مدت زمان لازم برای سئو سایت چقدر است؟ [نکات ضروری سئو سایت]

مدت زمان لازم برای سئو سایت چقدر است؟ [نکات ضروری سئو سایت]

سئو سایت چقدر زمان می‌برد؟ این نخستین سوالی است که هر فرد پس از راه‌اندازی وب سایتش از خود می‌پرسد. افراد زیادی به دنبال آن هستند که تنها چند هفته پس از شروع به کار سایتشان، شاهد قرارگیری آن در صفحه اول نتایج گوگل و موتورهای جستجوی دیگر باشند؛ رسیدن به چنین نتیجه‌ای دشوار بوده و نیاز به رعایت نکات گوناگونی دارد. برای نتیجه‌گرفتن باید صبور باشید و به دنبال روش‌های کلاه سیاه جهت کسب رتبه‌های برتر در موتورهای جستجو نباشید. طبق بررسی‌های انجام شده توسط متخصصان برجسته، سئو ممکن […]

1 سال 0 13 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

سئو سایت چیست؟
چقدر زمان می‌برد تا اقدامات سئو جواب دهند؟
فاکتورهای مهم کاهش زمان سئو سایت
آیا می‌دانید چرا برخی از کسب‌وکارها در سئو سایت شکست می‌خورند؟
سخن پایانی در مورد زمان سئو یک سایت
مشاهده بیشتر

سئو سایت چقدر زمان می‌برد؟ این نخستین سوالی است که هر فرد پس از راه‌اندازی وب سایتش از خود می‌پرسد. افراد زیادی به دنبال آن هستند که تنها چند هفته پس از شروع به کار سایتشان، شاهد قرارگیری آن در صفحه اول نتایج گوگل و موتورهای جستجوی دیگر باشند؛ رسیدن به چنین نتیجه‌ای دشوار بوده و نیاز به رعایت نکات گوناگونی دارد. برای نتیجه‌گرفتن باید صبور باشید و به دنبال روش‌های کلاه سیاه جهت کسب رتبه‌های برتر در موتورهای جستجو نباشید.

طبق بررسی‌های انجام شده توسط متخصصان برجسته، سئو ممکن است بین 6 الی 12 ماه به طول بینجامد. طی این مطلب قصد داریم به تمام مواردی که در فرآیند زمان سئو سایت تاثیرگذار هستند اشاره کنیم. با تسمینو همراه باشید.

سئو سایت چیست؟

به هر اقدامی که برای بهبود جایگاه سایتتان در موتورهای جستجو انجام می‌دهید، سئو گفته می‌شود؛ به‌طورکلی سئو به سه دسته داخلی، خارجی و تکنیکال تقسیم می‌شوند که هرکدام از آن‌ها بدین شرح هستند:

  • سئو داخلی

به مجموعه اقداماتی که برای بهینه‌سازی صفحات درونی سایتتان انجام می‌دهید، سئو داخلی گفته می‌شود. بهینه‌سازی تصاویر، لینک‌سازی داخلی، تولید محتوا و توجه به هدینگ‌ها برخی از مهم‌ترین نکات سئو داخلی محسوب می‌شوند.

  • سئو خارجی

به کارهایی که خارج از سایتتان انجام می‌دهید که منجربه دیده‌شدن بهتر آن توسط موتورهای جستجو می‌شود، سئو خارجی می‌گویند. ازجمله مهم‌‌ترین اقدامات سئو خارجی می‌توان به استفاده از بک لینک و خرید رپورتاژ آگهی اشاره کرد.

  • سئو تکنیکال

سئو تکنیکال بیشتر به کدنویسی صفحات مربوط است و در جهت بهبود سرعت کلی سایت انجام می‌شود. در این فرآیند نیز ممکن به کمک برنامه‌نویس‌ها نیاز داشته باشید.

پس از شرح انواع سئو، نوبت به آن می‌رسد تا پی ببریم چقدر زمان می‌برد تا یک سایت سئو شود؟

سئو سایت چقدر زمان می‌برد

چقدر زمان می‌برد تا اقدامات سئو جواب دهند؟

هیچ پاسخ درستی برای این سوال وجود ندارد. عوامل مختلفی بر نتیجه‌ای که از تلاش‌های سئو سایت به دست می‌‍آورید تأثیر می گذارند. اگر با یک آژانس بازاریابی دیجیتال باتجربه یا فریلنسر سئو کار می‌کنید، می‌توانید شاهد نتایج مثبت در 6 ماه اول باشید. اگر یک تازه‌کار استخدام کردید، باید بیشتر صبر کنید. مشاهده شده است که برخی سایت‌ها نتایج را در عرض 3 تا 4 ماه می‌بینند و برخی افراد نیز ادعا می‌کنند نتایج را ظرف 1 ماه مشاهده می‌کنند. (البته باید یک جایگاه غیررقابتی با حجم جستجوی کم باشد)

