آموزش سئو سایت چند زبانه به همراه چندنکته طلایی!

آموزش سئو سایت چند زبانه به همراه چندنکته طلایی!

شما با آموزش سئو سایت چند زبانه “Multi Language Seo” می‌توانید کسب و کار آنلاین خود را فراتر از مرزها ببرید و درآمد دلاری داشته باشید. اما نحوه سئو سایت چند زبانه کار راحتی نیست و برای اینکه بتوانید رتبه خوبی در گوگل کسب کنید باید نکات زیادی را رعایت کنید. ما در ادامه این مقاله به شما نشان می‌دهیم که چگونه صدای کسب‌وکارتان را به گوش سراسر دنیا برسانید. تنها کافی است سئو سایت چند زبانه را یاد بگیرید و با پیاده سازی اصولی و درست آن، به هزاران […]

2 سال 1 20 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

سئو سایت دو زبانه چیست؟
آموزش سئو سایت چند زبانه با تگ hreflang 
تگ hreflang چیست و چگونه آن را ایجاد کنیم؟
بررسی ساختار تگ hreflang برای سئو سایت‌ های چند زبانه
کدهای زبانی چیست و چه تاثیری بر سئو سایت چند زبانه دارد؟
انواع کد ISO 639-1 DSJ کدام است؟
اولین گام سئو سایت چند زبانه چیست؟
آموزش سئو سایت چند زبانه: استفاده از URLهای اختصاصی
آموزش سئو سایت چند زبانه: استفاده از تنها یک زبان در هر صفحه
آموزش سئو سایت چند زبانه: ایجاد بهترین تجربه کاربری
رنگ‌ها در سایت‌های چند زبانه
ترجمه کلمات در سایت‌های چند زبانه
رابط کاربری در سایت‌های چند زبانه
آموزش سئو سایت چند زبانه: تکنیک‌ های سئو و رپورتاژ آگهی
آموزش سئو سایت چند زبانه: ترجمه متا دیتا
آموزش سئو سایت چند زبانه: بارگذاری سریع وب سایت
نحوه سئو سایت چند زبانه: تولید محتوا
افزونه وردپرس سایت چند زبانه 
استراتژی محتوا برای سایت های چندزبانه
راز موفقیت یک سایت چند زبانه چیست؟
مشاهده بیشتر

شما با آموزش سئو سایت چند زبانه “Multi Language Seo” می‌توانید کسب و کار آنلاین خود را فراتر از مرزها ببرید و درآمد دلاری داشته باشید. اما نحوه سئو سایت چند زبانه کار راحتی نیست و برای اینکه بتوانید رتبه خوبی در گوگل کسب کنید باید نکات زیادی را رعایت کنید. ما در ادامه این مقاله به شما نشان می‌دهیم که چگونه صدای کسب‌وکارتان را به گوش سراسر دنیا برسانید. تنها کافی است سئو سایت چند زبانه را یاد بگیرید و با پیاده سازی اصولی و درست آن، به هزاران مخاطب و مشتری در سراسر دنیا دسترسی پیدا کنید. با تسمینو همراه باشید تا با آموزش کامل سئو سایت‌های چند زبانه از قدم اول، یعنی اصول طراحی سایت تا تحقیق کلمات کلیدی و رسیدن به مراحل سئو خارجی یعنی لینک سازی و انتشار رپورتاژ آگهی آشنا شوید.

سئو سایت دو زبانه چیست؟

آموزش سئو سایت چند زبانه

سایت‌های دو زبانه یا چند زبانه، سایت‌هایی هستند که خدمات خود در بخش‌های مختلف سایت را به زبان‌های مختلفی ارائه می‌کنند. این سایت‌ها برای اینکه بتوانند موفقیت مدنظر خود را به‌دست آورند، باید فرایندهای مختلف مربوط به سئو و بهینه سازی وب سایت را به طور خاص‌تری انجام دهند. در واقع تنها با اعمال استراتژی‌‌های معمولی و ساده‌ای که برای سایت‌های ایرانی در وب فارسی انجام می‌شود، نمی‌توان موفق شد. 

