جستجوی معنایی گوگل چیست ؟ +(18 راز Google Semantic Search )

جستجوی معنایی گوگل چیست ؟ +(18 راز Google Semantic Search )

احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که زمان جستجوی یک عبارت خاص در گوگل، از کیفیت بالا و میزان ارتباط معنایی عمیق نتایج موتور جستجو با کلمه‌ای که سرچ کرده‌اید شگفت زده شوید و این سوال برای شما ایجاد شود که هوش مصنوعی گوگل چطور تشخیص می‌دهد و نیاز و دغدغه اصلی کاربر از سرچ کردن یک کلمه کلیدی در گوگل چیست و دقیقا همان نتایج منطبق را برای او نمایش می‌دهد؟ در حقیقت تمامی نظم شگفت‌انگیز و قدرت بالای هوش مصنوعی گوگل زیر سر قواعد پیچیده مفهوم جستجوی […]

2 سال 0 14 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

جستجوی معنای (Google Semantic Search) چیست؟
گوگل چطور مفهوم کلمات کلیدی را درک می‌کند؟
الگوریتم‌های موثر در افزایش دقت جستجو معنایی کدام هستند؟
مزایای جستجوی معنایی یا Google Semantic Search چیست؟
با جستجوی معنایی گوگل، منتظر معجزه در نتایج موتور جستجو باشید
مشاهده بیشتر

احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که زمان جستجوی یک عبارت خاص در گوگل، از کیفیت بالا و میزان ارتباط معنایی عمیق نتایج موتور جستجو با کلمه‌ای که سرچ کرده‌اید شگفت زده شوید و این سوال برای شما ایجاد شود که هوش مصنوعی گوگل چطور تشخیص می‌دهد و نیاز و دغدغه اصلی کاربر از سرچ کردن یک کلمه کلیدی در گوگل چیست و دقیقا همان نتایج منطبق را برای او نمایش می‌دهد؟

در حقیقت تمامی نظم شگفت‌انگیز و قدرت بالای هوش مصنوعی گوگل زیر سر قواعد پیچیده مفهوم جستجوی معنایی Google Semantic Search است. گوگل با این قابلیت خاص خود می‌تواند به سادگی عمیق‌ترین و پیچیده‌ترین مفاهیم را تشخیص دهد و نتایج جستجوی مرتبط را به کاربران نمایش دهد.

قدرت هوش مصنوعی گوگل به پیچیدگی‌ها و دانش فنی مهندسی بالای خلق مفهوم Google Semantic Search در دنیای اینترنت گره خورده است و هرگاه که شما با سرچ کردن یک کلمه کلیدی خاص، پاسخ مرتبطی در گوگل دریافت کردید، بدانید که پاسخ گرفتن ساده و بدون درسر شما به گوگل سمنتیک سرچ مربوط است.

یکی از مفاهیم نوین و جدید دنیای سئو و بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوی گوگل، مفهوم جستجوی معنایی یا Google Semantic Search است. شاید در ظاهر با خواندن عبارت گوگل سمنتیک سرچ،کمی گیج شوید و تصور کنید با مفهوم سنگینی سروکار دارید؛ اما حقیقت ماجرا اصلا اینگونه نیست.

در ادامه این مقاله از سایت تسمینو قصد داریم توضیحات کاملی درباره مفهوم چیستی گوگل سمنتیک ارائه کنیم. اگر فکر می‌کنید که نقطه ابهامات و پرسش‌هایی دراین‌باره در ذهن‌تان وجود دارد که قصد برطرف کردن آن‌ها را دارید، پیشنهاد می‌شود به هیچ وجه مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

 

گوگل سمنتیک

جستجوی معنای (Google Semantic Search) چیست؟

در حقیقت، روح و شالوده مفهوم عبارت گوگل سمنتیک سرچ را دو عبارت واحد به معنای جستجوی معنایی و مفهوم جستجو تشکیل داده است، با گره خوردن مفهوم این دو مورد، کارکرد سمنیتک سرچ گوگل به خوبی تمام و اجرا می‌شود، برای درک بهتر مفهوم Google Semantic Search بهتر است این دو بخش را موشکافی کنیم و به صورت دقیق‌تر با آن‌ها آشنا شویم.

