DMCA چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟

DMCA چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟

کلمه DMCA مخفف عبارت The Digital Millennium Copyright Act است که در زبان فارسی با عنوان “قانون کپی رایت هزاره دیجیتال” شناخته می‌شود. این قانون در سال 1988 برای اولین بار توسط رئیس جمهور وقت آمریکا، بیل کلینتون، مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. هدف از تصویب قانون DCMA، مدرن کردن قانون کپی رایت بود. DMCA دارای مفاد بسیاری است، اما ما در این مقاله روی مواردی تمرکز خواهیم کرد که بیشترین تاثیر را بر وب ما امروز داشته‌اند. اگر از طرف گوگل به دلیل نقض قوانین کپی رایت، اخطار […]

2 سال 5 13 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

قانون DMCA چیست؟
کاربرد قانون DMCA چیست؟
اعلان‌های حذف DMCA  - خوب یا بد؟
مقررات ضد دور زدن کپی رایت در قانون DMCA
چگونه محتوای کپی را تشخیص دهیم؟
نحوه گزارش محتوای کپی به DMCA گوگل چگونه است؟
چگونه متوجه شکایت DMCA کپی رایت علیه سایتم بشوم؟
خطرات گزارش جعلی DMCA و تاثیر آن بر سئو
چگونه می‌توان محدودیت‌های DMCA را برطرف کرد؟
علت اهمیت بالای قانون DMCA چیست؟
مشاهده بیشتر

کلمه DMCA مخفف عبارت The Digital Millennium Copyright Act است که در زبان فارسی با عنوان “قانون کپی رایت هزاره دیجیتال” شناخته می‌شود. این قانون در سال 1988 برای اولین بار توسط رئیس جمهور وقت آمریکا، بیل کلینتون، مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. هدف از تصویب قانون DCMA، مدرن کردن قانون کپی رایت بود. DMCA دارای مفاد بسیاری است، اما ما در این مقاله روی مواردی تمرکز خواهیم کرد که بیشترین تاثیر را بر وب ما امروز داشته‌اند. اگر از طرف گوگل به دلیل نقض قوانین کپی رایت، اخطار دریافت کرده‌اید و به پنالتی شدن از طرف گوگل علاقه‌ای ندارید، در ادامه این مطلب با آموزش گزارش کپی‌کنندگان به گوگل و رفع گزارش جعلی DMCA، با تسمینو همراه باشید.

قانون DMCA چیست؟

DCMA یکی از هزاران قانون موجود در دنیای اینترنت و فضای‌وب است. در صورتی که وب‌سایتی، عملی برخلاف قوانین موجود انجام دهد، شامل جریمه‌های سخت و در برخی موارد جبران ناپذیر بزرگترین موتور جستجوی جهان خواهد شد.

محتوا کپی - DMCA

لیست موادی که تحت پوشش DMCA هستند:

  • ویدئوها
  • تصاویر 
  • پادکست‌ها
  • متن‌ها

DMCA بهترین روش گزارش کپی‌کنندگان به گوگل و جریمه آن‌ها است.

کاربرد قانون DMCA چیست؟

بر اساس قانون DMCA، کپی‌کردن و سواستفاده از محتواهای دیجیتال، در صورتی که قانون کپی رایت در آن‌ها رعایت نشده‌باشد، جرم به حساب می‌آید. 

برای مثال، اگر کاربری یک ویدئوی دارای کپی رایت را در YouTube آپلود کند، یک مقاله دارای کپی رایت را در Tumblr پست کند، یک فایل دارای کپی رایت را در Dropbox قرار داده و لینک آن را به صورت عمومی منتشر کند، یا فقط یک وب‌سایت ناقض حق کپی رایت را با یک ارائه دهنده سرویس میزبانی کند، YouTube، Tumblr، Dropbox یا میزبان وب، از مسئولیت معاف خواهند بود. به عبارت دیگر، DMCA از سایت‌هایی مانند YouTube محافظت می‌کند و از شکایت از آن‌ها فقط به این دلیل که محتوای دارای حق کپی رایت آپلود شده توسط کاربر را میزبانی می‌کنند، جلوگیری می‌کند.