آموزش سئو سایت چند زبانه با تگ hreflang 

شما با کمک این تگ، می‌توانید با گوگل صحبت کنید. وجود این تگ در ساختار کدهای HTML شما، به گوگل در درک راحت‌تر زبان محتوای صفحه شما کمک می‌کند. اما این کار چه فایده‌ای دارد؟ پس از اینکه گوگل زبان محتوای شما را درک کرد، با تشخیص دقیق موقعیت جغرافیایی زبان محتوا، محتوای مدنظر را بیشتر به کاربران ساکن همان کشور نمایش می‌دهد.

تگ hreflang چیست و چگونه آن را ایجاد کنیم؟

در حقیقت، تگ hreflang، معجزه هوش مصنوعی گوگل است و به شما در فرایند سئو سایت دو زبانه کمک ویژه‌ای می‌کند تا به راحتی بتوانید خودتان را به همه مشتریان‌تان در سراسر دنیا معرفی کنید.

hreflang قطعه کدی است که با زبان HTML نوشته شده و در بخش heading کدهای شما قرار می‌گیرد. نمونه‌ای از کد hreflang را در زیر مشاهده می‌کنید.

<a href=”https://www. tesmino.com” hreflang=” fa-IR “> tesmino </a>

برای بررسی نمونه‌های بیشتر، می‌توانید به یکی از سایت‌های چندزبانه که می‌شناسید مراجعه کنید. سپس روی صفحه کلیک راست کرده و گزینه view page source را انتخاب کنید. به احتمال زیاد در خطوط ابتدایی کد، می‌توانید کد مشابه قطعه کد بالا مشاهده کنید.

در عکس زیر سه کد hreflang سایت ویکی پدیا را که 59 زبان دنیا را کار کرده برای نمونه آوردیم:

تگ hreflang قطعه کدی است که با زبان HTML نوشته شده و در بخش heading کدهای شما قرار می‌گیرد.

بررسی ساختار تگ hreflang برای سئو سایت‌ های چند زبانه

برای اینکه بتوانید از تگ hreflang به درستی استفاده کنید، باید ساختار آن را به‌خوبی بشناسید. پیاده‌سازی صحیح این ساختار در 4 مرحله به صورت زیر انجام می‌شود.

قدم اول: یادگیری دقیق ساختار تگ

در قطعه کد زیر، می‌توانید ساختار تگ hreflang که در سئو سایت‌های چند زبانه استفاده می‌شود را مشاهده کنید. برای استفاده این کد در سایت خودتان، تنها کافی است مقادیر مربوط به خودتان را در این ساختار قرار دهید تا به‌خوبی بتوانید کاربران هدفتان را به سایت هدایت کنید.

rel=”alternate” hreflang=”x”

قدم دوم: آشنا شدن با کدهای زبانی

شاید این سوال برای شما ایجاد شود که کدهای زبانی در سئو سایت چند زبانه چیست و چگونه باید از آن‌ها استفاده کرد. در ادامه قدم سوم و چهارم را مطالعه کنید و مفهوم اصلی آن را یاد بگیرید؛ سپس این موضوع را برای شما توضیح خواهیم داد.

قدم سوم: جایگذاری کدهای زبانی و مقادیر

اگر کدهای زبانی خاص خودتان را پیدا کنید استفاده از آن‌ها کار خیلی سختی نخواهد بود و تنها کافی است چند تا از مقادیر را جابه‌جا کنید و منتظر نتیجه باشید.

قدم چهارم: استفاده از تگ hreflang

فرایند پیاده‌سازی کد hreflang حساسیت و اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد. توصیه می‌شود درصورت نداشتن تسلط کافی، از یک برنامه‌نویس کمک بگیرید.