Semantic Search (جستجوی معنایی)

منظور از جستجوی معنایی، میزان درک گوگل از کلمات و عبارات کنار هم چیدن در باکس جستجو است، فرایندی که گوگل به کمک الگوریتم‌های مختلف خود طی می‌کند تا بتواند به درک عمیق‌تری از مفهوم کلمه کلیدی سرچ شده در باکس جستجو برسد، جستجوی معنایی گوگل نام دارد.

در جستجوی معنایی گوگل تلاش می‌کند تا با درک عمیق‌تر از مفاهیم  و کلمات، به یک مغز انسانی هوشمند تبدیل شود که قدرت تفکر و پیاده سازی ایده را دارد و به پرسش کاربر در باکس موتور جستجو بهترین پاسخ را ارائه می‌کند.

پس در حقیقت، گوگل سمنتیک سرچ، به یک فرایند بلند مدت اشاره دارد که گوگل با واسطه الگوریتم‌های خودش به درک بالاتری از مفهوم کلمات کلیدی دست پیدا می‌کند و در پایان نتایج دقیق‌تر و هوشمندانه‌تری را در صفحه نتایج، به نمایش در می‌آورد.

Contextual Meaning (مفهوم جستجو)

روی دیگر این ماجرا، عبارت مفهوم جستجو است که با کاربران سروکار دارد، یعنی مفهوم جستجو قطعا پازل کامل کننده گوگل سمنتیک سرچ است تا به به موتور جستجو کمک کند خیلی راحت‌تر و سریع‌تر هدف جستجو کاربران را شناسایی کند و بتواند نتایج مرتبط‌تری را برای آن‌ها به نمایش درآورد.

مفهوم جستجو در گوگل، با کمک روش‌های مختلف تلاش می‌کند تا محتوای ذهن کاربران را بررسی و شناسایی کند و در پایان بهترین نتیجه را بر اساس نوع نگاه و عملکرد سیستم مغزی کاربر، برای او نمایش دهد. حالا اینکه مفهوم جستجو چگونه کار می‌کند و به چه شیوه‌ای تا این حد، قدرت درک بالا و عمیقی از نحوه جستجوی کاربران و درک مفاهیم جستجو دارد، موضوع بسیار مهمی است که قصد داریم در ادامه این مطلب به آن بپردازیم.

Google Semantic Search گوگل، چطور کار می‌کند؟

روش کارکرد جستجو معنایی گوگل در اوج سادگی است و دو مرحله را را طی می‌کند تا بتواند مثل مغز یک انسان هوشمند فکر کند و مرتبط‌ترین نتایج جستجو را به کاربران نمایش دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا دو بخش اصلی تشکیل‌دهنده جستجو معنایی گوگل را مرور کنیم و یاد بگیریم که سیستم گوگل سمنتیک سرچ، چطور عمل می‌کند.

بررسی هدف جستجوی کاربر (The purpose of the user search on Google)

در قدم اول زمانی که شما یک کلمه کلیدی خاص را در گوگل مثل : (بانس ریت چیست یا افزایش سرعت سایت و … ) سرچ می‌کنید، موتور جستجو تلاش می‌کند تا با روش‌های مختلفی هدف جستجوی شما را درک کند. اگر گوگل نتواند این مرحله را به خوبی انجام دهد، در حقیقت اصلا در فرایند رفع نیاز کاربر از جستجوی کلمه کلیدی موفق نخواهد بود و در نهایت کاربر از نتیجه سرچ خودش ناراضی خواهد بود.

اینکه گوگل چطور می‌تواند هدف جستجوی کاربران را به خوبی درک کند که منظور آن‌ها از سرچ کردن یک کلمه کلیدی خاص چیست و دقیقا دنبال چه چیزی هستند را در ادامه توضیح خواهیم داد. بهتر است ابتدا به سراغ بخش دوم فرایند کار جستجو معنایی یعنی آنالیز بافت کلمه کلیدی برویم.

آنالیز بافت کلمه کلیدی (Keyword analysis of the searched keyword)

بافت کلمه کلیدی به معنای تمامی مفاهیم مختلفی است که به یک کلمه کلیدی خاص، هویت و مفهوم می‌بخشد. این موارد متعدد هستند و می‌توان آن‌ها را در مجموعه بزرگی که شامل محل آی پی جستجوی کاربر، کلمات هم نشین، هم‌خانواده و … است جایگذاری کرد.