اکثر کسب‌وکارها پس از 6 ماه کار مداوم سئو، متوجه دستاوردهای بزرگ آن می‌شوند. مسلما روش‌هایی برای کمک به سایتتان جهت کسب نتایج سریع وجود دارند؛ اما این روش‌ها به شما برای دستیابی به رشد پایدار در درازمدت کمک نمی‌کنند. این تاکتیک‌ها به عنوان “تاکتیک‌های کلاه سیاه” شناخته می‌شوند که پیروی از آن‌ها منجر به جریمه‌های سنگین از سوی گوگل می‌شود.

توجه داشته باشید که سئو برای طولانی‌مدت است. اگر به دنبال سود کوتاه‌مدت هستید، بهتر است روی سایر رشته‌های بازاریابی دیجیتال به‌خصوص جستجوی پولی (تبلیغات پولی) تمرکز کنید. جهت دستیابی به موفقیت بزرگ با سئو، باید آماده یک بازی طولانی‌مدت باشید. باید اعتراف کنیم که همه به دنبال کسب نتایج سریع هستند. اگر هم راهی برای تسریع فرآیند سئو وجود دارد که مغایر با قوانین گوگل نیست، انجام آن هیچ ایرادی ندارد؛ اما تجربه بهترین متخصصان سئو نشان داده که سئو با کار مداوم جواب می‌دهد.

فرآیند سئو سایت شباهت زیادی به پروسه کاهش وزن دارد؛ ما ساده‌ترین و سریع‌ترین راه را برای کاهش وزن می‌خواهیم و می‌دانید که هرگز این اتفاق در زمانی کوتاه رخ نمی‌دهد. برای کاهش وزن نیاز به تمرینات مداوم و برنامه‌های غذایی است و در عرض 1 یا 2 ماه نمی‌توانید آن را انجام دهید؛ البته تغییرات مثبتی را خواهید دید. در مورد سئو هم همینطور است و هر ماه دستاوردهای کوچکی از تلاش‌های خود را خواهید دید.

مشکل اینجاست که صاحبان مشاغل انتظارات غیرواقعی از سئو دارند. زمانی که این افراد کارشان را با سئو شروع می‌کنند، به دنبال نتایج فوری هستند. سئو زمان زیاد و کار مداومی را می‌طلبد؛ اما فاکتورهایی وجود دارند که می‌توانند این زمان را کاهش دهند.

اعتبار دامنه عاملی مهم در سئو سایت

فاکتورهای مهم کاهش زمان سئو سایت

برای بهبود روند سئو و کاهش زمان رسیدن به نتایج مثبت، یکسری فاکتورهای مهم وجود دارند که می‌توانند بسیار موثر واقع شوند. در ادامه مهم‌ترین روش‌های تاثیرگذار در فرآیند زمان سئو یک سایت را شرح خواهیم داد.

  • اعتبار و عمر دامنه

اگرچه گوگل یک بار اعلام کرده بود که هیچ ارتباطی بین سن دامنه و سئو وجود ندارد، اما همچنان مهم است که وب سایتتان چه مدت در اینترنت وجود داشته است. زمانی که مت کاتس سرپرست تیم جستجو گوگل بود، ادعا کرد عمر دامنه ارتباط چندانی با رتبه‌بندی ندارد. وی خاطرنشان کرد:

«میان دامنه‌ای که شش ماه از عمر آن می‌گذرد و دامنه‌ای که یک ساله است، تفاوت معناداری وجود ندارد.»

با این حال، اخیراً با بسیاری از مطالعات موردی SEO مواجه شده‌ایم که نشان می‌دهند دامنه‌های قدیمی‌تر در مقایسه با دامنه‌های جدید، سریع‌تر از سئو سود می‌برند. اگر دارای دامنه جدید هستید و کارتان را به تازگی شروع کردید، نباید ناامید شوید؛ با در پیش گرفتن راه درست در این فرآیند، می‌توانید زمان رسیدن به نتایج مثبت را کاهش دهید.

بهتررین روش های سئو یک سایت

  • لینک‌سازی

لینک‌سازی یکی از بهترین روش‌های سئو سایت برای افزایش اعتبار دامنه محسوب می‌شود؛ اما این فرآیند نیز زمان‌بر است و برای به دست آوردن لینک از سایت‌های دیگر نیاز به روش‌های تبلیغاتی خلاقانه دارید. توجه داشته باشید که با خرید رپورتاژ آگهی و خرید بک لینک می‌توانید فرآیند لینک‌سازی را تسریع ببخشید.

