهمیت است. این تیتر می‌تواند مخاطب شما را شکار کرده و حواس او را از همان ابتدا به سمت خود جلب کند. این فرصتی است که تور محتوایی خود را پهن کرده و به موقع مخاطبان را شکار کنید. اگر این فرصت را از دست بدهید؛ شانس زیادی را تلف کرده و ممکن است حتی بهترین محتوای شما نیز نتیجه بخش نباشد. دقت داشته باشید که لازم است کلمه کلیدی مطلب شما در تیتر اول حضور داشته و به خوبی در آن مورد استفاده قرار بگیرد.

  • اهمیت پاراگراف اول

پاراگراف اول بیش از هر جای دیگری از متن شما، اهمیت دارد. برای آن که بتوانید توجه مخاطب خود را جلب کرده و او را تا پایان راه با خود همراه نگه دارید، باید از فرصت اولیه در پاراگراف نخستین صفحه، نهایت استفاده را ببرید. در این پاراگراف بخشی از پرسش‌های مخاطب را پاسخ داده و البته اون را همچنان تشنه نگه دارید.

  • میزان کلمات محتوا

برای تعیین میزان کلمات محتوا، لازم است که صفحات مشابه رقبای خود را که در نتایج برتر گوگل قرار دارند، به خوبی بررسی کرده و چیزی برتر و کامل‌تر از آن بنویسید و انتشار دهید. به علاوه مطلب شما باید ضمن آن که به دور از گزافه گویی باشد، حتما تمامی اطلاعات لازم را به مخاطب داده و مخاطب از صفحه وب سایت شما، به صفحه دیگری نرود.

  • محتوای یونیک و عدم کپی برداری

محتواهایی که سئو می‌شوند از هر گونه کپی مطالب به دور هستند و این به معنای این است که مطالب با نگارشی جدید را در سایت‌ها مشاهد خواهیم کرد. گوگل برای جلوگیری از ورود محتواهای کپی شده تدابیری اندیشیده است و برای سایت‎‌‌هایی که از مطالب کپی شده استفاده می‌کنند، جریمه‌هایی در نظر گرفته و آن‌ها را در زمان جستجوی کاربر حذف خواهد کرد.

  • علائم نگارشی 

علائم نگارشی بر هر متن و محتوایی تاثیر بسزایی دارد، زیرا این علائم هستند که موضوع اصلی محتوا را مشخص و از کج فهمی‌ها جلوگیری می‌کنند. در زمان سئو محتوا نیز اهمیت زیادی دارد که به علائم نگارشی، کاملا توجه شده و هر دو سمت گوگل و کاربران را به این شکل مدنظر قرار داد.

  • استفاده از لیست و جدول

به کار بردن لیست و جدول در محتوا، البته در جایی که قابل استفاده باشد؛ موجب افزایش خوانایی شده و مخاطب و البته موتور جستجو را راضی‌تر خواهد کرد.

  • اضافه کردن حقایق در محتوا

کاربر به دنبال آن است که اطلاعات دقیق و آمار و ارقام مهمی را در مورد موضوع مورد مطالعه خود به دست آورد. بنابراین با اضافه کردن جداول، خبرهای دقیق، تصاویر و … در محتوا، به آن ارزش دهید و مخاطبان زیادی را جذب کنید. در حقیقت باید برای مخاطب خود احترام زیادی قائل بوده و از پرداختن به مسائل کذب یا ضعیف به لحاظ بار علمی و تحقیقی پرهیز کنید. به طور مثال گوگل به محتواهایی که دارای تصاویر مرتبط هستند، بسیار اهمیت می‌دهد و شانس بیشتری برای دیده شدن، خواهند داشت.

  • استفاده از ویدئو در محتوا

محتواهای متنی در اکثر موارد کسل کننده هستند و مخاطب را چندان به خود جذب نمی‌کنند. بنابراین برای بالا بردن مخاطبان در محتواهای سئو شده، از تصاویر و ویدئوهای باکیفیت استفاده کنید. به این شکل کاربران رضایت کامل داشته و همچنین گوگل، برای چنین محتواهای سئو شده‌ای با این ویژگی، ارزش بسیار زیادی قائل است.

  • جملات قابل فهم در محتوا

محتوا باید از لحاظ رساندن مطالب بسیار قوی عمل کند و این در گرو داشتن جملات ساده و قابل فهم در طول محتوا خواهد بود. در حقیقت Seo Content می‌گوید؛ جملات نامفهوم و پیچیده، خواننده را سردرگم کرده و از امتیاز محتوا می‌کاهد. بنابراین محتواهای سئو شده، فاقد جملات مجهول و نامفهوم هستند. به یاد داشته باشید که قرار نیست یک محتوای ادبی نوشته و از کلمات سخت و پیچیده در آن استفاده کنید. متن شما باید ساده و روان بوده و برای همه افراد قابل فهم و درک باشد.

  • استفاده از مزیت‌های لینک سازی

وجود لینک‌های مرتبط در محتوا نشان دهنده گستردگی و ارتباط محتوا با دیگر قسمت‌های وب سایت است. پس حتما در زمان سئوی محتوا این نکته را مدنظر داشته باشید.

  • داشتن زیرعنوان در محتوا

محتواهای سئو شده باید در هر قسمت دارای زیر عنوان‌هایی باشند تا مطالب دسته بندی شده‌ و کامل‌تر به نظر رسیده و دسترسی به هر بخش برای مخاطب ساده‌تر باشد. به علاوه کراول گوگل به این زیرتیترها چون تیتر H2 و تیتر H3 اهمیت زیادی داده و باید از فرصت آن‌ها برای استفاده از کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی فرعی، به بهترین شکل بهره ببرید.

  • استفاده از پاراگراف‌های کوتاه

پاراگراف‌های بلند و طولانی کاربر را خسته کرده و او را از ادامه دادن محتوا  منصرف خواهد کرد. بنابراین محتوای سئو شده را با پاراگراف‌های کوتاه، جذاب‌تر کرده و اطلاعات را دسته بندی شده به خواننده منتقل کنید.

  • رعایت دفعات استفاده مناسب از کلمات کلیدی

در محتوا نباید آن قدر کلمات کلیدی تکرار شوند که کاربر را خسته کند. بنابراین در رویه استفاده از کلمات کلیدی تعادل را رعایت کنید. بمباران کلمات کلیدی، حتی بهترین محتواها را به مطلبی بی ارزش تبدیل کرده و به محض آن که مخاطب متوجه شود، تحت یک تبلیغات مستقیم قرار دارد، از صفحه شما خارج خواهد شد.

  • استفاده از فراخوان در پایان محتوا

در زمان نوشتن محتوا اگر قصد و هدفی را دنبال کرده‌اید، در پایان و انتهای محتوا آن را از خواننده بخواهید. به واقع این شبیه به کلاس‌ها یا جلساتی است که از حاضرین خواسته می‌شود تا در نهایت نظرات خود را به اشتراک گذاشته و در جلسه پویا و فعال باشند. شما نیز باید در نهایت از مخاطب خود بخواهید که مشارکت خود را انجام داده و به نوعی فعال ظاهر شود.

  • ویرایش نهایی

در پایان کار خود محتوای نوشته شده را از لحاظ قواعد نگارشی و املایی چک کنید تا از هرگونه خطا در امان باشد. همیشه حتی حرفه‌ای‌ترین تولیدکنندگان محتوا، ممکن است در نگارش خود و رعایت دستورالعمل‌های سئو محتوایی، دچار خطاهایی شوند. از این روی همیشه محتوای خود را در نهایت بررسی کرده و مشکلات جزئی یا کلی آن را برطرف سازید.

در آخر آموزش سئو محتوا

در این محتوا به تعریفی از سئوی محتوا و پارامترهای آن پرداخته شد. با این حساب می‌توان گفت که با برخورداری از آموزش در این حوزه، می‌توان موفقیت‌های به مراتب بزرگ‌تری به دست آورده و تولیدمحتوا را به سمت و سوی برنده‌تر و موثرتری برای کاربران و گوگل، حرکت داد. شما چه تجربه‌ای در این خصوص داشته و چه نکات دیگری را به آن چه در بالا آمده، اضافه می‌کنید؟

دیدگاه ها

2022/08/09

در مبحث سئوی محتوا در سوشال هم تاثیر داره یعنی میتونیم در اینستاگرام هم محتوا خودمون رو سئو کنیم؟یا اصلا پیج اینستاگرامون رو سئو کنیم؟