چک لیست سئو سایت [SEO Checklist 2024]

چک لیست سئو سایت [SEO Checklist 2024]

مسیر یک پروژه سئو از روز اول خلق ایده کسب و کار اینترنتی تا طراحی سایت و نشانه گرفتن رتبه‌ها در صفحه نتایج موتورهای جستجو یک دالان هزار پیچ است .اگر در ابتدای کار، یک مسیر را اشتباه وارد شوید تا پایان به مقصد نهایی دالان نخواهید رسید و تمامی هزینه‌های مالی و زمانی شما برای به ثمر نشاندن پروژه و نتیجه گرفتن در موتور جستجوی گوگل از بین خواهد رفت. نبود یک چک لیست سئو که تمامی بخش‌های پروژه را از قدم اول یعنی طراحی سایت بر اساس اصول […]

2 سال 0 20 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

چک لیست سئو چیست و چه کاربردی دارد؟
آیا انجام دادن تمام موارد چک لیست سئو ضروری است؟
۱۰ مزیت استفاده از چک لیست سئو
جامع‌ترین چک لیست سئو سایت در ۵ بخش
چک لیست طراحی سایت بر اساس اصول سئو
۱۰ قدم برای طراحی سایت سئومحور از ابتدا تا پایان کار
مهم‌ترین نکات طراحی سایت بر اساس اصول سئو
سئو داخلی وبسایت
سئو تکنیکال
چک لیست در سئو خارجی وبسایت
سوشال مدیا (مربوط به سئو خارجی)
اهمیت رپورتاژ آگهی در چک لیست سئو خارجی
چک لیست سئو سایت در روال پروژه سئو
ابزارهای کاربردی واجب برای سئو کارها و وبمستران
چک لیست آپدیت سئو در روال پروژه سئو
با چک لیست سئو، هر رتبه‌ای را در صفحه نتایج موتورهای جستجو نشانه بگیرید
نتیجه گیری "Seo Checklist 2023"
مشاهده بیشتر

مسیر یک پروژه سئو از روز اول خلق ایده کسب و کار اینترنتی تا طراحی سایت و نشانه گرفتن رتبه‌ها در صفحه نتایج موتورهای جستجو یک دالان هزار پیچ است .اگر در ابتدای کار، یک مسیر را اشتباه وارد شوید تا پایان به مقصد نهایی دالان نخواهید رسید و تمامی هزینه‌های مالی و زمانی شما برای به ثمر نشاندن پروژه و نتیجه گرفتن در موتور جستجوی گوگل از بین خواهد رفت.

نبود یک چک لیست سئو که تمامی بخش‌های پروژه را از قدم اول یعنی طراحی سایت بر اساس اصول سئو بررسی کند می‌تواند مشکلات زیادی به وجود آورد. با توجه به اهمیت بسیار بالای چک لیست سئو، ما در تسمینو تصمیم گرفتیم یک چک لیست جامع از تمامی موارد مهم پروژه‌های سئو خدمت شما ارائه کنیم. اگر قصد مطالعه یک مقاله جامع آموزشی برای یادگرفتن چک لیست پروژه‌های سئو در تمامی بخش‌های سئو داخلی، سئو تکنیکال و سئو خارجی را دارید، زمان را تلف نکنید و تا پایان این مقاله با تسمینو همراه باشید.

چک لیست سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

در قدم اول شاید این پرسش در ذهن شما نیز ایجاد شود که چک لیست پروژه سئو دقیقا چیست و چرا استفاده از آن برای هر سئوکار یا وبمستری واجب است؟ در حقیقت چک لیست، یک لیست جامع از تمام کارهایی است که باید به صورت درست و اصولی طبق قواعد از پیش تعیین شده انجام شوند.

حالا شما در روال پروژه‌های سئو نیز به این چک لیست حرفه‌ای نیاز دارید تا بدانید در هر مرحله از کار، باید چه اقداماتی انجام دهید. در این حالت با صرف کمترین هزینه و تلف کردن کمترین میزان زمان، به نتیجه دلخواه در پروژه سئو دست پیدا کنید. داشتن چک لیست پروژه سئو پیش از آغاز انجام کار در تمامی بخش های طراحی سایت، سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی جزو موارد ضروری پروژه سئو است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید.

