الگوریتم موش کور گوگل – معرفی الگوریتم Possum

الگوریتم موش کور گوگل – معرفی الگوریتم Possum

الگوریتم‌ های گوگل طی سالیان اخیر تحولات مختلفی را تجربه کردند و با به‌روزرسانی‌های مختلف به سمتی قدم گذاشتند که بهترین خدمات را به کاربران اینترنت ارائه دهند. اگر بخواهیم صادق باشیم، باید اعتراف کنیم گوگل تا حد زیادی به‌واسطه الگوریتم‌هایش توانسته که نظرات مثبت کاربران را به سمت خود جلب کند. یکی از این الگوریتم‌‌ها که تاثیر فوق‌العاده‌‌ای بر سئو محلی داشت، الگوریتم موش کور (Possum) بود. طی این مطلب قصد داریم تا به شکل کامل مزایای الگوریتم موش کور را شرح داده و سازوکار آن را مورد بررسی […]

2 سال 3 10 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

چرا الگوریتم موش کور (Possum algorithm)؟
هدف اصلی الگوریتم موش کور چیست؟
الگوریتم موش کور  گوگل و نقش آن در سئو محلی
موش کور و تاثیرش در انتخاب کلمات کلیدی
توجه موش کور به یکسان‌ سازی آدرس کسب‌ و کارها
نکات مهم جهت بهره‌ بردن از سئو محلی در الگوریتم موش کور گوگل
کاربرد الگوریتم موش کور گوگل در سئو محلی یا لوکال سئو
سخن پایانی در مورد الگوریتم Possum
مشاهده بیشتر
الگوریتم‌ های گوگل طی سالیان اخیر تحولات مختلفی را تجربه کردند و با به‌روزرسانی‌های مختلف به سمتی قدم گذاشتند که بهترین خدمات را به کاربران اینترنت ارائه دهند. اگر بخواهیم صادق باشیم، باید اعتراف کنیم گوگل تا حد زیادی به‌واسطه الگوریتم‌هایش توانسته که نظرات مثبت کاربران را به سمت خود جلب کند. یکی از این الگوریتم‌‌ها که تاثیر فوق‌العاده‌‌ای بر سئو محلی داشت، الگوریتم موش کور (Possum) بود. طی این مطلب قصد داریم تا به شکل کامل مزایای الگوریتم موش کور را شرح داده و سازوکار آن را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

چرا الگوریتم موش کور (Possum algorithm)؟

الگوریتم موش کور گوگل چیست؟ ممکن است این سوال در ذهن‌ شما ایجاد شود که چرا گوگل نام موش کور را برای این الگوریتم انتخاب کرده است. پس از معرفی الگوریتم موش کور، مشخص گردید که گوگل در هر جستجو از سوی یک کاربر با کلمه یکسان، نتایج مختلفی را نشان می‌دهد. در این زمان بسیاری از مالکان سایت‌هایی که در رتبه‌های برتر حضور داشتند، گمان می‌کردند گوگل آن‌ها را از صفحه نتایج حذف کرده و یا آن‌ها را جریمه کرده است.
اما در واقعیت چنین نبود؛ براساس قابلیت الگوریتم موش کور، کاربران در هر بار جستجو شاهد نتایجی بودند که براساس موقعیت جغرافیایی و اصول سئو محتوا به آن‌ها نشان داده می‌شد. تغییرپذیری نتایج نشان داده شده برای کاربران و حذف برخی از سایت‌ها باعث شد تا این الگوریتم با عنوان موش کور شناخته شود.

هدف اصلی الگوریتم موش کور چیست؟

الگوریتم‌های سئو محلی در کل به شکلی طراحی شدند که نزدیک‌‌ترین و بهترین نتایج را به کاربران نشان دهند. تعداد زیادی از افراد در شهر زندگی می‌کنند؛ در گذشته کاربران شهری پس از جستجو، مواردی را مشاهده می‌کردند که در نزدیکی آن‌‌ها حضور داشت. این اتفاق باعث می‌شد کسب‌ و کارهایی که در حومه شهر فعالیت داشتند، به سختی در فضای اینترنت دیده شوند.
الگوریتم موش کور با قابلیت‌‌هایش این امکان را فراهم ساخت تا کسب‌ و کارهایی که در حومه شهرها فعالیت دارند و حتی به تازگی کار خود را شروع کرده‌اند، در صفحه نتایج کاربران دیده شوند.
بگذارید با ذکر مثال شرح دهیم که پیش از معرفی این الگوریتم نتایج به چه شکلی بودند. گمان کنید که در شرق تهران زندگی می‌کنید و به دنبال یک رستوران برای خرید غذا بودید. در این صورت شما با جستجوی عبارت رستوران، رستوران‌‌هایی را مشاهده می‌کردید که در نزدیکی شما حضور داشتند. معرفی الگوریتم موش کور باعث شد که کاربر پس از جستجوی عبارت رستوران در هر بار سرچ، نتایج مختلفی را مشاهده کرده و با رستوران‌‌هایی در حومه شهر نیز آشنا شود. در حقیقت در هر بار جستجو، فرصت‌های تازه‌ای به این صورت شکل می‌گیرد.
این اقدام گوگل کمک بسیار موثری به کسب‌ و کارهای کوچکی بود که در حومه شهر فعالیت داشتند و نمی‌توانستند به خوبی در صفحه نتایج دیده شوند.
Possum Algorithm - الگوریتم موش کور گوگل

الگوریتم موش کور  گوگل و نقش آن در سئو محلی

گوگل از پس از پی بردن به اهمیت سئو محلی، خیلی زود الگوریتم‌های ویژه‌ای را برای آن طراحی کرد. ونیز و کبوتر ازجمله نخستین الگوریتم‌‌های معرفی شده توسط گوگل بودند که توانستند تحولی عظیم را در نتایج موتور جستجو رقم بزنند.
پس از معرفی این دو الگوریتم، کاربران بعد از جستجوی خواسته و نیازهای خود، با سایت‌ها و مراکزی مواجه می‌شدند که در نزدیکی محل حضور آن‌ها قرار داشتند. این اقدام کمک بزرگی به کسب‌ و کارهای نوپا کرد و باعث شد که این مشاغل به شکل بسیار بهتری دیده شوند.
در واقع تا پیش از توجه گوگل به سئو محلی، قدرت در دست سایت‌ها و مراکز بزرگی بود که در کلمات کلیدی خاص به رتبه‌های برتر رسیده بودند؛ اما الگوریتم‌‌های سئو محلی فرصتی را ایجاد کرد تا کسب‌وکارهای کوچک نیز به بهترین شکل ممکن دیده شوند.
بعد از طراحی الگوریتم‌ ونیز و الگوریتم کبوتر، گوگل متوجه شد هنوز موارد دیگری وجود دارند که در نتایج خود باید به کاربران نشان دهد. این موتور جستجو با معرفی الگوریتم موش کور قوانین سئو محلی را کامل‌تر کرد و نتایج را بهبود بخشید.

موش کور و تاثیرش در انتخاب کلمات کلیدی

تا پیش از معرفی الگوریتم موش کور گوگل، کسب‌ و کارهای مختلف سعی می‌کردند تا سایت خود را با تکیه بر یک کلمه خاص و بسیار پر جستجو معرفی کنند. اما پس از شروع به کار موش کور، انتخاب کلمات کلیدی برای کسب‌وکارها کاملا دچار تحول شد.
کسب‌ و کارهای مختلف پی بردند که جهت رسیدن به سوددهی بالا و دریافت نتایج مثبت از موتور جستجو باید سایت خود را با لیستی از کلمات کلیدی مرتبط به گوگل بشناسانند؛ یعنی رستورانی که در شهر رشت فعالیت دارد، به‌جای تمرکز روی کلمه کلیدی رستوران، بهتر است تا روی عبارت رستوران در رشت کار کند تا شاهد نتایج به‌ مراتب بهتری باشد.
این اقدام گوگل باعث شد که سایت‌ها و برندهای بزرگ به‌ تنهایی یکه‌ تازی نکنند و به شکل درست با کسب‌ و کارهای دیگر رقابت داشته باشند. در واقع گوگل به این شکل یک بستر عادلانه ایجاد کرده تا وب سایت‌های مختلف، تنها به دلیل دور بودن از مرکزیت به لحاظ موقعیت‌های جغرافیایی یا اسم و رسم خود، از میدان رقابت دور نمانند.

توجه موش کور به یکسان‌ سازی آدرس کسب‌ و کارها

کسب‌وکارهای مختلف برای اینکه به‌واسطه سئو محلی بیشتر دیده شوند، سعی کردند تا آدرس کسب‌ و کار خود را در نقاط مختلف شهر در گوگل مپ ثبت کرده و بدین طریق توجه کاربران زیادی را به سمت خود جلب کنند؛ اما الگوریتم موش کور به مبارزه با این کسب‌ و کارها پرداخته و تنها یک آدرس مشخص را به‌عنوان آدرس اصلی جهت ارائه خدمات این کسب‌ و کارها مشخص کرد.
این اقدام مانع از آن شد که سایت‌های متخلف با ترفندهای غیراصولی خود را در معرض دید کاربران قرار دهند و فرصت دیده شدن کسب‌ و کارهای دیگر را بگیرند.
در حقیقت اگر می‌خواهید به شکلی موثر از این الگوریتم گوگل به نفع وب سایت خود بهره ببرید، لازم است که حتما ثبت آدرس و اطلاعات خود را به صورت صحیح و به دور از تقلب انجام داده و کاملا در استاندارد تعریف شده پیش بروید.

Possum Algorithm - الگوریتم موش کور گوگل

نکات مهم جهت بهره‌ بردن از سئو محلی در الگوریتم موش کور گوگل

به طور کلی جهت بهره بردن از قابلیت‌‌های سئو محلی و کسب چراغ سبز از الگوریتم‌های محلی، باید آدرس دقیق کسب‌ و کارتان را به درستی در سرویس‌های گوگل مپ و Google My Business ثبت کنید. اگر اطلاعات خود را در این سرویس‌ ها قرار ندهید، نمی‌توانید از مزایای سئو محلی بهره ببرید و به خوبی دیده شوید.
ثبت آدرس و اطلاعات کسب‌‌وکارتان در سرویس‌های دیگری از جمله Yahoo! Local و Bing Local می‌تواند به دیده شدن بیشتر شما کمک کند. توجه داشته باشید که در تمامی سرویس‌‌های ذکر شده، حتما از آدرس‌های یکسان و یکپارچه استفاده کنید تا اثرگذاری درست خود در سئوی محلی را داشته باشد.
حتی اگر آدرس‌های مختلفی را در هرکدام از این سرویس‌ها ثبت کنید، در نهایت تنها یکی از آن‌ها به‌عنوان آدرس اصلی کسب‌ و کارتان ثبت می‌شود و گوگل باقی آدرس‌ها را نادیده گرفته و آن‌ها را از صفحه نتایج خود حذف می‌کند. اگر چه یک قطعیت کلی در این باره وجود ندارد، اما سئوکارهای حرفه‌ای توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از اسپم شدن، حتما آدرس‌ و اطلاعات خود را با دقت و صداقت کامل ثبت کنید تا اعتبار بیشتری به جهت یکسان بودن این آدرس‌ها در تمام پلتفرم‌ها به دست بیاورید.
نکته مهم دیگری که گوگل با معرفی الگوریتم ونیز آن را مشخص کرد این بود که در صفحه نتایج، تمامی کسب‌ و کارهای مشابه را در قالب یک آدرس و تحت یک عنوان به کاربران معرفی کرد تا بتواند نتایج متنوع‌‌تری را در اختیار کاربرانش قرار دهد. به طور مثال اگر چندین پزشک در یک ساختمان مشغول به کار باشند، گوگل آدرس و عنوان آن ساختمان پزشکان را به کاربران نشان داده و دیگر تک تک آن‌ها را در قالب نتایج گوناگون به کاربران نمایش نخواهد داد.

کاربرد الگوریتم موش کور گوگل در سئو محلی یا لوکال سئو

پیش از آن که مزایا و کاربرد اصلی الگوریتم موش کور را شرح دهیم، بهتر است تا کمی در مورد سئو محلی یا لوکال سئو صحبت کنیم. سئو محلی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که به‌منظور بهینه‌سازی سایت خود برای کاربرانی با موقعیت مکانی نزدیک انجام می‌دهیم.
گوگل مفهوم سئو محلی را با معرفی الگوریتم ونیز و کبوتر برای همگان آشکار ساخت و نشان داد که توجه به این سئو تا چه حد می‌تواند بر موفقیت کسب‌‍ و کارهای محلی تاثیرگذار باشد.
در گذشته و پیش از شکل‌گیری مفهوم سئو محلی، کاربران پس از جستجوی عبارتی خاص برای خدمات‌رسانی، با نتایجی مواجه می‌شدند که ارتباط زیادی با خواسته آن‌ها نداشت. به‌طور مثال یک کاربر برای پی بردن به آدرس یک داروخانه در نزدیک محل زندگی‌اش، عبارت داروخانه را به همراه منطقه زندگی خود جستجو می‌کرد؛ اما در نتایج عملا سایت‌هایی را مشاهده می‌کرد که روی کلمه کلیدی داروخانه در رتبه‌های برتر قرار داشتند.
کاربر در این حالت در نتایج با داروخانه‌هایی مواجه می‌شد که عملا دور از محل زندگی آن‌ها قرار داشتند. پس از گذشت مدت زمانی، گوگل متوجه شد که سئو محلی دارای اهمیت زیادی برای کاربران است و باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشد.

سخن پایانی در مورد الگوریتم Possum

امروزه بسیاری از کاربران در فضای اینترنت به دنبال مراکز و کسب‌ و کارهایی هستند که به موقعیت جغرافیایی آن‌ها نزدیک باشند و بتوانند نیازهای مختلف آن‌ ها را برطرف کنند. الگوریتم‌های سئو محلی نیز برای رفع نیاز این کاربران طراحی شدند. الگوریتم موش کور یکی از جدیدترین الگوریتم‌های معرفی شده توسط گوگل است که جهت تکمیل کار الگوریتم‌های ونیز و کبوتر شروع به کار کرد.
این الگوریتم جهت کمک به کسب‌ و کارهایی که در حومه شهر فعالیت داشتند و به خوبی دیده نمی‌شدند، طراحی شد و در عین‌ حال سعی کرد تا تحولی شگرف را در انتخاب کلمات کلیدی برای کسب‌ و کارهای محلی رقم بزند. شما چطور از این الگوریتم به نفع وب سایت خود استفاده کرده و چه نکات دیگری را درباره آن می‌دانید که در اینجا به آن‌ها نپرداخته باشیم؟
علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2022/02/01

مرسی تسمینو بابت محتوا خوبت
واقعا حوصله ام سر نرفت از خوندش
و این الگوریتم موش کور هم واقعا جالب بود تا الان پیش نیومد بخونم یا جایی ببینم
در کل همه چی عالی

2022/06/25

یک سوال داشتم ممکنه جواب بدید؟
یک جا در مورد لوکال سئو حرف زدید آیا موارد دیگه هست در مورد لوکال سئو بهم پیشنهاد کنید برای خوندن؟

2022/06/26

سلام وقت شما بخیر
شما میتونید برای اطلاعات بیشتر درباره سئو محلی یا لوکال سئو به این محتوا رجوع کنید.
الگوریتم ونیز گوگل چیست