الگوریتم MUM چیست و چه تاثیر روی سئو دارد؟

الگوریتم MUM چیست و چه تاثیر روی سئو دارد؟

متخصصان سئو و بازاریابان پیوسته هر به‌روزرسانی موتور جستجوی گوگل را با چاشنی ترس و هیجان دنبال می‌کنند. زمانی که الگوریتم MUM در ماه می 2021 معرفی شد، همین اتفاق افتاد و بسیاری از متخصصان حوزه وب به تکاپو افتادند. بعد از الگوریتم‌ مرغ مگس خوار، رنک برین و الگوریتم برت، به‌روز‌رسانی الگوریتم مام یکی از بزرگ‌ترین اپدیت‌های گوگل در جهت بهبود تجربه کاربر محسوب می‌شود. گوگل پس از پی‎‌بردن به این موضوع که کاربران برای دریافت پاسخ برخی از سوالات پیچیده‌شان به طور میانگین 8 بار عبارات مختلف را […]

1 سال 0 7 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

الگوریتم MUM چیست؟
MUM چگونه کار می‌کند؟
مزایای الگوریتم MUM
مقایسه الگوریتم برت با الگوریتم MUM
MUM چگونه بر سئو تاثیر می‌گذارد؟
سخن پایانی در مورد الگوریتم MUM
مشاهده بیشتر

متخصصان سئو و بازاریابان پیوسته هر به‌روزرسانی موتور جستجوی گوگل را با چاشنی ترس و هیجان دنبال می‌کنند. زمانی که الگوریتم MUM در ماه می 2021 معرفی شد، همین اتفاق افتاد و بسیاری از متخصصان حوزه وب به تکاپو افتادند. بعد از الگوریتم‌ مرغ مگس خوار، رنک برین و الگوریتم برت، به‌روز‌رسانی الگوریتم مام یکی از بزرگ‌ترین اپدیت‌های گوگل در جهت بهبود تجربه کاربر محسوب می‌شود. گوگل پس از پی‎‌بردن به این موضوع که کاربران برای دریافت پاسخ برخی از سوالات پیچیده‌شان به طور میانگین 8 بار عبارات مختلف را جستجو می‌کنند، تصمیم گرفت تا چاره‌ای اساسی جهت حل این مشکل بیندیشد.

گوگل به کمک MUM سعی کرده در پاسخگویی به سوالات پیچیده کاربرانش بهتر عمل کند. گوگل اطمینان داده است که در آینده این نیازهای پیچیده به‌واسطه این الگوریتم با جستجوهای کمتر رفع خواهند شد. طی این مطلب قصد داریم به طور کامل سازوکار الگوریتم مام را شرح داده و تاثیر آن بر سئو را ذکر کنیم. با تسمینو همراه باشید.

الگوریتم MUM چیست؟

MUM مخفف عبارت Multitask Unified Model است. با استفاده از یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی، مام بینش عمیق و دقیقی را در عرض چند ثانیه برای هر درخواست پیچیده کاربر در سراسر وب ارائه می‌کند. این به کاربران کمک زیادی می‌کند تا پاسخ سوالات دشوار خود را طی مدت زمان کمتری دریافت کنند.

الگوریتم MUM

MUM چگونه کار می‌کند؟

با کمک هوش مصنوعی یا درک زبان طبیعی، این الگوریتم جهت پاسخگویی به پرسش‌های پیچیده با داده‌های چندوجهی کار می‌کند. MUM اطلاعات را در انواع مختلف رسانه پردازش می‌کند. این الگوریتم علاوه بر متن، تصاویر، فایل‌های صوتی و ویدیویی را نیز جهت پاسخ به سؤالات مورد پردازش قرار می‌دهد و کاملا آن‌ها را درک می‌کند.

این درک به گوگل کمک می‌کند تا نتایج دقیقی را برای رفع نیازهای کاربر ارائه دهد. بگذارید با ذکر یک مثال کاربرد الگوریتم MUM را شرح دهیم؛ اگر می‌خواهید در کوه دماوند پیاده‌روی کنید، اما نمی‌دانید که آیا کفش‌هایتان به شما کمک می‌کند یا نه؟ تنها کاری که باید انجام دهید این است که از آن عکس بگیرید و در باکس جستجوی گوگل بپرسید: «آیا می‌توانم از این‌ها برای کوهنوردی در کوه دماوند استفاده کنم؟»

در این مورد MUM تصویر را پردازش کرده و ارتباط آن با سوالتان را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ سپس شما را به وبسایت یا منابعی که کفش‌های مناسب این کار را معرفی می‌کنند، منتقل می‌کند.

مزایای الگوریتم MUM

همان‌طور که ذکر کردیم این به‌روزرسانی با بهبود کیفیت تجربه جستجو، به کاربران جهت دریافت اطلاعات دقیق برای سوالات پیچیده کمک می‌کند. این الگوریتم گوگل به دنبال تجزیه و تحلیل هدف جستجو همراه با فرآیند فکر است. این هوش مصنوعی با کمک پرسشی که در ابتدا و در جستجوی بعدی مطرح می‌کنید، فرآیند تجزیه و تحلیل را آغاز کرده و سپس SERP را با نتایج دقیق در اختیارتان قرار می‌دهد.