کدهای زبانی چیست و چه تاثیری بر سئو سایت چند زبانه دارد؟

ربات‌های گوگل درکی از زبان انسان‌ها ندارند و تنها کدها و فرمول‌های ریاضی را درک می‌کنند. طبق یک قرارداد کلی، به هر زبان یک کد خاص داده می‌شود. با قراردادن این کد در ساختار تگ hreflang، می‌توان زبان مقصد محتوای منتشر شده را به گوگل فهماند.

سئو سایت چند زبانه

انواع کد ISO 639-1 DSJ کدام است؟

این کدها در سئو سایت‌های چند زبانه، بر اساس نوع زبان و خاصیت آن دسته‌بندی می‌شوند. برای مثال:

ISO 639-1:2002

ISO 639-2-:1998

ISO 639-3:2007

ISO 639-5:2008

ISO 639-5:2008

چطور کد ISO 639-1 DSJ زبان مدنظرمان را پیدا کنیم؟

پیدا کردن کد زبانی برای سئو سایت‌های چند زبانه کار سخت نیست. در جدول زیر، مدل نمونه کوچکی از کدهای زبانی را برای شما آورده‌ایم. اگر تمایل دارید لیست کاملی از این کدها را داشته باشید، پیشنهاد می‌شود سری به محتوای : (لیست کامل کدهای ایزو) بزنید.

نام زبان 639 _1 T/639-1 T/639-2 B/639-2 639/3
زبان آسامی as asm asm asm _
زبان بلغاری bg bul bul bul buls
زبان‌های چینی zh zho chi zho + 13 zho + 13
زبان هلندی nl nld dut nld _
زبان فنلاندی fi fin fin fin _
زبان کره‌ای ko kor kor kor _
زبان فارسی fa fas per fas + 2 _
زبان اکانی Twi tw twi twi twi
زبان اردو ur urd urd urd urd
زبان زولو isiZulu zu zul zul zul

اولین گام سئو سایت چند زبانه چیست؟

برای دریافت بهترین نتیجه در سئو سایت چند زبانه باید با ترفندهای ریز و درشت سئو سایت چند زبانه آشنا باشید. برای این منظور ابتدا باید برنامه و استراتژی خود را تعیین کرده و تا انتها به آن پایبند بمانید. اولین قدم برای شروع، این است که کشف بیشترین ترافیک ورودی از کدام زبان‌ها است. برای این منظور به Google Analytic وارد شده و مسیر Audience> Geo> Language & Location را دنبال کنید. پس از این مرحله، می‌توانید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و برای رفع نقاط ضعف، برنامه‌ریزی کنید.

آموزش سئو سایت چند زبانه: استفاده از URLهای اختصاصی

یکی از ترس‌های اصلی سایت‌های چند زبانه، شناسایی محتوای آن‌ها به‌عنوان محتوای تکراری توسط گوگل است. محتوایی که در چندین URL ظاهر می‌شود ممکن است منجر به جریمه‌هایی مانند کاهش رتبه یا حتی عدم ایندکس شود.

گوگل برای جلوگیری از جریمه محتوای تکراری، روش‌های استفاده از «URLهای اختصاصی» را که دارای نشانگر زبان هستند، توصیه می‌کند. این نشانگرها، موتورهای جستجو و کاربران را قادر می‌سازد تا زبان را تنها از طریق ساختار URL شناسایی کنند. به عنوان مثال، اگر یک صفحه اصلی با آدرس www.example.com داشته باشید، آدرس این صفحه برای کاربران فرانسوی www.example.com/fr/ و برای کاربران آلمانی www.example.com/de خواهد بود.

قرارگیری نشانگر زبان در URL به ساختار انتخابی URL شما بستگی دارد. شما می‌توانید به سه فرمت زیر از URL های اختصاصی استفاده کنید:

دامنه سطح بالا: به عنوان مثال  www.example.fr 

ساب دامین: به عنوان مثال www.fr.example.com

ساب دایرکتوری: به عنوان مثال  www.example.com/fr/ 

با این حال، حتی یک نشانگر زبان هم می‌تواند اشتباه تفسیر شود. بنابراین استفاده از یک قالب و ساختار اختصاصی URL، یک گام مهم برای اطمینان از سئوی خوب سایت شما است، اما قطعاً تنها فاکتور نیست. شما از هر قالبی که استفاده کنید، مزایا و معایب خود را دارد. اما نکته خوبی که وجود دارد این است که مدیریت و نگهداری محتوای هر زبان برای شما آسان می‌شود. 

آموزش سئو سایت چند زبانه: استفاده از تنها یک زبان در هر صفحه

ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که برخی از قسمت‌های یک صفحه را ترجمه کنید، اما بخش‌های دیگر را به زبان اصلی نگه دارید. حتی ممکن است سایت شما یک انجمن گفتگو باشد و کاربران با زبان‌های مختلفی اقدام به تولید محتوا کنند. وجود چندین زبان در یک صفحه می‌تواند تجربه کاربر را کمرنگ کند. در مورد اول بالا، خواننده ممکن است محتوای اصلی را بفهمد اما در پیمایش به صفحات دیگر مشکل داشته باشد. در مورد دوم، محتوای تولید شده توسط کاربر به زبان‌های مختلف می‌تواند منجر به ازدست‌دادن زمینه بحث‌ اصلی، گیج شدن یا حتی ناامید شدن سایر خوانندگان شود. خوشبختانه ابزارها و افزونه‌های زیادی وجود دارند که در حل این مشکل به شما کمک می‌کنند. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که تمام محتوای صفحه 100٪ به یک زبان ترجمه می‌شود. ابزار پیشنهادی ما Weglot است. 

آموزش سئو سایت چند زبانه: ایجاد بهترین تجربه کاربری

زمانی که تجربه خوبی را به کاربران هدف خود در وب‌سایت‌تان ارائه می‌دهید، نرخ تبدیل و فروش‌تان افزایش خواهد یافت. در ایجاد یک سایت چند زبانه، تنها ترجمه محتوا هدف اصلی شما نیست، بلکه باید بتوانید برای تک‌تک کاربران و بازدیدکنندگان خود، یک تجربه سفارشی را ایجاد کنید. شما باید چیدمان سایت، انتخاب فونت و رنگ‌های سایت خود را متناسب با جامعه کاربری هدف انتخاب کنید.

با ایجاد تجربه کاربری (UX) بهتر، سئو سایت چند زبانه را بهبود دهید.

رنگ‌ها در سایت‌های چند زبانه

رنگ سبز برای کاربران در ایالات متحده، آمریکای لاتین و اروپا، به عنوان یک رنگ خوب و مثبت برای دکمه‌های وب شناخته می‌شود. آن‌ها معتقد هستند: سبز رنگ چیزهای خوب، موفقیت و تایید است. در مقابل رنگ سبز، رنگ قرمز قرار دارد که معمولاً برای نشان دادن اینکه مشکلی رخ داده، استفاده می‌شود.

اما نکته این‌جاست که در فرهنگ‌های مختلف در سرتاسر جهان، رنگ‌ها معنای متفاوتی دارند. به عنوان مثال، در فرهنگ چینی، قرمز نشان دهنده شانس و رفاه است. در اپلیکیشن‌های بازار سهام چین، قرمز به معنای «بالا» و سبز به معنای «پایین» است.

ترجمه کلمات در سایت‌های چند زبانه

برای اینکه بتوانیم سایتی را به‌خوبی طراحی کنیم تا بتواند برای استفاده کاربران با زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف مناسب باشد، باید از ترجمه محض کلمات فراتر برویم. بسیاری از اوقات، ترجمه‌های عامیانه گمراه‌کننده هستند و منجر به از‌دست‌دادن کاربران و کاهش نرخ تبدیل می‌شوند. وقتی کاربری که قصد خرید محصول یا خدمات شما را دارد به صفحه سفارش یا تسویه حساب وارد می‌شود، ممکن است با مشاهده یک کلمه نادرست نظرش را تغییر داده و از خرید منصرف شود. به همین دلیل است که ترجمه صرف، به بومی‌سازی و تجربه‌کاربری مناسب وب‌سایت چند زبانه کمک نمی‌کند و حتی بر آن تاثیر منفی می‌گذارد. به خصوص با توجه به اینکه کلمات زیادی وجود دارند که به نظر می‌رسد یک معنا دارند اما در واقع چنین نیستند.

رابط کاربری در سایت‌های چند زبانه

علاوه بر این باید به چپ‌چین یا راست‌چین کردن قالب سایت و متن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. هنگام پیاده‌سازی یک وب‌سایت چند زبانه به هر دو زبان چپ به راست و راست به چپ، تطبیق‌پذیری رابط کاربری بسیار مهم است. بخش‌های محتوا، دکمه‌ها، فراخوان‌ به اقدام‌ها و تبلیغات همگی باید موقعیت خود را تغییر دهند. از آن‌جایی که چشم‌خوانندگان از زبان‌های مختلف صفحه وب را به روشی متفاوت اسکن می‌کنند، این مورد می‌تواند در نحوه دسترسی به صفحه تفاوت ایجاد کند.

آموزش سئو سایت چند زبانه: تکنیک‌ های سئو و رپورتاژ آگهی

سئوی سایت چند زبانه می‌تواند فوق‌العاده پیچیده باشد. در بیشتر موارد، بهتر است با یک شرکت سئو باتجربه کار کنید تا مطمئن شوید که وب‌سایت شما از همان ابتدا به درستی توسعه‌یافته است. هدف از سئوی سایت چند زبانه، ارسال یک سیگنال واضح به موتورهای جستجو است تا به‌خوبی در مورد اینکه چه محتوایی باید در نتایج جستجو به مخاطبان مورد نظر آن صفحه نشان داده شود، تصمیم بگیرند. یادگیری و پیاده‌سازی تکنیک‌های سئو داخلی و خارجی در این زمینه می‌تواند کمک شایانی به شما کند.

خرید رپورتاژ آگهی و ایجاد کمپین‌های حرفه‌ای، نصب افزونه‌های سئو، خرید بک لینک، ایجاد برند منشن، دریافت سوشال سیگنال و انجام لینک سازی داخلی و خارجی از جمله بهترین راهکارها و متدهای حرفه‌ای هستند.

آموزش سئو سایت چند زبانه: ترجمه متا دیتا

هنگامی که یک وب‌سایت چند زبانه ایجاد می‌کنید، باید مطمئن شوید که فقط محتوای سایت شما ترجمه نمی‌شود. متا دیتا شما همچنین یک قطعه متن مهم است که به شما کمک می‌کند برای کشورهای جدیدی که قصد دارید کاربران آن‌ها را هدف قرار دهید، رتبه‌بهتری کسب کنید.

آموزش سئو سایت چند زبانه: بارگذاری سریع وب سایت

یکی از کارهای نسبتا آسانی که می‌توانید برای سئوی سایت چند زبانه خود (و به طور کلی سئو) انجام دهید این است که وب‌سایت خود را سریع کنید. از ژانویه 2018، مدت زمان بارگذاری وب‌سایت، به یک فاکتور اصلی رتبه‌بندی برای موتورهای جستجو تبدیل شده است. این بدان معناست که هر تلاش کوچکی که برای سریع‌تر بارگذاری وب‌سایت خود انجام می‌دهید، مستقیماً بر میزان ترافیک دریافتی وب‌سایت شما تأثیر می‌گذارد، به خصوص اگر برخی از صفحات شما کند باشند (زمان بارگذاری 3+ ثانیه).