اما حالا دوباره پرسش قبلی را تکرار می‌کنیم که گوگل چطور هدف جستجوی کاربران را درک می‌کند و با آنالیز دقیق بافت کلمه کلیدی بهترین پیشنهاد را به کاربران ارائه می‌کند تا بتوانند پس از سرچ کردن کلمه کلیدی خاص خود در باکس جستو به به نتیجه برسند.

گوگل چطور مفهوم کلمات کلیدی را درک می‌کند؟

همه چیز زیر سر الگوریتم های گوگل است. گوگل با کمک الگوریتم‌های هوشمند خود تلاش می‌کند تا درک عمیق‌تر  و بهتری از مفهوم کلمات کلیدی پیدا کند. به علت هوشمندی بالای الگوریتم‌های گوگل، امروزه فرایند درک جستجوی معنایی گوگل، به قدرت بالایی دست پیدا کرده است و سخت‌ترین مفاهیم جستجو به کمک سمنتیک سرچ قابل درک هستند.

 

الگوریتم‌های موثر در افزایش دقت جستجو معنایی کدام هستند؟

حالا که یاد گرفتیم جستجوی معنایی گوگل به کمک الگوریتم‌های گوگل، درک و پیاده‌سازی می‌شود، احتمالا این سوال برای شما ایجاد می‌شود که هر الگوریتم گوگل در فرایند اجرای گوگل سمنتیک سرچ، چه نقشی دارد و چطور می‌توان آن را به بهترین شیوه پیاده‌سازی کرد؟

در ادامه تمامی الگوریتم‌‌های موثر در فرایند پیاده‌سازی موتورهای جستجو گوگل توضیح داده می‌شود. شما می‌توانید با درک عمیق نقش هر الگوریتم گوگل در فرایند پیاده‌سازی جستجو معنایی گوگل، به درک بالاتری از این مفهوم برسید و خیلی ساده‌ و راحت‌تر وب سایت‌تان را سئو کنید و به صدر نتایج موتور جستجو برسید.

کبوتر گوگل، نقش بررسی سئو محلی وب سایت‌ها را بر عهده دارد؛ همان‌طور که گفتیم یکی از مفاهیم مهم زمان سرچ کردن کاربر در گوگل، بررسی بافت مفهومی کلمه کلیدی است و یکی از اجزای مهم در بافت کلمه کلیدی، بررسی موقعیت مکانی کاربر برای نمایش نزدیک‌ترین نتایج جستجو است.

الگوریتم کبوتر گوگل در این مرحله به گوگل کمک می‌کند که موقعیت مکانی کاربر را به خوبی درک کند و بر همان اساس، نتایج نزدیک و مرتبط را نمایش دهد. اگر دقت کنید، زمانی که در منزل‌تان عبارت رستوران‌های نزدیک من را سرچ می‌کنید، نتیجه متفاوت‌تری نسبت به زمانی که این عبارت را در محل کارتان جستجو می‌کنید به دست می‌آورید. این اتفاق کاملا وابسته به درک معنایی الگوریتم کبوتر از موقعیت مکانی شما است که در بافت کلمه کلیدی که توضیح دادیم اثر می‌گذارد و در نهایت منجر به نمایش مرتبط‌ترین نتایج به شما می‌شود.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، دوست باوفای جستجو معنایی در موتور جستجو است و تقریبا می‌توان گفت که بدون حضور این الگوریتم، انجام و پیاده سازی دقیق و حرفه‌ای جستجو معنایی در گوگل، غیر ممکن خواهد بود. مرغ مگس خوار گوگل با دقت تمامی جملات و کلمات به کار رفته توسط شما در محتوا را مطالعه می‌کند و تلاش می‌کند تا با ایجاد پیوندهای ارتباطی معنایی، نتایج دقیق‌تری را برای کاربران در موتور جستجو گوگل، نمایش دهد.

هر چقدر که شما زمان نوشتن محتواهای وب سایت‌تان از کلماتی مرتبط‌تر از نظر معنایی و مفهومی استفاده کنید، شانس بیشتری برای دیده شدن و جلب رضایت مرغ مگس خوار گوگل خواهید داشت و احتمال حضور شما در صدر نتایج موتورهای جستجو افزایش پیدا می‌کند.