فرض کنید قصد بازدید از یک کشور را دارید؛ به همین دلیل ممکن است سؤالات مختلفی برای‌تان پیش بیاید که باید از گوگل بپرسید. ابتدا می‌خواهید بدانید چگونه به آنجا بروید و سپس سؤالاتی مانند محل اقامت و جزئیات مربوط به ویزا، آب و هوا و غیره مطرح می‌شود.

MUM چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم MUM تمام سوالات و نیازهای احتمالی را که در طول سفر به آن احتیاج دارید، با تجزیه و تحلیل جستجوهای دیگر کاربران پیدا می‌کند؛ بدین طریق زمانی را که کاربر صرف تلاش برای یافتن پاسخ‌های مناسب می‌‌کند، به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. مهم‌ترین مزایای الگوریتم مام به شرح زیر هستند.

  • حذف موانع زبانی

مدل MUM در 75 زبان مختلف برای بهبود تجربه جستجو آموزش دیده است. اگر سوالی را به زبانی پرسیده‌اید، گوگل پاسخ‌ها را از زبان‌های دیگر به زبان شما ترجمه می‌کند.

  • درک اطلاعات فرمت‌های مختلف محتوایی

از آنجایی که درک MUM چندوجهی است، فرمت های مختلفی مانند صفحات وب، تصاویر، صدا و ویدئو را درک می‌کند. این الگوریتم در حال حاضر فقط تصاویر و متن و در آینده فایل‌های صوتی و تصویری پشتیبانی می‌کند.

  • عملکرد چندوظیفه‌ای

مام برای درک دانش جهانی و اطلاعات گسترده موجود به صورت آنلاین طراحی شده است و می تواند به شکل عالی جستجو‌های پیچیده را تجزیه و تحلیل کند.

مقایسه الگوریتم برت با الگوریتم MUM

الگوریتم BERT برای درک مقصود کاربر با استفاده از کلمات یک عبارت معرفی شده است و نمی‌تواند از کوئری‌های قبلی گوگل که توسط کاربران جستجو شده، کمک بگیرد. برت در کنار تمام مزایایی که دارا بود، بسیاری از عوامل مهم را در جستجو نادیده می‌گرفت و باعث ایجاد موانع زبانی، عدم شناسایی محتوای مبتنی بر تصویر، ویدیو و بسیاری از مسائل دیگر شد. این در حالی است که MUM برای دریافت پاسخ سوالات پیچیده با جستجوهای کمتر طراحی شده است و این الگوریتم می‌تواند تصاویر، فایل‌های صوتی و تصویری را درک کند.

مقایسه الگوریتم برت با الگوریتم MUM

MUM چگونه بر سئو تاثیر می‌گذارد؟

در آینده الگوریتم مام تاثیر شگرف خود را در نتایج نشان خواهد داد. متخصصان سئو برای تطبیق با MUM باید موارد زیر را در نظر بگیرند.

  • نقش کلمه کلیدی

الگوریتم MUM کل محتوای صفحه و اطلاعات را درک می‌کند؛ بنابراین نقش کلمات کلیدی نسبت به قبل کمتر خواهد شد؛ زیرا به جای کلمات کلیدی، محتوا باید روی هدف جستجو متمرکز شود. این بدان معناست که محتواها به جای تمرکز بر کلمات کلیدی، بیشتر روی هدف جستجو متمرکز خواهند شد.

  • نرخ کلیک

MUM مجموعه‌ای از نتایج جستجوی دقیق را برای سوالات پیچیده کاربران ارائه می‌دهد. اگر کاربران با کلیک روی یک نتیجه خاص، تمام اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟ در این صورت شانس کلیک روی نتایج دیگر کم خواهد بود. این امر منجر به کاهش نرخ کلیک می‌شود.

  • تجزیه و تحلیل فرمت‌های مختلف محتوایی

گوگل به خوبی آگاه است که فرمت‌های مختلف محتوا (از جمله تصاویر، ویدیوها و پادکست‌ها) تا چه حد می‌توانند پاسخ‌های دقیقی به نیازهای کاربران بدهند. تجزیه و تحلیل این فرمت‌های محتوایی به گوگل کمک می‌کند تا به بینش عمیقی رسیده و اطلاعات ارزشمندتری را برای جست‌و‌جوی کاربر پیدا کند.

سخن پایانی در مورد الگوریتم MUM

طی این مطلب شرح دادیم که چگونه الگوریتم MUM می‌تواند به کاربران جهت رسیدن به پاسخ سوالات در زمانی کوتاه کمک کند. گوگل پیوسته در حال پیشرفت و هوشمندشدن است و الگوریتم‌هایی مانند مام سرعت این پیشرفت را چندین برابر کرده‌اند. منتظر نظرات شما درباره این الگوریتم در بخش دیدگاه‌ها هستیم.

محمد مقصودی
محمد مقصودی

کارشناس تولید محتوا، مدیریت محتوا و علاقه‌مند به سئو

دیدگاه ها