پروپوزال سئو چیست؟ +چطور یک Seo proposal بنویسیم ؟

پروپوزال سئو چیست؟ +چطور یک Seo proposal بنویسیم ؟

برای انجام هر کاری نیاز به یک مسیر راهنمای مشخص و دقیق داریم تا بتوانیم با داشتن ذهنیتی کاملا آماده و پویا پذیرای چالش‌ها باشیم و پرقدرت به سمت هدف، حرکت کنیم، در دنیای سئو نیز این قائده پابرجا است و شما برای نشانه گرفتن دقیق اهداف‌تان نیاز به یک راهنمای مسیر دارید و این مفهوم در سئو و بهینه سازی سایت، پروپوزال سئو نام دارد. اگر نمی‌دانید پروپوزال سئو چیست اصلا نگران نباشید، چون در این مقاله به دنبال آن هستیم تا ببینیم این موضوع دقیقا به چه مفهومی […]

2 سال 1 17 دقیقه

آنچه در این مطلب خواهید خواند

پروپوزال سئو چیست؟ (Seo Proposal)
از پروپوزال تا پروپوزال سئو!  وقت قصه خوندنه!
یادگیری مفهوم پروپوزال سئو با یک قصه جالب اما کوتاه!
پروپوزال سئو چه زمانی نوشته می‌شود؟
چه کسی پروپوزال سئو را تدوین می‌کند؟
چه لزومی دارد که پروپوزال سئو ایجاد کنیم؟
اهداف ایجاد یک پروپوزال سئو چیست؟
در پروپزال سئو وب سایت، چه بخش‌های بررسی و آنالیز می‌شود؟
چطور یک پروپزال سئو بنویسیم ؟
مراحل تدوین حرفه‌‌ای پروپوزال سئو
چند ترفند تکمیلی برای نوشتن بهترین پروپزال سئو + دانلود فایل نمونه
حرف آخر: برای نوشتن بهترین پروپزال، نکات این محتوا یادتون نره!
مشاهده بیشتر
برای انجام هر کاری نیاز به یک مسیر راهنمای مشخص و دقیق داریم تا بتوانیم با داشتن ذهنیتی کاملا آماده و پویا پذیرای چالش‌ها باشیم و پرقدرت به سمت هدف، حرکت کنیم، در دنیای سئو نیز این قائده پابرجا است و شما برای نشانه گرفتن دقیق اهداف‌تان نیاز به یک راهنمای مسیر دارید و این مفهوم در سئو و بهینه سازی سایت، پروپوزال سئو نام دارد.
اگر نمی‌دانید پروپوزال سئو چیست اصلا نگران نباشید، چون در این مقاله به دنبال آن هستیم تا ببینیم این موضوع دقیقا به چه مفهومی است؟ به چه دلیلی؟ توسط چه کسی؟ و برای چه کسی؟ نگارش می‌شود و اصول نگارش درست آن چیست؟ و در پایان یک فایل نمونه پروپزال حرفه‌ای برای بررسی و یادگیری بهتر خدمت شما ارائه می‌شود با ما همراه باشید.

پروپوزال سئو چیست؟ (Seo Proposal)

در آغاز فرایند هر پروژه سئو پیش از انعقاد قرارداد، برای آگاهی دقیق کارفرما از نقشه ذهنی متخصص سئو یا تیم سئو باید پروپزال سئو به صورت دقیق نگارش شود تا جزئیات مسیر سئو و بهینه سازی وب‌سایت، برای هر دو طرف، به صورت دقیق، مشخص شود.
به جرات می‌توان گفت که امروزه پروپزال سئو به یکی از مهم‌ترین ارکان مدیریت و هدایت پروژه‌های سئو تبدیل شده است و تقریبا بدون وجود آن، مسیر کار برای هر دو طرف کارفرما و پیمانکار، مبهم خواهد بود که غالبا به نتیجه دلخواه نیز منجر نخواهدشد.
فرقی ندارد که به عنوان کارفرما یا مجری در فرایند پروژه سئو، عهده‌دار نقش و وظیفه هستید، شما باید به صورت دقیق با این مفهوم آشنا باشید و از نکات مهم آن در فرایند انجام پروژه سئو استفاده کنید تا در نهایت به بهترین نتیجه دست یابید.
 پروپوزال سئو چیست؟

از پروپوزال تا پروپوزال سئو!  وقت قصه خوندنه!

برای اینکه معنای نمونه پروپوزال سئو را بیشتر درک کنیم، خوب است که در قدم اول مرور کنیم که مفهوم پروپوزال چیست؟ پروپزال به معنای یک طرح پیشنهادی با آنالیز دقیق پروژه به منظور افزایش کیفیت کار است.
در حقیقت پروزال سئو توسط یک متخصص  سئو  پس از تحلیل و بررسی دقیق وب‌سایت هدف و رقبا نگارش می‌شود که در آن بهترین مسیر برای رشد پروژه سئو پیشنهاد داده شود.

یادگیری مفهوم پروپوزال سئو با یک قصه جالب اما کوتاه!

فرض کنید شما متخصص سئو هستید و با آنالیز وضعیت سئو تسمینو راه‌کارهایی برای رشد سایت دارید یا حتی ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای بهبود وضعیت سایت‌مان به ما راه‌کار پیشنهاد دهید. در این شرایط شما باید با آنالیز دقیق تسمینو و رقبای تسمینو یک طرح پیشنهادی ایجاد و برای ما ارسال کنید.
در این شرایط اصولا متخصصین سئو زیادی اقدام به ارسال پروپوزال می‌کنند و در این مرحله با توجه به کیفیت و سطح پروپوزال، بهترین و حرفه‌ای‌ترین درخواست‌ها تایید خواهند شد.
البته یادتون نره که: پروپوزال
ما قصد استخدام کارشناس سئو نداریم و این فقط یک مثال بود، راضی به زحمت شما نیستیم😉
حالا زمان آن رسیده است که به صورت دقیق‌تر با مفهوم پروپوزال سئو آشنا شویم و به سراغ پاسخ‌های مهم در این موضوع برویم.

پروپوزال سئو چه زمانی نوشته می‌شود؟

به طور معمول پس از یک یا دو جلسه مشاوره و صحبت اولیه میان کارفرما و تیم سئو یا سئوکار، پروپوزال از سوی سئوکار به کارفرما ارائه خواهد شد. در نظر داشته باشید که این پایه کار بوده و در صورتی که به درستی پیش نرود، تمامی مراحل بعدی به چالش کشیده شده و سرانجام هیچ یک از طرفین به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسند.

چه کسی پروپوزال سئو را تدوین می‌کند؟

اصولا مسئولیت تدوین پروپوزال سئو بر عهده تیم سئو، مدیر سئو یا کارشناس سئو است، در حقیقت، این موضوع مهم نیست که چه کسی پروپوزال را تدوین می‌کند، بلکه نکته حائز اهمیت این است که پروپوزال به صورت کامل و جامع، نگاشته شود و تمامی پرسش‌های کارفرما در آن، پاسخ داده شود. به علاوه لازم است که تمامی جوانب در نظر گرفته شده و موضوع از زاویه‌ای نگاه شود که هر دو سمت بتوانند نتایج خود را از آن برداشت کنند.

چه لزومی دارد که پروپوزال سئو ایجاد کنیم؟

با تمام این اوصاف و توضیحات، شاید این سوال برای شما نیز ایجاد شود که اصلا لزوم ایجاد پروپوزال سئو چیست و در صورت عدم تدوین آن، ممکن است چه اتفاقاتی برای شما رخ بدهد!؟

اگر کارفرمای پروژه هستید:

اگر در مسیر پروژه، نقش کارفرما را بر عهده دارید، قرار نیست دست به کار شوید و پروپوزال بنویسید و تنها هدایت و بررسی فرایند کار تیم سئو بر عهده شما خواهد بود. در این شرایط، می‌توانید با آنالیز دقیق تیم سئو از رشد وب‌سایت‌تان و وضعیت کلمات کلیدی مطلع شوید.

اگر فریلسنر سئو کار یا مدیر تیم سئو هستید:

اما اگر نقش مدیر یا کارشناس سئو را دارید، شرایط برای شما کاملا متفاوت است و تدوین پروپزال سئو به صورت اصولی، یکی از مهم‌ترین وظایف شما خواهد بود و باید پیش از آغاز پروژه به صورت دقیق، با تحلیل سایت هدف و رقبا آن، یک پروپزال جامع، تدوین کنید. با دنبال کردن انواع نمونه پروپوزال سئو، می‌توانید بهترین ساختار را پیاده‌سازی کنید.
اهداف ایجاد یک پروپوزال سئو چیست؟

اهداف ایجاد یک پروپوزال سئو چیست؟

تا این‌جای کار با چرایی و چگونگی تدوین یک پروپوزال سئو آشنا شدید، در قدم بعدی، با 5 تا از مهم‌ترین دلایلی که نگارش حرفه‌ای این پروپوزال را برای شما لازم می‌کند، آشنا خواهیم‌شد.
  • پیدا کردن نقاط ضعف

کارشناس سئو زمان تحلیل و بررسی برای تدوین پروپوزال سئو، قطعا نقاط ضعف وب‌سایت را نسبت به رقبا، مشاهده خواهد کرد. همین موضوع می‌تواند به روند رشد پروژه سئو کمک شایانی کند و موجب ایجاد جرقه ذهنی خلق ایده‌های جدید برای برطرف کردن نقاط ضعف باشد. در واقع در فاز اولیه باید وب سایت مورد نظر در یک مقایسه با رقبای مطرح آن قرار گرفته و کلیه نکات در این خصوص، استخراج شده و جمع‌آوری شوند. به این شکل می‌توان انتظار داشت که در فاز بعدی، یعنی مراحل اجرایی کار، مطابق با نیازهای مطرح شده پیشروی کرده و وب‌سایت را به نتایج دلخواه رساند.
  • پیدا کردن نقاط قوت

شما در یک پروپوزال سئو در کنار نقاط ضعف، نقاط قوت سئو وب‌سایت را نیز مشاهده خواهید کرد و این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا با حفظ نقاط قوت، همواره بر بهبود کیفیت سئو وب سایت‌تان تمرکز داشته باشید. در حقیقت این نقاط قوت، سکوی پرتابی هستند تا بتوانید در زودترین زمان از آن‌ها بهره‌برداری کرده و به بهترین شکل نتایج را دنبال کنید. این در صورتی است که عدم شناسایی نقاط قوت، این پتانسیل‌های موجود و بالقوه را از چشم شما دور نگه‌داشته و فرصت طلایی استفاده از آن‌ها را از دست خواهیدداد.
  • مشخص شدن دقیق رقبا

یک پروپوزال سئو با آنالیز و تحلیل دقیق رقبا ایجاد می‌شود، پروپزال سئویی خوب و حرفه‌ای نام دارد که با مطالعه آن بتوانید به سادگی به لیست جامع و کاملی از رقبای فعلی کسب‌وکارتان، دسترسی پیدا کنید و با آنالیز آن‌ها بتوانید استراتژی سئو بهتری ترسیم کنید. همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم شناسایی رقبا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در صورتی که این مورد را مغفول بگذارید، در حقیقت بخشی از کار خود را معطل نگه داشته و چرخ سئو وب‌سایت شما خوب نخواهد چرخید.
  • ایجاد مسیر مشخص

اما یکی از مهم‌ترین دلایل واجب بودن تدوین پروپوزال سئو ایجاد یک مسیر ذهنی مشخص و دقیق از پروژه سئو است. شما با مطالعه دقیق پروپوزال می‌توانید مسیر یک سال آینده وب سایت‌تان را به راحتی پیش بینی کنید. در حقیقت این چیزی است که در آموزش سئو نیز به آن پرداخته شده و باید در خصوص آن اطلاعات خوبی داشته باشید.
  • مشخص کردن KPIها

در پروپزوال سئو معیارهای سنجش کیفیت و رشد پروژه به صورت دقیق، باید ذکر شود، به عنوان مثال، نرخ بانس ریت پیش بینی شده، تعداد کلیک، خرید و … جزو موارد مهمی است که در فرایند تدوین این ساختار به آن توجه می‌شود.
  • تعیین تعهدات تیم سئو

یکی از مهم‌ترین اهداف تدوین پروپزپال سئو، تایین مسئولیت‌ها و وظایف تیم سئو است، شما باید با مطالعه یک پروپزپال سئو به صورت دقیق، متوجه شوید که تیم سئو بناست چه کارهایی انجام دهد و چه مسئولیت‌هایی بر دوش آن‌ها است.
  • برنامه ریزی مالی کارفرما

یکی از مهم‌ترین اهداف تدوین پروپزال سئو، ایجاد یک مسیر ذهنی مشخص و دقیق از برنامه مالی کارفرما است، در یک پروپزال سئو حرفه‌ای، تمامی تعهدات مالی کارفرما و نیازهای مالی پروژه سئو به صورت دقیق و کامل ذکر می‌شود تا بهترین تصمیمات گرفته شود.
  • تدوین یک استراتژی سئو ناب!

و اما در پایان، با ایجاد یک پروپزال حرفه‌ای و دقیق، مسیر استراتژی سئو سایت، به صورت حرفه‌ای تدوین خواهد شد و پروژه در بهترین حالت ممکن، به ثمر خواهد نشست.

در پروپزال سئو وب سایت، چه بخش‌های بررسی و آنالیز می‌شود؟

در یک پروپزال سئو حرفه‌ای، تمامی بخش‌های سئو وب‌سایت زیرورو می‌شوند و نباید هیچ نکته‌ای از قلم بیافتد. در ادامه چک لیست کاملی از تمامی مواردی که باید در مسیر نگارش و تدوین پروپزال سئو به آن‌ها اهمیت داده شود را بررسی می‌کنیم:
Seo-Proposal
  1. سئو خارجی
  2. وضعیت برند منشن
  3. تحلیل سوشال مدیا
  4. ایجاد سوشال سیگنال
  5. استفاده از امضای محتوا
  6. فعالیت در فروم‌ها
  7. خرید رپورتاژ آگهی
  8. لینک سازی درست
  9. خرید لینک پروفایلی
  10. خرید لینک ساید بار و …
  11. سئو تکنیکال
  12. آنالیز اسکیما
  13. بررسی سرعت سایت
  14. بهبود کدهای HTML
  15. سئو داخلی
  16. تحقیق کلمات کلیدی
  17. پیدا کردن تصاویر مرتبط
  18. چک کردن کانسپت کلمات
  19. ایجاد بهترین سازه معماری محتوا
  20. لینک سازی داخلی صحیح
  21. ایجاد پیلار کلاستر اصولی

چطور یک پروپزال سئو بنویسیم ؟

حالا که به صورت دقیق، با تمامی موارد مهم و ضروری مربوط به مفهوم پروپزال سئو آشنا شدید، وقت آن رسیده است که دست به کار شویم  و به صورت قدم به قدم، یاد بگیریم که چگونه یک پروپزال سئو حرفه‌ای را بنویسیم و آن را برای کارفرما ارسال کنیم.
اگر قصد تدوین پروپزال سئو به سبک حرفه‌ای‌ها را دارید پیشنهاد می‌شود در ادامه این مطلب با ما همراه باشید و با اجرا کردن موارد زیر، بهترین پروپزال را تدوین کنید.

فرمول ثابت برای نوشتن تمامی موراد در پروپزال

طرح مسئله یا مشکل همراه مقایسه + ارائه راه حل همراه زمان‌بدی و پیشنهادات تکمیلی

مراحل تدوین حرفه‌‌ای پروپوزال سئو

در ادامه با ما در مسیر خلق یک پروپزال سئو حرفه‌ای همسفر شوید 🙂
  • مرحله یک: ارائه نام سایت و ذکر تاریخ

در قدم اول، به کمک فایل ورد یا پاور پوینت، نام وب‌سایتی که قصد تدوین پروپوزال سئو برا آن را دارید + تاریخ و و جزئیات روز ذکر کنید.
  • مرحله دو: ذکر هدف پروپزال و نام وب سایت

در مرحله بعدی هدف پروپزال را ذکر کنید، کارفرما باید بداند که بناست در این پروپوزال، چه اطلاعات مفیدی را به دست آورد و ایده اصلی از ایجاد این پروپزال سئو چه چیزی بوده است؟
مثال:
  1. بررسی نقاط ضعف و قوت سایت
  2. شاخص کلیدی عملکرد KPI
  3. زمانبندی پروژه برای رسیدن به هدف
  4. وضعیت کلمات کلیدی
  5. محرمانگی
  6. بررسی وضعیت فعلی سئو سایت
  • مرحله سه: آنالیز سئو داخلی سایت و مقایسه کردن با رقبا

در مرحله بعدی، سرآغ آنالیز سئو داخلی وب‌سایت مدنظرتان بروید و نقاط ضعف و قوت + راه حل‌های پیشنهادی را ذکر کنید. در بخش آنالیز سئو داخلی پروپزال سئو موارد زیر را تحلیل کنید:
  1. لینک سازی داخلی درست
  2. داشتن تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ دقیق
  3. بهینه سازی تایتل‌ها
  4. بهبود حجم تصاویر
  5. بررسی واکنش کابران به محتوا
  6. بررسی آلت تصاویر
  7. چک کردن متادسکریپشن‌ها
  8. آنالیز هدینگ‍‌ها
  • مرحله چهار: آنالیز سئو تکنیکال سایت هدف و رقبا

سئو تکنیکال، یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو سایت است، در این مرحله با کمک ابزارها و دانش سئویی خودتان، وضعیت سئو تکنیکال سایت هدف و سایت رقبا را بررسی و تحلیل کنید، از جمله مهم‌ترین موارد لازم برای بررسی در بخش تکنیکال پروپزوال، موارد زیر است:
  1. سرعت وب سایت
  2. کراول بادجت
  3. استراکچر صحیح صفحات
  4. موبایل فرندلی بودن وب سایت
  5. وضعیت ارورهای وب سایت
  • مرحله پنج: آنالیز سئو خارجی  سایت هدف و رقبا

و اما در قدم پنجم، به سراغ مهم‌ترین بخش پروپزال یعنی سئو خارجی رفته و تمامی موارد مربوط به سئو آف پیج را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهیم و بهترین راه‌حل‌های پیشنهادی را ارائه می‌کنیم. در بخش سئو خارجی پروپزال سئو موارد زیر را بررسی کنید:
  1. آنالیز بک لینک
  2. آنالیز رپورتاژ آگهی
  3. مسیر سئو خارجی رقبا
  4. استفاده از برند منشن
  5. مدیریت سوشال مدیا
  6. میزان تولید محتوای ویروسی

چند ترفند تکمیلی برای نوشتن بهترین پروپزال سئو + دانلود فایل نمونه

تا اینجای کار، به صورت دقیق یاد گرفتیم که یک پروپزال سئو چیست؟ به چه دلیلی توسط چه کسی نگارش می‌شود و مراحل تدوین بهترین پروپزال سئو چیست؟! حالا زمان آن رسیده است که با مهم‌ترین ترفندهای نگارش پروپزال به سبک‌ حرفه‌ای‌ها آشنا شوید. برای داشتن بهترین پروپزال سئو موارد زیر را فراموش کنید.
  • غلط املایی نداشته باشید

هیچ چیز فاجعه بارتر از آن نیست که یک پروپزال سئو حاوی غلط املایی و اشتباهات نگارشی باشد. بهتر است زمان نگارش متن پروپزال، دقت کافی داشته باشید و مراقب باشید که هیچ گونه غلط املایی در ساختار محتوای متنی شما وجود نداشته باشد. تصور کنید تیمی که قرار است معرف بهترین ساختار سئو و اداره کردن یک وب‌سایت باشد، اگر خود نتواند یک متن چند صفحه‌ای بدون ایراد را ارائه دهد، چطور می‌توان روی آن حسابی باز کرد.
  • خوش سلیقه باشید

از عناصر گرافیکی زیبا و چشم نواز در ساختار محتوای پروپزال کمک بگیرید، این موارد به پروپزال شما کمک ویژه‌‌ای می‌کند و از نظر روانشناسی ارتباطی احساس فوق‌العاده‌ای را به کارفرمای شما زمان مطالعه متن پروپزال، هدیه می‌دهد.
  • پرسونای کارفرما و پروژه را در نظر گیرید

یکی از نکات مهمی که باید زمان نگارش پروپزال سئو در نظر بگیرید، نوع پرسونای کارفرما و پروژه است، به عنوان مثال، سبک نگارش و لحن محتوا برای تدوین پروپزال سئو یک سایت با موضوع آموزش ابتدایی و سایتی با موضوع صنعتی، کاملا متفاوت است.
  • جامع و کامل بنویسید

در زمان نوشتن پروپزال سئو خسیس نباشید و تلاش کنید که تمامی موارد مربوط به سئو داخلی، سئو تکنیکال و سئو خارجی را به صورت کامل، شرح دهید تا کارفرما بتواند نقشه ذهنی شما را در مسیر پروژه شناسایی کند. در حقیقت این یک تابلو جامع است که می‌توانید از طریق آن به خوبی کاری که قرار است انجام دهید را معرفی کرده و برای کارفرما به تصویر بکشید، با این حساب لازم است که از آن به خوبی استفاده کنید.
  • خوش قول باشید

اگر قرار است seo proposal را در ساعت n روز n تحویل دهید، به قول‌تان وفادار باشید و زمان را غنیمت بشمارید، جدا از مسائل فنی قید شده در پروپزال سئو، خوش قولی و تعهد در انجام کار، موجب ایجاد حس خوب در کارفرمای شما می‌شود.
  • تسلط به تمامی مفاهیم داشته باشید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که اکثر متخصصین سئو زمان تدوین پروپزال سئو به آن دچار می‌شوند این است که به موارد ذکر شده در پروپزال، تسلط کافی ندارند و همین موضوع، دردسرهای زیادی را ایجاد می‌کند، بهتر است شما دچار این اشتباه نشوید و حتما زمان تدوین پرپوزال، به صورت کامل به تک تک موارد مطرح شده، تسلط پیدا کنید.
  • حرف و عمل تان یکی باشد

بسیاری از اوقات، دیده شده است که وبمستران، نکات حرفه‌ای و مفید بسیاری را در فایل پروپزال سئو قید می‌کنند اما اجرای کارها با تعهدات آن‌ها زمین تا آسمان متفاوت است! لطفا شما جزو این دسته نباشید و تلاش کنید در مسیر پروژه تمامی موارد ذکر شده در پروپزال را در صورت لازم، عملی کنید.

حرف آخر: برای نوشتن بهترین پروپزال، نکات این محتوا یادتون نره!

در این مقاله از تسمینو، تلاش کردیم تا تمامی نکات ریز و درشت مربوط به پروپزوال سئو را برای شما شرح دهیم، اگر به فکر یادیگیری عمیق و درست معنای پروپزال سئو هستید، پیشنهاد می‌کنیم با دقت نکات گفته شده در این مطلب را به خاطر بسپارید تا بهترین پروپزال سئو را تدوین کنید.
راستی یک سوال خیلی مهم!
شما چه تجربیات جالبی در زمینه نگارش پروپوزال سئو دارید که به نظرتان جای ذکر آن نکات، در این محتوای متنی خالی است!؟ خوشحال می‌شویم تجربیات ارزشمندتان را با ما و دیگر خوانندگان این مقاله تسمینو به اشتراک بگذارید.
علیرضا بابایی
علیرضا بابایی

آینده متعلق به کساییه که به زیبایی رویاهای خودشون ایمان دارن.

دیدگاه ها

2022/04/05

سلام، دانلود نمونه رو نذاشتین؟