الگوریتم برت به گوگل سمنتیک سرچ کمک می‌کند که دقیق‌تر معنای کلمات جستجو شده را درک کند، در حقیقت این الگوریتم حرفه‌ای یک دیکشنری مفهومی کامل از معانی و مفاهیم کلمات مختلف است که به موتور جستجو کمک می‌کند سریع‌تر و دقیق‌تر مفهوم کلمات و عبارت‌ها را تشخیص دهد و بر همین اساس، نتایج جسجوی مرتبط و نزدیک را نمایش دهد.

الگوریتم EAT گوگل که جدیدترین الگوریتم موتور جستجو محسوب می‌شود، از سه بخش اصلی :

EXPERTSE، AUTHORITY و TRUST تشکیل شده است و به این مفهوم اشاره دارد که باید سایت‌های مختلف، محتواهای تخصصی تولید و منتشر کنند و به ایجاد فرایند اعتمادسازی و جلب رضایت کاربران، توجه وِیژه داشته باشند. کارکرد و تمرکز اصلی الگوریتم EAT گوگل، بر مبنای تحلیل دقیق رفتار کاربران وب سایت است.

به هر میزانی که کاربران در صفحه نتایج موتور جستجو به نتایج نشان داده شده رفتار بهتری نشان دهند، سایت شما شانس بیشتری برای دیده شدن در موتور جستجو خواهد داشت و بیشتر مورد توجه جستجوی معنایی گوگل قرار خواهید گرفت.

یعنی جستجو معنایی گوگل، پیوند عمیقی با نوع رفتار کاربران وب سایت‌ها دارد و هر چقدر که شما شناخت بیشتری از نحوه عملکرد ذهنی و فکری کاربران وب‌سایت‌تان به دست آورید، شانس موفقیت‌تان برای جلب رضایت این الگوریتم حرفه‌ای افزایش پیدا خواهد کرد.

رنک برین نیز مث EAT با رفتار کاربران و تحلیل تعاملات آن‌ها با وب سایت سروکار دارد. به هر میزانی که شما رضایت آن‌ها را بیشتر جلب کنید، بیشتر در وب سایت شما خواهند ماند و این سیگنال به گوگل ارسال خواهد شد که شما تولیدکننده محتوای باارزش و خوش کیفیتی هستید که لایق دیده شدن در صدر نتایج موتور جستجو می‌باشید.

مزایای جستجوی معنایی یا Google Semantic Search چیست؟

حالا که به صورت جامع با گوگل سمنیتک سرچ آشنا شدید، احتمالا این سوال برای شما ایجاد می‌شود که مزایای ایجاد این سیستم توسط هوش مصوعی گوگل چیست و چه لزومی به دانستن دقیق آن است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از مهم‌ترین مزیت‌های پیاده‌سازی این سیستم حرفه‌ای و هوشمند توسط گوگل برای سئو سایت و بهینه‌سازی موتورهای جستجو را بررسی کنیم.

  • اصلاح غلط املایی‌ها

با وجود قابلیت درک جستجو معنایی درگوگل، این هوش مصنوعی درک عمیقی از نحوه درست نگارش کلمات کلیدی در همه گروه‌های زبانی به دست آورده است و اگر کاربران زمان سرچ کردن یک کلمه کلیدی خاص، ناخودآگاه، کلمه کلیدی را غلط تایپ کنند، هوش مصنوعی به سادگی آن را تشخیص می‌دهد و اقدام به اصلاح آن می‌کند.

  • افزایش کیفیت نتایج

در نتیجه معرفی و اجرای جستجو معنایی گوگل، درک این موتور جستجو از نتایج جستجو و نیاز کاربران از سرچ کلمات کلیدی، دستخوش تغییرات زیادی شده است. طی این سال‌ها گوگل تبدیل به یک مغز انسانی هوشمند و پیشرفته شده است که تلاش می‌کند با بررسی این دست از فاکتورها مرتبط‌ترین نتایج را به کاربران نشان دهد.

  • ایجاد ریچ اسنیپت‌ های مرتبط

یکی از جذاب‌ترین مزایای ایجاد جستجو معنایی که در گراف گوگل نمایان شده است، بخش ریچ اسنیپت‌ها است. در این قسمت شما می‌توانید بدون وارد شدن به سایت‌های نمایش داده شده در صفحه نتایج گوگل، اطلاعات مفیدی را پیرامون کلمه کلیدی سرچ شده مشاهده کنید.

باوجود این قابلیت توسط گوگل از سال 2020 تقریبا نیاز کاربران با مشاهده اولیه صفحه نتایج جستحو برطرف شده است و دیگر نیاز به باز کردن تک تک سایت‌ها و بررسی جزئیات هر نتیجه ندارند. ارائه این حرکت هوشمندانه از سوی گوگل، این موتور جستجو را به یک هوش مصنوعی پرطرفدار و کاربردی تبدیل کرده است که هیچ کدام از موتورهای جستجو توان رقابت با آن را ندارند.

  • تولید گراف دانش گوگل

احتمالا شما نیز زمان جستجوی یک کلمه کلیدی خاص، گراف دانش گوگل را مشاهده کرده‌اید. این گراف به کمک ارتباطات معنایی شکل گرفته در موتور جستجو و گشت و گذارهای الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، ایجاد شده است. به هر میزانی که شما از محتواهای مرتبط‌تر از نظر معنایی و مفهومی در وب سایت‌تان استفاده کنید، شانس رتبه‌گیری بهتری در موتور جستجوی گوگل خواهید داشت.

  • افزایش رضایت کاربران از نتایج

اما در نهایت، نتیجه تمامی این عملکردها از سمت گوگل، افزایش رضایت کاربران از نتایج جستجو در صفحه است. هدف اصلی گوگل از روز اولیه تولد خود در فضای آنلاین، رفع نیاز کاربران در بالاترین سطح کیفیت بوده است و تمامی این آپدیت‌ها و قوانین در راستای همین هدف مهم، آغاز به کار کرده و خوشبختانه تا اینجای کار، این اپدیت‌ها و تغییرات موفقیت‌های زیادی را نیز برای این موتور جستجو رقم زده‌اند.

با جستجوی معنایی گوگل، منتظر معجزه در نتایج موتور جستجو باشید

شاید تا سال‌‌ها پیش با سرچ کردن یک کلمه کلیدی خاص در گوگل، نتایج نامرتبط و نامفهوم بسیار زیادی را مشاهده می‌کردید؛ اما خوشبختانه امروزه با پیشرفت هوش مصنوعی، این شرایط، کاملا دستخوش تغییر شده است و شما می‌توانید با کیفیت بهتر و بالاتری به نتایج مرتبط‌‌تر دسترسی داشته باشید.

فراموش نکنید که روی صحبت گوگل در باب پیاده‌سازی جستجو معنایی، وبمستران و سئوکارانی است که قصد بهینه‌سازی وب سایت خودشان را دارند. برای دستیابی به موفقیت در مسیر سئو و بهینه‌سازی وب سایت و رسیدن به بهترین رتبه‌‌های موتور جستجو باید تلاش کنید که براساس راهبردهای گوگل و در حقیقت، باب میل گوگل، سایت‌‌تان را بهینه‌سازی کنید تا بهترین نتایج را برای خودتان ایجاد کنید.

در این مقاله از سایت تسمینو تلاش کردیم تا توضیحات کامل و مفصلی پیرامون چیستی جستجو معنایی گوگل، روش کارکرد، مزایا و تکنیک‌‌های هم‌ سوتر کردن فعالیت وب سایت با این سیستم هوش مصنوعی را توضیح دهیم. مطمئن باشید با در نظر گرفتن نکات مطرح شده در این مطلب، می‌توانید به سرعت وضعیت سئو سایت‌تان را زیرورو  کنید و به بهترین نتایج برسید.

شما چه تجربیات جالبی در زمینه بهینه‌سازی سایت برای جستجو معنایی گوگل دارید که توانسته‌‌اید به کمک آن، موفقیت‌‌های بزرگی را در مسیر بهینه‌سازی وب سایت‌تان به دست آورید و صدر نشین نتایج موتور جستجو باشید؟ خوشحال می‌ شویم تجربیات ارزشمندتان را با ما و دیگر خوانندگان این مقاله سایت تسمینو به اشتراک بگذارید.

علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها