تست A/B چیست | با عصای دست دیجیتال مارکترها آشنا شوید

تست A/B چیست | با عصای دست دیجیتال مارکترها آشنا شوید

بهبود تجربه‌ی کاربری با تست A/B گاهی مهم نیست چقدر برای اجرای یک کمپین بازاریابی وقت و انرژی می‌گذارید، چقدر روی تولید محتوا کار می‌کنید یا چقدر سعی می‌کنید ظاهر سایت خود را برای مخاطب زیبا و جذاب کنید و با انجام همه این کارها باز هم ممکن است با شکست روبه‌رو شوید و بازدهی خوبی   به دست نیاورید. در این مواقع، ناامیدی اجتناب‌ناپذیر است و می‌تواند کسب و کار شما را با چالش مواجه کند. یکی از دلایل مهم این شکست این است که تجربه‌ی کاربری خوبی ایجاد نکرده‌اید. […]

3 سال 0 10 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بهبود تجربه‌ی کاربری با تست A/B
تست A/B چیست
مزایای تست A/B چیست
کاربرد تست A/B چیست
چطور تست A/B را انجام دهیم
قبل از تست A/B
انجام تست A/B
مراحل بعد از تست A/B و تحلیل نتایج
جمع‌بندی
مشاهده بیشتر

بهبود تجربه‌ی کاربری با تست A/B

گاهی مهم نیست چقدر برای اجرای یک کمپین بازاریابی وقت و انرژی می‌گذارید، چقدر روی تولید محتوا کار می‌کنید یا چقدر سعی می‌کنید ظاهر سایت خود را برای مخاطب زیبا و جذاب کنید و با انجام همه این کارها باز هم ممکن است با شکست روبه‌رو شوید و بازدهی خوبی   به دست نیاورید. در این مواقع، ناامیدی اجتناب‌ناپذیر است و می‌تواند کسب و کار شما را با چالش مواجه کند. یکی از دلایل مهم این شکست این است که تجربه‌ی کاربری خوبی ایجاد نکرده‌اید. باید مطمئن باشید از سبکی پیروی می‌کنید که مخاطبینتان آن را می‌پسندند و با آن راحت ه ستند. این جاست که تست A/B می‌تواند به کمک شما بیاید. اما تست A/B چیست و چه کاربردهایی دارد؟ به این سوال در ادامه این مطلب از تسمینو پاسخ داده‌ایم.

AB تست

تست A/B چیست

تست A/B روشی موثر و مطمئن برای تجزیه و تحلیل تجربه‌ی کاربری یا یک کمپین بازاریابی است. درواقع این تست به شما کمک می‌کند قبل از ایجاد هر تغییری در سایت یا فروشگاه اینترنتی خود ببینید که این کار، چه تاثیری بر مخاطبین خواهد داشت، آیا کارشان را راحتتر می‌کند و آیا آن را می‌پسندند یا خیر. در این تست شما یک نسخه A و یک نسخه B از یک صفحه وب، لندینگ پیج یا کمپین را در مقایسه با هم تست می‌کنید.

به کمک این تست می‌توانید تمام بخش‌های سایت خود را به صورت پهلو به پهلو با هم مقایسه کنید و در نتیجه نرخ کلیکتان را به ماکسیموم افزایش دهید. درست است که انجام این تست می‌تواند زمانبر باشد، اما نتایج آن ارزش این زمان گذاشتن را دارند و می‌توانند بسیار موثر و متحول کننده باشند. از این رو در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم که تست A/B چیست، اجرای آن چه تاثیری بر سئوی سایت شما دارد و چطور می‌توان آن را انجام داد.

مزایای تست A/B چیست

تست A/B چیست

سوال مهم این است مزیت انجام تست A/B چیست و چرا باید به خودمان زحمت انجام آن را بدهیم؟ تست A/B در گام اول به شما کمک می‌کند که تمام موانع بر سر ایجاد یک تجربه‌ی کاربری خوب برای بازدیدکنندگان را از بین ببرید. درواقع این تست از این جهت اهمیت دارد که به میزان زیادی می‌تواند منجر به افزایش بازدید یا افزایش نرخ تبدیل و بهبودی سئوی سایت شما شود. کاربران به دلایل مختلفی به سایتتان می‌آیند و به هر میزان که شما بتوانید راه رسیدن به آن را برایشان آسانتر کنید، تجربه‌ی کاربری بهتری خواهند داشت، بیشتر در سایتتان می‌مانند و کسب و کار اینترنتی شما رونق بیشتری می‌گیرد.