روش‌های متنوعی برای ایجاد تفاوت چشم‌گیر در زمان بارگذاری سایت وجود دارد. برای مثال:

  • راه اندازی browser caching
  • یک‌پارچه‌سازی CDN با وب‌سایت شما
  • بهینه‌سازی تصاویر و ویدئوها
  • استفاده از یک هاست مناسب

نحوه سئو سایت چند زبانه: تولید محتوا

در طراحی وب، چند زبانه بودن یک سایت به معنای ارائه خدمات به زبان‌های مختلف با نسخه‌های مختلف سایت است. اگر وب‌سایت شما در حال حاضر به زبان فارسی نمایش داده می‌شود و می‌خواهید زبان اسپانیایی را نیز اضافه کنید، باید نسخه جدیدی از وب سایت خود را ایجاد کنید. این نسخه به زبان اسپانیایی و به طرز متفاوتی نمایش داده خواهد شد. این بدان معناست که شما دو وب‌سایت دارید که هر کدام به یک زبان متفاوت خدمت می‌کنند. شما برای تولید محتوای متنی وب‌سایت دو زبانه خود می‌توانید از ابزارهای آماده، افزونه‌ها یا مترجمان فریلنسر استفاده کنید. در هر صورت باید استراتژی خاصی برای تولید محتوای خود داشته باشید. 

افزونه وردپرس سایت چند زبانه 

افزونه WPML ساخت سایتهای چند زبانه در وردپرس و مدیریت آن‌ها را آسان می‌کند. ابزارهای آماده مثل افزونه WPML می‌توانند محتوای سایت شما را به‌صورت خودکار ترجمه کنند، با این حال به اندازه مترجمان انسانی دقیق نیستند. اما اگر بودجه زیادی در اختیار ندارید، این ابزار می‌تواند برایتان مفید باشد. 

استراتژی سایت‌های چند زبانه

استراتژی محتوا برای سایت های چندزبانه

نکته حائز اهمیت دیگر، داشتن یک پلن و استراتژی محتوا است. استراتژی محتوا برنامه‌ای است که هدف، مدیریت و استقرار محتوا را در بخش‌های مختلف سایت مشخص می‌کند. یک استراتژی محتوا باید به سوالات زیر پاسخ دهد:

چرا: هدف از محتوا چیست؟ به چه هدفی می‌خواهید برسید؟

چه کسی: گیرنده محتوا کیست؟ مخاطب هدف کیست؟

کجا: قرار است محتوا را کجا منتشر کنید؟ 

چه: قرار است چه نوع محتوایی تولید کنید؟ آیا قصد اطلاع‌رسانی، مشارکت یا تبلیغ دارید؟

چقدر: هزینه مورد انتظار برای تولید و مدیریت محتوا چقدر است؟ بودجه شما چقدر است؟

چه زمانی: زمان مناسب برای استقرار محتوا چه زمانی است؟ آیا همیشه در یک زمان مشخص منتشر می‌شود؟ آیا زمان مناسبی برای جذب کاربر مورد نظرتان است؟

پاسخ به این سوالات با توجه به کاربران هدف و بودجه شما برای هر زبان متفاوت خواهد بود. بنابراین استراتژی محتوای خود را انعطاف‌پذیر و پویا نگه دارید و به طور مرتب آن را به روز کنید.

راز موفقیت یک سایت چند زبانه چیست؟

ما در این مقاله از تسمینو شما را با نحوه سئو سایت چند زبانه آشنا کردیم. مسلما داشتن سئوی خوب، راز موفقیت یک سایت چند زبانه است. چراکه می‌تواند مخاطبان زیادی را در سطح بین‌المللی برای شما به ارمغان بیاورد و به دستاوردهای مالی بیشتری دست پیدا کنید. اگر شما هم قصد دارید درآمد دلاری داشته باشید، بهتر است همین حالا به فکر نشانه گرفتن مشتریان کسب و کارتان در خارج از مرزهای کشور باشید.

ترفندهای سئو سایت چند زبانه در این مسیر به شما کمک ویژه‌ای خواهد کرد، مطمئن باشید با به کار بستن دقیق نکات مطرح شده در این مقاله، می‌توانید سئو سایت چند زبانه خودتان را به‌خوبی انجام دهید و به موفقیت برسید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2022/08/13

ممنون بابت محتواتون، بخش جدول سئو چند زبانه هم عالی و کامل بود.
خیلی خوبه که همه کشور ها رو اضافه کردید.