برای اینکه یک ارائه دهنده سرویس، واقعاً واجد شرایط این معافیت باشد، باید چند شرط را داشته‌باشد:

  1. ارائه‌دهنده سرویس نباید از رفتار متخلف آگاه باشد. به‌عبارت‌دیگر، یوتیوب معاف است زیرا به هر کسی اجازه می‌دهد بدون نیاز به تایید، ویدئوی خود را آپلود کند. اگر YouTube تمامی ویدیوهای آپلود شده را بررسی می‌کرد، ممکن بود در صورت میزبانی محتوای دارای حق کپی رایت، مسئولیت داشته باشد.
  2. ارائه‌دهنده سرویس نباید از فعالیت متخلف سود مالی مستقیم دریافت کند. برای مثال، وب‌سایتی که به نظر می‌رسد فقط برای کسب درآمد از کالاهای غیرقانونی فعالیت می‌کند، از این حمایت‌ها برخوردار نمی‌شود، اگرچه این بخش از قانون کمی مبهم به نظر می‌رسد.
  3. اگر ارائه‌دهنده سرویس از محتوای نقض شده در سرویس خود مطلع شود، باید به سرعت آن را حذف کند.
  4. DMCA به هر کسی اجازه می‌دهد «اعلان حذف DMCA» را ارسال کند، که یک اخطار رسمی برای یک ارائه‌دهنده سرویس است. هر چیزی، از وب‌سایت میزبان ویدئو مانند YouTube گرفته تا یک سرویس میزبانی وب که میزبان وب‌سایت شخصی است. این اعلان، محتوایی را که توسط یک سرویس میزبانی می‌شود، شناسایی می‌کند و بیان می‌کند که معتقد است که حق کپی رایت آن‌ها را نقض می‌کند.
  5. به دلیل مفاد بندر امن در DMCA، سرویس‌ها تشویق می‌شوند تا محتوای ادعایی نقض‌کننده حقوق را به سرعت حذف کنند، زیرا تمایل دارند معافیت خود را حفظ کنند. اگر آن‌ها به سرعت محتوا را حذف نکنند، در صورت شکایت در دادگاه ممکن است ناچار به پرداخت خسارات مالی شوند.
  6. گزارش DMCA روش بسیار سریع‌تری برای از دسترس خارج کردن محتوای دارای حق کپی رایت، نسبت به مسیر قانونی معمولی است؛ زیرا فقط به ارسال اخطار حذف نیاز دارد که می‌تواند بدون وکیل هم انجام شود. به جای یک روند طولانی دادگاه، محتوا احتمالاً به سرعت و بدون نیاز به پرداخت هزینه دادگاه حذف می‌شود.
  7. اگر محتوای شما به دلیل اخطار DMCA حذف شود، ارائه‌دهنده سرویس آنلاین به شما در این مورد هشدار می‌دهد. در مواردی که اخطاریه DMCA علیه محتوای شما ثبت شده است، شما می‌توانید یک «اخطار متقابل» ارسال کنید. شما در اخطاریهای که برای ارائه دهنده سرویس آنلاین ارسال می‌کنید، اعلام خواهید کرد که اشتباهی رخ داده است. اگر شخصی که اخطار حذف اصلی را ارسال کرده‌است، اقدام دیگری انجام ندهد (مانند درخواست دستور در دادگاه)، مورد حذف شده را می‌توان پس از 10 روز کاری بازیابی کرد.
  8. توجه داشته باشید که DMCA یک قانون ایالات‌متحده است و ارائه‌دهندگان سرویس آنلاین مستقر در کشورهای دیگر، هیچ تعهدی به رعایت چنین اخطارهای حذف ندارند.

 

کاربرد DMCA

اعلان‌های حذف DMCA  – خوب یا بد؟

مفاد اخطار حذف و بندر امن DMCA، تکامل وب امروزی را شکل داده‌است و این امکان را برای سرویس‌هایی مانند YouTube فراهم می‌کند که در نتیجه اقدامات کاربرانشان تحت پیگرد قانونی قرار نگیرند. تا زمانی که یک سرویس با حسن‌نیت در تلاش باشد تا محتوای متخلف را هنگامی که از آن مطلع می‌شود حذف کند، مسئولیتی در قبال اقدامات کاربران خود نخواهدداشت و درگیر یک روند دادگاه طولانی و پرهزینه نمی‌شود. اگر متوجه شدید که حق کپی رایت محتوای شما به صورت آنلاین نقض شده است، می‌توانید یک اخطار حذف DMCA ارسال کنید تا آن را از سرویس میزبانی حذف کنید یا وب‌سایتی را که توسط ارائه‌دهنده میزبانی وب میزبانی می‌شود را از دسترس خارج کنید.

با این حال، روش‌های حذف DMCA دارای نکات منفی نیز هستند. برخی از سازمان‌ها اغلب اخطارهای حذف را بسیار تهاجمی ارسال می‌کنند. به عنوان مثال، یک سازمان اخطاریه حذفی را علیه ویدئوی YouTube حاوی آواز پرندگان ارائه کرد و مدعی شد که صدای آواز خواندن پرندگان در پس‌زمینه ویدئو، دارای حق کپی رایت آن‌هاست. چنین حوادثی نشان می‌دهد که سازمان‌های بزرگ اعلامیه‌های حذف را به‌طور انبوه بر اساس الگوریتم‌های خود ارسال می‌کنند.

از اعلامیه‌های DMCA برای حذف تبلیغات سیاسی نیز استفاده می‌شود، اگرچه محتوای آن‌ها احتمالاً «استفاده منصفانه» تلقی شده است.

بر اساس قانون DMCA، هرکسی که “عمداً و آگاهانه در اخطار حذف DMCA را به نادرستی ارسال کند” – یا به عبارت دیگر دروغ بگوید، مسئول خسارت است. با این حال، اثبات این امر دشوار خواهد بود. سازمانی که بدون بررسی دقیق، اخطارهای حذف DMCA را علیه محتوای قانونی ارسال می‌کند، مسئول هیچ‌گونه خسارتی نخواهد بود. سازمان‌ها را فقط می‌توان در قبال ارسال اخطارهای DMCA که می‌دانند نادرست هستند، مسئول دانست، نه آن‌هایی که با سهل‌انگاری و بدون بررسی مجدد ثبت شده‌اند.

پس اعلان‌های حذف خوب هستند یا بد؟ ما پاسخ به این سوال را به شما واگذار می‌کنیم تا خودتان تصمیم بگیرید. قطعا اعلانهای حذف DMCA، جنبه‌های مثبتی هم دارند، اما از آنها سوء‌استفاده نیز می‌شود.

مقررات ضد دور زدن کپی رایت در قانون DMCA

بخش دیگری از DMCA، دور زدن کنترل‌های دسترسی تکنولوژیک را جرم می‌داند. شکستن هر نوع «قفل دیجیتال»، مهم نیست که چقدر ضعیف باشد، جرم محسوب می‌شود. دور زدن به این صورت تعریف می‌شود: «رمزگشایی یک اثر درهم، رمزگشایی یک اثر رمزگذاری‌شده، دور زدن، حذف، غیرفعال کردن یا آسیب رساندن به یک اقدام تکنولوژیکی، بدون مجوز صاحب حق کپی رایت» غیرقانونی است.

چگونه محتوای کپی را تشخیص دهیم؟

برای یافتن تمام صفحاتی که محتوای شما را کپی کرده‌اند، می‌توانید از ابزار duplicate content checker استفاده کنید. روش دیگر این است که بخشی از محتوای خود را در گوگل جستجو کرده و نتایج نمایش داده شده را بررسی کنید.

نحوه گزارش محتوای کپی به DMCA گوگل چگونه است؟

DMCA چیست

به‌منظور گزارش محتوای کپی به گوگل می‌توانید از ابزار Copyright Removal کمک بگیرید. پس از ارسال گزارش محتوای کپی به Google، در صورت مشاهده تخلف، محتوای کپی شده از SERP (صفحه نتایج گوگل) حذف می‌شود.

برای ارسال گزارش از طریق این ابزار، نیاز به اطلاعات زیر خواهید داشت:

  • اطلاعات شخصی
  • نام شرکت
  • اطلاعات مربوط به وب‌سایت / وب‌سایت‌هایی که حق کپی رایت شما را نقض کرده‌اند
  • امضای شما

چگونه متوجه شکایت DMCA کپی رایت علیه سایتم بشوم؟

 شکایت DMCA

در برخی موارد، احتمال اینکه گزارشی دریافت نکنید اما شامل جریمه گوگل شوید، وجوددارد. بنابراین اگر محتوای کپی به هر شکلی در سایت خود دارید، هرچه سریع‌تر آن‌ها را حذف کنید.

اما در صورتی که شکایتی مبنی کپی بودن محتوا برای سایت شما مطرح شود، ایمیلی از طرف گوگل دریافت خواهیدکرد. متن این ایمیل و در واقع اخطار به صورت زیر خواهد بود.

مطمئناً دریافت چنین ایمیلی برای هیچکس خوشایند نیست. اما اگر روزی آن را دریافت کردید و اطمینان داشتید که هیچ خطایی مرتکب نشده‌اید، جهت رفع این مشکل، دفاعیه‌ای را برای گوگل ارسال کنید. در متن ایمیل، لینکی در اختیارتان قرار خواهد گرفت که از طریق آن می‌توانید دفاعیه خود را برای گوگل ارسال کنید.

خطرات گزارش جعلی DMCA و تاثیر آن بر سئو

همان‌طور که گفته‌شد هدف اصلی قانون DMCA، از بین بردن محتوای کپی در فضای وب است. بنابراین در صورتی که اخطاری مبنی بر محتوای کپی دریافت کردید، در اسرع وقت به آن رسیدگی کنید.

در برخی موارد وبمستران گزارش DMCA را جدی نمی‌گیرند. گزارش‌های متعدد محتوای کپی، در رتبه‌بندی سایت تأثیر به‌سزایی دارد و اگر به آن توجهی نشده و ادامه داشته باشد، بدون شک باعث پنالتی شدن، حذف خودکار از صفحه نتایج و کاهش ترافیک ارگانیک سایت از طرف گوگل می‌شود. پنالتی شدن به دلیل محتوای کپی، یکی از بدترین انواع جریمه‌ها است که در رتبه سئو سایت تاثیر منفی چشمگیری دارد. بنابراین دانستن اطلاعات کافی در مورد مفاهیم سئو کمک شایانی به شما خواهد کرد. توصیه می‌کنیم در مقاله آموزش مقدماتی سئو سایت تسمینو را حتما مطالعه کنید.

جهت اینکه از تاثیر گزارش جعلی DMCA بر سئو منفی سایت خود جلوگیری کنید، حتما باید شواهدی مبنی بر عدم صحت آن، در اختیار گوگل قرار دهید. در بسیاری از موارد اگر دفاعیه سایت درست انجام شود، نیازی به حذف محتوا نخواهد بود.Negative SEO

 

چگونه می‌توان محدودیت‌های DMCA را برطرف کرد؟

برای رفع محدودیت‌های DMCA، اولین کاری که باید انجام دهید این است که دفاعیهای آماده کرده و برای گوگل ارسال کنید. بعد از آن در صورتی که واقعاً محتوای کپی شده دارید، باید آن را تغییر دهید. به جای حذف صفحه، می‌توانید تغییری در URL ایجاد کرده و سپس از ریدایرکت ۳۰۱ برای جلوگیری از خطای ۴۰۴ استفاده کنید.

علت اهمیت بالای قانون DMCA چیست؟

DMCA به شکل‌گیری وب برای همه ما کمک کرده است، چه ساکن ایالات‌متحده باشیم، چه خارج از آن. به‌هرحال بهتر است از آن پیروی کنیم. خوشبختانه قوانین مشابهی در کشورهای دیگر در حال تصویب هستند. به‌همین‌دلیل است که وب‌سایت‌هایی مانند YouTube می‌توانند بدون داشتن مسئولیت در قبال خسارت وجود داشته باشند، چرا که اعلان‌های حذف می‌توانند به سرعت محتوای دزدی را حذف کرده و از حقوق مالکان دفاع کنند. 

گزارش کپی‌کنندگان به گوگل و رفع گزارش جعلی DMCA از جمله مهم‌ترین مواردی است که برای جلوگیری از کاهش ترافیک ارگانیک و از دست دادن جایگاه در صفحه نتایج گوگل باید بدانید. برای جلوگیری از ایجاد گزارش DMCA علیه سایت خود، بهتر است بر روند تولید محتوای سایت‌تان نظارت مستقیم داشته باشید. به‌هر‌حال پیشگیری بهتر از درمان است.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2020/10/21

ممنون از مقاله خوبتون
خیلی کوتاه و مختصر راجب dmca توضیح دادین

    2020/10/21

    خوشحالیم که براتون مفید بوده

2021/05/05

سلام. سپاس بابت مقاله مفیدتون. من یک مقاله داشتم که کپی نبوده و خودم نوشته بودم ولی نمیدونم به چه دلیلی از گوگل حذف شده. چطور میتونم متوجه بشم دلیل حذف شدنم به خاطر گزارش فیک DMAC بوده یا مشکل از جای دیگه هست؟

2021/07/18

سلام بنظرتون میشه گزارش فیک در مورد کپی یا همون dmca مطالب گوگل داد

2021/12/05

واقعا DMCA یکی از بهترین گزارش های حال حاضره این گزارشه کپی کنندگان به گوگل دیگه حرفی برای گفتن نمیزاره.
مقاله مفیدی بود تسمینو عزیز مرسی و خسته نباشی ❤