علی‌رغم بسیاری از ادعاهای گوگل مبنی بر اینکه باید بیشتر روی عناصر داخلی سایت تمرکز کنید، لینک‌ها هنوز نقش مهمی در زمینه‌های رقابتی مانند امور مالی، سلامت و یا گردشگری دارند. در فرآیند لینک‌سازی حتما استراتژی درستی داشته باشید تا گوگل لینک‌ها را به‌عنوان اسپم شناسایی نکند؛ این موتور جستجو به کمک الگوریتم پنگوئن می‌تواند هرگونه لینک‌سازی غیرطبیعی را شناسایی نماید و سایت‌های متخلف را متحمل جریمه‌های سنگین کند.

  • مشکلات فنی وب سایت

بسیاری از مسائل فنی می‌توانند به سایتتان آسیب برسانند و بدون اصلاح این مسائل، تمرکز بر تلاش‌های سئوی شما فایده‌ای ندارد. این موارد برخی از مشکلات فنی رایجی است که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید:

  1. خطاهای 404
  2. لینک‌های خراب
  3. هاست ارزان و میزبان وب غیر قابل اعتماد
  4. مسائل دسترسی و مشکلات ایندکس
  5. سرعت بارگذاری صفحه
  6. توضیحات متا که منطقی نیستند
  7. خطاهای نقشه سایت
  8. خطاهای  htaccess
  9. طراحی ضعیف وب سایت
  10. مشکلات  Robots.txt

حل همه این مسائل زمان بر خواهد بود. (با توجه به پیچیدگی مشکلاتی که با آن مواجه می‌شوید، 7 تا 14 روز انتظار می رود) از طرف دیگر، ربات‌های موتورهای جستجو به صورت خود به خود و پیوسته سایت تغییر یافته شما را نمی‌خزند و ایندکس نمی‌کنند. ممکن است برخی از مشکلات به سرعت اصلاح شوند، اما بیشتر آن‌ها زمان می‌برند.

  • طراحی، ساختار و معماری وب سایت

عناصری که حول محور تجربه کاربری (UX) می‌چرخند از اهمیت بالایی در سئو سایت برخوردارند. تجربه‌ای که برای بازدیدکنندگان خود ارائه می‌دهید، به گوگل نشان می‌دهد که آیا سایتتان درخواست جستجوی بازدیدکنندگان را برآورده می‌کند یا خیر. برای بازدیدکنندگان خود باید رابط کاربری آسان، طراحی وب ریسپانسیو و ساختار ساده را ارائه دهید. بیش از 72 درصد مردم با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه جستجوهایشان را انجام می‌دهند؛ بنابراین باید مطمئن شوید که سایتتان واکنش‌گرا و سازگار با موبایل است.

علاوه بر این، گوگل ابتدا شروع به ایندکس‌کردن صفحات موبایل قبل از ایندکس‌کردن صفحات دسکتاپ کرده است. اگر سایتتان تجربه تلفن همراه ضعیفی را ارائه دهد، برای رتبه‌بندی بالا در صفحات نتایج جستجو شانس کمی خواهد داشت.

  • تحقیق کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل رقبا

چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانید با انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل رقبا کشف کنید. بدون شک تمایل ندارید بدون برنامه‌ریزی درست وارد میدان شوید و با رقبای بزرگتان رقابت کنید. بررسی رقبا می‌تواند سیگنال‌های مهمی در روند استراتژی محتوا به شما بدهد؛ اما این بدان معنا نیست که پیوسته قدم در راه آن‌ها بگذارید و خودتان استراتژی خلاقانه نداشته باشید.

تجزیه و تحلیل رقبا یک مزیت بزرگ به شما می‌دهد؛ لازم نیست همه چیز را از صفر شروع کنید. شما فقط باید کاری را که رقبایتان انجام می‌دهند مهندسی معکوس کرده و چیزهایی را اضافه کنید که آن‌ها از دست داده‌اند.

از ابزارهایی مانند SEMRush و SpyFu می‌توانید برای بررسی رقبای خود در سئو سایت استفاده کنید؛ به عنوان مثال، اگر از SEMRush استفاده می‌کنید، کافی است روی گزینه Domain Overview در منوی سمت چپ کلیک و URL رقیب خود را وارد کنید. سپس شما به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که کلمات کلیدی ارگانیک، کلمات کلیدی پولی و بک لینک‌ها را به شما نشان می دهد. با بررسی این عناصر می‌توانید ایده کاملی از اهداف رقیب‌هایتان و نوع محتوای آن‌ها به دست بیاورید.

کاهش زمان سئو

 

با بررسی این موارد می‌توانید ایده‌های خوبی برای تولید محتوا کسب کنید؛ اما باید توجه داشته باشید با درنظرگرفتن این موضوعات نیز باید چند ماه تا رسیدن به نتایج مناسب صبر کنید. شما حداقل به 6 تا 12 ماه برنامه‌ریزی بازاریابی محتوا نیاز دارید تا بتوانید این کار را انجام دهید و محتوایتان نیز باید بهتر از رقبا باشد.

چقدر زمان برای سئو یک سایت نیاز است؟

  • استراتژی بازاریابی محتوا

مطالعات تحقیقاتی زیادی در رابطه با بازاریابی محتوا وجود دارند که نشان می‌دهند کسب‌وکارهایی که استراتژی درست بازاریابی محتوا را در خود جای داده‌اند، شاهد رشد نمایی ترافیک هستند؛ علاوه بر این، باید به طور مداوم محتوا منتشر کنید تا هم به موتورهای جستجو و هم به کاربران نشان دهید به مشتریان خود اهمیت می‌دهید و قصد دارید بهترین محتوا را برای کمک به آن‌ها در حل مشکلاتشان ارائه دهید. تولید محتوای باکیفیت و استمرار در انجام آن جزو موضوعات مهمی است که زمان‌بر بوده و در زمانی کوتاه رخ نمی‌دهد؛ اما اگر گوگل سایتتان را به‌عنوان مرجعی از محتوای ارزشمند شناسایی کند، می‌توانید اطمینان داشته باشید که رتبه‌های برتر در تسخیر شما خواهند بود.

آیا سئو سایت در زمان کوتاه ممکن است؟

آیا می‌دانید چرا برخی از کسب‌وکارها در سئو سایت شکست می‌خورند؟

زیرا آن‌ها زمان و هزینه مورد نیاز برای موفقیت در سئو سایت را دست کم می‌گیرند و از آن بی‌اطلاع هستند. بگذارید اینطور بیان کنیم؛ شما در حال راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی جدید هستید، آیا در عرض 3 یا 6 ماه موفق می‌شوید؟ گاهی اوقات بسته به ماهیت کسب‌و‌کارتان بله؛ اما اغلب اوقات موفقیت در یک دوره کوتاه واقع‌بینانه نیست و این موضوع در سئو نیز نمود پیدا می‌کند.

در طول سال‌ها مشاهده شده که بسیاری از شرکت‌ها پس از 3 تا 4 ماه منصرف شده‌اند و اکثر آن‌ها اعلام می‌کنند:

«ما به اندازه کافی سودی که سرمایه‌گذاری ما را توجیه کند کسب نمی‌کنیم.»

این زمانی رخ می‌دهد که شما بدون برنامه و انتظارات واقع‌بینانه شروع به انجام کاری کنید. اگر نمی‌توانید برای سئو بودجه 6 تا 12 ماهه اختصاص دهید، بهتر است در برخی دیگر از کانال‌های بازاریابی دیجیتال مانند تبلیغات پولی یا بازاریابی رسانه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کنید. سئو یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ بلندمدت است و نباید انتظار داشته باشید که فوراً فروش داشته باشید.

سخن پایانی در مورد زمان سئو یک سایت

چقدر طول می کشد تا نتایج سئو سایت را ببینید؟ متاسفانه هیچ پاسخ قطعی برای آن وجود ندارد. از آنجایی که الگوریتم‌های موتورهای جستجو به طور مداوم در حال تغییر هستند، همواره به استراتژی‌های موثرتری برای تولید ترافیک ارگانیک نیاز دارید.

از طرفی هر سایتی متفاوت است؛ شما نمی‌توانید به سادگی طبق تلاش‌های خود تعیین کنید که چقدر طول می‌کشد تا شاهد نتایج مدنظرتان از سئو باشید و همچنین نمی‌توانید به سرعت رتبه بالایی کسب کرده یا ترافیک ارگانیک ایجاد کنید. باید برنامه سئوی مناسبی داشته و به شکل درست پیش بروید تا شاهد نتایج مثبت باشید. به شما قول می‌دهیم اگر صبر و حوصله انجام اقدامات مورد نیاز را داشته باشید، مطمئناً نتایج را خواهید دید و فراتر از انتظاراتتان ظاهر می‌شوید.

بیشتر بخوانید :

محمد مقصودی
محمد مقصودی

کارشناس تولید محتوا، مدیریت محتوا و علاقه‌مند به سئو

دیدگاه ها