آیا انجام دادن تمام موارد چک لیست سئو ضروری است؟

شاید با مطالعه این مقاله این سوال در ذهن شما ایجاد شود که آیا انجام تمامی موارد ذکر شده در چک لیست پروژه‌های سئو الزامی است؟ در حقیقت، اصلا اینگونه نیست که شما مجبور باشید ۰ تا ۱۰۰ چک لیست‌‌های ارائه شده در این مطلب را در وب سایت یا پروژه‌تان اجرا کنید؛ چون هر سایتی بر اساس شرایط سئویی و کاربران خود، چک لیست سئو خاص خودش را خواهد داشت و شما باید در ابتدا یک بررسی دقیق انجام دهید و بر اساس نیاز سایت و کاربران‌تان، چک لیست خاص پروژه سئوی خود را طراحی و اجرا کنید.

۱۰ مزیت استفاده از چک لیست سئو

برای اینکه شما بتوانید بهترین رتبه‌ها را از آن خود کنید، باید سئوی سایت را  به صورت حرفه‌ای پیش ببرید. چک لیست سئو ابزاری است که به برنامه‌ریزی هر چه بهتر شما کمک زیادی خواهد کرد. از همین رو می‌توانید که با استفاده از این راهنما از رقبای خود پیشی بگیرید. به طور کلی استفاده از چک لیست سئو مزایای زیادی به همراه دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  1. ایجاد یک راهنمای جامع برای انجام بخش‌های سئو
  2. مدیریت بهتر بر روال کار و کنترل کیفیت پروژه سئو
  3. کاهش میزان خطا در مراحل اجرایی انجام پروژه سئو
  4. مشخص کردن استانداردهایی برای پیاده‌سازی سئو داخلی، سئو خارجی و تکنیکال
  5. امکان ایجاد اولویت‌بندی بر اساس ضرورت پروژه
  6. امکان تقسیم وظایف راحت‌تر بین تیم فنی، تولید محتوا و مدیر سئو
  7. امکان تفکیک مراحل مختلف پروژه سئو
  8. انجام سریع‌تر کارها در روال پروژه سئو
  9. امکان نظارت بر روال انجام کار و ایجاد تغییرات در صورت نیاز

استفاده از چک لیست باعث می‌شود که هیچ کاری از قلم نیفتد. همانطور که می‌بینید چک لیست سبب می‌شود تا نیروهای بخش‌های مختلف بتوانند بهتر با هم همکاری داشته باشند. همچنین کلیه کارها با نظم بهتری جلو می‌رود که منجر به بهبود فضای کاری خواهد شد. در آموزش سئو نیز بارها بر روی اهمیت داشتن چک لیست سئو تاکید شده است.

جامع‌ترین چک لیست سئو سایت در ۵ بخش

احتمالا اکنون بسیار مشتاق هستید که وارد بخش چک لیست‌های سئو شویم و به سراغ نکات کاربردی در روال مدیریت پروژه سئو برویم. ما در ادامه برای شما همراهان گرامی تسمینو چک لیست جامع مدیریت پروژه های سئو را از آغاز تا پایان کار ارائه کرده‌ایم. اگر قصد شروع یک کسب و کار اینترنتی از مرحله اول را دارید، می‌توانید از قدم اول یعنی طراحی سایت، از چک لیست ارائه شده زیر استفاده کنید تا بتوانید در مدت زمان کوتاه و با صرف کمترین هزینه، بهترین نتیجه سئو را برای خودتان ایجاد کنید و لذت ببرید. بر همین اساس شما با رعایت این اصول می‌توانید یک سایت بی‌نظیر برای خود بسازید.

چک لیست طراحی سایت بر اساس اصول سئو

قدم اول آغاز یک کسب و کار اینترنتی، طراحی وب سایت حرفه‌ای است. اگر شما یک چک لیست جامع و کامل برای طراحی وب سایت‌تان بر اساس اصول سئو و بهینه‌سازی سایت نداشته باشید، خشت اول معماری سئو وب سایت‌تان را بد چیده‌اید. برای اینکه دچار این مشکل نشوید، بهتر است به روال طراحی سایت‌تان توجه ویژه داشته باشید و تمامی موارد ضروری و مهم اصول سئو در طراحی سایت را به صورت درست، در فرایند طراحی وب سایت‌تان پیاده‌سازی کنید. چک لیست زیر، جامع‌ترین چک لیست طراحی سایت بر اساس اصول سئو در سال 2023 است و اگر شما نیز قصد رسیدن به بهترین نتیجه در روال پروژه سئو را دارید، رعایت کردن تمامی نکات زیر جهت ایجاد بهترین نتیجه برای شما واجب است.

۱۰ قدم برای طراحی سایت سئومحور از ابتدا تا پایان کار

طراحی سایت بدون در نظر گرفتن اصول سئو مثل بندبازی با چشمان بسته است. برای اینکه تعادل خودتان را حفظ کنید و در مسیر سئو سقوط نکنید، در نظر گرفتن یک چک لیست طراحی سایت کامل برای شما واجب است که تسمینو آن را به شما هدیه می‌دهد. فقط کافی است با دقت کافی به این موارد توجه داشته باشید و به صورت اصولی آن را پیاده‌سازی کنید. آن وقت می‌توانید معجزه را در تعداد ورودی سایت خود ببینید.

مهم‌ترین نکات طراحی سایت بر اساس اصول سئو

طراحی سایت یک کار کاملا تخصصی است که جزئیات زیادی در آن وجود دارد. به همین علت در هنگام طراحی سایت باید عوامل موثر در سئو نیز در نظر گرفته شود. به همین علت سعی کنید که نکات مهم طراحی سایت را به صورت دقیق رعایت کنید تا چک لیست سئو کاملی داشته باشید.

  1. حذف کلمات دمو و نامرتبط
  2. چینش بهترین ساختار برای صفحات
  3. بهینه‌سازی ساختار url
  4. افزایش سرعت سایت
  5. مشخص کردن دسته‌بندی‌ها
  6. برنامه‌ریزی برای استفاده درست از تگ‌ها
  7. چینش اصولی صفحه خانه
  8. طراحی درست و اصولی تماس با ما
  9. نگارش حرفه‌ای صفحه درباره ما
  10. استفاده اصولی از بردکرامب‌ها

 چنانچه شما بتوانید بخش زیادی از این لیست را به اجرا برسانید، مسلما نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد. با این حال لازم نیست همه موارد را اجرا کنید ولی نزدیک بودن به استانداردها می‌تواند نتایج بی‌نظیری را خلق کند. در حال حاضر الگوریتم های گوگل بسیار هوشمند شده‌اند و هر ساختاری را در سایت شما به خوبی تشخیص می‌دهند.

سئو داخلی وبسایت

سئو داخلی یا سئو آن پیچ یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو است که حتما باید آن را جدی بگیرید. سئو داخلی سایت بیشتر مربوط به محتوا و بهینه کردن آن است. در چنین وضعیتی داشتن چک لیست سئو داخلی یکی از واجبات است که باید برای آن اقدام کنید. فراموش نکنید که حدود ۹۵% موارد مربوط به چک لیست سئو داخلی سایت، به تحقیق کلمات کلیدی، تولید و مدیریت محتوا و آپدیت محتوا مربوط می‌شود و ما نیز در این چک لیست بر همین اساس، یک چک لیست جامع سئو داخلی وب سایت را برای شما عزیزان ارائه می‌کنیم.

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • آنالیز کلمات به دست آمده
  • بررسی دقیق کلمات و چینش به صورت اصولی
  • انتخاب یک کلمه کلیدی برای محتوا
  • تولید محتوای حرفه‌ای
  • ایجاد استراتژی محتوایی
  • تولید محتوای هدفمند
  • آنالیز محتواهای تولید شده
  • بررسی نظرات کاربران
  • آپدیت محتوایی در صورت نیاز
  • بهینه‌سازی عکس‌ها
  • قرار دادن رسانه‌ها

همانطور که می‌بینید سئو داخلی دارای بخش‌های مختلفی است که هر کدام از آن‌ها بسیار تاثیرگذار هستند. از همین رو باید چل لیست سئو داخلی را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید تا بتوانید از رقبای خود پیش بگیرید. هر چقدر که موارد بیشتری را رعایت کنید، مسلما نتایج بهتری هم دریافت خواهید کرد.

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال نبض تپنده وب سایت شما است و اگر به بهینه بودن ساختار آن توجه کامل نداشته باشید، هیچ نتیجه دلخواهی را در روال پروژه‌های سئو دریافت نخواهید کرد. موارد سئو تکنیکال با چک لیست طراحی سایت بر اساس اصول سئو گره خورده است و شما می‌توانید بر اساس زمان‌بندی خودتان، این دو مورد را با یکدیگر ترکیب کنید.

توجه کنید تمرکز کار شما در موارد چک لیست سئو تکنیکال روی گوگل و کرالرهای آن است و اگر درست و اصولی موارد سئو تکنیکال را پیاده‌سازی نکنید، هیچ نتیجه مثبتی را در روال کار پروژه سئو دریافت نخواهید کرد. برای درخشش در صفحه نتایج موتور جستجو، نکات زیر را برای سئو تکنیکال وب سایت‌تان به صورت قدم به قدم اجرا کنید:

۱۰ مرحله برای سئو تکنیکال سایت

  1. بهینه‌سازی فایل ربات txt
  2. بهبود سرعت سایت
  3. فعال‌سازی SSL
  4. وصل کردن سایت به سرچ کنسول
  5. اتصال سایت مپ
  6. بهینه کردن urlها
  7. بهبود ساختار urlها
  8. فعال‌سازی بردکرامب
  9. نوایندکس کردن صفحات
  10. آدرس صفحات کوتاه و توصیفی باشد
  11. استفاده از HTTPS
  12. بهینه‌سازی سرعت سایت
  13. بهینه‌سازی برای موبایل
  14. نصب افزونه کاهش حجم عکس
  15. پیدا کردن لینک‌های شکسته و حذف آن‌ها
  16. پیدا کردن و حذف محتوای تکراری

به  جرات می‌توان گفت که سئو تکنیکال نقش کلیدی در رشد سایت دارد. به همین رو باید چل لیست سئو تکنیکال را اجرایی کنید تا نتایج آن را در گوگل مشاهده کنید. معمولا بسیاری از سایت‌ها بعد از شروع کار خود سئو تکنیکال را فراموش می‌کنند. این در حالی است که سایت به صورت منظم باید از نظر تکنیکالی چک شود. شما در فضای وب رقبای زیادی دارید که به طور مرتب در حال پیاده‌سازی چک لیست سئو تکنیکال هستند. از همین رو باید بهترین عملکرد را در سئو تکنیکال از خود نشان دهید.

چک لیست در سئو خارجی وبسایت

اگر تمامی موارد معرفی شده در این محتوا را به صورت کامل و جامع رعایت کرده باشید، احتمالا بعد از ۲ الی ۳ ماه، به آرامی نتایج اولیه را در سرچ کنسول مشاهده خواهید کرد و ورودی‌های هدفمند به سمت سایت شما جذب خواهند شد. اکنون پس از انجام اقدامات اولیه که در چک لیست‌های بالا مطرح شد، وقت آن رسیده است که به سراغ موارد مربوط به سئو خارجی بروید و تمرکز خود را روی مدیریت سئو خارجی وب سایت‌تان قرار دهید. سئو خارجی به تمامی فعالیت هایی گفته می‌شود که بیرون از سایت شما برای بهبود سئو صورت می‌گیرد. به طور مثال خرید بک لینک یکی از راه‌های سئو خارجی سایت است که منجر به افزایش قدرت دامنه سایت خواهد شد.  در ادامه چک لیست سئو خارجی را در  اختیارتان می‌گذاریم تا از آن به خوبی استفاده کنید. 

  1. آنالیز وضعیت سئو خارجی رقبا
  2. ایجاد یک فرایند قدرتمند برای انتشار بک لینک
  3. تولید و انتشار رپورتاژ آگهی
  4. ایجاد کمپین‌های برند منشن

سوشال مدیا (مربوط به سئو خارجی)

یکی از بخش‌های مهم سئو خارجی وب سایت، مدیریت امور سوشال مدیا است. شما اگر بتوانید مدیر سوشال مدیا خوبی در روال مدیریت پروژه سئو باشید و از تمامی شبکه‌های اجتماعی به خوبی برای تولید محتوای هدفمند و جذب کاربر استفاده کنید، در حقیقت سوشال سیگنال‌‌های مفیدی به سمت سایت‌تان جذب خواهید کرد و نتایج خوبی رقم خواهید زد.

  • ایجاد استراتژی محتوایی سوشال مدیا
  • تولید محتوای هدفمند
  • فعالیت مستمر در سوشال مدیا
  • اعمال لینک‌های مفید سوشال مدیا از سایت به اینستاگرام
  • مدیریت سوشال سیگنال‌ها

داشتن یک برنامه مشخص و مدون برای سئو خارجی سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.  با بررسی چل لیست سئو خارجی متوجه خواهید شد که  رقبا در این زمینه بسیار فعال هستند. به همین علت باید در این مورد تلاش زیادی انجام دهید تا بهترین نتیجه ممکن را به  دست‌ آورید. با فعالیت درست و حرفه‌ای در سوشال مدیا افراد زیادی را به سایت خود سرازیر می‌کنید.

اهمیت رپورتاژ آگهی در چک لیست سئو خارجی

در بین مواردی که در بین چک لیست سئو خارجی قرار گرفته است، هیچ کدام از آن‌ها به اندازه رپورتاژ آگهی‌ مهم نیستند. اگر نگاهی به رتبه‌های اول گوگل بیندازید، متوجه خواهید شد که بسیاری از آن‌ها با استفاده از قدرت رپورتاژ به این نتیجه رسیده‌اند. رپورتاژ باعث می‌شود که بتوانید بک لینک‌های معتبر و دائمی بگیرید که به صورت مستقیم بر روی قدرت دامنه تاثیر می‌گذارند.

از طرفی با وجود رپورتاژ برندینگ بهتری نیز صورت می‌گیرد و تعداد زیادی از کاربران سایت میزبان به سمت شما روانه می‌شوند. به همین جهت در چک لیست سئو خود حتما برای انتشار رپورتاژ‌های قدرتمند برنامه‌ریزی کنید. برای خرید رپورتاژ آگهی می‌توانید از پلتفرم تسمینو استفاده کنید. خوشبختانه بسیاری از سایت‌ها از رپورتاژ نتایج درخشانی را به دست آورده‌اند که بهتر است از این بستر عالی به سود خود بهره ببرید. 

چک لیست سئو سایت در روال پروژه سئو

شاید تصور کنید که با انجام تمامی مراحل بالا کار شما در روال پروژه سئو تمام شده است و می‌توانید یک نفس راحت بکشید؛ اما در حقیقت اصلا اینگونه نیست و بعد از اتمام انجام تمامی موارد ذکر شده در چک لیست‌های سئو، بخش بعدی کار برای شما آغاز می‌شود و باید به سراغ آپدیت محتوا و اعمال تغییرات ضروری بروید.

برای اینکه روال آپدیت و بهبود کارها در روال پروژه سئو برای شما در بهترین سطح کیفیت باشد، باید از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که برای تحلیل و آنالیز سئو مفید هستند، کمک بگیرید تا بر اساس اطلاعات به دست آمده از این ابزارها، بهترین روال کار را انتخاب کنید.

ابزارهای کاربردی واجب برای سئو کارها و وبمستران

 سئو سایت یک کار تخصصی است که برای انجام آن به ابزارهای زیادی نیاز دارید. به همین علت باید در چک لیست سئو استفاده درست از این ابزارها نیز یادآوری شود. در حال حاضر ابزارهای سئو زیادی وجود دارد ولی برخی از آن‌ها کاربرد مهم‌تری دارند. در لیست زیر مهم‌ترین ابزارها را مشاهده می‌کنیم.

  1. سرچ کنسول
  2. گوگل آنالیتیکس
  3. تگ منیجر
  4. نقشه حرارتی

چک لیست آپدیت سئو در روال پروژه سئو

حالا شما می‌‌توانید به کمک ابزارهای مفید معرفی شده در قسمت بالا، اطلاعات مفیدی را از کاربرانی که وارد وب سایت‌تان می‌شوند به دست آورید و وارد مرحله دوم پروژه سئو یعنی اعمال تغییرات هدفمند و آپدیت‌‌های سئومحور برای رشد بیشتر سایت شوید.

  • بهبود سئو تکنیکال بر اساس سئو
  • بهینه سازی مجدد فایل robots.txt
  • بهبود سرعت وبسایت برای کاربران
  • اعمال تغییر در کدهای اسکیما در صورت نیاز
  • آپدیت محتوایی بر اساس نیاز
  • آپلود عکس، متن و ویدئو جدید در محتوا
  • اعمال تغییرات در ساختار محتوای متنی
  • درخواست ایندکس مجدد بعد از اعمال تغییرات محتوایی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که گوگل علاقه زیادی به آپدیت سایت نشان می‌دهد. از همین رو سایت‌هایی که به طور مرتب آپدیت می‌شوند بسیار محبوب گوگل هستند. الگوریتم های گوگل به خوبی این فعالیت‌ها را تشخیص می‌دهند پس بهتر است که در این راستا نهایت تلاش خود را به کار ببندید.

با چک لیست سئو، هر رتبه‌ای را در صفحه نتایج موتورهای جستجو نشانه بگیرید

به این مقاله ارائه شده توسط تسمینو به‌عنوان یک منبع ارزشمند نگاه کنید که قرار است راهنمای مسیر حرکت شما در دنیای سئو و بهینه‌سازی وب سایت باشد. اگر قصد دارید یک پروژه سئو حرفه‌ای را از مرحله آغازین شروع کنید و در نهایت بهترین نتایج را برای خودتان رقم بزنید، پیشنهاد می‌شود تمامی نکات و موارد مطرح شده در این مطلب را به خاطر بسپارید. از این به بعد سعی کنید که تمامی پروژه‌های سئو خودتان را با بهترین نتیجه به ثمر برسانید و از دیدن نتایج وب سایت‌تان در صفحه نتایج جستجوی گوگل لذت ببرید. تمامی سایت‌های موفقی که در نتایج گوگل می‌بینید از این چل لیست سئو استفاده می‌کنند. به همین علت حتما  سایت خود را با استفاده از این لیست چک کنید تا ایرادات احتمالی برطرف شود. در هر مرحله از سایت که ضعف مشخصی دیدید،  حتما با کار مداوم و تلاش آن مشکل را برطرف کنید.

نتیجه گیری “Seo Checklist 2023”

داشتن چک لیست سئو به شما کمک می‌کند تا بهتر سئو سایت خود را برنامه‌ریزی کنید و به شکل حرفه‌ای پیش بروید. اکنون که می‌دانید چک لیست سئو چیست، حتما برای اجرای کامل آن دست به کار شوید. نظر شما درباره چک لیست‌های سئو ارائه شده در این مقاله چیست؟ شما چه تجربیاتی در زمینه نوشتن چک لیست پروژه‌‌های سئو داشته‌اید که توانسته‌اید با کمک آن، روند پیش رفتن پروژه سئو خود را بهبود ببخشید و به نتایج بهتری دست پیدا کنید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات ارزشمند خودتان را با ما و دیگر خوانندگان این مقاله از تسمینو به اشتراک بگذارید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها