بریف کانتنت چیست؟ تولید بریف محتوایی

بریف کانتنت چیست؟ تولید بریف محتوایی

بریف محتوا (Content Brief) سندی است که در آن اطلاعات کامل در مورد محتوا آورده می‌شود و نویسنده با خواندن آن دقیقا می‌داند در مورد چه چیزی و با چه هدفی باید بنویسد. نویسندگی و تولید محتوا فرایندی پیچیده دارد و همواره چالش‌هایی را برای نویسندگان و کارفرماها ایجاد می‌کند. فرض کنید کارفرما از نویسنده درخواست کرده در مورد باغبانی محتوایی را آماده کند. نویسنده نیز مطالبی را در همان مورد تولید کرده است؛ اما بعد از ارسال مطلب متوجه می‌شود هدف کارفرما از این محتوا معرفی ابزارهای باغبانی و […]

2 ماه 0 11 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بریف محتوا چیست؟
چرا ایجاد بریف محتوا ضروری است؟
چه اطلاعاتی در بریف محتوایی آورده می‌شود؟
نحوه نگارش بریف محتوا
برای کانتنت بریف بازخورد بگیرید!
آیا شما از کانتنت بریف استفاده می‌کنید؟
مشاهده بیشتر

بریف محتوا (Content Brief) سندی است که در آن اطلاعات کامل در مورد محتوا آورده می‌شود و نویسنده با خواندن آن دقیقا می‌داند در مورد چه چیزی و با چه هدفی باید بنویسد. نویسندگی و تولید محتوا فرایندی پیچیده دارد و همواره چالش‌هایی را برای نویسندگان و کارفرماها ایجاد می‌کند. فرض کنید کارفرما از نویسنده درخواست کرده در مورد باغبانی محتوایی را آماده کند. نویسنده نیز مطالبی را در همان مورد تولید کرده است؛ اما بعد از ارسال مطلب متوجه می‌شود هدف کارفرما از این محتوا معرفی ابزارهای باغبانی و در نهایت فروش آن‌ها بود. در این حالت هم زمان نویسنده تلف می‌شود و باید محتوا را بازنویسی کند و هم کارفرما باید زمان بیشتری را صبر کند. چیزی که باعث جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی می‌شود بریف کانتنت است. در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با این مفهوم و نحوه تولید بریف محتوایی ارائه خواهیم داد.

بریف محتوا چیست؟

بریف کانتنت، سندی است که در آن مجموعه‌ای از مواردی که نویسنده باید رعایت کند آورده می‌شود. در این سند کارفرما به کارشناس تولید محتوا می‌گوید دقیقا در مورد چه موضوعاتی بنویسد، هدف از محتوا چیست، چند کلمه نیاز دارد و کدام عنوان‌ها را به کار ببرد. در حالت کلی می‌توان گفت کارفرما هر انتظاری که از محتوا دارد را با نویسنده در میان می‌گذارد تا او با دقت بیشتری نسبت به تولید محتوا اقدام کند.

بریف محتوایی معمولا توسط استراتژیست محتوا ایجاد شده و در اختیار نویسندگان قرار داده می‌شود. با توجه به این که مجموعه چه اهدافی را دنبال می‌کند بریف کانتنت می‌تواند ساده یا پیشرفته باشد. برای مثال در بریف‌های پیشرفته علاوه بر عنوان و کلمات کلیدی، مخاطبان هدف، اهداف متن و لحن محتوا نیز آورده می‌شود.

کارفرماهایی که برای نویسندگان بریف محتوا کاملی ایجاد می‌کنند محتوای باکیفیت‌تری دریافت خواهند کرد؛ در نتیجه زمان کمتری را برای ویرایش مقالات اختصاص خواهند داد. از بریف کانتنت برای هر نوع محتوایی اعم از پست وبلاگ، صفحات لندینگ، توضیحات محصول، نوشتن کتاب و تولید محتوا برای صفحات دسته‌بندی می‌توان استفاده کرد.

چرا ایجاد بریف محتوا ضروری است؟

هر کسی روش مخصوص به خود برای تولید محتوا را دارد و مراحل مختلفی را طی می‌کند. زمانی که سبک محتوا و مسیری که باید طی شود برای نویسنده مشخص نگردد نباید انتظار یک محتوای باکیفیت را داشته باشید. در واقع هر محتوایی که تولید می‌شود باید با اهداف کلی و استراتژی بازاریابی مجموعه همخوانی داشته باشد تا مجموعه به اهداف اصلی خود دست پیدا کند؛ بنابراین برای هر موضوعی که برای نویسنده ارسال می‌شود نوشتن بریف محتوای اختصاصی برای آن لازم و ضروری است.

نگارش یک محتوا بدون تولید بریف محتوایی درست مانند ساخت یک خانه بدون نقشه و طرح است؛ در این شرایط قطعا نتیجه نهایی آن چیزی نخواهد بود که انتظار داشتیم.

در ادامه بیشتر با اهمیت ایجاد بریف محتوا آشنا خواهیم شد.

1. صرفه‌جویی در وقت و هزینه

اصلی‌ترین دلیل ایجاد بریف محتوا جلوگیری از بازنویسی محتوا است. زمانی که محتوا نویس می‌داند در مورد چه چیزی باید بنویسد متن نوشته شده نیاز به بازنویسی نخواهد داشت؛ در نتیجه در زمان و هزینه‌ای که برای ویراستاری نیاز است صرفه‌جویی می‌شود.

مشکل زمانی نمایان می‌شود که محتوا پس از صرف زمان زیاد در مرحله نوشتن و ویرایش، با اهداف شما همخوانی نداشته باشد. در این شرایط باید دوباره هزینه دیگری را برای نوشتن محتوا پرداخت کرده و زمان زیادی را برای دریافت آن منتظر بمانید.

2. اطلاعات مهم را از دست نمی‌دهید

تنها نوشتن تعدادی عنوان و توضیح در مورد آن‌ها باعث ارزشمند شدن محتوا نمی‌شود؛ بلکه محتوایی که تولید می‌کنید باید مطابق با نیازهای مخاطبان بوده و به سوالات مهم آن‌ها پاسخ دهد. زمانی که با توجه به پرسونا مخاطب بریف محتوایی ایجاد می‌کنید نویسنده اطلاعات مهمی که نیاز دارید را در محتوا ارائه می‌دهد؛ بنابراین هیچ از یک اطلاعات مهم از دست نمی‌رود.

احتمالا تا الان پیش آمده بدون داشتن برنامه شروع به انجام یک سری کار کرده‌اید و شب قبل خواب متوجه شده‌اید که برخی از کارها را فراموش کرده‌اید؛ کارهایی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بودند. نوشتن Content Brief نیز شبیه به آن است. زمانی که بدون کانتنت بریف شروع به تولید محتوا می‌کنید امکان دارد نکات بسیار مهم و حیاتی را فراموش کنید.

3. هماهنگ کردن اعضای تیم با یکدیگر

هر یک از نویسندگان طرز فکر متفاوتی دارند و برای نوشتن از سبک مخصوص به خود استفاده می‌کنند. زمانی که بدون ایجاد بریف محتوا از آن‌ها بخواهید محتواهایی را بنویسند احتمالا به هدفی که در مجموعه تعیین کرده‌اید نخواهید رسید. کانتنت بریف کمک می‌کند همه نویسندگان و سایر اعضای تیم از لحن و سبک واحد برای نگارش استفاده کنند.

4. افزایش رتبه در موتورهای جستجو

استراتژیست محتوا برای ایجاد بریف محتوایی همه سوالات در مورد کلمه کلیدی را پیدا کرده و آن‌ها را در اختیار نویسنده قرار می‌دهد؛ در نتیجه محتوایی که نوشته می‌شود همه جنبه‌ها را پوشش خواهد داد. این مساله سبب می‌شود موتورهای جستجو ارزش و اعتبار بیشتری برای محتوا قائل باشند و رتبه آن‌ را بهتر کنند. شاید با خودتان بپرسید آیا نویسنده توان نوشتن محتوای جامع را ندارد؟ در جواب باید گفت همه نویسندگان به اصول سئو و قواعد مربوط به آن مسلط نیستند و نباید از آن‌ها انتظار چنین مساله‌ای را داشته باشیم. با ایجاد بریف محتوا می‌توان از تولید محتوای جامع اطمینان حاصل کرد.

5. محتوا در زمان مناسب تحویل داده می‌شود

واضح شدن اهداف در بریف محتوا به نویسنده کمک می‌کند در زمان سریع‌تری محتوا را تحویل دهد. همچنین زمان ویرایش آن نیز به حداقل می‌رسد؛ در نتیجه ددلاین محتواها رعایت شده و در زمان مناسب در اختیار مخاطبان قرار داده می‌شود.

چه اطلاعاتی در بریف محتوایی آورده می‌شود؟

در تولید بریف محتوایی هر چیزی که ممکن است یک نویسنده به آن نیاز داشته باشد آورده می‌شود؛ البته توصیه می‌کنیم از نوشتن اطلاعات ساده و واضح خودداری کنید. همچنین با توجه به نوع محتوا این اطلاعات می‌توان کم یا زیاد شود.

در حالت کلی مواردی که در کانتنت بریف آورده می‌شود عبارتند از:

  • عنوان اصلی و عنوان‌های فرعی
  • کلمه کلیدی اصلی
  • کلمات کلیدی فرعی (کلمات کلیدی طولانی، LSI و…)
  • سوالاتی که در محتوا باید به آن‌ها پاسخ داده شود.
  • اهداف محتوا
  • تعداد کلمات مورد نیاز
  • مهلت تحویل محتوا
  • راهنمایی در رابطه با لینک‌های داخلی
  • سبک، قالب و لحن محتوا
  • پرسونا مخاطب
  • کانال‌های انتشار محتوا
  • دیدگاه برند در رابطه با موضوع
  • CTA و قدم بعدی مخاطب
  • راهنمایی در خصوص عناصر گرافیکی محتوا
  • توضیحات متا

اگر این موارد در اختیار نویسنده گذاشته شود در مدت زمان کوتاه و با دقت بالایی می‌تواند محتوای ارزشمند تولید کند.

نحوه نگارش بریف محتوا

همانطور که متوجه شدید بریف محتوا نقش بسیار مهمی در استراتژی سئو و افزایش کیفیت محتوا دارد. در این بخش قصد داریم نحوه ایجاد کانتنت بریف را قدم به قدم با شما به اشتراک بگذاریم تا کارهای لازم و ضروری برای ایجاد آن را انجام دهید. در حالت کلی باید بریف را به‌گونه‌ای ایجاد کنید که نویسنده بعد از مطالعه متوجه اهداف شما شود.

Content brief از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که عبارتند از:

1. نمای کلی پروژه

این بخش در قسمت بالای بریف محتوا قرار می‌گیرد و نویسنده با مطالعه آن متوجه می‌شود چه رویکردی در محتوا باید داشته باشد. این بخش شامل موارد زیر می‌شود:

  • عنوان محتوا
  • توضیح دو تا سه خطی در مورد لحن محتوا و هر الزامی که نویسنده باید رعایت کند.
  • سرفصل‌ها و زیرعنوان‌ها
  • تعداد کلمه
  • مخاطب هدف

این اطلاعات را باید تا جای ممکن ساده و مختصر بنویسید تا نویسنده به راحتی متوجه آن‌ها شود.

2. اطلاعات مربوط به رقبا

موضوعی که قصد تولید محتوا در رابطه با آن را دارید احتمالا قبل از شما افرادی در مورد آن مطالبی را منتشر کرده‌اند. برای راهنمایی بیشتر نویسندگان بهتر است چند نتیجه اول گوگل را بررسی کرده و ببینید تعداد کلماتشان چقدر است، چه عنوان‌هایی دارند و نحوه لینک‌سازی داخلی و خارجی به چه شکل است. زمانی که اطلاعات مربوط به آنالیز رقبا را در بریف کانتنت می‌آورید نویسنده می‌تواند محتوایی جامع‌تر از آن‌ها بنویسد.

3. کلمات کلیدی اصلی و فرعی

بخش دیگری که در بریف محتوایی باید قرار دهید کلمات کلیدی است. این بخش باعث می‌شود تا محتوای تولید شده با استراتژی بازاریابی شما همخوانی داشته باشد. همچنین نویسنده نیز متوجه خواهد شد در مورد چه چیزهایی باید بنویسد. علاوه بر کلمات کلیدی اصلی و فرعی در این بخش می‌توانید موارد دیگری هم بیاورید که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • مطالعات انجام شده در مورد موضوع
  • آمارهای مربوط به آن
  • منابع برای پیدا کردن ایده‌
  • لینک سایت‌های رقبا
  • لینک مقالات مرتبط

همچنین می‌توانید برخی از دستورالعمل‌های مجموعه را نیز در این بخش بیاورید. به طور مثال در این بخش می‌توانید به نویسنده یادآوری کنید از منابع قدیمی و آن‌هایی که بیش از دو سال از انتشارشان می‌گذرد استفاده نکند.

4. بخش مربوط به سئو

توجه به سئو، اهمیت بسیار بالایی در تولید محتوا دارد؛ چرا که با رعایت قوانین مربوط به آن می‌توانید رتبه سایت را در موتورهای جستجو افزایش دهید. برای اینکه نویسندگان بدانند چه قوانینی را باید در متن رعایت کنند بهتر است بخشی به‌عنوان سئو در بریف محتوایی در نظر بگیرید.

برخی از اطلاعاتی که در این بخش قرار می‌گیرد عبارتند از:

  • ساختار محتوا (عناوین اصلی و زیرعنوان‌ها)
  • لینک‌های داخلی و خارجی و نکات مربوط به آن‌ها
  • تعداد تکرار کلمات کلیدی

5. قوانین مربوط به درج تصویر و عناصر گرافیکی

در صورتی که نویسنده تصاویر مربوط به محتوا را آماده می‌کند بهتر است در کانتنت بریف بخشی را برای قوانین مربوط به تصاویر اختصاص دهید. برخی از نکاتی که در این بخش می‌توانید بیاورید عبارتند از:

  • تعداد تصاویر
  • نوع تصویری که می‌خواهید در متن قرار دهید. (اینفوگرافیک، اسکرین شات، نمودار و…)
  • منبع تصاویر
  • نحوه انتخاب نام برای تصاویر
  • متن جایگزین (Alt)

برای کانتنت بریف بازخورد بگیرید!

زمانی که برای محتواها بریف ایجاد می‌کنید لزوما به این معنا نیست که نویسندگان هم با آن موافق هستند؛ به همین دلیل باید همواره از نویسندگان بازخورد بگیرید. برای این منظور سوالات زیر را از نویسندگان بپرسید.

  • آیا کانتنت بریف توانست منظور کارفرما را به خوبی منتقل کند؟
  • آیا بریف کمک می‌کند تا بفهمید چه چیزی را باید در محتوا بنویسید؟
  • دوست دارید چه تغییراتی در بریف ایجاد شود؟

دریافت بازخورد از نویسندگان و سایر اعضای تیم علاوه بر ایجاد هماهنگی باعث بهبود بسیاری از مشکلات بریف می‌شود.

آیا شما از کانتنت بریف استفاده می‌کنید؟

بریف محتوا برای همه پروژه‌هایی که با نویسندگان در ارتباط هستند لازم و ضروری است. اگر تا قبل از این فقط به ایجاد تقویم محتوا بسنده می‌کردید از این لحظه به بعد برای افزایش کیفیت محتوا حتما برنامه جامعی برای ایجاد کانتنت بریف در نظر بگیرید. در این نوشته سعی کردیم مراحل تولید بریف محتوایی را به طور کامل با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. به‌مرورزمان و با دریافت بازخورد خواهید توانست بهترین بریف‌ها را ایجاد کنید. بهتر است بدانید کاربرد بریف محتوا فقط برای محتواهای سایت خلاصه نمی‌شود؛ بلکه می‌توان از آن در نوشتن کتاب، اخبار و سناریوها نیز استفاده کرد.

خوشحال می‌شویم تجربیات و نظرات خود را در رابطه با کانتنت بریف با ما به اشتراک بگذارید.

حامد نوری
حامد نوری

یادگیری موضوعات جدید و اشتراک گذاری آن با دیگران همیشه برام جالب بوده و هست. همین مساله سبب شد تا به حوزه تولید محتوا بیام. در این مسیر سعی می کنم بهترین محتوا را در اختیار مخاطبان قرار بدم؛ البته هنوز در ابتدای راه هستم و این مسیر ادامه دارد.

دیدگاه ها