نرخ پرش کلیک معیار دیگری که برای اندازه‌گیری میزان خروج کاربران از سایت استفاده می‌شود- نیز یکی از دلایل اهمیت ab تست در سئو است. با انجام تست A/B شما می‌توانید مسیر کاربر در رسیدن به اهدافش را کوتاه کنید و موانع را از سر راه بردارید تا نرخ پرش به حداقل کاهش پیدا کند. حقیقت این است که هزینه‌ی دستیابی به بازدید موثر سایت و کاهش نرخ پرش، می‌تواند بسیار زیاد باشد؛ اما با استفاده از تست A/B شما می‌توانید بدون کمترین هزینه، از همین ترافیک موجود نهایت استفاده را بکنید.

به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم اصلی‌ ترین مزیت تست A/B چیست باید گفت این تست کم هزینه‌ ترین راه برای بهبود تجربه کاربری بازدیدکنندگان و محبوبیت بیشتر سایت شما برای آنها است. این تست کمک می‌کند قبل از انجام اصلاحات پر هزینه‌ ای که هیچ کمکی به سئوی سایت تان نمی‌کنند و بیشتر باعث افت تجربه‌ ی کاربری می‌ شوند، بتوانید یک دید کلی از استراتژی‌ های بازاریابی خود داشته باشید و آگاهانه‌تر رفتار کنید.

کاربرد تست A/B چیست

آیا تست A/B بر روی تغییرات خاصی تمرکز دارد؟ خیر شما می‌توانید هر متغیری که در سایت یا حتی اپلیکیشن‌های خود دارید را به کمک این تست بررسی کنید. هر قسمتی که بر روی تجربه‌ی کاربری تاثیر داشته باشد می‌تواند با این تست مورد بررسی قرار بگیرد. اما اگر بخواهیم بگوییم رایجترین استفاده‌ی تست A/B چیست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عنوانی صفحه یا عناوینی که در بخش تولید محتوا به کار می‌روند
  • تیترهای کوچکتر
  • پاراگراف توضیحات
  • بخش نظرات کاربران
  • دکمه‌های کال تو اکشن
  • لینک‌های موجود در صفحه
  • تصاویر
  • بخش تخفیفات و هدایا

و به طور کلی هر بخش دیگری که می‌تواند برای کاربر جذاب باشد.

چطور تست A/B را انجام دهیم

حالا که توضیح دادیم تست A/B چیست نوبت آن رسیده که بدانید چطور آن را انجام دهید. به طور کلی انجام تست A/B را می‌توان در سه مرحله مورد بررسی قرار داد که در ادامه هر یک را توضیح می‌دهیم.

قبل از تست A/B

مراحل قبل از تست A/B به شرح زیر می‌باشند:

  1. متغیر این تست را انتخاب کنید: متغیرهای زیادی برای بررسی وجود دارند اما برای آنکه آزمایش شما نتیجه بدهد باید در اولین گام تعیین کنید که متغیر مستقل تست A/B چیست. اگر این متغیر مشخص نباشد نمی‌توانید مطمئن باشید که کدام یک از تغییرات انجام شده، مسئول بهبود عملکرد هستند. شما می‌توانید چندین متغیر را بررسی کنید اما باید این کار را به صورت تک به تک انجام دهید.
  2. مشخص کنید هدف از تست A/B چیست : باید معیار اصلی آزمایش را انتخاب کنید و این معیار، متغیر وابسته‌ی شما خواهد بود. به این فکر کنید که در پایان آزمون می‌خواهید این متغیر کجا و در چه سطحی باشد. هدف از انجام تست اهمیت زیادی دارد و اگر به درستی انتخاب نشود می‌تواند نتایج را به طور کامل دچار اختلال کند.
  3. یک وضعیت کنترلگر و یک وضعیت چالشگر ایجاد کنید. حالا که متغیر مستقل و وابسته را تنظیم کردید نوبت آن رسیده است که بر اساس آنها یک نسخه‌ی بدون تغییر را به عنوان نسخه‌ی کنترلگر انتخاب کنید. درواقع نسخه‌ی کنترلگر همان چیزی است که در حال حاضر دارید. حالا باید صفحه‌ی آزمایشی را ایجاد کنید که می‌خواهید به آن تغییر کنید به این نسخه، نسخه‌ی چالشگر می‌گویند. این تغییر می‌تواند طیف گسترده‌ای از تغییرات را شامل شود از تغییر رنگ یک بخش گرفته تا جابه جایی دکمه‌های مهم و …

انجام تست A/B

گام بعدی انجام تست A/B است. در این مرحله باید تعیین کنید که بهترین ابزار تست A/B چیست. ابزارهای زیادی برای این کار در بازار وجود دارند و تعیین بهترین گزینه، نسبت به هدف آزمایش شما متفاوت است.

شیوه‌ی کار با هر کدام از این برنامه‌ها اگرچه در جزئیات با هم متفاوت است اما کلیات آنها تقریباً یکسان است. با این حال شما باید کار با هر کدام را به صورت جداگانه آموزش ببینید. نکته‌ی مهم این است که آزمایش روی نسخه‌های کنترلگر و چالشگر باید به صورت همزمان انجام شوند. زیرا با فاصله افتادن بین زمان تست، متغیرها تغییر می‌کنند و مقایسه موثر نخواهد شد. بعضی از مهمترین ابزارهای انجام تست به شرح زیر هستند:

VWO

یکی از بهترین ابزارها برای انجام تست A/B ابزار VWO است که بسیاری از برندهای تجاری دنیا مانند ای.بی از آن استفاده می‌کنند. این ابزار بهترین ابزار برای بهینه سازی نرخ تبدیل است. به جز این تست، تست‌های زیاد دیگری را می‌توان به کمک این ابزار انجام داد. بعلاوه این برنامه یک داشبورد کاربردی دارد که کار با آن را بسیار آسانتر می‌سازد.

Optimize

این ابزار نیز یکی بهترین ابزار انجام تست A/B برای کسب و کارهای اینترنتی است که به کمک آن می‌توان تست‌های مختلفی انجام داد.

Omni convert

از این ابزار نیز می‌توانید برای بهینه سازی نرخ تبدیل استفاده کنید و تست A/B را در انواعی از دستگاه‌ها مانند لب تاب و تبلت و موبایل انجام دهسد. این ابزار یکی از بهترین ابزارها برای انجام تست A/B و بهبود تجربه‌ی کاربری است.

Crazy Egg

نه تنها AB تست بلکه بسیاری از تست‌های دیگری که بهبود نرخ تبدیل و کاهش نرخ پرش کمک می‌کنند توسط ابزار Crazy Egg قابل انجام هستند. با کمک این برنامه می‌توانید نسخه‌های مختلفی از یک صفحه را آزمایش کنید. اگر از ما بپرسید برای کسب و کارهای کوچک بهترین برنامه تست A/B چیست ما این برنامه را معرفی می‌کنیم.

AB Tasty

یکی از بهترین برنامه‌های تست A/B که توسط شرکت‌های معتبری نیز استفاده می‌شود، AB Tasty است که به جز این تست، آزمایشات دیگری را نیز انجام می‌دهد. امکان نشان دادن نتایج به صورت زنده در این برنامه وجود دارد و آن را به یکی از بهترین برنامه‌های برای کسب و کارهای متوسط تبدیل می‌کند.

Fresh Marketer

این نرم افزار برای انجام تستهایA/B Testing و Split Testingایجاد شده است که قابلیت تست و اعتبار سنجی تجربه‌ی کاربری را دارد و متکی به سرویس گوگل آنالیتیک است. این برنامه هم برای کسب و کارهای کوچک مناسب است.

مراحل بعد از تست A/B و تحلیل نتایج

در این مرحله‌ی پایانی براساس اطلاعاتی که ابزار تست در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توانید تصمیم بگیرید که برنده‌ی تست A/B چیست. اما این پایان کار نیست. در گام آخر باید اطلاعات خود را تجزیه و تحلیل کنید.

شما باید نتایج خود را براساس افزایش درصد، سطح اطمینان، تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر سایر معیارها و غیره بررسی کنید. اگر آزمون بی‌نتیجه ماند؛ اشکالات کار را در نظر گرفته و این موارد را در آزمون‌های بعدی خود رعایت کنید.

جمع‌بندی

حالا که اهمیت ab تست در سئو برایتان مشخص شد، نوبت آن رسیده است که از آن در بهبود وضعیت کسب و کار خود استفاده کنید و از نتایج آن در بهبود وضعیت کسب و کارتان استفاده کنید. اطلاع از این که کاربردهای تست A/B چیست به شما کمک می‌کند متوجه شوید کاربران چه نسخه‌ای از سایت یا تبلیغات شما را بیشتر می‌پسندند. هیچ چیز به اندازه‌ ی تجربه‌ی کاربری خوب و آسان، باعث افزایش نرخ تبدیل و کاهش نرخ پرش و در نتیجه رونق کسب و کار آنلاین شما نمی‌ شود.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها